
 

 

 

 

CONSILIUL 

AUDIOVIZUALULUI 

AL REPUBLICII MOLDOVA 

  

THE AUDIOVISUAL  

COUNCIL OF THE 

REPUBLIC OF MOLDOVA 

MD-2012, Chișinău, str. V. Pârcălab nr. 46 

Tel.: (+373 22) 27-75-51, fax: (+373 22) 27-74-71 

e-mail: office@cca.md, http://www.audiovizual.md 

 MD-2012, Chisinau, V. Parcalab str., № 46 

Tel: (+373 22) 27-75-51, fax: (+373 22) 27-74-71 

e-mail: office@cca.md, http://www.audiovizual.md 

 

 

 

PROCESUL-VERBAL nr. 31 
al ședinței publice a Consiliului Audiovizualului 

din 23 august 2021, ora 09:00 

 

Mun. Chişinău,  

Consiliul Audiovizualului,  

bir. 203, Sala de ședințe  

 

TOTAL MEMBRI AI 

ŞEDINŢEI:  

TOTAL DECIZII APROBATE : 

ANEXE:  

6  

4 

Deciziile CA nr. 31/197, 31/198, 31/199, 31/200 

   

PREŞEDINTE: Ala URSU-ANTOCI 
  

MEMBRI PREZENȚI: 

 

Tatiana BURAGA, Larisa MANOLE, Dragoş VICOL, Lidia 

VIZIRU. 

Mențiune: Iulian ROȘCA a participat în regim online la ședință. 
  

MEMBRI ABSENŢI: Artur COZMA, Corneliu MIHALACHE, Ion ROBU. 
  

DGLAM: Lilia GUȚU 

Tatiana EFTODI 
  

DJR: 
 

Grigore Chițanu 

INVITAȚI: - 

 

ORDINEA DE ZI: 

 

NR. 

CRT. 
DENUMIREA CHESTIUNII 

RESPONSABIL 

DE 

PREGĂTIRE 

RAPORTOR 

1.  

Cu privire la examinarea rezultatelor monitorizării 

postului public de televiziune „Moldova-1”, urmare a 

autosesizării membrei Consiliului Audiovizualului, 

Larisa Manole 

 

DGLAM V. CECAN 

2.  

Cu privire la examinarea rezultatelor monitorizării 

postului de televiziune „Jurnal  TV”, urmare a 

petițiilor parvenite din partea dlor Alexei Vizdan, Ion 

Țărnă  și Ion Axenti 

 

DGLAM V. CECAN 

3.  

Cu privire la examinarea cererii de eliberare a 

licenței de emisie „BEST WAY MEDIA” SRL 

pentru postul de televiziune „SPECIAL TV” 

DLA S. CHIȚANU 

 

A. URSU-ANTOCI: 

 

 

 

– Bună ziua și bine V-am găsit, colegi. Ședința este deliberativă. 

Propuneri, obiecții la Ordinea de zi are cineva? Eu am o propunere la 

Ordinea de zi cu privire la mediatizarea unei campanii sociale. Dacă 

îmi permiteți, o vom include ca chestiune suplimentară nr. 4 pe Ordinea 

mailto:office@cca.md
http://www.audiovizual.md/
mailto:office@cca.md
http://www.audiovizual.md/


Procesul-verbal nr.31 al ședinței publice a CA din 23 august 2021, ora 09:00 

 

 

Pagina 2 din 20 

 

 

 

AU VOTAT: 

 

 

A. URSU-ANTOCI: 

 

AU VOTAT: 

 

 

A. URSU-ANTOCI: 

de zi. Cine este pentru? 

 

PRO – (6) UNANIM – A. URSU-ANTOCI, T. BURAGA, L. 

MANOLE, Iu. ROȘCA, D. VICOL și L. VIZIRU. 

 

– 6 – Pentru. Rog aprobarea Ordinii de zi.  

 

PRO – (6) UNANIM – A. URSU-ANTOCI, T. BURAGA, L. 

MANOLE, Iu. ROȘCA, D. VICOL și L. VIZIRU. 

 

– 6 – Pentru. 
 

 

ORDINEA DE ZI APROBATĂ: 

 

NR. 

CRT. 
DENUMIREA CHESTIUNII 

RESPONSABIL 

DE 

PREGĂTIRE 

RAPORTOR 

1.  

Cu privire la examinarea rezultatelor monitorizării 

postului public de televiziune „Moldova-1”, urmare a 

autosesizării membrei Consiliului Audiovizualului, 

Larisa Manole 

 

DGLAM V. CECAN 

2.  

Cu privire la examinarea rezultatelor monitorizării 

postului de televiziune „Jurnal  TV”, urmare a 

petițiilor parvenite din partea dlor Alexei Vizdan, Ion 

Țărnă  și Ion Axenti 

 

DGLAM V. CECAN 

3.  

Cu privire la examinarea cererii de eliberare a 

licenței de emisie „BEST WAY MEDIA” SRL 

pentru postul de televiziune „SPECIAL TV” 

DLA S. CHIȚANU 

4.  

 

Despre mediatizarea unei campanii sociale. 

 

DGLAM L. GUȚU 

 

ORDINEA DE ZI: CHESTIUNEA  nr. 1 

Cu privire la examinarea rezultatelor monitorizării postului public de 

televiziune „Moldova-1”, urmare a autosesizării membrei Consiliului 

Audiovizualului, Larisa Manole 

 

V. CECAN:  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

– În cadrul ședinței publice din data de 04 august 2021, membra 

Consiliului Audiovizualului, Larisa Manole, s-a autosesizat pe marginea 

incidentului produs la postul public de televiziune „Moldova-1” cu 

privire la transmisiunea în direct a ședinței Parlamentului din data de 29 

iulie 2021. Larisa Manole susține că postul public de televiziune, în loc 

să fi pus pe post transmisiunea din incinta Parlamentului din acea zi, pe 

parcursul a mai mult de 15 minute au fost difuzate imagini de la 

constituirea Legislativului din data de 26 iulie 2021, cu mențiunea 

„Direct”, iar moderatoarea împreună cu comentatorii s-au expus, după 

care, telespectatorii au fost anunțați că imaginile vizionate au fost, de 

fapt, de la ședința precedentă a Parlamentului. 



Procesul-verbal nr.31 al ședinței publice a CA din 23 august 2021, ora 09:00 

 

 

Pagina 3 din 20 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Totodată, Larisa Manole a specificat că postul public de 

televiziune nu a prezentat nicio scuză pentru faptul că telespectatorii au 

fost duși în eroare, iar invitații din studio au fost puși într-o situație 

penibilă. În acest context, Larisa Manole solicită conducerii Companiei 

Publice de Televiziune să ofere explicații cum a fost posibilă o 

asemenea gafă, cine se face vinovat, ce măsuri au fost luate pentru a nu 

admite pe viitor repetarea unor cazuri similare. 

În temeiul prevederilor art. 83 alin. (2) din Codul serviciilor 

media audiovizuale, precum și în scopul examinării obiective a tuturor 

circumstanțelor sesizate, Consiliul Audiovizualului a solicitat, prin 

scrisoarea nr. 989 din 05 august 2021, Instituția Publică Compania 

„Teleradio-Moldova”, fondatoarea postului de televiziune „Moldova-

1”, să se expună asupra celor invocate de către membra CA, Larisa 

Manole.  

Prin scrisoarea nr. 02-10/357 din 11 august 2021, Instituția 

Publică Compania „Teleradio-Moldova” a comunicat CA „În cadrul 

ediției speciale din 29 iulie 2021, pe parcursul a 4 minute, a fost 

difuzată nu transmisiunea live, ci înregistrarea ședinței Parlamentului 

din 26 iulie 2021”.  

Instituția Publică Compania „Teleradio-Moldova” mai comunică 

CA că în urma examinării circumstanțelor cazului de către conducerea 

televiziunii, a fost constatat că gafa respectivă a fost produsul 

defecțiunilor tehnice a echipamentului LIVE: „Astfel, după mai multe 

tentative eșuate de a conecta sistemul LIVE (tip rucsac) aflat în 

gestiunea TRM la semnalul transmis din Parlament, măsură obligatorie 

în cazul unor transmisiuni live, s-a încercat rapid trecerea pe sursele de 

rezervă de recepționare (YouTube, Facebook)”. 

În acest context, Instituția Publică Compania „Teleradio-

Moldova” a menționat că pentru a nu produce pauze în emisie, 

producătorul ediției și inginerul din studioul nr.1 al televiziunii, 

accesând pagina de Facebook al Parlamentului, din cauza stresului și 

din cauza confuziei că ședințele Parlamentului din 26.07.2021 și 

29.07.2021 aveau una și aceeași denumire, au selectat link-ul cu ședința 

Parlamentului din 26 iulie 2021, din acest motiv producându-se eroarea. 

Conducerea postului public de televiziune a mai informat despre 

faptul că: „prezentatoarea ediției speciale a informat explicit că s-a 

produs o eroare și a adus scuze de rigoare atât invitaților din studio, 

cât și telespectatorilor”. 

