Șapte posturi TV amendate cu 49 000 de lei pentru devieri ale nivelului tăriei sonore între programe și publicitate

12.06.2023

Șapte servicii media de televiziune – N4, R Live TV, REN MOLDOVA, Studio-L, Exclusiv TV, TV6 și TVC 21 au fost sancționate pentru devieri ale nivelului tăriei sonore, în ultima ședință a Consiliului Audiovizualului, cu amenzi în sumă de 49 000 de lei.

 

TVC 21, la care a fost înregistrată cea mai mare deviație – 11.9 unități de tărie sonoră, deviația medie fiind de – 4.8 unități, a fost sancționat cu 9 000 de lei. Postul a avut 7 devieri ale nivelului tăriei sonore între programe și comunicările comerciale audiovizuale.

 

Studio-L, pentru 35 de devieri, cu deviația maximă de 8.9 unități de tărie sonoră și deviația medie de 3.4 unități, a fost amendat cu 8 000 de lei.

 

Postul N4 care a avut 22 de devieri, cu o deviație maximă de 3.7 unități de tărie sonoră și cea medie de – 1.9 unități, a fost sancționat cu 7 000 de lei.

 

TV6, care a comis 17 devieri, deviația maximă fiind – 2.4 unități de tărie sonoră și cea medie – 1.4 unități de tărie sonoră, a fost sancționat cu 7 000 de lei.

 

Sancțiunea aplicată REN MOLDOVA pentru 11 devieri ale nivelului tăriei sonore între programe și publicitate, deviația maximă fiind – 2.5 unități de tărie sonoră și deviația medie – 1.7 unități, a fost de 7 000 lei.

 

R Live TV cu 3 devieri ale nivelului tăriei sonore, deviația maximă fiind – 1.8 unități de tărie sonoră și deviația medie – 1.5 unități, a primit o amendă de 6 000 de lei.

 

Cea mai mică amendă, de 5 000 de lei, a fost aplicată postului Exclusiv TV care a admis două devieri, deviația maximă fiind – 1.2 unități de tărie sonoră și deviația medie – 1.05 unități.

 

În același timp, Privesc.Eu TV a comis 3 devieri ale nivelului tăriei sonore între programe și mesaje de interes public „Campania națională pentru consumul moderat de energie în Republica Moldova”, deviația maximă fiind – 7.9 unități de tărie sonoră și deviația medie – 3.9 unități.

 

Având în vedere că legea nr. 62/2022 cu privire la publicitate, potrivit căreia mesajul de interes public reprezintă publicitatea ce are ca obiect promovarea unor valori, idei și/sau scopuri de interes public ori comunitar, nu era în vigoare, spotul respectiv, la momentul difuzării, nu putea fi considerat ca o formă de comunicare comercială audiovizuală.

 

Vocea Basarabiei TV a respectat deviația admisă a nivelului tăriei sonore.

 

Toate cele 9 posturi TV au fost monitorizate în perioadele: 27 octombrie 2022, în intervalul orar 17:00-20:00; 29 octombrie 2022, în intervalul orar 20:00-23:00; 31 octombrie 2022, în intervalul orar 06:00-09:00.

 

În conformitate cu prevederile art. 63 alin (6) din CMSA, furnizorii de servicii media au obligaţia de a uniformiza nivelul sunetului programelor audiovizuale cu cel utilizat în cazul difuzării comunicărilor comerciale audiovizuale.

 

 

Serviciul comunicare și relații externe