
 

CONSILIUL 

AUDIOVIZUALULUI 

AL REPUBLICII MOLDOVA 

  

THE AUDIOVISUAL  

COUNCIL OF THE 

REPUBLIC OF MOLDOVA 

MD-2012, Chișinău, str. V. Pârcălab nr. 46 

Tel.: (+373 22) 27-75-51, fax: (+373 22) 27-74-71 

e-mail: office@cca.md, http://www.audiovizual.md 

 MD-2012, Chisinau, V. Parcalab str., № 46 

Tel: (+373 22) 27-75-51, fax: (+373 22) 27-74-71 

e-mail: office@cca.md, http://www.audiovizual.md 

 

 

 

PROCESUL-VERBAL nr. 32 
al ședinței publice a Consiliului Audiovizualului 

din 02 noiembrie 2020, ora 08:30 

 

Mun. Chişinău,  

Consiliul Audiovizualului,  

bir. 203, Sala de ședințe  

 

TOTAL MEMBRI AI ŞEDINŢEI : 

TOTAL DECIZII APROBATE : 

ANEXE:  

7 

9 

Deciziile CA nr. 32/190, 32/191, 32/192, 32/193, 

32/194, 32/195, 32/196, 32/197, 32/198 
   

PREŞEDINTE: Dragoş VICOL 
  

MEMBRI PREZENȚI: 

 

Tatiana BURAGA, Artur COZMA, Ion ROBU, Iulian ROȘCA, Ala 

URSU-ANTOCI, Lidia VIZIRU. 
  

MEMBRI ABSENŢI: Corneliu MIHALACHE, Larisa MANOLE. 
  

DGLAM: Lilia GUȚU 

Tatiana EFTODI 
  

DJR: 
 

Maria Onea. 

INVITAȚI: - 

 

 

ORDINEA DE ZI: 

 

NR. 

CRT. 
DENUMIREA CHESTIUNII 

RESPONSABIL 

DE 

PREGĂTIRE 

RAPORTOR 

1.  

Cu privire la examinarea Raportului privind 

volumul de emisie electorală (spoturi, dezbateri și 

materiale electorale difuzate în cadrul rubricilor 

special create pentru reflectarea campaniei 

electorale) și difuzarea spoturilor de educație 

electorală și informare a alegătorilor la alegerile 

prezidențiale din 01 noiembrie 2020 în mijloacele 

de informare în masă din Republica Moldova, 

pentru perioada 12-25 octombrie 2020 

 

DLA I. HABRAVAN 

2.  

Cu privire la examinarea rezultatelor 

monitorizării posturilor de televiziune „Canal 2” și 

„Moldova 1”, urmare a sesizării IP Centrul pentru 

DGLAM V. CECAN 

mailto:office@cca.md
http://www.audiovizual.md/
mailto:office@cca.md
http://www.audiovizual.md/


Procesul-verbal nr. 32 al ședinței publice a CA din 02 noiembrie 2020, ora 08:30 

 

 

Pagina 2 din 43 

 

Jurnalism Independent 

 

3.  

Cu privire la examinarea rezultatelor 

monitorizării postului de televiziune „Televiziunea 

Centrală”, urmare a sesizării  IP Centrul pentru 

Jurnalism Independent 

 

DGLAM V. CECAN 

4.  

Cu privire la examinarea rezultatelor 

monitorizării postului de televiziune „Jurnal TV”, 

urmare a autosesizării membrei Consiliului 

Audiovizualului, Lidia Viziru 

 

DGLAM V. CECAN 

5.  

Cu privire la examinarea rezultatelor 

monitorizării postului de televiziune „Ren 

Moldova”, urmare a autosesizării membrei 

Consiliului Audiovizualului, Lidia Viziru 

 

Membra CA L. VIZIRU 

6.  

Cu privire la examinarea rezultatelor 

monitorizării postului de televiziune „Accent TV”, 

urmare a sesizărilor IP Centrul pentru Jurnalism 

Independent 

 

DMTV/R V. STEȚCAIA 

7.  

Cu privire la examinarea rezultatelor 

monitorizării postului de televiziune „NTV 

Moldova”, urmare a sesizării IP Centrul pentru 

Jurnalism Independent 

 

DMTV/R V. STEȚCAIA 

8.  

Cu privire la examinarea rezultatelor 

monitorizării postului de televiziune „Prime”, 

urmare a sesizării IP Centrul pentru Jurnalism 

Independent 

 

DMTV/R V. STEȚCAIA 

9.  

Cu privire la examinarea rezultatelor 

monitorizării postului de televiziune „BTV”, 

urmare a solicitării dreptului la replică din partea 

dnei Arina Spătaru, deputat în Parlamentul 

Republicii Moldova 

 

DMTV/R V. STEȚCAIA 

 

D. VICOL: 

 

 

 

 

 

AU VOTAT: 

 

 

D. VICOL: 

– Stimați colegi, bună dimineața. Avem cvorumul necesar pentru 

desfășurarea ședinței. Stimați colegi, propun atenției Dvs. aprobarea 

agendei ședinței Consiliului Audiovizualului din 02 noiembrie 2020. 

Sunt propuneri? Nu sunt. Cine este pentru aprobarea agendei ședinței, 

rog să votați: 

 

PRO – (7) UNANIM – D. VICOL, T. BURAGA, A. COZMA,  

 I. ROBU, Iu. ROȘCA, A. URSU-ANTOCI și L. VIZIRU. 

 

– Unanim, Vă mulțumesc mult. 
 

 



Procesul-verbal nr. 32 al ședinței publice a CA din 02 noiembrie 2020, ora 08:30 

 

 

Pagina 3 din 43 

 

ORDINEA DE ZI: CHESTIUNEA  nr. 1 

Cu privire la examinarea Raportului privind volumul de emisie 

electorală (spoturi, dezbateri și materiale electorale difuzate în cadrul 

rubricilor special create pentru reflectarea campaniei electorale) și 

difuzarea spoturilor de educație electorală și informare a alegătorilor la 

alegerile prezidențiale din 01 noiembrie 2020 în mijloacele de 

informare în masă din Republica Moldova, pentru perioada 12-25 

octombrie 2020 

 

I. HABRAVAN:  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

D. VICOL: 

 

 

 

 

 

 

 

I. HABRAVAN:  

 

 

D. VICOL: 

 

T. BURAGA: 

 

I. HABRAVAN 

 

D. VICOL: 

 

 

 

L. VIZIRU: 

 

 

 

D. VICOL: 

 

– În conformitate cu prevederile Codului electoral, furnizorii de servicii 

media care au declarat că vor reflecta campania electorală la alegerile 

prezidențiale din 01 noiembrie 2020 au avut obligația de a duce 

evidența timpilor de antenă oferiți concurenților electorali și, totodată, 

să prezinte săptămânal (în fiecare zi de luni) către Consiliul 

Audiovizualului, prin fax și/sau în format electronic, informația despre 

volumul de emisie electorală. 

În acest sens, Consiliul Audiovizualului a aprobat, prin Decizia 

nr. 23/143 din 17.09.2020, două formulare privind informația despre 

volumul de emisie electorală, inclusiv informația despre spoturile de 

educație electorală/informare a alegătorilor elaborate de CEC, 

mediatizate în săptămâna precedentă la alegerile prezidențiale din 01 

noiembrie 2020 în mijloacele de informare în masă din Republica 

Moldova. 

 

– Îmi cer iertare că Vă întrerup. Stimați colegi, noi raportul l-am văzut 

cu Dvs. cu toți. Eu vreau să Vă întreb, dacă Vă uitați la proiectul de 

decizie, mă interesează cum procedăm noi, ce propuneri sunt cu privire 

la pct. 2, în care este făcută propunerea de sancțiune cu amendă de la 

5 000 la 10 000 pentru „HONESTAS”, fondatoarea postului de 

televiziune „AXIAL TV”. Să înțeleg că ei n-au prezentat nici pentru 

prima perioadă, da? 

 

– Au prezentat doar pentru prima perioadă. Pentru perioada 12-25 nu au 

prezentat. 

 

– Stimați colegi, ce propuneri sunt? 

 

– Dar ei și la primul raport au prezentat …? 

 

– Ei au prezentat, toți au adus. 

 

– Stimați colegi, de aprobat, imediat o să supun votului aprobarea 

raportului. Dar ce facem noi, supunem votului propunerea de sancțiune 

pentru „HONESTAS? Propunerile Dvs.? Dna Viziru, Vă rog. 

 

– Dat fiind faptul că pentru prima perioadă au prezentat, nu au prezentat 

doar pentru două săptămâni, oricum este o încălcare, fiindcă 

subestimează legislația în vigoare. 

 

– Exact. 

 



Procesul-verbal nr. 32 al ședinței publice a CA din 02 noiembrie 2020, ora 08:30 

 

 

Pagina 4 din 43 

 

L. VIZIRU: 

 

D. VICOL: 

 

L. VIZIRU: 

 

 

D. VICOL: 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

AU VOTAT: 

 

 

D. VICOL: 

 

 

 

 

 

AU VOTAT: 

 

 

D. VICOL: 

– Eu cred că ar trebui să fie sancționat. 

 

– Propunem votului. Corect. 

 

– Noi nu putem să realizăm raportul, întâmpinăm dificultăți la realizarea 

raportului. 

 

– Corect, întâmpinăm dificultăți. Stimați colegi, cine este de a aproba 

Raportul privind volumul de emisie electorală (spoturi, dezbateri și 

materiale electorale difuzate în cadrul rubricilor special create pentru 

reflectarea campaniei electorale, emisiuni informative), inclusiv 

informația despre spoturile de educație electorală/informare a 

alegătorilor la alegerile prezidențiale din 01 noiembrie 2020 în 

mijloacele de informare în masă din Republica Moldova plasată de 

către furnizorii de servicii media, pentru perioada de referință: 12-25 

octombrie 2020, rog să votăm. 

 

PRO – (7) UNANIM – D. VICOL, T. BURAGA, A. COZMA,  

 I. ROBU, Iu. ROȘCA, A. URSU-ANTOCI și L. VIZIRU. 

 

– 7 voturi - Unanim. Cine este de a sancționa cu amendă de 5000 de lei 

„HONESTAS” SRL, fondatoarea postului de televiziune „Axial TV”, 

pentru încălcarea prevederilor pct. 3.1. lit. f) din Licența de emisie 

(seria, numărul și data sunt indicate), în conformitate cu art. 84 alin. (5) 

lit. f) din Codul serviciilor media audiovizuale, rog să votăm: 

 

PRO – (7) UNANIM – D. VICOL, T. BURAGA, A. COZMA,  

 I. ROBU, Iu. ROȘCA, A. URSU-ANTOCI și L. VIZIRU. 

 

– Unanim. Vă mulțumesc mult. 

 

CONSILIUL AUDIOVIZUALULUI 

DECIDE: 

1. A aproba Raportul privind volumul de emisie electorală (spoturi, dezbateri și 

materiale electorale difuzate în cadrul rubricilor special create pentru reflectarea campaniei 

electorale, emisiuni informative), inclusiv informația despre spoturile de educație 

electorală/informare a alegătorilor la alegerile prezidențiale din 01 noiembrie 2020 în mijloacele 

de informare în masă din Republica Moldova plasată de către furnizorii de servicii media, pentru 

perioada: 12-25 octombrie 2020 (PRO (7) UNANIM – D. VICOL, T. BURAGA, A. COZMA, I. 

ROBU, Iu. ROȘCA, A. URSU-ANTOCI și L. VIZIRU).  

2. A sancționa cu amendă în valoare de 5000 de lei „HONESTAS” SRL, fondatoarea 

postului de televiziune „Axial TV”, pentru încălcarea prevederilor pct. 3.1. lit. f) din Licența de 

emisie seria AC nr. 000098 din 28.01.2016, în conformitate cu art. 84 alin. (5) lit. f) din Codul 

serviciilor media audiovizuale (PRO (7) UNANIM – D. VICOL, T. BURAGA, A. COZMA, I. 

ROBU, Iu. ROȘCA, A. URSU-ANTOCI și L. VIZIRU). 

3. În conformitate cu prevederile art. 84 alin. (11) și (12) din Codul serviciilor media 

audiovizuale, „HONESTAS” SRL este obligată să difuzeze textul sancțiunii în următoarele 48 

de ore de la data adoptării deciziei privind aplicarea sancțiunii, sonor și/sau vizual, de cel puțin 3 

ori, în orele de maximă audiență, din care o dată în principalul program audiovizual de știri, în 

cazul serviciilor media audiovizuale generaliste și/sau de știri: 

 



Procesul-verbal nr. 32 al ședinței publice a CA din 02 noiembrie 2020, ora 08:30 

 

 

Pagina 5 din 43 

 

„Consiliul Audiovizualului a sancționat cu amendă în valoare de 5000 de lei 

„HONESTAS” SRL, fondatoarea postului de televiziune „Axial TV”, pentru încălcarea 

prevederilor pct. 3.1. lit. f) din Licența de emisie seria AC nr. 000098 din 28.01.2016, în 

conformitate cu art. 84 alin. (5) lit. f) din Codul serviciilor media audiovizuale”. 

 

4. „HONESTAS” SRL va prezenta, în termen de 5 zile de la aducerea la cunoștință a 

prezentei decizii, un raport despre executarea prevederilor art. 84 alin. (11) și (12) din Codul 

serviciilor media audiovizuale, care va include data și ora difuzării textului sancțiunii. 

5. „HONESTAS” SRL va prezenta dovada achitării amenzii în termen de 30 de zile din 

momentul aducerii la cunoștință a prezentei decizii. 

Datele bancare pentru achitarea amenzii: 

Cod fiscal: 1006601000037 

Beneficiar: Ministerul Finanțelor – Trezoreria de Stat 

Adresa băncii: mun. Chișinău, str. Constantin Tănase, 7 

Codul IBAN: MDXXTR G AAA 143111 LLLL 0000 

„XX” – codul de control, care se formează conform Anexei nr. 4 la Hotărârea Consiliului 

de administrație al Băncii Naționale a Moldovei nr. 157 din 1 august 2013 „Regulamentul cu 

privire la Transferul de credit” (cod numeric); „LLLL” – cod ce descifrează codul localității 

conform CUATM (cod numeric). 

6. Motivațiile privind rezultatele votării sunt înscrise în Procesul-verbal al ședinței 

Consiliului Audiovizualului din 02 noiembrie 2020, parte integrantă a prezentei decizii.  

7. Prezenta Decizie poate fi contestată cu o cerere prealabilă la Consiliul Audiovizualului 

în termen de 30 de zile de la data comunicării deciziei. În ordine de contencios administrativ, 

decizia poate fi contestată la Judecătoria Chișinău, sediul Râșcani (MD-2068, mun. Chișinău, 

str. Kiev nr. 3), în termen de 30 de zile din data comunicării răspunsului cu privire la cererea 

prealabilă sau din data expirării termenului prevăzut pentru soluționarea acesteia. 

8. Controlul asupra executării prezentei decizii îl exercită Direcția licențiere și autorizare 

și Serviciul Economie Finanțe și Evidență Contabilă. 

9. Prezenta decizie intră în vigoare la data adoptării și va fi publicată în Monitorul 

Oficial al Republicii Moldova și pe pagina web a Consiliului Audiovizualului. 

ANEXĂ: DECIZIA nr. 32/190 din 02 noiembrie 2020 

 

ORDINEA DE ZI: CHESTIUNEA  nr. 2 

Cu privire la examinarea rezultatelor monitorizării posturilor de 

televiziune „Canal 2” și „Moldova 1”, urmare a sesizării IP Centrul 

pentru Jurnalism Independent 

 

V. CECAN:  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

– La data de 12 octombrie 2020, în adresa Consiliului Audiovizualului a 

parvenit o petiție f/nr. din aceeași dată din partea I.P. „Centrul pentru 

Jurnalism Independent”, prin care informează că la 9 și 28 septembrie 

2020, I.P. „Centrul pentru Jurnalism Independent” a fost informat de 

către consumatorii de servicii media, prin intermediul platformei 

„T(V)E Privește!”, despre câteva cazuri de nerespectare a legislației 

media audiovizuale de către furnizorii de servicii media după cum 

urmează:  

„Canal 2” 

„La 5 septembrie 2020, ora 20:00, la postul de televiziune 

Canal 2, a fost difuzat filmul „Inimă neînfricată”, conținutul căruia 

includea o serie de scene sângeroase și violente, care pot afecta 

dezvoltarea fizică, mintală sau morală a minorului.   



Procesul-verbal nr. 32 al ședinței publice a CA din 02 noiembrie 2020, ora 08:30 

 

 

Pagina 6 din 43 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Se menționează că filmul difuzat a fost însoțit de semnul de 

avertizare AP (acord parental).  

Astfel, în urma efectuării de către furnizor a unei clasificări 

eronate, acesta nu a putut asigura protecția minorilor, precum și 

informarea pertinentă și obiectivă a publicului, cu privire la natura 

reală a conținutului filmului difuzat. 

„Moldova 1” 

La 26 septembrie 2020, ora 21:20, la postul public e televiziune 

„Moldova-1” a fost difuzat filmul „Mike meseriașul”, conținutul căruia 

includea o serie de scene sexuale explicite și consum de droguri, care 

pot afecta dezvoltarea fizică, mintală sau morală a minorilor. 

Filmul difuzat a fost însoțit de semnul de avertizare AP (acord 

parental). Prin urmare, potrivit prevederilor pct. 131 lit. b) din  

Regulamentul privind conținuturile audiovizuale, programul vizat putea 

fi vizionat de către minorii în vârstă de până la 12 ani, numai cu 

acordul părinților. 

Din analiza tuturor participanților conținutului difuzat, în 

special a contextului în care este prezenta fenomenul consumului de 

droguri, numărul și natura scenelor de nuditate, modul de reprezentare 

a actului sexual, raportate la potențialul impact emoțional pe care îl 

pot avea supra dezvoltării mintale a minorilor, deducem cu certitudine 

că, în procesul de clasificare a programului, furnizorul de servicii 

media nu a ținut cont de criteriile de clasificare a programelor 

audiovizuale prevăzute la pct.129 din Regulamentul privind 

conținuturile audiovizuale. 

Totodată, petiționarul mai face trimitere la prevederile Codului 

serviciilor media audiovizuale și Legea nr. 30 din 07.03.2013 - Cu 

privire la protecția copiilor împotriva impactului negativ al informației. 

Urmare a celor expuse, CJI solicită: 

- dispunerea efectuării controlului privind circumstanțele de fapt 

semnalate; 

-  examinarea petiției și informarea petiționarului în termenii prevăzuți 

de lege. 

La data de 21 octombrie 2020, „Telestar Media” SRL,  

fondatoarea postului de televiziune „Canal 2”, prin scrisoarea f/nr. din 

aceeași dată, a comunicat Consiliului Audiovizualului că la data de 5 

septembrie 2020, în intervalul de timp indicat în petiție, postul de 

televiziune „Canal 2” nu a difuzat filmul „Inimă neînfricată”. Prin 

urmare, este în imposibilitate de a prezenta înregistrările și de a oferi 

explicații pe marginea subiectului.           

        Prin scrisoarea nr. 02-10/380 din 21 octombrie 2020 Instituția 

Publică Compania „Teleradio-Moldova”, fondatoarea postului de 

televiziune „Moldova-1”, a comunicat Consiliului Audiovizualului că o 

consideră  neîntemeiată, din următoarele considerente. 

  Filmul „Mike meseriașul” a fost difuzat la postul de televiziune  

„Moldova 1” la data de 26 septembrie 2020, în intervalul orar 21:26 - 

23:09, cu semnul de avertizare AP – în conformitate cu prevederile pct. 

131 lit. b) din Regulamentul privind conținuturile audiovizuale. 

