
CONSILIUL  

AUDIOVIZUALULUI 

AL REPUBLICII MOLDOVA 

THE AUDIOVISUAL  

COUNCIL OF THE  

REPUBLIC OF MOLDOVA 

MD-2012, Chișinău, str. V. Pârcălab nr. 46 

Tel.: (+373 22) 27-75-51, fax: (+373 22) 27-74-71 

e-mail:  office@consiliuaudiovizual.md 

http://www.audiovizual.md 

MD-2012, Chisinau, V. Parcalab str., № 46 

Tel: (+373 22) 27-75-51, fax: (+373 22) 27-74-71    

e-mail:  office@consiliuaudiovizual.md 

http://www.audiovizual.md 

 

 

PROCESUL-VERBAL nr. 27 
al ședinței publice a Consiliului Audiovizualului 

din 08 iulie 2022, ora 11:00 

 

Mun. Chișinău,  

Consiliul Audiovizualului,  

bir. 203, Sala de ședințe  

 

TOTAL MEMBRI AI ȘEDINȚEI : 

TOTAL DECIZII APROBATE : 

ANEXE:  

6 

8 

Deciziile CA 226 – 233 
   

PREȘEDINTA: Liliana VIȚU-EȘANU. 
  

VICEPREȘEDINTA: 

 

MEMBRI PREZENȚI: 

 

Ana GONȚA. 

 

Orest DABIJA, Ruslan MIHALEVSCHI, Eugeniu RÎBCA, Larisa 

TUREA. 
  

MEMBRI ABSENȚI: Tatiana CRESTENCO 
  

DGLAM: Lilia GUȚU 

Tatiana EFTODI 
  

DJR: 
 

Grigore Chițanu 

INVITAȚI: - 

 

 

ORDINEA DE ZI: 

 

NR. 

CRT. 
DENUMIREA CHESTIUNII 

RESPONSABIL 

DE 

PREGĂTIRE 

RAPORTOR 

1.  

Cu privire la examinarea rezultatelor monitorizării 

unor furnizori de servicii media audiovizuale de 

televiziune, la capitolul respectării prevederilor art. 

13 din Codul serviciilor media audiovizuale 

 

DMTV/R V. STEȚCAIA 

2.  

Cu privire la examinarea rezultatelor monitorizării 

serviciilor media audiovizuale de televiziune „Primul 

în Moldova” și „NTV Moldova”, urmare a sesizării 

Asociației Obștești „WatchDog.MD” 

 

DMTV/R V. STEȚCAIA 

3.  

Cu privire la examinarea cererii de reperfectare a 

condițiilor la autorizația de retransmisiune eliberată 

„MOLDCELL” SA 

DCD V. BUJNIȚA 

mailto:%20office@consiliuaudiovizual.md
http://www.audiovizual.md/
mailto:%20office@consiliuaudiovizual.md
http://www.audiovizual.md/


Procesul-verbal nr. 27 al ședinței publice a CA din 08 iulie 2022, ora 11:00 

 

 

Pagina 2 din 42 

 

4.  

Cu privire la examinarea cererii prealabile depusă 

de „TV-Comunicații Grup” SRL 

 

DJR M. ONEA 

5.  

Cu privire la examinarea unei cereri depusă de 

„Teleproiect” SRL 

 

DJR M. ONEA 

6.  Diverse   
 

 

L. VIȚU-EȘANU: 

 

 

AU VOTAT: 

 

 

L. VIȚU-EȘANU: 

 

 

 

 

 

 

 

 

A. GONȚA: 

 

 

 

E. RÎBCA: 

 

L. VIȚU-EȘANU: 

 

 

 

AU VOTAT: 

 

 

L. VIȚU-EȘANU: 

 

– Bună ziua. Suntem 6 membri prezenți la ședință. Constat caracterul 

deliberativ. Cine este pentru deschiderea ședinței, rog să votăm. 

 

PRO (6) UNANIM – L. VIȚU-EȘANU, A. GONȚA, O. DABIJA, R. 

MIHALEVSCHI, E. RÎBCA și L. TUREA. 

 

– 6 persoane – Pro. Cine este pentru aprobarea Ordinii de zi, cu 2 

chestiuni suplimentare. Una – Cu privire la nerespectarea prevederilor 

art. 24 alin. (2) din Codul serviciilor media audiovizuale de către 

serviciul media audiovizual de televiziune „Canal Regional”. Al doilea 

subiect suplimentar – Cu privire la examinarea cererii de suspendare a 

licenței de emisie eliberată „SG MEDIA M1” SRL pentru serviciul 

media audiovizual de televiziune „MBC”. La „Diverse”, dacă sunt 

propuneri? Vă rog, dna Gonța. 

 

– Eu o să propun o monitorizare a unui șir de furnizori de servicii 

media de televiziune la capitolul: „Protejarea patrimoniului lingvistic și 

cultural național”. 

 

– Voi înainta o propunere ce ține de examinarea petițiilor. 

 

– Și mai avem o Notă de serviciu de la Direcția control și digitalizare – 

Cu privire la Dispoziția nr. 5 CSE din 02.03.2002. Cine este pentru 

aprobarea Ordinii de zi? 

 

PRO (6) UNANIM – L. VIȚU-EȘANU, A. GONȚA, O. DABIJA, R. 

MIHALEVSCHI, E. RÎBCA și L. TUREA. 

 

– 6 voturi – Pro. Propun să începem cu chestiunea suplimentară.  

 
 

 

ORDINEA DE ZI APROBATĂ: 
 

NR. 

CRT. 
DENUMIREA CHESTIUNII 

RESPONSABIL 

DE 

PREGĂTIRE 

RAPORTOR 

1.  

Cu privire la examinarea cererii de suspendare a 

licenței de emisie eliberată „SG MEDIA M1” SRL 

pentru serviciul media audiovizual de televiziune 

„MBC” 

DLA N. DASTIC 

2.  
Cu privire la examinarea rezultatelor monitorizării 

unor furnizori de servicii media audiovizuale de 
DMTV/R V. STEȚCAIA 



Procesul-verbal nr. 27 al ședinței publice a CA din 08 iulie 2022, ora 11:00 

 

 

Pagina 3 din 42 

 

televiziune, la capitolul respectării prevederilor art. 

13 din Codul serviciilor media audiovizuale 

 

3.  

Cu privire la examinarea rezultatelor monitorizării 

serviciilor media audiovizuale de televiziune „Primul 

în Moldova” și „NTV Moldova”, urmare a sesizării 

Asociației Obștești „WatchDog.MD” 

 

DMTV/R V. STEȚCAIA 

4.  

Cu privire la nerespectarea prevederilor art. 24 alin. 

(2) din Codul serviciilor media audiovizuale de către 

serviciul media audiovizual de televiziune „Canal 

Regional” 

DMTV/R V. STEȚCAIA 

5.  

Cu privire la examinarea cererii de reperfectare a 

condițiilor la autorizația de retransmisiune eliberată 

„MOLDCELL” SA 

DCD V. BUJNIȚA 

6.  

Cu privire la examinarea cererii prealabile depusă 

de „TV-Comunicații Grup” SRL 

 

DJR M. ONEA 

7.  

Cu privire la examinarea unei cereri depusă de 

„Teleproiect” SRL 

 

DJR M. ONEA 

8.  

Notă de serviciu privind implementarea Dispoziției 

CSE din 02.03.2002 de către distribuitorii de servicii 

media 

 

DCD V. BUJNIȚA 

9.  

Diverse:  

1. Propunere de monitorizare a unor furnizori de 

servicii media de televiziune la capitolul: „Protejarea 

patrimoniului lingvistic și cultural național”. 

2. Propunere ce ține de examinarea petițiilor. 

 

  

 

 

ORDINEA DE ZI: CHESTIUNEA  nr. 1 

Cu privire la examinarea cererii de suspendare a licenței de emisie 

eliberată „SG MEDIA M1” SRL pentru serviciul media audiovizual 

de televiziune „MBC” 

N. DASTIC:  

 

 

 

 

 

L. VIȚU-EȘANU: 

 

 

 

 

AU VOTAT: 

 

 

– Prin cererea nr. 25 din 28 iunie 2022, „SG MEDIA M1” SRL, în 

calitate de fondatoare a serviciului media audiovizual de televiziune 

„MBC”, a solicitat Consiliului Audiovizualului suspendarea Licenței 

de emisie seria AC nr. 000794 din 21.12.2019 pentru o perioadă de 2 

luni.  

 

– Întrebări către raportor? Cine este pentru a admite cererea nr. 25 din 

28 iunie 2022 a „SG MEDIA M1” SRL, fondatoarea serviciului media 

audiovizual de televiziune „MBC”, de suspendare a Licenței de emisie 

seria AC nr. 000794 din 21.12.2019? 

 

PRO (6) UNANIM – L. VIȚU-EȘANU, A. GONȚA, O. DABIJA, 

R. MIHALEVSCHI, E. RÎBCA și L. TUREA. 

 



Procesul-verbal nr. 27 al ședinței publice a CA din 08 iulie 2022, ora 11:00 

 

 

Pagina 4 din 42 

 

L. VIȚU-EȘANU: 

 

 

 

 

AU VOTAT: 

 

 

L. VIȚU-EȘANU: 

– 6 voturi – Pro. Cine este pentru a suspenda pentru perioada: 08 iulie 

– 08 septembrie 2022, Licența de emisie seria AC nr. 000794 din 

21.12.2019, eliberată „SG MEDIA M1” SRL pentru serviciul media 

audiovizual de televiziune „MBC”? 

 

PRO (6) UNANIM – L. VIȚU-EȘANU, A. GONȚA, O. DABIJA, 

R. MIHALEVSCHI, E. RÎBCA și L. TUREA. 

 

– 6 voturi – Pro. 

 

CONSILIUL AUDIOVIZUALULUI 

DECIDE: 

1. A admite cererea nr. 25 din 28 iunie 2022 a „SG MEDIA M1” SRL, fondatoarea 

serviciului media audiovizual de televiziune „MBC”, de suspendare a Licenței de emisie seria 

AC nr. 000794 din 21.12.2019 (PRO (6) UNANIM – L. VIȚU-EȘANU, A. GONȚA, O. 

DABIJA, R. MIHALEVSCHI, E. RÎBCA și L. TUREA). 

1.1. A suspenda, pentru perioada: 08 iulie – 08 septembrie 2022, Licența de emisie seria 

AC nr. 000794 din 21.12.2019, eliberată „SG MEDIA M1” SRL pentru serviciul media 

audiovizual de televiziune „MBC” (PRO (6) UNANIM – L. VIȚU-EȘANU, A. GONȚA, O. 

DABIJA, R. MIHALEVSCHI, E. RÎBCA și L. TUREA). 

2. „SG MEDIA M1” SRL are obligația de a informa Consiliul Audiovizualului după 

expirarea termenului de 2 luni cu privire la reluarea emisiei.  

3. În conformitate cu prevederile art. 84 alin. (15) din Codul serviciilor media 

audiovizuale, prezenta decizie poate fi contestată în ordine de contencios administrativ la 

Judecătoria Chișinău, sediul Râșcani (MD-2068, mun. Chișinău, str. Kiev nr. 3), în termen de 30 

de zile din data comunicării acesteia, fără a fi necesară depunerea unei cereri prealabile. 

4. Controlul asupra executării prezentei decizii îl exercită Direcția licențiere și 

autorizare. 

5. Prezenta decizie intră în vigoare la data adoptării și va fi publicată în Monitorul 

Oficial al Republicii Moldova și pe pagina web a Consiliului Audiovizualului. 

ANEXĂ: DECIZIA nr. 226 din 08 iulie 2022 

 

 

ORDINEA DE ZI: CHESTIUNEA  nr. 2 

Cu privire la examinarea rezultatelor monitorizării unor furnizori de 

servicii media audiovizuale de televiziune, la capitolul respectării 

prevederilor art. 13 din Codul serviciilor media audiovizuale 

 

V. STEȚCAIA:  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

– Prin Decizia nr. 192 din 03 iunie 2022, Consiliul Audiovizualului a 

dispus monitorizarea serviciilor media audiovizuale de televiziune: 

„TV8”, „Canal 2”, „PEH TV”, „Canal 3”, „ITV”, „Exclusiv TV”, 

„Accent TV”, „Mega TV”, „REN MOLDOVA” și „Canal 5”, urmare 

a autosesizării membrului Consiliului Audiovizualului, Ruslan 

Mihalevschi. 

 

● Obiectul monitorizării: reflectarea evenimentelor privind 

perchezițiile și reținerea ex-președintelui Republicii Moldova, Igor 

Dodon, în cadrul programelor de știri, de dezbateri sau alte emisiuni 

informative. 

● Perioada supusă monitorizării: 24-26 mai 2022, orele de 



Procesul-verbal nr. 27 al ședinței publice a CA din 08 iulie 2022, ora 11:00 

 

 

Pagina 5 din 42 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

maximă audiență: 17:00-23:00.  

● Cadrul legal propus spre monitorizare: respectarea 

prevederilor art. 13 din Codul serviciilor media audiovizuale. 

● Criteriul de selectare a serviciilor media audiovizuale de 

televiziune supuse monitorizării: cota de audiență, și anume 

serviciile media audiovizuale de pe pozițiile 11-20, potrivit datelor 

măsurătorului de audiență prezentate la Consiliul Audiovizualului 

pentru trimestrul I al anului 2022.  

Prin Decizia nr. 212 din 24 iunie 2022, Consiliul 

Audiovizualului a examinat rezultatele monitorizării serviciilor media 

audiovizuale „TV8”, „Canal 2”, „Canal 3”, „ITV”, „Mega TV” și 

„Canal 5”, iar prin Decizia nr. 216 din 01 iulie 2022 – rezultatele 

monitorizării serviciilor media audiovizuale „PEH TV” și „REN 

MOLDOVA”. 
 

 De specificat că, în cadrul ședinței publice din 24 iunie 2022, 

Consiliul Audiovizualului a decis amânarea examinării rezultatelor 

monitorizării serviciilor media audiovizuale de televiziune „Exclusiv 

TV” și „Accent TV”, pentru o ședință ulterioară, urmare a solicitării 

acestora.  

- „TELESISTEM-TV” SRL, fondatoarea serviciului media 

audiovizual de televiziune „Accent TV”, prin scrisoarea nr. TS-6/21 

din 23 iunie 2022, a motivat că administratorul nu va avea posibilitate 

să se expună, dat fiind faptul că se află peste hotare; 

- PP „Exclusiv Media”, fondatoarea serviciului media 

audiovizual de televiziune „Exclusiv TV”, prin scrisoarea nr. 681 din 

24 iunie 2022, a motivat solicitarea sa prin  faptul că au recepționat cu 

întârziere Raportul de monitorizare și au nevoie de timp pentru a se 

expune.  
 

În contextul unei analize suplimentare, amânarea examinării a 

fost propusă și de membrul Consiliului Audiovizualului, Ruslan 

Mihalevschi. 

Prin scrisoarea nr. 684 din 29 iunie 2022, „PP „Exclusiv Media” 

SRL, fondatoarea serviciului media audiovizual de televiziune 

„Exclusiv TV”, a comunicat Consiliului Audiovizualului următoarele: 

„În discursul dnei Greceanâi, care poate fi urmărit, de exemplu, pe 

privesc.eu, au fost și declarațiile care evident sunt îndreptate spre 

cunoștința Președintelui, în special, și anume ele au fost puse în baza 

subiectului de știri respectiv. Și anume dna Greceanâi a spus (în cea 

din ultimă frază a discursului ei) că „Noi trebuie să ne consolidăm și 

acesta este rolul principal al președintelui țării – stă deasupra la toate 

forțele politice și pe toți să cheme la calm. Nu este președintele unui 

partid politic, ci este președintele întregii țări. Vă mulțumesc! 

Astfel, informația prezentată de reporter, precum că 

„președintele fracțiunii parlamentare BECS, Zinaida Greceanâi, a 

făcut apel la consolidare și dialog și a îndemnat-o pe șefa statului, 

Maia Sandu”, este una corectă, declarația de acest gen a avut loc și 

poate fi privită ca un discurs sau îndemn pentru Președintele 

Republicii Moldova, Maia Sandu. 

Totodată, în partea raportului ce ține de durata prezentării 

opiniilor diferitor actori politici, suntem de acord cu concluziile din 

raport și vom face tot posibilul pentru a prezenta opiniile acestora cu 



Procesul-verbal nr. 27 al ședinței publice a CA din 08 iulie 2022, ora 11:00 

 

 

Pagina 6 din 42 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

cronometrajul egal”. 

Prin scrisoarea nr. 39/22 din 29 iunie 2022, „TELESISTEM-

TV” SRL, fondatoarea serviciului media audiovizual de televiziune 

„Accent TV”, a comunicat următoarele: „Ca răspuns la scrisoarea 

Dvs., vă comunicam că într-adevăr subiectul de știri „Iarmaliuc 

procuror în dosarul lui Dodon” a fost difuzat. Conform constatărilor 

raportului de monitorizare, „nu a fost prezentată opinia dlui Petru 

Iarmaliuc, acesta având o singură apariție cu referire la dosarul lui 

Igor Dodon”. În acest sens, „Accent TV” va depune toate eforturile 

pentru a corespunde cerințelor legislației în vigoare și nu a admite pe 

viitor încălcări similare. Menționăm că, în urma analizei raportului, 

în scopul îmbunătățirii activității furnizorului de servicii media 

audiovizuale „Accent TV”, la moment se produc schimbări în 

conducerea colectivului redacției. La fel, monitorizarea internă a 

activității jurnaliștilor postului „Accent TV” se realizează mai 

riguros.  

În ceea ce privește preluarea buletinului de știri de la postul 

„Primul în Moldova”, fără mențiunea că provin din alte surse și nu 

aparțin redacției „Accent TV”, comunicăm următoarele. Dat fiind 

faptul că „TELELSISTEM-TV” SRL deține licența de emisie atât 

pentru serviciul de programe „Primul în Moldova”, cât și pentru 

serviciul de programe „Accent TV”, ele au o redacție unică. Această 

soluție este dictată de mai multe considerente. În primul rând – pentru 

a controla mai strict procesul de creare a știrilor în condițiile 

adoptării noilor legi în domeniul audiovizualului, cu amenzile drastice 

pentru posibila dezinformare. La fel, problemele financiare cu care se 

confruntă la moment toți furnizorii de servicii media audiovizuale din 

Republica Moldova ne impun optimizarea procesului de creare a 

știrilor, subiectelor și programelor media și consolidarea angajaților, 

cel puțin pentru perioada de vară a anului 2022. Menționăm că în anii 

precedenți, același lucru – dublarea subiectelor ș/sau a buletinelor de 

știri – se practică pe parcursul mai multor ani de zile, la mai mulți 

agenți economici care au avut câte două licențe de emisie”. 

