
 

CONSILIUL 

AUDIOVIZUALULUI 

AL REPUBLICII MOLDOVA 

  

THE AUDIOVISUAL  

COUNCIL OF THE 

REPUBLIC OF MOLDOVA 

MD-2012, Chișinău, str. V. Pârcălab nr. 46 

Tel.: (+373 22) 27-75-51, fax: (+373 22) 27-74-71 

e-mail: office@cca.md, http://www.audiovizual.md 

 MD-2012, Chisinau, V. Parcalab str., № 46 

Tel: (+373 22) 27-75-51, fax: (+373 22) 27-74-71 

e-mail: office@cca.md, http://www.audiovizual.md 

 

 

PROCESUL-VERBAL nr. 23 
AL ŞEDINŢEI CA 

DIN 05 IUNIE 2019 

 

Mun. Chişinău / Ora: 16:00 

TOTAL MEMBRI AI ŞEDINŢEI : 

TOTAL DECIZII APROBATE : 

ANEXE:  

6 

4 

Deciziile CA nr. 23/74, 23/75, 23/76, 23/77 
   

PREŞEDINTE: Dragoş VICOL 
  

MEMBRI: 

 

Veronica COJOCARU, Dorina CURNIC, Olga GUŢUŢUI, Iulian 

ROȘCA, Lidia VIZIRU 
  

MEMBRI ABSENŢI: Tatiana BURAGA, Artur COZMA, Corneliu MIHALACHE 
  

DGLAM: Lilia GUȚU 

Doina GALBUR 
  

DJR: Grigore CHIȚANU 

 

 

ORDINEA DE ZI: 
NR. 

CRT. 
DENUMIREA CHESTIUNII 

RESPONSABIL 

DE PREGĂTIRE 
RAPORTOR 

1.  

Cu privire la examinarea rezultatelor monitorizării 

postului de televiziune „Jurnal TV”, urmare a 

sesizării Centrului Național de Expertize Judiciare 

din cadrul Ministerului Justiției al Republicii 

Moldova 

 

DMTV V. CECAN 

2.  

Cu privire examinarea rezultatelor monitorizării 

postului de televiziune „PRO TV CHIȘINĂU”, 

urmare a autosesizării membrului CA, Tatiana 

Buraga   

 

DMTV V. CECAN 

3.  

Cu privire la examinarea rezultatelor monitorizării 

postului de televiziune „Jurnal TV”, urmare a petiției 

domnului Igor Jebuleac 

 

DMTV V. CECAN 

4.  

Cu privire la examinarea rezultatelor monitorizării 

posturilor de televiziune „Prime”, „Publika TV” și 

„TVN”, urmare a Cererii de exercitare a dreptului la 

replică din partea Arinei Spătaru 

 

DMTV V. CECAN 

 

mailto:office@cca.md
http://www.audiovizual.md/
mailto:office@cca.md
http://www.audiovizual.md/


Procesul-verbal nr.23 al ședinței publice a CA din 05 iunie 2019, ora 16.00 

 

 

Pagina 2 din 16 

 

 

D. VICOL: 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

AU VOTAT: 

 

 

D. VICOL: 

– Stimați colegi, onorată asistență, bună ziua. Cvorumul necesar pentru 

desfășurarea ședinței este asigurat. Propun atenției Dvs. aprobarea 

ordinii de zi a ședinței Consiliului Audiovizualului din 05 iunie 2019, 

ora 16.00. Stimați colegi, sunt propuneri pe marginea ordinii de zi? 

Dacă nu sunt propuneri, stimați colegi, a sosit solicitarea ca subiectul 

nr. 2 – Cu privire examinarea rezultatelor monitorizării postului de 

televiziune „PRO TV CHIȘINĂU”, urmare a autosesizării membrului 

CA, Tatiana Buraga – să figureze în Ordinea de zi ca fiind primul 

subiect, din cauza că au intervenit niște circumstanțe extraordinare și 

persoana de la PRO TV solicită acest lucru. Și eu cred că este cazul să 

acceptăm. Dacă se acceptă modificarea consecutivității subiectelor din 

Ordinea de zi, rog să Vă pronunțați prin vot pentru aprobare. Cine este 

pentru, rog să votați: 

 

PRO – (6) UNANIM – D. VICOL, V. COJOCARU, D. CURNIC, O. 

GUŢUŢUI, Iu. ROȘCA și L. VIZIRU. 

 

– Unanim, Vă mulțumesc.  

 

 

ORDINEA DE ZI APROBATĂ: 

 
NR. 

CRT. 
DENUMIREA CHESTIUNII 

RESPONSABIL 

DE PREGĂTIRE 
RAPORTOR 

1.  

Cu privire examinarea rezultatelor monitorizării 

postului de televiziune „PRO TV CHIȘINĂU”, 

urmare a autosesizării membrului CA, Tatiana 

Buraga   

 

DMTV V. CECAN 

2.  

Cu privire la examinarea rezultatelor monitorizării 

postului de televiziune „Jurnal TV”, urmare a 

sesizării Centrului Național de Expertize Judiciare 

din cadrul Ministerului Justiției al Republicii 

Moldova 

 

DMTV V. CECAN 

3.  

Cu privire la examinarea rezultatelor monitorizării 

postului de televiziune „Jurnal TV”, urmare a petiției 

domnului Igor Jebuleac 

 

DMTV V. CECAN 

4.  

Cu privire la examinarea rezultatelor monitorizării 

posturilor de televiziune „Prime”, „Publika TV” și 

„TVN”, urmare a Cererii de exercitare a dreptului la 

replică din partea Arinei Spătaru 

 

DMTV V. CECAN 

 

 

 

 

 

 

 



Procesul-verbal nr.23 al ședinței publice a CA din 05 iunie 2019, ora 16.00 

 

 

Pagina 3 din 16 

 

ORDINEA DE ZI: CHESTIUNEA  nr. 1 (în conformitatea cu ordinea de zi aprobată) 

Cu privire examinarea rezultatelor monitorizării postului de 

televiziune „PRO TV CHIȘINĂU”, urmare a autosesizării membrului 

CA, Tatiana Buraga  

 

V. CECAN:  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

D. VICOL: 

 

V. PLĂMĂDEALĂ, 

reprezentantul  

„PRO TV 

Chișinău”: 

 

 

 

 

 

 

D. VICOL: 

 

 

 

 

 

 

AU VOTAT: 

 

 

D. VICOL: 

 

 

– În temeiul prevederilor art. 75 alin. (4) lit. a) și art. 83 alin. (3) lit. a) 

din Codul serviciilor media audiovizuale, membrul CA, Tatiana Buraga 

a solicitat monitorizarea emisiunilor „O seară perfectă” și „Gusturile se 

discută” difuzate de către postul de televiziune „PRO TV CHIȘINĂU”, 

la capitolul respectării condițiilor de plasare a publicității, în 

conformitate cu legislația în vigoare. Întrucât în autosesizare nu s-a 

menționat o dată exactă, aleatoriu au fost monitorizate zilele de 22 mai 

2019 - emisiunea „O seară perfectă” și 25 mai 2019 - emisiunea 

„Gusturile se discută”. Rezultatele monitorizării au atestat că la 

difuzarea emisiunii „O seară perfectă” nu au fost depistate încălcări de 

la condițiile de plasare a publicității. Totodată, au fost atestate încălcări 

de la prevederile art. 63 alin. (4) lit. a) din Codul serviciilor media 

audiovizuale, care stipulează că: „Sunt interzise comunicările 

comerciale audiovizuale care: au conținut comercial mascat sau 

înșelător”, la difuzarea emisiunii culinare „Gusturile se discută”, 

difuzată de către postul de televiziune „PRO TV CHIȘINĂU” la data de 

25 mai 2019 (ora difuzării 17:45). Astfel, pe parcursul emisiunii au fost 

scoase în evidență mai multe mărci comerciale, fără a fi indicată forma 

prezentării acestora: Ulei „Floris”, Pateu „Sadu”, Vinuri „Basavin”, 

aparat de măsurat nitrații etc.  