Filmul „Mike meseriașul” nu prezintă un potențial de 

prejudiciere a dezvoltării mintale a minorilor peste 12 ani, ci 

dimpotrivă, le oferă adolescenților posibilitatea de a cunoaște riscurile 



Procesul-verbal nr. 32 al ședinței publice a CA din 02 noiembrie 2020, ora 08:30 

 

 

Pagina 7 din 43 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

D. VICOL: 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

lumii înconjurătoare în context și îi motivează prin metodele prezentate 

să ia decizii avizate.  

Astfel, pentru luarea unei decizii de plasare a semnului de 

avertizare AP, responsabilii din cadrul IP  Compania „Teleradio-

Moldova” au ținut cont inclusiv de clasificarea conform căreia acest 

program audiovizual a fost difuzat în alte țări.  

În concluzie, IP Compania „Teleradio - Moldova” reiterează 

asupra netemeiniciei sesizării înaintate de I.P. „Centrul pentru 

Jurnalism Independent”. 

 

– Dați să continui eu până Vă reveniți Dvs.  

„Filmul „Mike meseriașul” nu prezintă un potențial de 

prejudiciere a dezvoltării mintale a minorilor peste 12 ani, ci 

dimpotrivă, le oferă adolescenților posibilitatea de a cunoaște riscurile 

lumii înconjurătoare în context și îi motivează prin metodele prezentate 

să ia decizii avizate. Difuzarea filmului a început după ora 21:00, iar 

reprezentanții legali ai minorilor de până la 12 ani au fost avertizați 

despre disponibilitatea lor, în cazul în care poziția acestora era diferită 

de poziția IP Compania „Teleradio - Moldova”. 

 Mai mult, conform pct. 132 din Regulament: În clasificarea 

producțiilor audiovizuale de ficțiune furnizorii de servicii media se vor 

ghida și după clasificarea stabilită de producător sau,  după caz, după 

cea în care producția a fost difuzată în alte țări, evitând încadrarea cel 

mai puțin restrictivă, în situația în care aceasta este singulară. 

Astfel, pentru luarea unei decizii de plasare a semnului de 

avertizare AP, responsabilii din cadrul IP  Compania „Teleradio - 

Moldova” au ținut cont inclusiv de clasificarea conform căreia acest 

program audiovizual a fost difuzat în alte țări. Reținem că filmul „Mike 

meseriașul„ a fost difuzat în Franța cu sigla „Tous publics” (toate 

categoriile de public), iar în Italia - cu sigla IT-T (fără restricții), 

clasificarea respectivă nefiind, deci, una singulară. 

În concluzie, IP Compania „Teleradio - Moldova” reiterează 

asupra netemeiniciei sesizării înaintate de I.P. „Centrul pentru 

Jurnalism Independent”, deoarece filmul „Mike meseriașul” a fost 

difuzat cu respectarea actelor normative în vigoare”. 

Rezultatele monitorizării au atestat că la 26 septembrie 2020, postul 

public de televiziune „Moldova-1” a difuzat în segmentul de timp 21:26 

- 23:09 (01 oră 15 min.), filmul artistic al regizorului american Steven 

Soderbergh „Mike meseriașul” (titlul original „Magic Mike XXL”), cu 

dublare în limba română.  Filmul a fost însoțit de semnul de avertizare 

AP (acord parental). În acest sens, de specificat că acțiunea filmului se 

axează pe istoria un stripper pe nume Mike, celebru pentru dansurile 

sale neconvenționale, în stare să le facă pe spectatoare să-l acopere în 

bancnote, fiind vedeta localului în care dansează și un tânăr pe nume 

Adam, pe care stripper-ul încearcă să-l introducă în lumea striptease-

ului masculin, să agațe femei şi să facă rost de bani. Astfel, în cadrul 

filmului se perindă scene cu imitarea actului sexual  (minutele 21:49, 

21:50, 21:53, 22:09, 22:40),scene de nuditate și scene erotice (21:28, 

21:45, 22.32, 22:33, 22:49, 23:02), scene de violență fizică (22:41; 

22:53). 

      Totodată, filmul conține  imagini cu privire la consumul de alcool și 

https://www.cinemagia.ro/actori/steven-soderbergh-2122/
https://www.cinemagia.ro/actori/steven-soderbergh-2122/


Procesul-verbal nr. 32 al ședinței publice a CA din 02 noiembrie 2020, ora 08:30 

 

 

Pagina 8 din 43 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Iu. ROȘCA: 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

D. VICOL: 

 

 

de droguri ca o modalitate de petrecere a timpului liber, de distribuire a 

drogurilor de tip Ecstasy inclusiv și ca stimulator sexual  (22:32, 22:41, 

22:48,21:46): „Energizant.. așa te vreau!, Cei asta? E porțiunea iubirii! 

„E doar un stimulent… e ca și cum te-ai îmbăta, numai fără calorii”. 

De specificat că, per ansamblu, filmul în cauză conține atât scene 

de comportament amoral și depravat, cât și limbaj licențios, pe alocuri 

cu prezentarea femeii în ipostaze degradante: „…viața e o târfă…” 

(21:35); „..am găsit un nou recrut doamnelor…ce părere aveți despre 

el? Da? Nu? Poate?” ,„mămicile or să-l mănânce de viu”(21:38); „.. 

cu cine trebuie să facem sex, ca să fim și noi servite? (21:40); „…i-a 

spune, cât de tare i-ai regulat gurița acelei fete?”, „..i-am dat cât să-i 

ajungă” (21:58). N-o să le citesc pe toate, fiindcă sunt într-adevăr 

lipsite de minimă decență și conțin un limbaj licențios pregnant. Și așa, 

sunt mai multe expresii. 

      În contextul celor expuse sunt relevante prevederile:  

- pct. 107, 108 din Regulamentul privind conținuturile 

audiovizuale, aprobat prin Decizia CA nr. 61/219 din 30.12.2019; 

- art. 15 alin. (6) din Codul serviciilor media audiovizuale; 

- art. 2 din Decizia nr. 98 din 19 iulie 2012;  

- art. 6  lit. b) din Decizia nr. 98 din 19 iulie; 

- art. 3 alin. 1 din Legea nr. 30 din 07 martie 2013;  

- art. 5 alin. alin. (3) din Legea nr. 30 din 07 martie 2013, 

ș.a.m.d. 

Stimați colegi, acestea au fost cele ce ne-au pregătit, în urma 

monitorizării, colegii noștri de la monitorizare. Acum, haideți să ne 

pronunțăm, stimați colegi. Dacă doriți să luați cuvântul și să Vă 

expuneți punctul de vedere. Dle Roșca, Vă rog. 

 

– După cum știm, serviciile media audiovizuale au drept scop nu doar 

formarea opiniei publicului, dar și a unui comportament în cadrul 

societății. Vizând, în cazul examinat, o pătură ca minorii, atunci, noi 

trebuie să tratăm acest caz cu o deosebită atenție și să luăm atitudinea 

corespunzătoare. S-a constatat că aceste producții televizate conțin niște 

scene obscene cu un limbaj licențios, care vin în contradicție directă cu 

normele care protejează dezvoltarea psihicului emoțional al minorilor. 

În acest caz, este adevărat faptul trimiterii la regulamentul nostru, însă 

furnizorii de servicii media nu au deschis parantezele până la capăt. Este 

adevărat că clasificarea producției audiovizuale de ficțiune, furnizorii de 

servicii media se vor ghida și după clasificarea stabilită de producător 

sau, după caz, de ceea în care producția de ficțiune a fost difuzată și în 

alte țări. Dar totodată, aceasta nu este o normă imperativă pentru ei. 

Totodată, altă prevedere din acest regulament stabilește că 

responsabilitatea clasificării programelor și respectarea rigorilor, în 

funcție de programele clasificate, revin furnizorilor de servicii media 

liniare care sunt înregistrați pe teritoriul Republicii Moldova. În acest 

caz, responsabilitatea revine pe seama acestor furnizori de servicii 

media. 

 

– Mulțumesc, dle Roșca. Dorește cineva să-și expună punctul de 

vedere? Nu. Stimați colegi, supunem votului primele două prevederi și 

ulterior, în privința sancțiunii, o să aștept propunerile Dvs.: 10 000, între 



Procesul-verbal nr. 32 al ședinței publice a CA din 02 noiembrie 2020, ora 08:30 

 

 

Pagina 9 din 43 

 

 

 

 

 

AU VOTAT: 

 

 

D. VICOL: 

 

 

 

AU VOTAT: 

 

 

D. VICOL: 

 

 

Iu. ROȘCA: 

 

 

 

D. VICOL: 

 

 

Iu. ROȘCA: 

 

D. VICOL: 

 

L. VIZIRU: 

 

 

 

D. VICOL: 

 

A. URSU-ANTOCI: 

 

D. VICOL: 

 

 

 

 

 

 

 

 

AU VOTAT: 

 

D. VICOL: 

 

 

 

10 000 și 15 000 sau 15 000. Stimați colegi, cine este de a lua act de 

rezultatele monitorizării postului public de televiziune „Moldova-1”, 

rog să votați: 

 

PRO – (7) UNANIM – D. VICOL, T. BURAGA, A. COZMA,  

 I. ROBU, Iu. ROȘCA, A. URSU-ANTOCI și L. VIZIRU. 

 

– Unanim. Cine este de a admite sesizarea f/nr. din 12 octombrie 2020, 

din partea I.P. „Centrul pentru Jurnalism Independent”, rog să Vă 

pronunțați prin vot: 

 

– PRO – (7) UNANIM – D. VICOL, T. BURAGA, A. COZMA,  

 I. ROBU, Iu. ROȘCA, A. URSU-ANTOCI și L. VIZIRU. 

 

– Unanim. Ce propuneri de sancțiune aveți, stimați colegi, ținând cont 

de gravitatea? Dle Roșca, fiindcă ați făcut analiza? 

 

– Eu cred că pentru „Moldova-1” ar trebui o sancțiune mai dură, fiindcă 

că ea trebuie să arate exemplu. Ea este postul public care trebuie să fie 

exemplu în acest sens. Mai ales că ea nu recunoaște … 

 

– Am înțeles. E vorba de 15 000 propuneți? Sau ceva între 10 000 și 

15 000? Ca să înțeleg gravitatea care considerați. 

 

– Cred că în cazul acesta - plafonul maxim. 

 

– Dna Viziru, Vă rog. 

 

– Dat fiind faptul că sunt la prima abatere de acest gen, eu propun ca să 

fie amenda totuși în mărime de 10 000 de lei, fiindcă, totuși, e prima 

abatere. 

 

– Am înțeles. Dna Ala Ursu-Antoci, Vă rog. 

 

– 10 000. 

 

– Haideți să punem la vot cele două propuneri și vedem care e situația. 

Stimați colegi, a fost făcută propunerea pentru 15 000 de lei. Cine este 

de a sancționa cu amendă în mărime 15 000 de lei   Instituția Publică 

Compania „Teleradio - Moldova”, pentru încălcarea prevederilor art. 6 

lit. b) din Decizia nr. 98 din 19 iulie 2012 Cu privire la clasificarea 

programelor audiovizuale în scopul protecției minorilor, în 

conformitate cu prevederile art. 84  alin. (6) lit. a) din Codul serviciilor 

media audiovizuale, rog să votăm: 

 

PRO – (1)  – Iu. ROȘCA. 

 

– 1 vot. Cine este de a sancționa cu amendă în mărime 10 000 de lei   

Instituția Publică Compania „Teleradio - Moldova”, pentru încălcarea 

prevederilor art. 6 lit. b) din Decizia nr. 98 din 19 iulie 2012 Cu privire 

la clasificarea programelor audiovizuale în scopul protecției minorilor, 



Procesul-verbal nr. 32 al ședinței publice a CA din 02 noiembrie 2020, ora 08:30 

 

 

Pagina 10 din 43 

 

 

 

 

AU VOTAT: 

 

 

D. VICOL: 

 

A. COZMA: 

 

 

 

 

A. URSU-ANTOCI: 

 

A. COZMA: 

 

Iu. ROȘCA: 

 

 

A. COZMA: 

 

 

 

Iu. ROȘCA: 

 

 

A. COZMA: 

 

D. VICOL: 

în conformitate cu prevederile art. 84  alin. (6) lit. a) din Codul 

serviciilor media audiovizuale, rog să votăm: 

 

PRO – (6)  – D. VICOL, T. BURAGA, A. COZMA,  I. ROBU,  

A. URSU-ANTOCI și L. VIZIRU. 

 

– 6 voturi. Mulțumesc mult. 

 

– Îmi cer scuze, doar o mică remarcă. Evident, 10 -15 mii e o sumă 

mare, dar să ținem cont că ea se achită din banul public. Aici, probabil, 

ar fi cazul, pe viitor poate să medităm, în cazul în care furnizorul public 

se amendează și amenda este plătită din banul public … 

 

– Eu sunt de acord cu Dvs. 

 

– Poate aici, cumva trebuie de revăzut situația respectivă? 

 

– Dar, prin analogie, putem să tratăm și alte cazuri: și în 

contravențional, și …, sunt aceleași amenzi. 

 

– Nu, eu sunt de acord. Eu am în vedere că responsabilitatea, în cazul 

acesta, probabil, trebuie să fie plasată pe redactorul de programe sau pe 

conducere, sau pe altcineva. 

 

– Ei aceasta o pot face în regim de regres, în ordine de regres. 

Persoanele care-s vinovate … 

  

– Da, eu înțeleg. 

 

– Precizarea este foarte bună, e corect. 

 

CONSILIUL AUDIOVIZUALULUI 

DECIDE: 

 

1. A lua act de rezultatele monitorizării postului public de televiziune „Moldova-1” 

(PRO (7) UNANIM – D. VICOL, T. BURAGA, A. COZMA, I. ROBU, Iu. ROȘCA, A. URSU-

ANTOCI și L. VIZIRU).  

2. A admite sesizarea f/nr. din 12 octombrie 2020 din partea IP „Centrul pentru 

Jurnalism Independent” (PRO (7) UNANIM – D. VICOL, T. BURAGA, A. COZMA, I. ROBU, 

Iu. ROȘCA, A. URSU-ANTOCI și L. VIZIRU).  

3. A sancționa cu amendă în mărime de 10 000 de lei Instituția Publică Compania 

„Teleradio-Moldova”, fondatoarea postului public de televiziune „Moldova-1”, pentru 

încălcarea prevederilor art. 6 lit. b) din Decizia nr. 98 din 19 iulie 2012 Cu privire la 

clasificarea programelor audiovizuale în scopul protecției minorilor, în conformitate cu 

prevederile art. 84 alin. (6) lit. a) din Codul serviciilor media audiovizuale (PRO (6) – D. 

VICOL, T. BURAGA, A. COZMA, I. ROBU, A. URSU-ANTOCI și L. VIZIRU; CONTRA (1) 

– Iu. ROȘCA).  

4. În conformitate cu prevederile art. 84 alin. (11) și (12) din Codul serviciilor media 

audiovizuale, Instituția Publică Compania „Teleradio-Moldova” este obligată să difuzeze textul 

sancțiunii în următoarele 48 de ore de la data adoptării deciziei privind aplicarea sancțiunii, 

sonor și/sau vizual, de cel puțin 3 ori, în orele de maximă audiență, din care o dată în principalul 



Procesul-verbal nr. 32 al ședinței publice a CA din 02 noiembrie 2020, ora 08:30 

 

 

Pagina 11 din 43 

 

program audiovizual de știri, în cazul serviciilor media audiovizuale generaliste și/sau de știri. 

 

„Consiliul Audiovizualului a sancționat cu amendă în mărime de 10 000 de lei postul 

public de televiziune „Moldova-1”, pentru încălcarea cadrului normativ care asigură protecția 

copiilor împotriva impactului negativ al informației”. 

 

4.1. Instituția Publică Compania „Teleradio-Moldova” va prezenta, în termen de 5 zile 

de la aducerea la cunoștință a prezentei decizii, un raport despre executarea prevederilor art. 84 

alin. (11) și (12) din Codul serviciilor media audiovizuale, care va include data și ora difuzării 

textelor sancțiunii. 

5. Instituția Publică Compania „Teleradio-Moldova” va prezenta dovada achitării 

amenzii în termen de 30 de zile din momentul publicării prezentei decizii în Monitorul Oficial. 

6. Datele bancare pentru achitarea amenzii: 

Cod fiscal: 1006601000037 

Beneficiar: Ministerul Finanțelor – Trezoreria de Stat 

Adresa băncii: mun. Chișinău, str. Constantin Tănase, 7 

Codul IBAN: MDXXTR G AAA 143111 LLLL 0000 

„XX” – codul de control, care se formează conform Anexei nr. 4 la Hotărârea Consiliului 

de administrație al Băncii Naționale a Moldovei nr. 157 din 1 august 2013 „Regulamentul cu 

privire la Transferul de credit” (cod numeric);  

„LLLL” – cod ce descifrează codul localității conform CUATM (cod numeric). 

7. Motivațiile privind rezultatele votării sunt înscrise în Procesul-verbal al ședinței 

Consiliului Audiovizualului din 02 noiembrie 2020, parte integrantă a prezentei decizii.  

8. Prezenta decizie poate fi contestată cu o cerere prealabilă la Consiliul Audiovizualului 

în termen de 30 de zile de la data comunicării deciziei. În ordine de contencios administrativ, 

decizia poate fi contestată la Judecătoria Chișinău, sediul Râșcani (MD-2068, mun. Chișinău, 

str. Kiev nr.3), în termen de 30 de zile din data comunicării răspunsului cu privire la cererea 

prealabilă sau din data expirării termenului prevăzut pentru soluționarea acesteia. 

9. Controlul asupra executării prezentei decizii îl exercită Direcția Monitorizare TV și 

Serviciul Economie Finanțe și Evidență Contabilă. 

10. Prezenta decizie intră în vigoare la data adoptării și va fi publicată în Monitorul 

Oficial al Republicii Moldova și pe pagina web a Consiliului Audiovizualului. 

ANEXĂ: DECIZIA nr. 32/191 din 02 noiembrie 2020 

 

ORDINEA DE ZI: CHESTIUNEA  nr. 3 

Cu privire la examinarea rezultatelor monitorizării postului de 

televiziune „Televiziunea Centrală”, urmare a sesizării  IP Centrul 

pentru Jurnalism Independent 

 

V. CECAN:  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

– La data de 07 octombrie 2020, în adresa Consiliului Audiovizualului a 

parvenit o petiție f/nr. din aceeași dată din partea I.P. „Centrul pentru 

Jurnalism Independent”, prin care comunică despre faptul, că la data de 

03 septembrie 2020, I.P. „Centrul pentru Jurnalism Independent” a fost 

informat de către un consumator de servicii media, prin intermediul 

platformei T(V)E Privește!, despre un caz de nerespectare a legislației 

media audiovizuale la postul de televiziune  „Televiziunea Centrală”.  

I.P. „Centrul pentru Jurnalism Independent” informează că 

sesizarea consumatorului de media se referă la faptul că postul de 

televiziune  „Televiziunea Centrală” a difuzat la data de  02 septembrie 

2020, în cadrul buletinului informativ de la ora 19:00,  o știre despre un 



Procesul-verbal nr. 32 al ședinței publice a CA din 02 noiembrie 2020, ora 08:30 

 

 

Pagina 12 din 43 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

minor de 14 ani care a fost victima unui accident rutier în s. Piatra, 

raionul Orhei (minutul 20:25).  

Petiționarul menționează că materialul difuzat conține imaginea 

explicită a minorului, precum și alte informații detaliate care permit 

identificarea acestuia, fapt ce contravine legislației media audiovizuale 

instituite în vederea protecției intereselor minorilor. Astfel, petiționarul 

face trimitere la: 

-  art. 15 alin. (1), (2), (4) din Codul serviciilor media audiovizuale;  

- pct. 113 din Regulamentul privind conținuturile audiovizuale; 

 - art. 4, pct. 2, lit. d) din Legea cu privire la protecția copiilor împotriva 

impactului negativ al informației.  

Urmare a celor expuse, I.P. „Centrul pentru Jurnalism 

Independent” solicită examinarea petiției, în conformitate cu prevederile 

art. 83 din Codul Serviciilor media audiovizuale și art. 9, art. 69 alin. 

