Reprezentanții CA într-o vizită de studiu la Bruxelles

21.06.2024

Președinta Consiliului Audiovizualului (CA), Liliana Vițu, membrul CA, Orest Dabija, și consultanta superioară în Direcția licențiere furnizori, Ecaterina Covaci, au participat la o nouă rundă de schimb de experiență, cu tematica ”Dezvoltarea și reglementarea democratică a mass-media în noua eră digitală – Armenia, Moldova și Ucraina 2024”, care s-a desfășurat pe parcursul lunii iunie la Bruxelles, în Belgia.

 

Reprezentanții CA s-au bucurat de întrevederea cu omologii din cadrul Consiliului Superior al Audiovizualului din Belgia (Conseil Supérieur de l’Audiovisuel), unde au fost puse în discuție subiecte precum asigurarea pluralismului, găsirea unui echilibru între ne-admiterea pozițiilor dominante în formarea opiniei publice și prezența unor concentrări economice acceptabile, în vederea asigurării independenței financiare a instituțiilor media. Protejarea integrității informaționale în cadrul proceselor electorale, cu precădere în mediul online, a fost o altă temă abordată la întrevedere.

 

Șirul vizitelor de studiu a fost continuat cu cea de la sediul  East Stratcom Task Force (EEAS) și de la oficiul secretarului general al Consiliului de Deontologie Jurnalistică (Conseil de Déontologie Journalistique). La sediul Parlamentului European, au fost abordate teme legate de Actul legislativ al UE privind serviciile digitale (DSA), Directiva serviciilor mass-media audiovizuale (AVMSD), Legea europeană privind libertatea mass-mediei (EMFA).

Observatorul European al Mass-Mediei Digitale a fost o altă instituție unde au mers participanții programului. Verificatori de fapte, experți în alfabetizare media și cercetători academici și-au împărtășit cunoștințele despre fenomenul dezinformării online, importanța alfabetizării media și informaționale, dar și necesitatea combaterii discursului instigator la ură din mediul digital.

 

Cu reprezentanții Misiunii Direcției Generale pentru Vecinătate și Negocieri de Extindere (DG NEAR) a fost analizat cazul particular al Republicii Moldova, în ce privește progresul înregistrat în vederea implementării politicilor ce țin de recomandările UE cu privire la alinierea la acquis-ul comunitar. La Asociația Europeană pentru standarde în materie de publicitate (EASA) discuțiile au vizat politicile aplicabile în domeniul publicității, practicile anticoncurențiale și piața media.

 

Activitatea a fost organizată de International Media Support, cu susținerea Agenției suedeze de cooperare internațională pentru dezvoltare (Sida).