 

– Mulțumesc foarte mult. Stimați colegi, inițial, dacă există întrebări 

către doamna raportor? Dacă nu sunt întrebări, atunci oferim posibilitate 

reprezentantului PRO TV. Vă rog să Vă prezentați și aveți cuvântul. 

 

 

– Bună ziua. Vitalie Plămădeală, PRO TV Chișinău. Noi recunoaștem 

această vină, că avem această problemă, din simplu motiv că acum un 

an, aproape doi, am fost foarte bucuroși că am lansat această emisiune 

și administrativ a scăpat faza cu plasarea de produs, acest carton 

elementar, care am fi putut să-l punem în față și să băgăm acest anunț. 

Asta a fost să fie. De acum în acolo nu va mai apărea.  

 

– Mulțumesc. Dacă aveți întrebări, stimați colegi? Nu există întrebări. 

Stimați colegi, în conformitate cu aceste încălcări care au fost depistate 

există și un proiect de decizie, eu am să-l supun votului și Dvs. o să Vă 

pronunțați prin vot. Stimați colegi, cine este de a lua act de rezultatele 

monitorizării postului de televiziune „PRO TV CHIȘINĂU”, rog să 

votați: 

 

PRO – (6) UNANIM – D. VICOL, V. COJOCARU, D. CURNIC, O. 

GUŢUŢUI, Iu. ROȘCA și L. VIZIRU. 

 

– Unanim. Vă mulțumesc. Stimați colegi, cine este de a lua act de 

autosesizarea membrului Consiliului Audiovizualului, Tatiana Buraga, 

din 20.05.2019, rog să Vă pronunțați prin vot: 



Procesul-verbal nr.23 al ședinței publice a CA din 05 iunie 2019, ora 16.00 

 

 

Pagina 4 din 16 

 

 

AU VOTAT: 

 

 

D. VICOL: 

 

 

 

 

 

 

 

 

AU VOTAT: 

 

 

D. VICOL: 

 

PRO – (6) UNANIM – D. VICOL, V. COJOCARU, D. CURNIC, O. 

GUŢUŢUI, Iu. ROȘCA și L. VIZIRU. 

 

– Unanim. Stimați colegi, voi propune sancționarea cu amendă la limita 

de jos, de 5000 de lei, dacă sunteți de acord. Aceasta o să fie propunerea 

mea. Stimați colegi, cine este de a sancționa cu amendă în mărime de 

5000 lei ÎCS „PRODIGITAL” SRL, fondatoarea postului de televiziune 

„PRO TV CHIȘINĂU”, pentru încălcarea prevederilor art. 63 alin. (4) 

lit. a) din Codul serviciilor media audiovizuale (Licența de emisie este 

indicată în proiectul de decizie), în conformitate cu art. 84 alin. (5) lit. j) 

din Codul serviciilor media audiovizuale, rog să Vă pronunțați prin vot: 

 

PRO – (6) UNANIM – D. VICOL, V. COJOCARU, D. CURNIC, O. 

GUŢUŢUI, Iu. ROȘCA și L. VIZIRU. 

 

– Unanim. Vă mulțumesc. Stimați colegi, eu voi propune efectuarea 

unui control repetat al postului de televiziune „PRO TV Chișinău”, la 

capitolul respectării condițiilor de plasare a publicității, în conformitate 

cu legislația în vigoare. Să vedem dacă tocmai a fost un accident, după 

cum ați spus Dvs., dictat de bucuria că a apărut o emisiune nouă și nu 

ați sesizat aceste lucruri. Deci, aceasta este propunerea mea, pentru 

efectuarea unui control repetat pentru a observa dacă s-au modificat 

lucrurile. Mulțumesc foarte mult. 

 

CONSILIUL AUDIOVIZUALULUI 

DECIDE: 

1. A lua act de rezultatele monitorizării postului de televiziune „PRO TV CHIȘINĂU” 

(PRO – (6) UNANIM – D. VICOL, V. COJOCARU, D. CURNIC, O. GUȚUȚUI, Iu. ROȘCA 

și L. VIZIRU). 

2. A lua act de autosesizarea membrului Consiliului Audiovizualului, Tatiana Buraga, din 

20.05.2019 (PRO – (6) UNANIM – D. VICOL, V. COJOCARU, D. CURNIC, O. GUȚUȚUI, 

Iu. ROȘCA și L. VIZIRU). 

3. A sancționa cu amendă în mărime de 5 000 de lei ÎCS „PRODIGITAL” SRL, 

fondatoarea postului de televiziune „PRO TV CHIȘINĂU”, pentru încălcarea prevederilor art. 

63 alin. (4) lit. a) din Codul serviciilor media audiovizuale (Licența de emisie seria AC 000720 

din 27.11.16.), în conformitate cu art. 84 alin. (5) lit. j) din Codul serviciilor media audiovizuale 

(PRO – (6) UNANIM – D. VICOL, V. COJOCARU, D. CURNIC, O. GUȚUȚUI, Iu. ROȘCA 

și L. VIZIRU). 

4. A efectua o monitorizare repetată a postului de televiziune „PRO TV CHIȘINĂU” la 

capitolul respectării condițiilor de plasare a publicității, în conformitate cu legislația în vigoare. 

5. În conformitate cu prevederile art. 84 alin. (11) și (12) din Codul serviciilor media 

audiovizuale al Republicii Moldova, ÎCS „PRODIGITAL” SRL este obligată să difuzeze textul 

sancțiunii în următoarele 48 de ore de la data adoptării deciziei privind aplicarea sancțiunii, 

sonor și/sau vizual, de cel puțin 3 ori, în orele de maximă audiență, din care o dată în principalul 

program audiovizual de știri, în cazul serviciilor media audiovizuale generaliste și/sau de știri: 

 

„Consiliul Audiovizualului a aplicat amendă în valoare de 5 000 de lei ÎCS 

„PRODIGITAL” SRL, fondatoarea postului de televiziune „PRO TV CHIȘINĂU”, pentru 

difuzarea de comunicări comerciale audiovizuale cu conținut comercial mascat”.  

 



Procesul-verbal nr.23 al ședinței publice a CA din 05 iunie 2019, ora 16.00 

 

 

Pagina 5 din 16 

 

5.1. ÎCS „PRODIGITAL” SRL va prezenta, în termen de 48 de ore de la aducerea la 

cunoștință a prezentei decizii, un raport despre executarea pct. 3 al deciziei respective, care va 

include data și ora difuzării textului sancțiunii. 

6. ÎCS „PRODIGITAL” SRL va prezenta dovada achitării amenzii în termen de 30 de zile 

din momentul aducerii la cunoștință a prezentei decizii. 

7.  Datele bancare pentru achitarea amenzii: 

Cod fiscal: 1006601000037 

Beneficiar: Ministerul Finanțelor – Trezoreria de Stat 

Adresa băncii: mun. Chișinău, str. Constantin Tănase, 7 

Codul IBAN: MDXXTR G AAA 143111 LLLL 0000 

„XX” – codul de control, care se formează conform Anexei nr. 4 la Hotărârea Consiliului 

de administrație al Băncii Naționale a Moldovei nr. 157 din 01 august 2013 „Regulamentul cu 

privire la Transferul de credit” (cod numeric);  

„LLLL” – cod ce descifrează codul localității conform CUATM (cod numeric). 