(2), art. 73 din Codul administrativ. 

Prin scrisoarea nr. 01-10/20 din data de 09 octombrie 2020,  

„MEDIA RESURSE” SRL, fondatoarea postului de televiziune 

„Televiziunea Centrală”, a comunicat Consiliului Audiovizualului 

următoarele: „Sesizarea consumatorului de media se referă a faptul că 

buletinul de știri de la ora 19:00 din data de 02.09.2020, la minutul 

20:25, a fost difuzată o știre despre un minor de 14 ani care a fost 

victima unui accident rutier în s. Piatra, raionul Orhei. Noi considerăm 

că nu au fost încălcate drepturile minorului și normele de drept 

specificate în sesizare, din următoarele considerente: 

Reportajul cu minorul, difuzat în știrile din 02.09.2020 la 

„Televiziunea Centrală”, a fost produs în casa bunicii minorului și cu 

acordul tutorelui dnei Elena Leonte, fapt care poate fi confirmat de ei 

personal.  

Drepturile minorului prevăzute în alin.(1), (2) și (4) art.15 din 

Codul serviciilor media audiovizuale au fost respectate pe deplin. 

Materialul vizual este de natură pozitivă, vorbește despre modul în care 

se întâmplă reabilitarea adolescentului, procesul lui de învățare la 

școală în condiții actuale. Știrile difuzate cu reportajul dat nu au avut 

impact negativ asupra minorului sus-menționat”. 

În conformitate cu prevederile art. 75 alin. (4) lit. a) și art. 83 

alin. (3) lit. c) din Codul serviciilor media audiovizuale, Consiliul 

Audiovizualului a efectuat monitorizarea postului de televiziune 

„Televiziunea Centrală”, prin prisma celor invocate în sesizarea 
parvenită de la I.P. „Centrul pentru Jurnalism Independent”.  

Rezultatele monitorizării au atestat că la data de 02 septembrie 

2020, postul de televiziune „Televiziunea Centrală” a difuzat în cadrul 

buletinului informativ de la ora 19:00, subiectul cu titlul „Bogdan, 

supraviețuitorul accidentului de la Piatra, dorește să meargă la 

școală”, care se axează pe cazul unui minor care a supraviețuit în urma 

unui accident din s. Piatra raionul Orhei, iar mama sa (primar al 

localității) a decedat. Astfel, se specifică că minorul a fost externat din 

spital și se află în grija bunicii. În acest sens, se dau  detalii despre 

starea sănătății acestuia: traumele suferite, din cauza cărora este 

imobilizat la pat; susținerea zilnică din partea dirigintelui și a colegilor 

de clasă;  informații despre accidentul din 18 iulie 2020 din s. Piatra și 

imagini de la locul accidentului.   



Procesul-verbal nr. 32 al ședinței publice a CA din 02 noiembrie 2020, ora 08:30 

 

 

Pagina 13 din 43 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

D. VICOL: 

 

 

 

 

 

AU VOTAT: 

 

 

D. VICOL: 

 

 

AU VOTAT: 

 

 

D. VICOL: 

 

 

În cadrul reportajului minorul își expune dorința  de a merge la 

școală și de a obține în viitor o profesie, iar dirigintele de clasă își  

exprimă susținerea  sa față de minor. 

Totodată, în cadrul reportajului, minorului i se acordă și întrebări 

sensibile cu referire la mama sa, inclusiv la evenimentele din noaptea 

accidentului, fapt care l-a sensibilizat pe copil: 

 „- De ce îți dorești la școală? 

        - Să învăț. 

        - Ce anume să înveți? 

        - Lecții. Vreau să fiu designer vestimentar, dar se va întâmpla deja 

cum o să vrea  Dumnezeu”. 

        „- Acum ce te supără? 

        - Să stau cu picioarele așa rupte la pat. 

        - Și ce este cel mai greu pentru tine? 

        - Că am pierdut-o pe mămica. 

        - Cum ți-o amintești pe mămica ta? 

        - Bună la suflet”. 

        - Îmi amintesc că ne-am pornit la nana Lena și atât. 

        - Dar ce ai văzut, ce ai auzit? 

        - Un vuiet puternic de mașină și după asta nimic”. 

 

De specificat că la finalul subiectului reporterul menționează că: 

„Precizăm că unul dintre visurile fostului primar din Piatra, Mariana 

Țugui, a fost realizat - sistemul de iluminare stradală în localitate a fost 

inaugurat. Evenimentul i-a fost dedicat acesteia de către echipa lui Ilan 

Șor în semn de omagiu. Alegerile locale repetate în comuna Piatra vor 

avea loc în 1 noiembrie”. 

În contextul celor expuse sunt relevante prevederile art. 15 alin. 

(4) din Codul serviciilor media audiovizuale: „Dreptul minorului la 

respectarea vieții private și la propria imagine prevalează în fața 

necesității de informare, inclusiv în cazul minorului aflat în situații 

dificile”. 

 

– Mulțumesc mult. Întrebări către dna raportor? Doriți să comentați, 

stimați colegi? Din punctul meu de vedere este evident, este clar. 

Atunci, cu permisiunea Dvs., voi supune votului. Cine este de a lua act 

de rezultatele monitorizării postului de televiziune „Televiziunea 

Centrală”, rog să votăm: 

 

PRO – (7) UNANIM – D. VICOL, T. BURAGA, A. COZMA,  

 I. ROBU, Iu. ROȘCA, A. URSU-ANTOCI și L. VIZIRU. 

 

– Unanim. Cine este de a admite sesizarea f/nr. din 07.10.2020, depusă 

de „Centrul pentru Jurnalism Independent”, rog să votați: 

 

PRO – (7) UNANIM – D. VICOL, T. BURAGA, A. COZMA,  

 I. ROBU, Iu. ROȘCA, A. URSU-ANTOCI și L. VIZIRU. 

 

– Unanim. Cine este de a sancționa cu  avertizare publică „MEDIA 

RESURSE” SRL, fondatoarea postului de televiziune „Televiziunea 

Centrală”, pentru încălcarea prevederilor art. 15 alin. (4) din Codul 



Procesul-verbal nr. 32 al ședinței publice a CA din 02 noiembrie 2020, ora 08:30 

 

 

Pagina 14 din 43 

 

 

 

 

AU VOTAT: 

 

 

D. VICOL: 

serviciilor media audiovizuale, în conformitate cu dispozițiile art. 84 

alin. (3) lit. a) din Cod, rog să votăm: 

 

PRO – (7) UNANIM – D. VICOL, T. BURAGA, A. COZMA,  

 I. ROBU, Iu. ROȘCA, A. URSU-ANTOCI și L. VIZIRU. 

 

– Unanim. Vă mulțumesc mult. 

 

CONSILIUL AUDIOVIZUALULUI 

DECIDE: 

1. A lua act de rezultatele monitorizării postului de televiziune „Televiziunea 

Centrală” (PRO (7) UNANIM – D. VICOL, T. BURAGA, A. COZMA, I. ROBU, Iu. ROȘCA, 

A. URSU-ANTOCI și L. VIZIRU).  

2. A admite sesizarea f/nr. din 07.10.2020 din partea IP „Centrul pentru Jurnalism 

Independent” (PRO (7) UNANIM – D. VICOL, T. BURAGA, A. COZMA, I. ROBU, Iu. 

ROȘCA, A. URSU-ANTOCI și L. VIZIRU).  

3. A sancționa cu avertizare publică „MEDIA RESURSE” SRL, fondatoarea postului de 

televiziune „Televiziunea Centrală”, pentru încălcarea prevederilor art. 15 alin. (4) din Codul 

serviciilor media audiovizuale, în conformitate cu prevederile art. 84 alin. (3) lit. a) din Cod 

(PRO (7) UNANIM – D. VICOL, T. BURAGA, A. COZMA, I. ROBU, Iu. ROȘCA, A. URSU-

ANTOCI și L. VIZIRU).  

4. În conformitate cu prevederile art. 84 alin. (11) și (12) din Codul serviciilor media 

audiovizuale, „MEDIA RESURSE” SRL este obligată să difuzeze textul sancțiunii în 

următoarele 48 de ore de la data adoptării deciziei privind aplicarea sancțiunii, sonor și/sau 

vizual, de cel puțin 3 ori, în orele de maximă audiență, din care o dată în principalul program 

audiovizual de știri, în cazul serviciilor media audiovizuale generaliste și/sau de știri. 

 

„Consiliul Audiovizualului a sancționat cu avertizare publică postul de televiziune 

„Televiziunea Centrală”, pentru încălcarea cadrului normativ care asigură respectarea vieții 

private și la propria imagine a copiilor”. 

 

4.1. „MEDIA RESURSE” SRL va prezenta, în termen de 5 zile de la aducerea la 

cunoștință a prezentei decizii, un raport despre executarea prevederilor art. 84 alin. (11) și (12) 

din Codul serviciilor media audiovizuale, care va include data și ora difuzării textului sancțiunii. 

5. Motivațiile privind rezultatele votării sunt înscrise în Procesul-verbal al ședinței 

Consiliului Audiovizualului din 02 noiembrie 2020, parte integrantă a prezentei decizii.  

6. Prezenta decizie poate fi contestată cu o cerere prealabilă la Consiliul Audiovizualului 

în termen de 30 de zile de la data comunicării deciziei. În ordine de contencios administrativ, 

decizia poate fi contestată la Judecătoria Chișinău, sediul Râșcani (MD-2068, mun. Chișinău, 

str. Kiev nr.3), în termen de 30 de zile din data comunicării răspunsului cu privire la cererea 

prealabilă sau din data expirării termenului prevăzut pentru soluționarea acesteia. 

7. Controlul asupra executării prezentei decizii îl exercită Direcția Monitorizare TV.  

8. Prezenta decizie intră în vigoare la data adoptării și va fi publicată în Monitorul 

Oficial al Republicii Moldova și pe pagina web a Consiliului Audiovizualului. 

ANEXĂ: DECIZIA nr. 32/192 din 02 noiembrie 2020 

 

 

 

 



Procesul-verbal nr. 32 al ședinței publice a CA din 02 noiembrie 2020, ora 08:30 

 

 

Pagina 15 din 43 

 

ORDINEA DE ZI: CHESTIUNEA  nr. 4 

Cu privire la examinarea rezultatelor monitorizării postului de 

televiziune „Jurnal TV”, urmare a autosesizării membrei Consiliului 

Audiovizualului, Lidia Viziru 

 

V. CECAN:  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

– La data de 05 octombrie 2020, membra Consiliului Audiovizualului, 

Lidia Viziru, a solicitat, în temeiul prevederilor art. 83 din Codul 

serviciilor media audiovizuale, efectuarea controlului postului de 

televiziune „Jurnal TV” invocând faptul că în cadrul emisiunii „Ora de 

Ras” din data de 04 octombrie 2020 a fost difuzată o secvență în care s-

a relatat „într-o modalitate obscenă, dezgustătoare și degradantă față 

de colegii de breasla, despre interviul dat de Vlad Filat în cadrul 

emisiunii „Главное”, moderată de către Lilia Buracovschi, jurnalistă 

la postul de televiziune „TVC 21”. 

În acest sens, Lidia Viziru a specificat: „un astfel de 

comportament și atitudine neprofesionistă și lipsită de etică față de 

colegii de breaslă nu face față unui furnizor de servicii media, dar și a 

profesiei de jurnalist la general. Să lovești într-un jurnalist doar pentru 

faptul că nu-ți place invitatul acestuia din cadrul unei emisiuni, să 

interpretezi eronat și să insinuezi obscenități este absolut inacceptabil”. 

Prin scrisoarea din 26.10.2020, ICS „REFORMA ART” SRL, 

fondatoarea postului de televiziune „Jurnal TV”, a comunicat 

Consiliului Audiovizualului că nu au admis încălcarea normelor legale, 

dat fiind faptul că: 

„Potrivit textului autosesizării, faptele imputate nu au fost 

calificate prin prisma vreunei abateri de la normele prohibitive ale 

legislației audiovizuale. Analizând aceste acuzații, venim să atragem 

atenția că pretinsa faptă imputată s-ar fi comis în cadrul unui material 

de pamflet, de satiră și umoristic, în cadrul emisiunii de satiră politică 

Ora de Ras, cu ora de difuzare după 21:00. În cadrul lui a fost redată 

viziunea autorilor emisiunii asupra percepției publicului la conduita 

unui politican în cadrul unui interviu, fiind puse în evidență anume 

unele momente de conduită ambigue și lascivă a acestuia. Autorii nu au 

inventat fapte  sau creat evenimente, ci au selectat artistic și armonios 

cele mai „picante” momente din acel interviu și le-au prezentat în stil 

umoristico-artistic pentru a derâde un atare comportament. 

Scopul materialului nu a fost nici punerea nefavorabilă a 

jurnalistei ce a realizat interviul și nici denigrarea ei, cu evidențierea 

anume a comportamentului politicianului în cauză și a modului său de 

activitate, fiind satirizat prin acest material. 

În acest context, dacă totuși, au fost lăsate urme de incertitudine 

sau afecțiune asupra imaginii jurnalistei, ne prezentăm oficial scuze 

față de aceasta și garantăm că nu am avut nici o intenție în această 

privință. 

În conformitate cu prevederile art. 75 alin. (4) lit. a) și art. 83 

alin. (3) lit. a) din Codul serviciilor media audiovizuale, Consiliul 

Audiovizualului a efectuat monitorizarea emisiunii „Ora de Ras”, prin 

prisma celor invocate de membra CA, Lidia Viziru.  

Rezultatele monitorizării au atestat că la 04 octombrie 2020, 

postul de televiziune „Jurnal TV” a difuzat emisiunea „Ora de Ras” în 

cadrul căreia a fost difuzată o secvență (minutul 30:43) în care s-a 



Procesul-verbal nr. 32 al ședinței publice a CA din 02 noiembrie 2020, ora 08:30 

 

 

Pagina 16 din 43 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

relatat despre interviul dat de Vlad Filat în cadrul emisiunii „Главное”, 

moderată de către Lilia Buracovschi, jurnalistă la postul de televiziune 

„TVC 21”.    

În dialogul său înțesat de comentarii și aluzii sarcastice, 

prezentatorii emisiunii pun un accent negativ asupra activității 

profesionale a jurnalistei: 

- „Nu avem încotro, trebuie să recunoaștem că poporul nostru 

iubește șmecherii și hoții. Bineînțeles nu tot poporul, o anumită parte 

dintre cetățenii noștri. Așa-i mai îndrăgește pe cei care știu să fure cu 

talent, iar dacă le mai dau și lor, cetățenilor câte o bucățică, gata îi 

declară sfinți.  

- Pe acesta nu atât îl iubesc cât îl jelesc. Uite, a stat, săracu, 

degeaba în pușcărie. Mi-am amintit, cu această ocazie, nu știu, ori a lui 

Pușkin sau a lui Lermontov, o frază celebră: „она его за муки 

полюбила”. 

- Apoi, asta e despre Filat. Adică i-o fost milă, jele. Femeile 

adesea încurcă jelea, mila cu dragostea. Asta, în situația în care Filat 

abia ar trebui să stea în pușcărie, întrucât nici nu a fost judecat pentru 

furturile comise.    

- Mai ales, cetățenele jurnaliste. Are ce are Filat cu jurnalistele. 

De pildă, această jurnalistă de limbă rusă care l-a invitat de atâtea ori 

la emisiunea ei, și în sfârșit, săptămâna trecută el a fericit-o cu 

prezența. Și cât de bine îl înțelegea ea pe Filat, ce băiat simpatic și de 

treabă-i părea, cum de săracu a ajuns la pușcărie. 

- Au conversat între ei ca doi hulubași în hulubărie. Nici nu conta 

ce întrebări îi pune jurnalista și ce răspunsuri îi dădea Filat. O să 

vedeți că noi la un moment dat am închis sunetul, în mod intenționat, 

am lăsat să vorbească doar privirile, zâmbetele și mimica lor. Vă 

amintim, că jurnalista conversa cu un bandit, cu un hoț de miliarde și 

un ins care se face vinovat de zeci de abuzuri ca să nu mai vorbim de 

vina lui morală”.  

Totodată, de specificat că întreaga relatare, pe fundalul piesei 

„Paroles, paroles”, interpretată de cântăreața franceză Dalida, a fost 

însoțită atât de secvențe video din emisiunea „Главное”, cât și secvențe 

din filme, combinate prin montare, astfel încât se insinuează și într-o 

modalitate indecentă comportamentul ușuratic al moderatoarei,  care 

încearcă să-l seducă pe Vlad Filat prin diverse gesturi, expresii și 

vestimentație, toate acestea fiind descrise cu lux de amănunte: 

- „Lui Vlad Filat îi place să dea interviu jurnaliștilor. De fapt, lui Filat 

îi place să dea interviuri mai ales jurnalistelor. Pentru că și 

jurnalistelor le place să ia interviuri de la Vlad Filat. Iată o jurnalistă 

care adoră să-l intervieveze pe Filat. Îi place atât de mult, încât își 

alege cu grijă haina pentru interviul cu Filat. Pentru emisiunile cu alți 

politicieni jurnalista îmbracă ceva sobru: închis la gât, de culori 

întunecate, albastru închis, de pildă, gri întunecat ori chiar negru. Iar 

când ia interviu de la Filat, jurnalista noastră îmbracă o rochie de un 

gri deschis, cu decolteu, nu uită să-și pună două brățări și îl salută pe 

Filat cu amabilitate și chiar cu un fel de cochetărie. Da ce zâmbet ia 

tras Filat! Pe lângă acest zâmbet șarmant, Filat a aplicat și alte tactici 

de seducție în această emisiune. Dacă la începutul interviului el stă 

drept în fotoliu păstrând o distanță cuvenită, mai târziu, Filat se 



Procesul-verbal nr. 32 al ședinței publice a CA din 02 noiembrie 2020, ora 08:30 

 

 

Pagina 17 din 43 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

D. VICOL: 

 

 

L. GUȚU: 

 

D. VICOL: 

 

C. POHILENCO, 

„Jurnal TV”: 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

apleacă spre dulcea jurnalistă, după care, se va da și mai aproape de 

ea”. 

- „La un moment dat el s-a aplecat atât de mult de jurnalistă încât mai 

era să iasă din cadru. Vă amintim că doamna jurnalistă vorbește așa de 

cochet cu unul din cei mai corupți politicieni moldoveni. Unul care a 

participat la devalizarea Băncii de Economii, la furtul miliardului și la 

capturarea Statului moldovenesc. Vă interesează despre ce a vorbit 

cocheta jurnalistă cu marele corupt? Ah! Dar nu contează ce anume. 

Contează privirile lor, zâmbetele, gesturile… Așa a fost acest interviu. 

Mai amintim o dată că doamna jurnalistă a conversat atât de dulce cu 

unul din cei mai corupți politicieni moldoveni. La sfârșit ambii erau 

foarte mulțumiți. El pentru că i-a dat interviu, ea pentru că i-a luat”.    

Urmare a celor expuse, sunt relevante prevederile: 

-  art. art. 39 din Decizia CA nr. 127 din 26.12.2007, despre Codul de 

conduită a radiodifuzorilor: „Radiodifuzorii nu trebuie să-și regleze 

conturile prin intermediul undelor. O astfel de conduită aduce 

prejudicii nu numai lor, dar și profesiei în ansamblu”; 

- art. 11 alin. (3) din Codul serviciilor media audiovizuale: „Furnizorii 

de servicii media sunt obligați să respecte legislația cu privire la 

apărarea onoarei, demnității și reputației profesionale, precum și 

dreptul la respectarea și ocrotirea vieții intime, familiale și private”. 

 

– Mulțumesc mult. Întrebări către dna Cecan, dacă exiztă? Dna Lia, Vă 

rog. 

 

– Dna Pohilenco dorește să intre în direct. 

 

– Vă rugăm să ne faceți legătura. Noi Vă salutăm, bună ziua. 