 În conformitate cu prevederile art. 75 alin. (4) lit. a) și art. 83 

alin. (3) lit. a) din Codul Serviciilor media audiovizuale al Republicii 

Moldova, Consiliul Audiovizualului a efectuat monitorizarea 

serviciilor media audiovizuale de televiziune „Exclusiv TV” și 

„Accent TV”, privind reflectarea evenimentelor ce au vizat 

perchezițiile și reținerea ex-președintelui Republicii Moldova, Igor 

Dodon, în cadrul programelor de știri, de dezbateri sau alte emisiuni 

informative, prin prisma respectării prevederilor art. 13 din Codul 

serviciilor media audiovizuale. Monitorizarea a fost efectuată în baza 

înregistrărilor prezentate de către serviciile media audiovizuale 

nominalizate. 

Rezultatele monitorizării au atestat următoarele: 

 

I. „Exclusiv TV” 

Rezultatele monitorizării serviciului media audiovizual de 

televiziune „Exclusiv TV”, în perioada 24-26 mai 2022, au atestat 

încălcări de la prevederile art. 13 din Codul serviciilor media 

audiovizuale:  



Procesul-verbal nr. 27 al ședinței publice a CA din 08 iulie 2022, ora 11:00 

 

 

Pagina 7 din 42 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- alin. (1) lit. a), potrivit cărora: „În virtutea dreptului 

fundamental la informare, furnizorii de servicii media trebuie să 

respecte următoarele exigențe: să asigure distincția clară între fapte 

și opinii”. 

 În cadrul buletinului informativ din 24 mai 2022, ora 17:00, a 

fost difuzat un subiect despre perchezițiile la domiciliul fostului 

președinte al țării, Igor Dodon.  

Astfel, reporterul precizează că președintele fracțiunii 

parlamentare BCS, Zinaida Greceanâi, a făcut apel la consolidare și 

dialog și a îndemnat-o pe șefa statului, Maia Sandu să demonstreze că 

este președintele întregii țări, și nu a unui partid politic. Urmează 

declarația Zinaidei Greceanâi: „Să ne gândim cum să-i hrănim pe 

oameni, cum să funcționeze instituțiile statului, dar să nu ne ocupăm 

cu aceste destabilizări politice. Dacă guvernanții nu înțeleg acest 

lucru, atunci poporul va decide. Indiferent câte procente a luat unul 

sau altul în campania electorală, este important că toți sunt cetățenii 

RM și niciun politician nu are dreptul și nu poate fi adevărul în ultima 

instanță. Faceți mai întâi lucruri adevărate pentru țara noastră și 

apoi faceți ordinea care vreți să o faceți, dar ordinea adevărată, și nu 

ca să persecuți pe cineva”.  

Urmare a monitorizării s-a atestat că în cadrul subiectului 

președinta fracțiunii parlamentare BCS, Zinaida Greceanâi, în 

discursul său se adresează tuturor politicienilor, inclusiv și 

guvernanților, dar nu face declarații, nemijlocit în adresa Maiei Sandu, 

după cum menționează jurnalistul. 

Prin urmare, jurnalistul nu a făcut distincția clară între fapte și 

opinii, neinformând corect despre faptul în sine, ceea ce duce la 

distorsionarea informației și lipsa liberei formări a opiniilor de către 

public. În acest context, se constată încălcări de la prevederile alin. (5) 

lit. e), care stipulează: „În programele audiovizuale de știri și de 

dezbateri trebuie să fie respectate următoarele reguli: în cazul 

prezentării înregistrărilor provenite din alte surse decât cele ale 

redacției, să se precizeze acest lucru”.  

În context, de menționat că buletinele informative difuzate de 

serviciul media audiovizual de televiziune „Exclusiv TV” au fost 

preluate de la alt serviciu media audiovizual de televiziune („NTV 

Moldova”), fără a fi precizat acest lucru. 

Totodată, este oportun de specificat rezultatele monitorizării au 

atestat și faptul că în unele subiecte în care sunt prezentate opiniile 

socialiștilor sau protestele organizate de PSRM în susținerea ex-

președintelui RM, Igor Dodon, au o durată de 04 min. 55 sec., 05 min. 

14 sec., 03 min. 18 sec., 06 min. 35 sec., dintre care, în mediu – 20 

sec. se prezintă poziția Guvernului, PAS și a Președinției.  

 

II.  „Accent TV” 

Urmare a monitorizării serviciului media audiovizual de 

televiziune „Accent TV”,  în perioada de raport 24 – 26 mai 2022, s-

au atestat încălcări de la prevederile art. 13 din Codul serviciilor 

media audiovizuale: 

- alin. (5) lit. e) din Codul serviciilor media audiovizuale, 

conform cărora: „În programele audiovizuale de știri și de dezbateri 



Procesul-verbal nr. 27 al ședinței publice a CA din 08 iulie 2022, ora 11:00 

 

 

Pagina 8 din 42 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

L. VIȚU-EȘANU: 

 

R. MIHALEVSCHI: 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

trebuie să fie respectate următoarele reguli: în cazul prezentării 

înregistrărilor provenite din alte surse decât cele ale redacției, să se 

precizeze acest lucru”. 

În context, de menționat că buletinele informative difuzate de 

serviciul media audiovizual de televiziune „Accent TV” au fost 

preluate de la alt serviciu media audiovizual de televiziune („Primul în 

Moldova”), fără a fi precizat acest lucru. 

- alin. (6) lit. a), conform cărora: „În cadrul programelor 

audiovizuale de știri și de dezbateri, de informare în probleme de 

interes public, de natură politică, economică, socială sau culturală 

trebuie sa fie respectate următoarele cerințe: a) asigurarea 

imparțialității, echilibrului și favorizarea liberei formări a opiniilor, 

prin prezentarea principalelor puncte de vedere aflate în opoziție, în 

perioada în care problemele sunt în dezbatere publică”. 

La data de 26 mai 2022, ora 19:00, serviciul media 

audiovizual de televiziune „Accent TV” a difuzat în cadrul 

programului informativ de limba română de la ora 19.00 – știrea cu 

titlul „Iarmaliuc, procuror în dosarul Dodon”, aceeași știre fiind  

difuzată și în cadrul buletinului de știri de limba rusă de la ora 22.00 – 

„Ярмалюк – прокурор по делу Додона”, cu referire la procurorul 

care investighează cauza ex-președintelui Igor Dodon. Astfel, în 

cadrul subiectului, referitor la persoana procurorului Petru Iarmaliuc s-

au expus avocatul Stanislav Pavlovschi, fostul ministrul al justiției 

Fadei Nagacevschi, jurnalistul Valeriu Reniță și juristul Pavel 

Mitrigan, care au declarat că Petru Iarmaliuc nu are experiența 

suficientă, precum și a pus la îndoială independența și imparțialitatea 

acestuia.          

De specificat că pe parcursul subiectului, referitor la declarațiile 

respective, nu a fost prezentată opinia lui Petru Iarmaliuc, acesta 

având o singură apariție cu referire la dosarul lui Igor Dodon.  

În context, au fost prezentate mai multe opinii unilaterale și 

subiective, ceea ce exclude informarea echilibrată și echidistantă 

asupra subiectului dat.  

 

– Întrebări către raportor? Vă rog, dle Mihalevschi. 

 

– Am niște completări și o propunere pentru proiectul de decizie. Eu 

sunt de acord cu argumentul „Exclusiv TV” referitor la episodul cu 

declarațiile Zinaidei Greceanâi. Am analizat discursul dumneaei și 

înregistrarea. Într-adevăr, admit că aici nu este relevant alineatul care 

a fost propus de Direcția monitorizare, respectiv, propun ca sancțiunea 

posibilă pe alin. (1) lit. a) să fie exclusă din proiectul de decizie. Dar, 

în același timp, în subiectele despre reținerea lui Igor Dodon, difuzate 

de „Exclusiv TV”, văd probleme serioase ce țin de imparțialitate. Deși 

„Exclusiv TV” a inclus în buletinele de știri în această perioadă 

opiniile reprezentanților guvernării, declarațiile și părerile deputaților, 

consilierilor, susținătorilor PSRM, domină clar, din punct de vedere de 

timp acordat și din punctul de vedere structural, și din punctul de 

vedere a prezentării actorilor principali – direct sau indirect, după 

părerea mea, știrile au fost realizate în așa fel încât reprezentanții BCS 

să pară convingători, iar oponenții lor – dimpotrivă. Dvs. ați menționat 



Procesul-verbal nr. 27 al ședinței publice a CA din 08 iulie 2022, ora 11:00 

 

 

Pagina 9 din 42 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

în raportul prezentat că într-adevăr este decalaj, o diferență mare în 

timpul acordat. N-o să repet citatul acesta, dar păcat că nu este nicio 

apreciere juridică a acestui fapt. Am analizat adăugător aceste 

buletine, iarăși, din punct de vedere de timp alocat, și am observat 

tendința că o mare parte din timp a fost rezervată anume acestui 

subiect, în jur de 45% din timpul total a buletinelor de știri, am în 

vedere buletinele de știri principale – 45% au fost alocate subiectului 

despre reținerea lui Igor Dodon. Adică, serviciul media consideră că 

acest subiect este unul foarte important pentru societate. În același 

timp, din acest timp, aproape trei sferturi au fost alocate PSRM, BCS 

și declarațiilor care critică ancheta și părții ce îl susțin pe Igor Dodon. 

Deci, trei sferturi din timp a fost alocat acestei părți. De exemplu, dacă 

luăm informația despre cauza penală, declarațiile procurorului, acolo 

nu sunt mai mult decât 10% din tot acest timp. Chiar să povestești mai 

detaliat despre cauza penală, să povestești amănunțit despre învinuirile 

ce se impun – e cu mult mai puțin timp decât cel acordat expunerii în 

favoarea lui Igor Dodon. Nu cred că e ok cum spune serviciul media, 

că noi vom cronometra. Sunt sigur că nu trebuie să cronometrați 

fiecare minută sau secundă. Problema constă în altceva. Nu este 

asigurat echilibrul firesc, cât de cât, în acest caz. Nu este normal să 

acorzi trei sferturi din timp – unei părți și mai puțin decât a cincea 

parte – celorlalte, inclusiv informațiilor despre evenimentele propriu-

zise. Deci, decalajul și diferența e una foarte mare. 

Mai departe văd o altă problemă. Autorii buletinelor de știri 

omit unele detalii. De exemplu, au fost declarații făcute de șeful 

interimar al Procuraturii Anticorupție, cu mai multe detalii despre 

distrugerea documentelor de către unul dintre suspecți, sume depistate. 

Despre aceasta nu se vorbește în buletinul de știri, iarăși nu înțeleg de 

ce, chiar dacă serviciul media acordă atâta timp acestui subiect? Din 

punctul meu de vedere, aceste cifre, aceste argumente vorbesc despre 

probleme mari cu imparțialitatea, cu buna-credință. Consider că sunt 

relevante prevederile art. 13 alin. (1) lit. b). 

Mai este un subiect unde văd o problemă. În buletinul de știri 

din 26 mai, ora 20.00, de la „Exclusiv TV”, acolo Igor Dodon 

comentează cauza penală pe numele lui și spune: „Consider acest 

dosar – politic, la comanda Maiei Sandu. Este un grup de procurori 

care conduce tot lucrul acesta. Este dl Bulat, este dl Compan și, 

probabil, dl Morari. Toți acești trei sunt ghidați de Ambasada Statelor 

Unite, cu acceptul Maiei Sandu”. Dacă în cazul acuzațiilor de 

comandă politică am văzut comentarii din partea Procuraturii 

Generale, au fost opiniile reprezentanților guvernării, atunci 

învinuirile grave în adresa grupului de procurori nu sunt susținute nici 

de argumente sau dovezi, nici nu sunt comentate de persoanele sau 

instituțiile vizate. Serviciul media nu a încercat să obțină poziția 

procurorilor despre care vorbește Igor Dodon și, respectiv, a 

Ambasadei SUA. Cred că acest fapt constituie o încălcare a art. 13 

alin. (6) lit. a). 

Mai departe ați menționat și despre cazul procurorului Petru 

Iarmaliuc, ați vorbit și despre „Accent TV”, iar în cazul „Exclusiv 

TV” – tot nu consider că este un subiect echilibrat și realizat cu bună-

credință, măcar că acolo este menționat comentariul Serviciului de 



Procesul-verbal nr. 27 al ședinței publice a CA din 08 iulie 2022, ora 11:00 

 

 

Pagina 10 din 42 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

V. STEȚCAIA: 

 

R. MIHALEVSCHI: 

 

L. VIȚU-EȘANU: 

 

A. GONȚA: 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

presă al Procuraturii Generale. 

La „Accent TV”, aici sunt de acord cu constatările din raportul 

cu referire la subiectul despre Petru Iarmalic, într-adevăr, lipsește 

poziția procurorului. Măcar Serviciul de presă al Procuraturii putea fi 

citat. Sunt și aici probleme cu imparțialitatea și buna-credință în 

reflectarea evenimentelor, după părerea mea. Și aici „Accent TV” 

favorizează foarte clar Partidul Socialiștilor, prin timpul oferit din 

punctul de vedere al prezentării actorilor principali. Am analizat, de 

exemplu, buletinul de știri din 24 mai. Unei părți – PSRM – i se oferă 

în jur de 07 minute, tuturor altor, inclusiv informațiilor despre esența 

cazului (informații din partea Procuraturii despre tot ceea ce s-a 

întâmplat) – în jur de 01 minute. Deci, diferența este una foarte mare 

și, după părerea mea, nu este corectă față de consumatorii media. Aici 

tot am observat o practică de omisiune: serviciul media omite unele 

declarații care pot pune în lumină negativă un actor politic. În același 

timp, unii lideri PSRM sunt citați de câteva ori într-un subiect și foarte 

exhaustiv. 

În următoarele buletine de știri, după părerea mea, situația este 

foarte asemănătoare. În cazul „Accent TV”, consider că sunt relevante 

prevederile art. 13 alin. (1) lit. b). 

Întrebarea mea față de dvs., dna Stețcaia, este dacă au fost 

sancționați „Accent TV” și „Exclusiv TV” conform art. 13 alin. (6) lit. 

a) și alin. (1) lit. b). 

 

– Nu au fost sancționați. 

 

– Mai târziu o să formulez propunerea mea la proiectul de decizie. 

 

– Dna Gonța, vă rog. 

 

– Eu aveam cam aceleași remarci sau propuneri adiționale pentru 

proiectul de decizie. Colegul Ruslan Mihalevschi a spus foarte clar și 

argumentat ceea ce cred și eu că trebuie schimbat sau adăugat în 

proiect. O să mă refer, în special, la buna-credință, căci despre 

imparțialitate a vorbit suficient Ruslan. Amintesc despre faptul că 

această noțiune este una juridică și are o noțiune clară, și așa trebuie 

văzută în Codul civil. Consider și eu, cel puțin din trei raționamente, 

că a fost încălcat anume principiul bunei-credințe și la „Exclusiv 

Media”, și la „Accent TV”. Prima era cu spațiul de emisie într-adevăr 

enorm. Eu aveam un pic alte calcule, dar, până la urmă, procentajul e 

cam același pe care l-a spus Ruslan. Știri foarte lungi, foarte mari, 

dintre care conținutul majoritar acordat unui singur actor politic sau 

unei singure părți, care în niciun caz nu înseamnă pluralism, că dacă 

sunt mai multe nu înseamnă că sunt toate relevante și diferite. Și 

acuzații, nume clare, spuse în declarațiile actorilor politici părerea 

cărora nu a fost prezentă  în buletine.  

Al doilea raționament este citarea directă și indirectă, ceea ce 

este foarte important. Faptul că tu citezi un actor sau o parte, în mod 

direct, îl auzi vorbind timp de un minut și jumătate și el îți spune tot ce 

are de spus, și la sfârșit, eu am cronometrat, că citarea indirectă a 

părților, de exemplu, Serviciul de presă al Guvernului sau al 



Procesul-verbal nr. 27 al ședinței publice a CA din 08 iulie 2022, ora 11:00 

 

 

Pagina 11 din 42 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

L. VIȚU-EȘANU: 

 

Președinției, sau al Procuraturii: între 07 și 30 de secunde maximum. 

Deci, dintr-un material de 06 minute, secundele acestea au fost absolut 

irelevante. În mod clar că aceasta nu favorizează libera formare a 

opiniilor și influențează perceperea unilaterală a informației.  

În materialul cu procurorul Iarmaliuc, în mod clar este încălcat 

și principiul bunei-credințe, și imparțialitatea. Este citată, chipurile, 

purtătoarea de cuvânt a Procuraturii, dar care declară prin telefon, 

pentru câteva secunde, și nu se referă la procurorul propriu-zis, la 

omul despre care s-a vorbit, dar ea a zis doar că instituția nu 

comentează opinii și că toți procurorii sunt oameni profesioniști și 

competenți. Asta este o afirmație generală care nu s-a referit la Petru 

Iarmaliuc. În schimb, patru opinii, reiterez asta, în niciun caz nu 

înseamnă pluralism, dacă ele spun același lucru și susțin aceeași idee. 

Ele sunt patru, cantitativ, dar ele nu contribuie în niciun fel la 

pluralismul mediatic. Este și asta o problemă. 

Al treilea raționament ar fi o trișare vădită a furnizorului de 

servicii media audiovizuale „Exclusiv TV” – eu am scris părtinire 

clară în raport cu o forță politică – prin amestecarea faptelor. Pentru că 

în toate subiectele care au vorbit despre protestele PSRM împotriva 

reținerii lui Igor Dodon, ele au fost prezentate la începutul știrilor ca 

fiind proteste împotriva reținerii, dar în conținutul propriu-zis, care a 

durat între 03 și 06 minute, s-a vorbit despre tot ce vreți: prețuri, stat 

capturat, dictatură, scheme ale președintei țării, distrugerea bisericii – 

tot ce vreți a fost acolo, s-au amestecat toate faptele și, abia la sfârșit, 

timp de câteva secunde, s-au referit și la protestele împotriva reținerii 

lui Igor Dodon. 

Din aceste considerente, și eu o să susțin înlocuirea încadraturii 

juridice: să înlocuim pct. 13 (1) a) – cu (1) b) atât în cazul „Exclusiv 

TV”, cât și în cazul „Accent TV”. La „Accent TV”, alin. (6) a), în 

mod clar, în materialul cu Ambasada SUA și cu acuzațiile în 

instrumentarea unui dosar politic la comanda Maiei Sandu, numiți 

procurori concreți și Ambasada SUA cu acceptul Maiei Sandu, 

consider că aici, în mod vădit, lipsește poziția părților acuzate în mod 

direct. 