8. În conformitate cu prevederile art. 84 alin. (15) din Codul serviciilor media audiovizuale 

al Republicii Moldova, prezenta decizie devine executorie de la data publicării și poate fi atacată 

în instanța de judecată de către furnizorul de servicii media sancționat. 

9. Controlul asupra executării prezentei decizii îl exercită Direcția monitorizare TV și 

Serviciul Economie, Finanțe și Evidență Contabilă. 

10. Prezenta decizie intră în vigoare la data adoptării și va fi publicată în Monitorul Oficial 

al Republicii Moldova și pe pagina web a Consiliului Audiovizualului. 

ANEXĂ: DECIZIA nr. 23/74 din 05 iunie 2019 

 

ORDINEA DE ZI: CHESTIUNEA  nr. 2 (în conformitatea cu ordinea de zi aprobată) 

Cu privire la examinarea rezultatelor monitorizării postului de 

televiziune „Jurnal TV”, urmare a sesizării Centrului Național de 

Expertize Judiciare din cadrul Ministerului Justiției al Republicii 

Moldova 

 

V. CECAN:  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

– La data de 21 mai 2019, în adresa Consiliului Audiovizualului a 

parvenit petiția nr. 950 din 18.05.2019 din partea Centrului Național de 

Expertize Judiciare din cadrul Ministerului Justiției al Republicii 

Moldova, prin care comunică CA că postul de televiziune „Jurnal TV”  

a difuzat la data de 11 aprilie 2019 un material jurnalistic cu privire la o 

ședință de judecată, în care a fost audiat expertul judiciar Olga 

Cataraga. Petiționarul susține că în pofida faptului că Olga Cataraga a 

refuzat să facă declarații pentru presă, reporterii „Jurnal TV” au   filmat-

o  fără acordul acesteia, în același timp enunțând expresii de tipul 

„acest expert nu are calificarea corespunzătoare”. Astfel, Centrul  

Național de Expertize Judiciare din cadrul Ministerului Justiției al 

Republicii Moldova menționează că prin difuzarea acestui subiect, 

postul de televiziune respectiv a indus în eroare telespectatorii cu 

privire la calificarea expertului, denigrând atât imaginea acestuia, cât și 

a instituției în cadrul căreia dumneaei activează.  Petiționarul a 

specificat că prin acțiunile sus-menționate postul de televiziune „Jurnal  

TV” a încălcat prevederile art. 11 din Codul serviciilor media 

audiovizuale „cu privire la apărarea onoarei, demnității și reputației 

profesionale, precum și ocrotirea vieții intime, familiale și private”. În 

contextul celor expuse, Centrul Național de Expertize Judiciare din 

cadrul Ministerului Justiției al Republicii Moldova solicită CA să ia 



Procesul-verbal nr.23 al ședinței publice a CA din 05 iunie 2019, ora 16.00 

 

 

Pagina 6 din 16 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

D. VICOL: 

 

cunoștință de acțiunile denigratoare ale postului de televiziune „Jurnal 

TV” și să întreprindă acțiuni urgente în scopul respectării principiilor 

fundamentale ale omului.  

În temeiul prevederilor art. 75 alin. (4) lit. a) și art. 83 alin. (3) 

lit. a) din Codul serviciilor media audiovizuale, Consiliul 

Audiovizualului a efectuat monitorizarea materialului jurnalistic la care 

se face trimitere în sesizare.  

Rezultatele monitorizării au atestat că pe data de 15 aprilie 

2019, în cadrul buletinului de știri „Jurnalul orei 19:00”, postul de 

televiziune Jurnal TV a difuzat un subiect cu titlul „Expert judiciar 

audiat în dosarul Manole” (durata de difuzare: 05 min. 56 sec.). În 

cadrul acestuia, jurnalistul a menționat că „În dosarul penal deschis pe 

numele fostei judecătoare a fost audiat directorul Centrului de 

Expertiză Judiciară, Olga Cataraga. Ea este unul dintre cei trei 

specialiști, care au efectuat expertiza stilistico-lingvistică în cadrul 

urmăririi penale de determinare a autorului unui text.” De asemenea, 

reporterul spune că: „Avocata Viorica Grecu susține că acest expert nu 

are calificarea corespunzătoare”, fiind pusă pe post declarația avocatei: 

„Expertul are studii în chimie, a făcut o analiză lingvistică a hotărârii. 

La întrebările esențiale dvs. cunoașteți cine sunt autorii hotărârii?, a 

evitat să răspundă…”. Pe marginea subiectului s-a  expus și  fosta 

judecătoare, Domnica Manole, care a declarat că: „Concluzia expertului 

este una absurdă și are un singur scop, de a încerca de a denigra 

judecătorul Manole”.  

De menționat că în declarațiile, atât a fostei judecătoare, cât și a 

avocatei sale, Viorica Grecu, nu a fost menționat nici într-un moment 

numele expertului judiciar. La finele materialului, reporterul a 

menționat că: „Martorul audiat a refuzat să facă declarații pentru 

presă” (apare o imagine video în care reporterul solicită poziția 

martorei).  

Reieșind din cele menționate mai sus, postul de televiziune 

Jurnal TV, în cadrul subiectului „Expert judiciar audiat în dosarul 

Manole”, nu a comis abateri de la prevederile Codului serviciilor media 

audiovizuale al Republicii Moldova.   

De menționat că în conformitate cu prevederile art. 14 din 

Codul serviciilor media audiovizuale și art. 15 alin. (1) din Legea cu 

privire la libertatea de exprimare, persoana fizică sau juridică, care se 

consideră lezată în drepturile sale în urma difuzării unor informații 

defăimătoare, poate solicita dreptul la replică.  

Totodată, de specificat că în temeiul prevederilor art. 23 alin. (3) 

din Codul serviciilor media audiovizuale „În cazul în care un program 

audiovizual inclus în serviciul media audiovizual liniar face obiectul 

unei solicitări privind acordarea dreptului la replică şi/sau la 

rectificare, furnizorul de servicii media trebuie să păstreze o copie a 

programului respectiv până la consumarea definitivă a litigiilor”.    

Prin scrisoarea nr. 082-R/19-E din 05 mai curent, „Reforma 

Art” SRL a comunicat că este de acord cu rezultatele monitorizării și 

subiectul a fost realizat conform tuturor normelor deontologice.  

 

– Mulțumesc foarte mult. Către doamna raportor dacă sunt întrebări? 

Dacă nu sunt întrebări, reprezentantul petiționarului este prezent fizic în 



Procesul-verbal nr.23 al ședinței publice a CA din 05 iunie 2019, ora 16.00 

 

 

Pagina 7 din 16 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

AU VOTAT: 

 

 

D. VICOL: 

sală? Nu este. Și nici reprezentantul „Jurnal”-ului nu este, da? Sau este 

prezent? Nu este. Stimați colegi, eu consider că lucrurile sunt clare. 

Dacă aveți altă opinie? Dacă nu aveți altă opinie, voi supune votului 

proiectul de decizie care a fost efectuat de către colegii noștri și propus 

nouă pentru a lua act și pentru a ne pronunța. Stimați colegi, cine este 

de a lua act de rezultatele monitorizării postului de televiziune „Jurnal 

TV” și a respinge sesizarea nr. 950 din 18 mai 2019, parvenită din 

partea Centrului Național de Expertize Judiciare, ca fiind neîntemeiată, 

rog să votăm: 

 

PRO – (6) UNANIM – D. VICOL, V. COJOCARU, D. CURNIC, O. 