 

 

– Bună dimineața. Sper că mă auziți bine. Dle președinte, stimați 

membri ai Consiliului, mă bucur mult să Vă văd și sper că, în curînd, 

vom avea ocazia să ne revedem și tête-à-tête. Mersi mult și pentru 

ocazia de a participa la ședință. Referitor la subiectul discutat, 

mulțumim mult pentru monitorizarea detaliată care a fost realizată. Ceea 

ce nu am reușit să prezentăm în scrisoarea pe care am transmis-o 

Consiliului Audiovizualului, pe lângă scuzele care au fost formulate 

oficial în scrisoare, colegii mei, realizatorii și moderatorii emisiunii 

„Ora de ras”, Anatol Durbală și Constantin Cheianu, s-au autosesizat și 

ei, la rândul lor, imediat după ce a fost difuzată emisiunea - duminică, 

pe data de 04 octombrie. Iar ambii, pe data de 05 octombrie, fiind ziua 

imediat următoare după difuzarea emisiunii, și-au prezentat scuzele în 

mod public pe rețelele de socializare, pe pagina lor oficială de facebook. 

De asemenea, ambii prezentatori au ținut să-și formuleze scuzele în 

mod oficial și în ediția „Ora de ras”, care a urmat duminica ulterioară, 

pe data de 11 octombrie. Știți cum, muncim de foarte mult timp și câte 

odată avem nevoie și de sesizările din partea CA pentru a ne da seama 

că putem, câte odată, un pic cu mai multă atenție să atragem atenție 

asupra unor subiecte. Sperăm, în continuare,  să nu dăm dovadă de 

incompetență sau de lipsă de atenție. Cu această ocazie, aș vrea să-mi 

prezint și eu scuzele din partea echipei „Jurnal TV” față de colega de 



Procesul-verbal nr. 32 al ședinței publice a CA din 02 noiembrie 2020, ora 08:30 

 

 

Pagina 18 din 43 

 

 

 

 

 

 

 

 

D. VICOL: 

 

 

A. URSU-ANTOCI: 

 

 

 

 

 

 

 

 

D. VICOL: 

 

 

 

 

C. POHILENCO, 

„Jurnal TV”: 

 

D. VICOL: 

 

L. VIZIRU: 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

D. VICOL: 

 

A. URSU-ANTOCI: 

 

D. VICOL: 

 

breaslă de la postul de televiziune „TVC 21”. Nu a fost intenția noastră 

să denigrăm imaginea acesteia sau să o punem într-o lumină 

nefavorabilă. Țin cont de receptivitatea Dvs. și de înțelegerea de care ați 

dat dovadă de foarte mult timp și sper că scuzele care au fost formulate 

atât în scrisoarea oficială, cât și în cadrul emisiunii „Ora de ras”, vor 

cântări mult în baza deciziei pe care o veți lua acum la ședință. 

 

– Mulțumesc mult. Stimați colegi, dacă aveți întrebări către 

reprezentanta „Jurnal TV”? Dna Ala Ursu-Antoci, Vă rog. 

 

– Distinsă doamnă, este aplaudabil că Dvs. ați realizat că ați greșit, este 

aplaudabil că prezentatorii și-au cerut scuze de rigoare. Dar fiți de acord 

cu mine că Dvs., uneori, în această emisiune depășiți limita bunului 

simț. Probabil, fără a Vă da seama, jigniți foarte multă lume. Eu 

apreciez ceea ce ați făcut Dvs., prin simplul considerent că v-ați cerut 

scuze de la jurnalista pe care ați atacat-o (dacă aceasta se poate numi 

așa). Dar a fost făcut într-un mod cam josnic. Eu aplaud ceea ce ați 

făcut și chiar vă mulțumesc că ați reacționat și v-ați cerut scuze. 

 

– Mulțumesc. Dacă mai sunt întrebări? Dacă nu sunt întrebări, noi Vă 

mulțumim mult. Noi rămânem pentru a dezbate cele prezentate de către 

Direcția monitorizare. O să-i oferim cuvîntul și autoarei sesizării și 

ulterior o să adoptăm o decizie. Vă mulțumim și Vă urăm o zi bună în 

continuare. Mulțumim pentru intervenție. 

 

– O zi bună și succes în continuarea ședinței. 

 

– Mulțumim. Dna Viziru, Vă rog. 

 

– De fapt, eu sunt deranjată de răspunsul „Jurnal TV” pe care l-au oferit 

prin scrisoare către CA, fiindcă, de fapt, tot ei au fost acei care au 

recunoscut că au admis un comportament indecent prin scuzele aduse 

de către realizatorii emisiunii, dl Durbală și dl Cheianu, ce-i drept, într-

un mod sarcastic - în stilul emisiunii. Poate era necesar ca aceste scuze 

să fie la modul cel mai serios, fiindcă chiar s-a încălcat, aici sunt de 

acord cu dna Ursu-Antoci, pentru că s-au încălcat limitele bunului simț. 

Am urmărit și eu următoarea emisiune realizată de către autorii acestei 

emisiuni. Într-adevăr, imediat au reacționat și au cerut scuze. Din acest 

motiv, fiindcă eu sunt autoarea autosesizării, propun doar să luăm act de 

rezultatele monitorizării și să admitem autosesizarea, dar să nu fie 

sancționat postul de televiziune. Cu o singură condiție: în momentul în 

care (eu am să fiu cu ochii pe emisiune) se încalcă încă o dată la fel de 

dur legislația de către „Jurnal TV”, atunci, voi solicita personal o 

amendă maximă.  

 

– Dna Antoci, Vă rog. 

 

– Eu susțin propunerea dnei Viziru. 

 

– Și eu susțin cele ce ați menționat Dvs., stimate colege, însă aș vrea să 

atenționez că dincolo de aceste precizări care au fost făcute vizavi de 



Procesul-verbal nr. 32 al ședinței publice a CA din 02 noiembrie 2020, ora 08:30 

 

 

Pagina 19 din 43 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

AU VOTAT: 

 

 

D. VICOL: 

 

 

 

AU VOTAT: 

 

 

D. VICOL: 

„Jurnal TV” - că-și permite, într-adevăr, o atitudine cu pregnante 

accente degradante față de ființa umană - am mai întrevăzut aici și un 

element poate la fel de periculos sau poate chiar mai periculos: o 

segregare, o discriminare pe criterii de sex. Atunci când se menționează 

că un invitat preferă anume jurnaliste și nu jurnaliști pentru a fi 

intervievat și, mai mult decât atât, imprimă acestui mesaj un caracter 

sexist, atunci, mi se pare că aceasta este foarte grav. Așa că eu susțin, 

bineînțeles, și noi, ca de obicei, oferim prioritate persoanei care se 

autosesizează, fiindcă nu este important - și aici, sunt de acord cu Dvs., 

stimați colegi - de a sancționa cu orice scop, ci de a transmite un mesaj 

ca asemenea mostre de comportament să nu fie perpetuate pe viitor. Să 

sperăm că acest gest (fiindcă este un gest) de clemență și de bunăvoință 

față de acest post de televiziune să fie, ca atare, recepționat și sperăm că 

nu vom atesta, în scurt timp, la asemenea derapaje din partea acestui 

post de televiziune, mai ales, din perspectiva respectivei emisiuni. 

Stimați colegi, cine este de a lua act de rezultatele monitorizării 

postului de televiziune „Jurnal TV”? 

 

PRO – (7) UNANIM – D. VICOL, T. BURAGA, A. COZMA,  

 I. ROBU, Iu. ROȘCA, A. URSU-ANTOCI și L. VIZIRU. 

 

– Unanim. Cine este de a lua act de autosesizarea din 05 octombrie 

2020 a membrei Consiliului Audiovizualului, dna Lidia Viziru, rog să 

votăm: 

 

PRO – (7) UNANIM – D. VICOL, T. BURAGA, A. COZMA,  

 I. ROBU, Iu. ROȘCA, A. URSU-ANTOCI și L. VIZIRU. 

 

– Unanim.  

 

CONSILIUL AUDIOVIZUALULUI 

DECIDE: 

1. A lua act de rezultatele monitorizării postului de televiziune „Jurnal TV” (PRO (7) 

UNANIM – D. VICOL, T. BURAGA, A. COZMA, I. ROBU, Iu. ROȘCA, A. URSU-ANTOCI 

și L. VIZIRU).  

2. A lua act de autosesizarea din 05 octombrie 2020 a membrei Consiliului 

Audiovizualului, Lidia Viziru (PRO (7) UNANIM – D. VICOL, T. BURAGA, A. COZMA, I. 

ROBU, Iu. ROȘCA, A. URSU-ANTOCI și L. VIZIRU). 

3. Prezenta decizie poate fi contestată cu o cerere prealabilă la Consiliul Audiovizualului 

în termen de 30 de zile de la data comunicării deciziei. În ordine de contencios administrativ, 

decizia poate fi contestată la Judecătoria Chișinău, sediul Râșcani (MD-2068, mun. Chișinău, 

str. Kiev nr.3), în termen de 30 de zile din data comunicării răspunsului cu privire la cererea 

prealabilă sau din data expirării termenului prevăzut pentru soluționarea acesteia. 

4. Motivațiile privind rezultatele votării sunt înscrise în Procesul-verbal al ședinței 

Consiliului Audiovizualului din data de 02 noiembrie 2020, parte integrată a prezentei decizii. 

5. Controlul asupra executării prezentei decizii îl exercită Direcția monitorizare TV. 

6. Prezenta decizie intră în vigoare la data adoptării și va fi publicată în Monitorul 

Oficial al Republicii Moldova și pe pagina web a Consiliului Audiovizualului. 

ANEXĂ: DECIZIA nr. 32/193 din 02 noiembrie 2020 



Procesul-verbal nr. 32 al ședinței publice a CA din 02 noiembrie 2020, ora 08:30 

 

 

Pagina 20 din 43 

 

 

ORDINEA DE ZI: CHESTIUNEA  nr. 5 

Cu privire la examinarea rezultatelor monitorizării postului de 

televiziune „Ren Moldova”, urmare a autosesizării membrei Consiliului 

Audiovizualului, Lidia Viziru 

 

L. VIZIRU: 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

– La data de 20 octombrie 2020, am solicitat monitorizarea furnizorului 

de servicii media „TELEPROIECT” SRL, fondatoarea postului de 

televiziune „Ren Moldova”, dat fiind faptul că la ora 21:20, postul de 

televiziune „Ren Moldova” a difuzat emisiunea „Тайны Чапман - Кого 

искал Колумб”. Aceeași emisiune a fost difuzată și pe data de 20 

octombrie, ora 10:00, însă programul audiovizual nu a fost însoțit de 

mențiunea „Reluare”, așa cum prevede legislația audiovizuală.  

În acest context, am solicitat monitorizarea postului de 

televiziune „Ren Moldova”, dat fiind faptul că acesta a comis încălcări 

de la prevederile art. 13 alin. (13) din Codul serviciilor media 

audiovizuale și art. 58 din Regulamentul privind conținuturile 

audiovizuale, aprobat de către Consiliul Audiovizualului prin Decizia 

nr. 61/219 din 30 decembrie 2019.  

Astfel, în temeiul art. 83 din Codul serviciilor media 

audiovizuale, am solicitat efectuarea controlului cu privire la faptele 

invocate în autosesizarea mea. 

În temeiul prevederilor art. 83 alin. (2) din Codul serviciilor 

media audiovizuale, precum și în scopul examinării obiective a tuturor 

circumstanțelor, Consiliul Audiovizualului a solicitat, prin scrisoarea nr. 

848 din 23 octombrie 2020, opinia „TELEPROIECT” SRL cu privire la 

cele invocate în autosesizarea mea. 

Astfel, la 30 octombrie 2020, prin poșta electronică a Consiliului 

Audiovizualului a parvenit răspunsul furnizorului de servicii media, 

care a comunicat următoarele: „Lipsa mențiunii „Reluare” care urma 

să însoțească emisiunea „Тайны Чапман - Кого искал Колумб”, 

difuzată la postul de televiziune Ren Moldova în data de 20 octombrie 

2020, ora 10:00, a fost cauzată de o greșeală a operatorului de emisie, 

responsabil de conținut și gestionarea acestuia în grila de emisie. 

 În urma sesizării membrului CA, Lidia Viziru, am luat 

cunoștință și am sancționat prin avertizare angajatul care a comis 

scăparea de rigoare”. 

În conformitate cu prevederile art. 75 alin. (4) lit. a) și art. 83 

alin. (3) lit. a) din Codul serviciilor media audiovizuale, Consiliul 

Audiovizualului a efectuat monitorizarea postului de televiziune „Ren 

Moldova”, prin prisma celor invocate în autosesizare.  

Rezultatele monitorizării au atestat că la 19 octombrie și 20 

octombrie 2020, postul de televiziune „Ren Moldova” a difuzat 

emisiunea sus-numită. Astfel, urmare a monitorizării emisiunii „Тайны 

Чапман - Кого искал Колумб” din 20  octombrie 2020 s-a atestat că 

programul audiovizual a fost difuzat în reluare, fără a fi însoțit de 

mențiunea „Reluare”, pe întreaga durată a difuzării. 

Prin urmare, sunt relevante prevederile art. 13 alin. (13) din 

Codul serviciilor media audiovizuale, potrivit căruia: „Difuzarea în 

reluare a programelor audiovizuale trebuie să fie însoțită de mențiunea 

„Reluare”, pe întreaga durată a difuzării acestora, cu excepția 



Procesul-verbal nr. 32 al ședinței publice a CA din 02 noiembrie 2020, ora 08:30 

 

 

Pagina 21 din 43 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

D. VICOL: 

 

 

 

 

 

 

AU VOTAT: 

 

 

D. VICOL: 

 

 

 

 

 

AU VOTAT: 

 

 

D. VICOL: 

operelor cinematografice”. 

Dacă îmi permiteți, stimați colegi, să continui cu ideea că, totuși, 

postul de televiziune „Ren Moldova” nu a înțeles sensul autosesizării. 

Dat fiind faptul că m-am autosesizat și eu de multe ori, precum și dl 

președinte, cu privire la difuzarea operelor audiovizuale în reluare fără 

mențiunea „Reluare”, de către posturile de televiziune, iar urmare a 

acestor autosesizări foarte multe posturi deja respectă legislația în 

vigoare atunci când redifuzează operele audiovizuale în reluare, 

întotdeauna sunt însoțite de mențiunea „Reluare”. „Ren Moldova” a 

solicitat să se limiteze doar la faptul de a lua cunoștință și a sancționa 

prin avertizare angajatul care a comis scăparea de rigoare. Ideea a fost 

ca postul de televiziune „Ren Moldova” să intre în albia legii și, 

întotdeauna, emisiunile care sunt difuzate în reluare să conțină neapărat 

mențiunea „Reluare”. Am monitorizat pe parcursul acestei luni 

activitatea „Ren Moldova”. Cel puțin, nu au revenit în albia legislației și 

programele sunt difuzate în reluare la fel fără această mențiune. 

 

– Sigur că acest lucru este regretabil. Stimați colegi, voi supune votului, 

fiindcă, din punctul meu de vedere, lucrurile sunt clare. 

Stimați colegi, cine este de a lua act de rezultatele monitorizării 

postului de televiziune „Ren Moldova” și, concomitent, a lua act de 

autosesizarea f/nr. din 20 octombrie 2020, din partea membrei 

Consiliului Audiovizualului, Lidia Viziru, rog să votăm: 

 

PRO – (7) UNANIM – D. VICOL, T. BURAGA, A. COZMA,  

 I. ROBU, Iu. ROȘCA, A. URSU-ANTOCI și L. VIZIRU. 

 

– Unanim. Stimați colegi, cine este de a sancționa cu avertizare publică 

„TELEPROIECT” SRL, fondatoarea postului de televiziune „Ren 

Moldova”, pentru încălcarea prevederilor art. 13 alin. (13) din Codul 

serviciilor media audiovizuale, în conformitate cu prevederile art. 84 

alin. (3) lit. a) din Cod., rog să votăm: 

 

PRO – (7) UNANIM – D. VICOL, T. BURAGA, A. COZMA,  

 I. ROBU, Iu. ROȘCA, A. URSU-ANTOCI și L. VIZIRU. 

 

– Unanim. Vă mulțumesc mult. 

 

CONSILIUL AUDIOVIZUALULUI 

DECIDE: 

1. A lua act de rezultatele monitorizării postului de televiziune „Ren Moldova” (PRO (7) 

UNANIM – D. VICOL, T. BURAGA, A. COZMA, I. ROBU, Iu. ROȘCA, A. URSU-ANTOCI 

și L. VIZIRU).  

2. A lua act de autosesizarea f/nr. din 20 octombrie 2020 a membrei Consiliului 

Audiovizualului, Lidia Viziru (PRO (7) UNANIM – D. VICOL, T. BURAGA, A. COZMA, I. 

ROBU, Iu. ROȘCA, A. URSU-ANTOCI și L. VIZIRU).  

3. A sancționa cu avertizare publică „TELEPROIECT” SRL, fondatoarea postului de 

televiziune „Ren Moldova”, pentru încălcarea prevederilor art. 13 alin. (13) din Codul serviciilor 

media audiovizuale, în conformitate cu prevederile art. 84 alin. (3) lit. a) din Cod (PRO (7) 

UNANIM – D. VICOL, T. BURAGA, A. COZMA, I. ROBU, Iu. ROȘCA, A. URSU-ANTOCI 

și L. VIZIRU).  



Procesul-verbal nr. 32 al ședinței publice a CA din 02 noiembrie 2020, ora 08:30 

 

 

Pagina 22 din 43 

 

4. În conformitate cu prevederile art. 84 alin. (11) și (12) din Codul serviciilor media 

audiovizuale, „TELEPROIECT” SRL este obligat să difuzeze textul sancțiunii în următoarele 48 

de ore de la data adoptării deciziei privind aplicarea sancțiunii, sonor și/ sau vizual, de cel puțin 

3 ori, în orele de maximă audiență, din care o dată în principalul program audiovizual de știri, în 

cazul serviciilor media audiovizuale generaliste și/sau de știri: 

 

„Consiliul Audiovizualului a sancționat cu avertizare publică postul de televiziune „Ren 

Moldova”, pentru încălcarea prevederilor art. 13 alin. (13) din Codul serviciilor media 

audiovizuale, potrivit căruia: „Difuzarea în reluare a programelor audiovizuale trebuie să fie 

însoțită de mențiunea „Reluare” pe întreaga durată a difuzării acestora, cu excepția operelor 

cinematografice”. 

 

4.1. „TELEPROIECT” SRL va prezenta, în termen de 5 zile de la aducerea la cunoștință 

a prezentei decizii, un raport despre executarea prevederilor art. 84 alin. (11) și (12) din Codul 

serviciilor media audiovizuale, care va include data și ora difuzării textului sancțiunii. 

5.  Prezenta decizie poate fi contestată cu o cerere prealabilă la Consiliul Audiovizualului 

în termen de 30 de zile de la data comunicării deciziei. În ordine de contencios administrativ, 

decizia poate fi contestată la Judecătoria Chișinău, sediul Râșcani (MD-2068, mun. Chișinău, 

str. Kiev nr.3), în termen de 30 de zile din data comunicării răspunsului cu privire la cererea 

prealabilă sau din data expirării termenului prevăzut pentru soluționarea acesteia. 

6. Motivațiile privind rezultatele votării sunt înscrise în Procesul-verbal al ședinței 

Consiliului Audiovizualului din data de 02 noiembrie 2020, parte integrată a prezentei decizii. 

7. Controlul asupra executării prezentei decizii îl exercită Direcția monitorizare TV. 

8. Prezenta decizie intră în vigoare la data adoptării și va fi publicată în Monitorul 

Oficial al Republicii Moldova și pe pagina web a Consiliului Audiovizualului. 