Totodată,  Instituția Publică Compania „Teleradio-Moldova”, a 

specificat că directorul general adjunct TV a dispus convocarea 

Consiliului de programe, pentru a veni cu un set de recomandări și 
măsuri pentru a minimaliza riscul de producere în viitor a unor astfel de 

cazuri regretabile. 

Astfel, în conformitate cu prevederile art. 75 alin. (3) lit. a) și 

art. 83 alin. (3) lit. a) din Codul serviciilor media audiovizuale al 

Republicii Moldova, Consiliul Audiovizualului a efectuat monitorizarea 

programului la care face referință membra CA, Larisa Manole. 

Rezultatele monitorizării au atestat că  la data de 29 iulie 2021, postul 

public de televiziune „Moldova-1” a difuzat în cadrul ediției speciale de 

la orele 10:00, „Analiza ședinței de constituire a Parlamentului 

Republicii Moldova” (durata   2 ore  07 min. 08 sec.). Astfel, în debutul 



Procesul-verbal nr.31 al ședinței publice a CA din 23 august 2021, ora 09:00 

 

 

Pagina 4 din 20 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A. URSU-ANTOCI: 

 

 

 

 

 

ediției, moderatoarea propune invitaților săi - Doru Petruți, directorul 

IMAS și expertul constituțional, Vitalie Catană - de a urmări începutul 

ședinței Parlamentului, pentru a aborda  subiectele de pe ordinea de zi a 

ședinței Parlamentului din data de 29 iulie 2021. În acest sens,  de 

specificat că au urmat imagini video din plenumul Parlamentului 

Republicii Moldova din de 26 iulie 2021, și nu cea din 29 iulie 2021, 

după cum a precizat moderatoarea (02:41- 6:51, durata - 4 min. 01 sec.). 

Ca urmare a secvențelor video difuzate, moderatoarea vine către 

invitați cu întrebările: „Domnica Manole, președintele Curții 

Constituționale, citește raportul de totalizare a alegerilor. D-le Petruți, 

același lucru l-am văzut și luni la ședința de constituire. De ce credeți 

că se întâmplă aceleași lucru și astăzi?; „În ședința de astăzi se repetă 

ceea ce a fost în ședința de luni. A venit președintele Curții 

Constituționale, Domnica Manole să citească raportul, urmează cei de 

la CEC și așa mai departe, cum ați comenta și dvs. acest lucru, pentru 

că ceea ce a fost luni vedem și astăzi?”.  În replică, Doru Petruți, și 

Vitalie Catană au declarat că asemenea lucruri sunt inadmisibile și, în 

general, nu era nevoie de a doua ședință a Parlamentului, dat fiind 

faptul că toate subiectele discutate pe data de 29 iulie 20201, puteau fi 

rezolvate în cadrul ședinței din 26 iulie 2021. 

La un moment dat, moderatoarea vine cu specificarea că a fost 

anunțată din regie că a fost comisă o eroare: „Eu îmi cer scuze, este o 

greșeală tehnică, acuma regia mă anunță. Deci, ceea ce a fost, 

Domnica Manole nu a fost astăzi în Parlament, a fost pusă pe post 

ședința de luni, eu vreau să fac aceste concretizări și rog foarte mult să 

fim atenți. Vreau să mergem în Legislativ să vedem ce se întâmplă”. 

De specificat că pe parcursul emisiunii, în timpul intervențiilor 

telefonice cu alți doi invitați, analiștii politici Ion Tăbîrță și Anatol 

Țăranu, pe post au fost difuzate secvențe de la ședința de constituire a 

Parlamentului din 26.07.2021 (01:04:44 - 01:05:57; 01:06:53 – 

01:08:31; 01:27:37 – 01:28:42; 01:29:16 – 01:31:27; 01:31:48 – 

01:32:11). 

În contextul celor expuse, dat fiind faptul că în cadrul ediției a 

fost discutat mai mult timp un subiect care viza anume ședința de 

constituire a Parlamentului din data de 26 iulie 2021, pe când subiectul 

emisiunii era ședința de constituire a Parlamentului din data de 29 iulie 

2021, se atestă crearea unei situații confuze atât pentru invitații 

emisiunii, cât și pentru moderatoare, totodată fiind  indus în eroare 

consumatorul de programe în ceea ce privește tematica discutată.  

În acest sens, sunt relevante prevederile art. 13 alin. (5) din 

Codul serviciilor media audiovizuale al Republicii Moldova: „În 
programele audiovizuale de ştiri şi de dezbateri trebuie să fie 

respectate următoarele reguli: lit. b) „între subiectul abordat şi 

imaginile ce însoțesc comentariul să existe o conexiune reală”.  

 

– Vă mulțumesc, dna Cecan. Colegi, cine are întrebări către raportor? 

Dacă nu aveți întrebări către raportor, trecem la partea deliberativă. 

Cine vrea să se expună vizavi de acest subiect? Dacă îmi permiteți, 

vreau să încep eu. Din punctul meu de vedere, este o greșeală 

inadmisibilă. Dacă nu comentau, mai era cum era. Dar experții 

comentează încă. Din punctul meu de vedere, este o greșeală 



Procesul-verbal nr.31 al ședinței publice a CA din 23 august 2021, ora 09:00 

 

 

Pagina 5 din 20 

 

 

 

 

 

 

L. MANOLE: 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A. URSU-ANTOCI: 

 

 

 

 

 

 

AU VOTAT: 

 

 

A. URSU-ANTOCI: 

 

 

AU VOTAT: 

 

 

A. URSU-ANTOCI: 

 

 

 

 

 

AU VOTAT: 

 

 

A. URSU-ANTOCI: 

inadmisibilă. Excludem factorul uman, dar unde este creierul în situația 

dată? Cum poate furnizorul național să admită asemenea greșeli? Unicul 

furnizor național public. Sunt foarte curioasă, cum asemenea lucruri s-ar 

fi putut întâmpla? Vă rog, dna Manole. 

 

– Am citit cu atenție explicațiile IPNA „Teleradio-Moldova”. Eu cred 

că e o bătaie de joc, pur și simplu. „Din cauza stresului” – asta e o 

scuză? Activitatea în televiziune este un stres continuu și permanent, 

mai ales când e vorba de emisii în direct. Inginerul și producătorul 

acestei ediții cred că nu se aflau la prima transmisiune live. Apoi, pur și 

simplu ne mint în mod nerușinat. Prezentatoarea nu a adus nicio scuză! 

Nu încercați să mințiți, stimată administrație „Teleradio-Moldova”. Ne 

mințiți și pe noi, și telespectatorii. Există dovada video! Am impresia că 

administrația „Teleradio-Moldova” nu a înțeles în ce constă gravitatea 

acestei probleme. Nu e vorba doar despre imaginile video. Și asta e o 

greșeală enormă, dar cum ați și menționat: comentariile, analiza făcută 

în baza acestui video, întrebările puse de către moderatoare în baza 

acestui video – aici s-a produs cea mai mare eroare și inducere în eroare 

a telespectatorilor, mai bine zis, despre care, apropo, „Teleradio-

Moldova” nu spune absolut nimic în explicația transmisă CA. Mă 

conving încă o dată că actuala conducere, de fapt, toate conducerile 

„Teleradio-Moldova” așa și nu au înțeles care este rolul său pe piața 

audiovizuală, care este menirea instituției publice. Eu cred că asemenea 

atitudine nu mai poate fi tolerată. Mulțumesc. 

 

– Vă mulțumesc, dna Manole. Mai vrea cineva să se expună vizavi de 

acest subiect? Dacă nu mai vrea nimeni, trecem la partea decizională. 

Colegii de la monitorizare au constatat sancțiune. Eu o să susțin 

sancțiunea. 

A lua act de rezultatele monitorizării postului de televiziune 

„Moldova-1”. Cine este pentru? 

  

PRO – (6) UNANIM – A. URSU-ANTOCI, T. BURAGA,  

L. MANOLE, Iu. ROȘCA, D. VICOL și L. VIZIRU. 

 

– 6 – Pentru. A lua act de autosesizarea membrei CA, dna Larisa 

Manole. Cine este pentru? 

  

PRO – (6) UNANIM – A. URSU-ANTOCI, T. BURAGA,  

L. MANOLE, Iu. ROȘCA, D. VICOL și L. VIZIRU. 

 
– 6 – Pentru. A sancționa cu avertizare publică Instituția Publică 

Compania „Teleradio-Moldova”, fondatoarea postului de televiziune 

„Moldova-1”, pentru încălcarea prevederilor art. 13 alin. (5) lit. b) din 

Codul serviciilor media audiovizuale, în conformitate cu art. 84 alin. (3) 

lit. a) din Cod. Cine este pentru? 

