
 

CONSILIUL 

AUDIOVIZUALULUI 

AL REPUBLICII MOLDOVA 

  

THE AUDIOVISUAL  

COUNCIL OF THE 

REPUBLIC OF MOLDOVA 

MD-2012, Chișinău, str. V. Pârcălab nr. 46 

Tel.: (+373 22) 27-75-51, fax: (+373 22) 27-74-71 

e-mail: office@cca.md, http://www.audiovizual.md 

 MD-2012, Chisinau, V. Parcalab str., № 46 

Tel: (+373 22) 27-75-51, fax: (+373 22) 27-74-71 

e-mail: office@cca.md, http://www.audiovizual.md 

 

 

 

PROCESUL-VERBAL nr. 10 
AL ŞEDINŢEI CA 

DIN 21 FEBRUARIE 2019 

 

Mun. Chişinău / Ora: 09:30 

TOTAL MEMBRI AI ŞEDINŢEI : 

TOTAL DECIZII APROBATE : 

ANEXE:  

8 

3 

Deciziile CA nr. 10/30, 10/31, 10/32 
   

PREŞEDINTE: Dragoş VICOL 
  

MEMBRI: 

 

Tatiana BURAGA, Veronica COJOCARU, Artur COZMA, Dorina 

CURNIC, Olga GUŢUŢUI, Iulian ROȘCA, Lidia VIZIRU 
  

MEMBRI ABSENŢI: Corneliu MIHALACHE 
  

DGLAM: Lilia GUȚU 

Doina GALBUR 
  

DJR: Ion BURBULEA 

 

 

ORDINEA DE ZI: 

 

NR. 

CRT. 
DENUMIREA CHESTIUNII 

 

RESPONSABIL 

DE PREGĂTIRE 

 

RAPORTOR 

1.  

Cu privire la examinarea rezultatelor monitorizării 

principalelor buletine informative ale posturilor de televiziune 

„Moldova 1”, „TV8”, „Prime”, „Publika TV”, „Canal 2”, „Canal 

3”„Accent TV”, „NTV Moldova”, „PRO TV CHIȘINĂU”, 

„Jurnal TV”, „RTR Moldova”, „Orhei TV” și „Televiziunea 

Centrală” la capitolul respectării legislației electorale și 

audiovizuale, pentru perioada: 04-13 februarie 2019 
 

DMTV V. CECAN 

2.  
Cu privire la examinarea contestației Partidului Democrat din 

Moldova, f/nr. din 14 februarie 2019 
 

DMTV V. CECAN 

3.  

Cu privire la retragerea licenței de emisie eliberată 

„VERTAMAR” SRL pentru postul de televiziune „VTV”, la 

solicitarea titularului 

 

DLA N. DASTIC 

 

 

 

 

 

mailto:office@cca.md
http://www.audiovizual.md/
mailto:office@cca.md
http://www.audiovizual.md/


Procesul-verbal nr.10 al ședinței publice a CA din 21 februarie 2019, ora 09.30 

 

 

Pagina 2 din 35 

 

D. VICOL: 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

AU VOTAT: 

 

 

D. VICOL: 

– Stimați colegi, onorată asistență, bună ziua. Dle Godarsky, Vă salutăm cu 

respect și Vă mulțumim mult pentru prezența Dvs. și implicarea pe care o să o 

aveți în cadrul ședinței noastre de astăzi. Stimați colegi, cvorumul necesar 

pentru desfășurarea ședinței este asigurat. Avem proiectul ordinii de zi, care 

include trei subiecte. Bineînțeles că cel mai important subiect este prezentarea 

celui de al doilea raport, care include perioada 04-13 februarie. Stimați colegi, 

dacă sunt propuneri pe marginea Ordinii de zi? Dacă nu sunt, atunci voi 

propune aprobarea agendei ședinței noastre de astăzi, a Consiliului 

Audiovizualului, din 21 februarie 2019. Cine este pentru, rog votați: 

 

PRO – (8) UNANIM – D. VICOL, T. BURAGA, V. COJOCARU, A. 

COZMA, D. CURNIC, O. GUŢUŢUI, Iu. ROȘCA și L. VIZIRU. 

 

– Unanim, Vă mulțumesc mult.  
 

ORDINEA DE ZI: CHESTIUNEA  nr. 1 

Cu privire la examinarea rezultatelor monitorizării principalelor buletine 

informative ale posturilor de televiziune „Moldova 1”, „TV8”, „Prime”, 

„Publika TV”, „Canal 2”, „Canal 3”, „Accent TV”, „NTV Moldova”, „PRO TV 

CHIȘINĂU”, „Jurnal TV”, „RTR Moldova”, „Orhei TV” și „Televiziunea 

Centrală” la capitolul respectării legislației electorale și audiovizuale, pentru 

perioada: 04-13 februarie 2019 

 

V. CECAN:  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

– În cadrul ședinței publice din 21 ianuarie 2019, prin Decizia nr. 5/9 (pct. 1), 

Consiliul Audiovizualului a decis monitorizarea principalelor buletine 

informative ale posturilor de televiziune: „Moldova-1”, „TV8”, „Prime”, 

„Publika TV”, „Canal 2”, „Canal 3”, „Accent TV”, „NTV Moldova”, „PRO TV 

CHIȘINĂU”, „Jurnal TV”, „RTR Moldova”, „Orhei TV” și „Televiziunea 

Centrală” la capitolul respectării legislației electorale (Codul electoral, Codul 

serviciilor media audiovizuale al Republicii Moldova, Regulamentul privind 

reflectarea campaniei electorale la alegerile parlamentare și referendumul 

republican din 24 februarie 2019 în mijloacele de informare în masă din 

Republica Moldova, Concepția de reflectare a campaniei electorale pentru 

alegerile parlamentare și a referendumului republican din 24 februarie 2019 de 

către instituțiile mass-media audiovizuale din Republica Moldova și Decizia 

CCA nr. 16/101 din 21.07.2017), pe perioada campaniei electorale. 

Reieșind din importanța reflectării echilibrate, echidistante și imparțiale a 

campaniei electorale de către furnizorii de servicii media audiovizuale, în 

perioada 04 – 13 februarie 2019 a fost efectuată monitorizarea principalelor 

buletine informative ale posturile de televiziune sus-menționate. 

Rezultatele monitorizării au atestat că în perioada de raport, 04 – 13 

februarie 2019, posturile de televiziune supuse monitorizării au difuzat în total 
794 de materiale, în cadrul cărora au fost reflectați concurenții electorali înscriși 

pe circumscripția națională și concurenții electorali înscriși pe circumscripțiile 

uninominale. Astfel, cele mai multe subiecte cu caracter politic și electoral au 

fost difuzate de postul public de televiziune „Moldova-1” (85 de subiecte), 

urmat de „Prime” (73 de subiecte), „PRO TV CHIȘINĂU” (77 de subiecte), 

„Publika TV” (64 de subiecte), „Canal 2” (54 de subiecte), „RTR Moldova” (37 

de subiecte), „Accent TV” (68 de subiecte), „Jurnal TV” (64 de subiecte), 

„Orhei TV” (64 de subiecte), „Televiziunea Centrală” (58 de subiecte), „NTV 

Moldova” (52 de subiecte), „Canal 3” (35 de subiecte) și „TV 8” (63 de 



Procesul-verbal nr.10 al ședinței publice a CA din 21 februarie 2019, ora 09.30 

 

 

Pagina 3 din 35 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

subiecte). 

 

I. MOLDOVA-1 

În perioada 04-13 februarie 2019, postul public de televiziune 

„Moldova-1”, în cadrul buletinelor de știri, a reflectat 15 concurenți electorali 

înscriși pe circumscripția națională și 24 de concurenți electorali înscriși pe 16 

circumscripții uninominale, precum și CI și Guvernul Republicii Moldova. 

Conotația reflectării partidelor politice înscrise pe circumscripția 

națională și a candidaților acestora de pe circumscripțiile uninominale, în cadrul 

buletinelor de știri ale postului public de televiziune „Moldova- 1”, a fost într-o 

tonalitate neutră, unii fiind prezentați atât pozitiv, cât și negativ, iar alții neutru 

și nesemnificativ pozitiv. Candidații independenți au fost prezentați într-o 

tonalitate neutră și nesemnificativ pozitivă, iar Guvernul a fost mediatizat într-o 

tonalitate neutră și nesemnificativ pozitivă și negativă.  

Raportul gender atestă o lipsă de echilibru, cota bărbaților fiind cea 

dominantă – 89,0% (34 min. 30 sec.), iar cota femeilor a fost una 

nesemnificativă – 11,0% (04 min. 15 sec.). 

În perioada 04-13 februarie 2019, postul public de televiziune 

„Moldova-1” a asigurat accesibilitatea persoanelor cu deficiențe de auz prin 

interpretarea în limbaj mimico-gestual a buletinelor de știri de la ora 21:00. 

În perioada de raport, postul public de televiziune „Moldova-1” nu a 

difuzat subiecte privind referendumul republican consultativ. 

Urmare a analizei cantitative și calitative, s-a atestat că în perioada 04-

13 februarie 2019, postul public de televiziune „Moldova-1” a comis încălcări 

de la prevederile pct. 54 din Regulamentul privind reflectarea campaniei 

electorale la alegerile parlamentare și referendumul republican din 24 februarie 

2019 în mijloacele de informare în masă din Republica Moldova.  

Astfel, postul public de televiziune „Moldova 1” a difuzat, la 

05.02.2019, un sondaj de opinie, la prezentarea acestuia fiind omise sursa de 

finanțare și înștiințarea CEC. 

 

II. TV 8 

În perioada 04-13 februarie 2019, postul de televiziune „TV8”, în cadrul 

buletinelor de știri, a reflectat 12 concurenți electorali înscriși pe circumscripția 

națională și 73 de concurenți electorali înscriși pe 19 circumscripții 

uninominale, precum și CI și Guvernul Republicii Moldova. 

Conotația reflectării partidelor politice înscrise pe circumscripția 

națională și a candidaților acestora de pe circumscripțiile uninominale, în cadrul 

buletinelor de știri ale postului de televiziune „TV8”, a fost într-o tonalitate 

neutră, unii fiind prezentați pozitiv și neutru, iar alții neutru și nesemnificativ 

negativ și pozitiv. Candidații independenți au fost prezentați într-o tonalitate 
neutră și nesemnificativ pozitivă, iar Guvernul a fost mediatizat într-o tonalitate 

neutră și nesemnificativ pozitivă.  

Raportul gender atestă o lipsă de echilibru privind asigurarea raportului 

gender, cota bărbaților fiind cea dominantă – 90,2% (1 oră 15 min. 37 sec.), iar 

cota femeilor a fost una nesemnificativă – 9,8% (08 min. 13 sec.). 

În perioada de raport, 04-13 februarie 2019, postul de televiziune „TV8” 

a asigurat accesibilitatea persoanelor cu deficiențe de auz prin subtitrarea 

buletinelor de știri de la ora 22:00. 

În perioada de raport, 04-13 februarie 2019, postul de televiziune „TV8” 

nu a difuzat subiecte privind referendumul republican consultativ.  



Procesul-verbal nr.10 al ședinței publice a CA din 21 februarie 2019, ora 09.30 

 

 

Pagina 4 din 35 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Urmare a analizei cantitative și calitative, s-a atestat că în perioada de 

raport 04-13 februarie 2019, postul de televiziune „TV 8” a reflectat prin 

volumul de timp acordat, în preponderență, concurentul electoral de pe 

circumscripția națională PDM. 

Prin urmare, se constată că postul de televiziune „TV 8” a comis 

încălcări de la prevederile art. 13 alin. (6) lit. a) din Codul serviciilor media 

audiovizuale. 

De asemenea, au fost atestate încălcări de la prevederile pct. 54 din 

Regulamentul privind reflectarea campaniei electorale la alegerile parlamentare 

și referendumul republican din 24 februarie 2019 în mijloacele de informare în 

masă din Republica Moldova.  

Astfel, postul de televiziune „TV 8” a difuzat, la 05.02.2019 și 

07.02.2019, sondaje de opinie, la prezentarea cărora au fost omise: sursa de 

finanțare și înștiințarea CEC. 

 

III. PRIME 

În perioada 04-13 februarie 2019, postul de televiziune „Prime”, în 

cadrul buletinelor de știri, a reflectat 15 concurenți electorali înscriși pe 

circumscripția națională și 34 de concurenți electorali înscriși pe 22 de 

circumscripții uninominale, precum și activitatea Guvernului Republicii 

Moldova. 

Conotația reflectării concurenților electorali înscriși pe circumscripția 

națională și a candidaților acestora de pe circumscripțiile uninominale, în cadrul 

buletinelor de știri ale postului de televiziune „Prime”, a fost într-o tonalitate 

neutră, unii fiind prezentați inclusiv pozitiv și negativ. Excepție fiind PDM, 

care, comparativ cu ceilalți concurenți, a fost mediatizat printr-o tonalitate 

preponderent pozitivă. 

Raportul gender atestă o lipsă de echilibru, cota bărbaților fiind cea 

dominantă – 85,4% (01 oră 00 min. 33 sec.), iar cota femeilor a fost una 

nesemnificativă – 14,6% (10 min. 23 sec.). 

În perioada 04-13 februarie 2019, postul de televiziune „Prime” a 

asigurat accesibilitatea persoanelor cu deficiențe de auz prin interpretarea în 

limbaj mimico-gestual a buletinelor de știri de la ora 15:00, cu excepția zilelor 

de week-end. 

În perioada de raport, postul de televiziune „Prime” nu a difuzat 

subiecte privind Referendumul republican consultativ din 24 februarie 2019. 

Urmare a analizei cantitative și calitative, s-a atestat că în perioada de 

raport, 04-13 februarie 2019, postul de televiziune „Prime” a reflectat, atât prin 

volumul de timp acordat, cât și prin conotația pozitivă, în preponderență 

concurentul electoral de pe circumscripția națională PDM, cât și candidații 

acestuia înscriși pe circumscripțiile uninominale. 
Prin urmare, se constată că postul de televiziune „Prime” a comis 

încălcări de la prevederile art. 13 alin. (6) lit. a) din Codul serviciilor media 

audiovizuale. 

 

IV. PUBLIKA TV 

În perioada 04-13 februarie 2019, postul de televiziune „Publika TV”, în 

cadrul buletinelor de știri a reflectat 15 concurenți electorali înscriși pe 

circumscripția națională și 28 de concurenți electorali înscriși pe 18 

circumscripții uninominale, precum și activitatea Guvernului Republicii 

Moldova. 



Procesul-verbal nr.10 al ședinței publice a CA din 21 februarie 2019, ora 09.30 

 

 

Pagina 5 din 35 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

D. VICOL: 

 

 

 

 

 

 

 

Conotația reflectării candidaților înscriși pe circumscripția națională și a 

concurenților acestora de pe circumscripțiile uninominale în cadrul buletinelor 

de știri ale postului de televiziune „Publika TV” a fost neutră, unii fiind 

mediatizați și pozitiv, iar alții negativ.  

Candidații independenți și Guvernul Republicii Moldova au fost 

mediatizați în tonalitate neutră și ușor pozitivă. Excepție fiind PDM, care a 

beneficiat de o conotație a reflectării preponderent pozitivă  

Raportul gender, atestă o lipsă de echilibru, cota bărbaților fiind cea 

dominantă – 90,0% (51 min. 16 sec.), iar cota femeilor a fost una 

nesemnificativă – 10,0% (05 min. 42 sec.). 

În perioada de raport, postul de televiziune „Publika TV”, nu a asigurat 

accesul persoanelor cu dizabilități de văz sau auz la programele audiovizuale de 

știri prin interpretare în limbaj mimico-gestual sau titrare sincron.  

În perioada de raport, postul de televiziune „Publika TV” nu a difuzat 

subiecte privind Referendumul republican consultativ din 24 februarie 2019. 

Urmare a analizei cantitative și calitative, s-a atestat că în perioada de 

raport 04-13 februarie 2019, postul de televiziune „Publika TV” a reflectat, atât 

prin volumul de timp acordat, cât și prin conotația pozitivă, în preponderență 

concurentul electoral de pe circumscripția națională PDM și candidații acestuia 

înscriși pe circumscripțiile uninominale. 

Totodată, postul de televiziune „Publika TV” nu a asigurat prezentarea 

principalelor puncte de vedere aflate în opoziție în cadrul subiectului din: 

 05.02.2019 – „Partidul „Șor” îi acuză pe socialiști că beneficiază de 

sprijinul indirect al autorităților ruse în procesul electoral. 

Prin urmare, se constată că postul de televiziune „Publika TV” a comis 

încălcări de la prevederile art. 13 alin. (6) lit. a) din Codul serviciilor media 

audiovizuale.  

De asemenea, au fost atestate încălcări de la prevederile: 

 art.16 alin. (3) lit. a) din Codul serviciilor media audiovizuale, care 
statuează: „În cadrul serviciilor de televiziune, furnizorii naționali și regionali 

de servicii media sunt obligați să interpreteze în limbajul mimico-gestual sau 

prin titrare sincron cel puțin un program audiovizual de știri din timpul zilnic 

de emisie”. Postul de televiziune „Publika TV”, în perioada de raport 04-13 

februarie 2019, nu a asigurat accesul persoanelor cu dizabilități de văz sau auz 

la programele audiovizuale de știri prin interpretare în limbaj mimico-gestual 

sau titrare sincron; 

 pct. 54 din Regulamentul privind reflectarea campaniei electorale la 
alegerile parlamentare și referendumul republican din 24 februarie 2019 în 

mijloacele de informare în masă. Astfel, postul de televiziune „Publika TV” a 

difuzat, la 05.02.2019, 07.02.2019 și 09.02.2019, sondaje de opinie, la 

prezentarea cărora au fost omise: persoana care a comandat sondajul, sursa de 

finanțare și înștiințarea CEC. 