În scrisoarea de răspuns a cuiva s-a făcut referire la imagini. 

Chipurile, e vorba de o singură redacție și asta s-a mai practicat și 

înainte. Este adevărat, s-a mai practicat, dar înainte se făcea efortul cel 

puțin de a schimba vocile și un pic textul, ca omul să înțeleagă că 

totuși e vorba de două posturi de televiziune diferite. Acuma, nu se 

schimbă nimic, e același studio, este denumirea buletinului de știri de 

la un serviciu media și difuzat de către alt serviciu media. Aceasta nu 

este același lucru, din păcate. Și dacă e o singură redacție, să rămână 

un singur serviciu. Acesta nu este pluralism, din punctul meu de 

vedere, poate eu greșesc. Trebuie să schimbe datele în Concepție, să 

ne spună că o să facă un singur buletin pentru 7 televiziuni. Atunci 

omul o să știe că la 7 posturi vede același buletin. Dar în cazul acesta, 

este o încălcare clară a art. 13 alin. (5) lit. e), cu imaginile preluate 

fără ca să fie indicat în mod clar că provin din altă sursă. Mulțumesc. 

 

– Dle Rîbca, vă rog. 

 



Procesul-verbal nr. 27 al ședinței publice a CA din 08 iulie 2022, ora 11:00 

 

 

Pagina 12 din 42 

 

E. RÎBCA: 

 

 

 

 

 

 

V. STEȚCAIA:  

 

E. RÎBCA: 

 

 

 

 

 

L. VIȚU-EȘANU: 

 

A. GONȚA: 

 

L. VIȚU-EȘANU: 

 

 

 

 

 

V. STEȚCAIA:  

 

 

 

 

 

 

 

L. VIȚU-EȘANU: 

 

 

AU VOTAT: 

 

 

L. VIȚU-EȘANU: 

 

 

 

 

 

R. MIHALEVSCHI: 

 

 

 

 

 

– Stimați colegi, eu am citit raportul prezentat de dna Stețcaia. 

Raportul mi-a fost prezentat 2-3 zile în urmă. Acum nu sunt pregătit să 

mă expun asupra propunerilor înaintate. Am înțeles doar atât, că sunt 

multe. Am o întrebare față de dna Stețcaia. Dvs. ați văzut toate 

propunerile acestea? De ce nu ni le-ați prezentat și nouă? Eu de la 

colegi propunerile astea nu le-am văzut. 

 

– Noi am constatat … 

 

– Vreau să fiu înțeles corect. Eu am o apreciere înaltă a muncii dvs., 

dle Mihalevschi, am o apreciere înaltă a muncii dvs., dna Aneta 

Gonța, propun să amânăm examinarea subiectului, astfel încât eu 

(vorbesc la persoana întâi) să mă pot documenta și să votez în 

cunoștință de cauză. A fost doar o propunere. Mersi. 

 

– Supunem la vot propunerea? 

 

– Da. 

 

– Pentru că din ce am citit și din ce am văzut, înțeleg că raportul de 

monitorizare a avut o încadratură, dar deja am amânat o dată. Plus că 

mie îmi par absolut pertinente și explicațiile colegilor noștri. Eu sunt 

gata să votez astăzi. Dar să vedem dacă mai sunt și alte propuneri. În 

primul rând, întrebări la raportor dacă sunt. 

 

–Vreau doar să fac o precizare. Cu privire la mențiunea dlui 

Mihalevschi, că renunțăm la sancționarea pentru încălcarea art. 13 

alin. (1) lit. a). Urmare a expedierii raportului, furnizorul deja a 

precizat că Zinaida Greceanâi într-adevăr a declarat faptul că 

îndeamnă oamenii... Noi am urmărit conferința de presă, într-adevăr, 

dumneaei asta declară. Aici cred că ar fi corect să fie exclus, susțin în 

totalitate. 

 

– Cine este pentru amânarea examinării acestui proiect de decizie 

pentru săptămâna viitoare? 

 

PRO (1) – E. RÎBCA. CONTRA (5) – L. VIȚU-EȘANU, A. 

GONȚA, O. DABIJA, R. MIHALEVSCHI și L. TUREA. 

 

– 1 vot – Pro, 5 voturi – Împotrivă. Să vedem încă o dată formulările 

și propunerile. Deci, era vorba de înregistrările care vin din alte surse 

– că nu este menționat acest lucru. Favorizarea liberei opinii – că s-a 

încălcat această prevedere. Distincția clară dintre fapte și opinii … Vă 

rog, propuneri exacte pentru proiectul de decizie, dle Mihalevschi. 

 

– Pct. 2 din proiectul de decizie să fie în următoarea redacție: A 

sancționa cu avertizare publică PP „Exclusiv Media” SRL, 

fondatoarea serviciului media audiovizual de televiziune „Exclusiv 

TV”, pentru încălcarea prevederilor art. 13 alin. (1) lit. b)  din Codul 

serviciilor media audiovizuale, în conformitate cu prevederile art. 84 

alin. (3) lit. a) din Cod. Aici mă refer la lipsa imparțialității și 



Procesul-verbal nr. 27 al ședinței publice a CA din 08 iulie 2022, ora 11:00 

 

 

Pagina 13 din 42 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

L. VIȚU-EȘANU: 

 

R. MIHALEVSCHI: 

 

L. TUREA: 

 

L. VIȚU-EȘANU: 

 

 

E. RÎBCA: 

 

 

 

 

Gr. CHIȚANU: 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

L. VIȚU-EȘANU: 

 

 

Gr. CHIȚANU: 

 

 

R. MIHALEVSCHI: 

 

 

 

 

L. VIȚU-EȘANU: 

 

 

problema cu buna-credință.  

- De inclus în proiectul de decizie pct. 2.2. A sancționa cu avertizare 

publică PP „Exclusiv Media” SRL, fondatoarea serviciului media 

audiovizual de televiziune „Exclusiv TV”, pentru încălcarea 

prevederilor art. 13 alin. (6) lit. a). Aici este vorba despre subiectul cu 

grupul de procurori și învinuirile față de Ambasada SUA. 

- La „Accent TV” propun să fie inclus punctul cu următorul conținut: 

A sancționa cu avertizare publică „TELESISTEM-TV” SRL, 

fondatoarea serviciului media audiovizual de televiziune „Accent 

TV”, pentru încălcarea prevederilor art. 13 alin. (1) lit. b) din Codul 

serviciilor media audiovizuale, în conformitate cu prevederile art. 84 

alin. (3) lit. a) din Cod. 

 

– La „TELESISTEM-TV” sau la „Exclusiv Media”? 

 

– „TELESISTEM-TV” SRL – „Accent TV”. 

 

– Destul de blândă e sancțiunea. 

 

– Toate sunt avertizări, pentru că sunt la o primă monitorizare pe 

respectarea… Vă rog, dle Rîbca. 

 

– Am o întrebare față de dl Chițanu. Noi nu încălcăm dreptul la 

apărare? Totuși, am înaintat acestor furnizori de servicii media 

anumite informații în care sunt prezentate anumite acuzații, iar astăzi 

urmează să sancționăm în baza unor altor prevederi. 

 

– Conform art. 83 alin. (4) este menționat expres că Consiliul 

Audiovizualului, în cadrul ședinței publice examinează circumstanțele 

de fapt și anunță rezultatele controlului. Respectiv, dumnealor au fost 

informați despre ședința publică și puteau participa. Mai mult ca atât, 

circumstanțele de fapt nu s-au schimbat, căci au fost acele buletine de 

știri. Și din partea membrilor a fost argumentată propunerea în cadrul 

ședinței. Respectiv, circumstanțele de fapt nu s-au schimbat. Dar 

propunerile la proiect rămân ca proiect și doar membrii decid care este 

încălcarea de fapt.  

 

– Și dreptul la apărare îl pot exercita ulterior, pentru că ne pot 

acționa... 

 

– Da, aceasta e menționat expres în CSMA, art. 83 alin. (4): în cadrul 

ședinței publice, Consiliul anunță rezultatele controlului. 

 

– Din câte țin minte, noi am mai avut așa o situație când și eu personal 

am venit cu propuneri de sancționare care nu au fost prevăzute în 

proiectul de decizie sau în rapoartele de monitorizare și au fost 

acceptate de membrii prezenți. 

 

– Cine este pentru a lua act de rezultatele monitorizării serviciilor 

media audiovizuale de televiziune  „Exclusiv TV” și „Accent TV”? 

 



Procesul-verbal nr. 27 al ședinței publice a CA din 08 iulie 2022, ora 11:00 

 

 

Pagina 14 din 42 

 

AU VOTAT: 

 

 

L. VIȚU-EȘANU: 

 

 

 

 

 

AU VOTAT: 

 

 

L. VIȚU-EȘANU: 

 

 

 

 

 

 

AU VOTAT: 

 

 

L. VIȚU-EȘANU: 

 

 

 

 

 

AU VOTAT: 

 

 

L. VIȚU-EȘANU: 

 

 

 

 

 

 

AU VOTAT: 

 

 

L. VIȚU-EȘANU: 

 

 

 

 

 

AU VOTAT: 

 

 

L. VIȚU-EȘANU: 

PRO (6) UNANIM – L. VIȚU-EȘANU, A. GONȚA, O. DABIJA, 

R. MIHALEVSCHI, E. RÎBCA și L. TUREA. 

 

– 6 voturi – Pro. Cine este pentru a sancționa cu avertizare publică PP 

„Exclusiv Media” SRL, fondatoarea serviciului media audiovizual de 

televiziune „Exclusiv TV”, pentru încălcarea prevederilor art. 13 alin. 

(1) lit. b)  din Codul serviciilor media audiovizuale, în conformitate cu 

prevederile art. 84 alin. (3) lit. a) din Cod? 

 

PRO (5) – L. VIȚU-EȘANU, A. GONȚA, O. DABIJA,  

R. MIHALEVSCHI și L. TUREA.  CONTRA (1) – E. RÎBCA. 

 

– 5 voturi – Pro, 1 vot – Împotrivă. Cine este pentru a sancționa cu 

avertizare publică PP „Exclusiv Media” SRL, fondatoarea serviciului 

media audiovizual de televiziune „Exclusiv TV”, pentru încălcarea 

prevederilor art. 13 alin. (5) lit. e)  din Codul serviciilor media 

audiovizuale, în conformitate cu prevederile art. 84 alin. (3) lit. a) din 

Cod? 

 

PRO (6) UNANIM – L. VIȚU-EȘANU, A. GONȚA, O. DABIJA, 

R. MIHALEVSCHI, E. RÎBCA și L. TUREA. 

 

– 6 voturi – Pro. Cine este pentru a sancționa cu avertizare publică PP 

„Exclusiv Media” SRL, fondatoarea serviciului media audiovizual de 

televiziune „Exclusiv TV”, pentru încălcarea prevederilor art. 13 alin. 

(6) lit. a)  din Codul serviciilor media audiovizuale, în conformitate cu 

prevederile art. 84 alin. (3) lit. a) din Cod? 

 

PRO (5) – L. VIȚU-EȘANU, A. GONȚA, O. DABIJA,  

R. MIHALEVSCHI și L. TUREA.  CONTRA (1) – E. RÎBCA. 

 

– 5 voturi – Pro, 1 vot – Împotrivă. Cine este pentru a sancționa cu 

avertizare publică „TELESISTEM-TV” SRL, fondatoarea serviciului 

media audiovizual de televiziune „Accent TV”, pentru încălcarea 

prevederilor art. 13 alin. (5) lit. e) din Codul serviciilor media 

audiovizuale, în conformitate cu prevederile art. 84 alin. (3) lit. a) din 

Cod? 

 

PRO (6) UNANIM – L. VIȚU-EȘANU, A. GONȚA, O. DABIJA, 

R. MIHALEVSCHI, E. RÎBCA și L. TUREA. 

 

– 6 voturi – Pro. Cine este pentru a sancționa cu avertizare publică 

„TELESISTEM-TV” SRL, fondatoarea serviciului media audiovizual 

de televiziune „Accent TV”, pentru încălcarea prevederilor art. 13 

alin. (1) lit. b) din Codul serviciilor media audiovizuale, în 

conformitate cu prevederile art. 84 alin. (3) lit. a) din Cod? 

 

PRO (5) – L. VIȚU-EȘANU, A. GONȚA, O. DABIJA,  

R. MIHALEVSCHI și L. TUREA.  CONTRA (1) – E. RÎBCA. 

 

– 5 voturi – Pro, 1 vot – Împotrivă.  



Procesul-verbal nr. 27 al ședinței publice a CA din 08 iulie 2022, ora 11:00 

 

 

Pagina 15 din 42 

 

 

CONSILIUL AUDIOVIZUALULUI 

DECIDE: 

1. A lua act de rezultatele monitorizării serviciilor media audiovizuale de televiziune 

„Exclusiv TV” și „Accent TV” (PRO (6) UNANIM – L. VIȚU-EȘANU, A. GONȚA, O. 

DABIJA, R. MIHALEVSCHI, E. RÎBCA și L. TUREA). 

2. A sancționa cu avertizare publică PP „Exclusiv Media” SRL, fondatoarea serviciului 

media audiovizual de televiziune „Exclusiv TV”, pentru încălcarea prevederilor art. 13 alin. (1) 

lit. b) din Codul serviciilor media audiovizuale, în conformitate cu prevederile art. 84 alin. (3) 

lit. a) din Cod (PRO (5) – L. VIȚU-EȘANU, A. GONȚA, O. DABIJA, R. MIHALEVSCHI și 

L. TUREA; CONTRA (1) – E. RÎBCA). 

3. A sancționa cu avertizare publică PP „Exclusiv Media” SRL, fondatoarea serviciului 

media audiovizual de televiziune „Exclusiv TV”, pentru încălcarea prevederilor art. 13 alin. (5) 

lit. e) din Codul serviciilor media audiovizuale, în conformitate cu prevederile art. 84 alin. (3) 

lit. a) din Cod (PRO (6) UNANIM – L. VIȚU-EȘANU, A. GONȚA, O. DABIJA, R. 

MIHALEVSCHI, E. RÎBCA și L. TUREA). 

4. A sancționa cu avertizare publică PP „Exclusiv Media” SRL, fondatoarea serviciului 

media audiovizual de televiziune „Exclusiv TV”, pentru încălcarea prevederilor art. 13 alin. (6) 

lit. a) din Codul serviciilor media audiovizuale, în conformitate cu prevederile art. 84 alin. (3) 

lit. a) din Cod (PRO (5) – L. VIȚU-EȘANU, A. GONȚA, O. DABIJA, R. MIHALEVSCHI și 

L. TUREA; CONTRA (1) – E. RÎBCA). 

5. A sancționa cu avertizare publică „TELESISTEM-TV” SRL, fondatoarea serviciului 

media audiovizual de televiziune „Accent TV”, pentru încălcarea prevederilor art. 13 alin. (5) 

lit. e) din Codul serviciilor media audiovizuale, în conformitate cu prevederile art. 84 alin. (3) 

lit. a) din Cod (PRO (5) – L. VIȚU-EȘANU, A. GONȚA, O. DABIJA, R. MIHALEVSCHI și 

L. TUREA; CONTRA (1) – E. RÎBCA). 

6. A sancționa cu avertizare publică „TELESISTEM-TV” SRL, fondatoarea serviciului 

media audiovizual de televiziune „Accent TV”, pentru încălcarea prevederilor art. 13 alin. (1) 

lit. b) din Codul serviciilor media audiovizuale, în conformitate cu prevederile art. 84 alin. (3) 

lit. a) din Cod (PRO (5) – L. VIȚU-EȘANU, A. GONȚA, O. DABIJA, R. MIHALEVSCHI și 

L. TUREA; CONTRA (1) – E. RÎBCA). 

7. În conformitate cu prevederile art. 84 alin. (11) și (12) din Codul serviciilor media 

audiovizuale, PP „Exclusiv Media” SRL și „TELESISTEM-TV” SRL sunt obligate să difuzeze 

textul sancțiunii în următoarele 48 de ore de la data adoptării deciziei privind aplicarea 

sancțiunii, sonor și/sau vizual, de cel puțin 3 ori, în orele de maximă audiență, din care o dată în 

principalul program audiovizual de știri, în cazul serviciilor media audiovizuale generaliste 

și/sau de știri: 

 

Consiliul Audiovizualului a sancționat cu avertizare publică serviciul media audiovizual 

de televiziune „Exclusiv TV”, pentru încălcarea prevederilor art. 13 alin. (1) lit. b) din Codul 

serviciilor media audiovizuale, conform cărora: „În virtutea dreptului fundamental la 

informare, furnizorii de servicii media trebuie să respecte următoarele exigențe: să informeze 

cu privire la un fapt sau un eveniment corect, iar informația să fie verificată și prezentată în 

mod imparțial și cu bună-credință”. 

 

Consiliul Audiovizualului a sancționat cu avertizare publică serviciul media audiovizual 

de televiziune „Exclusiv TV”, pentru încălcarea prevederilor art. 13 alin. (5) lit. e) din Codul 

serviciilor media audiovizuale, conform cărora: „În programele audiovizuale de știri și de 

dezbateri trebuie să fie respectate următoarele reguli: în cazul prezentării înregistrărilor 

provenite din alte surse decât cele ale redacției, să se precizeze acest lucru”. 

 



Procesul-verbal nr. 27 al ședinței publice a CA din 08 iulie 2022, ora 11:00 

 

 

Pagina 16 din 42 

 

Consiliul Audiovizualului a sancționat cu avertizare publică serviciul media audiovizual 

de televiziune „Exclusiv TV”, pentru încălcarea prevederilor art. 13 alin. (6) lit. a) din Codul 

serviciilor media audiovizuale, conform cărora: „În cadrul programelor audiovizuale de știri și 

de dezbateri, de informare în probleme de interes public, de natură politică, economică socială 

sau culturală trebuie să fie respectate următoarele cerințe: asigurarea imparțialității 

echilibrului și favorizarea liberei formări a opiniilor, prin prezentarea principalelor puncte de 

vedere aflate în opoziție în perioada în care problemele sânt în dezbatere publică”. 

 

Consiliul Audiovizualului a sancționat cu avertizare publică serviciul media audiovizual 

de televiziune „Accent TV”, pentru încălcarea prevederilor art. 13 alin. (1) lit. b) din Codul 

serviciilor media audiovizuale, conform cărora: „În virtutea dreptului fundamental la 

informare, furnizorii de servicii media trebuie să respecte următoarele exigențe: să informeze 

cu privire la un fapt sau un eveniment corect, iar informația să fie verificată și prezentată în 

mod imparțial și cu bună-credință”. 