GUŢUŢUI, Iu. ROȘCA și L. VIZIRU. 

 

– Unanim. Vă mulțumesc.  

 

CONSILIUL AUDIOVIZUALULUI 

DECIDE: 

1. A lua act de rezultatele monitorizării postului de televiziune „Jurnal TV” (PRO – (6) 

UNANIM – D. VICOL, V. COJOCARU, D. CURNIC, O. GUȚUȚUI, Iu. ROȘCA și L. 

VIZIRU). 

2. A respinge sesizarea nr. 950 din 18 mai 2019, parvenită din partea Centrului Național 

de Expertize Judiciare, ca neîntemeiată (PRO – (6) UNANIM – D. VICOL, V. COJOCARU, D. 

CURNIC, O. GUȚUȚUI, Iu. ROȘCA și L. VIZIRU). 

3. Controlul asupra executării prezentei decizii îl exercită Direcția monitorizare TV.  

4. Prezenta decizie intră în vigoare la data adoptării și va fi publicată în Monitorul 

Oficial al Republicii Moldova și pe pagina web a Consiliului Audiovizualului. 

ANEXĂ: DECIZIA nr. 23/75 din 05 iunie 2019 

 

ORDINEA DE ZI: CHESTIUNEA  nr. 3 

Cu privire la examinarea rezultatelor monitorizării postului de 

televiziune „Jurnal TV”, urmare a petiției domnului Igor Jebuleac 

 

V. CECAN:  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

– Pe data de 03 mai 2019, în adresa Consiliului Audiovizualului a 

parvenit o petiție f/nr. din aceeași dată din partea dlui Igor Jebuleac, 

prin care comunică că postul de televiziune „Jurnal TV” a difuzat la 

data de 21.04.2019 emisiunea „Ora de Ras”, în cadrul căreia au fost 

lansate mesaje tendențioase, inclusiv imagini, în scopul de a discredita 

onoarea și reputația președintelui Republicii Moldova, dar și a 

deputaților Parlamentului din partea Partidului Socialiștilor din 

Republica Moldova. Petiționarul specifică că aceste expresii agresive 

au fost expuse pe fonul unor imagini/filmulețe ofensatoare cu elemente 

de pornografie. 

În această ordine de idei, Igor Jebuleac invocă încălcări de la 

prevederile art. 7 din Legea privind libertatea de exprimare care 

garantează dreptul la respectarea onoarei, demnității și reputației 

profesionale și art. 11 alin. 2 lit. a) și b) din Codul serviciilor media 

audiovizuale, specificând că  legislația prevede că emisiunile de satiră 

și umor se supun acelorași prevederi ale Codului deontologic și 

normelor legale, ca și alte materiale jurnalistice. 

În contextul celor expuse, Igor Jebuleac solicită Consiliului 



Procesul-verbal nr.23 al ședinței publice a CA din 05 iunie 2019, ora 16.00 

 

 

Pagina 8 din 16 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Audiovizualului să intervină, prin a verifica, dacă în cadrul emisiunii au 

fost respectate prevederile Codului și ale Legii nr. 64/2010 cu privire la 

libertatea de exprimare. 

În conformitate cu prevederile art. 75 alin. (4) lit. a) și art. 83 

alin. (3) lit. c) din Codul serviciilor media audiovizuale al Republicii 

Moldova, Consiliul Audiovizualului a efectuat monitorizarea emisiunii 

la care se face referință în petiție. 

Rezultatele monitorizării au atestat că pe data de 21 aprilie 2019 

postul de televiziune „Jurnal TV” a difuzat emisiunea ,,Ora de Ras” 

(ora difuzării 21:00) având ca subiecte situația politică din țară, 

negocierile partidelor care au acces în Parlament și vizita celor 34 de 

deputați PSRM la Moscova.   

Astfel, pe parcursul emisiunii prezentatorii referindu-se la 

președintele Republicii Moldova, Igor Dodon, și unii deputați ai 

Parlamentului, au utilizând un limbaj obscen. De menționat că aceste 

comentarii au fost însoțite de secvențe video selectate dintr-un film 

american, în care a fost manifestat un comportament obscen. 

Urmare a analizei calitative s-a atestat că postul de televiziune 

„Jurnal TV” a comis încălcări de la prevederile art. 6 lit. b) din Decizia 

CCA nr. 98 din 19.07.2012 Cu privire la clasificarea programelor 

audiovizuale în scopul protecției copilului, care stipulează: 

„Radiodifuzorii nu vor difuza în intervalul orar 06:00-23:00 producții 

audiovizuale care prezintă: b) limbaj sau comportament obscen”. 

Prin scrisoarea nr. 082-R/19-E din 05 mai curent, „Reforma 

Art” SRL a invocat că CA nu a remis către postul de televiziune „Jurnal 

TV” petiția depusă de Igor Jebuleac. În acest mod neavând posibilitatea 

de a se expune pe marginea acuzațiilor, iar rezultatele monitorizării s-a 

efectuat cu încălcarea termenului minim de 10 zile, stabilit prin art. 83. 

De asemenea, „Reforma Art” SRL a declarat petiționarul care a 

invocat „pretinsa lezare a onoarei și reputației Președintelui 

Republicii Moldova, dar și a unor deputați din partea Partidului 

Socialiștilor, nu întrunește calitatea de „subiect interesat” definit prin 

art.83 alin.(6) din Codul serviciilor media audiovizualului, precum și 

nici calitatea de subiect în sensul art.15 din Legea cu privire la 

libertatea de exprimare - persoana care se considera defăimată.”  

„Reforma Art” SRL susține faptul că „Consiliul Audiovizualului 

a omis faptul că această emisiune este o emisiune de tip pamflet, 

umoristică, iar limbajul utilizat în cadrul acestor emisiuni poate depăși 

limitele admise în cadrul unei emisiuni de știri sau de dezbateri.”  

„Reforma Art” SRL a menționat „asupra faptului că Decizia 

CCA nr. 98 din 19.07.2012 a fast abrogată, prin cădere de 

desuetudine, odată cu intrarea în vigoare a Legii cu privire la protecția 

copiilor împotriva impactului negativ al informației.” 

În contextul celor expuse, „Reforma Art” SRL solicită 

respingerea petiției dlui Igor Jebuleac. 

La cele invocate de furnizorul de servicii media, menționăm că 

prin scrisoarea 432 din 22 mai 2019, Consiliul Audiovizual a informat 

„Reforma Art” SRL despre data, ora și locul desfășurării ședinței, cât și 

a remis în adresa postului solicitarea, cu petiția în anexă, pentru ca 

postul de televiziune nominalizat să se expună asupra celor sesizate de 

dl Jebuleac. 



Procesul-verbal nr.23 al ședinței publice a CA din 05 iunie 2019, ora 16.00 

 

 

Pagina 9 din 16 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

D. VICOL: 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

D. CURNIC: 

 

 

 

V. CECAN:  

 

D. VICOL: 

 

 

 

 

Totodată, specificăm că, în temeiul art. 87, alin. (7), Consiliul 

Audiovizualului, cu excepția perioadei electorale, informează 

persoanele interesate despre ora, data și locul desfășurării, și nu anunță 

despre rezultatele monitorizărilor. În ceea ce privește derogările 

atestate, este de menționat că în rezultatul monitorizării au fost atestate 

încălcări de la Decizia CCA nr. 98 din 19 iulie 2012 și în raportul de 

monitorizare nu s-au făcut careva referințe la derogări de la defăimare 

sau alte derogări în acest sens.  

