Raportul anual al Consiliului Audiovizualului pentru 2022, examinat în ședință publică

17.02.2023

Membrii Consiliului Audiovizualului au examinat și aprobat, în cadrul ședinței din 17 februarie, raportul de activitate al instituției pentru anul 2022. Președinta CA, Liliana Vițu, a menționat că noua componență, care și-a început mandatul pe 16 decembrie 2021, și-a formulat drept prioritate să pună în aplicare, corect și cu strictețe, prevederile Codului serviciilor media audiovizuale (CSMA).

 

O direcție importantă în activitatea CA a fost asigurarea controlului referitor la prevederile ce țin de informarea corectă a cetățenilor (art. 13) din CSMA. Astfel, pe parcursul anului 2022, au fost examinate 262 de rapoarte de monitorizare a conținuturilor audiovizuale doar legat de acest articol. O atenție sporită s-a acordat modului în care, în programele informative și analitice, a fost reflectată agresiunea armată a Federației Ruse împotriva Ucrainei. Drept urmare, CA a aplicat 55 de sancțiuni.

 

În vederea asigurării concurenței loiale, pentru prima dată de la intrarea în vigoare a Codului serviciilor media audiovizuale, toți furnizorii de televiziune și radio au fost monitorizați cu privire la respectarea prevederilor art. 4 – programele audiovizuale locale. În acest sens, numărul sancțiunilor aplicate a fost de 120, suma amenzilor ridicându-se la 971000 de lei.

 

Președinta CA, Liliana Vițu, a precizat că în anul 2022, au fost aplicate, în total, 447 de sancțiuni, suma totală a acestora fiind de 2 340 000 lei.

 

Inspirată de practicile europene, componența CA s-a preocupat și de responsabilitățile culturale ale furnizorilor de servicii media. Astfel, a fost inițiată, din oficiu, o monitorizare referitoare la ținuta lingvistică în programele de știri și cele de dezbateri, efort pe care CA îl va continua pe durata întregului său mandat.

 

Membrii СА au urmărit și aplicarea corectă și judicioasă a prevederilor referitoare la regimul juridic al proprietății media. A fost efectuată o analiză a rapoartelor anuale de activitate prezentate de furnizori și elaborate formulare noi ale rapoartelor anuale ale furnizorilor și distribuitorilor, menite să sporească gradul de transparență a proprietății și a surselor de finanțare.

 

În contextul eforturilor de apropiere de standardele europene vizând transparența proprietății media, Republica Moldova, prin intermediul Consiliului Audiovizualului, a devenit parte a Mecanismului european de raportare a informațiilor privind acționarii și proprietarii beneficiari ai furnizorilor de servicii media de televiziune, gestionat de Observatorul european al audiovizualului.

 

În perioada de raportare, în temeiul autosesizării membrilor Consiliului sau al sesizărilor făcute de petiționari, au fost realizate 13 acțiuni de control privind respectarea condițiilor licenței de emisie. La fel, CA a desfășurat mai multe acțiuni de control privind felul în care furnizorii își respectă propriul concept al serviciului de programe. Acestea au arătat că șapte furnizori ce dețin 11 servicii au făcut schimb de conținuturi audiovizuale, contrar concepțiilor aprobate de CA.

 

Pentru a valorifica resursele statului în domeniul comunicațiilor electronice, au fost organizate două concursuri de atribuire a sloturilor de multiplex și a frecvențelor radio către furnizorii de servicii media audiovizuale. Prin repartizarea a 14 frecvențe radio către șase furnizori (dintre care unii au obținut o frecvență radio pentru prima dată), membrii CA au asigurat diversificarea surselor de informare în regiunile de nord și sud ale țării.

 

O comunicare și cooperare intensă a avut loc atât cu partenerii naționali, cât și cu cei externi. Printre primele acțiuni ale noilor membri ai CA au fost consultările publice cu organizațiile de media ale societății civile și cu furnizorii și distribuitorii de servicii media. Membrii CA au conlucrat cu mai multe autorități publice – Comisia Electorală Centrală, Consiliul Concurenței, Consiliul pentru prevenirea și eliminarea discriminării și asigurarea egalității, Avocatul Poporului. Au fost reanimate relațiile în cadrul Platformei europene a autorităților de reglementare EPRA și în cadrul Rețelei francofone a autorităților de reglementare a mass-media REFRAM.

 

Cu susținere externă, a fost lansată o nouă pagină web oficială ce permite sesizarea online a membrilor Consiliului, sporește transparența prin accesul facil al publicului la diferite categorii de informații. Acest lucru se datorează inclusiv meniului pentru slab văzători, care poate fi găsit pe pagina principală în colțul din dreapta.

 

O direcție importantă, pe parcursul anului 2022, a fost actualizarea și elaborarea legislației conexe, cu scopul de a crea un cadru de reglementare a domeniului audiovizualului mult mai clar și mai ușor de înțeles. Au fost adoptate nouă decizii cu caracter normativ, toate fiind supuse consultărilor publice. În total, au fost inițiate consultări publice pentru aprobarea a 16 proiecte de decizii.

 

În premieră, a fost elaborată Strategia de dezvoltare a domeniului audiovizualului pentru anii 2023–2027, care a fost supusă dezbaterilor și consultărilor publice.

 

Conform art. 87 din Codul serviciilor media audiovizuale, până la 1 martie, CA va depune la comisia parlamentară de profil raportul anual de activitate și îl va publica pe pagina web oficială. Raportul anual de activitate este dezbătut în comisia parlamentară de profil, după care este prezentat în ședința în plen a Parlamentului.

 

 

Serviciul comunicare și relații externe

Raport de activitate al Consiliului Audiovizualului pentru anul 2022