 

Consiliul Audiovizualului a sancționat cu avertizare publică serviciul media audiovizual 

de televiziune „Accent TV”, pentru încălcarea prevederilor art. 13 alin. (5) lit. e) din Codul 

serviciilor media audiovizuale, conform cărora: „În programele audiovizuale de știri și de 

dezbateri trebuie să fie respectate următoarele reguli: în cazul prezentării înregistrărilor 

provenite din alte surse decât cele ale redacției, să se precizeze acest lucru”. 

 

8. PP „Exclusiv Media” SRL și „TELESISTEM-TV” SRL vor prezenta, în termen de 5 

zile de la aducerea la cunoștință a prezentei decizii, un raport despre executarea prevederilor art. 

84 alin. (11) și (12) din Codul serviciilor media audiovizuale, care va include data și ora 

difuzării textului sancțiunii. 

9. Prezenta decizie poate fi contestată în ordine de contencios administrativ la 

Judecătoria Chișinău, sediul Râșcani (MD-2068, mun. Chișinău, str. Kiev nr.3), în termen de 30 

de zile din data comunicării acesteia, fără a fi necesară depunerea unei cereri prealabile.  

10. Controlul asupra executării prezentei decizii îl exercită Direcția Monitorizare TV.  

11. Prezenta decizie intră în vigoare la data adoptării și va fi publicată în Monitorul 

Oficial al Republicii Moldova și pe pagina web a Consiliului Audiovizualului. 

 

ANEXĂ: DECIZIA nr. 227 din 08 iulie 2022 

 

ORDINEA DE ZI: CHESTIUNEA  nr. 3 

Cu privire la examinarea rezultatelor monitorizării serviciilor media 

audiovizuale de televiziune „Primul în Moldova” și „NTV Moldova”, 

urmare a sesizării Asociației Obștești „WatchDog.MD” 

 

V. STEȚCAIA:  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

– În data de 14 iunie 2022, Consiliul Audiovizualului a recepționat 

sesizarea Asociației Obștești Comunitatea „WatchDog.MD”, prin care 

atenționează asupra faptului că la 13 iunie 2022, serviciul media 

audiovizual de televiziune „NTV Moldova”, în cadrul principalului 

buletin informativ de la ora 19:00, a difuzat o știre despre citarea 

Galinei Dodon la Procuratură. Petiționarul a precizat că aceeași știre a 

fost difuzată și de serviciul media audiovizual de televiziune „Primul 

în Moldova” în cadrul buletinului informativ retransmis de la „NTV 

Moldova”, la ora 18:00.  

Astfel, A.O. Comunitatea „WatchDog.MD” susține că în 

cadrul reportajului a fost prezentată postarea lui Igor Dodon privind 



Procesul-verbal nr. 27 al ședinței publice a CA din 08 iulie 2022, ora 11:00 

 

 

Pagina 17 din 42 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

citarea Galinei Dodon la Procuratură: „Este un caz fără precedent 

pentru Republica Moldova, când dorința de răfuială asupra 

oponentului politic o împinge pe Maia Sandu, președintele actual al 

țării, să-mi atace soția, copii, mama, rudele apropiate. Repet și mă 

adresez din nou către Maia Sandu și procurorii săi: eliberați-vă de 

ura voastră și de complexele voastre în raport cu mine personal, dar 

lăsați-mi soția, copiii și familia în pace. Există lucruri care nu se 

iartă. Și neapărat va veni timpul când veți răspunde dur pentru aceste 

fărădelegi”. Prin urmare, petiționarul susține că în cadrul știrii date, 

„NTV Moldova” nu a oferit o altă opinie și nici nu a cerut reacția 

Președinției la aceste acuzații, fapt care denotă lipsă de imparțialitate 

și echilibru a opiniilor. 

Urmare a celor expuse, în conținutul reportajului A.O. 

Comunitatea „WatchDog.MD” remarcă încălcarea prevederilor 

Codului serviciilor media audiovizuale al Republicii Moldova, și 

anume art. 13 alin. (1) lit. b), alin. (4) și alin. (6) lit. a) și solicită 

examinarea sesizării și aplicarea sancțiunii prevăzută de legislația în 

vigoare. 

Astfel, în conformitate cu prevederile art. 75 alin. (4) lit. a) și art. 

83 alin. (3) lit. c) din Codul serviciilor media audiovizuale, Consiliul 

Audiovizualului a efectuat monitorizarea serviciilor media 

audiovizuale de televiziune „NTV Moldova” și „Primul în Moldova”, 

prin prisma celor invocate în sesizare. 

Rezultatele monitorizării au atestat că, la data de 13 iunie 

2022, serviciul media audiovizual „NTV Moldova” a difuzat în cadrul 

buletinului informativ „Știri”, un subiect în care se relatează că Galina 

Dodon, soția lui Igor Dodon, a fost citată la procuratură pentru a fi 

pusă sub învinuire. Este de menționat că în știre reporterul a specificat 

faptul că: „Fostul președinte Igor Dodon a presupus că soția sa ar fi 

filată non-stop”. Astfel, în cadrul știrii a fost difuzat mesajul fostului 

președinte de țară preluat de pe o rețea de socializare, în care acesta s-

a expus cu privire la acest fapt. La finele materialului s-a menționat 

că, fiind contactată telefonic, purtătoarea de cuvânt a Procuraturii 

Generale, Mariana Cherpec, nu a răspuns nici la apeluri, nici la mesaje 

pentru a comenta declarațiile fostului președinte al țării.  

De remarcat faptul că exact același buletin informativ a fost 

difuzat și de serviciul media audiovizual de televiziune „Primul în 

Moldova”, la ora 18:00, dar nu a fost menționat că programul 

audiovizual provine din alte surse decât cele ale redacției. Astfel, orice 

imagine preluată de la altă instituție, media sau nu, trebuie să fie 

marcată ca aparținând acelei instituții/ surse, pentru a nu induce în 

eroare publicul. În acest sens, sunt relevante prevederile art. 13 alin. 

(5) lit. e) din Codul serviciilor media audiovizuale, potrivit cărora: „În 

programele de știri și de dezbateri trebuie să fie respectate 

următoarele reguli: e) în cazul prezentării înregistrărilor provenite 

din alte surse decât cele ale redacției, să se precizeze acest lucru”. 

Urmare a rezultatelor monitorizării sunt relevante și prevederile 

art. 13 alin. (6), lit. a) din CSMA, potrivit căruia: „În cadrul 

programelor audiovizuale de știri și de dezbateri, de informare în 

probleme de interes public, de natură politică, economică, socială sau 

culturală trebuie sa fie respectate următoarele cerințe: a) asigurarea 



Procesul-verbal nr. 27 al ședinței publice a CA din 08 iulie 2022, ora 11:00 

 

 

Pagina 18 din 42 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

imparțialității, echilibrului și favorizarea liberei formări a opiniilor, 

prin prezentarea principalelor puncte de vedere aflate în opoziție, în 

perioada în care problemele sunt în dezbatere publică”, dat fiind 

faptul că atât în cadrul subiectului monitorizat, cât și pe parcursul 

întregului buletin de știri, poziția președintei, Maia Sandu, referitoare 

la declarația lui Igor Dodon, precum că aceasta i-ar ataca soția, copiii, 

mama și rudele apropiate, nu a fost prezentată. Prin urmare, furnizorii 

de servicii media audiovizuale nu au ținut cont de faptul că oamenii 

trebuie să cunoască toate punctele de vedere principale implicate într-

un conflict pentru ca să-și poată forma liber și neinfluențat opinia.  

De menționat că, prin Decizia nr. 186 din 03 iunie 2022, 

Consiliul Audiovizualului a sancționat cu amendă în mărime de 18 

000  de lei PP „Exclusiv Media” SRL, fondatoarea serviciului media 

audiovizual de televiziune „NTV Moldova”, pentru încălcarea repetată 

a prevederilor art. 13 alin. (6) lit. a) din Codul serviciilor media 

audiovizuale, în conformitate cu art. 84 alin. (7) lit. f) din Cod. 

De asemenea, prin Decizia nr. 74 din 11 martie 2022, Consiliul 

Audiovizualului a sancționat cu amendă în mărime de 10 000 de lei 

„TELESISTEM-TV” SRL, fondatoarea serviciului media audiovizual 

de televiziune „Primul în Moldova”, pentru încălcarea repetată a 

prevederilor art. 13 alin. (6) lit. a) din Codul serviciilor media 

audiovizuale, în conformitate cu art. 84 alin. (5) lit. k) din Cod. 

 

Au parvenit și pozițiile furnizorilor de servicii media 

„TELESISTEM – TV” SRL și „Exclusiv Media” SRL. 

„TELESISTEM – TV” SRL: „Dl Pașa nu este administrator 

al Asociației petentului și nu o poate reprezenta în proceduri 

administrative altfel decât prin procură semnată de către 

administratorul cu acte în regulă. Altă părere este contrară bazelor și 

principiilor dreptului civil și administrativ. Totodată, vă reamintim că 

cererea prealabilă a „TELESISTEM – TV” SRL privind anularea 

deciziei CA nr. 162 din 16 mai 2022 este argumentată solid în acest 

sens, însă, deocamdată, nu am primit un răspuns din partea 

Consiliului”. 

„Exclusiv Media” SRL: „În reportajul menționat, 

reprezentanții Procuraturii Generale nu au răspuns la întrebările și 

cerințele jurnaliștilor noștri pentru a comenta situația. Totodată, 

conform Regulamentului privind conținuturile audiovizuale, în cazul 

în care cei solicitați refuză să participe sau să-și exprime punctul de 

vedere, acest lucru trebuie menționat explicit în cadrul programului. 

Am menționat faptul că purtătorii de cuvânt a Procuraturii Generale 

nu au răspuns nici la sunete, nici la mesaje, cu solicitarea de a 

comenta discursul lui Igor Dodon. Totodată, considerăm că nu au fost 

încălcate prevederile art. 13 alin. (6) lit. a) din CSMA, dat fiind faptul 

că nu este vorba de o problemă de interes public care se dezbate în 

societate. Este vorba de un caz concret și o persoană concretă. În 

acest context, nu se poate afirma că acestea s-au discutat mult în 

societate, devenind o problemă de interes public.  

În ceea ce se referă la respectarea prevederilor art. 13 alin. 

(5) lit. e) din CSMA, vă comunicăm că în perioada de vară a anului 

curent ne confruntăm cu o criză de proporții pe piața media, cu 



Procesul-verbal nr. 27 al ședinței publice a CA din 08 iulie 2022, ora 11:00 

 

 

Pagina 19 din 42 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

L. VIȚU-EȘANU: 

 

 

 

Gr. CHIȚANU: 

 

 

L. VIȚU-EȘANU: 

 

 

 

E. RÎBCA: 

 

 

 

 

 

 

 

V. STEȚCAIA:  

 

 

E. RÎBCA: 

 

 

 

 

 

 

V. STEȚCAIA:  

 

 

E. RÎBCA: 

 

 

 

V. STEȚCAIA:  

 

scăderea semnificativă a tuturor veniturilor la toți furnizorii de 

servicii media și de publicitate media. Din aceste motive, buletinele de 

știri la moment se produc în coproducere cu „TELESISTEM – TV” 

SRL. Astfel, ele nu reprezintă programe achiziționate sau preluate ca 

un produs străin pregătit, dar sunt programe realizate în coproducție 

cu acest furnizor de servicii media audiovizuale aflați sub jurisdicția 

Republicii Moldova. În aceste condiții, fiecare furnizor are drepturi 

egale la difuzarea programelor”. 

„TELESISTEM – TV” SRL face trimitere la Decizia nr. 162 

din 16 mai. Dacă nu greșesc, în trecut, furnizorul a mai specificat 

faptul că Valeriu Pașa nu este președinte, dar urmare a verificării s-a 

atestat că el, de fapt, este președintele Comunității „WatchDog.MD”. 

 

– Dle Chițanu, ce e cu această practică de coproducție între furnizori? 

„Canal Regional” împreună cu „Canal Național” poate să facă 

coproducție de emisiuni? Chestia aceasta trebuie să o discutăm. 

 

– Urmează să examinăm, fiindcă, da, programe locale se permite să fie 

în coproducție, dar să vedem care e cota-parte. 

 

– Noi oricum urmează să examinăm rezultatele controlului pe 

respectarea Concepției, dar iată că e foarte interesantă această practică 

de coproducție între furnizori. Întrebări la raportor? Dle Rîbca, vă rog. 

 

– Dna Stețcaia, vreau doar să precizez, deoarece am primit proiectul 

deciziei câteva zile în urmă. Atunci am menționat explicit, inclusiv în 

acea scrisoare pe care am adresat-o și colegilor: nu pot să votez pentru 

proiectul deciziei în care se face referință la Ghidul explicativ privind 

asigurarea informării corecte, deoarece nu este un act normativ. 

Întrebare: s-a păstrat această propoziție-mențiune în proiectul deciziei 

final pe care îl aveți în față și pe care urmează să-l votăm?  

 

– Da, s-a păstrat această mențiune, dar sancțiunea nu va fi aplicată 

pentru prevederile din Ghid. 

 

– Am întrebat, pentru că în acest caz, nu voi vota pentru proiectul 

deciziei. Mai am o întrebare. Am sesizat că în această perioadă 

estivală, ceea ce mi-a rămas în memorie – ultima petiție la examinarea 

căreia am participat și eu – ține de „WatchDog”. În perioada estivală, 

noi am mai recepționat și alte petiții? Sau doar din partea la 

„WatchDog? 

 

– Au mai fost recepționate unele petiții. Dvs. vă referiți doar la 

invocarea art. 13 sau, în general? 

 

– În general. În ultimul timp, eu am participat la examinarea a două 

petiții de la „WatchDog”: la aceasta și cea din 08 iunie. În rest, nu-mi 

amintesc de alți petenți. 

 

– Au mai fost recepționate petiții. Unele petiții nu corespundeau 

prevederilor Codului administrativ. Au mai fost recepționate petiții din 



Procesul-verbal nr. 27 al ședinței publice a CA din 08 iulie 2022, ora 11:00 

 

 

Pagina 20 din 42 

 

 

 

E. RÎBCA: 

 

L. VIȚU-EȘANU: 

 

V. STEȚCAIA:  

 

 

L. VIȚU-EȘANU: 

 

R. MIHALEVSCHI: 

 

 

 

E. RÎBCA: 

 

 

 

 

 

R. MIHALEVSCHI: 

 

 

 

 

 

L. VIȚU-EȘANU: 

 

R. MIHALEVSCHI: 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

L. VIȚU-EȘANU: 

 

L. TUREA: 

 

 

 

 

 

O. DABIJA: 

 

partea unei persoane fizice, adică nu e doar „WatchDog”. 

 

– Mersi. 

 

– Asociația Patronală … 

 

– Da, Asociația Patronală – cu produsul local. Chiar avem niște petiții 

care urmează a fi examinate în ședințele următoare. 

 

– Alte comentarii? Dle Mihalevschi, vă rog. 

 

– Referitor la Ghidul explicativ privind asigurarea informării corecte, 

eu aș propune… Dl Rîbca a propus să excludem acest pasaj. Corect 

am înțeles ideea? Poate explicați mai detaliat. 

 

– Eu am scris clar, inclusiv tuturor membrilor: nu este un act 

normativ, și această informație prin care se face referință la Ghid nu-i 

este locul aici. Noi trebuie să facem referință la actele normative – în 

calitate de temei juridic. Este totuși un act juridic în care trebuie să fie 

informație suficientă și pertinentă. 

 

– Am un pic altă opinie. Nu sunt jurist, dar după părerea mea, este un 

document cu recomandări la care putem face referință, care a fost 

aprobat prin decizia CA. Cred că este important, pentru că am avut 

unele scrisori din partea furnizorilor, care invocau că așteptau 

aprobarea acestui ghid. 

 

– Nu a unor furnizori, dar anume a acestor furnizori. 

 

– Da, a acestor, mulțumesc. Consider că din punct de vedere a logicii, 

cum au argumentat și ei anterior, e normal să cităm aici Ghidul 

explicativ, dar am doar o propunere, ca să fie un pic în altă redacție. 

Dvs. ați scris: „Totodată, potrivit Ghidului explicativ privind 

asigurarea informării corecte, furnizorii de servicii media 

audiovizuale nu au ținut cont de faptul că oamenii trebuie să cunoască 

toate punctele de vedere principale implicate într-un conflict, pentru 

ca să-și poată forma liber și neinfluențat opinia”. Aici reiese că în 

ghid este scris că furnizorii n-au ținut cont de acest fapt. Aș propune 

să includeți citat direct la ceea ce este indicat în acest ghid. Consider 

că acest citat poate fi inclus în proiectul de decizie. 

 

– Dna Turea, vă rog. 

 

– Sunt de acord cu Ruslan. Aici e vorba de explicații și de un 

argument în favoarea acestor sancționări. E nevoie să explicăm din ce 

cauză considerăm așa sau altfel. Este un act pe care noi deja l-am 

adoptat, că el este cu caracter normativ, dar este explicativ. Deci, este 

un argument în favoarea noastră. 

 

– Apreciez și eu foarte mult ghidul și efortul Anetei, în special în 

elaborarea lui. Dar în cazul de față, înțeleg argumentul dlui Rîbca. 



Procesul-verbal nr. 27 al ședinței publice a CA din 08 iulie 2022, ora 11:00 

 

 

Pagina 21 din 42 

 

 

 

 

E. RÎBCA: 

 

 

L. VIȚU-EȘANU: 

 

 

AU VOTAT: 

 

 

L. VIȚU-EȘANU: 

 

 

 

 

 

 

AU VOTAT: 

 

 

L. VIȚU-EȘANU: 

 

 

AU VOTAT: 

 

 

L. VIȚU-EȘANU: 

 

 

 

 

 

AU VOTAT: 

 

 

L. VIȚU-EȘANU: 

 

 

 

 

 

 

AU VOTAT: 

 

 

L. VIȚU-EȘANU: 

 

 

 

Poate punem la vot eliminarea și vedem. Dar eu aș susține eliminarea 

acestui fragment din raport.  

 

– Eu am propus încă câteva zile în urmă eliminarea acestei propoziții. 

Cred că era evidentă intervenția mea. 

 

– Cine este pentru eliminarea referirilor la Ghidul explicativ privind 

asigurarea informării corecte din proiectul de decizie? 

 

PRO (2) – O. DABIJA și E. RÎBCA. CONTRA (4) – L. VIȚU-

EȘANU, A. GONȚA, R. MIHALEVSCHI și L. TUREA. 

 

– 2 voturi – Pro, 4 – Împotrivă. Să discutăm pe mărimea amenzii. 

Pentru că este vorba doar de câte o singură știre, propun să mergem pe 

amenzi minime în ambele cazuri. Dacă sunt alte propuneri? Nu sunt. 

Cine este pentru a lua act de rezultatele monitorizării serviciilor 

media audiovizuale de televiziune „NTV Moldova” și „Primul în 

Moldova”? 