La cele invocate de „Reforma Art” SRL cu privire la abrogarea 

Deciziei CCA nr. 98, menționăm că un act normativ poate fi abrogat 

doar de organul care a emis acest act. Consiliul Audiovizualului nu a 

întreprins nicio acțiune în ceea ce privește abrogarea respectivei decizii. 

Deci, respectiva decizie este în vigoare. 

 

– Eu Vă mulțumesc mult, dna Cecan, pentru faptul că ați amintit expres 

că au fost asigurate toate garanțiile postului respectiv de televiziune, 

pentru a dispune de timp ca să-și expună poziția. Mai mult decât atât, ați 

demontat alegațiile dumnealor în ceea ce privește faptul că anumite 

acțiuni ale noastre nu se încadrează într-o normă legală. Și ați făcut 

referință expres la acele prevederi care, în opinia noastră, foarte bine 

fundamentate, au fost încălcate de către postul „Jurnal TV”, și V-ați 

referit, în primul rând, la limbajul sau comportamentul obscen. Și mai 

mult decât atât, ați adus în discuție foarte bine protecția copiilor, 

protecția intereselor minorilor, copiilor. Și eu aici vreau, o dată în plus, 

chiar dacă, nu știu dacă mai e necesar, fiindcă mi se creează impresia că 

spunând de mai multe ori efectul nu este atins, chiar dacă este vorba de 

o emisiune de satiră și umor, de pamflet politic, acest lucru nu poate 

constitui, în opinia mea și în opinia noastră, a colegilor mei de 

asemenea, un paravan pentru proferarea injuriilor, pentru preferarea 

atacurilor la persoană, pentru proferarea unor vocabule cu caracter 

obscen, cu caracter defăimător. Însă, revin încă o dată, obiectul discuției 

noastre de astăzi, atunci când vom supune votului eventuala aplicare a 

amenzii pentru postul „Jurnal TV”, nu reprezintă aceste elemente care 

au fost invocate de către postul nominalizat, ci strict în conformitate cu 

proiectul de decizie, ne vom referi la acele decizii ale Consiliului 

Audiovizualului care nu au fost abrogate și care sunt în continuare 

valide.  

Stimați colegi, pentru a respecta procedura, vreau să Vă întreb dacă 

aveți eventuale întrebări către doamna raportor? Dna Curnic, Vă rog.  

 

– O concretizare. Dvs., dna Cecan, ați menționat despre faptul că, și 

într-adevăr, așa și este, conform Codului, Consiliul nu este obligat de a 

remite Raportul de monitorizare, dar totuși ați remis raportul? 

 

– Raportul de monitorizare a fost remis. 

 

– Faptul că nu au putut să-și prezinte opinia că nu au avut Raportul de 

monitorizare nu este adevărat. Deci, raportul, țin să menționez expres, 

ceea ce a menționat și colega noastră, Dorina Curnic, și care parcă nu a 

fost prea bine înțeles din ceea ce ați spus Dvs., în pofida faptului că nu 

există obligativitatea din partea noastră, noi totuși am pus la dispoziție, 



Procesul-verbal nr.23 al ședinței publice a CA din 05 iunie 2019, ora 16.00 

 

 

Pagina 10 din 16 

 

 

 

 

V. CECAN:  

 

 

D. VICOL: 

 

 

 

 

 

 

 

V. COJOCARU: 

 

 

 

D. VICOL: 

 

 

 

 

 

D. VICOL: 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Membrii CA: 

 

D. VICOL: 

 

 

 

 

 

 

 

ca să se cunoască care este poziția în conformitate cu Raportul de 

monitorizare. Vă rog.  

 

– Rezultatele monitorizării au fost trimise atât prin e-mail, cât și prin 

Poșta Moldovei.  

 

– Noi ne-am asigurat ca modalitățile de expediere să fie unele care să 

asigure recepționarea de către postul respectiv de televiziune a 

Raportului nostru de monitorizare. Stimați colegi, dacă doriți să Vă 

expuneți? Înțeleg că nici domnul petiționar, dl Jebuleac, nu este prezent 

în sală și nici reprezentanții postului, pentru a suplini cu anumite 

informații cele ce ne-au remis sub formă scrisă. Dacă doriți să Vă 

pronunțați, stimați colegi? Vă rog, dna Cojocaru. 

 

– Noi nu am dat citire textului că nu este normal, dar cred că un video 

am putea să punem, ca să înțeleagă lumea că noi nu am luat o decizie, 

așa, din senin.  

 

– Și eu consider că este binevenit. Deci, noi nu ne aparține acest video, 

dar trebuie pentru a fi prezentate în deplinătate toate elementele acestei 

discuții. Este bine să vizualizăm. Vă rog, dacă este posibil. 

 

Se vizualizează înregistrările.  

 

– Eu cred că este suficient. Concluzia mea este scabros și incalificabil. 

Asemenea mostre sunt neavenite și nu pot fi constituite drept paravan 

pentru o emisiune de satiră și umor, sau orice format ar pretinde că are. 

Este, pur și simplu, incalificabil, scabros, încă o dată, și nepermis pentru 

oricare post care se respectă și își respectă telespectatorii, să pună pe 

post, indiferent ce scopuri urmărește – de a biciui, de a lua în răspăr. 

Deci, indiferent care sunt scopurile, vreau să Vă spun că trezește doar o 

scârbă imensă și un comportament inadecvat și o reacție pe potrivă ceea 

ce este pus. Stimați colegi, unica ce-mi rămâne să Vă întreb, este în 

privința supunerii la vot a cuantumului amenzii, fiindcă, în conformitate 

cu prevederile legale, amenda poate fi aplicată de la cinci la zece mii de 

lei. Eu aș propune, stimați colegi, totuși, ținând cont de faptul că scopul 

nostru este și de a îndrepta și de a spera că lucrurile pot să ia o turnură 

pozitivă, propunerea mea este, Dvs. o să-mi spuneți dacă sunteți de 

acord, să ne  limităm și de această dată la limita de jos, 5000 de lei.  

sunteți de acord, stimați colegi? 

 

– Da. 

 

– Stimați colegi, cine este de a admite petiția f/nr. din 03.05.2019, 

depusă de dl Igor Jebuleac, a lua act de rezultatele monitorizării 

postului de televiziune ,,Jurnal TV” și a aplica amenda în mărime de 5 

000 de lei ICS ,,REFORMA ART” SRL, fondatoarea postului de 

televiziune ,,Jurnal TV”, pentru încălcarea pct. 3.1 lit. b) din Condițiile 

la Licența de emisie, seria este indicată în proiectul de decizie, 

nerespectarea Deciziei CCA nr. 98 din 19.07.2012, în conformitate cu 

art. 84 alin. (5) lit. f) din Codul serviciilor media audiovizuale, rog să 



Procesul-verbal nr.23 al ședinței publice a CA din 05 iunie 2019, ora 16.00 

 

 

Pagina 11 din 16 

 

 

 

AU VOTAT: 

 

 

D. VICOL: 

votați: 

 

PRO – (6) UNANIM – D. VICOL, V. COJOCARU, D. CURNIC, O. 

GUŢUŢUI, Iu. ROȘCA și L. VIZIRU. 

 

– Unanim. Vă mulțumesc.  

 

CONSILIUL AUDIOVIZUALULUI 

DECIDE: 

1. A admite petiția f/nr. din 03.05.2019 din partea dlui Igor Jebuleac (PRO – (6) 

UNANIM – D. VICOL, V. COJOCARU, D. CURNIC, O. GUȚUȚUI, Iu. ROȘCA și L. 

VIZIRU). 