 

PRO – (6) UNANIM – A. URSU-ANTOCI, T. BURAGA,  

L. MANOLE, Iu. ROȘCA, D. VICOL și L. VIZIRU. 

 

– 6 – Pentru. În conformitate cu prevederile art. 84 alin. (11) și (12) din 



Procesul-verbal nr.31 al ședinței publice a CA din 23 august 2021, ora 09:00 

 

 

Pagina 6 din 20 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

AU VOTAT: 

 

 

A. URSU-ANTOCI: 

Codul serviciilor media audiovizuale, Instituția Publică Compania 

„Teleradio-Moldova” este obligată să difuzeze textul sancțiunii în 

următoarele 48 de ore de la data adoptării deciziei privind aplicarea 

sancțiunii, sonor și/ sau vizual, de cel puțin 3 ori, în orele de maximă 

audiență, din care o dată în principalul program audiovizual de știri, în 

cazul serviciilor media audiovizuale generaliste și/sau de știri. Cine este 

pentru? 

 

PRO – (6) UNANIM – A. URSU-ANTOCI, T. BURAGA,  

L. MANOLE, Iu. ROȘCA, D. VICOL și L. VIZIRU. 

 

– 6 – Pentru. 

 

CONSILIUL AUDIOVIZUALULUI 

DECIDE: 

1. A lua act de rezultatele monitorizării postului public de televiziune „Moldova-1” 

(PRO (6) UNANIM – A. URSU-ANTOCI, T. BURAGA, L. MANOLE, Iu. ROȘCA, D. VICOL 

și L. VIZIRU).  

2. A lua act de autosesizarea membrei Consiliului Audiovizualului, Larisa Manole (PRO 

(6) UNANIM – A. URSU-ANTOCI, T. BURAGA, L. MANOLE, Iu. ROȘCA, D. VICOL și L. 

VIZIRU).  

3. A sancționa cu avertizare publică Instituția Publică Compania „Teleradio-Moldova”, 

fondatoarea postului public de televiziune „Moldova-1”, pentru încălcarea prevederilor art. 13 

alin. (5) lit. b) din Codul serviciilor media audiovizuale, în conformitate cu art. 84 alin. (3) lit. a) 

din Cod (PRO (6) UNANIM – A. URSU-ANTOCI, T. BURAGA, L. MANOLE, Iu. ROȘCA, 

D. VICOL și L. VIZIRU).  

4. În conformitate cu prevederile art. 84 alin. (11) și (12) din Codul serviciilor media 

audiovizuale, Instituția Publică Compania „Teleradio-Moldova” este obligată să difuzeze textul 

sancțiunii în următoarele 48 de ore de la data adoptării deciziei privind aplicarea sancțiunii, 

sonor și/ sau vizual, de cel puțin 3 ori, în orele de maximă audiență, din care o dată în 

principalul program audiovizual de știri, în cazul serviciilor media audiovizuale generaliste 

și/sau de știri: 

 

 „Consiliul Audiovizualului a sancționat cu avertizare publică postul public de 

televiziune „Moldova-1”, pentru încălcarea prevederilor art. 13 alin. (5) lit. b) din Codul 

serviciilor media audiovizuale, conform cărora: „În programele audiovizuale de știri și de 

dezbateri trebuie să fie respectate următoarele reguli: între subiectul abordat și imaginile ce 

însoțesc comentariul să existe o conexiune reală”.  

4.1. Instituția Publică Compania „Teleradio-Moldova” va prezenta, în termen de 5 zile 

de la data aducerii la cunoștință a prezentei decizii, un raport despre executarea prevederilor art. 

84 alin. (11) și (12) din Codul serviciilor media audiovizuale, care va include data și ora 

difuzării textului sancțiunii. 

5. Prezenta decizie poate fi contestată cu o cerere prealabilă la Consiliul Audiovizualului 

în termen de 30 de zile de la data comunicării deciziei. În ordine de contencios administrativ, 

decizia poate fi contestată la Judecătoria Chișinău, sediul Râșcani (MD-2068, mun. Chișinău, 

str. Kiev nr. 3), în termen de 30 de zile din data comunicării răspunsului cu privire la cererea 

prealabilă sau din data expirării termenului prevăzut pentru soluționarea acesteia. 

6. Controlul asupra executării prezentei decizii îl exercită Direcția monitorizare TV. 

7. Prezenta decizie intră în vigoare la data adoptării și va fi publicată în Monitorul 



Procesul-verbal nr.31 al ședinței publice a CA din 23 august 2021, ora 09:00 

 

 

Pagina 7 din 20 

 

Oficial al Republicii Moldova și pe pagina web a Consiliului Audiovizualului. 

ANEXĂ: DECIZIA nr. 31/197 din 23 august 2021 

 

ORDINEA DE ZI: CHESTIUNEA  nr. 2 

Cu privire la examinarea rezultatelor monitorizării postului de 

televiziune „Jurnal  TV”, urmare a petițiilor parvenite din partea dlor 

Alexei Vizdan, Ion Țărnă  și Ion Axenti 

 

V. CECAN:  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

– La data de 13 iulie, 20 iulie și 28 iulie 2021, în adresa Consiliului 

Audiovizualului au parvenit 3 plângeri f/nr din partea dlor Ion Țărnă și 

Alexei Vizdan, cât și din partea avocatei acestora, Natalia Moloșag, prin 

care informează despre faptul că postul de televiziune „Jurnal TV” a 

difuzat în cadrul serviciului său de programe câteva investigații, în care 

au fost vizați Ion Țărnă și Alexei Vizdan. Astfel, petiționarii invocă 

faptul că la realizarea acestora, jurnaliștii de la postul de televiziune 

„Jurnal TV” au încălcat principiul prezumției nevinovăției și au permis 

să fie aduse acuzații fără să se ofere posibilitatea învinuiților să-și 

exprime punctul de vedere pentru fiecare capăt de acuzare, și nici nu li 

s-a oferit dreptul la replică, după cum au solicitat. 

Drept urmare,  în cadrul ședinței publice din 04 august 2021, 

Consiliul Audiovizualului a examinat petițiile parvenite din partea dlor 

Alexei Vizdan și Ion Țărnă la data de 13 iulie 2021, 20 iulie 2021 și 28 

iulie 2021, iar urmare a dezbaterilor publice și a intervenției telefonice a 

petiționarului Alexei Vizdan și a avocatei Natalia Moloșag, au apărut 

unele neclarități privind acordarea dreptului la replică, urmare a 

solicitării parvenite în adresa „Jurnal TV” din partea acestuia. Astfel, 

prin Decizia nr. 29/189 din 04 august 2021, Consiliul Audiovizualului a 

decis prelungirea termenului de examinare a petițiilor parvenite din 

partea dlor Alexei Vizdan și Ion Țărnă, cu cel mult 15 zile lucrătoare, în 

vederea stabilirii obiective a tuturor circumstanțelor. 

La data de 03 august 2021, în adresa Consiliului Audiovizualului 

a mai parvenit o petiție f/nr. din aceeași dată, din partea dlor Ion Țărnă 

și Igor Axenti, prin care se invocă faptul că la data de 28 iulie 2021, în 

buletinul de știri de la orele 19:00, postul de televiziune „Jurnal TV”, cu 

titlul de știre, a difuzat reportajul „Voiau să preia conducerea IP 

Dubăsari”, în care s-au relatat fapte cu privire la presupusele 

conversații private ale ofițerilor Ion Țărnă și Igor Axenti, în care ultimii 

discută despre „preluarea conducerii în IP Dubăsari și despre 

remunerări ilegale livrate sistemic unor figuri din cadrul Ministerului 

de Interne”.  

Astfel, petiționarii specifică că, fără a verifica veridicitatea 

înscrisurilor prezentate, postul de televiziune a declarat că materialele 

prezentate sunt  autentice și de drept derivate din cauza penală aflată în 

gestiunea Procuraturii Anticorupție, în cadrul căreia sunt investigați 

Alexei Vizdan și Ion Țărnă.  

În acest sens, Ion Țărnă și Igor Axenti insistă asupra faptului că 

jurnaliștii specifică  că această conversație a avut loc la începutul anului 

2020, însă de fapt, cauza penală gestionată de procuratura specializată a 

fost pornită în luna septembrie a anului 2020. Mai mult ca atât, 

jurnaliștii ar fi interpretat pe „bunul plac” conversația ofițerilor și au 



Procesul-verbal nr.31 al ședinței publice a CA din 23 august 2021, ora 09:00 

 

 

Pagina 8 din 20 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

identificat nume, atribuindu-le unor persoane în sensul respectiv.  

Astfel, petiționarii invocă faptul că „În cadrul produsului 

mediatic au fost repetat difuzate date care  nu corespund realității, care 

nu se bazau pe un substrat factologic, aveau un caracter defăimător și 

permiteau identificarea persoanelor vizate, atentând la imaginea, 

onoarea, demnitatea și reputația profesională a celor doi ofițeri, cât și 

dreptul la respectarea vieții private”. Totodată, petiționarii mai afirmă 

că în cadrul subiectului au mai difuzate fapte care nu corespund 

adevărului, și anume: „Faptul că Țărnă Ion și Axenti Igor au întreținut 

conversația din corespondența prezentată. De facto, nici Țărnă Ion, și 

nici Axenti Igor, în perioada ultimilor 5 ani, nu au deținut telefoane 

mobile pe baza de Android așa cum este prezentat în screen short-urile 

trucate”. 