ANEXĂ: DECIZIA nr. 32/194 din 02 noiembrie 2020 

 

ORDINEA DE ZI: CHESTIUNEA  nr. 6 

Cu privire la examinarea rezultatelor monitorizării postului de 

televiziune „Accent TV”, urmare a sesizărilor IP Centrul pentru 

Jurnalism Independent 

 

V. STEȚCAIA:  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

– La data de 07 octombrie 2020, în adresa Consiliului Audiovizualului 

au parvenit sesizarile f/nr. din aceeași dată, din partea IP ,,Centrul 

pentru Jurnalism Independent”, în care se menționează că la data de 18 

august 2020, postul de televiziune „Accent TV” a difuzat în cadrul 

buletinelor informative „Accent – Info” de la ora amiezii și cel de seară, 

un reportaj ce nu corespunde cerințelor stabilite de legislația în vigoare. 

Astfel, în petiție este specificat că conținutul știrii reflectă declarațiile 

deputatului PSRM, Corneliu Furculiță, care susține că liderul PAS, 

Maia Sandu ar fi pledat pentru modificări în Codul funciar, care ar 

permite vânzarea pământurilor cetățenilor străini. În acest sens, 

petiționarul susține că materialul difuzat se bazează pe relatările 

parvenite din partea unei singure surse, nu este suficient documentată 

sub aspect factologic, nu reflectă o abordare credibilă, echidistantă și 

imparțială a evenimentelor, deoarece lipsește replica dnei Maia Sandu. 

În acest sens, petiționarul consideră că au fost încălcate 

prevederile art. 13 alin. (1) lit. b), alin. (3), alin. (4), alin. (6) și alin. (7) 

din Codul serviciilor media audiovizuale. 

De asemenea, la data de 12 octombrie 2020, IP ,,Centrul pentru 



Procesul-verbal nr. 32 al ședinței publice a CA din 02 noiembrie 2020, ora 08:30 

 

 

Pagina 23 din 43 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jurnalism Independent”, a expediat în adresa CA, o altă petiție f/nr. din 

aceeași dată, prin care comunică că principalul buletin informativ 

difuzat de postul de televiziune „Accent TV”, la data de 04, 17, 18 și 25 

septembrie 2020, ora 18:30, se focusează preponderent pe agenda 

politică a președintelui Igor Dodon, ignorând celelalte evenimente de 

ordin politic, social și economic. Petiționarul susține că se încalcă în 

mod vădit pluralismul de opinii, fiind prezentate materiale prin care 

telespectatorii sunt informați unilateral, deoarece în știri nu există alte 

puncte de vedere decât cel al PSRM, astfel fiind încălcate prevederile 

art. 13 alin. (6) lit. a), alin. (7), alin. (9) și art. 35 lit. a) din Codul 

serviciilor media audiovizuale. 

În contextul celor invocate, în conformitate cu prevederile art. 83 

și 84 din Codul serviciilor media audiovizuale; art. 9, art. 69 alin. (2) și 

art. 73 din Codul administrativ, IP ,,Centrul pentru Jurnalism 

Independent” solicită Consiliului Audiovizualului monitorizarea 

buletinelor informative indicate mai sus. 

Prin scrisoarea nr. TS-10/07 din 12 octombrie 2020, „Telesistem 

TV” SRL, fondatoarea postului de televiziune „Accent TV”,  a 

comunicat Consiliului Audiovizualului următoarele:  

„Conform prevederilor art. 25 lit. 1) al Codului serviciilor 

media audiovizuale, furnizorul de servicii media își are angajamentul 

de a păstra înregistrările programelor audiovizuale pe durata 

prevăzută de legislație. 

Conform prevederilor art. 24 al Codului serviciilor media 

audiovizuale, furnizorul de servicii media trebuie să păstreze o copie a 

fiecărui program audiovizual inclus în serviciul media audiovizual 

liniar cel puțin 30 de zile de la data difuzării acestuia. Astfel, 

înregistrarea video a buletinului de știri “Accent-Info” din 18 august 

2020 nu poate fi prezentată deoarece termenul legal de păstrare a 

copiei video a expirat. Mai mult ca atât, după cum indică autorul 

petiției, el a fost sesizat de către nişte consumatori cu privire la 

reportajul nominalizat încă la data de 21 august 2020. Petiţia a fost 

înaintata la Consiliul abia la data de 07 octombrie 2020. Or, omiterea 

termenului de adresare la organul competent este datorită 

comportamentului petitionarului, care din motive necunoscute a 

aşteptat începerea campaniei electorale la alegerile prezedenţiale. 

Reieşind din acest fapt, cererea petiţionarului cu privire la 

reportajul nominalizat este una tardivă şi nu poate fi examinata în 

fond”. 

De asemenea, prin scrisoarea nr. TS-10/08 din 16 octombrie 

2020, „Telesistem TV” SRL, fondatoarea postului de televiziune 

„Accent TV”, a prezentat Consiliului Audiovizualului înregistrările 

principalelor buletine informative din data de 17, 18 și 25 septembrie 

2020, cu excepția zilei de 04 septembrie 2020, deoarece a fost solicitată 

după expirarea termenului legal de păstrare a serviciului de programe 

(30 de zile).  

      În conformitate cu prevederile art. 75 alin. (4) lit. a) și art. 83 

alin. (3) lit. c) din Codul serviciilor media audiovizuale, Consiliul 

Audiovizualului a efectuat monitorizarea postului de televiziune 

„Accent TV”, prin prisma celor invocate în petițiile IP ,,Centrul pentru 

Jurnalism Independent”. 



Procesul-verbal nr. 32 al ședinței publice a CA din 02 noiembrie 2020, ora 08:30 

 

 

Pagina 24 din 43 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Rezultatele monitorizării au atestat că la data de 17 septembrie 

2020, ora 18:30, în cadrul principalului buletin de știri, postul de 

televiziune „Accent TV” a difuzat 23 reportaje cu caracter social, politic 

și economic, dintre care cinci subiecte au reflectat activitatea 

președintelui Republicii Moldova, Igor Dodon, 1 subiect relatează că în 

capitală va fi construită prima parcare automatizată (Ion Ceban) și 1 

reportaj în cadrul căruia președintele PSRM, Corneliu Furculiță, a 

comentat atacurile PAS și a Maiei Sandu la adresa CEC. Astfel, 

subiectele realizate la data de 17.09.2020 de către postul de televiziune 

„Accent TV” sunt prezentate mai jos. 

La data de 18 septembrie 2020, ora 18:30, în cadrul principalului 

buletin de știri, postul de televiziune „Accent TV” a difuzat 19 reportaje 

cu caracter social, politic și economic, dintre care cinci subiecte au 

reflectat activitatea președintelui Republicii Moldova, Igor Dodon, în 

două subiecte (durata: 36 sec.)  a fost menționat, primarul Capitalei, Ion 

Ceban, iar un reportaj s-a axat pe declarațiile deputatului PSRM, Vlad 

Batrîncea, din cadrul unui briefing de presă. Subiectele sunt prezentate 

mai jos. 

De asemenea, la data de 25 septembrie 2020, ora 18:30 în cadrul 

principalului buletin de știri, postul de televiziune „Accent TV” a 

difuzat 20 reportaje cu caracter social, politic și economic, dintre care 

patru subiecte au reflectat activitatea președintelui Republicii Moldova, 

Igor Dodon, iar 1 reportaj a fost despre declarațiile deputatului PSRM, 

Vlad Batrîncea. Subiectele realizate sunt prezentate mai jos. 

Urmare a monitorizării este relevant de menționat că postul de 

televiziune „Accent TV” a asigurat prezentarea principalelor puncte de 

vedere aflate în opoziție, iar cu referire la cele invocate de către 

petiționar și anume lipsa dreptului la replică a unor lideri politici, 

reprezentanți ai partidelor, în cadrul buletinelor de știri descifrate mai 

sus, este de menționat că dreptul la replică se oferă în conformitate cu 

prevederile art. 14 din Codul serviciilor media audiovizuale. 

Dat fiind faptul că IP „Centru pentru Jurnalism Independent” a 

sesizat CA cu referire la unele reportaje difuzate de către furnizorul de 

servicii media la 18 august 2020 și înregistrată de CJI la aceiași dată, 

dar din motive necunoscute expediată în adresa CA la data de 07 

octombrie 2020, este de menționat că în conformitate cu prevederile art. 

24 alin. (2) din Codul serviciilor media audiovizuale „furnizorul de 

servicii media trebuie să păstreze o copie a fiecărui program 

audiovizual inclus în serviciul media audiovizual liniar cel puțin 30 de 

zile de la data difuzării acestuia”. Astfel, prin scrisoarea nr. TS-10/07 

din 12 octombrie 2020, postul de televiziune „Accent TV” a comunicat 

CA că nu dispune de buletinele informative solicitate, deoarece acestea 

depășesc termenul legal de 30 de zile din momentul difuzării și nici 

petiția CJI nu conține probe care ar demonstra cele invocate (înregistrări 

video). Aceiași situație este valabilă și pentru buletinul de știri difuzat 

de postul TV „Accent TV” la data de 04 septembrie 2020.  Astfel, din 

motivul lipsei înregistrărilor buletinelor informative din data de 18 

august și 04 septembrie 2020, difuzate de către postul de televiziune 

„Accent TV”, nu a fot posibilă efectuarea monitorizării și examinării 

celor invocate de către IP „Centrul pentru Jurnalism Independent”. 

Cu referire la prevederile art. 35 din Codul serviciilor media 



Procesul-verbal nr. 32 al ședinței publice a CA din 02 noiembrie 2020, ora 08:30 

 

 

Pagina 25 din 43 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

D. VICOL: 

 

 

 

 

 

 

 

AU VOTAT: 

 

 

D. VICOL: 

 

 

 

AU VOTAT: 

 

 

D. VICOL: 

audiovizuale, invocate de petiționar, este de specificat că, conform 

clasificării furnizorilor de servicii media aflați în jurisdicția Republicii 

Moldova, furnizori publici sunt: Instituția Publică Compania 

„Teleradio-Moldova” și Compania Publică „Găgăuziya Radio 

Televizionu”. Astfel, prevederile art. 35 din Codul serviciilor media 

audiovizuale cu privire la obligațiile furnizorilor publici de servicii 

media invocate de IP „Centrul pentru Jurnalism Independent” nu sunt 

aplicabile postului de televiziune „Accent TV”, dat fiind faptul că 

„Telesitem TV” SRL, fondatoarea respectivului post TV, este un 

furnizor de servicii media regional privat. 

 

– Dna Stețcaia, Vă mulțumim. Stimați colegi, sunt anumite întrebări 

către dna raportor? Nu sunt. Stimați colegi, voi supune votului, cu 

permisiunea Dvs., fiindcă lucrurile sunt mult prea evidente. Este trecut 

cu lux de amănunte în revistă tot probatoriul respectiv, toate elementele 

care constituiesc această speță.  

Stimați colegi, cine este de a lua act de rezultatele monitorizării 

postului de televiziune „Accent TV”, rog să votăm: 

 

PRO – (7) UNANIM – D. VICOL, T. BURAGA, A. COZMA,  

 I. ROBU, Iu. ROȘCA, A. URSU-ANTOCI și L. VIZIRU. 

 

– Unanim. Cine este de a respinge sesizările f/nr. din 07 octombrie și 12 

octombrie 2020, depuse de IP „Centrul pentru Jurnalism Independent”, 

rog să votăm: 

 

PRO – (7) UNANIM – D. VICOL, T. BURAGA, A. COZMA,  

 I. ROBU, Iu. ROȘCA, A. URSU-ANTOCI și L. VIZIRU. 

 

– Unanim. Vă mulțumesc mult.  

 

CONSILIUL AUDIOVIZUALULUI 

DECIDE: 

1. A lua act de rezultatele monitorizării postului de televiziune „Accent TV” (PRO (7) 

UNANIM – D. VICOL, T. BURAGA, A. COZMA, I. ROBU, Iu. ROȘCA, A. URSU-ANTOCI 

și L. VIZIRU).  

2. A respinge sesizările f/nr. din 07 octombrie și 12 octombrie 2020 din partea IP 

„Centrul pentru Jurnalism Independent” (PRO (7) UNANIM – D. VICOL, T. BURAGA, A. 

COZMA, I. ROBU, Iu. ROȘCA, A. URSU-ANTOCI și L. VIZIRU).  

3. Motivațiile privind rezultatele votării sunt înscrise în Procesul-verbal al ședinței 

Consiliului Audiovizualului din 02 noiembrie 2020, parte integrantă a prezentei decizii.  

4. Prezenta decizie poate fi contestată cu o cerere prealabilă la Consiliul Audiovizualului 

în termen de 30 de zile de la data comunicării deciziei. În ordine de contencios administrativ, 

decizia poate fi contestată la Judecătoria Chișinău, sediul Râșcani (MD-2068, mun. Chișinău, 

str. Kiev nr.3), în termen de 30 de zile din data comunicării răspunsului cu privire la cererea 

prealabilă sau din data expirării termenului prevăzut pentru soluționarea acesteia. 

5. Controlul asupra executării prezentei decizii îl exercită Direcția monitorizare TV. 

6. Prezenta decizie intră în vigoare la data adoptării și va fi publicată în Monitorul 

Oficial al Republicii Moldova și pe pagina web a Consiliului Audiovizualului. 

ANEXĂ: DECIZIA nr. 32/195 din 02 noiembrie 2020 



Procesul-verbal nr. 32 al ședinței publice a CA din 02 noiembrie 2020, ora 08:30 

 

 

Pagina 26 din 43 

 

 

ORDINEA DE ZI: CHESTIUNEA  nr. 7 

Cu privire la examinarea rezultatelor monitorizării postului de 

televiziune „NTV Moldova”, urmare a sesizării IP Centrul pentru 

Jurnalism Independent 

 

V. STEȚCAIA:  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

– La data de 13 octombrie 2020, în adresa Consiliului Audiovizualului a 

parvenit sesizarea f/nr. din 12 octombrie 2020, din partea IP ,,Centrul 

pentru Jurnalism Independent”, prin care menționează că la data de 17 

și 24 septembrie 2020, postul de televiziune „NTV Moldova”, în cadrul 

principalului buletin informativ de la ora 19.00, nu a asigurat principiul 

pluralismului de opinii, imparțialitatea și echilibrul surselor în 

subiectele ce vizează situații de conflict.  

În acest sens, în petiție este specificat că în cadrul buletinului 

informativ din 17 septembrie 2020, au fost difuzate trei știri cu caracter 

electoral care l-au avut ca protagonist pe președintele țării, Igor Dodon, 

iar opiniile altor actori politici nu au fost prezentate, fapt care denotă că 

consumatorii de servicii media au fost informați dintr-o singură sursă.  

De asemenea, în cadrul buletinului informativ din 24 septembrie 

2020, ora 19.00, au fost realizate trei subiecte în cadrul cărora au fost 

reflectați președintele țării, Igor Dodon, primarul capitalei, Ion Ceban și 

deputatul PSRM, Vlad Batrîncea. În acest sens, petiționarul susține că 

toate știrile au avut mesaje pozitive la adresa președintelui Igor Dodon, 

ceea ce denotă că redacția favorizează în mod vădit PSRM și politicienii 

afiliați acestei formațiuni, iar principiul imparțialității și echilibrul fiind 

ignorate în totalitate. 

În acest sens, petiționarul consideră că au fost încălcate 

prevederile art. 13 alin. (6) lit. a), alin. (7) și alin. (9) din Codul 

serviciilor media audiovizuale; art. 35 lit. a) din același Cod și pct. 2.9. 

din Codul deontologic al jurnalistului din Republica Moldova. 

În contextul celor invocate, în conformitate cu prevederile art. 83 

și 84 din Codul serviciilor media audiovizuale, art. 9, art. 69 alin. (2) și 

art. 73 din Codul administrativ, IP,,Centrul pentru Jurnalism 

Independent” solicită Consiliului Audiovizualului monitorizarea 

subiectelor sus-menționate. 

Prin scrisoarea nr. 011-510EM din 15.10.2020, „Exclusiv Media” 

SRL, fondatoarea postului de televiziune „NTV Moldova”, a comunicat 

Consiliului Audiovizualului următoarele: „IP „Centrul pentru 

Jurnalism Independent” declară că a fost sesizat de către consumatori 

anonimi cu privire la reportajele din cadrul buletinelor de știri „NTV 

Moldova”, în baza cărora solicită Consiliului Audiovizualului 

examinarea reportajelor și sancționarea postului TV vizat. În opinia 

petiționarului, în principalul buletin de știri al zilei al postului „NTV 

Moldova”, din data de 17 septembrie, nu a fost asigurat principiul 

pluralismului de opinie, imparțialitatea şi echilibrul surselor în cazul 

subiectelor (care nu sunt specifîcate). Subiectele nu sunt specifîcate, 

doar s-a menționat că ar fi vorba de trei știri „cu caracter electoral". 

În mod special, menționăm că prezența președintelui țării și în alte 

subiecte din cadrul buletinului de știri din 17 septembrie este explicată 



Procesul-verbal nr. 32 al ședinței publice a CA din 02 noiembrie 2020, ora 08:30 

 

 

Pagina 27 din 43 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

prin reflectarea evenimentelor importante, care sunt legate de 

executarea împuternicirilor oficiale ale dumnealui (negocierea cu 

partenerii străini a prețului pentru gazele naturale etc). 

În ceea ce privește buletinul de știri din 24 septembrie 2020, 

petiționarul din nou nu a specificat în care reportaj și cum anume este 

încălcată norma legală, dar a supus criticii buletinul de știri „în 

ansamblu”. Petiționarul este nesatisfăcut de faptul că buletinul conține 

reportaje prin care este reflectată activitatea președintelui tării, 

primarului capitalei, formațiunii PSRM (inclusiv un sondaj de opinie). 

Este necesar de menținut că practica de a examina un buletin de 

știri „în ansamblu” nu este una obiectivă și corectă. Trebuie de 

analizat dacă corespunde sau nu normelor legislației fiecare reportaj 

din buletinul de știri sau este necesar de monitorizat o perioadă 

reprezentativă (o săptămână, cel puţin). O altă abordare trezește 

suspiciuni din punct de vedere al obiectivității monitoring-ului.  

Suplimentar, conform prevederilor art. 8 al Codului serviciilor 

media audiovizuale privind independența editorială, putem conchide că 

„Furnizorii de servicii media au dreptul să decidă independent și liber 

asupra conținutului serviciilor media audiovizuale”, să reflecte în 

programele sale activitatea autorităților publice, fără cenzură și fără 

intervenții din partea oricăror persoane sau autorități publice.  

Astfel, solicităm respingerea petiției din partea IP „Centru de 

Jurnalism Independent”, fiind una neîntemeiată și provocatoare”. 

În conformitate cu prevederile art. 75 alin. (4) lit. a) și art. 83 alin. 

(3) lit. c) din Codul serviciilor media audiovizuale, Consiliul 

Audiovizualului a efectuat monitorizarea postului de televiziune „NTV 

Moldova”, prin prisma celor invocate în sesizarea IP ,,Centrul pentru 

Jurnalism Independent”. 

Rezultatele monitorizării au atestat că la data de 17 septembrie 

2020, ora 19:00, în cadrul principalului buletin de știri, postul de 

televiziune „NTV Moldova” a difuzat 18 reportaje cu caracter social, 

politic și economic, dintre care trei subiecte au reflectat activitatea 

președintelui Republicii Moldova, Igor Dodon.  

De asemenea, la data de 24 septembrie 2020, ora 19:00 în cadrul 

principalului buletin de știri, postul de televiziune „NTV Moldova” a 

difuzat 17 reportaje cu caracter social, politic și economic, dintre care 

două subiecte au reflectat activitatea președintelui Republicii Moldova, 

Igor Dodon, un subiect a vizat activitatea primarului capitalei, două 

reportaje prezintă rezultatele unui sondaj de opinie și o știre ține de 

declarațiile deputatului PSRM, Vlad Batrîncea.   