2. A lua act de rezultatele monitorizării postului de televiziune „Jurnal TV” (PRO – (6) 

UNANIM – D. VICOL, V. COJOCARU, D. CURNIC, O. GUȚUȚUI, Iu. ROȘCA și L. 

VIZIRU). 

 3. A aplica amendă în mărime de 5 000 de lei ICS „REFORMA ART” SRL, fondatoarea 

postului de televiziune „Jurnal TV”, pentru încălcarea pct. 3.1 lit. b) din Condițiile la Licența de 

emisie seria AC nr. 000747 din 03.07.09 (nerespectarea Deciziei CCA nr. 98 din 19.07.2012), în 

conformitate cu art. 84 alin. (5) lit. f) din Codul serviciilor media audiovizuale (PRO – (6) 

UNANIM – D. VICOL, V. COJOCARU, D. CURNIC, O. GUȚUȚUI, Iu. ROȘCA și L. 

VIZIRU). 

 4. În conformitate cu prevederile art. 84 alin. (11) și (12) din Codul serviciilor media 

audiovizuale al Republicii Moldova, ICS „REFORMA ART” SRL este obligată să difuzeze 

textul sancțiunii în următoarele 48 de ore de la data adoptării deciziei privind aplicarea 

sancțiunii, sonor și/sau vizual, de cel puțin 3 ori, în orele de maximă audiență, din care o dată în 

principalul program audiovizual de știri, în cazul serviciilor media audiovizuale generaliste 

și/sau de știri: 

„Consiliul Audiovizualului a sancționat cu amendă în mărime de 5 000 de lei ICS 

„REFORMA ART” SRL, fondatoarea postului de televiziune „Jurnal TV”, pentru încălcări de 

la prevederile Deciziei CCA nr. 98 din 19.07.2012 Cu privire la clasificarea programelor 

audiovizuale în scopul protecției copilului, conform căreia: „Radiodifuzorii nu vor difuza în 

intervalul orar 06:00-23:00 producții audiovizuale care prezintă limbaj sau comportament 

obscen””. 

4.1. ICS „REFORMA ART” SRL va prezenta, în termen de 48 de ore de la aducerea la 

cunoștință a prezentei decizii, un raport despre executarea pct. 4 al deciziei respective, care va 

include data și ora difuzării textului sancțiunii. 

5. ICS „REFORMA ART” SRL va prezenta dovada achitării amenzii în termen de 30 de 

zile din momentul aducerii la cunoștință a prezentei decizii. 

6. Datele bancare pentru achitarea amenzii: 

Cod fiscal: 1006601000037 

Beneficiar: Ministerul Finanțelor – Trezoreria de Stat 

Adresa băncii: mun. Chișinău, str. Constantin Tănase, 7 

Codul IBAN: MDXXTR G AAA 143111 LLLL 0000 

„XX” – codul de control, care se formează conform Anexei nr. 4 la Hotărârea Consiliului 

de administrație al Băncii Naționale a Moldovei nr. 157 din 1 august 2013 „Regulamentul cu 

privire la Transferul de credit” (cod numeric);  

„LLLL” – cod ce descifrează codul localității conform CUATM (cod numeric). 

7. În conformitate cu prevederile art. 84 alin. (15) din Codul serviciilor media 

audiovizuale al Republicii Moldova, prezenta decizie devine executorie de la data publicării și 

poate fi atacată în instanța de judecată de către furnizorul de servicii media sancționat, în termen 

de 30 de zile de la data comunicării prezentei decizii. 



Procesul-verbal nr.23 al ședinței publice a CA din 05 iunie 2019, ora 16.00 

 

 

Pagina 12 din 16 

 

8. Controlul asupra executării prezentei decizii îl exercită Direcția monitorizare TV și 

Serviciul Economie, Finanțe și Evidență Contabilă. 

9. Prezenta decizie intră în vigoare la data adoptării și va fi publicată în Monitorul 

Oficial al Republicii Moldova și pe pagina web a Consiliului Audiovizualului. 

ANEXĂ: DECIZIA nr. 23/76 din 05 iunie 2019 

 

ORDINEA DE ZI: CHESTIUNEA  nr. 4 

Cu privire la examinarea rezultatelor monitorizării posturilor de 

televiziune „Prime”, „Publika TV” și „TVN”, urmare a Cererii de 

exercitare a dreptului la replică din partea Arinei Spătaru 

 

V. CECAN:  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

– Pe data de 07 mai 2019, în adresa Consiliului Audiovizualului au 

parvenit Cererile f/nr. din aceiași dată din partea Arinei Spătaru, prin 

care solicită CA difuzarea în cadrul serviciului de programe ale 

posturilor de televiziune „Prime”, „Publika TV” și „TVN” a replicii „la 

reportajele denigratoare” care i-au afectat onoarea, demnitatea și 

reputația, care au fost făcute publice de posturile de televiziune: „TVN” 

– „O deputată, acuzată ca ar fi pus în safeu banii adunați pentru o 

acțiune de caritate” (23.04.2015) și „Deputata PPDA, Arina Spătaru 

plânge că nu a reușit să se îmbete după Târgul de flori”  (25.04.2019), 

„Publika TV” – „Deputata Arina Spătaru plânge că a vrut să se îmbete, 

dar nu i-a reușit (24.04.2019) și „Prime” – „Deputata Arina Spătaru a 

încercat să se justifice în fața unor mame. Care este motivul” 

(25.04.2019). Totodată, Arina Spătaru menționează că aceste reportaje 

au fost plasate și pe site-urile posturilor. 

Petiționara mai susține că reportajele în cauză poartă un caracter 

manipulatoriu, la realizarea cărora au fost încălcate normele 

deontologiei jurnalistice, iar informațiile difuzate în cadrul acestor 

reportaje „nu corespund realității, fiind denaturate până la falsitate”, 

fără a fi solicitată și poziția dumneaei pentru a se expune.  

În acest sens, Arina Spătaru solicită Consiliului Audiovizualului  

asigurarea respectării dreptului la replică și rectificare, precum și  

sancționarea „Nord TV” SRL, fondatoarea postului de televiziune 

„TVN” și „General Media Group Corp” SRL, fondatoarea posturilor de 

televiziune „Prime” și „Publika TV”, în baza art. 84 din Codul 

serviciilor media audiovizuale pentru încălcarea art. 13 din același Cod. 

În conformitate cu prevederile art. 75 alin. 4 lit. a) și art. 83 alin. 

(3) lit. c) din Codul serviciilor media audiovizuale, Consiliul 

Audiovizualului a monitorizat reportajele la care face referință 

petiționara. Rezultatele monitorizării au atestat că postul de televiziune 

„Publika TV” a difuzat la data de 24.04.2019 un reportaj cu titlul 

„Lacrimi de deputat pe Facebook. Deputata PPDA Arina Spătaru a 

plâns pe Facebook; Arina Spătaru regretă că nu a mai reușit să bea 

coniac”, iar postul de televiziune „Prime” a difuzat la data de 

25.04.2019, reportajul cu titlul „Deputata Arina Spătaru a încercat să 

se justifice în fața unor mame. Care este motivul”, în care se relatează 

despre faptul că: „Arina Spătaru, ales al poporului din partea PPDA, a 

plâns într-o intervenție live, în încercarea de a se justifica în fața unui 

grup de femei care insinuează că ea le-ar fi luat banii colectați în 

cadrul unui târg de caritate pentru copiii lor cu autism (este difuzat și 



Procesul-verbal nr.23 al ședinței publice a CA din 05 iunie 2019, ora 16.00 

 

 

Pagina 13 din 16 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

D. VICOL: 

 

live-ul cu declarațiile Arinei Spătaru). De menționat, că în cadrul 

subiectelor se specifică că Arina Spătaru a respins acuzațiile. 