 

– Vă ajut eu.  

V. CANAL 2 

În perioada 04-13 februarie 2019, din volumul total de subiecte difuzate 

de postul de televiziune „Canal 2” în cadrul buletinelor de știri de la ora 19:00, 

54 de știri au fost cu caracter politic și electoral, în care au fost reflectați 15 

concurenți electorali înscriși pe circumscripția națională și 27 de concurenți 

electorali înscriși pe 17 circumscripții uninominale, precum și CI și Guvernul 

Republicii Moldova. 



Procesul-verbal nr.10 al ședinței publice a CA din 21 februarie 2019, ora 09.30 

 

 

Pagina 6 din 35 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Conotația reflectării partidelor politice înscrise pe circumscripția 

națională și a candidaților acestora de pe circumscripțiile uninominale, în cadrul 

buletinelor de știri ale postului de televiziune nominalizat, a fost într-o 

tonalitate neutră, unii fiind prezentați neutru și nesemnificativ pozitiv, iar alții 

neutru și nesemnificativ negativ.  

Conotația reflectării celor 27 de concurenți electorali de pe 

circumscripțiile uninominale, în cadrul buletinelor de știri ale postului de 

televiziune vizat, a fost într-o tonalitate neutră și pozitivă negativă, unii 

concurenți fiind prezentați doar neutru, cu excepția candidaților PDM înscriși 

pe circumscripțiile uninominale. 

Raportul gender, atestă o lipsă de echilibru, cota bărbaților fiind cea 

dominantă – 87,7%, iar cota femeilor a fost una nesemnificativă – 12,3%. 

În perioada de raport, postul de televiziune „Canal 2” a asigurat 

accesibilitatea persoanelor cu deficiențe de auz prin interpretarea în limbaj 

mimico-gestual a buletinelor de știri de la ora 16:00, cu excepția zilelor de 

sâmbătă și duminică. 

În perioada de referință, postul de televiziune „Canal 2” nu a difuzat 

subiecte privind referendumul republican consultativ. 

Urmare a analizei cantitative și calitative, s-a atestat că în perioada de 

raport, postul de televiziune „Canal 2” a reflectat, atât prin volumul de timp 

acordat, cât și prin conotația pozitivă, în preponderență concurentul electoral de 

pe circumscripția națională PDM, cât și candidații acestuia înscriși pe 

circumscripțiile uninominale. 

Prin urmare, se constată că postul de televiziune „Canal 2” a comis 

încălcări de la prevederile art. 13 alin. (6) lit. a), cât și de la pct. 54 din 

Regulamentul privind reflectarea campaniei electorale la alegerile parlamentare 

și referendumul republican din 24 februarie 2019 în mijloacele de informare în 

masă din Republica Moldova.  

Astfel, postul de televiziune „Canal 2” a difuzat, la 05.02.2019, 

07.02.2019 și 09.02.2019, subiecte despre rezultatele sondajelor de opinie. La 

prezentarea acestora au fost omise sursa de finanțare, persoana care a comandat 

sondajul și înștiințarea CEC. 

 

VI. CANAL 3 

În perioada de referință, din volumul total de subiecte difuzate de postul 

de televiziune nominalizat în cadrul buletinelor de știri de la ora 20:00, 35 de 

știri au fost cu caracter politic și electoral, în care au fost reflectați 9 concurenți 

electorali înscriși pe circumscripția națională și 18 concurenți electorali înscriși 

pe 14 circumscripții uninominale, precum și activitatea Guvernului Republicii 

Moldova. 

Conotația reflectării concurenților electorali înscriși pe circumscripția 
națională și a candidaților acestora de pe circumscripțiile uninominale, în cadrul 

buletinelor de știri ale postului de televiziune vizat, a fost într-o tonalitate 

neutră, unii fiind prezentați neutru și pozitiv, iar alții neutru și negativ. 

Candidații independenți au fost reprezentați neutru și negativ, iar Guvernul 

Republicii Moldova a fost mediatizat în tonalitate pozitivă și neutră. Excepție 

fiind PDM, care a beneficiat de o mediatizare pozitivă datorită mai multor 

subiecte prezentate.  

Raportul gender atestă o lipsă de echilibru, cota bărbaților fiind cea 

dominantă – 90,5%, iar cota femeilor a fost una nesemnificativă – 9,5%. 

În perioada de referință, postul de televiziune „Canal 3” a asigurat 



Procesul-verbal nr.10 al ședinței publice a CA din 21 februarie 2019, ora 09.30 

 

 

Pagina 7 din 35 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

V. CECAN: 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

accesibilitatea persoanelor cu deficiențe de auz prin interpretarea în limbaj 

mimico-gestual a buletinelor de știri de la ora 17:00. 

În perioada de raport, postul de televiziune „Canal 3” nu a difuzat 

subiecte privind Referendumul republican consultativ din 24 februarie 2019. 

Urmare a analizei cantitative și calitative, s-a atestat că în perioada de 

raport, postul de televiziune „Canal 3” a reflectat, atât prin volumul de timp 

acordat, cât și prin conotația pozitivă, în preponderență concurentul electoral de 

pe circumscripția națională PDM, cât și candidații acestuia înscriși pe 

circumscripțiile uninominale. 

Prin urmare, se constată că postul de televiziune „Canal 3” a comis 

încălcări de la prevederile art. 13 alin. (6) lit. a).  

 

– VII. ACCENT TV 

În perioada 04-13 februarie 2019, postul de televiziune „Accent TV”, în 

cadrul buletinelor de știri, a reflectat 15 concurenți electorali înscriși pe 

circumscripția națională și 20 de concurenți electorali înscriși pe 14 

circumscripții uninominale, precum și activitatea Guvernului Republicii 

Moldova. 

Conotația reflectării concurenților înscriși pe circumscripția națională și a 

candidaților  acestora de pe circumscripțiile uninominale, în cadrul buletinelor 

de știri ale postului de televiziune „Accent TV”, a fost într-o tonalitate neutră și 

negativă, unii fiind prezentați inclusiv pozitiv și neutru. Candidații independenți 

și Guvernul Republicii Moldova au fost mediatizați în tonalitate neutră și 

negativă. Excepție făcând PSRM, care a fost mediatizat pozitiv datorită 

subiectelor despre: După ce socialiștii vin la putere în urma viitoarelor. 

Raportul gender atestă o lipsă de echilibru, cota bărbaților fiind cea 

dominantă – 91,2% (1 oră 23 min. 20 sec.), iar cota femeilor a fost una 

nesemnificativă – 8,8% (08 min. 01 sec.). 

În perioada de raport, postul de televiziune „Accent TV” a asigurat 

accesibilitatea persoanelor cu deficiențe de auz prin titrare a buletinelor de știri 

de la ora 21:00. 

În perioada de raport 04-13 februarie 2019, postul de televiziune „Accent 

Tv” nu a difuzat subiecte privind referendumul republican consultativ.  

Urmare a analizei cantitative și calitative s-a atestat că în perioada de 

raport 04-13 februarie 2019, postul de televiziune „Accent TV” a reflectat, atât 

prin volumul de timp acordat, cât și prin conotația pozitivă, în preponderență 

concurentul electoral de pe circumscripția națională PSRM și candidații 

acestuia înscriși pe circumscripțiile uninominale. 

Totodată, postul de televiziune „Accent TV” nu a asigurat prezentarea 

principalelor puncte de vedere aflate în opoziție în subiectele din: 

 08.02.2019, 09.02.2019, 10.02.2019 -  PSRM acuză pe 
președintele Parlamentului, Andrian Candu, că ar face agitație liber și în mod 

deschis pentru PDM și nu-i sunt aplicate sancțiuni. Lipsește poziția A. Candu. 

 11.02.2019 - După ce PSRM s-a ales cu avertismente de la CEC,. 

Lipsește poziția PDM. 

Urmare a analizei cantitative și calitative, s-a atestat că postul de 

televiziune „Accent TV” a comis încălcări de la prevederile pct. 54 din 

Regulamentul privind reflectarea campaniei electorale la alegerile parlamentare 

și referendumul republican din 24 februarie 2019 în mijloacele de informare în 

masă din Republica Moldova.  

Astfel, postul de televiziune „Accent TV” a difuzat, la 05.02.2019; 



Procesul-verbal nr.10 al ședinței publice a CA din 21 februarie 2019, ora 09.30 

 

 

Pagina 8 din 35 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

07.02.2019; 09.02.2019 și 10.02.2019, două sondaje de opinie, la prezentarea 

acestora fiind omisă înștiințarea CEC. 

 

VIII. NTV MOLDOVA 

 În perioada 04-13 februarie 2019, postul de televiziune „NTV 

Moldova”, în cadrul buletinelor de știri a reflectat 13 concurenți electorali 

înscriși pe circumscripția națională și 21 de concurenți electorali înscriși pe 18 

circumscripții uninominale, precum și activitatea Guvernului Republicii 

Moldova. 

Conotația reflectării concurenților înscriși pe circumscripția națională și 

a candidaților acestora de pe circumscripțiile uninominale, în cadrul buletinelor 

de știri ale postului de televiziune „NTV Moldova”, a fost într-o tonalitate 

neutră, unii fiind prezentați neutru și negativ, iar alții nesemnificativ pozitiv și 

neutru.  

Raportul gender atestă o lipsă de echilibru, cota bărbaților fiind cea 

dominantă – 94,7% (01 oră 12 min. 03 sec.), iar cota femeilor a fost una 

nesemnificativă – 5,3% (04 min. 01 sec.). 

În perioada de raport 04-13 februarie 2019, postul de televiziune „NTV 

Moldova” a asigurat accesibilitatea persoanelor cu deficiențe de auz prin titrare 

sincron a buletinelor de știri de la ora 17:00. 

În perioada de raport 04-13 februarie 2019, postul de televiziune „NTV 

Moldova” nu a difuzat subiecte privind Referendumul republican consultativ 

din 24 februarie 2019. 

Urmare a analizei cantitative și calitative, s-a atestat că în perioada de 

raport 04-13 februarie 2019, postul de televiziune „NTV Moldova” a reflectat 

concurentul electoral PSRM și candidații acestuia pe circumscripțiile 

uninominale, prin volumul de timp acordat, în preponderență, pozitiv, iar PPȘ a 

fost mediatizat, din volumul total de timp acordat, în preponderență negativ. 

Totodată, postul de televiziune „NTV Moldova” nu a asigurat 

prezentarea principalelor puncte de vedere aflate în opoziție în subiectele din 

06.02.2019, 12.02.2019, astfel, lipsind pozițiile părților vizate. 

Prin urmare, se constată că postul de televiziune „NTV Moldova” a 

comis încălcări de la prevederile art. 13 alin. (6) lit. a) din Codul serviciilor 

media audiovizuale. 

De asemenea, au fost atestate încălcări de la prevederile pct. 54 din 

Regulamentul privind reflectarea campaniei electorale la alegerile parlamentare 

și referendumul republican din 24 februarie 2019 în mijloacele de informare în 

masă din Republica Moldova. Astfel, postul de televiziune „NTV Moldova” a 

difuzat, la 06.02.2019, 07.02.2019 și 11.02.2019, sondaje de opinie, la 

prezentarea acestora fiind omise: persoana care a comandat sondajul, sursa de 

finanțare și înștiințarea CEC. 
 

IX. PRO TV CHIȘINĂU 

În perioada 04-13 februarie 2019, postul de televiziune „PRO TV 

CHIȘINĂU” a reflectat 17 concurenți electorali înscriși pe circumscripția 

națională și 56 de concurenți electorali înscriși pe 18 de circumscripții 

uninominale, precum și activitatea Guvernului Republicii Moldova. 

Conotația reflectării concurenților electorali înscriși pe circumscripția 

națională și candidaților acestora de pe circumscripțiile uninominale, în cadrul 

buletinelor de știri ale postului de televiziune „PRO TV CHIȘINĂU”, a fost 

într-o tonalitate neutră, nesemnificativ pozitivă și negativă.  



Procesul-verbal nr.10 al ședinței publice a CA din 21 februarie 2019, ora 09.30 

 

 

Pagina 9 din 35 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Raportul gender atestă o lipsă de echilibru, cota bărbaților fiind cea 

dominantă – 77,5% (39 min. 44 sec.), iar cota femeilor a fost una 

nesemnificativă – 22,5% (11 min. 34 sec.). 

Postul de televiziune „PRO TV CHIȘINĂU” a asigurat accesibilitatea 

persoanelor cu deficiențe de auz prin titrare sincron a buletinelor de știri de la 

ora 22:30. 

În perioada 04-13 februarie 2019, postul de televiziune „PRO TV 

CHIȘINĂU” nu a difuzat subiecte privind Referendumul republican consultativ 

din 24 februarie 2019. 

Urmare a analizei cantitative și calitative, s-a atestat că postul de 

televiziune „PRO TV CHIȘINĂU” a comis încălcări de la prevederile pct. 54 

din Regulamentul privind reflectarea campaniei electorale la alegerile 

parlamentare și referendumul republican din 24 februarie 2019 în mijloacele de 

informare în masă din Republica Moldova. Astfel, postul de televiziune „PRO 

TV CHIȘINĂU” a difuzat, la 05.02.2019 și 07.02.2019, două sondaje de 

opinie, la prezentarea acestora fiind omise: persoana care a comandat sondajul 

și înștiințarea CEC. 

 

XI. RTR MOLDOVA 

În perioada 04-13 februarie 2019, postul de televiziune „RTR Moldova” 

a reflectat 9 concurenți electorali înscriși pe circumscripția națională și 28 de 

concurenți electorali înscriși pe 22 circumscripții uninominale. 

Conotația reflectării concurenților înscriși pe circumscripția națională și 

a candidaților  acestora de pe circumscripțiile uninominale, în cadrul buletinelor 

de știri ale postului de televiziune „RTR Moldova”, a fost într-o tonalitate 

neutră, unii fiind prezentați inclusiv pozitiv și/sau negativ. Candidații 

independenți au fost mediatizați în tonalitate neutră și pozitivă, iar Guvernul – 

în tonalitate neutră și negativă. 

Raportul gender atestă o lipsă de echilibru, cota bărbaților fiind cea 

dominantă – 89,2% (30 min. 27 sec.), iar cota femeilor a fost una 

nesemnificativă – 10,8% (03 min. 41 sec.). 

În perioada 04-13 februarie 2019, postul de televiziune „RTR Moldova” 

a asigurat accesibilitatea persoanelor cu deficiențe de auz prin titrare a 

buletinelor de știri de la ora 19:00. 

În perioada de raport, postul de televiziune „RTR Moldova” nu a difuzat 

subiecte privind Referendumul republican consultativ din 24 februarie 2019. 

Urmare a analizei cantitative și calitative, s-a atestat că postul de 

televiziune „RTR Moldova” a comis încălcări de la prevederile pct. 54 din 

Regulamentul privind reflectarea campaniei electorale la alegerile parlamentare 

și referendumul republican din 24 februarie 2019 în mijloacele de informare în 

masă din Republica Moldova. Astfel, postul de televiziune „RTR Moldova” a 
difuzat, la 09.02.2019, un sondaj de opinie, la prezentarea acestuia fiind omise: 

persoana care a comandat sondajul, sursa de finanțare și înștiințarea CEC.  

  

XII. ORHEI TV 

În perioada 04-13 februarie 2019, postul de televiziune „Orhei TV” a 

reflectat 15 concurenți electorali înscriși pe circumscripția națională și 29 de 

concurenți electorali înscriși pe 15 circumscripții uninominale, precum și 

activitatea Guvernului Republicii Moldova. 

Conotația reflectării concurenților înscriși pe circumscripția națională și 

a candidaților acestora de pe circumscripțiile uninominale, în cadrul buletinelor 



Procesul-verbal nr.10 al ședinței publice a CA din 21 februarie 2019, ora 09.30 

 

 

Pagina 10 din 35 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

de știri ale postului de televiziune „Orhei TV”, a fost într-o tonalitate neutră, 

unii fiind prezentați inclusiv pozitiv și negativ. Candidații independenți au fost 

mediatizați în tonalitate neutră, iar Guvernul – în tonalitate neutră și pozitivă. 

Excepție făcând PPȘ, care a fost mediatizat preponderent pozitiv, iar PSRM a 

fost mediatizat preponderent negativ. 

Raportul gender atestă o lipsă de echilibru, cota bărbaților fiind cea 

dominantă – 83,9% (55 min. 22 sec.), iar cota femeilor a fost una 

nesemnificativă – 16,1% (10 min. 39 sec.). 

În perioada 04-13 februarie 2019, postul de televiziune „Orhei TV” a 

asigurat accesibilitatea persoanelor cu deficiențe de auz prin titrare sincron a 

buletinelor de știri de la ora 23:30. 

În perioada de raport, postul de televiziune „Orhei TV” nu a difuzat 

subiecte privind Referendumul republican consultativ din 24 februarie 2019. 

Urmare a analizei cantitative și calitative, s-a atestat că postul de 

televiziune „Orhei TV” a reflectat preponderent candidatul electoral PPȘ și 

concurenții electorali ai acestuia înscriși pe circumscripțiile uninominale, atât 

prin volumul de timp acordat, cât și prin conotația pozitivă, iar Blocul Electoral 

„ACUM Platforma DA și PAS”, precum și candidații acestuia înscriși pe 

circumscripțiile uninominale – prin conotație negativă.  

