A fost prezentată Strategia în domeniul educației media pe dimensiunea Consiliului Audiovizualului
Pe parcursul zilei de ieri, 10 septembrie, vicepreședinta Consiliului Audiovizualului (CA), Aneta Gonța, și șefa Serviciului comunicare și relații externe, Nicoleta Lupu, au participat la Forumul Global în domeniul Educației Media și Integrității Informaționale: Combaterea Dezinformării și Promovarea Autoreglementării.
Evenimentul a reunit reprezentanți ai presei, ai organizațiilor societății civile și ai autorităților publice, care, alături de speakeri din Estonia, Armenia, Georgia, România, Ucraina și Moldova, au discutat despre integritatea presei, educația media, informarea calitativă a publicului și contracararea fenomenului dezinformării.
Vicepreședinta CA a vorbit despre acțiunile întreprinse de autoritatea de reglementare pe segmentul combaterii dezordinii informaționale; asigurării securității spațiului audiovizual național, prin sancționarea încălcărilor prevederilor Codului serviciilor media audiovizuale stabilite în acest sens; gestionării provocărilor pe care le întâmpină CA atunci când documentează și analizează conținuturi susceptibile să constituie dezinformare.
Tot în cadrul acestei reuniuni, șefa Serviciului comunicare și relații externe, Nicoleta Lupu, a prezentat Strategia în domeniul educației media pe dimensiunea autorității de reglementare a audiovizualului.
În debutul sesiunii dedicate alfabetizării media și informaționale, Nicoleta Lupu a spus că: ”Importanța cultivării educației media de către autoritatea de reglementare în domeniul audiovizualului rezidă în următoarele:
- familiarizarea membrilor societății cu activitatea Consiliului Audiovizualului, informându-i despre atribuțiile instituției și misiunea acesteia în reglementarea spațiului informațional național;
- abilitarea consumatorilor de informație să evalueze critic și conștient conținutul media la care au acces;
- gestionarea mai eficientă a noilor provocări apărute în sfera reglementării ecosistemului informațional, prin capacitarea cetățenilor să facă alegeri informate în privința consumului de conținut mediatic;
- promovarea unui pluralism media autentic și a unei libertăți a presei funcționale, prin sensibilizarea opiniei publice în ce privește rolul care îi revine unei media independente și diverse într-o societate democratică.”
Strategia a fost elaborată de Martina Chapman, expertă asociată din cadrul Consiliului Europei în domeniul educației media și informaționale, la solicitarea CA, cu susținerea financiară a Oficiului Consiliului Europei la Chișinău.
Potrivit ei, educația media devine o necesitate crucială, pentru a ști cu ce fel de informații intrăm în contact, cum să ne informăm corespunzător, când să multiplicăm conținuturile pe care le citim și prin ce mecanisme să evaluăm mesajele care ne sunt transmise, ținând cont de multitudinea surselor de informare care există la ora actuală, precum și de versatilitatea spațiului informațional.
Strategia se axează pe următoarele direcții:
- concentrarea pe o colaborare strategică între partenerii de colaborare;
- crearea unei baze naționale de cunoștințe/informații;
- lansarea inițiativelor de sensibilizare și abilitare a beneficiarilor;
- îmbunătățirea comunicării între membrii comunității de alfabetizare media.
Contribuirea la sporirea nivelului de alfabetizare informațională și media în societate a fost inclusă ca acțiune distinctă în Planul de acțiuni al CA începând cu acest an.
Educația media, ca domeniu distinct de acțiune și intervenție, este menționată într-o serie de acte adoptate la nivel național, precum: Planul Interministerial privind Alfabetizarea Informațională și Media; Programul național de dezvoltare a mass-mediei pentru anii 2023 – 2026; Strategia de securitate informațională pentru anii 2019-2024 și Codul serviciilor media audiovizuale.
Întrunirea nominalizată a fost organizată de International Media Support, cu sprijinul Uniunii Europene, al Fundației Soros Moldova și al Centrului pentru Jurnalism Independent.