Membrul Consiliului Audiovizualului, Orest Dabija, în vizită de lucru în Bulgaria
Membrul Consiliului Audiovizualului, Orest Dabija, a participat la lucrările Conferinței Internaționale a Regulatorilor Media din regiunea balcanică „Provocări cu privire la reglementarea dezinformării, competențele media și un mediu digital durabil”, care s-a desfășurat la Sofia, Bulgaria, în perioada 23-25 noiembrie 2022.
Conferința a reunit reprezentanți ai autorităților de reglementare media din Albania, Bulgaria, Grecia, Kosovo, Muntenegru, Macedonia de Nord, Republica Moldova, România, Serbia și Turcia, precum și din Italia și regiunea Catalonia din Spania, care, în linii generale, au prezentat structura regulatorului media național, istoricul consolidării instituționale și principalele probleme pe care le au în prezent.
Discuțiile s-au desfășurat în cadrul a trei paneluri tematice. Primul panel al conferinței a fost dedicat utilizării inteligenței artificiale (IA) în programele de monitorizare media, prin prisma perspectivelor, precum și a riscurilor comportate de IA. Autoritatea catalonă a făcut o prezentare a unui soft care facilitează monitorizările prin transcrierea automată a textelor, recunoaștere facială și alte elemente tehnice inovatoare; Turcia a descris modalitățile de soluționare a problemelor legate de numărul mare de petiții și notificări publice, iar Bulgaria a prezentat câteva companii din sfera IT ce au competențe pe sectorul media.
Al doilea panel a avut ca temă de discuții dezinformarea și educația mediatică. Grecia a oferit o lecție teoretică cu privire la dezinformare și fake news; Macedonia de Nord a descris campaniile multianuale de educație mediatică, iar Bulgaria a prezentat proiectele de fact checking ale furnizorului public de radio.
Ultimul panel a fost dedicat problemelor întâmpinate de autorităților de reglementare media. Membrul Consiliului Audiovizualului, Orest Dabija, a prezentat experiența instituției pe parcursul anului în contextul războiului din Ucraina și a provocărilor aduse de acesta pe piața mediatică autohtonă; Italia și-a împărtășit experiența în domeniul reglementării comunicărilor comerciale în privința jocurilor de noroc și loteriilor, inclusiv prin prisma luptei cu granzii Google și YouTube.
Serviciul Comunicare și relații externe