De asemenea,  Ion Țărnă și Igor Axenti menționează faptul că 

această corespondență trucată a fost arătată și fostului manager al 

instituției în care activează Ion Țărnă, cu scopul de a altera relațiile 

dintre funcționari și crearea iluziei unei comunități de persoane care 

participă la acțiuni ilegale. În acest sens, petiționarii consideră că 

acestea puteau fi combătute, dacă jurnaliștii le-ar fi acordat dreptul la 

replică. Mai mult, Ion Țărnă și Igor Axenti susțin că  jurnaliștii nu 

puteau să publice acele conversații (dacă și existau poze cu această 

conversație), pentru că „sursa confidențială” din start nu avea dreptul să 

comunice despre conversația ofițerilor, dat fiind faptul că aceste date 

sunt protejate de Legea nr. 131 din 8 iulie 2011 privind protecția 

datelor cu caracter personal și urmau a fi comunicate doar cu acordul 

în scris al subiectului vizat. 

Petiționarii mai remarcă că este neveridic și faptul că Ion Țărnă 

nu răspunde la telefon și se află în afara țării: „De facto, aceste lucruri 

sunt niște falsuri și chiar în reportajul din 30.07.2021, difuzat cu titlul 

de știre la postul Jurnal TV, au fost prezentate secvențe când Ion Țărnă 

și Vizdan Alexei s-au aflat la sediul televiziunii. Tot atunci, Ion Țărnă i-

a comunicat jurnalistei Cristina Pasat-Burlacu că el poate fi contactat 

la numărul de telefon care îi aparține și care e cunoscut de toți, iar 

ultima să nu relateze falsuri față de consumatorii produsului mediatic.” 

Țărnă Ion și Axenti Igor stabilesc că redacția postului Jurnal TV, 

fără a ține cont de solicitările petiționarului care au fost depuse în 

termen și conform procedurii prescrise de lege, a difuzat repetat 

informații care prin natura acestora nu au un suport faptic, fac ingerință 

și aduc îngrădiri unui șir de drepturi fundamentale ale petiționarilor.  

În contextul celor expuse, Ion Țărnă și Igor Axenti solicită CA 

verificarea acțiunilor postului de televiziune „Jurnal TV” în coraport cu 
respectarea drepturilor și intereselor fundamentale ale lui Igor Axenti și 

Țarnă Ion, prin prisma art. 11, art. 13 și art. 14 din Codul serviciilor 

media audiovizuale. 

În temeiul prevederilor art. 83 alin. (2) din Codul serviciilor 

media audiovizuale, precum și în scopul examinării obiective a tuturor 

circumstanțelor sesizate, prin scrisoarea nr. 985 din 05 august 2021, 

Consiliul Audiovizualului a solicitat ICS „REFORMA ART” SRL, 

fondatoarea postului de televiziune „Jurnal TV”, să-și expună opinia 

referitor la cele invocate în petiția dlor Ion Țărnă și Igor Axenti.  De 

specificat că până la momentul de față, furnizorul de servicii media nu 



Procesul-verbal nr.31 al ședinței publice a CA din 23 august 2021, ora 09:00 

 

 

Pagina 9 din 20 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

s-a expus pe obiectul petiției. 

În conformitate cu prevederile art. 75 alin. (4) lit. a) și art. 83 alin. 

(3) lit. c) din Codul serviciilor media audiovizuale, Consiliul 

Audiovizualului a efectuat monitorizarea postului de televiziune „Jurnal 

TV”, prin prisma celor invocate în petiția dlor Ion Țărnă și Igor Axenti. 

Rezultatele monitorizării au atestat că la data de 28 iulie 2021, 

postul de televiziune „Jurnal TV” a difuzat în cadrul buletinului de știri 

„Jurnalul orei 19:00” (durata 45 min 06 sec.) un subiect cu titlul „Voiau 

să preia conducerea IP Dubăsari”(19:27:55), în care se relatează 

despre faptul că: 

- BETA - „Echipa de investigații „Jurnal TV” a intrat în posesia unei 

discuții private dintre Ion Țarnă, șeful Secției Investigarea 

Infracțiunilor din cadrul Inspectoratului de Poliție Dubăsari și Igor 

Axenti, ofițer în cadrul Inspectoratului Național de Investigație. Cei doi 

polițiști vorbesc despre preluarea conducerii Inspectoratului de Poliție 

Dubăsari, iar Țărnă scrie cine ar trebui de înlăturat de la conducere 

pentru a putea ajunge șef la inspectorat”. Mai mult, cei doi vorbesc 

despre remunerări ilegale livrate sistematic unor figuri din cadrul 

Ministerului de Interne”. 

Drept urmare, reporterul specifică că discuțiile dintre cei doi au 

avut la începutul anului 2020, în acea perioadă șeful Secției Investigarea 

Infracțiunilor din cadrul Inspectoratului de Poliție Dubăsari, Ion Țarnă, 

ar fi fost avansat în funcția de comisar principal, iar în corespondență 

acesta se plânge că la conducerea IGP ar fi revenit fostul comisar-șef, 

Sergiu Cociorva, ceea ce l-a deranjat. 

Astfel, sunt difuzate imagini video cu presupusa corespondență 

dintre Ion Țărnă și Igor Axenti, din conținutul căreia se subînțelege 

prezența unor acțiuni ilegale de preluare a controlului asupra IG 

Dubăsari, și sunt menționate numele a mai multor angajați MAI: 

Dumitru Șișcanu, Dorin Bînțu, Pavel Voicu (la cel moment Ministru de 

Interne), Iurie Burciu, Vitalie Grabovschi, Alexei Vizdan.  

De specificat că în cadrul subiectului au fost prezentate pozițiile 

lui Dumitru Șișcanu, Dorin Bînțu, Vitalie Grabovschi, Alexei Vizdan și 

Iurie Burciu. De asemenea, se specifică că postul de televiziune „Jurnal 

TV” a telefonat repetat pe procurorul Centrului Național Anticorupție, 

Victor Muntean, cel care instrumentează dosarul de corupție în care 

sunt vizați Ion Țărnă și Alexei Vizdan, la care sunt atașate aceste 

discuții, însă acesta a declarat că fiind în concediu, nu poate să ofere 

aceste detalii. 

Pe parcursul subiectului, se specifică că postul de televiziune 

„Jurnal TV” a încercat de a obține o reacție și din partea  lui Ion Țarină 
și Igor Axenti, dar aceștia nu au răspuns la telefon (în cadrul subiectului 

sunt difuzate secvențe audio care ar demonstra încercarea jurnaliștilor 

de a telefona persoanele vizate: min.19:28:53 și min. 19:29:26). Drept 

urmare, reporterul specifică că:  „Potrivit informațiilor, Ion Țărnă s-ar 

afla în concediu medical, dar sursele noastre susțin că Țărnă ar fi 

părăsit teritoriul țării”. Astfel, poziția petiționarilor nu a fost 

prezentată. 

În scopul examinării obiective a tuturor circumstanțelor, Consiliul 

Audiovizualului a monitorizat și reportajul din 30 iulie 2021, la care fac 

trimitere petiționarii. 



Procesul-verbal nr.31 al ședinței publice a CA din 23 august 2021, ora 09:00 

 

 

Pagina 10 din 20 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Rezultatele monitorizării au atestat că la data de 30 iulie, postul de 

televiziune „Jurnal TV” a difuzat în cadrul programului informativ 

„Jurnalul orei 19:00” un subiect cu titlul „Au forțat intrarea în sediul 

Jurnal TV”. În debutul subiectului prezentatoare relatează: „Vizați într-

un serial de investigații jurnalistice realizate de către redacția postului 

nostru de televiziune, fostul polițist Alexei Vizdan și fostul coleg Ion 

Țărnă, care activează în cadrul Inspectoratului de Poliție Dubăsari și 

au statut de învinuiți în câteva cauze penale, au pătruns în sediul 

„Jurnal TV”. Țărnă și Vizdan au sărit turnichetul de la intrarea în 

sediul redacției și au intrat în încăperea unde lucrează echipa de la 

știri și jurnaliștii de investigație. Potrivit juriștilor, acțiunile polițiștilor 

cad sub incidența codului penal. Serviciul Protecție și Anticorupție au 

anunțat că s-au autosesizat în urma materialelor video și au inițiat o 

anchetă de serviciul pe numele  polițistului Ion Țărnă, care potrivit 

actelor,  s-ar afla în concediu medical”.  