 

PRO (5) – L. VIȚU-EȘANU, A. GONȚA, O. DABIJA,  

R. MIHALEVSCHI și L. TUREA. CONTRA (1) – E. RÎBCA. 

 

– 5 voturi – Pro, 1 – Împotrivă. Cine este pentru a admite petiția 

Asociației Obștești Comunitatea „WatchDog.MD” din 14 iunie 2022? 

 

PRO (6) UNANIM – L. VIȚU-EȘANU, A. GONȚA, O. DABIJA, 

R. MIHALEVSCHI, E. RÎBCA și L. TUREA. 

 

– 6 voturi – Pro. Cine este pentru a sancționa cu amendă în mărime de 

25 000 de lei PP „Exclusiv Media” SRL, fondatoarea serviciului 

media audiovizual de televiziune „NTV Moldova”, pentru încălcarea 

repetată a prevederilor art. 13 alin. (6) lit. a) din Codul serviciilor 

media audiovizuale, în conformitate cu art. 84 alin. (8) din Cod? 

 

PRO (5) – L. VIȚU-EȘANU, A. GONȚA, O. DABIJA,  

R. MIHALEVSCHI și L. TUREA. CONTRA (1) – E. RÎBCA. 

 

– 5 voturi – Pro, 1 – Împotrivă. Cine este pentru a sancționa cu 

avertizare publică „TELESISTEM – TV” SRL, fondatoarea 

serviciului media audiovizual de televiziune „Primul în Moldova”, 

pentru încălcarea prevederilor art. 13 alin. (5) lit. e) din Codul 

serviciilor media audiovizuale, în conformitate cu art. 84 alin. (3) lit. 

a) din Cod? 

 

PRO (5) – L. VIȚU-EȘANU, A. GONȚA, O. DABIJA,  

R. MIHALEVSCHI și L. TUREA. CONTRA (1) – E. RÎBCA. 

 

– 5 voturi – Pro, 1 – Împotrivă. Cine este pentru a sancționa cu 

amendă în mărime de 10 000 de lei „TELESISTEM – TV” SRL, 

fondatoarea serviciului media audiovizual de televiziune „Primul în 

Moldova”, pentru încălcarea repetată a prevederilor art. 13 alin. (6) lit. 



Procesul-verbal nr. 27 al ședinței publice a CA din 08 iulie 2022, ora 11:00 

 

 

Pagina 22 din 42 

 

 

 

 

AU VOTAT: 

 

 

L. VIȚU-EȘANU: 

 

E. RÎBCA: 

 

 

 

 

 

 

 

a) din Codul serviciilor media audiovizuale, în conformitate cu art. 84 

alin. (6) lit. d) din Cod? 

 

PRO (5) – L. VIȚU-EȘANU, A. GONȚA, O. DABIJA,  

R. MIHALEVSCHI și L. TUREA. CONTRA (1) – E. RÎBCA. 

 

– 5 voturi – Pro, 1 – Împotrivă. Dle Rîbca, vă rog. 

 

– Potrivit art. 13 din Codul serviciilor media audiovizuale, alin. (15), 

reglementările în ceea ce privește asigurarea informării corecte în 

calitate de principiu al comunicării audiovizuale, toate reglementările 

trebuie să-și găsească, ca și sediu – legea și, respectiv, Regulamentul 

privind conținuturile audiovizuale. Nu am votat pentru pct. 1 din 

proiectul acestei hotărâri și, implicit, pentru celelalte puncte, deoarece 

inducem publicul în eroare prin prezența acestei mențiuni. Respectiv, 

se creează impresia că este un argument pentru sancționare. Mersi. 

 

CONSILIUL AUDIOVIZUALULUI 

DECIDE: 

1. A lua act de rezultatele monitorizării serviciilor media audiovizuale de televiziune 

„NTV Moldova” și „Primul în Moldova” (PRO (5) – L. VIȚU-EȘANU, A. GONȚA, O. 

DABIJA, R. MIHALEVSCHI și L. TUREA; CONTRA (1) – E. RÎBCA). 

2. A admite petiția Asociației Obștești Comunitatea „WatchDog.MD” din 14 iunie 2022 

(PRO (6) UNANIM – L. VIȚU-EȘANU, A. GONȚA, O. DABIJA, R. MIHALEVSCHI, E. 

RÎBCA și L. TUREA). 

3. A sancționa cu amendă în mărime de 25 000 de lei PP „Exclusiv Media” SRL, 

fondatoarea serviciului media audiovizual de televiziune „NTV Moldova”, pentru încălcarea 

repetată a prevederilor art. 13 alin. (6) lit. a) din Codul serviciilor media audiovizuale, în 

conformitate cu art. 84 alin. (8) din Cod (PRO (5) – L. VIȚU-EȘANU, A. GONȚA, O. 

DABIJA, R. MIHALEVSCHI și L. TUREA; CONTRA (1) – E. RÎBCA). 

4. A sancționa cu avertizare publică „TELESISTEM – TV” SRL, fondatoarea serviciului 

media audiovizual de televiziune „Primul în Moldova”, pentru încălcarea prevederilor art. 13 

alin. (5) lit. e) din Codul serviciilor media audiovizuale, în conformitate cu art. 84 alin. (3) lit. a) 

din Cod (PRO (5) – L. VIȚU-EȘANU, A. GONȚA, O. DABIJA, R. MIHALEVSCHI și L. 

TUREA; CONTRA (1) – E. RÎBCA). 

5. A sancționa cu amendă în mărime de 10 000 de lei „TELESISTEM – TV” SRL, 

fondatoarea serviciului media audiovizual de televiziune „Primul în Moldova”, pentru încălcarea 

repetată a prevederilor art. 13 alin. (6) lit. a) din Codul serviciilor media audiovizuale, în 

conformitate cu art. 84 alin. (6) lit. d) din Cod (PRO (5) – L. VIȚU-EȘANU, A. GONȚA, O. 

DABIJA, R. MIHALEVSCHI și L. TUREA; CONTRA (1) – E. RÎBCA). 

6. În conformitate cu prevederile art. 84 alin. (11) și (12) din Codul serviciilor media 

audiovizuale, PP „Exclusiv Media” SRL și „TELESISTEM – TV” SRL sunt obligate să 

difuzeze textul sancțiunii în următoarele 48 de ore de la data adoptării deciziei privind aplicarea 

sancțiunii, sonor și/ sau vizual, de cel puțin 3 ori, în orele de maximă audiență, din care o dată în 

principalul program audiovizual de știri, în cazul serviciilor media audiovizuale generaliste 

și/sau de știri:  

 

Consiliul Audiovizualului a sancționat cu amendă în mărime de 25 000 de lei serviciul 

media audiovizual de televiziune „NTV Moldova”, pentru încălcarea repetată a prevederilor 

art. 13 alin. (6) lit. a) din Codul serviciilor media audiovizuale, conform cărora: „În cadrul 

programelor audiovizuale de știri și de dezbateri, de informare în probleme de interes public, de 



Procesul-verbal nr. 27 al ședinței publice a CA din 08 iulie 2022, ora 11:00 

 

 

Pagina 23 din 42 

 

natură politică, economică, socială sau culturală trebuie să fie respectate următoarele cerințe: 

a) asigurarea imparțialității, echilibrului și favorizarea liberei formări a opiniilor, prin 

prezentarea principalelor puncte de vedere aflate în opoziție, în perioada în care problemele 

sunt în dezbatere publică”. 

 

Consiliul Audiovizualului a sancționat cu avertizare publică serviciul media audiovizual 

de televiziune „Primul în Moldova”, pentru încălcarea prevederilor art. 13 alin. (5) lit. e) din 

Codul serviciilor media audiovizuale, conform cărora: „În programele audiovizuale de știri și 

de dezbateri trebuie să fie respectate următoarele reguli: în cazul prezentării înregistrărilor 

provenite din alte surse decât cele ale redacției, să se precizeze acest lucru”. 

 

Consiliul Audiovizualului a sancționat cu amendă în mărime de 10 000 de lei serviciul 

media audiovizual de televiziune „Primul în Moldova”, pentru încălcarea repetată a 

prevederilor art. 13 alin. (6) lit. a) din Codul serviciilor media audiovizuale, conform cărora: 

„În cadrul programelor audiovizuale de știri și de dezbateri, de informare în probleme de 

interes public, de natură politică, economică, socială sau culturală trebuie să fie respectate 

următoarele cerințe: a) asigurarea imparțialității, echilibrului și favorizarea liberei formări a 

opiniilor, prin prezentarea principalelor puncte de vedere aflate în opoziție, în perioada în care 

problemele sunt în dezbatere publică”. 

 

7. PP „Exclusiv Media” SRL și „TELESISTEM – TV” SRL vor prezenta, în termen de 5 

zile de la aducerea la cunoștință a prezentei decizii, un raport despre executarea prevederilor art. 

84 alin. (11) și (12) din Codul serviciilor media audiovizuale, care va include data și ora 

difuzării textului sancțiunii. 

8. PP „Exclusiv Media” SRL și „TELESISTEM – TV” SRL vor prezenta dovada 

achitării amenzii în termen de 30 de zile din momentul publicării prezentei decizii în Monitorul 

Oficial.  

Datele bancare pentru achitarea amenzii: Cod fiscal: 1006601000037  

Beneficiar: Ministerul Finanțelor – Trezoreria de Stat  

Adresa băncii: mun. Chișinău, str. Constantin Tănase, 7  

Codul IBAN: MDXXTR G AAA 143111 LLLL 0000  

„XX” – codul de control, care se formează conform Anexei nr. 4 la Hotărârea Consiliului 

de administrație al Băncii Naționale a Moldovei nr. 157 din 1 august 2013 „Regulamentul cu 

privire la Transferul de credit” (cod numeric); „LLLL” – cod ce descifrează codul localității 

conform CUATM (cod numeric). 

9. În conformitate cu prevederile art. 84 alin. (15) din Codul serviciilor media 

audiovizuale, prezenta decizie poate fi contestată în ordine de contencios administrativ la 

Judecătoria Chișinău, sediul Râșcani (MD-2068, mun. Chișinău, str. Kiev nr. 3), în termen de 30 

de zile din data comunicării acesteia, fără a fi necesară depunerea unei cereri prealabile.  

10. Controlul asupra executării prezentei decizii îl exercită Direcția monitorizare TV și 

Serviciul Economie, finanțe și evidență contabilă.  

11. Prezenta decizie intră în vigoare la data adoptării și va fi publicată în Monitorul 

Oficial al Republicii Moldova și pe pagina web a Consiliului Audiovizualului. 

 

ANEXĂ: DECIZIA nr. 228 din 08 iulie 2022 

 

 

 

 

 



Procesul-verbal nr. 27 al ședinței publice a CA din 08 iulie 2022, ora 11:00 

 

 

Pagina 24 din 42 

 

ORDINEA DE ZI: CHESTIUNEA  nr. 4 

Cu privire la nerespectarea prevederilor art. 24 alin. (2) din Codul 

serviciilor media audiovizuale de către serviciul media audiovizual de 

televiziune „Canal Regional” 

V. STEȚCAIA:  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

– Prin Decizia nr. 102 din 30 martie 2022, Consiliul Audiovizualului 

a dispus monitorizarea furnizorilor de servicii media aflați în 

jurisdicția Republicii Moldova privind respectarea prevederilor art. 4 

alin. (3) și alin. (7) din Codul serviciilor media audiovizuale, urmare a 

autosesizării vicepreședintei Consiliului Audiovizualului, Ana Gonța.  

Astfel, în temeiul prevederilor art. 83 alin. (2) din Codul 

serviciilor media audiovizuale, Consiliul Audiovizualului a solicitat, 

prin scrisorile nr. 425 din 07 aprilie 2022 și 438 din 11 aprilie 2022, 

tuturor furnizorilor de servicii media audiovizuale de televiziune 

înregistrările serviciilor media audiovizuale pentru perioadă 21-27 

martie 2022.  

Din motive tehnice, Consiliul Audiovizualului nu a expediat 

scrisorile sus-menționate în adresa furnizorului de servicii media 

„Canal Regional” SRL, fondatoarea serviciului media audiovizual de 

televiziune „Canal Regional”. Prin urmare, la data de 23 iunie 2022, 

prin scrisoarea nr. 889, CA a solicitat furnizorului de servicii media 

audiovizuale „Canal Regional” SRL prezentarea înregistrărilor 

serviciului media audiovizual de televiziune „Canal Regional” pentru 

perioada 01- 07 iunie 2022.  

Astfel, la data de 28 iunie 2022, administratorul „Canal 

Regional” SRL s-a prezentat la Consiliul Audiovizualului cu 

înregistrările solicitate. Urmare a verificării acestora s-a atestat că au 

fost prezentate o serie de programe audiovizuale care nu erau însoțite 

de sigla serviciului media audiovizual de televiziune „Canal regional”, 

unele dintre ele erau realizate de alți furnizori de servicii media TV, de 

ex: „TV8” – „Europa pentru mine”, etc. Prin urmare, a fost imposibilă 

monitorizarea serviciului media audiovizual de televiziune „Canal 

Regional” la capitolul respectării prevederilor art. 4 alin. (3) și (7) din 

Codul serviciilor media audiovizuale. 

Prin scrisoarea nr. 01/07 din 06 iulie 2022, „Canal Regional” 

SRL a comunicat Consiliului Audiovizualului următoarele: „La data 

de 28 iunie 2022, la sediul CA au fost prezentate înregistrările video, 

care au Clasificate drept necorespunzătoare cerințelor prevăzute în 

CSMA. Menționăm că „Canal Regional” a prezentat înregistrările, 

dar care nu au fost acceptate din cauza formatului de expunere. Acest 

fapt se explică prin reorganizarea tehnică a „Canalului Regional”, 

inițiată în scopul asigurării eficiente și funcționării Multiplexului 

DVB-T2, primordial prin localizarea echipamentului într-un spațiu 

dotat și securizat. Urmare a procesului de reorganizare și de transfer 

în noua locație de amplasare, echipamentul care înregistra semnalul 

s-a defectat, iar tentativa de a-l repara a eșuat. Concluzionăm că 

„Canal regional”, la 28 iunie 2022, a transmis înregistrările video 

structurate pe stick dnei Victoria Stețcaia, șef DMTV/R, neacceptate 

din cauza formatului de expunere. Adițional la materialele video 

transmise pe data de 28 iunie 2022, vă transmitem descifrarea tehnică 

din softul de difuzare a tuturor materialelor video difuzate pe post, 

care conțin data, ora și durata exacta a fiecărui material pentru 



Procesul-verbal nr. 27 al ședinței publice a CA din 08 iulie 2022, ora 11:00 

 

 

Pagina 25 din 42 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

L. VIȚU-EȘANU: 

 

V. STEȚACIA: 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

L. VIȚU-EȘANU: 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

AU VOTAT: 

 

 

L. VIȚU-EȘANU: 

fiecare din zilele de 01-07 iulie 2022, indicate la solicitarea CA. 

În contextul celor expuse, solicităm de a lua în considerație 

argumentele „Canal Regional”, atât și predispunerea totală a entității 

de a corespunde și de a respecta legislația în vigoare, aferentă 

entităților media”. 

În acest context, sunt relevante prevederile art. 24 alin. (2) din 

Codul serviciilor media audiovizuale, potrivit cărora: „Furnizorul de 

servicii media trebuie să păstreze o copie a fiecărui program 

audiovizual inclus în serviciul media audiovizual liniar cel puțin 30 de 

zile de la data difuzării acestuia”. 

 

– Întrebări către raportor? 

 

– Vreau să fac o precizare. Am fost contactați telefonic de către dna 

Victoria Chițanu, director executiv „Canal Regional” și de către 

specialistul tehnic, dl Salicov Octavian, care au confirmat faptul că 

sunt într-un proces de reorganizare și de transfer într-o nouă locație de 

amplasare. Respectiv, echipamentul care înregistra semnalul, într-

adevăr, s-a defectat. Dumnealor au prezentat înregistrările 

programelor audiovizuale care au fost difuzate de „Canal Regional”, 

însă formatul în care le-au prezentat este până la difuzare, nu după 

difuzare. Problema în sine era că programele nu conțin sigla „Canal 

regional”. Respectiv, nu pot fi supuse monitorizării atâta timp cât sunt 

programe realizate de alți furnizori. 

 

– Am avut situații similare când am examinat și mulți au venit cu 

diverse formate și explicații care țineau și de încăperi, și de clădiri, și 

de dotarea tehnică. Ca să nu discriminăm, mergem pe aceeași formulă 

pe care am mers anterior.  

Cine este pentru a sancționa cu amendă în mărime de 5 000 de lei 

„Canal Regional” SRL, fondatoarea serviciului media audiovizual de 

televiziune „Canal Regional”, pentru nerespectarea prevederilor art. 

24 alin. (2) din Codul serviciilor media audiovizuale, în conformitate 

cu prevederile art. 84 alin. (5) lit. i) din Cod?  

 

PRO (6) UNANIM – L. VIȚU-EȘANU, A. GONȚA, O. DABIJA, 

R. MIHALEVSCHI, E. RÎBCA și L. TUREA. 

 

– 6 voturi – Pro. Mulțumesc. 

 

CONSILIUL AUDIOVIZUALULUI 

DECIDE: 

1. A sancționa cu amendă în mărime de 5 000 de lei „Canal Regional” SRL, fondatoarea 

serviciului media audiovizual de televiziune „Canal Regional”, pentru nerespectarea 

prevederilor art. 24 alin. (2) din Codul serviciilor media audiovizuale, în conformitate cu 

prevederile art. 84 alin. (5) lit. i) din Cod (PRO (6) UNANIM – L. VIȚU-EȘANU, A. GONȚA, 

O. DABIJA, R. MIHALEVSCHI, E. RÎBCA și L. TUREA).  

2. În conformitate cu prevederile art. 84 alin. (11) și (12) din Codul serviciilor media 

audiovizuale, „Canal Regional” SRL este obligată să difuzeze textul sancțiunii în următoarele 48 

de ore de la data adoptării deciziei privind aplicarea sancțiunii, sonor și/sau vizual, de cel puțin 3 

ori, în orele de maximă audiență, din care o dată în principalul program audiovizual de știri, în 



Procesul-verbal nr. 27 al ședinței publice a CA din 08 iulie 2022, ora 11:00 

 

 

Pagina 26 din 42 

 

cazul serviciilor media audiovizuale generaliste și/sau de știri:  

 

Consiliul Audiovizualului a sancționat cu amendă în mărime de 5 000 de lei serviciul 

media audiovizual de televiziune „Canal Regional”, pentru nerespectarea prevederilor art. 24 

alin. (2) din Codul serviciilor media audiovizuale, potrivit cărora: „Furnizorul de servicii 

media trebuie să păstreze o copie a fiecărui program audiovizual inclus în serviciul media 

audiovizual liniar cel puțin 30 de zile de la data difuzării acestuia”. 