Totodată, postul de televiziune „Orhei TV” nu a asigurat prezentarea 

principalelor puncte de vedere aflate în opoziție în subiectele din 05.02.2019, 

06.02.2019, 07.02.2019, 08.02.2019, 11.02.2019. 

Prin urmare, se constată că postul de televiziune „Orhei TV” a comis 

încălcări repetate de la prevederile art. 13 alin. (6) lit. a) din Codul serviciilor 

media audiovizuale.  

De asemenea, au fost atestate încălcări de la prevederile pct. 54 din 

Regulamentul privind reflectarea campaniei electorale la alegerile parlamentare 

și referendumul republican din 24 februarie 2019 în mijloacele de informare în 

masă din Republica Moldova.  

Astfel, postul de televiziune „Orhei TV” a difuzat, la 07.02.2019, 

sondaje de opinie, la prezentarea acestora fiind omise persoana care a comandat 

sondajul, sursa de finanțare și înștiințarea CEC. 

 

XIII. TELEVIZIUNEA CENTRALĂ 
În perioada 04-13 februarie 2019, postul de televiziune „Televiziunea 

Centrală” a reflectat 15 concurenți electorali înscriși pe circumscripția națională 

și 28 de concurenți electorali înscriși pe 15 circumscripții uninominale, precum 

CI și activitatea Guvernului Republicii Moldova. 

Conotația reflectării concurenților înscriși pe circumscripția națională și 

a candidaților acestora de pe circumscripțiile uninominale, în cadrul buletinelor 

de știri ale postului de televiziune „Televiziunea Centrală”, a fost într-o 
tonalitate neutră, unii fiind prezentați inclusiv pozitiv și negativ. Candidații 

independenți au fost mediatizați într-o tonalitate neutră, iar Guvernul – în 

tonalitate neutră și pozitivă. Excepție făcând PPȘ, care a fost mediatizat pozitiv, 

iar PSRM și Blocul Electoral „ACUM Platforma DA și PAS” au fost 

mediatizați negativ. 

Raportul gender atestă o lipsă de echilibru, cota bărbaților fiind cea 

dominantă – 84,9% (54 min. 14 sec.), iar cota femeilor a fost una 

nesemnificativă – 15,1% (09 min. 40 sec.). 

Postul de televiziune „Televiziunea Centrală” a asigurat accesibilitatea 

persoanelor cu deficiențe de auz prin titrare a buletinelor de știri de la ora 



Procesul-verbal nr.10 al ședinței publice a CA din 21 februarie 2019, ora 09.30 

 

 

Pagina 11 din 35 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

22:30. 

În perioada, postul de televiziune „Televiziunea Centrală” nu a difuzat 

subiecte privind Referendumul republican consultativ din 24 februarie 2019. 

Urmare a analizei cantitative și calitative, s-a atestat că postul de 

televiziune „Televiziunea Centrală” a reflectat preponderent candidatul 

electoral PPȘ și concurenții electorali ai acestuia înscriși pe circumscripțiile 

uninominale, atât prin volumul de timp acordat, cât și prin conotația pozitivă, 

iar PSRM și Blocul Electoral „ACUM Platforma DA și PAS”, precum și 

candidații acestora, înscriși pe circumscripțiile uninominale prin conotație 

negativă.  

Totodată, postul de televiziune „Televiziunea Centrală” nu a asigurat 

prezentarea principalelor puncte de vedere aflate în opoziție în subiectele din 

05.02.2019, 06.02.2019, 08.02.2019, 11.02.2019.  

Prin urmare, se constată că postul de televiziune „Televiziunea 

Centrală” a comis încălcări repetate de la prevederile art. 13 alin. (6) lit. a) din 

Codul serviciilor media audiovizuale. 

De asemenea, s-a atestat că postul de televiziune „Televiziunea Centrală” 

a comis încălcări de la prevederile pct. 54 din Regulamentul privind reflectarea 

campaniei electorale la alegerile parlamentare și referendumul republican din 

24 februarie 2019 în mijloacele de informare în masă din Republica Moldova. 

Astfel, postul de televiziune „Televiziunea Centrală” a difuzat, la 

07.02.2019, un sondaj de opinie, la prezentarea acestuia fiind omise persoana 

care a comandat sondajul, finanțatorul și înștiințarea CEC.  

La data de 15.02.2019, în adresa Consiliului Audiovizualului a parvenit 

contestațiile f/nr. din 12.02.2019 din partea PSRM (remise de către Comisia 

Electorală Centrală prin scrisoarea nr. CEC8/272 din 14.02.2019), în care se 

specifică că la posturile de televiziune „Canal 2” și „Jurnal TV” au difuzat în 

cadrul buletinelor de știri subiecte care conțin publicitate electorală nedeclarată 

a PDM. Astfel, contestatarul susține că: 

 Postul de televiziune „Canal 2” a difuzat la data de 05.02.2019 în 
cadrul buletinului de știri (ora 19:00) subiectul cu titlul „Încrederea 

moldovenilor în politicieni”. În opinia  contestatarului la difuzarea acestui 

subiect au fost admise încălcări legislative, prin faptul că  din conținutul 

acestuia se evidențiază caracterul publicitar al informației cu indice laudativ  al 

membrilor PDM. În contextul celor expuse, PSRM constată că „postul de 

televiziune „Canal 2” susține indirect PDM prin plasare de publicitate 

electorală, ascunsă sub titlul știrilor, acești timpi nefiind incluși în rapoartele 

PDM, nefiind astfel, declarată în conformitate cu prevederile art. 43 din Codul 

electoral”.  

 Postul de televiziune „Jurnal TV” a difuzat în cadrul buletinului de știri 
din 06.02.2019 (ora 19:00 - în intervalul de timp 31:35-34:352) subiectul „PD 

încă nu are în proprietate autocare, avioane și elicoptere, dar un partid trebuie 

să tindă la ceva”, în care a fost integrată publicitatea electorală. Astfel, 

contestatarul susține că în cadrul acestui subiect se atestă indici calitativi: 

părtinitor și critic – în imagini apare un autocar cu simbolica PDM.  

În acest context PSRM invocă că prin aceste acțiuni posturile de 

televiziune „Canal 2” și „Jurnal TV” au admis încălcarea prevederilor art.41 

alin. (3) lit. d) și a art. 43 alin. (1)  lit. e) și g) din Codul electoral. Totodată 

contestatarul face trimitere la art. 26 alin. (6) lit. d) din Legea privind partidele 

politice, art. 25 din Convenția  ONU privind drepturile Civice și politice și pct. 

2.3. din Codul bunelor practice în materie electorală, Comisia de la Veneția. 



Procesul-verbal nr.10 al ședinței publice a CA din 21 februarie 2019, ora 09.30 

 

 

Pagina 12 din 35 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

D. VICOL: 

 

V. CECAN: 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Astfel, în temeiul art. 71 și 75 din Codul electoral, PSRM solicită 

examinarea prezentei sesizări în regim de urgență și sancționarea posturilor de 

televiziune „Canal 2”, „Jurnal TV” și PDM pentru finanțare indirectă a 

campaniei electorale pentru folosirea fondurilor financiare și materiale 

nedeclarate. 

Rezultatele monitorizării au atestat că în cadrul buletinelor de știri din 

05.02.2019 postul de televiziune „Canal 2” a difuzat subiectul „Încrederea 

moldovenilor în politicieni”, care reflectă rezultatele unui sondaj realizat de 

Institutul Republican Internațional din SUA, în perioada 5 decembrie 2018 – 16 

ianuarie 2019, pe un eșantion de 1226 de persoane. Marja de eroare este de plus 

minus 2, 8 la sută, iar postul de televiziune „Jurnal TV” a difuzat, la data de 

06.02.2019, un subiect cu titlul „Candu despre drumuri și autocare” realizat în 

baza declarațiilor vicepreședintelui PDM, Andrian Candu referitoare la 

autocarele pe care le folosesc pentru deplasările în teritoriu. Andrian Candu 

răspunde că PD nu are în proprietate nici autocare, nici avioane și nici 

elicoptere, însă, cu siguranță, dacă un partid vrea să se dezvolte, tinde la ceva. 

Derogări de la legislația audiovizuală în vigoare nu au fost atestate. 

Totodată, ținem să specificăm că în conformitate cu prevederile art. 73 

alin. (1) din Codul serviciilor media audiovizuale: „Consiliul Audiovizualului 

este garant al interesului public în domeniul audiovizualului și are misiunea de 

a contribui la dezvoltarea serviciilor media audiovizuale în conformitate cu 

principiile comunicării audiovizuale prevăzute de prezentul cod, cu normele, 

standardele și cele mai bune practici internaționale în domeniu”. Astfel, 

menționăm că activitatea partidelor politice nu cade sub incidența 

reglementărilor Codului serviciilor media audiovizuale. 

 

– Aici, dna Cecan, s-a omis, o chestiune tehnică, „Jurnal TV”.  

 

– JURNAL TV 

În perioada 04-13 februarie 2019, postul de televiziune „Jurnal TV” a 

reflectat 16 concurenți electorali înscriși pe circumscripția națională și 5 

concurenți electorali înscriși pe 5 circumscripții uninominale, precum și 

activitatea Guvernului Republicii Moldova. 

Volumul de timp acordat subiecților politici a constituit 01 oră 36 min. 24 

sec., dintre care de cel mai mult timp au beneficiat partidele politice și blocul 

electoral înscrise pe circumscripția națională și candidații acestora de pe 

circumscripțiile uninominale – 01 oră 21 min. 18 sec.  

Conotația reflectării concurenților înscriși pe circumscripția națională și a 

candidaților acestora de pe circumscripțiile uninominale, în cadrul buletinelor 

de știri ale postului de televiziune „Jurnal TV”, a fost într-o tonalitate neutră, 

unii fiind prezentați inclusiv pozitiv și negativ.  
Guvernul Republicii Moldova a fost mediatizat într-o tonalitate neutră și 

negativă. 

Concurenții electorali de pe circumscripția națională și candidații acestora 

de pe circumscripțiile uninominale, precum și Guvernul Republicii Moldova au 

beneficiat de intervenții directe și apariții indirecte, ceilalți – doar de apariții 

indirecte în buletinele de știri ale postului de televiziune „Jurnal TV”. 

Conotația reflectării celor 5 concurenți electorali pe circumscripțiile 

uninominale în cadrul buletinelor de știri ale postului de televiziune „Jurnal 

TV” a fost într-o tonalitate neutră și negativă, unii concurenți fiind prezentați 

doar neutru. 



Procesul-verbal nr.10 al ședinței publice a CA din 21 februarie 2019, ora 09.30 

 

 

Pagina 13 din 35 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

D. VICOL: 

 

 

 

 

 

M. RAȚĂ, 

reprezentatul „TV8”: 

 

D. VICOL: 

 

M. RAȚĂ, 

reprezentatul „TV8”: 

 

 

 

 

 

 

 

 

A. COZMA: 

 

M. RAȚĂ, 

reprezentatul „TV8”: 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Din cei 5 candidați electorali înscriși pe 5 circumscripții uninominale, 

reflectați de postul de televiziune „Jurnal TV”, 3 au beneficiat de intervenții 

directe și apariții indirecte, iar 2 – doar de apariții indirecte. 

În perioada 04-13 februarie 2019, postul de televiziune „Jurnal TV” a 

asigurat accesibilitatea persoanelor cu deficiențe de auz prin titrare sincron a 

buletinelor de știri de la ora 17:00, cu excepția zilelor din week-end. 

În perioada de raport 04-13 februarie 2019, postul de televiziune „Jurnal 

TV” nu a difuzat subiecte privind Referendumul republican consultativ din 24 

februarie 2019. 

Urmare a analizei cantitative și calitative, s-a atestat că în perioada de 

raport 04-13 februarie 2019, postul de televiziune „Jurnal TV” a reflectat în 

preponderență concurentul electoral PDM și candidații acestuia pe 

circumscripțiile uninominale, prin volumul de timp acordat, și printr-o conotație 

negativă. 

 

– Mulțumim mult. Dacă sunt eventuale întrebări către doamna raportor? Dacă 

nu sunt, atunci Vă mulțumim Dvs. și, în numele Dvs., întregii echipe care a 

elaborat cel de-al doilea raport. Stimați colegi, înainte de a trece la dezbaterea 

propriu-zisă, o să oferim cuvântul reprezentanților furnizorilor de servicii media 

audiovizuale care au dat curs invitației și sunt prezenți fizic în sală. Dacă 

dorește cineva să ia cuvântul? Dna Rață, doriți Dvs. să Vă pronunțați?  

 

– Da. 

 

– Mulțumesc mult. Vă rog. 

 

 

– Bună ziua. Mariana Rață, „TV 8”. Vă mulțumesc pentru invitație. Drept că 

prima dată am primit-o și la telefon, a doua oară nu, dar am venit. Ne-am fi 

dorit foarte mult să vedem și raportul desfășurat de monitorizare a postului 

nostru de televiziune, pentru că noi avem mai multe întrebări legate de 

constatările făcute în raport. În primul rând, am văzut din acest raport că noi am 

reflectat mai mult Partidul Democrat. Cred că este surpriză pentru noi și pentru 

Partidul Democrat, care nu permite postului de televiziune „TV 8” să intre în 

sediul partidului, pentru că nu reflectă suficient de mult partidul.  

 

– Deja permite. 

 

 

– Deja permite în campania electorală, dar după, nu se știe. Așa ne-au dat de 

înțeles, că după nu se cunoaște dacă o să se permită. Din acest raport, noi am 
văzut că am reflectat mai mult un candidat al Partidului Democrat, Vlad 

Plahotniuc. Am analizat atent toate știrile din această perioadă, 04-13 februarie, 

noi nu am avut nicio știre despre Vlad Plahotniuc sau cu Vlad Plahotniuc. De 

asta este curios cum a ajuns Vlad Plahotniuc să fie reflectat în 3 min 53 sec.? La 

fel, este curios să aflăm, pentru noi, dar cred că și pentru Ilan Șor, când l-am 

reflectat noi în lumină pozitivă, pentru că acest partid tot nu ne permite să 

mergem la sediul partidului pentru că îi reflectăm în lumină negativă. Deci, cea 

mai importantă întrebare a noastră este legată de minutele calculate pentru 

candidatul Partidului Democrat, pentru că, pentru postul de televiziune „TV8”, 

este foarte important să reflecte echilibrat și să ofere același timp de emisie sau, 



Procesul-verbal nr.10 al ședinței publice a CA din 21 februarie 2019, ora 09.30 

 

 

Pagina 14 din 35 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

V. COJOCARU: 

 

M. RAȚĂ, 

reprezentatul „TV8”: 

 

V. COJOCARU: 

 

M. RAȚĂ, 

reprezentatul „TV8”: 

 

V. COJOCARU: 

 

mă rog, maxim posibil, nu poți să oferi secundă în secundă tuturor același timp 

de emisie, dar să fie un echilibru între toți concurenții și egalitate de șanse 

pentru toți concurenții electorali. De asta, noi am reflectat și am dat timp de 

antenă unui număr foarte mare de candidați. Recunoaștem că în această 

săptămână, în această perioadă, s-a acordat un pic mai mult timp Partidului 

Democrat, pentru că o săptămână mai devreme, în prima perioadă a 

monitorizării, „TV 8” a acordat mai puțin timp Partidului Democrat, pentru că a 

avut mai puține evenimente publice acest partid. Și, noi știm, televiziunile fac 

știri din evenimentele care se produc. Dar diferența este foarte mare în acest 

raport de monitorizare. Noi bănuim că această diferență vine dintr-un subiect pe 

care pe „TV8”, l-a realizat în raionul Nisporeni, așa cum am făcut știri din alte 

circumscripții uninominale, în care reporterii noștri au mers și au discutat cu 

oamenii din localități, cu alegătorii, ca să-i întrebe dacă cunosc candidații 

electorali din aceste circumscripții, dacă cunosc ce se va întâmpla în ziua de 24 

februarie și cum va vota pentru un candidat uninominal, pentru un candidat pe 

listă, referendum. Deci, așa cum trebuie să facă orice post de televiziune, noi 

luăm pulsul în teritoriu, ca să vedem dacă oamenii sunt informați. Exact așa 

cum am făcut în alte circumscripții, și din Chișinău, și din republică, am mers și 

în raionul Nisporeni. Mi se pare corect să mergem acolo, în condițiile în care, 

recent, guvernul a alocat o sumă foarte mare de bani pentru reparația școlilor și 

grădinițelor, anume din acest raion. Ceea ce a făcut „TV8”, dacă Dvs. dispuneți 

de timp, mie mi-ar plăcea foarte mult să ne uităm împreună la acest reportaj, să 

ne spuneți dacă acest reportaj este despre Vlad Plahotniuc, pentru că noi am 

mers în două localități diferite din raion, într-un sat în care nu a intrat picior de 

concurent electoral de când e satul acela, și oamenii se plângeau de faptul că 

sunt uitați de Dumnezeu și de toți candidații, și, da, am mers și în satul Grozești 

ca să discutăm și cu oamenii din această localitate, să vedem ce se întâmplă și 

în această localitate. Este corect, jurnalistic, să facem acest lucru. Firește, și 

într-o localitate, și în alta, la fel ca și în celelalte circumscripții, am arătat 

fotografii cu toți concurenții electorali care sunt înscriși în această 

circumscripție, și am întrebat pe oameni dacă îi cunosc. În Grozești, firește, 

oamenii îl cunoșteau pe Vlad Plahotniuc, pentru că nu aveau cum să nu-l 

cunoască, „TV8” nu putea să trucheze răspunsurile oamenilor, ar fi fost ilegal și 

ar fi fost manipulatoriu. Și, evident, din moment ce oamenii au zis că îl cunosc 

pe Vlad Plahotniuc, am lăsat asta în reportaj, așa cum am lăsat și în alte 

circumscripții alți candidați pe care oamenii i-au cunoscut. Vrem să știm doar 

cum acest reportaj de 4 min. a fost considerat că este un reportaj despre Vlad 

Plahotniuc și despre Partidul Democrat.  