Astfel, în cadrul subiectului sunt difuzate imagini video în care un 

bărbat pășește turnichetul și se deplasează în sediul redacției, iar 

jurnalistul vine cu specificarea că primul caz a avut loc pe data de 22 

iulie 2021, la orele 16:42, și deși accesul în cadrul sediului postului de 

televiziune „Jurnal TV” este restricționat, „fostul polițist Alexei Vizdan 

sare abuziv peste bariera de la intrare, înaintând spre intrarea în 

redacție, și se îndreaptă spre biroul administrației pentru a se plânge 

că echipa de investigație a realizat un material cu privire la Declarația 

sa de avere și de interese, pe numele cărora au fost pornite anchete de 

control privind averea pe care o dețin, dar nu o declară. La ieșirea din 

biroul administrației, Alexei Vizdan s-a îndreptat spre reporterul de 

investigație și a vorbit urât, încercând să-l intimideze și să-l amenințe. 

Timp de 40 de secunde, Vizdan a strigat și a gesticulat, fluturând cu 

niște acte. Ulterior a plecat cum a intrat, sărind peste turnichet”. La 

cele relatate de jurnalist, de specificat că în imaginile video difuzate 

(fără sunet), Alexei Vizdan se apropie de o jurnalistă și începe să 

discute cu ea, fără a gesticula sau a atrage atenția celor prezenți în 

redacție.   

În continuare urmează o altă secvență video, în care se vede, de 

asemenea, cum un alt bărbat pășește peste turnichet, imaginile fiind 

însoțite de comentariile jurnalistului: „Modul specific bandelor 

huliganice din anii 90, în care dă buzna Vizdan în sediul privat al 

postului nostru de televiziune „Jurnal TV”, se repetă și pe 29 iulie 

2021, de această dată a fost însoțit și de Ion Țărnă. Precizăm că Ion 

Țărnă activează în cadrul Inspectoratului de Poliție Dubăsari și a fost 

în ultima vreme subiect de investigații la „Jurnal TV”. Atât Vizdan cât 
și Țărnă au fost interceptați într-un episod vizând contrabanda cu 

țigări. Acum trei zile, echipa de investigație de la „Jurnal TV” a intrat 

în posesia unei discuții private dintre Țărnă și Igor Axenti, ofițer în 

cadrul Inspectoratului Național de Investigație. Cei doi polițiști ar fi 

vorbit despre preluarea conducerii Inspectoratului de Poliție Dubăsari, 

iar Țărnă ar scrie cine ar trebui de înlăturat de la conducere, pentru a 

putea ajunge șef la Inspectorat. Axenti a calificat discuțiile drept un fals 

și a declarat că va investiga cum au ajuns acestea în spațiul public. Mai 

mult, cei doi vorbesc despre remunerări ilegale, care erau livrate 

sistematic unor figuri din cadrul MAI. Cei doi polițiști au transmis 



Procesul-verbal nr.31 al ședinței publice a CA din 23 august 2021, ora 09:00 

 

 

Pagina 11 din 20 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A. URSU-ANTOCI: 

 

 

L. MANOLE: 

 

 

A. URSU-ANTOCI: 

 

V. CECAN: 

 

 

 

 

 

L. MANOLE: 

 

A. URSU-ANTOCI: 

 

 

administrației „Jurnal TV” o preîntâmpinare în încercarea de a 

intimida echipa care îi investighează. Între timp, Alexei Vizdan are 

statut de învinuit într-un dosar de corupție și a fost dat afară din poliție, 

iar Ion Țărnă continuă să activeze în cadrul Inspectoratului de Poliție 

din Dubăsari, dar este vizat într-o anchetă de serviciu inițiată de 

SPIA”. 

În contextul celor expuse, de remarcat faptul că pe lângă acuzațiile 

aduse de pătrunderea abuzivă în sediul postului de televiziune, cât și 

intimidarea echipei „Jurnal TV” de către Ion Țărnă și Alexei Vizdan, în 

cadrul subiectului din 30 iulie 2021 s-a relatat repetat despre discuțiile 

private dintre Ion Țărnă și Igor Axenti, care ar fi vorbit despre preluarea 

conducerii Inspectoratului de Poliție Dubăsari, cât și despre alte 

ilegalități, ca și în cazul subiectului din 28 iulie 2021, fără a fi 

prezentată poziția persoanelor vizate.  

În acest sens, de specificat că dacă în cadrul subiectului din 28 iulie 

2021, jurnaliștii postului de televiziune „Jurnal TV” au încercat de a 

demonstra faptul că persoanele nu au fost de găsit, atunci în cadrul 

subiectului din 30 iulie 2021, se atestă că atât Ion Țarină,  cât și Alexei 

Vizdan au fost prezenți la sediul postului de televiziune, însă nu se 

atestă intenția jurnaliștilor de a obține o reacție de la aceștia. Despre 

poziția lui Igor Axenti referitor la discuțiile private sus-menționate, în 

cadrul subiectului din 30 iulie 2021, s-a specificat că: „Axenti a calificat 

discuțiile drept un fals și a declarat că va investiga cum au ajuns 

acestea în spațiul public”. 

În acest sens, sunt relevante prevederile art. 13 alin. (4) din Codul 

serviciilor media audiovizuale, care prevede: „În cadrul programelor 

audiovizuale de ştiri, pentru care exactitatea şi corectitudinea sânt 

esențiale, relatările trebuie să provină din surse sigure, suficient 

documentate sub aspect factologic, cu o abordare credibilă şi 

imparțială a evenimentelor, cu reflectarea echilibrată a diferitor 

opinii.” 

 

– Vă mulțumesc, dna Cecan. Întrebări către raportor are cineva? Vă rog, 

dna Manole. 

 

– Am vrut să concretizez. Deci, petiționarii cer dreptul la replică? Asta e 

cerința lor? 

 

– Nu numai asta. 

 

– În celelalte 3 petiții ei au specificat că au solicitat dreptul la replică, 
dar această solicitare nu a fost satisfăcută. În ultima petiție, din 03 

august, de asemenea, ei au specificat că toate aceste neclarități și aceste 

conflicte ar fi dispărut dacă ar fi primit dreptul la replică pentru a se 

expune corect vizavi de investigații. 

 

– Deci, dreptul la replică solicită. 

 

– Și-și manifestă nemulțumirea, dna Manole, despre faptul cum a fost 

relatat subiectul. 

 



Procesul-verbal nr.31 al ședinței publice a CA din 23 august 2021, ora 09:00 

 

 

Pagina 12 din 20 

 

L. MANOLE: 

 

 

D. VICOL: 

 

A. URSU-ANTOCI: 

 

 

D. VICOL: 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A. URSU-ANTOCI: 

 

 

L. MANOLE: 

 

 

 

 

 

 

A. URSU-ANTOCI: 

 

 

L. MANOLE: 

– Dreptul la replică, asta cer. Să-și spună poziția lor față de tot ce se 

întâmplă. 

 

– Dar nu sunt mulțumiți, în opinia lor, cum a fost reflectat subiectul. 

 

– Trecem la partea deliberativă. Colegi, cine vrea să se expună vizavi de 

acest subiect? Vă rog, dle Vicol. 

 

– Eu voi fi foarte succint. Este un subiect deja într-o perpetuă derulare, 

cu mai multe episoade. Vedem că ambele părți sunt decise să-și apere 

poziția, și este firesc acest lucru, numai că unica ce nu pot eu înțelege, 

stimați colegi și dna președinte, din ce cauză nu se încearcă atingerea 

unui consens? În sensul că ar trebui să cedeze, din punctul meu de 

vedere, în spiritul și litera legii – ambele părți să se oprească din aceste 

bătălii interminabile. Fiindcă și noi, în calitate de autoritate care 

reglementăm aceste aspecte, suntem deja în situația de a ne repeta 

atunci când menționăm că dreptul la replică a fost acordat în prima 

instanță. Ulterior, nu înțeleg nici poziția furnizorului, din ce cauză nu 

depune toate diligențele și toate eforturile pentru a epuiza acest subiect? 

Acest lucru este unul regretabil. Eu vorbesc despre o anumită 

fenomenologie care se atestă la unele posturi de televiziune atunci când 

se inflamează spiritele, și mai ales că nu se dorește curmarea unui 

diferend mediatic în fașă. Acest lucru mă determină să cred că există 

anumite interese ascunse, și nu primează, în primul rând, informarea 

echidistantă, corectă a telespectatorului, și mai ales atingerea unei 

poziții care să ofere drept de egalitate ambelor părți. Din acest punct de 

vedere, aș îndemna furnizorii de servicii media audiovizuale, atunci 

când abordează subiecte spinoase (este foarte important să fie abordate 

aceste subiecte de investigație jurnalistică), totuși să țină cont de faptul 

că dreptul la replică trebuie asigurat și acordat cu bună credință, nu 

astfel încât să se fenteze legislația. Fiindcă de multe ori se atestă, 

inclusiv la postul de televiziune „Jurnal TV”, atunci când se ia act de 

anumite demersuri care vin din partea celor care sesizează autoritatea 

audiovizuală, iar postul de televiziune încearcă strict formal să acorde 

acest drept la replică, astfel încât să nu epuizeze subiectul și să nu se 

încadreze în albia legalității. 

 

– Vă mulțumesc mult, dle Vicol. Mai vrea cineva să se expună vizavi de 

acest subiect? Dna Manole, Vă rog. 