 

3. Furnizorul de servicii media „Canal Regional” SRL va prezenta, în termen de 5 zile 

de la aducerea la cunoștință a prezentei decizii, un raport despre executarea prevederilor art. 84 

alin. (11) și (12) din Codul serviciilor media audiovizuale, care va include data și ora difuzării 

textului sancțiunii. 

4. Furnizorul de servicii media „Canal Regional” SRL va prezenta dovada achitării 

amenzii în termen de 30 de zile din momentul publicării prezentei decizii în Monitorul Oficial.  

Datele bancare pentru achitarea amenzii: 

Cod fiscal: 1006601000037 

Beneficiar: Ministerul Finanțelor – Trezoreria de Stat 

Adresa băncii: mun. Chișinău, str. Constantin Tănase, 7 

Codul IBAN: MDXXTR G AAA 143111 LLLL 0000 

„XX” – codul de control, care se formează conform Anexei nr. 4 la Hotărârea Consiliului 

de administrație al Băncii Naționale a Moldovei nr. 157 din 1 august 2013 „Regulamentul cu 

privire la Transferul de credit” (cod numeric); „LLLL” – cod ce descifrează codul localității 

conform CUATM (cod numeric). 

5. În conformitate cu prevederile art. 84 alin. (15) din Codul serviciilor media 

audiovizuale, prezenta decizie poate fi contestată în ordine de contencios administrativ la 

Judecătoria Chișinău, sediul Râșcani (MD-2068, mun. Chișinău, str. Kiev nr.3), în termen de 30 

de zile din data comunicării acesteia, fără a fi necesară depunerea unei cereri prealabile. 

7. Controlul asupra executării prezentei decizii îl exercită Direcția monitorizare TV și 

Serviciul Economie, finanțe și evidență contabilă. 

8. Prezenta decizie intră în vigoare la data adoptării și va fi publicată în Monitorul 

Oficial al Republicii Moldova și pe pagina web a Consiliului Audiovizualului. 

ANEXĂ: DECIZIA nr. 229 din 08 iulie 2022 

 

ORDINEA DE ZI: CHESTIUNEA  nr. 5 

Cu privire la examinarea cererii de reperfectare a condițiilor la 

autorizația de retransmisiune eliberată „MOLDCELL” SA 

V. BUJNIȚA:  

 

 

 

 

 

 

 

L. VIȚU-EȘANU: 

 

 

 

 

 

– Prin cererea nr. 14565-06/22 din 24 iunie 2022, „MOLDCELL” SA, 

fondatoarea studioului de televiziune „Moldcell TV”, a solicitat 

Consiliului Audiovizualului reperfectarea Condițiilor la Autorizația de 

retransmisiune seria AB nr. 000231 din 25.11.2016, prin aprobarea 

Ofertei de servicii media audiovizuale retransmise prin rețeaua de 

telefonie celulară mobilă și prin sistemul OTT din Republica 

Moldova. 

 

– Întrebări? Cine este pentru a admite cererea nr. 14565-06/22 din 24 

iunie 2022 a „MOLDCELL” SA și a reperfecta Condițiile la 

Autorizația de retransmisiune seria AB nr. 000231 din 25.11.2016, 

eliberată „MOLDCELL” SA pentru studioul de televiziune „Moldcell 

TV”, prin aprobarea Ofertei de servicii media audiovizuale 

retransmise prin rețeaua de telefonie celulară mobilă și prin sistemul 



Procesul-verbal nr. 27 al ședinței publice a CA din 08 iulie 2022, ora 11:00 

 

 

Pagina 27 din 42 

 

 

 

AU VOTAT: 

 

 

L. VIȚU-EȘANU: 

OTT din Republica Moldova? 

 

PRO (6) UNANIM – L. VIȚU-EȘANU, A. GONȚA, O. DABIJA, 

R. MIHALEVSCHI, E. RÎBCA și L. TUREA. 

 

– 6 voturi – Pro. 

 

CONSILIUL AUDIOVIZUALULUI 

DECIDE: 

1. A admite cererea nr. 14565-06/22 din 24 iunie 2022 a „MOLDCELL” SA și a 

reperfecta Condițiile la Autorizația de retransmisiune seria AB nr. 000231 din 25.11.2016, 

eliberată „MOLDCELL” SA pentru studioul de televiziune „Moldcell TV”, prin aprobarea 

Ofertei de servicii media audiovizuale retransmise prin rețeaua de telefonie celulară mobilă și 

prin sistemul OTT din Republica Moldova (PRO (6) UNANIM – L. VIȚU-EȘANU, A. 

GONȚA, O. DABIJA, R. MIHALEVSCHI, E. RÎBCA și L. TUREA). 

(Anexa nr. 1 – 88 de posturi TV): 

1. Moldova-1 

2. Moldova-2 

3. Accent TV 

4. Agro TV Moldova 

5. Gurinel TV  

6. Jurnal TV 

7. NTV Moldova 

8. Prime  

9. Primul în Moldova  

10. Publika TV  

11. Tezaur TV 

12. TV 8  

13. TVR Moldova 

14. TV-Găgăuzia 

15. 10 TV 

16. A7TV 

17. Atomic TV 

18. ATV Găgăuzia 

19. Axial TV 

20. B 1 Channel 

21. BTV  

22. București TV 

23. Busuioc TV 

24. Canal 2  

25. Canal 3  

26. Canal 5 

27. Canal Regional 

28. Cinema 1 

29. CNL 

 

30. Cotidianul TV 

31. Credo 

32. Digi 24 

33. Elita TV 

34. Emi TV 

35. Etno 

36. Exclusiv TV 

37. Familia 

38. Fightbox 

39. GN TV 

40. ITV 

41. Legal TV 

42. LolliKids 

43. M9TV 

44. Media TV 

45. Mega TV 

46. N4 

47. Nașul TV 

48. Nika TV 

49. Noah TV 

50. Noroc TV 

51. NTS 

52. Orhei TV 

53. Orizont TV 

54. Orizont TV România 

55. Party Mix 

56. PEH TV 

57. Popas TV 

58. Privesc.EU TV 

 

59. Realitatea Plus 

60. Ren Moldova 

61. RLive TV 

62. România TV 

63. RTR Moldova 

64. Ru TV Moldova 

65. Sor TV 

66. Speranța TV 

67. Studio-L 

68. STV 

69. Taraf 

70. TeleMoldova Plus 

71. Timeless Dizi Channel 

72. Tralala 

73. Travel Mix 

74. Trinitas 

75. TV 5 Monde 

76. TV 6 

77. TV Drochia  

78. TV Prim 

79. TVC 21 

80. UA TV 

81. Valea Prahovei 

82. Zee TV 

83. Zona M 

84. Кино ТВ 

85. Кинокомедия 

86. Родное Кино Int. 

87. Союз 

88. ТНТ Music 

2. Oferta de servicii media audiovizuale retransmise a „MOLDCELL” SA (Anexa nr. 1, 

aprobată prin Decizia nr. 6/30 din 09 februarie 2021) este declarată nevalabilă și va fi păstrată în 

dosarul titularului. 

3. Controlul asupra executării prezentei decizii îl exercită Direcția control și digitalizare.  

4. Prezenta decizie intră în vigoare la data adoptării și va fi publicată în Monitorul Oficia 



Procesul-verbal nr. 27 al ședinței publice a CA din 08 iulie 2022, ora 11:00 

 

 

Pagina 28 din 42 

 

al Republicii Moldova și pe pagina web a Consiliului Audiovizualului. 

ANEXĂ: DECIZIA nr. 230 din 08 iulie 2022 

 

ORDINEA DE ZI: CHESTIUNEA  nr. 6 

Cu privire la examinarea cererii prealabile depusă de „TV-

Comunicații Grup” SRL 

 

M. ONEA:  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

– La data de 30 iunie 2022, Consiliul Audiovizualului a recepționat 

cererea prealabilă a „TV-Comunicații Grup” SRL, fondatoarea 

serviciului media audiovizual de televiziune „RTR Moldova” privind 

anularea Deciziei CA nr. 160 din 16 mai 2022, prin care „TV-

Comunicații Grup” SRL a fost sancționată cu amendă în mărime de 13 

000 de lei, pentru încălcarea repetată a prevederilor art. 13 alin. (1) lit. 

b) din Codul serviciilor media audiovizuale, în conformitate cu art. 84 

alin. (6) lit. d) din Cod. 

Astfel, în argumentarea cererii sale, „TV-Comunicații Grup” 

SRL, fondatoarea serviciului media audiovizual de televiziune „RTR 

Moldova”, menționează că: „CA nu a luat în considerare explicațiile 

prezentate de furnizor și a aplicat o amendă disproporționată față de 

încălcare. 

După cum se poate observa, în cadrul tuturor buletinelor 

informative de știri difuzate în perioada 19-21 aprilie 2022 furnizorul 

de servicii media „TV-Comunicații Grup” SRL a prezentat știrile 

privind interzicerea afișării simbolurilor legate de agresiunea militară 

a Federației Ruse, în toate aspectele, cu diverse opinii, respectînd 

astfel art. 13 din Codul serviciilor media audiovizuale. Postul TV 

„RTR Moldova” respectă interdicțiile stabilite de legislația Republicii 

Moldova și nu provoacă conflicte în societate, prezentând știri doar 

din punct de vedere faptic. 

Referitor la emisiunea „Новое утро” difuzată pe 20.04.2022 

ora 07:00, am comunicat că acesta nu este un program informativ sau 

analitic, ci unul de divertisment. 

Totodată, programul «Новое утро» nu este de producție 

proprie, dar achiziționat de la compania de producție „TV-Content” 

SRL din anul 2013. Ținând cont de situația creată, conducerea 

furnizorului de servicii media „TV-Comunicații Grup” SRL a 

avertizat „TV-Content” SRL și prezentatorul emisiunii despre 

inadmisibilitatea conținutului prezentat. 

După părerea noastră, la emiterea deciziei CA trebuia să țină 

cont de atitudinea societății față de legea adoptată și de faptul că 

fiecare cetățean are dreptul să-și exprime propria opinia despre 

legea. Reamintim încă o dată că buletine de știri au acoperit subiectul 

cu respectarea legii, iar emoțiile prezentatorului TV în cadrul «Новое 

утро» nu pot fi estimate cu amendă în suma de 13 mii”. 

În acest sens, este de menționat că potrivit art. 13 alin. (1) lit. 

b) din Codul serviciilor media audiovizuale nr. 174/2018: „În virtutea 

dreptului fundamental la informare, furnizorii de servicii media 

trebuie să respecte următoarele exigențe: b) să informeze cu privire la 

un fapt sau un eveniment corect, iar informația să fie verificată și 

prezentată în mod imparțial și cu bună-credință”. 



Procesul-verbal nr. 27 al ședinței publice a CA din 08 iulie 2022, ora 11:00 

 

 

Pagina 29 din 42 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

L. VIȚU-EȘANU: 

 

 

 

 

AU VOTAT: 

 

 

L. VIȚU-EȘANU: 

Astfel, urmare a monitorizării efectuate s-a constatat că în 

cadrul programelor audiovizuale monitorizate nu au fost respectate 

prevederile legale sus-citate, fapt care rezultă expres din decizia 

contestată, unde sunt redate expres circumstanțele de fapt care au stat 

la baza adoptării deciziei. 

Totodată, în ceea ce ține de faptul că programul «Новое утро» 

nu este de producție proprie, dar achiziționat de „TV-Comunicații 

Grup” SRL, este de menționat că conform art. 1 din Codul serviciilor 

media audiovizuale nr. 174/2018: „furnizor de servicii media – 

persoană fizică sau juridică care poartă responsabilitate editorială 

pentru alegerea conținutului audiovizual al serviciului media 

audiovizual și care stabilește modul de organizare a serviciului 

respectiv”. 

Respectiv, faptul că furnizorul de servicii media achiziționează 

programe audiovizuale nu îl scutește de răspundere pentru încălcarea 

prevederilor codului și a altor acte normative în domeniu. 

 

– Întrebări către raportor? Cine este pentru a respinge cererea 

prealabilă depusă de „TV-Comunicații Grup” SRL, fondatoarea 

serviciului media audiovizual de televiziune „RTR Moldova”, privind 

anularea Deciziei CA nr. 160 din 16 mai 2022, ca neîntemeiată? 

 

PRO (6) UNANIM – L. VIȚU-EȘANU, A. GONȚA, O. DABIJA, 

R. MIHALEVSCHI, E. RÎBCA și L. TUREA. 

 

– 6 voturi – Pro. 

 

CONSILIUL AUDIOVIZUALULUI 

DECIDE: 

1. A respinge cererea prealabilă depusă de „TV-Comunicații Grup” SRL, fondatoarea 

serviciului media audiovizual de televiziune „RTR Moldova”, privind anularea Deciziei CA nr. 

160 din 16 mai 2022, ca neîntemeiată (PRO (6) UNANIM – L. VIȚU-EȘANU, A. GONȚA O. 

DABIJA, R. MIHALEVSCHI, E. RÎBCA și L. TUREA). 

2. Controlul asupra executării prezentei decizii îl exercită Direcția juridică și 

reglementări. 

3. Prezenta decizie intră în vigoare la momentul adoptării și va fi publicată în Monitorul 

Oficial al Republicii Moldova și pe pagina web a Consiliului Audiovizualului. 

 

ANEXĂ: DECIZIA nr. 231 din 08 iulie 2022 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



Procesul-verbal nr. 27 al ședinței publice a CA din 08 iulie 2022, ora 11:00 

 

 

Pagina 30 din 42 

 

ORDINEA DE ZI: CHESTIUNEA  nr. 7 

Cu privire la examinarea unei cereri depusă de „Teleproiect” SRL 

 

M. ONEA:  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

– La data de 17 iunie 2022, Consiliul Audiovizualului al Republicii 

Moldova a recepționat scrisoarea nr. 17/06-22 din 17 iunie 2022 a 

„Teleproiect” SRL, fondatoarea serviciului media audiovizual de 

televiziune „Ren Moldova”, prin care se solicită anularea amenzii de 

7 500 lei, aplicată prin Decizia CA nr. 194 din 10 iunie 2022, pentru 

refuzul de a pune la dispoziția Consiliului Audiovizualului 

înregistrările programelor audiovizuale solicitate. 

Astfel, în argumentarea solicitării sale, „Teleproiect” SRL, 

fondatoarea serviciului media audiovizual de televiziune „Ren 

Moldova” menționează că în ultima perioadă situația financiară a 

furnizorului de servicii media s-a înrăutățit, fapt care a dus la 

renunțarea de închirierea oficiului și demontarea utilajului necesar. 

Mai mult, „Teleproiect” SRL invocă că persoana responsabilă 

de poșta electronică a furnizorului de servicii media s-a concediat, 

ceea ce a făcut imposibilă recepționarea solicitărilor Consiliului 

Audiovizualului al Republicii Moldova și reacționarea la acestea. 

În acest sens, este de menționat că potrivit prevederilor art. 24 

alin. (2) din Codul serviciilor media audiovizuale nr. 174/2018: 

„Furnizorul de servicii media trebuie să păstreze o copie a fiecărui 

program audiovizual inclus în serviciul media audiovizual liniar cel 

puțin 30 de zile de la data difuzării acestuia”. 

Astfel, păstrarea copiei a fiecărui program audiovizual inclus 

în serviciul media audiovizual liniar cel puțin 30 de zile de la data 

difuzării acestuia reprezintă o obligație legală prevăzută de cod a 

fiecărui furnizor de servicii media. 

În ceea ce ține de argumentele invocate de către „Teleproiect” 

SRL privind problemele tehnice și financiare legate de păstrarea 

copiei programelor audiovizuale și prezentarea acestora la solicitarea 

Consiliului Audiovizualului al Republicii Moldova, este de menționat 

că aceste argumente sunt neîntemeiate și nu au suport probatoriu în 

susținerea celor invocate. 

Mai mult, este de accentuat că potrivit pct. 4.1 lit. n) din 

Condițiile la licența de emisie Seria A MMI Nr. 002107: „Titularul 

licenței se obligă: n) să informeze Consiliul Audiovizualului, în 

termen de 30 de zile, despre modificările operate în statutul juridic și 

în componența fondatorilor, datele de identificare a deținătorului 

licenței de emisie, zonei de difuzare, în cazul furnizării serviciului 

media audiovizual în sistem analogic sau digital terestru, rețelei de 

comunicații electronice folosită pentru furnizarea serviciului media 

audiovizual și numele proprietarului sau al gestionarului acesteia, 

înlocuirea conducătorului instituției audiovizuale, schimbarea adresei 

poștale, adresa studioului, telefonului, fax-ului, poștei electronice 

etc.”. 

Astfel, în cazul în care au fost operate modificări în adresa 

poștală sau adresa studioului furnizorului de servicii media, acesta 

trebuia să informeze Consiliul Audiovizualului al Republicii Moldova, 

fapt care nu a fost realizat.  

Respectiv, solicitarea „Teleproiect” SRL, fondatoarea 



Procesul-verbal nr. 27 al ședinței publice a CA din 08 iulie 2022, ora 11:00 

 

 

Pagina 31 din 42 

 

 

 

 

 

L. VIȚU-EȘANU: 

 

E. RÎBCA: 

 

 

 

 

 

 

 

M. ONEA:  

 

E. RÎBCA: 

 

 

R. MIHALEVSCHI: 

 

E. RÎBCA: 

 

 

Gr. CHIȚANU: 

 

 

 

 

 

E. RÎBCA: 

 

M. ONEA:  

 

 

Gr. CHIȚANU: 

 

L. VIȚU-EȘANU: 

 

E. RÎBCA: 

 

 

 

L. VIȚU-EȘANU: 

 

 

E. RÎBCA: 

 

L. TUREA: 

 

 

serviciului media audiovizual de televiziune „Ren Moldova” de a 

anula amenda de 7 500 lei, stabilită prin Decizia CA nr. 194 din 10 

iunie 2022, este neîntemeiată. 

 

– Întrebări către raportor? Dle Rîbca, vă rog. 

 

– Consiliul Audiovizualului a aplicat anterior o sancțiune în baza art. 

84 alin. (5). Aici este prevăzută sancțiunea de la 5 000 la 10 000 de 

lei. CA a aplicat o sancțiune de 7 500 de lei. În acest caz, în baza 

scrisorii înaintate de „Teleproiect” SRL înțeleg că acest furnizor de 

servicii media audiovizuale și-a recunoscut vinovăția. Întrebare: din 

punct de vedere juridic, noi putem accepta parțial această petiție și să 

reducem sancțiunea la suma minimă de 5 000 de lei? 