Totodată, s-a atestat că prin difuzarea titlului „Arina Spătaru 

regretă că nu a mai reușit să bea coniac”, postul de televiziune 

„Publika TV” a comis încălcări de la prevederile art. 13 alin (5) lit. c) 

din Codul serviciilor media audiovizuale, care stipulează: „În 

programele audiovizuale de știri și de dezbateri titlurile și textele 

afișate pe ecran să reflecte cât mai fidel esența faptelor și datelor 

prezentate”. Prin scrisoarea f/nr. din 31 mai 2019, „General Media 

Group Corp” SRL a comunicat CA că reportajele la care se face 

trimitere în Cererea de exercitare a dreptului la replică au apărut la 

„Publika TV” și „Prime” într-un format, iar pe site cu totul în alt format, 

respectiv, sunt două reportaje diferite și cu un conținut diferit. În acest 

sens, „General Media Group Corp” SRL menționează că reportajele 

difuzate la TV au conținut și reacția Arienei Spătaru la acuzațiile aduse 

de un grup părinți. De asemenea, „General Media Group Corp” SRL a 

declarat că cererea prealabilă reprezintă citate și comentarii marginale și 

nu constituie replică la conținutul răspândit, și respectiv difuzat de 

posturile „Prime” și „Publika TV”. În acest sens, furnizorul de servicii 

media invocă faptul că autorul cererii de exercitare a dreptului la 

replică, urma să precizeze expres informația pe care o consideră 

„defăimătoare” și la care solicită dreptul la replică. 

 În contextul celor expuse, „General Media Group Corp” SRL 

menționează, că compania „General Media Group Corp.” SRL, nu 

refuză sau marginalizează dreptul la replică, acesta poate fi exercitat 

prin plasarea pe site a replicii, specificând că dreptul la replică se va 

acorda numai la informația defăimătoare contestată, care va fi expusă în 

termeni decenți și nu va conține amenințări sau comentarii marginale. 

Cu referire la postul de televiziune „TVN”, s-a atestat că 

reportajele la care face referință petiționara, au fost publicate pe site-ul  

postului la data de 23 și 25 aprilie curent cu titlurile „O deputată, 

acuzată că ar fi pus în safeu banii adunați pentru o acțiune de caritate” 

și respectiv „Deputata PPDA Arina Spătaru plânge pentru că nu a 

reușit să se îmbete după Târgul de flori”, în care se reflectă cazul 

despre acuzațiile unui grup de mame aduse în adresa deputatei PPDA, 

Arina Spătaru, că și-ar fi asumat o sumă de 10 mii de lei, colectată în 

urma Târgului de flori din orașul Bălți, dedicat copiilor cu autism. 

Reportajul din 25.04.2019 a fost însoțit cu live-ul postat de Arina 

Spătaru pe Facebook, ca reacție la acuzațiile aduse, fiind indicată sursa: 

telegraph.md.  

Prin scrisoarea f/nr. din 24.05.2019 „TV NORD” SRL a 

comunicat CA că a satisfăcut cererea deputatei Arina Spătaru, oferindu-

i dreptul la replică chiar în ziua în care a fost făcută solicitarea în cauză. 

TV NORD” SRL menționează că materialul a fost publicat la data de 

02.05.2019, în același format ca și materialele postate la data de 23 și 

25 aprilie, invocate de Arina Spătaru ca fiind denigratoare. În acest 

context redacția TV Nord consideră cerința d-nei Arina Spătaru de a 

sancționa ,,Nord TV SRL” ca fiind neîntemeiată. 

 

– Mulțumesc mult. Stimați colegi, dacă există întrebări către doamna 

raportor? Dacă nu există întrebări, observ că în sală este prezentă dna 

https://telegraph.md/video-o-deputata-din-blocul-acum-promoveaza-betia-ne-am-inteles-sa-luam-un-cognac-si-sa-ne-imbatam/


Procesul-verbal nr.23 al ședinței publice a CA din 05 iunie 2019, ora 16.00 

 

 

Pagina 14 din 16 

 

A. SPĂTARU, 

deputată în 

Parlamentul 

Republicii Moldova: 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

D. VICOL: 

 

V. BUGULEAN, 

reprezentanta 

„TVN”: 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Arina Spătaru. Dacă doriți, puteți să interveniți suplimentar la cele ce ați 

menționat în live-ul Dvs.  

 

– Onorată asistență, Vă mulțumesc frumos că m-ați invitat. Din păcate 

nu am văzut raportul Dvs. Vă mulțumesc că faceți tot posibilul ca să 

acordați o șansă oamenilor, care întâmplător devin ponegriți pe 

televiziuni. Această situație de rea intenție poate să se întâmple fiecărui 

om. Este suficient ca să ai niște dușmani, probabil. Nu aș vrea să spun 

cât de mult a suferit familia mea și copiii mei, nu aș vrea să spun cât de 

mult au suferit acești părinți pe care i-am ajutat, pentru că acest 

eveniment a fost făcut foarte transparent, pentru că avem dovezi la orice 

bănuț, pentru că avem înregistrări video cum aceste mame și-au 

numărat banii colectați și au plecat fericite acasă. Cu mare drag și 

bucurie Vă informez că recent, de Ziua copilului, aceste mame au ieșit 

în fața primăriei mun. Bălți cu o declarație că au înregistrat această 

asociație pentru care noi ne-am zbătut și am muncit atât de mult. Și îmi 

pare foarte rău că acești copii au trecut prin acest colimator de murdărie 

cum nu se mai putea, de fapt. De aceea, fac apel la Dvs. să ne faceți 

dreptate, să interveniți în astfel de aspecte, să penalizați persoanele care, 

din păcate, nu știu limita și nu știu să se oprească la timp, probabil. Să 

știți că am încrederea în Dvs., să știți că toate mamele sunt pe ochii pe 

Dvs., pentru că după aceste materiale denigratoare, Bălți-ul s-a împărțit 

în două tabere. Deci, a avut un impact foarte-foarte neplăcut asupra 

Târgului și imaginii viitoarei Asociații. Vă rog să penalizați persoanele 

pentru că atâta timp, dacă ați vorbit despre copii, atâta timp cât este 

vorba despre niște copii autiști, despre o Asociație care… Niciodată 

acești părinți nu au visat că într-un timp atât de scurt și atât de simplu, 

sub ghidarea noastră, va fi înregistrată această Asociație în Bălți, pentru 

că aceste mame veneau de fiecare dată la Chișinău, le era foarte 

complicat. Vă rog să insistați pe faptul că să vin eu în fața lor, pe aceste 

canale să vin cu un mesaj, să explic oamenilor încă și încă o dată că nu 

am ce ascunde și să pedepsiți persoanele ca să nu mai așa, pentru că 

oamenii noștri totuși cred în televiziuni. Ei spun „păi, dna Arina, a spus 

la televizor.” Doar cu implicarea Dvs., noi putem obține mai multă 

corectitudine și deontologie din partea jurnaliștilor și Vă mulțumesc 

pentru invitație.  

 

– Dacă există, stimați colegi, intervenții din partea Dvs.? Dacă doriți să 

Vă pronunțați? Dacă nu există, mesajul este clar. Vă rog, dna Bugulean.  

