Dezvoltarea spațiului mediatic autohton în contextul integrării în UE, discutată la Media Policy Forum 2024

23.05.2024

Temele majore ale ediției din acest an au vizat adaptarea cadrului legal național la cel european, ajustarea Codului serviciilor media audiovizuale (CSMA) la directivele Uniunii Europene, importanța conținutului local în dezvoltarea și protejarea spațiului media, reglementarea eficientă a mediului online, precum și sustenabilitatea financiară și provocările industriei audiovizuale și a pieței de publicitate.

 

Președinta Consiliului Audiovizualului (CA), Liliana Vițu, a vorbit despre lacunele identificate în cei doi ani și jumătate de reglementare a televiziunilor și a radiourilor de actuala componență a CA, necesitatea unor amendamente la legea audiovizuală, astfel încât să fie fixată proporția programelor proprii, corelarea acesteia cu Directiva UE privind serviciile digitale. Președinta CA s-a mai referit la transparența proprietății media și lansarea, în acest sens, a unui nou modul al registrului serviciilor media după exemplul MAVISE, întocmit de Observatorul european al audiovizualului.

 

E.S. Jānis Mažeiks, Ambasadorul Uniunii Europene în Republica Moldova, a menționat aderarea, în acest an, a țării la Monitorul Proprietății Media, care identifică proprietarii media și evidențiază riscurile pentru pluralismul mediatic cauzat de concentrarea proprietății. Ambasadorul a reamintit despre faptul că, în 2023, CA a devenit membru observator al Grupului autorităților europene de reglementare pentru serviciile media audiovizuale ERGA.

 

 

Consultanta europeană, Deirdre Kevin, a prezentat constatările și recomandările unui studiu pe care l-a făcut asupra cadrului legal în domeniul audiovizualului din Republica Moldova, cu suportul Freedom House Moldova, la solicitarea CA. Experta s-a referit la relevanța co-reglementării și auto-reglementării sectorului, la importanța cooperării dintre diferite instituții, a indicat aspecte din CSMA ce pot fi îmbunătățite, în special în ce privește platformele de partajare a conținutului video și a alinierii legislației audiovizuală autohtone la cea din UE, în contextul integrării țării la spațiul european. Experta a punctat corelația dintre calitatea jurnalismului și încrederea mai mare în mass-media, ce rezultă într-o rezistență sporită a publicului la dezinformare și falsuri.

 

Reprezentanți ai pieței media au subliniat contribuția CA la organizarea concursului pentru selectarea companiei responsabile de măsurarea cotelor de audiență și a celor de piață în perioada 2024-2029 și atragerea unui expert internațional în elaborarea Caietului de sarcini.

 

Evenimentul din acest an a reunit ambasadori, reprezentanți ai Guvernului, ai Consiliului Audiovizualului, Comisiei parlamentare pentru mass-media, furnizori de servicii media și de publicitate, experți naționali și internaționali, societatea civilă, reprezentanți locali ai organizațiilor internaționale, sub genericul „Dezvoltarea și sustenabilitatea sectorului Media din Republica Moldova în contextul politicii de extindere a Uniunii Europene”.

 

Media Policy Forum își propune să contribuie la îmbunătățirea legislației și a cadrului de reglementare în domeniul mass-media, să consolideze colaborarea între entitățile și instituțiile implicate și să facă față provocărilor legate de libertatea presei și cea de exprimare.

 

Evenimentul a fost organizat de Freedom House în parteneriat cu Internews, cu sprijinul financiar al Ambasadei SUA în Moldova, USAID, Ambasadei Marii Britanii la Chișinău, Fundației Friedrich Naumann Pentru Libertate și Fundației Soros Moldova.