 

– Indirect a apărut Vlad Plahotniuc. 

 
 

– Vlad Plahotniuc nu a apărut 4 min.  

 

– Indirect.  

 

 

– 4 min.? 

 

– Nu 4 min…  

 



Procesul-verbal nr.10 al ședinței publice a CA din 21 februarie 2019, ora 09.30 

 

 

Pagina 15 din 35 

 

D. VICOL: 

 

 

L. VIZIRU: 

 

 

 

 

 

 

M. RAȚĂ, 

reprezentatul „TV8”: 

 

L. VIZIRU: 

 

 

 

M. RAȚĂ, 

reprezentatul „TV8”: 

 

 

D. VICOL: 

 

 

 

V. CECAN: 

 

 

 

 

 

 

 

M. RAȚĂ, 

reprezentatul „TV8”: 

 

D. CURNIC: 

 

M. RAȚĂ, 

reprezentatul „TV8”: 

 

L. VIZIRU: 

 

V. CECAN: 

 

 

 

 

 

D. VICOL: 

 

– Mulțumim. Eu nu aș vrea să facem dispute. Dna Viziru, Vă rog. Mulțumim, 

dna Rață.  

 

– Dna Rață, nimeni nu acuză „TV8” de reportajele care au fost făcute. 

Dimpotrivă, bine că ați făcut asemenea reportaje, sunt pentru publicul și 

cetățenii Republicii Moldova. Ați fost destul de echidistanți. Dacă ne uităm la 

diagramele care au fost elaborate de către Direcția monitorizare, atunci 

candidatul Vlad Plahotniuc a avut doar intervenții indirecte, ceea ce presupune 

că Dvs. ați vorbit despre el nearătându-l, adică neprezentându-l, dar oricum a 

fost prezența. 

 

– Aceasta a fost unica știre. 

 

– Da, dar oricum a fost prezența lui. Și dat fiind faptul că se monitorizează 

secundă în secundă, respectiv, într-un reportaj sau pe parcursul perioadei, 

dumnealui a avut o prezență indirectă la Dvs. de 3 min. 36 sec. Asta nu denotă 

că Dvs. reflectați anume candidatul respectiv.  

 

– Dar acest reportaj nu a fost despre Vlad Plahotniuc. În acest reportaj, numele 

lui Vlad Plahotniuc a fost menționat de 3 alegători care au zis că îl cunosc. Atât. 

 

– Eu aș vrea să fac o precizare. E vorba, eu am impresia, de abordarea și de  

dioptriile pe care le vedem noi. Dna Cecan, dacă doriți Dvs., tehnic poate să 

veniți cu anumite precizări, Vă rog frumos. 

 

– Deja dna Viziru puțin a menționat referitor la aceasta. Noi descifrăm toate 

subiectele, conform Metodologiei de monitorizare, care presupune o analiză nu 

a unui subiect în ansamblu, ci segmentat. Deci, nu e neapărat ca un post de 

televiziune să realizeze un subiect despre un candidat sau despre un politician 

anumit. Numărul subiecților politici poate să apară în diagramă, deja, cum a zis 

dna Viziru, doar indirect, din declarațiile altor persoane, din titluri, din diferite 

comentarii. Astfel, nu denotă faptul că anume postul a realizat un subiect 

concret despre un candidat concret.  

 

– Dar din raport reiese că noi am favorizat PD-ul. 

 

– N-ați favorizat. 

 

 

– Din timp. 

 
– Nu ați înțeles raportul.  

 

– Direcția monitorizare descifrează aparițiile tuturor candidaților electorali sau 

tuturor politicienilor conform Metodologiei, segmentativ, toate datele automat 

se calculează conform fișei Excel. Faptul că a apărut un procent mai mare 

pentru PDM, nu denotă faptul că Dvs. l-ați favorizat. Doar din calcule a apărut 

că el este mai mult. Atât.  

 

– Dna Curnic, Vă rog. 

 



Procesul-verbal nr.10 al ședinței publice a CA din 21 februarie 2019, ora 09.30 

 

 

Pagina 16 din 35 

 

D. CURNIC: 

 

 

 

 

M. RAȚĂ, 

reprezentatul „TV8”: 

 

 

D. CURNIC: 

 

 

L. VIZIRU: 

 

M. RAȚĂ, 

reprezentatul „TV8”: 

 

 

D. CURNIC: 

 

 

D. VICOL: 

 

A. COZMA: 

 

 

 

 

 

 

 

Membrii CA: 

 

A. COZMA: 

 

M. RAȚĂ, 

reprezentatul „TV8”: 

 

 

D. VICOL: 

 

O. GUȚUȚUI: 

 

D. VICOL: 

 

A. COZMA: 

 

 

 

 

D. VICOL: 

– Dna Rață, eu consider că Dvs. poate prea tare atrageți atenția anume doar la 

timp. Noi când privim în general, Dvs. ați reflectat destul de echilibrat, sunt 

prezente toate partidele. Și vreau să Vă spun că pe circumscripția uninominală 

Dvs., de data aceasta, ați difuzat cei mai mulți concurenți electorali. Situația la 

Dvs. este foarte bună.  

 

– Noi atragem atenție la tot, pentru că noi chiar depunem efort ca să respectăm 

toate-toate normele.  

 

– Se observă foarte bine. Pur și simplu, trebuie să privim în concordanță și cu 

conotațiile. Dvs. ați prezentat neutru. Eu nu văd o problemă. 

 

– Luăm după conotații, nu luăm după minute per ansamblu.  

 

 

– Păi, aici la constatări, la sfârșit, se scrie că am făcut încălcări prin faptul că am 

dat mai mult timp unui concurent.  

 

– Asta se scrie, dar dacă privim împreună, nu este așa. Ați dat neutru. Nu este o 

problemă.  

 

– Dle Cozma, Vă rog.  

 

– Dați-mi, Vă rog, să spun un alt punct de vedere, care poate va fi în disonanță 

cu ceea ce s-a spus până în prezent. Dacă luăm și facem o analiză comparativă 

cu alte posturi, la acest capitol, mă refer la „PRO TV”, „RTR Moldova” și 

„Teleradio Moldova”, practic, situația este similară, adică, 28%, 24%, 28%, 

26%. Respectiv, eu cred că…, în primul rând, Direcția monitorizare poate să 

vină, să fie mai mult explicită de ce anume „TV8” a fost acuzată că ea puțin a 

… 

 

– Dar nu a fost acuzată, dle Cozma. 

 

– Bine.  

 

 

– Poate vorbesc și ceilalți radiodifuzori? De unde știți că ei nu au aceeași 

senzație? 

 

– Dar nu-i văd.  

 
– „PRO TV” este. 

 

– „PRO TV”, da? Imediat o să oferim cuvântul. 

 

– Respectiv, eu consider că aceste patru posturi, pe care le-am menționat, 

practic, toate s-au încadrat în acele limite și norme legale și, în opinia mea, 

evidențierea „TV8”, în acest context, ar fi supra normei care ar fi… Respectiv, 

eu consider că „TV8”, la fel, s-a încadrat în normele legale.  

 

– Mulțumim, dle Cozma. Dna Cojocaru, Vă rog. 



Procesul-verbal nr.10 al ședinței publice a CA din 21 februarie 2019, ora 09.30 

 

 

Pagina 17 din 35 

 

V. COJOCARU: 

 

 

 

 

 

D. VICOL: 

 

L. VIZIRU: 

 

 

 

 

D. VICOL: 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

V. PLĂMĂDEALĂ, 

reprezentantul  

„PRO TV”: 

 

– Acestea sunt constatările Direcției de monitorizare. Și Direcția de 

monitorizare nu poate să nu constate acest fapt. Doar că în partea decizională, 

dacă observați, nici „TV8”, nici „PRO TV” nu figurează la sancțiuni. Pentru că, 

dacă să examinăm per total, comparativ cu alte posturi de televiziune, deci, asta 

a fost neutru și ok.  

 

– Mulțumesc. Dna Viziru, Vă rog. 

 

– Nici posturile de televiziune și nici Direcția monitorizare nu au greșit cu 

nimic. Din ce motiv? Fiindcă, din ceea ce se vede în raport, că acest partid, pe 

parcursul acestei perioade, a avut mai multe evenimente și, respectiv, era 

normal să fie reflectate, în comparație cu ceilalți concurenți electorali.  

 

– Dna Viziru, eu voiam, dnei Rață, dar și întregii asistențe, să fac câteva 

precizări strict de ordin tehnic. Este vorba despre o Metodologie, și o să oferim 

cuvântul, dacă o să dorească, bineînțeles, expertul nostru, care a asistat la cele 

două rapoarte, la întreg procesul de monitorizare, dl Ivan Godarsky, dacă o să 

dorească o să se pronunțe. Au fost monitorii noștri, dna Rață, instruiți cu 

privință la implementarea acestei Metodologii, pe durata lunii septembrie. Nu a 

existat, și Vă spun cu maximă sinceritate, niciun fel de ingerință, niciun fel de 

participare din partea bordului Consiliului Audiovizualului în ceea ce vizează 

activitatea Direcției monitorizare. Ei au aplicat strict, făcând abstracție de 

oricare post de televiziune, de oricare concurent, pentru ei nu prezintă și nu sunt 

„anemiați”, cu ghilimelele de rigoare, de niciun fel de influențe. Ei ne-au 

prezentat acest raport strict tehnic, dacă doriți, compartimentând pe anumite 

criterii. Concluziile, deja, sigur, Dvs. aveți posibilitatea să le faceți, ceea ce 

considerați că cifrele exprimă, dar și noi la această masă. Proiectul, pe care ni l-

a pus pe masă Direcția monitorizare indică anumite tendințe. Și, bineînțeles, în 

partea decizională sunt indicate, din perspectiva lor, care posturi, eventual, sunt 

pasibile de sancțiuni, în conformitate cu anumite articole din Codul serviciilor 

media audiovizuale sau dacă există derogări de la Regulamentul CEC-ului 

ș.a.m.d. Sigur că decizia o luăm noi, dar noi ne străduim de fiecare dată să luăm 

și litera, și mai puțin, spiritul legii, dar, totuși, ținem cont de concluziile 

Direcției monitorizare. Acum, ceea ce apare, sigur că eu cred că pe undeva, s-ar 

putea să se datoreze faptului că nu aveți raportul desfășurat. Eu sper din tot 

sufletul să dispară, dacă nu toate, atunci majoritatea viziunilor Dvs. după ce o 

să aveți raportul desfășurat. Dar noi suntem deschiși, împreună cu Direcția 

monitorizare, să vedem, pe undeva, dacă există loc de această metodologie. V-

am fi fost foarte recunoscători dacă ați avea posibilitatea să dați curs atunci 

când facem seminarele respective, fiindcă noi le dezbatem înainte de fiecare 

campanie electorală, cu prezența experților internaționali. Și atunci, aceste 
propuneri pentru noi chiar ar fi foarte utile. Fiindcă noi și anul acesta am 

desfășurat și eu știu că Dvs. sunteți implicați, posturile de televiziune mă refer, 

la reflectarea evenimentelor care sunt importante pe parcursul zilei. Însă, și 

aceste seminare, care în aparență pot părea unele prea puțin atractive, ele pentru 

noi sunt foarte importante, fiindcă de calitatea acestei monitorizări și de 

calitatea acestor metodologii depinde foarte mult, iată, discuțiile pe care le 

purtăm noi astăzi. Oferim cuvântul reprezentantului „PRO TV”.  

 

– Acestea au fost date care au fost atestate de monitorizare. Deci, pe noi ne 

aranjează, asta este. Nu pot să adaug absolut nimic.  



Procesul-verbal nr.10 al ședinței publice a CA din 21 februarie 2019, ora 09.30 

 

 

Pagina 18 din 35 

 

D. VICOL: 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A. COZMA: 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

D. VICOL: 

 

A. COZMA: 

 

 

 

D. VICOL: 

 

– Mulțumim foarte mult. Eu aș vrea, stimați colegi, să dezavuez altceva. 

Atitudinea anumitor posturi care nu sunt prezente astăzi, care au încercat să se 

eschiveze și au invocat diverse motive, că n-au recepționat raportul sau că 

solicită tergiversarea examinării acestor rapoarte. Vreau să Vă spun că noi ne-

am străduit să ne încadrăm într-un termen relativ rezonabil, ținând cont de 

faptul că volumul de muncă a fost foarte mult și nu ne putem permite acest 

„lux”, cu ghilimelele de rigoare, de a contramanda sau de a examina fragmentat 

din această listă de 13 posturi de televiziune oricare alte posturi, mai ales că, 

dacă să luăm stricto modo legislația în vigoare, nici nu avem obligativitatea de 

a solicita imperios prezența fizică. Deci, aveți posibilitate, prin toate mijloacele 

de informare, să ne remiteți poziția Dvs. Faptul că ați dat curs, unii dintre Dvs., 

pe noi ne bucură, fiindcă demonstrați o dată în plus respectul față de instituția 

care a supus monitorizării activitatea Dvs. pe durata campaniei electorale. În 

rest, nu există niciun fel de conveniențe în privința prezenței fizice. Stimați 

colegi, eu V-aș ruga, cine dorește să se pronunțe cu privire la alte aspecte care 

considerați că nu au fost luate în colimator. Din punctul meu de vedere, ca o 

mică concluzie pe care aș vrea să o trasez, este faptul că acest raport, al doilea 

al Direcției monitorizare, este unul complet, aș îndrăzni să afirm, chiar 

exhaustiv, care tendințele le reliefează cu lux de amănunte și mie mi se pare că 

suntem obligați, din punct de vedere moral, dar și juridic, să luăm în calcul și 

partea de decizie pe care ne-o propune Direcția monitorizare. Dacă sunt, stimați 

colegi, alte propuneri: Dle Cozma, Vă rog. 

 

– Eu aș vrea să fac o concluzie. Adică, undeva noi să, cum și am discutat la 

ședința anterioară, să punem un accent mai pronunțat nu atât pe indicele 

cantitative, dar pe cele calitative. Și eu mă refer, în special, la lipsa poziției 

celui vizat sau la posibilitatea de a răspunde la unele acuzații, la unele,  mă rog, 

poziții care sunt expuse, deoarece temperatura media, mă rog, ea se observă, ea 

este plus/minus aceeași ca și în alte campanii electorale, dar eu consider că mai 

pronunțat și mai dur din partea noastră, trebuie să fie sancționate, și în prezent, 

și pe viitor, mai ales, anume faptul că, cum și am spus, posturile, jurnaliștii pot 

să se expună pe orice subiect, să abordeze orice situație și orice problemă, însă, 

absolut necesar și imperios este posibilitatea de a da părții respective, vizate, să 

se exprime. Și dacă acest lucru nu se întâmplă, dar reieșind din raport, foarte 

des noi vedem că acest lucru nu se întâmplă, să fie mai dur sancționate. Poate 

puțin, în pofida faptului, cum am spus, la cantitativ, deci, la toți sunt diferite 

decalaje. Deși, aici, iarăși, la cantitativ, apar și situații când este vizat cineva, 

dar iarăși, neutru, pozitiv, negativ. Dacă țineți minte, noi, în campania 

precedentă, un post TV a fost pus în situația în care a fost, iarăși, acuzat, în sens 

că a favorizat un concurent electoral, care, din principiu, nu putea fi favorizat de 

respectivul post TV. Adică, eu propun să sancționăm mai dur, pe lângă 
încălcările care au fost, anume lipsa… 

 

– Partea calitativă. 

 

– Nu că partea calitativă, dar anume lipsa oferirii posibilității de a se exprima 

părții vizate, a doua sursă, deci, oponentul. Aceasta, cred că, ar trebuie să fie 

foarte principial.  

 

– Mulțumesc, dle Cozma. Dna Guțuțui, Vă rog.  

 



Procesul-verbal nr.10 al ședinței publice a CA din 21 februarie 2019, ora 09.30 

 

 

Pagina 19 din 35 

 

O. GUȚUȚUI: 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

D. VICOL: 

 

 

L. VIZIRU: 

 

 

 

 

 

 

 

 

D. VICOL: 

 

– Eu, de fapt, aș fi vrut să văd astăzi, în special, posturile de televiziune la care 

s-au atestat încălcări foarte și foarte grave. Dar, din păcate, și ca de obicei, ele 

evită să vină ca să discutăm și să vedem ce se întâmplă la aceste posturi de 

televiziune. Și acest raport de monitorizare a demonstrat, de fapt, că unele 

posturi de televiziune încalcă flagrant și ignoră încontinuu atât recomandările 

care vin de la instituția de reglementare, cât și de la alte instituții, dar, totodată, 

și prevederile legislației electorale și a legislației audiovizuale. Eu vreau să 

atrag atenția încă o dată la cele două posturi care sunt prezente astăzi aici, este 

vorba despre „PRO TV Chișinău” și despre „TV8”, unicele două posturi care, 

de fapt, acoperă circumscripțiile uninominale. Nici măcar postul public de 

televiziune nu o face în volumul, într-o măsură atât de mare, pe care o fac 

aceste două posturi private. Ceea ce Dvs. sunteți un exemplu pentru ceilalți. 

