CA A SANCȚIONAT 29 DE SERVICII MEDIA CARE NU AU PREZENTAT DECLARAȚIILE DE REFLECTARE A CAMPANIEI ELECTORALE LA ALEGERILE LOCALE

27.08.2022

În conformitate cu dispozițiile Regulamentului privind reflectarea campaniei electorale la alegerile locale noi din 16 octombrie 2022 în mijloacele de informare în masă din Republica Moldova, aprobat prin Hotărârea Comisiei Electorale Centrale nr. 638 din 15 august 2022, termenul-limită de depunere a declarațiilor privind politica editorială pentru campania electorală la alegerile locale noi din 16 octombrie 2022 a fost 22 august 2022, inclusiv.

 

În prezent, pe teritoriul Republicii Moldova își desfășoară activitatea 116 furnizori de servicii media audiovizuale (TV – 57, Radio – 59) care au obligația de a informa CA cu privire la reflectarea/nereflectarea campaniei electorale la alegerile locale noi din 16 octombrie 2022.

 

Este de menționat că 86 de furnizori de servicii media audiovizuale au depus în termen declarațiile privind politica editorială pentru campania electorală la alegerile locale noi din 16 octombrie 2022:

 

Servicii media audiovizuale de televiziune: (38) „STV”, „TV8”, „TV6”, „Orhei TV”, „Elita TV”, „RLIVE TV”, „Axial TV”, „TV Gagauzia”, „PRIME”, „Publika TV”, „Canal 5”, „Canal 2”, „Canal 3”, „Accent TV”, „Primul în Moldova”, „TVR Moldova”, „Sor TV”, „Noroc TV”, „Albasat”, „Mega TV”, „Familia”, „NTV Moldova”, „Exclusiv TV”, „Studio-L”, „Jurnal TV”, „TVC 21”, „Canal Regional”, „Legal TV”, „GN TV”, „Media TV”, „NTS”, „Moldova 1”, „Moldova 2”, „Gurinel TV”, „Cotidianul TV- CTV”, „Drochia TV”, „RU TV Moldova” și „Zona M”.

 

Servicii media audiovizuale de radiodifuziune sonoră(48) „Albena”, „Aquarelle FM”, „Love Radio”, „Ruschii Hit/Русский Хит”, „Hit FM”, „Radio Relax”, „Radio Alla”, „Radio Zum2”, „REKORD”, „Radio Zum1”, „GRT FM”, „Drive FM”, „Radio Plai”, „Pro100Radio”, „Publika FM”, „Mega Hit”, „Maestro FM”, „Radio Studentus”, „Radio Soroca”, „Noroc”, „Bizim Dalgamiz”, „Ruscoe Liubimoe/Русское Любимое”, „Radio ONE”, „Autoradio/Avtoradio”, „Vocea Speranței”, „Megapolis FM”, „Radio Dor 93,0 FM”, „Eco FM”, „Micul Samaritean”, „Jurnal FM”, „Radio Chișinău”, „Retro FM”, „Kiss FM”, „Radio Media”, „Radio7/Радио7”, „Radio Moldova”, „Radio Moldova Tineret”, „Radio Moldova Muzical”, „Radio Dar”, „RADIO POLI DISC –НОВОЕ РАДИО”, „Drochia FM”, „Focul din Vatră”, „Dialog FM”, „Diaspora FM”, „Radio.md”, „Radio 21”, „Retro FM și „Europa Plus Moldova”.

 

Totodată, 10 furnizori au depus declarațiile cu depășirea termenului: „N4”, „Agro TV Moldova” (23 august 2022), „Radio Orhei” (24 august 2022)„PEH TV”, „Cinema 1”, „RTR Moldova”, „Vocea Basarabiei TV”, „Tezaur TV” „Vocea Basarabiei” (25 august 2022și „Cultura Divină” (26 august 2022).

 

Astfel, 78 de servicii media audiovizuale de televiziune și radiodifuziune sonoră au depus declarații privind nereflectarea campaniei electorale:

 

Servicii media audiovizuale de televiziune: (38) „STV”, „TV8”, „TV6”, „Orhei TV”, „Elita TV”, „RLIVE TV”, „Axial TV”, „TV Gagauzia”, „PRIME”, „Publika TV”, „Canal 5”, „Canal 2”, „Canal 3”, „Accent TV”, „Primul în Moldova”, „TVR Moldova”, „Sor TV”, „Noroc TV”, „Albasat”, „Mega TV”, „Familia”, „NTV Moldova”, „Exclusiv TV”, „Studio-L”, „TVC 21”, „Legal TV”, „GN TV”, „NTS”, „Gurinel TV”, „Cotidianul TV- CTV”, „N4”, „Agro TV Moldova” „Drochia TV”, „PEH TV”, „Cinema 1”, „RTR Moldova”, „Vocea Basarabiei TV” și „Tazaur TV”.