În acest sens, este de menționat că, oficial, campania electorală a 

început din data de 02.10.2020, iar perioada indicată în petiție nu cade 

sub incidența reflectării de către furnizorii de servicii media a campaniei 

electorale. Astfel, în cadrul principalelor buletine informative, difuzate 

de către postul de televiziune „NTV Moldova”, la data de 17 și 24 

septembrie 2020, Igor Dodon a fost reflectat în calitate de președinte al 

Republicii Moldova, și nu concurent electoral la alegerile prezidențiale 



Procesul-verbal nr. 32 al ședinței publice a CA din 02 noiembrie 2020, ora 08:30 

 

 

Pagina 28 din 43 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

D. VICOL: 

 

 

 

 

AU VOTAT: 

 

 

D. VICOL: 

 

 

 

AU VOTAT: 

 

 

D. VICOL: 

din 01 noiembrie 2020.   

Totodată, este de menționat că în cadrul programelor 

audiovizuale de știri, postul de televiziune „NTV Moldova” a asigurat 

prezentarea principalelor puncte de vedere aflate în opoziție. 

Cu referire la prevederile art. 35 din Codul serviciilor media 

audiovizuale cu privire la obligațiile furnizorilor publici de servicii 

media, invocate de IP „Centrul pentru Jurnalism Independent”, nu sunt 

aplicabile postului de televiziune „NTV Moldova”, dat fiind faptul că 

„Exclusiv Media” SRL, fondatoarea respectivului post TV, este un 

furnizor de servicii media național privat, iar art. 35 este prevăzut 

pentru furnizorii publici. 

 

– Mulțumesc. Întrebări, stimați colegi, dacă există? Nu există. Cu 

permisiunea Dvs., voi supune votului. Cine este de a lua act de 

rezultatele monitorizării postului de televiziune „NTV Moldova”, rog să 

votăm: 

 

PRO – (7) UNANIM – D. VICOL, T. BURAGA, A. COZMA,  

 I. ROBU, Iu. ROȘCA, A. URSU-ANTOCI și L. VIZIRU. 

 

– Unanim. Cine este de a respinge sesizarea f/nr. din 12 octombrie 

2020,  depusă de  IP „Centrul pentru Jurnalism Independent”, rog să 

votăm: 

 

PRO – (7) UNANIM – D. VICOL, T. BURAGA, A. COZMA,  

 I. ROBU, Iu. ROȘCA, A. URSU-ANTOCI și L. VIZIRU. 

 

– Unanim. Vă mulțumesc mult. 

 

CONSILIUL AUDIOVIZUALULUI 

DECIDE: 

1. A lua act de rezultatele monitorizării postului de televiziune „NTV Moldova” 

(PRO (7) UNANIM – D. VICOL, T. BURAGA, A. COZMA, I. ROBU, Iu. ROȘCA, A. URSU-

ANTOCI și L. VIZIRU).  

2. A respinge sesizarea f/nr. din 12 octombrie 2020 din partea IP „Centrul pentru 

Jurnalism Independent” (PRO (7) UNANIM – D. VICOL, T. BURAGA, A. COZMA, I. ROBU, 

Iu. ROȘCA, A. URSU-ANTOCI și L. VIZIRU). 

3. Motivațiile privind rezultatele votării sunt înscrise în Procesul-verbal al ședinței 

Consiliului Audiovizualului din 02 noiembrie 2020, parte integrantă a prezentei decizii.  

4. Prezenta decizie poate fi contestată cu o cerere prealabilă la Consiliul Audiovizualului 

în termen de 30 de zile de la data comunicării deciziei. În ordine de contencios administrativ, 

decizia poate fi contestată la Judecătoria Chișinău, sediul Râșcani (MD-2068, mun. Chișinău, 

str. Kiev nr. 3), în termen de 30 de zile din data comunicării răspunsului cu privire la cererea 

prealabilă sau din data expirării termenului prevăzut pentru soluționarea acesteia. 

5. Controlul asupra executării prezentei decizii îl exercită Direcția monitorizare TV. 

6. Prezenta decizie intră în vigoare la data adoptării și va fi publicată în Monitorul 

Oficial al Republicii Moldova și pe pagina web a Consiliului Audiovizualului. 

ANEXĂ: DECIZIA nr. 32/196 din 02 noiembrie 2020 

 

 



Procesul-verbal nr. 32 al ședinței publice a CA din 02 noiembrie 2020, ora 08:30 

 

 

Pagina 29 din 43 

 

ORDINEA DE ZI: CHESTIUNEA  nr. 8 

Cu privire la examinarea rezultatelor monitorizării postului de 

televiziune „Prime”, urmare a sesizării IP „Centrul pentru Jurnalism 

Independent” 

 

V. STEȚCAIA:  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

– La data de 07 octombrie 2020, în adresa Consiliului Audiovizualului a 

parvenit sesizarea f/nr. din aceeași dată, din partea IP ,,Centrul pentru 

Jurnalism Independent”, în care se menționează că postul de televiziune 

„Prime” a difuzat la data de 01 și 07 septembrie 2020, ora 20:00, 

emisiunea „Vorbește Moldova”. În cadrul ambelor ediții au fost 

difuzate scene ce nu corespund cerințelor stabilite de legislația în 

vigoare. Astfel, în petiție este specificat că protagonista ediției din 01 

septembrie 2020 folosește un discurs violent și expresii necenzurate, iar 

în cadrul emisiunii din 07 septembrie, se observă o agresivitatea verbală 

sporită prin faptul că invitații în platou se ceartă și se înjură reciproc, 

după care protagonistul părăsește studioul din motiv că experții prezenți 

în platou nu îi dau dreptate și a doua zi își incendiază casa, așa cum a 

promis în cadrul emisiunii.  

În acest sens, petiționarul consideră că au fost încălcate 

prevederile: 

- art. 15 alin. (6) din Codul serviciilor media audiovizuale; 

- pct. 23 din Regulamentul privind conținuturile audiovizuale; 

- pct. 107 din Regulamentul privind conținuturile audiovizuale; 

- pct. 151 din Regulamentul privind conținuturile audiovizuale; 

- art. 3 alin. (2) și art. 5 alin. (1), (2) și (3) lit. a) și b) din Legea nr. 

30 din 07.03.2013.  

În contextul celor invocate, în conformitate cu prevederile art. 

83 din Codul serviciilor media audiovizuale, art. 9, art. 69 alin. (2) și 

art. 73 din Codul administrativ, IP ,,Centrul pentru Jurnalism 

Independent” solicită monitorizarea emisiunilor sus-menționate. 

Prin scrisoarea nr. f/nr. din 13 octombrie 2020, „General Media 

Group Corp” SRL, fondatoarea postului de televiziune „Prime”, a 

comunicat Consiliului Audiovizualului următoarele: „Vorbește 

Moldova” este o emisiune ce abordează subiecte de interes public și 

are drept scop sensibilizarea societății şi atragerea atenției asupra 

problemelor cu care se confruntă populația de rând. 

În ceea ce privește emisiunile din 01 si 07 septembrie 2020, 

acestea au abordat situații comune din viața eroilor, care reprezintă 

societatea și viața concetățenilor noștri. 

Formatul emisiunii presupune prezentarea „fără măști” a 

protagoniștilor și a vieții acestora, situațiile sunt prezentate așa cum 

sunt ele, fără a fi deghizate sau cenzurate în esența lor. 

În cadrul ambelor emisiuni nu au fost difuzate scene de violență 

fizică, iar toate expresiile licențioase au fost cenzurate. Este adevărat 

că în cadrul emisiunilor sunt prezentate momente de ceartă. Totuși, 

acestea reprezintă realitatea vieții, este imposibil să fie difuzate pe post 

doar emisiuni cu un conținut pozitiv și să fie ignorate aspectele 

cotidiene mai puțin plăcute. Asta ar însemna negarea realității și 

prezentarea falsă a societății. 

Referitor la obligativitatea moderatorului de a nu permite 

participanților să utilizeze un limbaj licențios, este relevant că în cadrul 



Procesul-verbal nr. 32 al ședinței publice a CA din 02 noiembrie 2020, ora 08:30 

 

 

Pagina 30 din 43 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

emisiunii din 07 septembrie 2020, moderatorul a solicitat 

protagonistului să părăsească platoul de filmare, în momentul în care 

acesta a refuzat să se conformeze cerințelor de a se comporta civilizat, 

neviolent și a înceta să utilizeze un limbaj agresiv. 

In continuarea celor expuse, sunt relevante prevederile Codului 

serviciilor media audiovizuale, care prevăd (art. 8): independența 

editorială și libertatea de creație. 

Astfel, reiterăm că postul „Prime” respectă prevederile legale, 

care reglementează întreaga activitate din domeniul audiovizualului, 

investește mijloace financiare, umane și tehnice pentru a produce și 

difuza cu regularitate un produs autohton de calitate care trezește 

interesul și atenția telespectatorilor”. 

În conformitate cu prevederile art. 75 alin. (4) lit. a) și art. 83 alin. 

(3) lit. c) din Codul serviciilor media audiovizuale, Consiliul 

Audiovizualului a efectuat monitorizarea postului de televiziune 

„Prime”, prin prisma celor invocate în sesizarea IP ,,Centrul pentru 

Jurnalism Independent”. 

Rezultatele monitorizării au atestat că la data de 01 septembrie 

2020, ora 20:00, postul de televiziune Prime a difuzat emisiunea 

„Vorbește Moldova”, în cadrul căreia a fost reflectat cazul Galinei Jora, 

o femeie de 29 de ani din satul Ciutulești, care în urmă cu 8 ani a făcut 

pușcărie pentru că a fost complice la un furt, iar la momentul actual, 

Galina riscă să petreacă următorii șase ani din nou după gratii,  fiind 

învinuită că ar fi impus un minor de 14 ani să fure din casa unor vecini. 

Tot în cadrul emisiunii a fost invitată mama minorului, Clara Vetricean, 

care susține că are 6 copii, iar pentru a-i întreține este nevoită să lucreze 

cu ziua. În cadrul emisiunii este redat un filmuleț video realizat de 

echipa „Vorbește Moldova” în care apare locuința familiei Vetricean și 

se menționează că „În această căsuță din satul Voloave, Soroca, 

locuiește întreaga familie a Clarei Vetricean. Împreună cu concubinul 

ei, femeia crește șase copii, cu toții se înghesuie într-o odaie de 15 m.p. 

Femeia se plânge că abia de se descurcă să-și hrănească odraslele. 

Marin este al treilea copil în familie. Clara povestește că de la o vreme, 

fiul ei și-a schimbat radical comportamentul. Băiatul refuză să 

frecventeze școala, iar de vină ar fi colegii de clasă care îl iau în 

derâdere. Din acest motiv, băiatul se refugiază des la rudele sale din 

Domulgeni, situat la 50 km distanță, iar când Marin a fost acuzat de 

furt de către o familie de acolo, femeia se plânge că îi huiduiește tot 

satul”. 

În cadrul emisiunii, s-a expus psihologul Zinaida Gribincea, care a 

declarat că a făcut cunoștință cu băiatul și a ajuns la concluzia că 

„Marin, într-adevăr are un retard mental, un retard intelectual și în 

cazurile date copilul, practic, nu are capacitatea de analiză, sinteză, 

deci, funcțiile gândirii sunt alterate. Pentru că, ce am observat eu, pe 

parcursul discuției - el de câteva ori a spus că a furat și de câteva ori a 

spus că deja a întors înapoi lucrurile. În imaginația lui, evenimentele 

nu sunt atât de grave. Plus la toate, Marin este un copil care poate 

cădea sub influența oricui din adulți. Pe de o parte, el se complace cu 

ideea că are o problemă cu capul. El așa și mi-a zis: „de mic eu am o 

problemă cu capul”, adică el știe unde și cum să pună problema în față 

atunci când comite ceva fapte necugetate”.  



Procesul-verbal nr. 32 al ședinței publice a CA din 02 noiembrie 2020, ora 08:30 

 

 

Pagina 31 din 43 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

În acest context, moderatoarea emisiunii, Natalia Cheptene, i-a 

adresat mamei minorului întrebarea: „Clara, dar iată problemele de la 

școală, ele tot de acolo se trag? Deci, copiii îl iau în derâdere din 

cauza acestei probleme?” Iar răspunsul mamei a fost „da”.       

De asemenea, prezentatoarea a îndemnat telespectatorii să 

urmărească un alt filmuleț realizat cu acordul mamei, în care este 

intervievat Marin, minorul suspectat (fața băiatului este protejată), unde 

deja băiatul deja spune că la poliție a fost lovit și impus să recunoască 

că el ar fi intrat în casa vecinilor. 

Prin urmare, comentatorul a menționat că „procurorii neagă orice 

acuzație în adresa polițiștilor și au comunicat că Marin Vetricean este 

învinuit de furt. Băiatul și-a recunoscut vina și le-a povestit oamenilor 

legii în detalii cum s-a produs infracțiunea”.  

 În cadrul emisiunii este redată secvența audio în care procurorul - 

șef al Procuraturii Soroca, Serghei Cebotari susține că: „S-a constatat 

că minorul respectiv a sustras, din luna noiembrie 2019, din 

gospodăria unei doamne din satul Voloave, r-nul Soroca, suma de 9600 

de lei. Cea mai favorabilă pedeapsă în cazul dumnealui, reieșind din 

vârstă, este o pedeapsă condiționată, o amendă sau muncă 

neremunerată în folosul comunității”. 

La finalul emisiunii se menționează că Galina Jora, femeia 

învinuită de comiterea unei infracțiuni, prin faptul că a impus un minor 

să jefuiască o casă, a fost de acord să treacă și testul la detectorul de 

minciuni pentru a-i convinge pe toți de nevinovăția sa. La întrebarea 

adresată Galinei de către expertul poligraf, dacă l-a pus pe Marin să fure 

din casa Antoniei, aceasta a spus „NU” (răspuns corect, confirmat de 

poligraf). 

În contextul celor expuse sunt relevante prevederile: 

- art. 15 din Codul serviciilor media audiovizuale; 

   - art. 1 din Decizia CA nr. 99 din 19 iulie 2012; 

- art. 4 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 30 din 07.03.2013; 

- art. 4 alin. (2) lit. c) din Legea nr. 30 din 07.03.2013. 

La data de 07 septembrie 2020, postul de televiziune „Prime” a 

difuzat emisiunea „Vorbește Moldova” (ora difuzării: 20:00), cu titlul 

„A cui e casa?”, în cadrul căreia s-a pus în discuție cazul unui bărbat, 

Mihail Țurcanu din satul Meleșeni, care cu câțiva ani în urmă a rămas 

fără un picior și fără familie. Acum, el riscă să ajungă pe drumuri, iar de 

toate necazurile bărbatul o acuză pe fosta sa soție. Pe marginea 

subiectului se expun atât invitații din platou, cât și protagonistul ediției, 

Mihail Țurcanu, fosta soție a acestuia, Ana Guțu și fosta soacră, 

Feodosia Bumbu, precum și experții din platou, interpreta Geta Burlacu, 

psihologul Zinaida Gribincea, notarul Viorica Nagacevschi și avocata 

Natalia Balaban. 

În cadrul emisiunii, protagonistul a dat dovadă de un 

comportament agresiv și limbaj libertin, pe alocuri licențios. Astfel, 

expresiile utilizate de către protagonistul ediției „Vorbește Moldova”, 

Mihai Țurcanu, sunt prezentate în proiect. 

Prin urmare,  moderatoarea emisiunii, Natalia Cheptene, din mai 

multe încercări de a-l atenționa pe bărbat să manifeste un comportament 

calm, acesta a fost rugat să părăsească studioul. 

  



Procesul-verbal nr. 32 al ședinței publice a CA din 02 noiembrie 2020, ora 08:30 

 

 

Pagina 32 din 43 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

D. VICOL: 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Iu. ROȘCA: 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

L. VIZIRU: 

 

Iu. ROȘCA: 

Totodată, pe parcursul emisiunii, Mihai, de câteva ori a precizat 

că dacă fosta soție nu îi va oferi a doua parte din casă, el o să incendieze 

locuința. Iar la sfârșitul emisiunii, comentatorul susține că „la nici o zi 

după imprimarea emisiunii, Mihail, răpus de furie, a dat foc casei în 

care locuia”.  

În contextul celor expuse sunt relevante prevederile:  

- pct. 107 din Regulamentul privind conținuturile audiovizuale,  

- pct. 151 lit. a) din Regulamentul privind conținuturile audiovizuale. 

 

– Mulțumesc mult, dna Stețcaia. Într-adevăr, această emisiune este 

vizionată și are o audiență foarte, foarte mare. Pe de altă parte, sunt 

multiple cazuri când nu respectă și desconsideră absolut prevederile 

Regulamentului privind conținuturile audiovizuale, anumite articole din 

Codul serviciilor media audiovizuale. Este o situație complicată. Eu văd 

că postul de televiziune permanent se apără cu replica că realitatea nu 

poate fi retușată, nu poate fi fardată și că trebuie prezentată și nu pot fi  

puse pe post doar emisiuni elogioase. Pe de altă parte, sunt încălcări, din 

punctul meu de vedere, foarte grave ca și în cazul analizei subiectului 

cu filmul „Mike meseriașul”. După cum menționa colegul nostru, Iulian 

Roșca, sunt elemente care pun în dificultate și plasează într-o lumină 

nefavorabilă, și au un impact negativ asupra psihicului, mentalului  

minorilor. Din acest punct de vedere, este foarte complicat să adopți o 

decizie. Pe de o parte, libertatea de expresie, cu care vedeți că se 

înconjoară absolut toate posturile de televiziune. Pe de altă parte, 

prezentarea unor realități crude, dar veridice, adevărate. Pe de altă parte, 

lucrul acesta trebuie făcut în consonanță cu prevederile legale. Deci, 

pentru a prezenta partea hâdă, de multe ori, a realității noastre nu 

înseamnă că trebuie afectate interesele minorilor. 

Stimați colegi, dacă aveți întrebări către dna Stețcaia. Dacă nu 

aveți, cine dorește să se expună? Dle Roșca, Vă rog. 

 

– Ca și data trecută, îmi exprim „simpatia” (în ghilimele) față de 

formatul acestei emisiuni. Nu știu cât va dura acest format, pentru că 

acest format al emisiunii contribuie la un model nu cel mai potrivit 

pentru dezvoltarea socială. Mai mult ca atât, el provoacă și reacții 

adverse. Pe caz elocvent: iată, omul a fost adus până la starea de afect și 

el a promis (și aceasta ei recunosc în emisiune, chiar dau publicității, 

prezintă cu sânge rece, încă), el s-a ținut de cuvânt și a dat foc la casă. 

Mă rog, aceasta e altă problemă. Nu trebuie de tolerat acest fel de 

formare a unei conduite sociale, fiindcă furnizorul de servicii nu doar 

formează opinia publică, dar și formează o anumită conduită socială. 

Lumea ia ca atare aceste exemple. „Vorbește Moldova” nu trebuie să 

vorbească numai despre fapte rele care se săvârșesc în Republica 

Moldova. Da, ele au loc și ele trebuie de reflectat, dar nu în felul acesta, 

alt format trebuie să fie: infracțiunea, pedeapsa și consecințele celui 

care a săvârșit această infracțiune. Și atât! Nu trebuie de arătat acești 

infractori într-o ipostază benefică sau favorabilă. 

 

– Sau în calitate de jertfă … 

 

– Sau în calitate de jertfă, da. Fiindcă lumea îi privește ca ceva normal. 



Procesul-verbal nr. 32 al ședinței publice a CA din 02 noiembrie 2020, ora 08:30 

 

 

Pagina 33 din 43 

 

 

 

 

D. VICOL: 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A. COZMA: 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

D. VICOL: 

 

Iu. ROȘCA: 

 

 

A. COZMA: 

 

 

 

 

 

 

 

 

V. STEȚCAIA: 

Ei mai au încă posibilitatea să mai iasă și în platou, pe când ei ar trebui 

să aibă o măsură preventivă, în acest timp. 