 

– Eu nu degeaba am întrebat despre ce, de fapt, cer petiționarii. Vreau 
să cred că ei înțeleg ce înseamnă dreptul la replică, deși pare să nu fie 

așa. Poziția lor, în primele reportaje, a fost menționată în subiectele 

puse pe post. Deci, poziția lor a fost prezentată exact așa cum au 

relaționat cu reporterul. Dreptul la replică ce-ar însemna? Tot atâtea 

reportaje cu doar petiționarii în cadru și altceva nimic? 

 

– Dna Manole, nu a fost doar un singur reportaj, au fost mai multe 

reportaje. 

 

– Mai multe. Păi, ei ce cer? Dreptul la replică se acordă în aceleași 



Procesul-verbal nr.31 al ședinței publice a CA din 23 august 2021, ora 09:00 

 

 

Pagina 13 din 20 

 

 

 

 

A. URSU-ANTOCI: 

 

 

L. MANOLE: 

 

D. VICOL: 

 

 

 

L. MANOLE: 

 

D. VICOL: 

 

 

 

L. MANOLE: 

 

D. VICOL: 

 

A. URSU-ANTOCI: 

 

 

 

 

 

AU VOTAT: 

 

 

A. URSU-ANTOCI: 

 

 

 

L. MANOLE: 

 

D. VICOL: 

 

T. BURAGA: 

 

 

L. VIZIRU: 

 

 

A. URSU-ANTOCI: 

 

L. VIZIRU: 

 

Iu. ROȘCA: 

 

condiții ca și … Eu nu prea înțeleg. Cum își închipuie ei dreptul la 

replică? 

 

– Eu îmi imaginez în felul următor, din ceea ce citesc eu. Ei cred că 

după fiecare reportaj trebuie să le ia dreptul la replică 

 

– Să urmeze un alt …? Asta e …! Pardon! 

 

– Și mai mult decât atât, aveți dreptate, ei consideră că prejudiciul 

mediatic care le-a fost acordat lor - dreptul la replică trebuie să fie 

proporțional, la fel … 

 

– Și ce-ar însemna asta? 

 

– Asta ar însemna că ei se simt lezați și consideră că anumite frânturi 

care li s-a dat, și postul consideră ce e drept la replică, nu este suficient 

pentru a-și exprima viziunea. 

 

– Există instanța pentru aceasta. 

 

– Exact, exact. 

 

– Există instanța, foarte adevărat, dna Manole. Colegi, mai vrea cineva 

să se expună? Dacă nu vrea nimeni să se expună, trec la partea 

decizională. 

A lua act de rezultatele monitorizării postului de televiziune 

„Jurnal TV”. Cine este pentru? 

 

PRO – (6) UNANIM – A. URSU-ANTOCI, T. BURAGA,  

L. MANOLE, Iu. ROȘCA, D. VICOL și L. VIZIRU. 

 

– 6 – Pentru. Colegi, dacă e să ne ghidăm după ce a constatat Direcția 

monitorizare, ar fi avertizare publică. Eu Vă întreb părerea Dvs. Dna 

Manole? 

 

– Eu voi vota împotrivă. 

 

– Eu voi susține avertizarea publică. 

 

– Eu voi susține avertizare publică, fiindcă ar trebui cumva să găsească 

acel punct la care să ajungă …,vorba dlui Vicol. 
 

– Eu voi susține doar „a admite petiția din 03 august”, fiindcă atunci nu 

a existat expunerea poziției acestor petiționari. 

 

– Noi acum despre sancțiune … Veți susține? 

 

– Da. 

 

– Eu la fel susțin. Și am mai tras o mică concluzie complementară pe 

acest caz. Este ca un efect care pune în pericol identitatea persoanei 



Procesul-verbal nr.31 al ședinței publice a CA din 23 august 2021, ora 09:00 

 

 

Pagina 14 din 20 

 

 

 

 

 

 

 

 

A. URSU-ANTOCI: 

 

 

 

 

 

 

AU VOTAT: 

 

 

A. URSU-ANTOCI: 

 

 

 

 

 

AU VOTAT: 

 

 

A. URSU-ANTOCI: 

 

 

 

 

 

 

aflate sub urmărire penală, ținând cont de principiile statului de drept, și 

mă întreb dacă este admisibil să se plimbe în spațiul public probe ale 

dosarului penal, fiindcă sunt efectuate sub aspectul măsurilor de 

investigații speciale. Cred că aceasta e chestiune inadmisibilă care, 

organele de urmărire penală trebuie să nu fi admis acest fapt. Este în 

sarcină a lor, în primul rând, să nu se admită astfel de scurgere în dosar. 

 

– Vă mulțumesc, dle Roșca. Dvs. veți susține.  

A admite petițiile f/nr. parvenite în adresa Consiliului 

Audiovizualului, la data de 13, 20 și 28  iulie 2021, din partea domnilor 

Alexei Vizdan și Ion Țarină și petiția f/nr. parvenită în adresa 

Consiliului Audiovizualului, la data de 03 august  2021, din partea 

domnilor Ion Țărnă și Igor Axenti. Cine este pentru? 

 

PRO – (5) – A. URSU-ANTOCI, T. BURAGA, Iu. ROȘCA, D. 

VICOL și L. VIZIRU. CONTRA – (1) - L. MANOLE 

 

– 5 – Pentru, 1 – Împotrivă. A sancționa cu avertizare publică ICS 

„REFORMA ART” SRL, fondatoarea postului de televiziune „Jurnal 

TV”, pentru încălcarea prevederilor art. 13 alin. (4) din Codul 

serviciilor media audiovizuale, în conformitate cu art. 84 alin. (3) lit. a) 

din Cod. Cine este pentru? 

 

PRO – (5) – A. URSU-ANTOCI, T. BURAGA, Iu. ROȘCA, D. 

VICOL și L. VIZIRU. CONTRA – (1) - L. MANOLE 

 

– 5 – Pentru, 1 – Împotrivă. În conformitate cu prevederile art. 84 alin. 

(11) și (12) din Codul serviciilor media audiovizuale, ICS „REFORMA 

ART” SRL este obligată să difuzeze textul sancțiunii în următoarele 48 

de ore de la data adoptării deciziei privind aplicarea sancțiunii, sonor și/ 

sau vizual, de cel puțin 3 ori, în orele de maximă audiență, din care o 

dată în principalul program audiovizual de știri, în cazul serviciilor 

media audiovizuale generaliste și/sau de știri. Vă mulțumesc. 

 

CONSILIUL AUDIOVIZUALULUI 

DECIDE: 

1. A lua act de rezultatele monitorizării postului de televiziune „Jurnal TV” (PRO (6) 

UNANIM – A. URSU-ANTOCI, T. BURAGA, L. MANOLE, Iu. ROȘCA, D. VICOL și L. 

VIZIRU).  

2. A admite petițiile f/nr. parvenite în adresa Consiliului Audiovizualului la 13, 20 și 28 

iulie 2021 din partea dlor Alexei Vizdan și Ion Țărnă și petiția f/nr. din data de 03 august 2021 

din partea dlor Ion Țărnă și Igor Axenti (PRO (5) – A. URSU-ANTOCI, T. BURAGA, Iu. 

ROȘCA, D. VICOL și L. VIZIRU; CONTRA (1) – L. MANOLE).  

3. A sancționa cu avertizare publică ICS „REFORMA ART” SRL, fondatoarea postului 

de televiziune „Jurnal TV”, pentru încălcarea prevederilor art. 13 alin. (4) din Codul serviciilor 

media audiovizuale, în conformitate cu art. 84 alin. (3) lit. a) din Cod (PRO (5) – A. URSU-

ANTOCI, T. BURAGA, Iu. ROȘCA, D. VICOL și L. VIZIRU; CONTRA (1) – L. MANOLE).  

4. În conformitate cu prevederile art. 84 alin. (11) și (12) din Codul serviciilor media 

audiovizuale, ICS „REFORMA ART” SRL este obligată să difuzeze textul sancțiunii în 

următoarele 48 de ore de la data adoptării deciziei privind aplicarea sancțiunii, sonor și/ sau 

vizual, de cel puțin 3 ori, în orele de maximă audiență, din care o dată în principalul program 



Procesul-verbal nr.31 al ședinței publice a CA din 23 august 2021, ora 09:00 

 

 

Pagina 15 din 20 

 

audiovizual de știri, în cazul serviciilor media audiovizuale generaliste și/sau de știri: 

 

„Consiliul Audiovizualului a sancționat cu avertizare publică postul de televiziune 

„Jurnal TV” pentru încălcarea prevederilor art. 13 alin. (4) din Codul serviciilor media 

audiovizuale, conform cărora: „În cadrul programelor audiovizuale de știri, pentru care 

exactitatea și corectitudinea sunt esențiale, relatările trebuie să provină din surse sigure, 

suficient documentate sub aspect factologic, cu o abordare credibilă și imparțială a 

evenimentelor, cu reflectarea echilibrată a diferitor opinii”. 