 

Servicii media audiovizuale de radiodifuziune sonoră(40) „Albena”, „Aquarelle FM”, „Love Radio”, „Ruschii Hit/Русский Хит”, „Hit FM”, „Radio Relax”, „Radio Alla”, „Radio Zum2”, „REKORD”, „Radio Zum1”, „GRT FM”, „Radio Plai”, „Pro100Radio”, „Publika FM”, „Mega Hit”, „Maestro FM”, „Radio Studentus”, „Radio Soroca”, „Noroc”, „Bizim Dalgamiz”, „Ruscoe Liubimoe/Русское Любимое”, „Radio ONE”, „Autoradio/Avtoradio”, „Vocea Speranței”, „Megapolis FM”, „Radio Dor 93,0 FM”, „Eco FM”, „Micul Samaritean”, „Retro FM”, „Kiss FM”, „Radio7/Радио7”, „Radio Dar”, „RADIO POLI DISC –НОВОЕ РАДИО”, „Drochia FM”, „Focul din Vatră”, „Dialog FM”, „Retro FM”, „Diaspora FM”, „Vocea Basarabiei” și „Cultura Divină”.

 

Totodată, 20 de servicii media audiovizuale de televiziune și radiodifuziune sonoră nu au prezentat declarații privind reflectarea/nereflectarea campaniei electorale:

 

Servicii media audiovizuale de televiziune (12): „PRO TV Chișinău”, „Busuioc TV”, „ORIZONT TV”, „POPAS TV”, „ART-TV”, „ITV”, „10 TV”, „ATV”, „REN MOLDOVA”, „BAS TV”, „Privesc.Eu TV” și „ATV COGUK”.

 

Servicii media audiovizuale de radiodifuziune sonoră (8): „Radio Pro-Mingir”, „BAS FM”, „Radio Jean”, „Romano Patrin-FM”, „ART-FM”, „Bugeac FM”, „Datina FM” și „Radio Orhei FM”.

 

Consiliul Audiovizualului a aplicat următoarele sancțiuni:

 

Nr.

Denumirea instituției, titularul de licență

Obiectul sancțiunii

Sancțiunea

1.                 

„PRO TV Chișinăupentru încălcarea prevederilor art. 70 alin. (2) din Codul Electoral, în conformitate cu prevederile art. 84 alin. (3) lit. b) din Codul serviciilor media audiovizualeavertizare publică

2.                 

„Busuioc TV”pentru încălcarea prevederilor art. 70 alin. (2) din Codul Electoral, în conformitate cu prevederile art. 84 alin. (3) lit. b) din Codul serviciilor media audiovizualeavertizare publică

3.                 

„ATV”;pentru încălcarea prevederilor art. 70 alin. (2) din Codul Electoral, în conformitate cu prevederile art. 84 alin. (3) lit. b) din Codul serviciilor media audiovizualeavertizare publică

4.                 

„Privesc.Eu TV”pentru încălcarea prevederilor art. 70 alin. (2) din Codul Electoral, în conformitate cu prevederile art. 84 alin. (3) lit. b) din Codul serviciilor media audiovizualeavertizare publică

5.                 

„ATV COGUK”pentru încălcarea prevederilor art. 70 alin. (2) din Codul Electoral, în conformitate cu prevederile art. 84 alin. (3) lit. b) din Codul serviciilor media audiovizualeavertizare publică

6.                 

„PEH TV”pentru încălcarea prevederilor art. 70 alin. (2) din Codul Electoral, în conformitate cu prevederile art. 84 alin. (3) lit. b) din Codul serviciilor media audiovizualeavertizare publică

7.                 

„RTR Moldova”;pentru încălcarea prevederilor art. 70 alin. (2) din Codul Electoral, în conformitate cu prevederile art. 84 alin. (3) lit. b) din Codul serviciilor media audiovizualeavertizare publică

8.                 

„Cinema 1”pentru încălcarea prevederilor art. 70 alin. (2) din Codul Electoral, în conformitate cu prevederile art. 84 alin. (3) lit. b) din Codul serviciilor media audiovizualeavertizare publică

9.                 

„Agro TV Moldova”pentru încălcarea prevederilor art. 70 alin. (2) din Codul Electoral, în conformitate cu prevederile art. 84 alin. (3) lit. b) din Codul serviciilor media audiovizualeavertizare publică

10.             

„N4”;pentru încălcarea prevederilor art. 70 alin. (2) din Codul Electoral, în conformitate cu prevederile art. 84 alin. (3) lit. b) din Codul serviciilor media audiovizualeavertizare publică

11.             

„Vocea Basarabiei TV”pentru încălcarea prevederilor art. 70 alin. (2) din Codul Electoral, în conformitate cu prevederile art. 84 alin. (3) lit. b) din Codul serviciilor media audiovizualeavertizare publică

12.             

„Tezaur TV”pentru încălcarea prevederilor art. 70 alin. (2) din Codul Electoral, în conformitate cu prevederile art. 84 alin. (3) lit. b) din Codul serviciilor media audiovizualeavertizare publică

13.             