 

– Eu îl susțin pe dl Roșca în totalitate. Noi nu avem cu dl Roșca absolut 

nici o intenție de a circumscrie politica editorială sau formatul acestei 

emisiuni. Dar într-adevăr se formează niște reflexe și deprinderi nocive 

prin care anumite elemente - să nu le zic declasate, dar certate cu bunul 

simț și cu legea - sunt prezentate în calitate de ființe care trebuie să 

aplice niște măsuri extreme și oarecum sunt, dacă nu eroizate, atunci cel 

puțin prezentate într-o lumină favorabilă, fapt ce este regretabil, după 

cum menționa dl Roșca, în crearea conduitei sociale. Această emisiune 

are dreptul la existență, dar din punctul nostru de vedere, ca spectatori 

(noi absolut nu avem nici un fel de temei și nici dreptul de a ne 

pronunța cu privire cum este mai bine), dar din punctul nostru de 

vedere, ca telespectatori, într-adevăr trebuiesc schimbate ceva, fiindcă 

aceste elemente sunt prezentate într-o lumină favorabilă și, oarecum, ca 

și modele de obținere a rezultatelor scontate, prin măsuri absolut 

antisociale, ilegale. Se creează o asemenea practică care se perpetuează, 

din păcate, de la o emisiune la alta. Dle Cozma, Vă rog. 

 

– Eu mă tem că noi puțin devenim mai catolici decât Papa de la Roma. 

Eu nu privesc permanent aceste emisiuni, dar câteva le-am vizionat. 

Evident, ele sunt la limită. Eu sunt de acord că ele sunt la limita poate și 

legalului. Dar eu vreau să iau apărarea, în sensul că pentru mine, de 

pildă, comportamentul și maniera în care sunt desfășurate de către 

prezentatoarea acestei emisiuni este una potrivită. Ba mai mult ca atât, 

invitații care vin și comentează cazurile prezentate pe parcursul 

emisiunii, la fel sunt balansate. Și toți împreună caută un răspuns a ceea 

ce se întâmplă de fapt în societate, în relațiile interumane, interfamiliale 

ș.a.m.d. În opinia mea, aici nu există o pornire negativă de a demonstra 

sau a explica unele fenomene. Adică, se caută, în comun, răspuns la 

cele mai dificile și grave situații care se întâmplă în viața cotidiană, cu 

regret, dar ele au loc și ele se întâmplă în această societate. Și de spus că 

trebuie ceva de schimbat, eu n-aș fi de acord cu această situație, pentru 

că, în primul rând, noi nu avem dreptul să intervenim. 

 

– Eu așa am spus ca telespectator. 

 

– Noi avem dreptul să protejăm interesul publicului, aceasta tot intră 

într-o sarcină. Noi nu suntem cenzorii emisiunii, dar oricum trebuie 

să… 

– Corect. Dar în opinia mea, discuțiile sunt poate câte odată la limită, 

dar încă o dată vreau să Vă spun, cel puțin cum percep eu această 

emisiune - se încearcă, în măsura posibilității, de a discuta și a dezbate 

cele mai grave situații care se întâmplă și care cu adevărat au loc în 

societatea noastră. Eu cred că dacă se spune că s-a încălcat legislația pe 

anumite momente - evident, ei trebuie să fie sancționați. Dar în opinia 

mea, cel puțin aceasta trebuie să fie: să ne limităm la o avertizare 

publică și nicidecum să nu sancționăm prin amendă. 

 

– Dacă îmi permiteți, dle președinte. 



Procesul-verbal nr. 32 al ședinței publice a CA din 02 noiembrie 2020, ora 08:30 

 

 

Pagina 34 din 43 

 

D. VICOL: 

 

V. STEȚCAIA: 

 

 

 

 

L. VIZIRU: 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A. COZMA: 

 

 

 

L. VIZIRU: 

 

A. COZMA: 

 

 

 

 

 

 

D. VICOL: 

 

 

 

 

 

 

 

 

Iu. ROȘCA: 

 

  

 

D. VICOL: 

 

 

 

 

– Da, dna Stețcaia, Vă rog. 

 

– Eu aș vrea să specific că încălcarea a fost stabilită urmare a prezentării 

datelor personale a minorului de 14 ani, care este acuzat. au fost 

prezentate datele, localitatea, familia, clasa - absolut tot - 14 ani, s. 

Voloave, Marin Vitricean. 

 

– Mai mult decât atât, suntem la a doua încălcare a postului „Prime”, 

prin această emisiune. Să nu uităm de emisiunea, cazul foarte grav când 

s-a dat în reluare accidentul, când persoana a fost călcată. Atunci a fost 

avertizare publică, dar acum deja vedem că postul de televiziune, știind 

și având imaginea clară că a încălcat atunci și a fost dată doar avertizare 

publică, continuă să utilizeze și să scoată în evidență datele minorului. 

Eu sunt de acord cu dl Cozma doar într-o singură parte. În unele 

emisiuni, într-adevăr se urmăresc și au un conținut cu un final pozitiv 

pentru eroii emisiunii, dar sunt cazuri – iată cazul care noi îl discutăm 

acum, și dl Roșca, aici o să-i dau dreptate, că într-adevăr, urmare a 

emisiunii, persoana a fost adusă până la starea de afect, unde a promis 

că va da foc la casă și imediat după emisiune a mers și a dat foc la casă. 

 

– Nimeni nu poate proba că anume pe parcursul emisiunii el a venit la 

această concluzie, și nu anterior sau fiind afectat de o situație. Adică 

aici, probatoriu, nicicum nu putem proba acest lucru. 

 

– Aici, Vă dau dreptate, dar avem altă … 

 

– Bine, dacă s-a încălcat și s-au difuzat datele personale, mă rog, eu nu 

spun că ei nu urmează să fie sancționați. Pledoaria mea a fost că, în 

general, emisiunea este una potrivită. Ea demonstrează, la limita, dar 

demonstrează unele situații care se întâmplă în societate. Din punctul 

acesta de vedere, poate pe viitor ei să fie mai atenți, să nu facă încălcări 

a legislației în vigoare. Dar în rest, cred că emisiunea este potrivită. 

 

– Pe de altă parte, eu nu pot să exclud faptul că legătura cauzală de care 

vorbește dl Roșca are dreptul cel puțin la existență. Că urmare a acestui 

mesaj incitant (ca să nu-i zic altfel), ar fi putut genera și gesturi 

necugetate. Noi sigur că nu putem proba ce a existat în mintea 

respectivului erou și să spunem sută la sută de faptul acesta. Dar eu 

subscriu ceea ce spunea dl Roșca, că ar fi putut, într-adevăr, această 

emisiune să se manifeste în calitate de scânteie care a generat această 

idee monstruoasă. 

 

– Și este adevărat, dle președinte, pentru că eu nu am văzut finalitatea 

acestor dezbateri. Există fabula, dar nu este morala. Nu sunt rezultatele. 

Aceasta ia forma unui reality show a unor necazuri și atât. 

 

– Stimați colegi, dorește cineva să se mai pronunțe? Haideți să supunem 

votului: să luăm act de rezultate și de a admite sesizarea, și la partea de 

sancțiune mai discutăm. Stimați colegi, cine este de a lua act de 

rezultatele monitorizării postului de televiziune „Prime”, rog să votăm: 

 



Procesul-verbal nr. 32 al ședinței publice a CA din 02 noiembrie 2020, ora 08:30 

 

 

Pagina 35 din 43 

 

AU VOTAT: 

 

 

D. VICOL: 

  

 

 

AU VOTAT: 

 

 

D. VICOL: 

 

 

 

 

L. VIZIRU: 

 

D. VICOL: 

 

Membrii CA: 

 

D. VICOL: 

 

 

 

 

 

 

 

 

AU VOTAT: 

 

 

D. VICOL: 

PRO – (7) UNANIM – D. VICOL, T. BURAGA, A. COZMA,  

 I. ROBU, Iu. ROȘCA, A. URSU-ANTOCI și L. VIZIRU. 

 

– Unanim. Cine este de a admite sesizarea f/nr. din 07.10.2020, depusă 

de IP „Centrul pentru Jurnalism Independent”, rog să votăm: 

 

 

PRO – (7) UNANIM – D. VICOL, T. BURAGA, A. COZMA,  

 I. ROBU, Iu. ROȘCA, A. URSU-ANTOCI și L. VIZIRU. 

 

– Unanim. Și în privința sancțiunii, potrivit celor invocate de către 

colegii noștri de la monitorizare, se pretează pentru a fi supusă votului 

sancțiunea cu amendăm de la 5 000 la 10 000 de lei pentru cele care au 

fost invocate. Care sunt propunerile Dvs., stimați colegi? 

 

– Minimă. 

 

– Sunteți de acord cu toții, minimum, da? 

 

– Da. 

 

– Stimați colegi, cine este de a sancționa cu amendă în mărime de 5 000 

de lei „General Media Group Corp” SRL, fondatoarea postului de 

televiziune „Prime”, pentru încălcarea pct. 4.1. din Condițiile la Licența 

de emisie (seria, numărul și data sunt indicate), (Titularul licenței se 

obligă: să respecte Legea nr. 30 din 07.03.2013 Cu privire la protecția 

copiilor împotriva impactului negativ al informației), în conformitate cu 

art. 84 alin. (5) lit. f) din Codul serviciilor media audiovizuale? Cine 

este pentru aplicarea amenzii de 5 000 de lei, rog să votăm: 

 

PRO – (6)  – D. VICOL, T. BURAGA,  I. ROBU, Iu. ROȘCA,  

A. URSU-ANTOCI și L. VIZIRU. CONTRA – (1) – A. COZMA. 

 

– 6 voturi - Pro, 1 vot - Împotrivă.  

 

CONSILIUL AUDIOVIZUALULUI 

DECIDE: 

1. A lua act de rezultatele monitorizării postului de televiziune „Prime” (PRO (7) 

UNANIM – D. VICOL, T. BURAGA, A. COZMA, I. ROBU, Iu. ROȘCA, A. URSU-ANTOCI 

și L. VIZIRU).  

2. A admite sesizarea f/nr. din 07.10.2020 din partea IP „Centrul pentru Jurnalism 

Independent” (PRO (7) UNANIM – D. VICOL, T. BURAGA, A. COZMA, I. ROBU, Iu. 

ROȘCA, A. URSU-ANTOCI și L. VIZIRU).  

3. A sancționa cu amendă în mărime de 5 000 de lei „General Media Group Corp” SRL, 

fondatoarea postului de televiziune „Prime”, pentru încălcarea pct. 4.1 din Condițiile la Licența 

de emisie seria AC 000798 din 24.09.17 (Titularul licenței se obligă: să respecte Legea nr. 30 

din 07.03.2013 Cu privire la protecția copiilor împotriva impactului negativ al informației), în 

conformitate cu art. 84 alin. (5) lit. f) din Codul serviciilor media audiovizuale (PRO (6) – D. 

VICOL, T. BURAGA, I. ROBU, Iu. ROȘCA, A. URSU-ANTOCI și L. VIZIRU; CONTRA (1) 

– A. COZMA). 

4. În conformitate cu prevederile art. 84 alin. (11) și (12) din Codul serviciilor media 



Procesul-verbal nr. 32 al ședinței publice a CA din 02 noiembrie 2020, ora 08:30 

 

 

Pagina 36 din 43 

 

audiovizuale, „General Media Group Corp” SRL este obligată să difuzeze textul sancțiunii în 

următoarele 48 de ore de la data adoptării deciziei privind aplicarea sancțiunii, sonor și/sau 

vizual, de cel puțin 3 ori, în orele de maximă audiență, din care o dată în principalul program 

audiovizual de știri, în cazul serviciilor media audiovizuale generaliste și/sau de știri. 

„Consiliul Audiovizualului a sancționat cu amendă de 5 000 de lei „General media 

Group Corp” SRL, fondatoarea postului de televiziune „Prime”, pentru încălcarea cadrului 

normativ care prevede interdicția difuzării unor informații ce conțin date personale cu impact 

negativ asupra copiilor”. 

4.1. General Media Group Corp” SRL va prezenta, în termen de 5 zile de la aducerea la 

cunoștință a prezentei decizii, un raport despre executarea prevederilor art. 84 alin. (11) și (12) 

din Codul serviciilor media audiovizuale, care va include data și ora difuzării textului sancțiunii. 

5. Motivațiile privind rezultatele votării sunt înscrise în Procesul-verbal al ședinței 

Consiliului Audiovizualului din 02 noiembrie 2020, parte integrantă a prezentei decizii.  

6. Prezenta decizie poate fi contestată cu o cerere prealabilă la Consiliul Audiovizualului 

în termen de 30 de zile de la data comunicării deciziei. În ordine de contencios administrativ, 

decizia poate fi contestată la Judecătoria Chișinău, sediul Râșcani (MD-2068, mun. Chișinău, 

str. Kiev nr. 3), în termen de 30 de zile din data comunicării răspunsului cu privire la cererea 

prealabilă sau din data expirării termenului prevăzut pentru soluționarea acesteia. 

7. Controlul asupra executării prezentei decizii îl exercită Direcția Monitorizare TV și 

Serviciul Economie Finanțe și Evidență Contabilă. 

8. Prezenta decizie intră în vigoare la data adoptării și va fi publicată în Monitorul 

Oficial al Republicii Moldova și pe pagina web a Consiliului Audiovizualului. 

ANEXĂ: DECIZIA nr. 32/197 din 02 noiembrie 2020 

 

ORDINEA DE ZI: CHESTIUNEA  nr. 9 

Cu privire la examinarea rezultatelor monitorizării postului de 

televiziune „BTV”, urmare a solicitării dreptului la replică din partea 

dnei Arina Spătaru, deputat în Parlamentul Republicii Moldova 

 

V. STEȚCAIA:  

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

– La data de 28 septembrie 2020, în adresa Consiliului Audiovizualului 

a parvenit cererea de exercitarea dreptului la replică din partea dnei 

Arina Spătaru, deputat în Parlamentul Republicii Moldova, care 

informează că la data de 25 septembrie 2020, în cadrul emisiunii 

„Итоги недели” difuzată de postul de televiziune „BTV” au fost 

difuzate informații ce îi afectează onoarea, demnitatea și reputația. 

Astfel, petiționara susține că invitatul emisiunii, Nicolai Grigorișin, 

primar interimar al mun. Bălți, i-a adus unele critici, punând la îndoială 

profesionalismul, cunoștințele, abilitățile și capacitățile intelectuale 

pentru a scrie proiectul de Lege privind statutul mun. Bălți. Dna A. 

Spătaru susține că în discursul său, Nicolae Grigorișin a înjosit un 

deputat în exercitarea funcției, direcționând atenția oamenilor precum 

că ea ar fi mai întâi preoteasă, apoi deputat, ceea ce sfidează Legea 

privind Statutul Deputatului, or, potrivit art. 2 alin. (1) al acestei Legi, 

deputatul este persoană oficială, reprezentant al puterii legislative 

supreme.  

Totodată, petiționarul susține că moderatoarea emisiunii, 

Margareta Preachina, nu a demonstrat pluralitate și nu a prezentat 

opinia tuturor părților relevante pentru acest subiect. Astfel, dna Arina 



Procesul-verbal nr. 32 al ședinței publice a CA din 02 noiembrie 2020, ora 08:30 

 

 

Pagina 37 din 43 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Spătaru consideră că postul de televiziune „BTV” nu a respectat 

principiul, potrivit căruia orice persoană supusă criticii are dreptul la 

replică, prin care se precizează informația inexactă, prezentând opiniile 

domnului Grigorișin drept fapte, ceea ce contravine principiului de 

separare a faptelor de opinii.  

În contextul celor expuse, Arina Spătaru invocă încălcarea 

prevederilor art. 11, 13, 18 și 19 din Codul serviciilor media 

audiovizuale și solicită Consiliului Audiovizualului asigurarea 

respectării dreptului la replică și rectificare, precum și sancționarea 

postului de televiziune „BTV” în conformitate cu prevederile art. 84 din 

Codul serviciilor media audiovizuale. 

Prin scrisoarea nr. 27 din 30.09.2020, „TV Bălți” SRL a 

comunicat Consiliului Audiovizualului că a solicitat dlui Grigorișin să 

aducă scuzele de rigoare în cadrul următoarei emisiuni „Итоги недели”  

cu participarea dânsului: „Luând în considerare că dl Grigorișin este 

testat pozitiv la covid și este internat in spital, și personal a făcut public 

acest fapt, data următoarei emisiuni cu participarea dumnealui rămâne 

incertă. Oferim dreptul la replică dnei Arina Spătaru în cadrul unei 

înregistrări speciale. Inregistrarea va fi pusă pe post în ziua de vineri 

(02 noiembrie) la ora obișnuită a emisiunii”. 

În conformitate cu prevederile art. 75 alin. (4) lit. a) și art. 83 

alin. (3) lit. c) din Codul serviciilor media audiovizuale, Consiliul 

Audiovizualului a efectuat monitorizarea postului de televiziune 

„BTV”, prin prisma celor invocate în cererea dnei Arina Spătaru.  

Rezultatele monitorizării au atestat că în cadrul emisiunii 

„Итоги недели”, difuzată de postul de televiziune „BTV” la data de 25 

septembrie 2020, în cadrul căreia a fost invitat primarul interimar al 

mun. Bălți, Nicolae Grigorișin, care a vorbit despre întâlnirea sa cu 

locuitorii străzii Heciului din mun. Bălți, unde a venit și dna Arina 

Spătaru. Prin urmare, între cei doi s-a pornit o discuție în contradictoriu. 

În acest context, Nicolae Grigorișin a menționat în cadrul emisiunii: 

„Это было просто жестикуляция. Я скaзал: вы депутат. Даже в 

мыслях не было дотрагиваться до неё.  Во-первых, она женщина; 

во-вторых, матушка; в-третьих, депутат. Ну, я не мог ударить, 

это поступок слабого человека”. 

Totodată, postul de televiziune „BTV” a pus la dispoziția 

Consiliului Audiovizualului înregistrarea emisiunii   „Итоги недели” 

din 02 octombrie 2020, în cadrul căreia a fost prezentată poziția dnei 

Arina Spătaru. Furnizorul de servicii media anunță telespectatorii că o 

secvență din interviul acordat dnei Spătaru a fost omisă, deoarece 

declarațiile dumneaei au conținut un mesaj cu tentă electorală. Astfel, 

postul de televiziune „BTV” i-a oferit dreptul la replică în strictă 

concordanță cu legislația în vigoare, fiind prezentată replica petiționarei 

doar vizavi de pretinsele acuzații ale dlui Nicolae Grigorișin.  

De specificat că spre finalul discursului său, dna Arina Spătaru a 

venit cu un apel către locuitorii mun. Bălți, enumerând realizările 

PPPDA în oraș, cât și s-a referit la activitatea primarului degrevat al 

mun. Bălți, Renato Usatîi. În conformitate cu prevederile pct. 89 lit. e) 

din Regulamentul privind conținuturile audiovizuale, „textul replicii, 

trebuie să se refere numai la faptele neadevărate contestate”. 

Prin urmare, la data de 09 octombrie 2020, în adresa CA a 



Procesul-verbal nr. 32 al ședinței publice a CA din 02 noiembrie 2020, ora 08:30 

 

 

Pagina 38 din 43 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

D. VICOL: 

 

 

L. GUȚU: 

 

D. VICOL: 

 

 

 

 

A. SPĂTARU, 

Deputat în 

Parlamentul RM: 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

parvenit o nouă cerere de exercitare a dreptului la replică din partea dnei 

Arina Spătaru, prin care comunică că replica sa, prezentată de postul de 

televiziune „BTV”, a fost grav trunchiată, iar mesajul fiindu-i 

distorsionat după placul televiziunii, astfel manipulând opinia publică 

prin mutilarea realității.  

În aceste circumstanțe, Dna Spătaru solicită, din nou, Consiliului 

Audiovizualului asigurarea respectării dreptului la replică și rectificare, 

precum și sancționarea postului de televiziune „BTV” în conformitate 

cu prevederile art. 84 din Codul serviciilor media audiovizuale. 