 

4.1. ICS „REFORMA ART” SRL va prezenta, în termen de 5 zile de la data aducerii la 

cunoștință a prezentei decizii, un raport despre executarea prevederilor art. 84 alin. (11) și (12) 

din Codul serviciilor media audiovizuale, care va include data și ora difuzării textului sancțiunii. 

5. Prezenta decizie poate fi contestată cu o cerere prealabilă la Consiliul Audiovizualului 

în termen de 30 de zile de la data comunicării deciziei. În ordine de contencios administrativ, 

decizia poate fi contestată la Judecătoria Chișinău, sediul Râșcani (MD-2068, mun. Chișinău, 

str. Kiev nr. 3), în termen de 30 de zile din data comunicării răspunsului cu privire la cererea 

prealabilă sau din data expirării termenului prevăzut pentru soluționarea acesteia. 

6. Controlul asupra executării prezentei decizii îl exercită Direcția monitorizare TV. 

7. Prezenta decizie intră în vigoare la data adoptării și va fi publicată în Monitorul 

Oficial al Republicii Moldova și pe pagina web a Consiliului Audiovizualului. 

ANEXĂ: DECIZIA nr. 31/198 din 23 august 2021 

 

ORDINEA DE ZI: CHESTIUNEA  nr. 3 

Cu privire la examinarea cererii de eliberare a licenței de emisie 

„BEST WAY MEDIA” SRL pentru postul de televiziune „SPECIAL 

TV” 

S. CHIȚANU:  

 

 

 

 

 

 

 

A. URSU-ANTOCI: 

 

L. GUȚU:  

 

A. URSU-ANTOCI: 

Administrator 

„SPECIAL TV”: 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

– Prin cererea f/nr. din 28 iulie 2021, „BEST WAY MEDIA” SRL a 

solicitat Consiliului Audiovizualului eliberarea licenței de emisie pentru 

postul de televiziune „SPECIAL TV”, al cărui serviciu de programe 

urmează a fi difuzat prin rețelele distribuitorilor de servicii din țară, în 

format: Generalist, prevăzut de proiectul editorial și Structura 

serviciului media audiovizual de programe pentru postul de televiziune 

„SPECIAL TV”, după cum urmează în proiectul de decizie. 

 

– Vă mulțumesc. Este dorința de a expune …?  

 

– Da. 

 

– Vă rog. Bună ziua. Vă rog să ne prezentați proiectul Dvs. 

 

– Bună ziua. Sunt Anatolie Popovici. Stimați membri ai 
audiovizualului, Vă salut și Vă doresc o ședință plăcută și bună. Ca să 

nu Vă răpesc mult timp, o să prezint foarte succint proiectul meu 

editorial. Noi intenționăm să facem exclusiv un content local, un 

content autohton. La început vom face doar știri și 2 emisiuni de autor. 

În aceste de autor vor fi invitați în emisiune, niște emisiuni de autor pe 

temă politică și pe temă socială. Pe parcurs deja putem să suplinim grila 

de emisie cu domeniul din sport, cultură și cu alte domenii din social. 

Sunt, de fapt, vicepreședintele Asociației de Dans din Republica 

Moldova și sunt niște idei de a face niște emisiuni cu mult sport, copii, 



Procesul-verbal nr.31 al ședinței publice a CA din 23 august 2021, ora 09:00 

 

 

Pagina 16 din 20 

 

 

 

 

 

 

A. URSU-ANTOCI: 

 

Administrator 

„SPECIAL TV”: 

 

 

A. URSU-ANTOCI: 

 

L. VIZIRU: 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Administrator 

„SPECIAL TV”: 

 

 

 

 

 

 

 

 

T. BURAGA: 

 

 

 

 

Administrator 

„SPECIAL TV”: 

 

 

T. BURAGA: 

 

 

A. URSU-ANTOCI: 

 

 

D. VICOL: 

 

tineret. Știrile noastre nu vor fi în format obișnuit, în format în care doar 

se prezintă știrile. Cred că este un format inedit pentru Republica 

Moldova. Ele vor fi nu prezentate, ci dezbătute, comentate cu tentă 

umoristică. 

 

– În sensul? 

 

 

– Cam asta e ceea ce ține de proiectul nostru editorial. Vă mulțumesc 

mult pentru atenția acordată.  

 

– Noi avem întrebări către Dvs. Vă rog, dna Viziru. 

 

– Spuneți-mi, Vă rog frumos, cât la sută veți avea producție proprie? 

Grila de emisie trebuie să fie adusă în concordanță cu Structura 

serviciului media audiovizual. Din ce motiv? Dvs. declarați că veți avea 

producție proprie – 100%, dar în același timp, specificați că exclusiv, 

furnizorul de servicii media va elabora doar 37,3% de producție 

audiovizuală. Respectiv, producția proprie a Dvs. reprezintă doar 

37,3%, fiindcă nu aveți nici coproducție cu altcineva, doar aveți 

producții ale altor producători, care intră într-o altă categorie la 

Structura serviciului media audiovizual. Consider că trebuie un pic să 

Vă revedeți actele, pentru ca să le aduceți în concordanță cu legislația în 

vigoare și cu cerințele de eliberare a unei licențe de emisie. 

 

– Noi planificăm totuși să facem aceste 2 emisiuni de autor, știrile care 

vor fi - vor fi comentate, vor fi dezbătute, discutate. Adică, nu pur și 

simplu prezentate, dar cam de gen cum se face în Rusia, cu Paris Hilton, 

ceva de genul … Și plus, dorim să facem, vloggerii moldoveni la fel să-

i postăm, să fie în grila de emisie. Deci, să luăm poziția autohtonă a 

vloggerilor și s-o prezentăm - o oră de prezentare a vloggerilor 

moldoveni. Va fi un bloc, și acest bloc de 6 ore îl vom emite de 3 ori pe 

zi. 

 

– Dle Popovici, este bună inițiativa Dvs., dar dna Viziru se referea la 

faptul că ați indicat că aveți producție proprie – 100%, în timp ce 

programe audiovizuale locale realizate în exclusivitate de furnizorul de 

servicii media – 37%. Păi, veți avea 100% sau 37%? Poate producție 

locală veți avea 100%? 

 

– Intenționăm să facem 100%, dar la început, cred că vom porni cu 
37%. 

 

– Atunci, veți apela la Consiliul Audiovizualului și veți face 

reperfectarea licenței de emisie. Dar la moment aveți doar 37%. 

 

– Eu Vă mulțumesc. Decizia aparține colegilor mei. Colegi, eu nu voi 

susține acest proiect. Dle Vicol, Vă rog. 

 

– Eu am examinat cu maximă atenție toate actele constitutive ale acestui 

potențial furnizor de servicii media audiovizuale. Concluzia mea este, la 



Procesul-verbal nr.31 al ședinței publice a CA din 23 august 2021, ora 09:00 

 

 

Pagina 17 din 20 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A. URSU-ANTOCI: 

 

T. BURAGA: 

 

 

 

 

 

A. URSU-ANTOCI: 

 

L. MANOLE: 

 

 

 

 

D. VICOL: 

 

L. MANOLE: 

 

A. URSU-ANTOCI: 

 

Iu. ROȘCA: 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A. URSU-ANTOCI: 

 

 

 

 

 

AU VOTAT: 

moment, că acest proiect este unul firav, nu este unul consolidat. Nu 

detectez o anumită structură editorială care ar permite materializarea 

acestui proiect, este un proiect marcat de amatorism. Am observat din 

întrebările adresate de către colegele mele că persoana responsabilă este 

una care oferă răspunsuri ezitante, nu cunoaște încă foarte, foarte bine și 

nu deține informații suficiente cu privire cum ar trebui să se prezinte un 

post de televiziune. Consider că la etapa actuală nu întrunește condițiile 

statutare și nici condițiile regulamentare pentru a îmbrăca haina unui 

post de televiziune propriu-zis, fapt pentru care mă determină absolut 

argumentat să votez pentru respingerea, la această etapă, a acestui 

proiect. 

 

– Vă mulțumesc. Dna Tatiana, Vă rog. 

 

– Eu cred că este un proiect care vine cu careva idei bune, cu ceva nou 

pe piață, dar la moment, într-adevăr, administratorul și echipa ar trebui 

să reexamineze acest dosar și să retușeze acele greșeli, să fie aduse în 

concordanță cu grila. Și atunci vom reexamina. La moment, eu nu voi 

susține acest proiect. 

 

– Mulțumesc. Dna Manole, Vă rog. 

 

– Pe mine m-a pus în gardă o frază. Că știrile vor fi umoristice, tot nu 

mi-i clar. Cum poți să prezinți programe informative în stil umoristic? 

Dar nu mi-a plăcut nici altă frază: „echipa noastră nu percepe 

televiziunea ca o afacere”. Dar ca ce o privește? 

 

– Ca o manipulare?  

 

– Dar televiziunea trebuie să fie o afacere, nu? 

 

– Dna Manole, de acord cu Dvs. Vă rog, dle Roșca. 