Inclusiv, dincolo de asta, există și echilibru, și există pluralismul de opinie la 

posturile Dvs. de televiziune. În ceea ce privește celelalte posturi de televiziune, 

noi avem posturi care difuzează masiv, pur și simplu, masiv și în conotații 

pozitive anumiți concurenți electorali. Și dacă noi ar fi să facem o sumă a 

rezultatelor per partide politice, cu rezultatele celor câțiva candidați de pe 

circumscripțiile uninominale, noi observăm cu ușurință că, inclusiv, și 

candidații de pe circumscripțiile uninominale sunt reprezentanții aceluiași 

partid. Și, de fapt, dacă am avea o diagramă per total, toate împreună, și 

partidele, și circumscripțiile uninominale, rezultatele cred că ar fi înfricoșătoare 

pentru unele posturi de televiziune. Propunerea mea este… să vin cu 

propunerile pentru sancțiuni și sunt de acord că trebuie să sancționăm foarte 

dur. Eu propun ca posturile de televiziune care au reflectat masiv anumiți 

concurenți electorali și i-au defavorizat pe unii, inclusiv, prin volumul de timp 

acordat, dar și prin conotația negativă prin care i-au reflectat, nu au oferit 

accesul, dreptul la replică persoanelor vizate în știrile pe care le-au difuzat, care 

reprezintă situații de conflict. Mai mult decât atât, unicul post de televiziune, 

care este un post de știri, nu are un buletin de știri cu subtitrare sau interpretare 

mimico-gestuală, astfel încât, inclusiv, persoanele cu nevoi speciale să aibă 

acces la știrile acestui post de televiziune. Respectiv, eu propun pentru 

„Televiziunea Centrală”, „Orhei TV”, „NTV Moldova”, „Accent TV”, „Prime 

TV”, „Publika TV” amendă maximă, ceea ce presupune 10.000 de lei. „Canal 

2” și „Canal 3”, având în vedere faptul că cel puțin pluralismul surselor l-au 

respectat, să fie amendă de 5.000 de lei. Aceasta este propunerea mea. 

Mulțumesc.  

 

– Pentru fiecare post, când o să ajungem, în parte, o să faceți propunerea și eu o 

să le pun la vot, dacă sunt mai multe opțiuni. Dna Viziru, Vă rog.  

 

– Eu am făcut o analiză comparativă a raportului, cu prima perioadă și a doua 
perioadă de monitorizare, și vreau să zic că raportul, în această perioadă de 

monitorizare, atestă o schimbare cu privire la comportamentul mass-mediei. Și 

anume, a crescut numărul știrilor cu tonalitate neutră, ceea ce este îmbucurător. 

Și, totodată, au crescut și intervențiile directe ale candidaților electorali. Se 

atestă, la fel, o tendință de a reflecta mult mai mult candidații electorali de pe 

circumscripțiile uninominale. Vreau să zic că, în această perioadă, cel puțin, 

presa a dat dovadă de un comportament echilibrat și echidistant.  

 

– Mulțumesc dna Viziru. Dna Cojocaru, Vă rog. 

 



Procesul-verbal nr.10 al ședinței publice a CA din 21 februarie 2019, ora 09.30 

 

 

Pagina 20 din 35 

 

V. COJOCARU: 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

D. VICOL: 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

– Eu am o poziție puțin diferită față de reflectarea campaniei electorale, pentru 

că reflectarea campaniei electorale nu presupune, de fapt, doar reflectarea ei 

corectă, echidistantă în principalul buletin de știri. Pe lângă principalul buletin 

de știri există și alte talk-show-uri politice cu caracter electoral, există și 

dezbateri electorale. Eu, în tot raportul acesta, la unele posturi de televiziune, 

care, de fapt, în raport apar ok, nu văd o altă tendință decât o șmecherie, de fapt 

– să reflecți pozitiv și neutru în știri, și s-o faci altfel în cadrul emisiunilor. Dar 

suntem în campanie electorală și este ok pentru această perioadă. Eu, unicul 

lucrul care am vrut să zic, că Direcția noastră de monitorizare face un lucru 

enorm, nu că enorm, imens de enorm, și pentru aceasta aș vrea să le mulțumesc, 

pentru calitatea acestui raport, pentru că îmi pare un raport care răspunde 

absolut la toate întrebările. Și este unul voluminos, dar în spatele, la baza 

acestui raport, stă încă mult mai multă informație decât apare aici. Și pentru 

aceasta le sunt foarte recunoscătoare. În principiu, mie această campanie 

electorală, la etapa de al doilea raport de monitorizare, îmi pare ok.  

 

– Mulțumesc mult. Eu sunt sigur că urma în final, să mă raliez și eu acestei 

opinii. Într-adevăr, vreau să Vă spun ca și volum, și chiar vreau să arăt, doar ca 

volum este unul impresionant. Și, într-adevăr, informația care este diseminată 

aici și paralelele care pot fi făcute, ca oricare cercetare, o spun în deplinul sens 

al cuvântului, poate suscita diverse interpretări. Fiecare se poziționează din 

perspectiva anumitor așteptări, din perspectiva anumitor paradigme, dar, per 

ansamblu, partea grafică, partea contextuală, partea de conținut, dacă doriți, este 

una absolut și absolut impresionantă, mai ales, dacă te gândești la faptul că, cu 

resurse minime, au fost făcute aceste lucruri. Eu, înainte de a trece la partea 

care o să suscite un interes deosebit, aplicarea eventualelor sancțiuni, două 

momente aș vrea să le menționez. Primul moment, ca să nu uităm, pentru că pe 

urmă o să trecem la partea pragmatică, partea de sancționare, eu aș vrea, din 

partea voastră, a tuturor, stimați colegi, să fac un îndemn, mai ales că au rămas 

câteva zile până la finalizarea campaniei electorale, un apel apăsat către toți 

furnizorii de servicii media. Să se străduie ca aceste tendințe, chiar dacă ele nu 

sunt mult prea evidente, de care menționa dna Cojocaru, să fie amplificate, în 

sensul în care respectarea legislației electorale, pe dimensiunea audiovizuală să 

fie una impecabilă, dacă este posibil. Deci, trebuie să fie posibil, chiar dacă 

acest lucru ține mai mult de o doleanță de a noastră, dar este un imperativ pe 

care Dvs., în calitate de ziariști, în calitate de formatori de opinie, nu doar de cei 

care informați opinia publică, o aveți printre obligațiunile Dvs. fundamentale. 

Eu aș dori foarte mult ca aceste reacții să nu se acutizeze pe ultima sută de 

metri, ci, din contra, să reintre, acolo unde este cazul, mă refer la acele posturi 

de televiziune care le-au fost încriminate astăzi pentru un comportament, nu că 

la limita legalității, dar ilegal, pe dimensiunea nerespectării Codului serviciilor 
media audiovizuale și a celorlalte acte care converg pe această dimensiune, să 

reintre în albia firescului, să nu uite de faptul că oricare misiune pe care ar avea 

ei, trebuie să primeze misiunea de informare corectă, echidistantă, pluralistă și 

ceea ce menționa dl Cozma, cu prezentarea obligatorie a punctelor de vedere 

divergente. Chiar dacă vin în contradicție flagrantă cu politica editorială sau cu 

ceea ce este statuat în mesajul Dvs., trebuie să fie prezent și celălalt punct de 

vedere, chiar dacă el este diametral opus, astfel încât suveranul, cel care va 

decide, să fie telespectatorul. Acum, stimați colegi, înainte de a trece la partea 

de sancțiuni, aș vrea să întreb, dacă, bineînțeles, doar dorește dl Ivan Godarsky, 

câteva cuvinte, nu atât pe marginea raportului, dar dacă dorește da, cu privire la 



Procesul-verbal nr.10 al ședinței publice a CA din 21 februarie 2019, ora 09.30 

 

 

Pagina 21 din 35 

 

 

 

I. GODARSKY, 

expert internațional 

al Consiliului 

Europei: 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

D. VICOL: 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

experiența pe care a avut-o în aceste săptămâni cât, cot la cot, a muncit 

împreună cu colegii noștri de la Direcția monitorizare. Dacă dorește, 

bineînțeles, cu mare plăcere îi vom oferi cuvântul. Dle Godarsky, dacă doriți, 

bineînțeles, Vă rog. 

 

– Vă mulțumesc foarte mult că mi-ați oferit cuvântul să mă adresez și pentru 

faptul ca să vorbesc despre ceea ce am realizat împreună cu Departamentul de 

monitorizare. Deci, probabil cunoașteți că am fost în câteva misiuni în 

Republica Moldova. De nenumărate ori am fost și de partea cealaltă, să spunem 

așa, a baricadei, când Vă observam pe Dvs. Acum este plăcut să fiu și de partea 

ceastălaltă, să văd ce faceți Dvs. Și în multe țări, de asemenea, am ajutat stațiile 

TV să funcționeze cu bine, mai cu seamă, pe parcursul perioadei alegerilor. De 

aceea, noi și înțelegem foarte bine care este sarcina lor. Și nu vreau să iau prea 

mult timp, doar două aspecte să le menționez din perspectiva mea. Vreau să 

aduc mulțumiri Departamentului de monitorizare, care este condus de către 

Victoria, și tuturor colaboratorilor din această diviziune, deoarece este 

observația lor, monitorizarea lor, eu doar i-am ajutat. Deci, este foarte bine că 

Dvs., în calitate de membri a acestui organ de reglementare, veți lua în calcul 

constatările dânșilor și veți baza deciziile Dvs. pe constatările acestei direcții. 

De asemenea, este foarte dificilă munca jurnalistului în această perioadă de 

timp, deoarece nu putem a ne aștepta ca fiecare campanie sau toate campaniile a 

tuturor concurenților și candidaților să fie aceleași. Fiecare vine cu abordarea sa 

în prezentarea candidatului sau a concurentului electoral. Și atunci când venim 

cu careva sfaturi pentru aspecte tehnice sau aspecte de conținut, noi mai cu 

seamă spunem că trebuie să acordați atenție tendințelor, nu să Vă referiți la cele 

câteva minute sau cele câteva procente diferență, dar într-adevăr să avem parte 

de o reflectare veridică a campaniei electorale și nu promovarea cărorva 

manipulări, distorsionări sau favorisme pentru anumiți candidați sau concurenți. 

Și anume buletinele de știri sunt sursa principală de informare pentru mulți 

cetățeni. Eu vin din Slovacia, unde tot așa stau ordinea de idei, buletinele de 

știri sunt pe prim loc pentru informare. Din aceste considerente, este important 

să monitorizăm anume buletinele de știri, pentru a oferi o modalitate de 

reflectare imparțială, echidistantă, și nu să distorsionăm opiniile consumatorului 

final. Și este foarte bine că aveți parte de aceste sesiuni deschise, deoarece 

demonstrează transparența organului Dvs., deoarece, să nu uităm că voi sunteți 

cei care aduceți un iz de încredere pentru întregul proces electoral. Și e bine, 

deoarece să nu uităm că sunteți la straja interesului public, voi anume sunteți 

cei care trebuie să protejați acest interes public și e bine că aveți parte de astfel 

de sesiuni, în ordinea dată de idei. Și Vă mulțumesc mult din nou pentru faptul 

că m-ați invitat să Vă acord asistență și sper că V-am ajutat în activitatea Dvs.  

 
– Din partea noastră, ne exprimăm întreaga gratitudine față de contribuția Dvs. 

extrem de valoroasă adusă la promovarea acestui mesaj și a acestui travaliu 

oneros de vast, foarte complicat pe care l-ați depus, cot la cot, cu direcția 

noastră monitorizare. Și eu sunt ferm convins că aceste cuvinte, pe care le-au 

auzit colegii de la monitorizare, se vor constitui într-un stimulent veritabil 

pentru activitatea ulterioară.  

Pentru cei puțini, care nu cunosc activitatea dlui Ivan Godarsky, vreau să 

Vă spun că dlui nu este o persoană întâmplătoare în acest domeniu. Are un 

background, o experiență deosebit de importantă și are expertize foarte 

valoroase, mai ales în statele care au ieșit din spațiul post-sovietic. Din această 



Procesul-verbal nr.10 al ședinței publice a CA din 21 februarie 2019, ora 09.30 

 

 

Pagina 22 din 35 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

cauză, ceea ce a făcut dumnealui și ceea ce face mai mulți ani la rând, împreună 

cu alți colegi ai domniei sale, pe filiera Consiliului Europei, pentru noi este de o 

importanță crucială, de o importanță majoră.  

Eu nu-mi permit niciodată să fac ingerințe în politica editorială, dar voiam 

să le propun colegilor de la „TV 8” și „PRO TV”, un interlocutor, cum este dl 

Godarsky, pentru a explicita procesul de monitorizare. Eu cred că este un lucru 

foarte important, o să aflați multe lucruri importante din ceea ce vizează 

bucătăria sau, dacă doriți, arheologiile interioare ale procesului de monitorizare.  

Vreau să Vă spun, dle Godarsky, că îmi exprim încă o dată, alături de 

colegii mei de la această masă, de întreg aparatul Consiliului Audiovizualului, 

recunoștința pentru faptul că ați dat curs, în pofida faptului că sunteți foarte 

ocupat, ați venit, ați plecat, iar ați venit, este foarte important pentru noi că 

pulsul în procesul monitorizării a fost ținut de comun acord, împreună cu 

colegii noștri de la monitorizare, sub coordonarea Dvs., din perspectiva celor 

mai bune practici internaționale la acest capitol. Oricând sunteți binevenit în 

cadrul Consiliului Audiovizualului pentru a ne ajuta cu noile modalități, cu 

noile tendințe care vor apărea pe această dimensiune deosebită.  

În același timp, eu aș vrea să-mi exprim… Eu am făcut acest apel nu doar 

către Consiliul Europei, împreună cu colegii mei, instituțional am făcut acest 

demers către toate instituțiile internaționale reprezentative, care își au reședința 

în țara noastră, și nu doar, către majoritatea ambasadelor care au manifestat un 

interes față de procesul de monitorizare, însă, din păcate, cu excepția 

Consiliului Europei, nu am beneficiat de experți care să se afle în cadrul 

instituției. Și atunci, apar două concluzii deosebit de importante. Ori trimiți 

experți, și atunci ai posibilitate din primă sursă să vezi dacă lucrurile sunt ok 

sau nu sunt ok din perspectiva bunelor practici internaționale, ori, dacă nu 

trimiți experți, atunci, din punctul meu de vedere, ne-ați girat cu încredere și 

oricare critici, care pot apărea ulterior, din punctul meu de vedere, nu-și au 

locul. Dacă manifestam o atitudine ostilă, de nedeschidere a instituției față de 

anumiți experți, atunci înțeleg că puteau apărea anumite…, însă noi am remis 

aceste invitații.  

Pe această cale, eu sper din tot sufletul, ca inițiativa și actul Consiliului 

Europei să fie luat în considerație cu ocazia altor scrutine electorale și de către 

alți parteneri de dezvoltare, astfel încât, un plus de credibilitate să fie conferit și 

din acest punct de vedere.  

Mulțumesc frumos, dle Godarsky, încă o dată.  

Stimați colegi, acum trecem la partea care vizează aplicarea eventualelor 

sancțiuni. Și aici, pentru fiecare post în parte o să Vă rog să spuneți ce 

propuneri există și le vom supune votului. Noi suntem astăzi opt persoane. Am 

să Vă rog mult să constatați numărul voturilor care este aplicat pentru fiecare 

propunere în parte.  
În primul rând, stimați colegi, vreau să supun votului aprobarea raportului, 

cu permisiunea Dvs. Stimați colegi, cine este de a aproba Raportul cu privire la 

monitorizarea principalelor buletine informative ale posturilor de televiziune 

„Moldova-1”, „TV8”, „Prime”, „Publika TV”, „Canal 2”, „Canal 3”, „Accent 

TV”, „NTV Moldova”, „PRO TV CHIȘINĂU”, „Jurnal TV”, „RTR Moldova”, 

„Orhei TV” și „Televiziunea Centrală” la capitolul respectării legislației 

electorale (Codul electoral, Codul serviciilor media audiovizuale, Regulamentul 

privind reflectarea campaniei electorale la alegerile parlamentare și 

referendumul republican din 24 februarie 2019 în mijloacele de informare în 

masă din Republica Moldova, aprobat prin Hotărârea Comisiei Electorale 



Procesul-verbal nr.10 al ședinței publice a CA din 21 februarie 2019, ora 09.30 

 

 

Pagina 23 din 35 

 

 

 

 

 

 

AU VOTAT: 

 

 

D. VICOL: 

 

 

 

O. GUȚUȚUI: 

 

 

D. VICOL: 

 

O. GUȚUȚUI: 

 

 

D. VICOL: 

 

 

 

 

 

D. CURNIC: 

 

 

D. VICOL: 

 

 

D. CURNIC: 

 

 

 

 

 

D. VICOL: 

 

 

 

 

O. GUȚUȚUI: 

 

 

D. VICOL: 

 

V. COJOCARU: 

 

 

Centrale din 21 decembrie 2018, Concepția de reflectare a campaniei electorale 

pentru alegerile parlamentare și a referendumului republican din 24 februarie 

2019 de către instituțiile mass-media audiovizuale din Republica Moldova), 

pentru perioada: 04-13 februarie 2019, rog să votăm: 

 

PRO – (8) UNANIM – D. VICOL, T. BURAGA, V. COJOCARU, A. 

COZMA, D. CURNIC, O. GUŢUŢUI, Iu. ROȘCA și L. VIZIRU. 

 

– Unanim. Vă mulțumesc. Acesta este un vot de încredere acordat Direcției 

monitorizare. Și noi în continuare vom ține cont în totalitate de expertiza 

direcției noastre, departamentului specializat. Vă rog, dna Guțuțui.  

 

– Eu am făcut o propunere și eu aș vrea ca să ne expunem pe marginea 

propunerii și să nu iasă acuși, în timpul votului că… 

 

– Nu, nu. Pentru fiecare post aștept propuneri. 