Prin scrisoarea nr. 30 din 09.10.2020, „TV Bălți” SRL a 

comunicat Consiliului Audiovizualului următoarele: „Înregistrarea 

completă a replicii dnei deputat A. Spătaru nu poate fi difuzată integral, 

deoarece: 

-  conține declarații politice despre partidul din care face parte și  urma 

să fie difuzată în plină campanie electorală; 

- în replica înregistrată, dna deputată Arina Spătaru vizează și o a treia 

persoană, primarul de Bălți Renato Usatîi, ultimul fiind degrevat și este 

candidat la scrutin, care nu a avut nici o intervenție în emisiunea 

”Итоги недели” din 25.09.2020. 

Considerăm că pe lângă devierile de procedură admise de dna 

Spătaru, conținutul replicii înregistrate de dumneaei este 

disproporțional cu pretinsa revendicare, iar publicarea integrală a 

replicii ar duce la comiterea de către postul BTV a derogărilor de la 

legislația electorală”. 

Astfel, furnizorul de servicii media solicită respectuos Consiliului 

Audiovizualului să respingă solicitarea dnei deputate Arina Spătaru, ca 

fiind nefondată. 

 

– Mulțumesc mult, dna Stețcaia. Stimați colegi, dacă aveți întrebări 

către dna raportor? Doriți să Vă pronunțați sau sunt clare lucrurile? 

 

– Dle președinte, dna deputat … 

 

– Dna deputat? Vă rog. Dna Spătaru, Vă salutăm, bună dimineața. Noi 

suntem convocați în cadrul ședinței publice a Consiliului 

Audiovizualului și, în conformitate cu prevederile legale, Vă oferim 

cuvîntul ca să Vă expuneți viziunea Dvs. cu privire la examinarea 

rezultatelor monitorizării postului de televiziune „BTV”. Vă ascultăm 

cu atenție, dna Spătaru. 

 

– Bună dimineața. Cu privire la acest drept la replică: în primul rând, aș 

vrea să concretizez că în afară de faptul că cei din „BTV” nu au încercat 

să-mi ofere această replică și în afară de faptul că ei au trunchiat-o, ei 

nu au plasat această replică anume la emisiunea unde participă însăși 

Grigorișin și cu toții știm că aceste vizualizări de emisiune unde 

participă Grigorișin sunt de zeci de ori mai mari decât emisiunea unde 

au plasat ei replica mea, trunchiată. Doi la mână: deja, slavă Domnului, 

dl Grigorișin și-a revenit și a fost după informația pe care …, cel puțin o 

emisiune în formatul Grigorișin - funcționarul public Preachina (și 

despre aceasta am menționat în petiție). Dl Grigorișin așa și nu și-a 

cerut scuze, public. Și doi la mână: tot „BTV”-ul a umflat un scandal 



Procesul-verbal nr. 32 al ședinței publice a CA din 02 noiembrie 2020, ora 08:30 

 

 

Pagina 39 din 43 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

D. VICOL: 

 

 

L. VIZIRU: 

 

A. SPĂTARU, 

Deputat în 

Parlamentul RM: 

 

 

 

L. VIZIRU: 

 

 

precum că eu aș fi spus că Grigorișn m-a lovit. Și iată de acolo, s-a 

pornit toată situația. Menționez că la această întâlnire am fost invitată și 

de locuitori. Noi, de fapt, în Bălți avem o enclavă. Aici, au dreptul doar 

angajații Primăriei, în frunte cu Renato Usatîi, care aceste lucruri le 

încurajează. Această enclavă se întărește prin televiziunea locală 

„BTV”, acolo unde Margareta Preachina, funcționarul public care este 

angajată la Primărie, în secția comunicare, paralel, moderează o 

emisiune despre necesitățile și nevoile bălțenilor - „Итоги недели”. 

Emisiunea a început cu o întrebare strigătoare la cer, pentru că 

întrebarea scrisă de dna Preachina (și Dvs. mai puțină atenție ați acordat 

anume acestei întrebări) a fost în afara oricărei norme deontologice. A 

încălcat doamna codul din cap până în picioare, pentru că întrebarea 

mea a fost: de ce această întrebare a fost pusă, cine este acest Igor, ce 

interes public a adus întrebarea aceasta și problema aceasta? Pentru că 

acolo, se pare că un deputat cinstit și onest, care paralel mai este și 

preoteasă, are un singur mare păcat - că e preoteasă. De fiecare dată, 

această televiziune se împiedică de statutul meu social, unde n-ar trebui 

deloc să-i deranjeze acest lucru. Pe lângă faptul că ei dublează replicile 

politicienilor, pe lângă faptul că ei nu permit … Eu am fost invitată 

ultima dată la televiziunea „BTV” în decembrie anul trecut. Oare, pe de 

o parte, la televiziunea aceasta în permanență se vorbește că deputații nu 

fac nici … Ei emit doar astfel de noutăți, că ea e preoteasă și ea este 

imorală. De aceea, vreau să Vă rog să aveți în vedere că televiziunea 

locală s-a transformat într-o fabrică de știri manipulatorii, astfel încât 

lovește în demnitatea și onoarea oamenilor cinstiți și onești, care 

urmăresc aceste noutăți. De aceea, vreau să Vă rog să tratați cu maximă 

atenție astfel de comportament, să aveți în vedere că dna Preachina nu 

are dreptul moral,  nici juridic să muncească la această televiziune, 

pentru că este funcționarul public al Primăriei. Eu am încercat să aduc 

documente care demonstrează că doamna muncește la Primărie, dar, din 

păcate, până acum, Primăria mi-a refuzat și mi-a zis că acestea sunt 

informații cu caracter personal. De aceea, vrem să vedeți lucrul complex 

și să Vă asigurați că rămân mereu prieten cu prietenii și mereu sunt 

deschisă la comunicare, dar astfel de acuzații grave trebuiesc curmate, 

pentru că dacă Dvs. acum n-o să interveniți, închipuiți-Vă ce o să fie 

peste un an de zile. 

 

– Dna Spătaru, mulțumim. Imediat să vedem dacă colegii, unii dintre 

noi, au întrebări la Dvs. Dna Viziru, Vă rog. 

 

– Am o întrebare la Dvs. Ați fost vizată pe parcursul întregii emisiuni 

de către dna Preachina și dl Grigorișin? 

 

 

– Aceasta a fost prima întrebare. În jur la 16 minute s-a discutat despre 

Măria mea. Am fost onorată vreo 16 minute să mi se spele „косточки”, 

cum se zice la Bălți. 

 

– A doua întrebare. Când V-a fost acordat dreptul la replică, când V-a 

fost înregistrat acest drept - Dvs. V-ați axat exact pe cele vizate în 

emisiunea realizată de Preachina sau au fost și alte elemente ale acestui 



Procesul-verbal nr. 32 al ședinței publice a CA din 02 noiembrie 2020, ora 08:30 

 

 

Pagina 40 din 43 

 

A. SPĂTARU, 

Deputat în 

Parlamentul RM: 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

L. VIZIRU: 

 

 

 

 

A. SPĂTARU, 

Deputat în 

Parlamentul RM: 

 

 

L. VIZIRU: 

 

D. VICOL: 

 

 

 

L. VIZIRU: 

 

 

 

 

drept la replică? 

 

– Vedeți Dvs. că abordarea aceasta „critică” (în ghilimele) a televiziunii 

locale și în special a doamnei moderatoare care a fost hrănită de 

primarul interimar, care are pondere în mun. Bălți, ea trebuiește privită 

complex. Eu nu puteam doar să spun „da” sau „ba”, eu am fost nevoită 

să explic oamenilor, pentru că se lovea la identitatea mea, la cine sunt 

eu cu adevărat, pentru că tot comportamentul acesta nu viza ..., deci, nu 

s-a vorbit strict: „Dl Grigorișin, ați fost la întâlnire, ați lovit-o pe Arina 

Spătaru?” „Nu, nu am lovit-o”. Și s-a terminat! Deci, totul a pornit de la 

o întrebare, precum că un urmăritor, un pretins cetățean Igor a pus o 

întrebare atât de complexă care, practic, m-a pus în situația ca să dezvolt 

acest subiect, ca oamenii să mă vadă din mai multe laturi. Și am vorbit, 

pentru că s-a menționat că sunt deputat al Platformei DA. Faptul că ei 

spun că sunt deputat al Platformei DA, desigur că eu mă simt obligată 

să spun că da, eu sunt deputat al Platformei DA, care iată ce am făcut. 

În afară de faptul că ei încearcă să mă denigreze, ei aduc la zero toată 

activitatea mea, care este una foarte fructuoasă și cea mai rezultativă 

pentru Bălți. Mai ales că ei au vorbit vreo 16 minute despre mine și, 

conform Codului audiovizualului, această replică nu poate să fie 2 sau 3 

minute - după decizia directoarei, care este o persoană destul de 

subiectivă, deci, cine ia o decizie, cine hotărăște la ce minut Arina 

Spătaru trebuie să se oprească. Consider că ei sunt persoanele care nu 

trebuie să ia o decizie la acest subiect. De aceasta am rugat televiziunea, 

pentru că, de fapt, ei așa și nu au pus replica integral. Dvs. puteți s-o 

urmăriți și să Vă faceți concluziile. De aceasta și m-am adresat la Dvs. 

Eu sunt de părerea că replica mea a fost la temă, la subiect, pentru că 

viza nu doar acest incident, dar viza cinstea, onoarea și rezultatele 

muncii mele de deputat, timp de un an și jumătate. 

 

– Iată la aceasta și m-am referit, dnă deputat. Eu am privit replica Dvs., 

pe alocuri ați utilizat publicitatea electorală, fapt pentru care „BTV”  a 

fost în drept nu să trunchieze, dar să limiteze, să selecteze frecvența în 

care într-adevăr V-a fost acordat dreptul la replică. În cazul în care 

„BTV” utiliza întreaga Dvs. prestație, unde era inclusiv prevăzută 

publicitatea electorală, urmau să încalce legislația în vigoare 

 

– Eu foarte rău Vă aud și nu pot să Vă dau răspuns la această replică, 

am să Vă văd în reluare. 

 

– Bine, Vă mulțumesc. 

 

– Mai sunt întrebări la dna Spătaru, stimați colegi? Să trecem la partea 

de discuții. Cine dorește să-și spună punctul de vedere? Dna Viziru, Vă 

rog. 

 

– Părerea mea este că postul de televiziune „BTV” a oferit, totuși, 

dreptul la replică în situația creată în cadrul emisiunii ce privește de 

proiectul de decizie. De fapt, nu a trunchiat dreptul la replică a doamnei 

deputat, dar s-au limitat de a acorda dreptul la replică cu privire la 

problema de fond care a fost ridicată prin această sesizare. Este clar. 



Procesul-verbal nr. 32 al ședinței publice a CA din 02 noiembrie 2020, ora 08:30 

 

 

Pagina 41 din 43 

 

 

 

 

 

 

D. VICOL: 

 

A. COZMA: 

 

 

 

 

 

D. VICOL: 

 

 

 

A. URSU-ANTOCI: 

 

A. COZMA: 

 

A. URSU-ANTOCI: 

 

D. VICOL: 

 

 

L. VIZIRU: 

 

 

 

D. VICOL: 

 

Iu. ROȘCA: 

 

 

 

 

 

 

D. VICOL: 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Plus la toate - și rezultatele Direcției monitorizare arată că postul de 

televiziune „BTV” a respectat legislația în vigoare. Respectiv, nu ne 

rămâne decât să luăm act de rezultatele monitorizării și să respingem 

sesizarea. 

 

– Mulțumesc. Dle Cozma, Vă rog. 

 

– Până la urmă eu așa și nu am înțeles, dna Preachina este angajat al 

Primăriei sau nu? Dacă dumneaei este angajat al Primăriei, aceasta 

schimbă lucrurile, deoarece, în opinia mea, ea nu are dreptul să 

modereze astfel de emisiuni. Nu știu cum să procedăm în situația 

respectivă. 

 

– Într-adevăr, legislația permite unui funcționar public, angajat în cadrul 

unei autorități publice locale să dețină calitatea de moderator a unei 

emisiuni la un post privat de televiziune? 

 

– În Primărie nu toți sunt funcționari publici. 

 

– Ei nu sunt funcționari publici? 

 

– Nu toți. 

 

– Dar chiar dacă sunt angajați în cadrul unei primării a unui municipiu, 

tot nu sunt funcționari publici? 

 

– Noi putem numai să presupunem că a avut un interes dna Preachina, 

să presupunem, dar … eu vorbesc de cazul concret care este la moment 

aici, conform sesizării. 

 

– Dle Roșca, Vă rog. 

 

– Bine, aceasta cred că nu ține de realizarea dreptului propriu-zis la 

replică. Am vrut să spun altceva, că deja influența și asigurarea acestui 

drept de către instituția noastră a fost deja epuizată. Dacă deja nu este de 

acord cu oferirea acestui drept la replică de către furnizor, deja cel care 

se consideră prejudiciat, poate să-și revindece acest drept în organele 

judiciare. Oricum, noi nu putem să influențăm în nicio formă. 

 

– Mulțumesc de exprimarea acestei poziții, stricto modo, din punct de 

vedere juridic. Stimați colegi, ca să facem un mic recurs, țineți minte? 

Că nu este pentru prima data când doamna Spătaru semnalează anumite 

probleme la postul „BTV” și trebuie să menționăm, pentru rostirea 

adevărului întreg, că dumneaei a fost întotdeauna înțelegătoare. Au fost 

multiple cazuri când dumneaei a solicitat, când erau încălcări evidente, 

să nu fie aplicat, dar să se instaureze adevărul, unde îi dau dreptate dnei 

Spătaru, dar nu putem interveni cu elemente și instrumente legale. Poate 

dumneaei are dreptate în ceea ce vizează buna credință a prezentării 

acestui drept la replică, în sensul că dumneaei poate ar fi vrut ca aceste 

elemente să nu fie depreciate, în sensul că postul de televiziune să nu 

selecteze într-o manieră pe care și-ar fi dorit-o dumneaei, doar anumite 



Procesul-verbal nr. 32 al ședinței publice a CA din 02 noiembrie 2020, ora 08:30 

 

 

Pagina 42 din 43 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

AU VOTAT: 

 

 

D. VICOL: 

 

 

AU VOTAT: 

 

 

D. VICOL:  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Membrii CA: 

 

D. VICOL:  

 

 

 

aspecte. Însă vreau să-i spun dnei Spătaru că, până la urmă, politica 

editorială și modalitatea de selectare sau modalitatea de prezentare este 

una care ține sută la sută de conceptul editorial al respectivului post de 

televiziune, or, anumite enunțuri din mesajul dumneaei pot fi pasibile 

de publicitate electorală Și atunci, ei ar fi încălcat mult mai grav și 

declarația pe care au depus-o la noi, și prevederile Codului electoral și a 

Codului serviciilor media audiovizuale. Hai să zicem așa: poate 

insatisfacția dnei Spătaru este că i s-a oferit drept la replică, formal. Însă 

cel puțin, din punct de vedere formal, au fost întrunite aceste condiții 

prin care i s-au pus la dispoziție ceea ce a dorit dumneaei să spună. De 

multe ori, știți foarte bine, stimați colegi, că sunteți intervievați și Dvs. 

în privința unui aspect sau altul - se selectează, din tot ceea ce spunem 

noi pe parcurs la un minut sau două. Nu totdeauna suntem noi încântați 

de faptul ce s-a selectat, dar postul de televiziune și-a făcut datoria și a 

prezentat opinia respectivă într-o lumină favorabilă, mai puțin 

favorabilă. Dar nu poate fi acuzat, din perspectiva unui articol al 

Codului serviciilor media audiovizuale, că nu a asigurat dreptul la 

replică sau prezentarea opiniei adverse, să zicem așa. Cam aceeași 

situație este și din acest punct de vedere. Lucrurile sunt clare. 

Stimați colegi, supunem votului. Cine este de a lua act de 

rezultatele monitorizării postului de televiziune „BTV”, rog să votăm: 

 

PRO – (7) UNANIM – D. VICOL, T. BURAGA, A. COZMA,  

 I. ROBU, Iu. ROȘCA, A. URSU-ANTOCI și L. VIZIRU. 

 

– Unanim. Cine este de a respinge sesizările f/nr. din 09 octombrie 

2020, depuse de doamna deputată, Arina Spătaru, rog să votăm: 

 

PRO – (7) UNANIM – D. VICOL, T. BURAGA, A. COZMA,  

 I. ROBU, Iu. ROȘCA, A. URSU-ANTOCI și L. VIZIRU. 

 

– Unanim. Vă mulțumesc.  

Stimați colegi, înainte de a pune punct ședinței noastre de astăzi, 

vreau să convin cu Dvs. și rog să Vă expuneți punctul de vedere. Din 

câte văd, pe parcursul întregii noastre ședințe, vom avea, se 

prefigurează cel de-al doilea tur, lucrurile sunt evidente. Din acest punct 

de vedere, solicit opinia Dvs. cu privire la păstrarea acelorași posturi 

TV pentru a fi monitorizate și în cel de-al doilea tur de scrutin, cu 

indicarea expresă că Raportul nr. 3 să cuprindă perioada de referință 

(astăzi suntem în data de 02, fiindcă cel de-al doilea raport a avut ca 

dată finală inclusiv ziua scrutinului, 01 noiembrie) de pe data de 02 

până pe data de 15 - ziua exercitării dreptului la vot pentru cel de-al 

doilea tur de scrutin. Ce părere aveți, stimați colegi? Păstrăm aceleași 

posturi de televiziune și cu această perioadă? 

 

– Da. 

 

– Deci, noi această perioadă nu am fixat-o, fiindcă nu am putut să ne 

antepronunțăm în momentul în care am decis prin vot cele două 

rapoarte așa cum prevede Codul electoral - o dată la două săptămâni. 

Dacă sunteți de acord, prin consens să luăm aceeași decizie. 



Procesul-verbal nr. 32 al ședinței publice a CA din 02 noiembrie 2020, ora 08:30 

 

 

Pagina 43 din 43 

 

Membrii CA: – Da. 

 

CONSILIUL AUDIOVIZUALULUI 

DECIDE: 

1. A lua act de rezultatele monitorizării postului de televiziune „BTV” (PRO (7) 

UNANIM – D. VICOL, T. BURAGA, A. COZMA, I. ROBU, Iu. ROȘCA, A. URSU-ANTOCI 

și L. VIZIRU).  

2. A respinge sesizarea f/nr. din 09 octombrie 2020, parvenită din partea dnei Arina 

Spătaru (PRO (7) UNANIM – D. VICOL, T. BURAGA, A. COZMA, I. ROBU, Iu. ROȘCA, A. 

URSU-ANTOCI și L. VIZIRU).  

3. Motivațiile privind rezultatele votării sunt înscrise în Procesul-verbal al ședinței 

Consiliului Audiovizualului din 02 noiembrie 2020, parte integrantă a prezentei decizii.  

4. Prezenta decizie poate fi contestată cu o cerere prealabilă la Consiliul Audiovizualului 

în termen de 30 de zile de la data comunicării deciziei. În ordine de contencios administrativ, 

decizia poate fi contestată la Judecătoria Chișinău, sediul Râșcani (MD-2068, mun. Chișinău, 

str. Kiev nr. 3), în termen de 30 de zile din data comunicării răspunsului cu privire la cererea 

prealabilă sau din data expirării termenului prevăzut pentru soluționarea acesteia. 

5. Controlul asupra executării prezentei decizii îl exercită Direcția monitorizare TV. 

6. Prezenta decizie intră în vigoare la data adoptării și va fi publicată în Monitorul 

Oficial al Republicii Moldova și pe pagina web a Consiliului Audiovizualului. 

ANEXĂ: DECIZIA nr. 32/198 din 02 noiembrie 2020 

 

Președintele ședinței a constatat că Ordinea de zi  

a fost epuizată şi a declarat şedinţa închisă. 

 

 

 

 

PREŞEDINTE      Dragoș VICOL 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ex: Tatiana EFTODI 


