UE introduce noi norme privind transparența și vizarea unui public-țintă în publicitatea politică

21.03.2024

Pe 11 martie curent, Consiliul Uniunii Europene a adoptat Regulamentul privind transparența și vizarea unui public-țintă în publicitatea politică (în continuare – Regulament), publicat ieri în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.

 

Noul act normativ are ca obiectiv central combaterea manipulării informațiilor și a ingerințelor străine în alegeri. Grație implementării Regulamentului, cetățenii vor recunoaște mai ușor publicitatea politică, vor înțelege cine se află în spatele acesteia și vor ști dacă au primit un material publicitar care îi vizează în mod specific, astfel devenind capabili să facă o alegere în cunoștință de cauză într-o măsură mai mare.

 

Normele recent adoptate acoperă transparența și vizarea unui public-țintă în publicitatea politică în contextul unor alegeri, al unui referendum sau al unui proces legislativ la nivelul UE sau într-un stat membru. Acestea nu afectează conținutul materialelor publicitare politice sau alte aspecte ale publicității politice, cum ar fi desfășurarea campaniilor politice, care fac în continuare obiectul normelor naționale specifice ale statelor membre.

Principalele prevederi ale Regulamentului stabilesc că:

  • Materialele publicitare politice trebuie să fie puse la dispoziție cu o etichetă de transparență și cu o notificare privind transparența ușor de accesat. Acestea trebuie să furnizeze anumite informații esențiale, inclusiv sponsorul materialelor, alegerile sau referendumul de care sunt legate, sumele plătite și eventuala utilizare a tehnicilor de vizare a unui public-țintă.
  • Vizarea unui public-țintă în publicitatea politică online va fi permisă numai în condiții stricte. Datele trebuie colectate de la persoana vizată și pot fi utilizate numai după ce aceasta și-a dat consimțământul explicit și separat pentru folosirea lor în scopul publicității politice.
  • Pentru a preveni ingerințele străine, se va interzice furnizarea de servicii de publicitate sponsorilor din țări terțe cu trei luni înaintea unor alegeri sau a unui referendum.

 

Majoritatea dispozițiilor din Regulament se vor aplica începând cu toamna anului 2025.