 

– Nu, nu, nu. Eu înțeleg, dar noi putem să ajungem la situația în care posturile 

să nu fie sancționate, dacă colegii nu susțin propunerea mea.  

 

– O să fie supusă votului. Noi avem dreptul să votăm PRO sau CONTRA. Nu 

avem dreptul să ne abținem. Dacă doriți să Vă expuneți, stimați colegi, asupra 

sancțiunilor? Dar eu cred că pentru fiecare post o să vedem ce propuneri există 

și o să supunem votului. Toate propunerile care sunt o să le supunem votului. 

Haideți să discutăm. Dna Curnic, Vă rog. 

 

– Eu, la fel, propun să discutăm împreună și să stabilim sancțiunea și deja 

votăm sancțiunea.  

 

– Fiecare post ce propuneri sunt, da? Sunteți de acord. Sau nu? Sau eu nu am 

înțeles corect? 

 

– Există, într-adevăr, riscul să nu acumuleze numărul de voturi o anumită 

sancțiune. De exemplu, eu propun 5.000 de lei pentru toate posturile de 

televiziune. Dna Guțuțui propune 10 și 5 mii. Și atunci, noi putem, 5 să voteze 

așa și 4 așa și nu se va acumula numărul de voturi și nu va fi sancționat niciun 

post.  

 

– Acesta e riscul propunerii. Bine. Dacă avem un consens în privința stabilirii 

cuantumului amenzilor pentru fiecare post în parte, eu voi pune la vot o singură 

propunere, de acord. Care sunt propunerile? Dna Guțuțui a enunțat o serie de 
posturi, care consideră că trebuie aplicată amenda maximă, da? 

 

– Da. și eu îmi mențin poziția aceasta. Eu am enunțat posturile pentru care 

solicit să fie amendă 10.000 de lei. 

 

– Deci, atunci o să fie mai mult, să înțeleg? Dna Cojocaru, Vă rog. 

 

– Eu propun să se pronunțe fiecare și Dvs. puneți la vot ceea ce majoritatea a 

propus. Deci, eu sunt de acord cu dna Curnic să propunem 5.000 pentru toate 

posturile de televiziune.  



Procesul-verbal nr.10 al ședinței publice a CA din 21 februarie 2019, ora 09.30 

 

 

Pagina 24 din 35 

 

A. COZMA: 

 

D. CURNIC: 

 

 

A. COZMA: 

 

L. VIZIRU: 

 

T. BURAGA: 

 

 

D. VICOL: 

 

 

Membrii CA: 

 

L. VIZIRU: 

 

A. COZMA: 

 

D. CURNIC: 

 

V. COJOCARU: 

 

D. VICOL: 

 

 

D. CURNIC: 

 

D. VICOL: 

 

 

 

 

 

 

 

 

O. GUȚUȚUI: 

 

D. VICOL: 

 

 

 

 

 

 

AU VOTAT: 

 

 

– Haideți de la post la post și ne expunem. Cum să propunem? 

 

– Iată, uitați-Vă, o dată o să pună 5.000 de lei, o dată o să pună 10.000 de lei și 

nu se va acumula numărul de voturi. 

 

– Nu o dată. 

 

– Dl Cozma zice când vorbim de post, se stabilește sancțiunea.  

 

– Haideți să anunțăm încă o dată posturile de televiziune pentru care se acordă 

5.000 / 10.000 de lei. Și apoi, dacă suntem de acord… 

 

– Oricum, dacă sunt două propuneri, cum zice dna Cojocaru, eu sunt obligat să 

le pun pe ambele la vot. Și trecem fiecare post… 

 

– Da. 

 

– Fiecare post în parte, da. 

 

– Da, fiecare post câte două propuneri.  

 

– Dar riscă să nu fie sancționat deloc. 

 

– Sau noi ajungem la un consens… 

 

– Se are în vedere, ipotetic, poate să fie 4 voturi pentru 5.000, 4 voturi pentru 

10.000. Acesta era riscul, ipotetic, da? 

 

– Da. 

 

– Stimați colegi, eu sunt de părerea, și puteți să anticipați votul meu, pentru 

posturile de televiziune enunțate, fără deosebire, ținând cont de gravitate, cum a 

zis, amenda să fie de 5.000 de lei. Aceasta este propunerea mea. Dacă sunt 

propuneri argumentate, cum a propus dna Guțuțui, sigur că voi supune votului 

lucrul acesta, ca să putem să anticipăm, dacă eventual sunt… Dar trecem pe 

fiecare în parte și voi pune… Din lista Dvs. să-mi spuneți dacă se regăsesc. 

Deci, stimați colegi, sancțiunea pentru postul „Prime”. Au fost făcute 

propunerile de 5.000 de lei și de 10.000 de lei, dna Guțuțui, da? Să înțeleg. 

 

– Da. 

 
– Deci, punem la vot. Cine este, stimați colegi, cine este de a sancționa cu 

amendă în mărime, pornim de jos în sus, de 5.000 de lei „General Media Group 

Corp” SRL, fondatoarea postului de televiziune „Prime”, pentru încălcarea 

repetată a prevederilor art. 13 alin. (6) lit. a) din Codul serviciilor media 

audiovizuale, în conformitate cu art. 84 alin. (5) lit. k) din Codul serviciilor 

media audiovizuale, rog să votăm: 

 

PRO – (7) – D. VICOL, T. BURAGA, V. COJOCARU, A. COZMA, D. 

CURNIC, Iu. ROȘCA și L. VIZIRU. 

 



Procesul-verbal nr.10 al ședinței publice a CA din 21 februarie 2019, ora 09.30 

 

 

Pagina 25 din 35 

 

D. VICOL: 

 

AU VOTAT: 

 

D. VICOL: 

 

 

 

 

 

 

 

AU VOTAT: 

 

 

D. VICOL: 

 

AU VOTAT: 

 

D. VICOL: 

 

 

 

 

 

AU VOTAT: 

 

 

D. VICOL: 

 

 

 

 

 

AU VOTAT: 

 

 

D. VICOL: 

 

 

 

 

 

AU VOTAT: 

 

 

D. VICOL: 

 

AU VOTAT: 

 

D. VICOL: 

– Mulțumesc. Cine este pentru aplicarea amenzii de 10.000 de lei? 

 

PRO – (1) – O. GUŢUŢUI. 

 

– Un vot. Deci, șapte voturi pentru 5.000 de lei, un vot pentru 10.000 de lei. 

Mai departe, stimați colegi, cine este de a sancționa cu amendă în mărime de 

5.000 de lei „General Media Group Corp” SRL, fondatoarea postului de 

televiziune „Publika TV”, pentru încălcarea repetată a prevederilor art. 13 alin. 

(6) lit. a) și art. 16 alin. (3) lit. a) din Codul serviciilor media audiovizuale, în 

conformitate cu art. 84 alin. (5) lit. k) din Codul serviciilor media audiovizuale, 

rog să votăm: 

 

PRO – (7) – D. VICOL, T. BURAGA, V. COJOCARU, A. COZMA, D. 

CURNIC, Iu. ROȘCA și L. VIZIRU. 

 

– Șapte voturi. Cine este pentru aplicarea amenzii de 10.000 de lei? 

 

PRO – (1) – O. GUŢUŢUI. 

 

– Un vot. Mai departe, stimați colegi, cine este de a sancționa cu amendă în 

mărime de 5.000 de lei „Telestar Media” SRL, fondatoarea postului de 

televiziune „Canal 2”, pentru încălcarea repetată a prevederilor art. 13 alin. (6) 

lit. a) din Codul serviciilor media audiovizuale, în conformitate cu art. 84 alin. 

(5) lit. k) din Codul serviciilor media audiovizuale, rog să votăm: 

 

PRO – (8) UNANIM – D. VICOL, T. BURAGA, V. COJOCARU, A. 

COZMA, D. CURNIC, O. GUŢUŢUI, Iu. ROȘCA și L. VIZIRU. 

 

– Unanim. Vă mulțumesc. Stimați colegi, cine este de a sancționa cu amendă în 

mărime de 5.000 de lei „Telestar Media” SRL, fondatoarea postului de 

televiziune „Canal 3”, pentru încălcarea repetată a prevederilor art. 13 alin. (6) 

lit. a) din Codul serviciilor media audiovizuale, în conformitate cu art. 84 alin. 

(5) lit. k) din Codul serviciilor media audiovizuale, rog să votăm: 

 

PRO – (8) UNANIM – D. VICOL, T. BURAGA, V. COJOCARU, A. 

COZMA, D. CURNIC, O. GUŢUŢUI, Iu. ROȘCA și L. VIZIRU. 

 

– Unanim. Vă mulțumesc. Stimați colegi, cine este de a sancționa cu amendă în 

mărime de 5.000 de lei „TELESISTEM TV” SRL, fondatoarea postului de 

televiziune „Accent TV”, pentru încălcarea repetată a prevederilor art. 13 alin. 

(6) lit. a) din Codul serviciilor media audiovizuale, în conformitate cu art. 84 
alin. (5) lit. k) din Codul serviciilor media audiovizuale, rog să votăm: 

 

PRO – (7) – D. VICOL, T. BURAGA, V. COJOCARU, A. COZMA, D. 

CURNIC, Iu. ROȘCA și L. VIZIRU. 

 

– Șapte voturi. Pentru 10.000 de lei? 

 

PRO – (1) – O. GUŢUŢUI. 

 

– Un vot. Cine este de a sancționa cu amendă în mărime de 5.000 de lei PP 



Procesul-verbal nr.10 al ședinței publice a CA din 21 februarie 2019, ora 09.30 

 

 

Pagina 26 din 35 

 

 

 

 

 

 

AU VOTAT: 

 

 

D. VICOL: 

 

AU VOTAT: 

 

D. VICOL: 

 

 

 

 

 

AU VOTAT: 

 

 

D. VICOL: 

 

AU VOTAT: 

 

D. VICOL: 

 

 

 

 

 

 

AU VOTAT: 

 

 

D. VICOL: 

 

AU VOTAT: 

 

D. VICOL: 

 

 

 

AU VOTAT: 

 

 

D. VICOL: 

„Exclusiv Media” SRL, fondatoarea postului de televiziune „NTV Moldova”, 

pentru încălcarea repetată a prevederilor art. 13 alin. (6) lit. a) din Codul 

serviciilor media audiovizuale, în conformitate cu dispozițiile art. 84 alin. (5) 

lit. k) din Codul serviciilor media audiovizuale, rog să votăm: 

 

PRO – (7) – D. VICOL, T. BURAGA, V. COJOCARU, A. COZMA, D. 

CURNIC, Iu. ROȘCA și L. VIZIRU. 

 

– Șapte persoane. Pentru 10.000 de lei amendă? 

 

PRO – (1) – O. GUŢUŢUI. 

 

– O persoană. Mulțumesc mult. Cine este de a sancționa cu amendă în mărime 

de 5.000 de lei „MEDIA RESURSE” SRL, fondatoarea postului de televiziune 

„Orhei TV”, pentru încălcarea repetată a prevederilor art. 13 alin. (6) lit. a) din 

Codul serviciilor media audiovizuale, în conformitate cu art. 84 alin. (5) lit. k) 

din Codul serviciilor media audiovizuale, rog să votăm: 

 

PRO – (7) – D. VICOL, T. BURAGA, V. COJOCARU, A. COZMA, D. 

CURNIC, Iu. ROȘCA și L. VIZIRU. 

 

– Șapte voturi. Pentru aplicarea amenzii în valoare de 10.000 de lei? 

 

PRO – (1) – O. GUŢUŢUI. 

 

– Un vot. Mulțumesc. Cine este de a sancționa cu amendă în mărime de 5.000 

de lei „MEDIA RESURSE” SRL, fondatoarea postului de televiziune 

„Televiziunea Centrală”, pentru încălcarea repetată a prevederilor art. 13 alin. 

(6) lit. a) din Codul serviciilor media audiovizuale, în conformitate cu 

prevederile art. 84 alin. (5) lit. k) din Codul serviciilor media audiovizuale, rog 

să votăm: 

 

PRO – (7) – D. VICOL, T. BURAGA, V. COJOCARU, A. COZMA, D. 

CURNIC, Iu. ROȘCA și L. VIZIRU. 

 

– Șapte persoane. Pentru aplicarea amenzii de 10.000 de lei? 

 

PRO – (1) – O. GUŢUŢUI. 

 

– Un vot. Stimați colegi, următoarea ce voi supune votului, cine este de a 

respinge contestațiile f/nr. din 12.02.2019, depuse de Partidul Socialiștilor din 
Republica Moldova și remise de CEC, rog să votăm: 

 

PRO – (8) UNANIM – D. VICOL, T. BURAGA, V. COJOCARU, A. 

COZMA, D. CURNIC, O. GUŢUŢUI, Iu. ROȘCA și L. VIZIRU. 

 

– Unanim. Vă mulțumesc. 

 

CONSILIUL AUDIOVIZUALULUI 

DECIDE: 

1. A aproba Raportul cu privire la monitorizarea principalelor buletine informative ale posturilor 



Procesul-verbal nr.10 al ședinței publice a CA din 21 februarie 2019, ora 09.30 

 

 

Pagina 27 din 35 

 

de televiziune „Moldova-1”, „TV8”, „Prime”, „Publika TV”, „Canal 2”, „Canal 3”, „Accent TV”, 

„NTV Moldova”, „PRO TV CHIȘINĂU”, „Jurnal TV”, „RTR Moldova”, „Orhei TV” și „Televiziunea 

Centrală” la capitolul respectării legislației electorale (Codul electoral nr. 1381-XIII din 21.11.1997, 

Codul serviciilor media audiovizuale al Republicii Moldova, aprobat prin Legea nr. 174 din 08.11.2018, 

Regulamentul privind reflectarea campaniei electorale la alegerile parlamentare și referendumul 

republican din 24 februarie 2019 în mijloacele de informare în masă din Republica Moldova, aprobat 

prin Hotărârea Comisiei Electorale Centrale nr. 1992 din 21 decembrie 2018, Concepția de reflectare a 

campaniei electorale pentru alegerile parlamentare și a referendumului republican din 24 februarie 2019 

de către instituțiile mass-media audiovizuale din Republica Moldova și Decizia CCA nr. 16/101 din 

21.07.2017), pentru perioada: 04-13 februarie 2019 (PRO – (8) UNANIM – D. VICOL, T. BURAGA, 

V. COJOCARU, A. COZMA, D. CURNIC, O. GUȚUȚUI, Iu. ROȘCA și L. VIZIRU).  

   2. A sancționa cu amendă în mărime de 5 000 de lei „General Media Group Corp” SRL, 

fondatoarea postului de televiziune „Prime”, pentru încălcarea repetată a prevederilor art. 13 alin. (6) lit. 

a) din Codul serviciilor media audiovizuale (Licența de emisie AC nr. 000748 din. 24.09.17), în 

conformitate cu art. 84 alin. (5) lit. k) din Codul serviciilor media audiovizuale (PRO – (7) – D. VICOL, 

T. BURAGA, V. COJOCARU, A. COZMA, D. CURNIC, Iu. ROȘCA și L. VIZIRU; CONTRA – (1) – 

O. GUȚUȚUI). 

   3. A sancționa cu amendă în mărime de 5 000 de lei „General Media Group Corp” SRL, 

fondatoarea postului de televiziune „Publika TV”, pentru încălcarea repetată a prevederilor art. 13 alin. 

(6) lit. a) și art. 16 alin. (3) lit. a) din Codul serviciilor media audiovizuale (Licența de emisie AC nr. 

000090 din. 25.09.14), în conformitate cu art. 84 alin. (5) lit. k) din Codul serviciilor media 

audiovizuale (PRO – (7) – D. VICOL, T. BURAGA, V. COJOCARU, A. COZMA, D. CURNIC, Iu. 

ROȘCA și L. VIZIRU; CONTRA – (1) – O. GUȚUȚUI). 

 4. A sancționa cu amendă în mărime de 5 000 de lei „Telestar Media” SRL, fondatoarea postului 

de televiziune „Canal 2”, pentru încălcarea repetată a prevederilor art. 13 alin. (6) lit. a) din Codul 

serviciilor media audiovizuale (Licența de emisie AC nr. 000733 din. 25.09.14), în conformitate cu art. 

84 alin. (5) lit. k) din Codul serviciilor media audiovizuale (PRO – (8) UNANIM – D. VICOL, T. 

BURAGA, V. COJOCARU, A. COZMA, D. CURNIC, O. GUȚUȚUI, Iu. ROȘCA și L. VIZIRU).  

 5. A sancționa cu amendă în mărime de 5 000 de lei „Telestar Media” SRL, fondatoarea postului 

de televiziune „Canal 3”, pentru încălcarea repetată a prevederilor art. 13 alin. (6) lit. a) din Codul 

serviciilor media audiovizuale (Licența de emisie AC nr. 000734 din. 07.05.15), în conformitate cu art. 

84 alin. (5) lit. k) din Codul serviciilor media audiovizuale (PRO – (8) UNANIM – D. VICOL, T. 

BURAGA, V. COJOCARU, A. COZMA, D. CURNIC, O. GUȚUȚUI, Iu. ROȘCA și L. VIZIRU).  