 

– Putem. Membrii urmează să decidă. 

 

– Dacă îmi permiteți, vreau să înaintez această propunere: să reducem 

sancțiunea la 5 000 de lei. 

 

– În ce mod? Prin această decizie sau cum? 

 

– Juridic, decizia noastră va suna cam în felul următor: „Se acceptă 

parțial cererea…” Mai departe, dle Chițanu? 

 

– Eventual, dacă membrii iau în considerare argumentele prezentate 

de către furnizor, respectiv, și decizia va fi: a admite parțial. Eventual, 

poate fi modificată decizia precedentă – de la 7 5000 la 5 000, dacă 

membrii consideră că argumentele prezentate de către furnizor sunt 

justificative și permit acest fapt. 

 

– Mersi. Dna Onea, poate dvs. aveți formula? 

 

– A admite parțial cererea depusă de „Teleproiect” și a modifica pct. 

20 din Decizia nr. 194 – de sancționare. 

 

– Aici este o nuanță: dumnealor nu au prezentat nicio probă. 

 

– Ei când au prezentat situația lor? Atunci când am examinat raportul? 

 

– Nu. Noi atunci am aplicat sancțiunea minimă pentru cei care au 

reacționat. Ei nu au reacționat la demersul CA-ului, au reacționat doar 

acum. 

 

– Și acum cei care au primit amendă de 7 500 o să reacționeze și o să 

vină cu același … 

 

– Eu am înaintat o propunere, este propunerea mea. 

 

– Eu aș vrea să fiu de acord cu dl Eugen Rîbca, dar mă tem că vom 

crea un precedent și o să ne pomenim cu foarte multe … 

 



Procesul-verbal nr. 27 al ședinței publice a CA din 08 iulie 2022, ora 11:00 

 

 

Pagina 32 din 42 

 

L. VIȚU-EȘANU: 

 

 

L. TUREA: 

 

 

 

E. RÎBCA: 

 

 

 

 

L. VIȚU-EȘANU: 

 

 

 

 

 

 

 

 

R. MIHALEVSCHI: 

 

 

Gr. CHIȚANU: 

 

 

 

L. VIȚU-EȘANU: 

 

Gr. CHIȚANU: 

 

L. VIȚU-EȘANU: 

 

 

 

 

Gr. CHIȚANU: 

 

 

L. VIȚU-EȘANU: 

 

 

O. DABIJA: 

 

L. VIȚU-EȘANU: 

 

Gr. CHIȚANU: 

 

L. VIȚU-EȘANU: 

 

– Exact. Fiecare o să vină și o să spună că-și schimbă sediul sau fac 

reparație. 

 

– Pentru că este deja un fenomen prezentarea motivelor nejustificate 

de neprezentare. Legea este lege. Fiecare poate să-și expună părerea 

despre lege, dar dacă legea a fost adoptată, trebuie s-o respectăm. 

 

– Doar un argument scurt. În acest caz, sper și în continuare, să avem 

asemenea situații când furnizorii, distribuitorii de servicii media își 

recunosc vinovăția. Și noi avem câte ceva de câștigat în acest caz sau 

cel puțin avem de câștigat lipsa unor eventuale procese judiciare. 

 

– Sunt absolut de acord. Noi, de regulă, salutăm. Dacă țineți minte, 

când examinăm și când ei își admit nerespectarea întru totul, noi 

admitem chestia aceasta și salutăm buna-credință în raport cu noi. 

Dacă exact această scrisoare ar fi venit în ziua sau până în momentul 

în care noi am fi examinat, eu aș fi fost absolut de acord să fi mers pe 

5 000. Dar acum mă întreb dacă n-o să vină toți ceilalți cărora le-am 

aplicat amenda de 7 500 și toți o să ne spună aceleași motive. Mă tem 

de un precedent. Vă rog, dle Mihalevschi. 

 

– Dacă dl Chițanu poate explica mai detaliat. Într-adevăr, noi putem 

crea un precedent când vor veni ceilalți care au fost sancționați cu …? 

 

– Deja am menționat că ei în cerere nu argumentează suficient. 

Consider că trebuia să aducă niște argumente mai pertinente. Ei au 

declarat niște fapte care nu au fost probate. 

 

– Și pe care noi nici nu le-am verificat. 

 

– Asemenea cereri poate să vină din partea la toți. 

 

– Noi am avut situații în care ne-au prezentat fie note de serviciu, fie 

faptul că s-a cumpărat un nou server sau placă. Reacția furnizorilor a 

fost mereu până la luarea deciziei, nu post-factum. Acum o să vină 

toată lumea și o să ne zică … 

 

– Da, a fost un număr mare de sancțiuni. Au fost e-mailuri că au fost 

schimbate …, dar nu au prezentat careva probe.  

 

– Ei, de regulă, nu trebuie să ne notifice și pe noi? Să ne spună: fiți 

atenți, că ni s-a schimbat adresa, e-mailul … 

 

– Pot să intervină și în ședință. 

 

– Exact. 

 

– Da, au fost invitați și la ședința publică. 

 

– Cine este pentru propunerea așa cum a fost formulată de dl Rîbca? 

 



Procesul-verbal nr. 27 al ședinței publice a CA din 08 iulie 2022, ora 11:00 

 

 

Pagina 33 din 42 

 

AU VOTAT: 

 

 

L. VIȚU-EȘANU: 

 

 

 

 

AU VOTAT: 

 

 

L. VIȚU-EȘANU: 

PRO (1) – E. RÎBCA.     CONTRA (5) – L. VIȚU-EȘANU,  

A. GONȚA, O. DABIJA, R. MIHALEVSCHI și L. TUREA. 
 

– 1 vot – Pro, 5 – Împotrivă. Cine este pentru a respinge cererea nr. 

17/06-22 din 17 iunie 2022 depusă de „Teleproiect” SRL, fondatoarea 

serviciului media audiovizual de televiziune „Ren Moldova”, ca 

neîntemeiată? 

 

PRO (5) – L. VIȚU-EȘANU, A. GONȚA, O. DABIJA,  

R. MIHALEVSCHI și L. TUREA.    CONTRA (1) – E. RÎBCA. 

 

– 5 voturi – Pro, 1 – Împotrivă. 

 

CONSILIUL AUDIOVIZUALULUI 

DECIDE: 

1. A respinge cererea nr. 17/06-22 din 17 iunie 2022 depusă de „Teleproiect” SRL, 

fondatoarea serviciului media audiovizual de televiziune „Ren Moldova”, ca neîntemeiată (PRO 

(5) – L. VIȚU-EȘANU, A. GONȚA, O. DABIJA, R. MIHALEVSCHI și L. TUREA; CONTRA 

(1) – E. RÎBCA). 

2. Controlul asupra executării prezentei decizii îl exercită Direcția juridică și 

reglementări. 

3. Prezenta decizie intră în vigoare la momentul adoptării și va fi publicată în Monitorul 

Oficial al Republicii Moldova și pe pagina web a Consiliului Audiovizualului. 
 

ANEXĂ: DECIZIA nr. 232 din 08 iulie 2022 

 

ORDINEA DE ZI: Diverse: 

1. Notă de serviciu privind implementarea Dispoziției CSE din 

02.03.2002 de către distribuitorii de servicii media; 

2. Propuneri de monitorizare a unor servicii media audiovizuale 

 

L. VIȚU-EȘANU: 

 

V. BUJNIȚA:  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

– Dle Bujnița, prezentați, vă rog, Nota de serviciu. 

 

– La data de 02 martie 2022, Comisia pentru Situații Excepționale a 

Republicii Moldova prin Dispoziția nr. 5 a stipulat următoarele: 

„6. În vederea protejării spațiului audiovizual național și 

asigurării securității informaționale, furnizorii de servicii media 

audiovizuale de televiziune și radio vor suspenda difuzarea, iar 

distribuitorii de servicii media audiovizuale de televiziune și radio vor 

suspenda retransmiterea pe teritoriul Republicii Moldova a tuturor 

programelor care au fost inițial produse în state care nu au ratificat 

Convenția Europeană privind televiziunea transfrontalieră, cu 

excepția filmelor artistice și de scurt metraj și a emisiunilor de 

divertisment care nu au conținut militar și a programelor audiovizuale 

și sonore care sunt produse în statele membre ale Uniunii Europene, 

în Statele Unite ale Americii și Canada, precum și în statele care au 

ratificat Convenția europeană cu privire la televiziunea 

transfrontalieră. 

7. Prin derogare de la prevederile articolului 84 al Codului 

serviciilor media audiovizuale, Consiliul Audiovizualului poate aplica 



Procesul-verbal nr. 27 al ședinței publice a CA din 08 iulie 2022, ora 11:00 

 

 

Pagina 34 din 42 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

următoarele sancțiuni: 

a) se sancționează cu amendă de la 40000 de lei la 70000 de 

lei distribuitorii de servicii media care încalcă prevederile pct.6. 

Pentru încălcarea repetată a prevederilor respective de către 

distribuitorii de servicii media, se sancționează cu suspendarea 

autorizației de retransmisiune pe perioada stării de urgență. 

b) se sancționează cu suspendarea licenței de emisie pe 

perioada stării de urgență furnizorii de servicii media care încalcă 

pct.6.” 

Prin scrisoarea nr. 242 din 03 martie 2022, Consiliul 

Audiovizualului a remis distribuitorilor și furnizorilor de servicii 

media audiovizuale pentru a lua cunoștință și a executa Dispoziția 

Comisiei pentru Situații Excepționale a Republicii Moldova nr. 5 din 2 

martie 2022. 

Prin scrisoarea nr. 271 din 10 martie 2022, Consiliul 

Audiovizualului a solicitat de la distribuitorii de servicii media 

prezentarea notificărilor cu privire la acțiunile întreprinse întru 

respectarea Dispoziției nr. 5 din 02.03.2022 a CSE. 

Astfel, distribuitorii de servicii media au notificat Consiliul 

Audiovizualului privind identificarea și excluderea posturilor care ar 

cădea sub incidența Dispoziției nr. 5 din 02.03.2022 a CSE, după cum 

urmează: Беларусь 24, Мир ТВ, Мир 24, Ностальгия, История, 

RTVi, 365 дней, Ретро, Родное Кино, Победа, Наше Новое Кино, 

Наука 2.0., Русский иллюзион, Феникс+Кино, Star Family, Star 

Cinema, Russia Today, Наше любимое кино, МИР Премиум, Мир 

Сериала, Kazakh TV, Al Jazeera English HD și Кто есть Кто (se 

anexează Registrul distribuitorilor de servicii media care au prezentat 

notificări, urmare a prevederilor Dispoziției nr. 5 din 02.03.2022 a 

CSE a RM). 

În perioada 31 martie – 13 mai 2022, angajații Consiliul 

Audiovizualului au acordat consultații distribuitorilor de servicii 

media și sau deplasat la fața locului la următorii distribuitori de 

servicii media (conform Notei de serviciu), în vederea verificării cum 

sunt implementate prevederile Dispoziției nr. 5 din 02 martie 2022 a 

Comisiei pentru Situații Excepționale a Republicii Moldova. 

Astfel, sunt relevante următoarele  constatări: 

I. „TV-BOX” SRL (fondatoarea studioului TV „TV BOX” 

din mun. Chișinău) a retransmis emisiunea de știri „Большой 

NEWSTALK” la postul de televiziune „RTVi”, în data de 01 aprilie 

2022, ora 10:00. 

În conformitate cu informația publicată pe paginile web oficiale 

ale postului de televiziune: www.rtvi.com și www.rtvi.tv, „RTVi” 

sau "Russian Televizion International" (până în anul 2002 – NTV 

International) este un post de televiziune internațional informativ-

distractiv, cu emisie în limbile rusă și engleză. Postul de televiziune 

„RTVi” transmite programe de știri, analitice, emisiuni de 

divertisment, seriale și filme pentru un auditoriu larg estimat la peste 

25 milioane de telespectatori, din peste 65 de țări, inclusiv din Statele 

Baltice, țările CSI, Germania, Israel, Marea Britanie, Spania, SUA, 

Canada, Australia și alte țări, adresate comunității vorbitoare de limbă 

rusă din întreaga lume.  

http://www.rtvi.com/
http://www.rtvi.tv/


Procesul-verbal nr. 27 al ședinței publice a CA din 08 iulie 2022, ora 11:00 

 

 

Pagina 35 din 42 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

În același timp, constatăm că există două studiouri TV de 

producere și transmisiune a programelor RTVi: la Moscova, Federația 

Rusă și New-York, SUA. 

 Prin scrisoarea f/nr. din 16 martie 2022, adresată Consiliului 

Audiovizualului din Republica Moldova, Ekaterina Tereeva, 

directorul companiei „Brenrose Spain” S.L., afirmă că programele 

audiovizuale transmise de postul de televiziune „RTVi” pentru 

publicul european este produs în Israel. 

 Ekaterina Tereeva mai afirmă în scrisoare că în Europa 

„RTVi” este distribuit de compania „Brenrose Spain” S.L., care deține 

licență de emisie eliberată la 09 mai 2018 de autoritățile spaniole. 

Totodată, Tereeva subliniază că chiar dacă conținutul postului de 

televiziune „RTVi” este produs în Israel, acest conținut nu constituie 

pericol pentru securitatea informațională a Republicii Moldova, 

deoarece, citat „Israelul nu este parte implicată în conflictul dintre 

Ucraina și Federația Rusă, iar informația difuzată de post cu privire 

la acest conflict este reflectată de o manieră imparțială”. În același 

timp, în scrisoare se menționează că „RTVi” nu difuzează programe, 

care ar fi produse în Federația Rusă. 

 Pe de altă parte, constatăm că pe site-urile oficiale ale postului 

de televiziune „RTVi” nu au fost identificate informații sau date de 

contact cu referire la activitatea studioului din Israel. Israelul și 

Federația Rusă nu au ratificat Convenția Europeană privind 

televiziunea transfrontalieră, adoptată la Strasbourg la 5 mai 1989. 

 Mai mult decât atât, informația publicată de „RTVi” pe canalul 

său de Youtube arată că emisiunea de știri „Большой NEWSTALK” 

este produsă și difuzată de studioul din Moscova al postului de 

televiziune. Astfel, până în data de 22 februarie 2022, în debutul 

emisiunii, de fiecare dată moderatorii menționează că știrile sunt 

transmise din studioul de la Moscova a postului de televiziune, iar 

după data de 22 februarie 2022, în cadrul programelor nu se mai fac 

niciun fel de mențiuni privind studioul care produce și transmite acest 

program de știri. 

 Totodată, pe pagina de Facebook a RTVi US, din 24 ianuarie 

202, este anunțat că emisiunea de știri „Большой NEWSTALK” va fi 

transmisă din studioul din Moscova al postului de televiziune și va fi 

moderată de Andrei Ejov, Arsenii Molchanov și Mihail Sheptun 

(Андрей Ежов, Арсений Молчанов и Михаил Шептун). 

 În acest context, menționăm că emisiunea de știri „Большой 

NEWSTALK” din data de 01 aprilie 2022, la ora 10:00 (în reluare, din 

31 martie 2022) de la „RTVi”, a fost moderată de jurnalistul Mihail 

Sheptun. Chiar dacă pe tot parcursul acestui program nu a fost 

menționat studioul care produce și difuzează emisiunea, există, de 

asemenea, indicii indirecte care ar indica că conținutul acesteia este 

produs, moderat și difuzat de la Moscova, redacția din Federația Rusă 

a postului de televiziune RTVi. 

 În acest sens, în articolul publicat pe pagina oficială a „RTVi”, 

semnat de Mihail Sheptun, citim că acesta a ajuns în orașul Belgorod 

din Federația Rusă, cu trenul Moscova-Belgorod, care ajunge la 

destinație din capitala Federației Ruse în 10 ore, pentru a realiza un 

reportaj de la fața locului. 



Procesul-verbal nr. 27 al ședinței publice a CA din 08 iulie 2022, ora 11:00 

 

 

Pagina 36 din 42 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 În scopul elucidării informației invocate mai sus, prin 

scrisoarea nr. 602 din 10 mai 2022, Consiliul Audiovizualului a 

solicitat companiei „Brenrose Spain” S.L. să comunice în ce țară a fost 

produsă emisiunea de știri „Большой NEWSTALK”, prezentată de 

jurnalistul Mihail Sheptun (Михаил Шептун), în perioada martie-

aprilie 2022, la postul de televiziune „RTVi”, care este retransmis prin 

rețelele distribuitorilor de servicii media din Republica Moldova. 

 La moment, Consiliul Audiovizualului nu a recepționat un 

răspuns de la compania „Brenrose Spain” S.L. cu referire la cele 

invocate. 

Prin scrisoarea nr. 2205-03 din 24 mai 2022, administratorul 

companiei „TV BOX” SRL a notificat Consiliul Audiovizualului 

despre excluderea postului de televiziune „RTVi” din oferta serviciilor 

de programe retransmise prin cablu și IPTV. Totodată, Alexandru 

Spinei menționează următoarele: „În scopul executării prevederilor 

Dispoziției nr. 5 din 02 martie 2022 a Comisiei pentru Situații 

Excepționale a Republicii Moldova din 02 martie 2022 (acțiunea 

căreia a fost prelungită cu 60 de zile, începând cu data de 25 aprilie 

2022 prin Hotărârea Parlamentului Republicii Moldova nr. 105 din 

21 aprilie 2022), „TV BOX” a operat la începutul lunii martie 2022 

modificări în oferta sa de servicii de programe retransmise, prin 

excluderea câtorva posturi care cădeau sub incidența prevederilor 

punctelor 6 și 7, al Dispoziției sus-menționate, fapt pentru care a 

notificat Consiliul Audiovizualului. 

Totodată, ne-am luat angajamentul să monitorizăm caracterul 

contentului difuzat de posturile TV livrate clienților noștri. Unii 

titulari au fost sesizați și am reușit să obținem fluxuri din care au fost 

excluse producțiile cu caracter militar și am păstrat posturile în 

ofertă. 

În cazul postului RTVi, deși abordează echidistant războiul din 

Ucraina și avem o corespondență oficială prin care ne-au informat 

despre originea juridică a companiei proprietar, avem dubii 

pertinente apărute recent că ar avea legături cu state care nu au 

ratificat Convenția Europeană privind televiziunea transfrontalieră. 

Astfel, comunicăm despre excluderea postului RTVi din oferta 

serviciilor de programe retransmise pentru grila IPTV și cea CATV.” 

 

II. „OLDIMA” SRL (fondatoarea studioului TV „NTV” din 

mun. Chișinău) a retransmis emisiunea de știri „Новости” la postul de 

televiziune „Мир ТВ”, la data de 04 aprilie 2022, ora 19:00. 