 

 

– Vă mulțumesc. Dna Spătaru a avut o discuție, într-adevăr, amplă, dar 

așa și nu am înțeles exact prin ce i s-a încălcat dreptul sau prin ce i s-a 

denigrat imaginea. Mai mult ca atât, vreau să zic că subiectele care 

pretinde doamna că au fost plasate la TV, anume la postul de 

televiziune „Nord TV” SRL, nu au fost aceste subiecte date la 

televiziune, ele au mers doar pe site. Din considerentul acesta, nu știu 

de ce dumneaei consideră că prin postul de televiziune a fost denigrată 

imaginea dumneaei. Mai mult ca atât, lucrurile acestea pot fi verificate 

și pe contul nostru de Facebook unde se difuzează toate buletinele de 

știri.  



Procesul-verbal nr.23 al ședinței publice a CA din 05 iunie 2019, ora 16.00 

 

 

Pagina 15 din 16 

 

 

D. VICOL: 

 

 

 

 

 

A. SPĂTARU, 

deputată în 

Parlamentul 

Republicii Moldova: 

 

 

 

L. VIZIRU: 

 

A. SPĂTARU, 

deputată în 

Parlamentul 

Republicii Moldova: 

 

 

D. VICOL: 

 

 

 

 

 

 

 

V. BUGULEAN, 

reprezentanta 

„TVN”: 

 

D. VICOL: 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

AU VOTAT: 

 

 

D. VICOL: 

 

– Dna Bugulean, vreau să menționez, în special în atenția dnei Arina 

Spătaru, că posturile de televiziune care au plasat asemenea informații 

sau reportaje și-au exprimat disponibilitatea de a Vă oferi dreptul la 

replică. Deci, în răspunsul lor este menționat expres faptul că Dvs. aveți 

posibilitatea, dacă considerați că au fost comise anumite neadevăruri 

sau anumite fapte probabile, să demontați aceste lucruri și să veniți cu 

poziția Dvs. Eu cred că ar fi util să uzați de acest drept al Dvs. Asta cu 

titlu de recomandare.  

 

– Eu Vă mulțumesc. Astăzi aflu de la Dvs. despre acest lucru, pentru că 

aceste televiziuni până acum nu mi-au comunicat că îmi permit dreptul 

la replică, în afară de „TV Nord”, televiziunea locală.  

 

– Dvs. V-ați adresat la ei după dreptul la replică? 

 

 

 

 

– Eu exact aceleași petiții care le-am transmis pe numele Consiliului 

Audiovizualului le-am transmis și pe numele televiziunilor. 

 

– Dna Bugulean, eu am înțeles poziția Dvs., dacă doriți ceva 

suplimentar să mai spuneți, noi Vă ascultăm, dar, în principiu, este clară 

poziția Dvs. și nu aș vrea să facem aici dezbateri, fiindcă este clară 

poziția doamnei, este clară poziția Dvs. Noi am tranșat într-o cheie 

absolut legală aceste lucruri și avem un proiect de decizie, pe care dacă 

o să doriți să-l respectați, noi o să ne bucurăm foarte mult, dacă o să 

considerați că el nu corespunde literei și spiritului legii, aveți 

posibilitate, din punct de vedere legal, fie să-l atacați, fie să-l contestați. 

Dacă doriți ceva să ne spuneți, dar pentru noi este clar. 

 

– Noi am oferit doamnei Spătaru dreptul la replică.  

 

– Știm. Tocmai de asta eu și am spus. Stimați colegi, dacă nu dorește să 

intervină nimeni, eu voi propune partea decizională și Dvs. veți decide 

prin vot. Stimați colegi, cine este de a lua act de petițiile f/nr. din 

07.05.2019 din partea Arinei Spătaru, a lua act de rezultatele 

monitorizării posturilor de televiziune „Prime”, „Publika TV” și „TVN” 

și a sancționa cu avertizare publică „General Media Group Corp” SRL, 

fondatoarea postului de televiziune „Publika TV”, pentru încălcarea 

prevederilor art. 13 alin. (5) lit. c) din Codul serviciilor media 

audiovizuale, Licența de emisie este indicată în proiectul de decizie, în 

conformitate cu art. 84 alin. (3) lit. a) din Codul serviciilor media 

audiovizuale, rog să Vă pronunțați prin vot: 

 

PRO – (6) UNANIM – D. VICOL, V. COJOCARU, D. CURNIC, O. 

GUŢUŢUI, Iu. ROȘCA și L. VIZIRU. 

 

– Unanim. Vă mulțumesc mult.  



Procesul-verbal nr.23 al ședinței publice a CA din 05 iunie 2019, ora 16.00 

 

 

Pagina 16 din 16 

 

 

CONSILIUL AUDIOVIZUALULUI 

DECIDE: 

1. A lua act de petițiile f/nr. din 07.05.2019 din partea Arinei Spătaru (PRO – (6) 

UNANIM – D. VICOL, V. COJOCARU, D. CURNIC, O. GUȚUȚUI, Iu. ROȘCA și L. 

VIZIRU). 

2. A lua act de rezultatele monitorizării posturilor de televiziune „Prime”, „Publika TV” 

și „TVN” (PRO – (6) UNANIM – D. VICOL, V. COJOCARU, D. CURNIC, O. GUȚUȚUI, Iu. 

ROȘCA și L. VIZIRU). 

3. A sancționa cu avertizare publică „General Media Group Corp” SRL, fondatoarea 

postului de televiziune „Publika TV”, pentru încălcarea prevederilor art. 13 alin. (5) lit. c) din 

Codul serviciilor media audiovizuale (Licența de emisie AC nr. 000090 din. 25.09.14), în 

conformitate cu art. 84 alin. (3) lit. a) din Codul serviciilor media audiovizuale (PRO – (6) 

UNANIM – D. VICOL, V. COJOCARU, D. CURNIC, O. GUȚUȚUI, Iu. ROȘCA și L. 

VIZIRU). 

 4. În conformitate cu prevederile art. 84 alin. (11) și (12) din Codul serviciilor media 

audiovizuale, „General Media Group Corp” SRL este obligată să difuzeze textul sancțiunii în 

următoarele 48 de ore de la data adoptării deciziei privind aplicarea sancțiunii, sonor și/sau 

vizual, de cel puțin 3 ori, în orele de maximă audiență, din care o dată în principalul program 

audiovizual de știri, în cazul serviciilor media audiovizuale generaliste și/sau de știri: 

„Consiliul Audiovizualului a aplicat avertizare publică „General Media Group Corp” 

SRL, fondatoarea postului de televiziune „Publika TV”, pentru încălcarea prevederilor art. 13 

alin. (5) lit. c) din Codul serviciilor media audiovizuale, potrivit căruia: „Titlurile și textele 

afișate pe ecran să reflecte cât mai fidel esența faptelor și datelor prezentate”. 

4.1. „General Media Group Corp” SRL, va prezenta, în termen de 48 de ore de la 

aducerea la cunoștință a prezentei decizii, un raport despre executarea pct. 4.1 al deciziei 

respective, care va include data și ora difuzării textului sancțiunii. 

5. În conformitate cu prevederile art. 84 alin. (15) din Codul serviciilor media 

audiovizuale, prezenta decizie devine executorie de la data publicării și poate fi atacată în 

instanța de judecată de către furnizorul de servicii media sancționat, în termen de 30 de zile de la 

data comunicării prezentei decizii. 

6. Controlul asupra executării prezentei decizii îl exercită Direcția monitorizare TV. 

7. Prezenta decizie intră în vigoare la data adoptării și va fi publicată în Monitorul 

Oficial al Republicii Moldova și pe pagina web a Consiliului Audiovizualului. 

ANEXĂ: DECIZIA nr. 23/77 din 05 iunie 2019 

 

Președintele ședinței a constatat că Ordinea de zi  

a fost epuizată şi a declarat şedinţa închisă. 

 

 

 

PREŞEDINTE      Dragoș VICOL 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ex. Doina Galbur 


