Identificarea beneficiarului efectiv în sectorul media analizată de CA împreună cu experți internaționali

03.07.2024

În zilele de 01 și 02 iulie 2024, la solicitarea autorității de reglementare, Consiliul Audiovizualului (CA) a găzduit o misiune de experți internaționali, axată pe analiza cadrului legal aferent transparenței proprietății media și a fluxurilor financiare în acest sector.

 

Reprezentanții direcției Licențiere, ai secției Politici publice și ai secției Juridice, precum și cei ai serviciului Comunicare și relații externe au discutat cu experții despre structura și conținutul rapoartelor anuale de activitate ale furnizorilor de servicii media, prevederile din Codul serviciilor media audiovizuale (CSMA) care vizează regimul juridic al proprietății și limitarea cotei de audiență, sursele de finanțare ale posturilor de televiziune și radio.

 

Printre subiectele abordate s-au mai regăsit și cooperarea interinstituțională, în ce privește asigurarea transparenței proprietății media; piața de publicitate; practici din alte state, privind urmărirea fluxurilor financiare și identificarea beneficiarilor finali, dar și propuneri de îmbunătățire a mecanismelor existente, în vederea contracarării tentativelor de eludare a legislației audiovizuale.

 

Din componența misiunii au făcut parte Olaf Steenfadt, directorul Global Media Registry (GMR) – organizație ce elaborează Monitorul Proprietății Media (MOM) –; Andrei Richter, profesor-cercetător de studii media în cadrul Universității Comenius din Bratislava (Republica Slovacă), doctor în jurnalism, expert afiliat Observatorului European al Audiovizualului și Pierre François Docquir, cercetător și expert independent în sfera dreptului internațional al drepturilor omului și drept în domeniul mass-media, fost vicepreședinte al Consiliului Superior al Audiovizualului din Belgia.

 

Experții urmează să prezinte o serie de recomandări cu privire la asigurarea transparenței proprietății media și pârghiile de identificare eficientă a beneficiarilor efectivi în domeniul media, în contextul lansării în toamna acestui an a Monitorului Proprietății Media – Moldova.

 

Activitatea a fost susținută financiar de Uniunea Europeană și Ministerul Afacerilor Externe al Germaniei, parte din proiectul GIZ Moldova „InfoTrust Alliance Moldova”.