Este de menționat că administratorului companiei „OLDIMA” 

SRL a permis accesul la sediul acesteia până la ora 19:04 pentru a 

vizualiza conținutul audiovizual. 

Emisiunea de știri „Новости” este produsă de postul de 

televiziune „Мир”. Conform informației publicate pe pagina web 

oficială: www.mirtv.ru, Compania de televiziune și radio „Мир” 

(Закрытое акционерное общество „Межгосударственная 

телерадиокомпания „Мир”) este o companie de radiodifuziune 

interstatală care difuzează programe informative și emisiuni cu 

tematică politică, economică și socială, din și pentru țările 

Comunității Statelor Independente (CSI). Sediul  central al companiei 

http://www.mirtv.ru/


Procesul-verbal nr. 27 al ședinței publice a CA din 08 iulie 2022, ora 11:00 

 

 

Pagina 37 din 42 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

de televiziune și radio „Мир” se află la Moscova, iar la moment 

aceasta emite pe mai multe platforme media, care includ posturile de 

televiziune „Мир” și „Мир 24”, postul de radio „Мир”, portalul de 

știri și analiză www.mir24.tv și platforma multifuncțională cu emisie 

prin satelit „МИР-Телепорт”. 

De menționat că postul de televiziune „Мир” este retransmis 

pe teritoriul Republicii Moldova în baza Acordului cu privire la 

crearea Teleradiocompaniei interstatale „МИР”, ratificat prin 

Hotărârea Parlamentului 587/1995, precum și a Contractului de 

constituire, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 400/1995. În 

Republica Moldova există o reprezentanță a acestei companii.  

Prin scrisoarea nr. 03 din 05 aprilie 2022, „OLDIMA” SRL a 

comunicat Consiliului Audiovizualului următoarele: „Prin prezenta, 

SRL „OLDIMA”, în calitate de fondatoare a studioului prin cablu 

„NTV”, vă aducem la cunoștință că în urma sesizării a controlului 

efectuat din data de 04.04.2022 conform Dispoziției nr. 5 din 

02.03.2022 a Comisiei pentru Situații Excepționale a RM și 

Dispoziției nr. 242 din 03.03.2022 a Consiliului Audiovizualului al 

RM a fost deconectat postul de televiziune „Мир” (deoarece, anterior 

credeam că postul de televiziune „Мир” nu contravine dispozițiilor 

sus nominalizate, reieșind din faptul că Guvernul RM este cofondator 

al companiei МИР”). 

 

III. „SILE&CO” SRL (fondatoarea studioului TV prin cablu 

„SILE&CO” din s. Corten, r-nul Taraclia) a retransmis emisiunea de 

știri „Новости” la postul de televiziune „Мир ТВ”, la data de 07 

aprilie 2022, ora 16:00. (Informația referitoare la postul de 

televiziune, cât și emisiunea retransmisă, este identică cu cea de la 

„OLDIMA”). 

Prin scrisoarea f/nr. din 20 mai 2022, „SILE&CO” SRL a 

comunicat următoarele: 

„Сообщаем Вам, что после проверки КСТР, проведенной 

07 апреля 2022 года, телеканал МИР был отключен из списка 

каналов, так как некоторые программы канала МИР могут 

попадать под распоряжении Комиссии по чрезвычайным 

ситуациям Республики Молдова, в соответствии со статьей 22 

Закона № 5 от 2 марта 2022 о режимах чрезвычайного, осадного 

и военного положения, статьей 2 Постановления Парламента 

№ 41/2022 об объявлении чрезвычайного положения и пунктами 

6, 7, 8 и 9 Положения о Комиссии по чрезвычайным ситуациям 

Республики Молдова и может нанести вред населению села 

Кортен и Республике Молдова”. 

 

IV. „TV SAT” SRL (fondatoarea studioului TV prin cablu 

„TV SAT” din or. Lipcani, rețeaua „Iurtaș-Nord”) a retransmis filmul 

documentar „Битва ставок. Фильм шестой: Война на южном 

фланге” la postul de televiziune „365 дней”, la data de 19 aprilie 

2022, ora 16:00. 

Filmul documentar difuzat „Битва ставок. Фильм шестой: 

Война на южном фланге” reprezintă un episod din serialul 

documentar de istorie militară, produs în Federația Rusă, în anul 2020. 

http://mir24.tv/


Procesul-verbal nr. 27 al ședinței publice a CA din 08 iulie 2022, ora 11:00 

 

 

Pagina 38 din 42 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Filmul abordează evenimente din istoria celui de-al doilea război 

mondial. 

Este de menționat că „365 дней” este un post de televiziune 

din Federația Rusă, care aparține companiei „Red Media”. Postul de 

televiziune „365 дней” și-a început emisia în anul 2006, produce și 

transmite programe și filme documentare și artistice din istoria și 

cultura Rusiei. 

 

 „TV SAT” SRL (fondatoarea studioului TV prin cablu „TV 

SAT” din s. Corjeuți, r-nul Briceni, rețeaua „Euronet-Com”) a 

retransmis filmul documentar „Историограф” la postul de televiziune 

„365 дней”, la data de 19 aprilie 2022, ora 16:48. 

Serialul documentar „Историограф” reprezintă o serie de 

filme istorice, produse de compania de televiziune și radio "Плеяда" 

din Federația Rusă, lansat în anul 2016. Documentarul relatează 

despre evenimente și personalități istorice. 

Prin scrisoarea nr. 1 din 19 aprilie 2022, „TV SAT” SRL a 

comunicat Consiliului Audiovizualului următoarele: „Stimate 

Consiliu, recent am aflat că au fost efectuate acte de control la sediile 

studiourilor SRL „TV SAT”, privind respectarea prevederilor pct. 6 al 

Dispoziției nr. 5 din 02 martie 2022 a Comisiei pentru Situații 

Excepționale a Republicii Moldova. 

Ca urmare a controlului, în două studiouri („Iurtaș-Nord” și 

„Euronet-Com”) a fost depistată retransmisia postului de televiziune 

365 дней. 

Ca urmare a acestui control, SRL „TV SAT” a suspendat 

imediat retransmisia acestui post în studiourile sus menționate. 

Atragem atenția că la data de 03 martie 2022, SRL „TV SAT” 

a suspendat retransmisia unui șir de posturi TV cu tematică militară, 

urmare a dispoziției sus menționate, și nu a reluat retransmisia 

acestora până în prezent, prin ce dă dovadă permanentă de 

respectarea prevederilor legale. 

Este regretabil că s-a trecut involuntar cu vederea în privința acestui 

post în studiourile „Iurtaș-Nord” și „Euronet-Com”. Ținem să 

menționăm că postul 365 дней a fost exclus începând cu 3 martie 

2022 din grilele următoarelor regiuni (conform Notei). 

După cum vedeți, SRL „TV SAT” a depus maximum efort în 

respectarea Dispoziției nr. 5 din 2 martie 2022. Mizăm pe înțelegerea 

Dvs. în aceste timpuri dificile pentru noi toți și vă asigurăm că 

încercăm constant să găsim soluții pentru a ne adapta la noile 

realități.” 

 

 „TV SAT” SRL (fondatoarea studioului TV prin cablu „TV 

SAT” din s. Costești, r-nul Râșcani, rețeaua „Iurtaș-Nord”) a 

retransmis un episod din serialul artistic „Ночные ласточки” la postul 

de televiziune „Мир Сериала”, în data de 20 aprilie 2022, ora 10:40. 

Serialul artistic „Ночные ласточки” a fost produs în anul 

2013, în Federația Rusă. Serialul se referă la evenimentele celui de-al 

doilea război mondial, relatând despre femeile aviatoare care au luptat 

în cel de-al doilea război mondial. 

Este de menționat că „Мир Сериала” este un post de 



Procesul-verbal nr. 27 al ședinței publice a CA din 08 iulie 2022, ora 11:00 

 

 

Pagina 39 din 42 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

televiziune care transmite seriale televizate, produse în Federația 

Rusă.  

 

 „TV SAT” SRL (fondatoarea studioului TV prin cablu „TV 

SAT” din s. Costești, r-nul Râșcani, rețeaua „Iurtaș-Nord”) a 

retransmis filmul artistic „Ополченочка” la postul de televiziune 

„Наше Новое Кино”, în data de 20 aprilie 2022, ora 10:35. 

 

 „TV SAT” SRL (fondatoarea studioului TV prin cablu „TV 

SAT” din or. Râșcani, rețeaua „Elecservice group”) a retransmis 

filmul artistic „Ополченочка” la postul de televiziune „Наше Новое 

Кино”, în data de 20 aprilie 2022, ora 12:05. 

Filmul artistic „Ополченочка” este un produs televizat al 

studioului de filme „Lugafilm”, care relatează despre evenimentele de 

conflict din estul Ucrainei. Filmul a fost produs în Ukraina, în anul 

2019.  

Este de menționat că „Наше Новое Кино” este un post de 

televiziune care aparține companiei „Red Media” din Federația Rusă, 

care transmite preponderent filme ale cinematografiei ruse moderne. 

Așadar, chiar dacă filmul „Ополченочка” a fost difuzat pe 

postul de televiziune „Наше Новое Кино”, dintr-un stat care nu a 

ratificat Convenția europeană cu privire la televiziunea 

transfrontalieră, filmul respectiv a fost produs în Ukraina, stat care a 

ratificat Convenția europeană cu privire la televiziunea 

transfrontalieră. 

Prin scrisoarea nr. 2 din 21 aprilie 2022, „TV SAT” SRL a 

comunicat Consiliului Audiovizualului următoarele: „Cu privire la 

actele de control din data de 20 aprilie 2022, în regiunile studiourilor 

SRL „Elechservice” și SRL „Iurtaș-Nord”, comunicăm următoarele: 

Referitor la postul TV „Наше Новое Кино” – începând cu 2 

martie 2022, partenerul nostru SRL „Radio-Star”, în scopul 

respectării Dispoziției CSE nr. 5 din 02 martie 2022, a început 

negocierile privind oferirea pentru distribuitorii din Republica 

Moldova a versiunilor internaționale pentru 5 posturi din Federația 

Rusă, în care existau unele programe cu content militar. Astfel, din 

data de 10 martie curent, SRL „Radio-Star” a pus la dispoziția 

operatorilor săi, inclusiv SRL „TV SAT”, versiuni internaționale 

pentru posturile Наше Новое Кино, Родное Кино, Киносерия, 

Кинопремьера, Мужское Кино. Aceste versiuni nu conțin content 

militar și semnalul acestora a fost transmis prin IP către operatorii 

care au în grilă aceste posturi. 

La data de 20 aprilie, în intervalul de timp 02:00-10:00, au 

avut loc lucrări tehnice la Останкино Телеком (confirmat în anexa 1 

– graficul lucrărilor), care este data centrul de pregătire a play out-

ului pentru toate sursele de semnal: satelit și IP. Semnalul pe satelit s-

a restabilit abia la ora 10:00, însă cele 5 posturi menționate mai sus, 

a căror semnal îl preluăm prin IP, a fost restabilit cu o conexiune 

instabilă abia la ora 13:00. Când s-a restabilit semnalul de pe satelit, 

la ora 10:00, stația de TV a operatorului din Moldova, automat a 

preluat semnalul de pe satelit ca unul de rezervă și l-a transmis 

abonaților. În momentul în care am observat acest fapt, a fost stopată 



Procesul-verbal nr. 27 al ședinței publice a CA din 08 iulie 2022, ora 11:00 

 

 

Pagina 40 din 42 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

L. VIȚU-EȘANU: 

 

 

 

E. RÎBCA: 

 

 

 

 

 

 

 

 

retransmisia de rezervă a acestor posturi, așteptând restabilirea 

semnalului prin IP. Odată ce semnalul prin IP, cu versiunea 

internațională a posturilor menționate mai sus a fost restabilit, 

acestea au fost retransmise abonaților. 

Mai mult ca atât, am dori să atragem atenția că filmul artistic 

depistat de către Consiliul Audiovizualului la ora 10:30 („Iurtaș-

Nord”) și 11:58 („Elechservice”), și anume „Ополченочка”, la 

postul TV Наше Новое Кино, face parte din filmele artistice produse 

în Ucraina. 

Cât privește postul TV Мир Сериала, e regretabil că s-a trecut 

involuntar în privința acestuia în studioul „Iurtaș-Nord”. Menționăm 

că acest post a fost exclus, cu efect imediat, din toate regiunile SRL 

„TV SAT”. 

SRL „TV SAT” depune maximum efort privind respectarea 

Dispoziției CSE nr. 5 din 02 martie 2022, însă incertitudinea privind 

aplicarea acesteia, lipsa unei liste elaborate de către Consiliul 

Audiovizualului a posturilor TV ce urmează a fi stopate creează 

confuzii în legătură cu posturile care urmează a fi retransmise sau nu. 

În pofida acestui fapt, noi reacționăm imediat ce Consiliul constată 

neconcordanțe în privința anumitor posturi TV, iar pentru executarea 

întocmai a dispoziției nr. 5, solicităm sprijinul și ajutorul Dvs. 

Mizăm pe înțelegerea Dvs. în această situație și sperăm că 

vom depăși cu succes aceste momente de incertitudine”.                

 

Urmare a consultațiilor și deplasărilor la fața locului se 

constată că distribuitorii de servicii media, în special cei care au în 

ofertă un număr mare de posturi TV, întâmpină dificultăți în aplicarea 

prevederilor Dispoziției CSE din motivul că identificarea programelor 

interzise spre retransmisiune presupune cunoașterea amănunțită a 

conținutului și grilei de emisie a posturilor de televiziune retransmise. 

Este de specificat faptul că problema constă, în cele mai multe 

cazuri, că unele posturi TV (preponderent cu tematica de filme) 

sporadic difuzează programe ce cad sub incidența Dispoziției CSE, iar 

altele au tendința de a include programe de acest gen, chiar dacă 

anterior, în contentul său astfel de programe nu se regăseau. Astfel de 

fluctuații creează dificultăți distribuitorilor de servicii media întru a 

interveni rapidă în stoparea retransmisiunii programelor respective. 

 

– Mulțumesc. A fost făcut un volum enorm de lucru de Direcția 

control. Întrebări, comentarii? Nu sunt.  

La „Diverse”, cine dorește să intervină? 

 

– Solicit prezentarea, în una dintre următoarele ședințe ale CA, a 

informației privind petițiile adresate către Consiliul Audiovizualului 

pe parcursul primelor șase luni ale anului 2022, cu prezentarea 

următoarelor elemente: 

- numărul petițiilor înregistrate; 

- numele prenumele persoanelor fizice; 

- denumirile persoanelor juridice petente; 

- obiectul petițiilor; 

- rezultatele examinării petițiilor. 



Procesul-verbal nr. 27 al ședinței publice a CA din 08 iulie 2022, ora 11:00 

 

 

Pagina 41 din 42 

 

 

 

L. VIȚU-EȘANU: 

 

 

Gr. CHIȚANU: 

 

 

E. RÎBCA: 

 

 

 

Gr. CHIȚANU: 

 

E. RÎBCA: 

 

 

L. VIȚU-EȘANU: 

 

A. GONȚA: 

 

 

 

 

 

 

 

 

L. VIȚU-EȘANU: 

 

AU VOTAT: 

 

 

L. VIȚU-EȘANU: 

 

E. RÎBCA: 

 

 

L. VIȚU-EȘANU: 

 

AU VOTAT: 

 

 

L. VIȚU-EȘANU: 

Solicit punerea la vot a prezentei propuneri. 

 

– Dacă punem la vot, atunci trebuie să fie proiect de decizie? Decizia 

care este? 

 

– Dacă membrii sunt de acord … Noi putem să prezentăm informația 

public, putem să prezentăm în scris toată informația. 

 

– Solicit prezentarea la una dintre următoarele ședințe. Că adoptăm o 

decizie, că nu – important este să fie prezentată informația completă la 

una dintre următoarele ședințe. 

 

– Mai bine să nu punem la vot. 

 

– Atunci dar îmi retrag propunerea de a supune la vot și aștept 

informația. 

 

– Dna Gonța, vă rog. 

 

– Vreau și eu să propun o monitorizare. Având în vedere faptul că noi 

am inclus în Planul de acțiuni pentru anul 2022 mai multe tipuri de 

monitorizări tematice, inclusiv la capitolul „Protejarea patrimoniului 

lingvistic și cultural-național în serviciile media de televiziune”, 

propun o primă monitorizare pentru 11 servicii media audiovizuale de 

televiziune, anume la capitolul protejării patrimoniului lingvistic și 

cultural-național, în sensul corectitudinii și calității limbii române, asta 

ar însemna art. 19 alin. (2) din CSMA. 

 

– Cine este pentru dispunerea unei astfel de monitorizări? 

 

PRO (5) – L. VIȚU-EȘANU, A. GONȚA, O. DABIJA,  

R. MIHALEVSCHI și L. TUREA.    CONTRA (1) – E. RÎBCA. 

 

– 5 voturi – Pro, 1 – Împotrivă. Justificarea? 

 

– Pentru Procesul-verbal. Consider că există încălcări mult mai grave 

decât cele care implică propunerea în cauză. Mersi. 

 

– Cine este pentru închiderea ședinței? 

 

PRO (6) UNANIM – L. VIȚU-EȘANU, A. GONȚA, O. DABIJA, 

R. MIHALEVSCHI, E. RÎBCA și L. TUREA. 

 

– 6 voturi – Pro. Mulțumesc. 

 

CONSILIUL AUDIOVIZUALULUI 

DECIDE: 

1. A dispune monitorizarea a 11 servicii media audiovizuale de televiziune la capitolul 

protejarea patrimoniului lingvistic și cultural-național – art. 19 alin. (2) din Codul serviciilor 

media audiovizuale, urmare a autosesizării vicepreședintei Consiliului Audiovizualului, Ana 

Gonța (PRO (5) – L. VIȚU-EȘANU, A. GONȚA, O. DABIJA, R. MIHALEVSCHI și L. 



Procesul-verbal nr. 27 al ședinței publice a CA din 08 iulie 2022, ora 11:00 

 

 

Pagina 42 din 42 

 

TUREA; CONTRA (1) – E. RÎBCA). 

2. Controlul asupra executării prezentei decizii îl exercită Direcția generală licențiere, 

autorizare și monitorizare.  

3. Prezenta decizie intră în vigoare la data adoptării și va fi publicată în Monitorul 

Oficial al Republicii Moldova și pe pagina web a Consiliului Audiovizualului. 

ANEXĂ: DECIZIA nr. 233 din 08 iulie 2022 

 

 

Președinta ședinței a constatat că Ordinea de zi  

a fost epuizată și a declarat ședința închisă. 

 

 

 

 

PREȘEDINTĂ      Liliana VIȚU-EȘANU 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ex: Tatiana EFTODI 