    6. A sancționa cu amendă în mărime de 5 000 de lei „TELESISTEM TV” SRL, fondatoarea 

postului de televiziune „Accent TV”, pentru încălcarea repetată a prevederilor art. 13 alin. (6) lit. a) din 

Codul serviciilor media audiovizuale (Licența de emisie seria AC nr. 000763 din 23.12.16), în 

conformitate cu art. 84 alin. (5) lit. k) din Codul serviciilor media audiovizuale (PRO – (7) – D. VICOL, 

T. BURAGA, V. COJOCARU, A. COZMA, D. CURNIC, Iu. ROȘCA și L. VIZIRU; CONTRA – (1) – 

O. GUȚUȚUI). 

   7. A sancționa cu amendă în mărime de 5 000 de lei PP „Exclusiv Media” SRL, fondatoarea 

postului de televiziune „NTV Moldova”, pentru încălcarea repetată a prevederilor art. 13 alin. (6) lit. a) 
din Codul serviciilor media audiovizuale (Licența de emisie seria AC nr. 000094 din 08.12.15), în 

conformitate cu art. 84 alin. (5) lit. k) din Codul serviciilor media audiovizuale (PRO – (7) – D. VICOL, 

T. BURAGA, V. COJOCARU, A. COZMA, D. CURNIC, Iu. ROȘCA și L. VIZIRU; CONTRA – (1) – 

O. GUȚUȚUI). 

8. A sancționa cu amendă în mărime de 5 000 de lei „MEDIA RESURSE” SRL, fondatoarea 

postului de televiziune „Orhei TV”, pentru încălcarea repetată a prevederilor art. 13 alin. (6) lit. a) din 

Codul serviciilor media audiovizuale (Licența de emisie seria AC nr. 000068 din 21.05.10), în 

conformitate cu art. 84 alin. (5) lit. k) din Codul serviciilor media audiovizuale (PRO – (7) – D. VICOL, 

T. BURAGA, V. COJOCARU, A. COZMA, D. CURNIC, Iu. ROȘCA și L. VIZIRU; CONTRA – (1) – 

O. GUȚUȚUI). 



Procesul-verbal nr.10 al ședinței publice a CA din 21 februarie 2019, ora 09.30 

 

 

Pagina 28 din 35 

 

9. A sancționa cu amendă în mărime de 5 000 de lei „MEDIA RESURSE” SRL, fondatoarea 

postului de televiziune „Televiziunea Centrală”, pentru încălcarea repetată a prevederilor art. 13 alin. (6) 

lit. a) din Codul serviciilor media audiovizuale (Licența de emisie seria AC nr. 000069 din 07.10.14), în 

conformitate cu art. 84 alin. (5) lit. k) din Codul serviciilor media audiovizuale (PRO – (7) – D. VICOL, 

T. BURAGA, V. COJOCARU, A. COZMA, D. CURNIC, Iu. ROȘCA și L. VIZIRU; CONTRA – (1) – 

O. GUȚUȚUI). 

10. A respinge contestațiile f/nr. din 12.02.2019, parvenite din partea PSRM (remise de către 

Comisia Electorală Centrală prin scrisoarea nr. CEC8/272 din 14.02.2019) (PRO – (8) UNANIM – D. 

VICOL, T. BURAGA, V. COJOCARU, A. COZMA, D. CURNIC, O. GUȚUȚUI, Iu. ROȘCA și L. 

VIZIRU). 

 11. În conformitate cu prevederile art. 84 alin. (11) și (12) din Codul serviciilor media 

audiovizuale, „General Media Group Corp” SRL, „Telestar Media” SRL, „TELESISTEM TV” SRL, PP 

„Exclusiv Media” SRL și „MEDIA RESURSE” SRL sunt obligate să difuzeze textul sancțiunii în 

următoarele 48 de ore de la data adoptării deciziei privind aplicarea sancțiunii, sonor și/sau vizual, de 

cel puțin 3 ori, în orele de maximă audiență, din care o dată în principalul program audiovizual de știri, 

în cazul serviciilor media audiovizuale generaliste și/sau de știri: 

 

„Consiliul Audiovizualului a sancționat cu amendă în mărime de 5 000 de lei „General Media 

Group Corp” SRL, fondatoarea postului de televiziune „Prime”, pentru încălcarea repetată a 

prevederilor art. 13 alin. (6) lit. a) din Codul serviciilor media audiovizuale, potrivit căruia: „În cadrul 

programelor audiovizuale de știri și de dezbateri, de informare în probleme de interes public, de natură 

politică, economică, socială sau culturală trebuie să fie respectate următoarele cerințe: asigurarea 

imparțialității, echilibrului și favorizarea liberei formări a opiniilor, prin prezentarea principalelor 

puncte de vedere aflate în opoziție, în perioada în care problemele sunt în dezbatere publică”. 

 

„Consiliul Audiovizualului a sancționat cu amendă în mărime de 5 000 de lei „General Media 

Group Corp” SRL, fondatoarea postului de televiziune „Publika TV”, pentru încălcarea repetată a 

prevederilor art. 13 alin. (6) lit. a) din Codul serviciilor media audiovizuale, potrivit căruia: „În cadrul 

programelor audiovizuale de știri și de dezbateri, de informare în probleme de interes public, de natură 

politică, economică, socială sau culturală trebuie să fie respectate următoarele cerințe: asigurarea 

imparțialității, echilibrului și favorizarea liberei formări a opiniilor, prin prezentarea principalelor 

puncte de vedere aflate în opoziție, în perioada în care problemele sunt în dezbatere publică”, și pentru 

încălcarea repetată a prevederilor art. 16 alin. (3) lit. a) din Codul serviciilor media audiovizuale, care 

prevede: „În cadrul serviciilor de televiziune, furnizorii naționali și regionali de servicii media sunt 

obligați să interpreteze în limbajul mimico-gestual sau prin titrare sincron cel puțin un program 

audiovizual de știri din timpul zilnic de emisie”. 

 

„Consiliul Audiovizualului a sancționat cu amendă în mărime de 5 000 de lei „Telestar Media” 

SRL, fondatoarea postului de televiziune „Canal 2”, pentru încălcarea repetată a prevederilor art. 13 

alin. (6) lit. a) din Codul serviciilor media audiovizuale, potrivit căruia: „În cadrul programelor 

audiovizuale de știri și de dezbateri, de informare în probleme de interes public, de natură politică, 
economică, socială sau culturală trebuie să fie respectate următoarele cerințe: asigurarea 

imparțialității, echilibrului și favorizarea liberei formări a opiniilor, prin prezentarea principalelor 

puncte de vedere aflate în opoziție, în perioada în care problemele sunt în dezbatere publică”. 

 

„Consiliul Audiovizualului a sancționat cu amendă în mărime de 5 000 de lei „Telestar Media” 

SRL, fondatoarea postului de televiziune „Canal 3”, pentru încălcarea repetată a prevederilor art. 13 

alin. (6) lit. a) din Codul serviciilor media audiovizuale, potrivit căruia: „În cadrul programelor 

audiovizuale de știri și de dezbateri, de informare în probleme de interes public, de natură politică, 

economică, socială sau culturală trebuie să fie respectate următoarele cerințe: asigurarea 

imparțialității, echilibrului și favorizarea liberei formări a opiniilor, prin prezentarea principalelor 



Procesul-verbal nr.10 al ședinței publice a CA din 21 februarie 2019, ora 09.30 

 

 

Pagina 29 din 35 

 

puncte de vedere aflate în opoziție, în perioada în care problemele sunt în dezbatere publică”. 

 

„Consiliul Audiovizualului a sancționat cu amendă în mărime de 5 000 de lei „TELESISTEM 

TV” SRL, fondatoarea postului de televiziune „Accent TV”, pentru încălcarea repetată a prevederilor 

art. 13 alin. (6) lit. a) din Codul serviciilor media audiovizuale, potrivit căruia: „În cadrul programelor 

audiovizuale de știri și de dezbateri, de informare în probleme de interes public, de natură politică, 

economică, socială sau culturală trebuie să fie respectate următoarele cerințe: asigurarea 

imparțialității, echilibrului și favorizarea liberei formări a opiniilor, prin prezentarea principalelor 

puncte de vedere aflate în opoziție, în perioada în care problemele sunt în dezbatere publică”. 

 

„Consiliul Audiovizualului a sancționat cu amendă în mărime de 5 000 de lei PP „Exclusiv 

Media” SRL, fondatoarea postului de televiziune „NTV Moldova”, pentru încălcarea repetată a 

prevederilor art. 13 alin. (6) lit. a) din Codul serviciilor media audiovizuale, potrivit căruia: „În cadrul 

programelor audiovizuale de știri și de dezbateri, de informare în probleme de interes public, de natură 

politică, economică, socială sau culturală trebuie să fie respectate următoarele cerințe: asigurarea 

imparțialității, echilibrului și favorizarea liberei formări a opiniilor, prin prezentarea principalelor 

puncte de vedere aflate în opoziție, în perioada în care problemele sunt în dezbatere publică”. 

 

„Consiliul Audiovizualului a sancționat cu amendă în mărime de 5 000 de lei „MEDIA 

RESURSE” SRL, fondatoarea postului de televiziune „Orhei TV”, pentru încălcarea repetată a 

prevederilor art. 13 alin. (6) lit. a) din Codul serviciilor media audiovizuale, potrivit căruia: „În cadrul 

programelor audiovizuale de știri și de dezbateri, de informare în probleme de interes public, de natură 

politică, economică, socială sau culturală trebuie să fie respectate următoarele cerințe: asigurarea 

imparțialității, echilibrului și favorizarea liberei formări a opiniilor, prin prezentarea principalelor 

puncte de vedere aflate în opoziție, în perioada în care problemele sunt în dezbatere publică”. 

 

„Consiliul Audiovizualului a sancționat cu amendă în mărime de 5 000 de lei „MEDIA 

RESURSE” SRL, fondatoarea postului de televiziune „Televiziunea Centrală”, pentru încălcarea 

repetată a prevederilor art. 13 alin. (6) lit. a) din Codul serviciilor media audiovizuale, potrivit căruia: 

„În cadrul programelor audiovizuale de știri și de dezbateri, de informare în probleme de interes 

public, de natură politică, economică, socială sau culturală trebuie să fie respectate următoarele 

cerințe: asigurarea imparțialității, echilibrului și favorizarea liberei formări a opiniilor, prin 

prezentarea principalelor puncte de vedere aflate în opoziție, în perioada în care problemele sunt în 

dezbatere publică”. 

 

12. „General Media Group Corp” SRL, „Telestar Media” SRL, „TELESISTEM TV” SRL, PP 

„Exclusiv Media” SRL și „MEDIA RESURSE” SRL vor prezenta, în termen de 48 de ore de la 

aducerea la cunoștință a prezentei decizii, un raport despre executarea pct. 11 al deciziei respective, care 

va include data și ora difuzării textului sancțiunii. 

13. „General Media Group Corp” SRL, „Telestar Media” SRL, „TELESISTEM TV” SRL, PP 

„Exclusiv Media” SRL și „MEDIA RESURSE” SRL vor prezenta dovada achitării amenzii în termen 
de 30 de zile din momentul aducerii la cunoștință a prezentei decizii. 

14. Datele bancare pentru achitarea amenzii: 

 Cod fiscal: 1006601000037 

 Beneficiar: Ministerul Finanțelor – Trezoreria de Stat 

 Adresa băncii: mun. Chișinău, str. Constantin Tănase, 7 

 Codul IBAN: MDXXTR G AAA 143111 LLLL 0000 

„XX” – codul de control, care se formează conform Anexei nr. 4 la Hotărârea Consiliului de 

administrație al Băncii Naționale a Moldovei nr. 157 din 1 august 2013 „Regulamentul cu privire la 

Transferul de credit” (cod numeric);  

„LLLL” – cod ce descifrează codul localității conform CUATM (cod numeric). 



Procesul-verbal nr.10 al ședinței publice a CA din 21 februarie 2019, ora 09.30 

 

 

Pagina 30 din 35 

 

15. În conformitate cu prevederile art. 84 alin. (15) din Codul serviciilor media audiovizuale al 

Republicii Moldova, prezenta decizie devine executorie de la data publicării și poate fi atacată în 

instanța de judecată de către furnizorul de servicii media sancționat. 

16. Raportul cu privire la monitorizarea principalelor buletine informative ale posturilor de 

televiziune „Moldova-1”, „TV8”, „Prime”, „Publika TV”, „Canal 2”, „Canal 3”„Accent TV”, „NTV 

Moldova”, „PRO TV CHIȘINĂU”, „Jurnal TV”, „RTR Moldova”, „Orhei TV” și „Televiziunea 

Centrală” la capitolul respectării legislației electorale (Codul electoral nr. 1381-XIII din 21.11.1997, 

Codul serviciilor media audiovizuale al Republicii Moldova nr. 174 din 08.11.2018, Regulamentul 

privind reflectarea campaniei electorale la alegerile parlamentare și referendumul republican din 24 

februarie 2019 în mijloacele de informare în masă din Republica Moldova, aprobat prin Hotărârea 

Comisiei Electorale Centrale nr. 1992 din 21 decembrie 2018, Concepția de reflectare a campaniei 

electorale pentru alegerile parlamentare și a referendumului republican din 24 februarie 2019 de către 

instituțiile mass-media audiovizuale din Republica Moldova și Decizia CCA nr. 16/101 din 

21.07.2017), pentru perioada: 04-13 februarie 2019 este parte integrantă a prezentei decizii. 

17. Controlul asupra executării prezentei decizii îl exercită Direcția monitorizare TV și Serviciul 

Economie, Finanțe și Evidență Contabilă. 

18. Prezenta decizie intră în vigoare la data adoptării și va fi publicată în Monitorul Oficial al 

Republicii Moldova și pe pagina web a Consiliului Audiovizualului. 

ANEXĂ: DECIZIA nr. 10/30 din 21 februarie 2019 

 

ORDINEA DE ZI: CHESTIUNEA  nr. 2 

Cu privire la examinarea contestației Partidului Democrat din Moldova, 

f/nr. din 14 februarie 2019 

 

V. CECAN:  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

– Pe data de 15 februarie 2019, în adresa Consiliului Audiovizualului a parvenit 

o contestație f/nr. din 14.02.2019 din partea Partidului Democrat din Moldova 

(semnată de Vadim Moțarschi, reprezentantul PDM cu drept de vot consultativ 

în Comisia Electorală Centrală), în care se menționează că conform declarației 

privind politica editorială de reflectare a campaniei electorale, postul de 

televiziune „Jurnal TV” a consemnat că va reflecta echitabil, echilibrat și 

imparțial atât campania electorală pentru alegerile parlamentare, cât și cea 

pentru referendumul republican consultativ din 24 februarie 2019, cu toate 

acestea, în cadrul emisiunii „Cabinetul din umbră” din 14 februarie curent a fost 

invitat doar reprezentantul unui singur concurent electoral – Blocul Electoral 

„ACUM Platforma DA și PAS”, Andrei Năstase.  

De asemenea, contestatarul mai indică că emisiunea a avut un caracter 

electoral și în cadrul emisiunii respective s-a discutat în special despre Partidul 

Democrat din Moldova. 

În acest context, contestatarul afirmă că acțiunile radiodifuzorului vin 

în contradicție și cu prevederile art. 13 alin. (6) lit. a) din Codul serviciilor 

media audiovizuale al Republicii Moldova, potrivit căruia.  
Totodată, constată derogări de la prevederile art. 69 alin. (1), (2) și (4)  

din Codul electoral și pct. 40 din Regulamentul CEC privind reflectarea 

campaniei electorale la alegerile parlamentare și referendumul republican din 

24 februarie 2019 în mijloacele de informare în masă din Republica Moldova. 

În temeiul pct. 40 din Regulamentul privind reflectarea campaniei 

electorale la alegerile parlamentare și referendumul republican din 24 februarie 

2019 în mijloacele de informare în masă din Republica Moldova, art. 13 și art. 

83 din Codul serviciilor media audiovizuale, art. 69 și art. 71-74 din Codul 

electoral și pct. 7 din Regulamentul cu privire la activitatea reprezentanților cu 



Procesul-verbal nr.10 al ședinței publice a CA din 21 februarie 2019, ora 09.30 

 

 

Pagina 31 din 35 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

drept de vot consultativ ai concurenților electorali, aprobat prin Hotărârea 

Comisiei Electorale Centrale nr. 383 din 12 decembrie 2006, Partidul Democrat 

din Moldova solicită CA a efectua controlul respectării prevederilor legale 

citate de către radiodifuzorul „Jurnal TV” în cadrul emisiunii „Cabinetul din 

umbră” din 14 februarie 2019. 

În baza prevederilor art. 75 alin. 4 lit. a) și lit. g) și art. 83 alin. (3) lit. 

c) din Codul serviciilor media audiovizuale al Republicii Moldova, Consiliul 

Audiovizualului a monitorizat programul audiovizual menționat în contestație.  

Rezultatele monitorizării au atestat că la 14.02.2019, postul de 

televiziune „Jurnal TV” a difuzat talk-show-ul „Cabinetul din umbră” (durata: 

53 min. 11 sec.), având ca invitat pe Andrei Năstase, „primar ales al 

Chișinăului”. În cadrul emisiunii au fost puse în discuții subiecte despre 

intimidarea concurenților electorali, perturbarea întâlnirilor lui Andrei Năstase 

cu alegătorii de către provocatori trimiși de contracandidați, cazul celor doi 

aviatori moldoveni eliberați din prizonieratul din Afganistan, anularea unor 

conturi de pe Facebook, etc. În cadrul dezbaterilor acestor teme, s-au adus 

acuzații în adresa unor politicieni/concurenți electorali fără a fi prezentată 

poziția acestora. 

De specificat că pe parcursul emisiunii, moderatorul a avut intervenții 

prin care a specificat că în cadrul emisiunii nu au voie să facă agitație 

electorală. 