 

– Mai am un argument care mă privește din considerentul din care eu nu 

voi susține această cerere. În primul rând, eu nu voi admite ca un post 

de televiziune să se bazeze, preponderent sau în general, pe un content 

produs de o media informală, pentru că în acest caz, vor fi provocate o 

mulțime de riscuri față de toți producătorii conținuturilor media 

audiovizuale clasice. Noi, ca autoritate, trebuie să susținem anume 

dezvoltarea acestor produse, care sunt verificate prin aceste entități, care 

sunt niște produse de calitate, în principiu, dar preluate din mediile 
informale, cred că nu este corect să susținem o așa abordare, e părerea 

mea. 

 

– Vă mulțumesc, dle Roșca. Colegi, dacă nu mai vrea nimeni să se 

expună vizavi de acest subiect, îmi permiteți să trecem la partea 

decizională. 

A respinge cererea f/nr. din 28 iulie 2021 a „BEST WAY MEDIA” 

SRL cu privire la eliberarea licenței de emisie. Cine este pentru? 

 

PRO – (6) UNANIM – A. URSU-ANTOCI, T. BURAGA,  



Procesul-verbal nr.31 al ședinței publice a CA din 23 august 2021, ora 09:00 

 

 

Pagina 18 din 20 

 

 

 

A. URSU-ANTOCI: 

L. MANOLE, Iu. ROȘCA, D. VICOL și L. VIZIRU. 

 

– 6 – Pentru. Vă mulțumesc.  

 

CONSILIUL AUDIOVIZUALULUI 

DECIDE: 

1. A respinge cererea f/nr. din 28 iulie 2021 a „BEST WAY MEDIA” SRL cu privire la 

eliberarea licenței de emisie pentru postul de televiziune „SPECIAL TV” (PRO (6) UNANIM – 

A. URSU-ANTOCI, T. BURAGA, L. MANOLE, Iu. ROȘCA, D. VICOL și L. VIZIRU). 

2. Prezenta decizie poate fi contestată cu o cerere prealabilă la Consiliul Audiovizualului 

în termen de 30 de zile de la data comunicării deciziei. În ordine de contencios administrativ, 

decizia poate fi contestată la Judecătoria Chișinău, sediul Râșcani (MD-2068, mun. Chișinău, 

str. Kiev nr. 3), în termen de 30 de zile din data comunicării răspunsului cu privire la cererea 

prealabilă sau din data expirării termenului prevăzut pentru soluționarea acesteia. 

3. Controlul asupra executării prezentei decizii îl exercită Direcția licențiere și 

autorizare.   

4. Prezenta decizie intră în vigoare la data adoptării Moldova și va fi publicată în 

Monitorul Oficial al Republicii Moldova și pe pagina web a Consiliului Audiovizualului. 

ANEXĂ: DECIZIA nr. 31/199 din 23 august 2021 

 

ORDINEA DE ZI: CHESTIUNEA  nr. 4 

Despre mediatizarea unei campanii sociale. 

 

L. GUȚU:  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A. URSU-ANTOCI: 

 

 

 

L. MANOLE: 

 

A. URSU-ANTOCI: 

 

 

 

L. MANOLE: 

 

– În contextul celebrării a 30 de ani de la proclamarea independenței 

Republicii Moldova și lansării de către Guvernul Republicii Moldova a 

Programului Național „Moldova-30”, Agenția de Investiții „Invest 

Moldova” – administrator și promotor al Brandului de Țară, a înaintat 

Consiliului Audiovizualului demersul nr. 12-822 din 20 august 2021, 

prin care a solicitat suportul la mediatizarea, cu titlu gratuit, în serviciile 

de televiziune ale furnizorilor de servicii media audiovizuale, a spotului 

video care promovează brandul de țară „Pomul vieții” și elementele 

sectoriale ale acestuia, realizat în limba română, cu durata: 02 min. 05 

sec. 

Perioada de mediatizare: august-decembrie 2021. 

 

Se vizualizează spotul. 

 

– Vă mulțumesc. Din punctul meu de vedere, este un spot prea lung, dar 

este util, aș spune. Eu Vă îndemn, dragi colegi, să facem un pic 

abstracție și să susținem această campanie socială. 

 

– De fapt, cui îi este adresat acest spot? 

 

– Publicului larg. Ne-au rugat, cu titlu de excepție, să fie introdus în 

Ordinea de zi, ca să fie difuzat în Ziua Limbii Române și în Ziua 

proclamării Independenței Republicii Moldova. 

 

– Dar în alte limbi n-o să fie? 

 



Procesul-verbal nr.31 al ședinței publice a CA din 23 august 2021, ora 09:00 

 

 

Pagina 19 din 20 

 

A. URSU-ANTOCI: 

 

T. BURAGA: 

 

L. GUȚU:  

 

D. VICOL: 

 

 

 

 

 

 

 

 

A. URSU-ANTOCI: 

 

 

D. VICOL: 

 

A. URSU-ANTOCI: 

 

 

 

AU VOTAT: 

 

 

A. URSU-ANTOCI: 

 

 

 

Mesaj prin Viber 

A.I. „Invest 

Moldova”: 

 

A. URSU-ANTOCI: 

 

AU VOTAT: 

 

 

A. URSU-ANTOCI: 

– Numai în limba română, dna Manole. În alte limbi n-o să fie. 

 

– Măcar niște subtitre ar fi bine. 

 

– Reprezentanții sunt pe fir. 

 

– Eu consider că este un spot strategic. Într-adevăr, obiecțiile colegilor 

mei sunt foarte pertinente și foarte bune. Ar trebui să beneficieze de 

translare în limba engleză, limbaj mimico-gestual, ca să respecte toate 

aceste aspecte obligatorii, însă V-aș îndemna și eu să susținem, din 

punct de vedere că este un element strategic, în speranța că vor ține cont 

de recomandările noastre și vor perfecționa acest spot. Dar ca și 

structură, ca și mesaj, este unul absolut profesionist făcut – și a graficii, 

și a mesajului proferat. Așa că consider că este bine. Eu voi susține. 

 

– Eu voi susține, dar intervin cu rugămintea de a face unul și în limba 

engleză, poate și în rusă. 

 

– Și cu limbaj mimico-gestual. 

 

– Este limbajul. Dacă nu vrea nimeni să se expună, supunem votului. A 

admite demersul nr. 12-822 din 20 august 2021 al Agenției de Investiții 

„Invest Moldova”. Cine este pentru? 

 

PRO – (6) UNANIM – A. URSU-ANTOCI, T. BURAGA,  

L. MANOLE, Iu. ROȘCA, D. VICOL și L. VIZIRU. 

 

– 6 – Pentru. A recomanda furnizorilor de servicii media de televiziune 

aflați în jurisdicția Republicii Moldova difuzarea, cu titlu gratuit, a 

spotului video care promovează brandul de țară „Pomul vieții” și 

elementele sectoriale ale acestuia, realizat în limba română, cu durata: 

02 min. 05 sec., pentru perioada: august-decembrie 2021.  

 

- Este spotul în rusă și în engleză.. 

 

– Ok, super. Cine este pentru? 

 

PRO – (6) UNANIM – A. URSU-ANTOCI, T. BURAGA,  

L. MANOLE, Iu. ROȘCA, D. VICOL și L. VIZIRU. 

 

– 6 – Pentru. Vă mulțumesc. 

 

CONSILIUL AUDIOVIZUALULUI 

DECIDE: 

1. A admite demersul nr. 12-822 din 20 august 2021 al Agenției de Investiții „Invest 

Moldova” (PRO (6) UNANIM – A. URSU-ANTOCI, T. BURAGA, L. MANOLE, Iu. ROȘCA, 

D. VICOL și L. VIZIRU). 

1.1. A recomanda furnizorilor de servicii media de televiziune aflați în jurisdicția 

Republicii Moldova difuzarea, cu titlu gratuit, a spotului video care promovează brandul de țară 

„Pomul vieții” și elementele sectoriale ale acestuia, realizat în limba română, cu durata: 02 min. 

05 sec., pentru perioada: august-decembrie 2021 (PRO (6) UNANIM – A. URSU-ANTOCI, T. 



Procesul-verbal nr.31 al ședinței publice a CA din 23 august 2021, ora 09:00 

 

 

Pagina 20 din 20 

 

BURAGA, L. MANOLE, Iu. ROȘCA, D. VICOL și L. VIZIRU). 
1.2. Materialele video vor fi puse la dispoziția furnizorilor de servicii media de 

televiziune de Agenția de Investiții „Invest Moldova”. 

2. Controlul asupra executării prezentei decizii îl exercită Direcția generală licențiere, 

autorizare și monitorizare. 

3. Prezenta decizie va fi publicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova și pe 

pagina web a Consiliului Audiovizualului. 

ANEXĂ: DECIZIA nr. 31/200 din 23 august 2021 

 

Președintele ședinței a constatat că Ordinea de zi  

a fost epuizată şi a declarat şedinţa închisă. 

 

 

 

 

PREŞEDINTE      Ala URSU-ANTOCI 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ex: Tatiana EFTODI 