„RADIO ORHEI”pentru încălcarea prevederilor art. 70 alin. (2) din Codul Electoral, în conformitate cu prevederile art. 84 alin. (3) lit. b) din Codul serviciilor media audiovizualeavertizare publică

14.             

„Vocea Basarabiei”pentru încălcarea prevederilor art. 70 alin. (2) din Codul Electoral, în conformitate cu prevederile art. 84 alin. (3) lit. b) din Codul serviciilor media audiovizualeavertizare publică

15.             

„Cultura Divină”pentru încălcarea prevederilor art. 70 alin. (2) din Codul Electoral, în conformitate cu prevederile art. 84 alin. (3) lit. b) din Codul serviciilor media audiovizualeavertizare publică

16.             

„ORIZONT TV”pentru încălcarea repetată a prevederilor art. 70 alin. (2) din Codul Electoral, în conformitate cu prevederile art. 84 alin. (5) lit. k) din Codul serviciilor media audiovizuale5000 de lei

17.             

„POPAS TV”pentru încălcarea repetată a prevederilor art. 70 alin. (2) din Codul Electoral, în conformitate cu prevederile art. 84 alin. (5) lit. k) din Codul serviciilor media audiovizuale5000 de lei

18.             

„ART-TV”pentru încălcarea repetată a prevederilor art. 70 alin. (2) din Codul Electoral, în conformitate cu prevederile art. 84 alin. (5) lit. k) din Codul serviciilor media audiovizuale5000 de lei

19.             

„ITV”pentru încălcarea repetată a prevederilor art. 70 alin. (2) din Codul Electoral, în conformitate cu prevederile art. 84 alin. (5) lit. k) din Codul serviciilor media audiovizuale5000 de lei

20.             

„10 TV”pentru încălcarea repetată a prevederilor art. 70 alin. (2) din Codul Electoral, în conformitate cu prevederile art. 84 alin. (5) lit. k) din Codul serviciilor media audiovizuale5000 de lei

21.             

„REN MOLDOVA”pentru încălcarea repetată a prevederilor art. 70 alin. (2) din Codul Electoral, în conformitate cu prevederile art. 84 alin. (5) lit. k) din Codul serviciilor media audiovizuale5000 de lei

22.             

„BAS TV”pentru încălcarea repetată a prevederilor art. 70 alin. (2) din Codul Electoral, în conformitate cu prevederile art. 84 alin. (5) lit. k) din Codul serviciilor media audiovizuale5000 de lei

23.             

„Radio Pro-Mingir”pentru încălcarea repetată a prevederilor art. 70 alin. (2) din Codul Electoral, în conformitate cu prevederile art. 84 alin. (5) lit. k) din Codul serviciilor media audiovizuale5000 de lei

24.             

„BAS FM”pentru încălcarea repetată a prevederilor art. 70 alin. (2) din Codul Electoral, în conformitate cu prevederile art. 84 alin. (5) lit. k) din Codul serviciilor media audiovizuale5000 de lei

25.             

„Radio Jean”pentru încălcarea repetată a prevederilor art. 70 alin. (2) din Codul Electoral, în conformitate cu prevederile art. 84 alin. (5) lit. k) din Codul serviciilor media audiovizuale5000 de lei

26.             

„Romano Patrin-FM”pentru încălcarea repetată a prevederilor art. 70 alin. (2) din Codul Electoral, în conformitate cu prevederile art. 84 alin. (5) lit. k) din Codul serviciilor media audiovizuale5000 de lei

27.             

„ART-FM”pentru încălcarea repetată a prevederilor art. 70 alin. (2) din Codul Electoral, în conformitate cu prevederile art. 84 alin. (5) lit. k) din Codul serviciilor media audiovizuale5000 de lei

28.             

„Datina FM”;pentru încălcarea repetată a prevederilor art. 70 alin. (2) din Codul Electoral, în conformitate cu prevederile art. 84 alin. (5) lit. k) din Codul serviciilor media audiovizuale5000 de lei

29.             

„Radio Orhei FM”pentru încălcarea repetată a prevederilor art. 70 alin. (2) din Codul Electoral, în conformitate cu prevederile art. 84 alin. (5) lit. k) din Codul serviciilor media audiovizuale5000 de lei

 

Consiliul Audiovizualului a acordat un termen de 3 zile calendaristice – până la 29 august 2022, inclusiv, ca serviciile media: „Jurnal TV”, „Moldova 1”, „Moldova 2”, „Media TV”, „RU TV Moldova”, „Zona M”, „Canal Regional”, „Jurnal FM”, „Radio Moldova”, „Radio Moldova Tineret”, „Radio Moldova Muzical”, „Radio Media”, „Radio.md”, „Radio 21”, „Europa Plus Moldova”, „Radio Orhei” și „Drive FM”, să prezinte declarațiile în conformitate cu cerințele Regulamentului privind reflectarea campaniei electorale.

CA a informat în data de 16 august toți furnizorii despre Regulamentul CEC și prevederile CSMA privind depunerea declarațiilor în termen de 7 zile.

 

Serviciul Comunicare și relații externe