Urmare a analizei cantitative și calitative, s-a atestat că postul de 

televiziune „Jurnal TV” a comis derogări de la prevederile art. 13 alin. (6) lit. a) 

din Codul serviciilor media audiovizuale al Republicii Moldova, potrivit căruia: 

„În cadrul programelor audiovizuale de știri și de dezbateri, de informare în 

probleme de interes public, de natură politică, economică, socială sau 

culturală trebuie să fie respectate următoarele cerințe: asigurarea 

imparțialității, echilibrului și favorizarea liberei formări a opiniilor, prin 

prezentarea principalelor puncte de vedere aflate în opoziție, în perioada în 

care problemele sunt în dezbatere publică”.  

De menționat că prin Decizia nr.8/26 din 08 februarie 2019, Consiliul 

Audiovizualului a sancționat cu amendă în mărime de 5.000 de lei ÎCS 

„REFORMA ART” SRL, fondatoarea postului de televiziune „Jurnal TV”, 

pentru încălcări repetate a prevederilor art. 13 alin. (6) lit. a) din Codul 

serviciilor media audiovizuale al Republicii Moldova. 

Printr-o scrisoare f/n din 20.02.2019, ÎCS „REFORMA ART” SRL a 

comunicat Consiliului Audiovizualului că tematica emisiunii nu a avut tentă 

electorală, în cadrul acesteia nu a avut loc agitație electorală, ci au fost puse în 

discuție diferite probleme curente, de importanță socială și politică, invitatul 

expunându-și punctul de vedere asupra acestor probleme curente, de interes 

general, în special cele privind presiunea la care este supusă opoziția 
extraparlamentară la întâlnirile cu cetățenii, felul în care sunt tratați 

discriminatoriu, având parte de provocări directe. De asemenea,  ÎCS 

„REFORMA ART” SRL menționează că apelează cu regularitate toate 

persoanele, concurenți/partide din care fac parte acei politicieni vizați de 

criticile exprimate în cadrul emisiunii, pentru a le oferi posibilitatea de a 

beneficia de dreptul la replică, iar acea emisiune nu a făcut excepție de la 

regulă.  

De asemenea, ÎCS „REFORMA ART” SRL declară că trebuie 

apreciată contestația PDM ca demonstrând lipsa unei pretenții efective din 

partea unei formațiuni, urmând ca Consiliul să aplice direct prevederile art. 83 



Procesul-verbal nr.10 al ședinței publice a CA din 21 februarie 2019, ora 09.30 

 

 

Pagina 32 din 35 

 

 

 

 

 

 

 

D. VICOL: 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

V. COJOCARU: 

 

 

 

D. VICOL: 

 

O. GUȚUȚUI: 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

V. CECAN: 

 

 

 

 

 

D. VICOL: 

 

A. COZMA: 

 

 

 

 

O. GUȚUȚUI: 

alin. (13) din Codul serviciilor media audiovizuale, reieșind din care CA 

contribuie plenar la soluționarea sesizărilor și a petițiilor pe cale amiabilă.  

În consecință, ÎCS „REFORMA ART” SRL solicită Consiliului 

Audiovizualului să dispună respingerea „sesizării PDM ca fiind vădit 

neîntemeiată”. 

 

– Mulțumim mult, dna Cecan. Dacă sunt întrebări către dna raportor? Dacă nu 

sunt, Vă mulțumim mult pentru expertiză, pentru monitorizarea efectuată. 

Stimați colegi, eu am observat, ținând cont de faptul că derogările repetate au 

fost atestate de la prevederile aceluiași articol 13 alin. (6) lit. a), în proiectul de 

decizie, din punctul meu de vedere, s-a comis o greșeală tehnică. Propunerea 

trebuie să fie de sancționare cu amendă în mărime de la 10 la 15 mii de lei. 

Însă, eu, stimați colegi, aș veni cu propunerea pe care sper să fiu susținut, să ne 

menținem proporția sancționării repetitivă, în sensul de 5.000 de lei, în 

conformitate cu art. 84 alin. (5) lit. k). Aceasta va fi propunerea mea, să nu 

avansăm amenda de la 10 la 15 mii, fiindcă, în eventualitatea în care ne postăm 

pentru această propunere, minim amenda care putem să o aplicăm va fi de 

10.000 de lei. Din punct de vedere juridic, există posibilitatea să statuăm pe 

aceeași amendă care a fost aplicată și anterior, de 5.000 de lei. Și propunerea 

mea va fi de 5.000 de lei. Dna Cojocaru, Vă rog. 

 

– Ca o remarcă pentru „Jurnal TV”. Ca să soluționăm o contestație pe cale 

amiabilă, minim trebuie să fie prezenți ambii aici, și „Jurnal TV”, și PDM-ul. 

Din păcate, nu-i avem pe niciunul. 

 

– Stimați colegi, cine mai dorește să se pronunțe? Dna Guțuțui, Vă rog.  

 

– Eu cred că aici mai degrabă către direcție. „Jurnal TV” menționează în 

scrisoare, precum că ei, de fiecare dată în emisiuni, încearcă să ia poziția celei 

de a doua părți. Noi am văzut că după sancțiunile noastre pe care le-am acordat, 

într-adevăr, moderatorii altor talk-show-uri de la acest post de televiziune iau în 

direct reacția celor vizați. Întrebarea mea este: ceea ce indică ei în scrisoare este 

vizibil la ecran sau poate a doua zi s-a dat în știri? Cel puțin, prezentatorul talk-

show-ului a intervenit în momentul emisiunii și a spus că nu este voie să facă 

agitație electorală. Vreau să înțeleg, pur și simplu, pe ce se bazează afirmațiile 

lor, dacă puteți să-mi spuneți. Mulțumesc. 

 

– În cadrul emisiunii nu a fost niciun apel sau nicio solicitare către persoanele 

vizate referitor la subiectul pus în discuție. Chiar a fost menționat și în proiectul 

de decizie, moderatorul, în unele momente, a intervenit pentru a preîntâmpina 

despre interdicția de a discuta pe teme electorale. Asta. Atât. Dar nu a fost 
solicitată poziția la nici… 

 

– Dle Cozma, Vă rog.  

 

– Stimată colegă Olga, aici puțin s-a plasat accentul pe campania electorală și 

capacitatea dânsului sau calitatea dânsului, ca agent electoral sau nu ș.a.m.d., 

fost primar, ales primar. Eu cred că aici chiar nu e vorba mai mult de asta, dar e 

vorba de faptul că, iarăși, lipsește dreptul la replică. 

 

– Asta am vrut să concretizez. 



Procesul-verbal nr.10 al ședinței publice a CA din 21 februarie 2019, ora 09.30 

 

 

Pagina 33 din 35 

 

A. COZMA: 

 

 

 

D. VICOL: 

 

 

 

 

D. CURNIC: 

 

 

 

 

D. VICOL: 

 

 

 

 

 

AU VOTAT: 

 

 

D. VICOL: 

 

 

 

 

 

 

AU VOTAT: 

 

 

D. VICOL: 

– Pentru că în scrisoarea de răspuns mai mult se plasează problema că, da, el a 

fost invitat în capacitatea de mai știu cine, de comentator politic sau altceva. 

Cred că aici lucrurile sunt evidente.  

 

– Lucrurile sunt evidente. Rămâne doar asta, stimați colegi, dacă există alte 

propuneri? Eu am propus să menținem sancțiunea de 5.000 de lei. Sunt și alte 

propuneri? Fiindcă în mod gradual, ceea ce există posibilitate, amenda trebuie 

să cifreze de la 10 la 15 mii de lei. Dna Curnic, Vă rog. 

 

– Eu am să susțin propunerea Dvs., dle președinte, de a sancționa cu 5.000 de 

lei, nu mai mult, întrucât moderatorul, într-adevăr, în cadrul emisiunii a încercat 

să aducă în albia legii tot ce au discutat ei acolo, doar că lipsește poziția și din 

această cauză, deja… 

 

– Din aceleași considerente și eu am venit cu această propunere de alternativă, 

ca să repetăm amenda de 5.000 de lei, care va fi supusă votului. Stimați colegi, 

cine este de a lua act de rezultatele monitorizării postului de televiziune „Jurnal 

TV” și a admite parțial contestația f/nr. din 04.02.2019, parvenită din partea 

Partidului Democrat din Moldova, rog să votăm: 

 

PRO – (8) UNANIM – D. VICOL, T. BURAGA, V. COJOCARU, A. 

COZMA, D. CURNIC, O. GUŢUŢUI, Iu. ROȘCA și L. VIZIRU. 

 

– Unanim. Vă mulțumesc. Stimați colegi, cine este de a sancționa cu amendă în 

mărime de 5.000 de lei ÎCS „REFORMA ART” SRL, fondatoarea postului de 

televiziune „Jurnal TV”, pentru derogări repetate de la prevederile art. 13 alin. 

(6) lit. a) din Codul serviciilor media audiovizuale al Republicii Moldova, în 

conformitate cu art. 84 alin. (5) lit. k) din Codul serviciilor media audiovizuale, 

rog să votăm: 

 

PRO – (8) UNANIM – D. VICOL, T. BURAGA, V. COJOCARU, A. 

COZMA, D. CURNIC, O. GUŢUŢUI, Iu. ROȘCA și L. VIZIRU. 

 

– Unanim. Vă mulțumesc mult. 

 

CONSILIUL AUDIOVIZUALULUI 

DECIDE: 

1. A lua act de rezultatele monitorizării postului de televiziune  „Jurnal TV” (PRO – (8) 

UNANIM – D. VICOL, T. BURAGA, V. COJOCARU, A. COZMA, D. CURNIC, O. GUȚUȚUI, Iu. 

ROȘCA și L. VIZIRU). 

2. A admite parțial contestația f/nr. din 14.02.2019, parvenită din partea Partidului Democrat din 

Moldova (PRO – (8) UNANIM – D. VICOL, T. BURAGA, V. COJOCARU, A. COZMA, D. 

CURNIC, O. GUȚUȚUI, Iu. ROȘCA și L. VIZIRU).   

3. A sancționa cu amendă în mărime de 5 000 de lei ÎCS „REFORMA ART” SRL, fondatoarea 

postului de televiziune „Jurnal TV”, pentru derogări repetate de la prevederile art. 13 alin. (6) lit. a) din 

Codul serviciilor media audiovizuale al Republicii Moldova (Licența de emisie seria AC nr. 000747 din 

03.07.09), în conformitate cu art. 84 alin. (5) lit. k) din Codul serviciilor media audiovizuale (PRO – (8) 

UNANIM – D. VICOL, T. BURAGA, V. COJOCARU, A. COZMA, D. CURNIC, O. GUȚUȚUI, Iu. 

ROȘCA și L. VIZIRU).   

4. În conformitate cu prevederile art. 84 alin. (11) și (12) din Codul serviciilor media 

audiovizuale al Republicii Moldova, ÎCS „REFORMA ART” SRL este obligată să difuzeze textul 



Procesul-verbal nr.10 al ședinței publice a CA din 21 februarie 2019, ora 09.30 

 

 

Pagina 34 din 35 

 

sancțiunii în următoarele 48 de ore de la data adoptării deciziei privind aplicarea sancțiunii, sonor și/sau 

vizual, de cel puțin 3 ori, în orele de maximă audiență, din care o dată în principalul program 

audiovizual de știri, în cazul serviciilor media audiovizuale generaliste și/sau de știri: 

„Consiliul Audiovizualului a aplicat amendă în valoare de 5 000 de lei ÎCS „REFORMA ART” 

SRL, fondatoarea postului de televiziune „Jurnal TV”, pentru derogări repetate de la prevederile art. 

13 alin. (6) lit. a) din Codul serviciilor media audiovizuale al Republicii Moldova, potrivit căruia: „În 

cadrul programelor audiovizuale de știri și de dezbateri, de informare în probleme de interes public, de 

natură politică, economică, socială sau culturală trebuie să fie respectate următoarele cerințe: 

asigurarea imparțialității, echilibrului și favorizarea liberei formări a opiniilor, prin prezentarea 

principalelor puncte de vedere aflate în opoziție, în perioada în care problemele sunt în dezbatere 

publică”. 

4.1. ÎCS „REFORMA ART” SRL va prezenta, în termen de 48 de ore de la aducerea la 

cunoștință a prezentei decizii, un raport despre executarea pct. 4 al deciziei respective, care va include 

data și ora difuzării textului sancțiunii. 

5. ÎCS „REFORMA ART” SRL va prezenta dovada achitării amenzii în termen de 30 de zile din 

momentul aducerii la cunoștință a prezentei decizii. 

6. Datele bancare pentru achitarea amenzii: 

 Cod fiscal: 1006601000037 

 Beneficiar: Ministerul Finanțelor – Trezoreria de Stat 

 Adresa băncii: mun. Chișinău, str. Constantin Tănase, 7 

 Codul IBAN: MDXXTR G AAA 143111 LLLL 0000 

„XX” – codul de control, care se formează conform Anexei nr. 4 la Hotărârea Consiliului de 

administrație al Băncii Naționale a Moldovei nr. 157 din 1 august 2013 „Regulamentul cu privire la 

Transferul de credit” (cod numeric);  

„LLLL” – cod ce descifrează codul localității conform CUATM (cod numeric). 

7. În conformitate cu prevederile art. 84 alin. (15) din Codul serviciilor media audiovizuale al 

Republicii Moldova, prezenta decizie devine executorie de la data publicării și poate fi atacată în 

instanța de judecată de către furnizorul de servicii media sancționat. 

8. Controlul asupra executării prezentei decizii îl exercită Direcția monitorizare TV și Serviciul 

Economie, Finanțe și Evidență Contabilă. 

9. Prezenta decizie intră în vigoare la data adoptării și va fi publicată în Monitorul Oficial al 

Republicii Moldova și pe pagina web a Consiliului Audiovizualului. 

ANEXĂ: DECIZIA nr. 10/31 din 21 februarie 2019 

 

ORDINEA DE ZI: CHESTIUNEA  nr. 3 

Cu privire la retragerea licenței de emisie eliberată „VERTAMAR” SRL 

pentru postul de televiziune „VTV”, la solicitarea titularului 

 

N. DASTIC:  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

D. VICOL: 

 

– Prin decizia nr. 27 din 13.03.2009, Consiliul Audiovizualului a eliberat 

„VERTAMAR” SRL Licența de emisie seria AA nr. 073646, pentru postul de 

televiziune „VTV”, difuzat prin rețelele distribuitorilor de servicii din țară. 
La data de 14.02.2019, printr-o cerere f/nr., administratorul întreprinderii 

a solicitat Consiliului Audiovizualului,  în temeiul art. 27 din Codul serviciilor 

media audiovizuale și art. 11 din Legea nr. 160 Privind reglementarea prin 

autorizare a activității de întreprinzător, retragerea Licenței de emisie seria AA 

nr. 073646 din 13.03.2009, eliberată „VERTAMAR” SRL pentru postul de 

televiziune „VTV”, difuzat prin rețelele distribuitorilor de servicii din țară. 

 

– Mulțumesc mult, dle Dastic. Stimați colegi, către raportor există întrebări?  

 



Procesul-verbal nr.10 al ședinței publice a CA din 21 februarie 2019, ora 09.30 

 

 

Pagina 35 din 35 

 

Membrii CA: 

 

D. VICOL: 

 

 

 

 

 

 

 

AU VOTAT: 

 

 

D. VICOL: 

– Nu. 

 

– Nu există. Mulțumim mult. Atunci supunem votului. Stimați colegi, cine este 

de a admite cererea de retragere a Licenței de emisie seria AA nr. 073646 din 

13.03.2009, eliberată „VERTAMAR” SRL pentru postul de televiziune „VTV”, 

difuzat prin rețelele distribuitorilor de servicii din țară, și a declara nevalabilă 

Licența de emisie nominalizată, eliberată „VERTAMAR” SRL pentru postul de 

televiziune „VTV”, difuzat prin rețelele distribuitorilor de servicii din țară, rog 

să votați: 

 

PRO – (8) UNANIM – D. VICOL, T. BURAGA, V. COJOCARU, A. 

COZMA, D. CURNIC, O. GUŢUŢUI, Iu. ROȘCA și L. VIZIRU. 

 

– Unanim. Vă mulțumesc.  

 

CONSILIUL AUDIOVIZUALULUI 

DECIDE: 

1. A admite cererea de retragere a Licenței de emisie seria AA nr. 073646 din 13.03.2009, 

eliberată „VERTAMAR” SRL pentru postul de televiziune „VTV”, difuzat prin rețelele distribuitorilor 

de servicii din țară (PRO – (8) UNANIM – D. VICOL, T. BURAGA, V. COJOCARU, A. COZMA, D. 

CURNIC, O. GUȚUȚUI, Iu. ROȘCA și L. VIZIRU). 

2. A declara nevalabilă Licența de emisie seria AA nr. 073646 din 13.03.2009, eliberată 

„VERTAMAR” SRL pentru postul de televiziune „VTV”, difuzat prin rețelele distribuitorilor de 

servicii din țară. 

3. A obliga „VERTAMAR” SRL, în termen de 10 zile lucrătoare de la data adoptării prezentei 

decizii de retragere a licenței de emisie, să depună la Consiliu originalul licenței retrase. 

4. Modificarea respectivă va fi introdusă în Registrul de licențiere. Dosarul postului de 

televiziune nominalizat va fi transmis în arhivă. 

5. Controlul asupra executării prezentei decizii îl exercită Direcția licențiere și autorizare. 

6. Prezenta decizie va fi publicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova și pe pagina web a 

CA. 

ANEXĂ: DECIZIA nr. 10/32 din 21 februarie 2019 

 

 

Președintele ședinței a constatat că ordinea de zi  

a fost epuizată şi a declarat şedinţa închisă. 

 

 

 

PREŞEDINTELE 
Consiliului Audiovizualului       Dragoș VICOL 


