
 

CONSILIUL 

AUDIOVIZUALULUI 

AL REPUBLICII MOLDOVA 

  

THE AUDIOVISUAL  

COUNCIL OF THE 

REPUBLIC OF MOLDOVA 

MD-2012, Chișinău, str. V. Pârcălab nr. 46 

Tel.: (+373 22) 27-75-51, fax: (+373 22) 27-74-71 
e-mail: office@cca.md, http://www.audiovizual.md 

 MD-2012, Chisinau, V. Parcalab str., № 46 

Tel: (+373 22) 27-75-51, fax: (+373 22) 27-74-71 
e-mail: office@cca.md, http://www.audiovizual.md 

 

 

PROCESUL-VERBAL nr. 9 
AL ŞEDINŢEI CA 

DIN 15 FEBRUARIE 2019 

 

Mun. Chişinău / Ora: 14:00 

TOTAL MEMBRI AI ŞEDINŢEI : 

TOTAL DECIZII APROBATE : 

ANEXE:  

7 

3 

Deciziile CA nr. 9/27, 9/28, 9/29 
   

PREŞEDINTE: Dragoş VICOL 
  

MEMBRI: 

 

Tatiana BURAGA, Veronica COJOCARU, Dorina CURNIC, Olga 

GUŢUŢUI, Iulian ROȘCA, Lidia VIZIRU 
  

MEMBRI ABSENŢI: Artur COZMA, Corneliu MIHALACHE 
  

DGLAM: Doina GALBUR 
  

DJR: Grigore CHIȚANU 

 

 

ORDINEA DE ZI: 

 
NR. 

CRT. 
DENUMIREA CHESTIUNII 

RESPONSABIL 

DE PREGĂTIRE 
RAPORTOR 

1.  

Cu privire la examinarea rezultatelor monitorizării 

principalelor buletine informative ale posturilor de televiziune 

„Moldova 1”, „TV8”, „Prime”, „Publika TV”, „Canal 2”, 

„Canal 3”„Accent TV”, „NTV Moldova”, „PRO TV 

CHIȘINĂU”, „Jurnal TV”, „RTR Moldova”, „Orhei TV” și 

„Televiziunea Centrală” la capitolul respectării legislației 

electorale, pentru perioada: 25 ianuarie – 03 februarie 2019, a 

contestației PSRM, înregistrată la CA la 29.01.2019, și a 

sesizării f/nr. din 25.01.2019 a dlui Roșco Alexandru 
 

DMTV V. CECAN 

2.  

Cu privire la examinarea Raportului privind volumul de 

emisie electorală (spoturi, dezbateri și materiale electorale 

difuzate în cadrul rubricilor special create pentru reflectarea 

campaniei electorale) și difuzarea spoturilor de educație 

electorală și informare a alegătorilor/ reprezentaților/ 

participanților la alegerile parlamentare și referendumul 

republican din 24 februarie 2019, plasată de către furnizorii de 

servicii media în perioadele: 21-27 ianuarie 2019 și 28 ianuarie 

– 03 februarie 2019 
 

DLA M. PĂDURE 

3.  
Cu privire la mediatizarea unei campanii sociale 

 
DGLAM L. GUȚU 

 

mailto:office@cca.md
http://www.audiovizual.md/
mailto:office@cca.md
http://www.audiovizual.md/


Procesul-verbal nr.9 al ședinței publice a CA din 15 februarie 2019, ora 14.00 

 

 

Pagina 2 din 36 

 

D. VICOL: 

 

 

 

 

 

 

AU VOTAT: 

 

 

D. VICOL: 

– Onorată asistență, stimați colegi, bună ziua. Cvorumul necesar pentru 

desfășurarea ședinței este asigurat. Cu permisiunea Dvs., propun atenției 

aprobarea Ordinii de zi a ședinței Consiliului Audiovizualului din 15 februarie 

2019. Stimați colegi, există propuneri, sugestii pe marginea Ordinii de zi? Dacă 

nu, atunci voi supune votului Dvs. Cine este pentru aprobarea Ordinii de zi a 

ședinței CA din 15 februarie 2019, rog să votați: 

 

PRO – (7) UNANIM – D. VICOL, T. BURAGA, V. COJOCARU, D. 

CURNIC, O. GUŢUŢUI, Iu. ROȘCA și L. VIZIRU. 

 

– Unanim, Vă mulțumesc mult.  
 

ORDINEA DE ZI: CHESTIUNEA  nr. 1 

Cu privire la examinarea rezultatelor monitorizării principalelor buletine 

informative ale posturilor de televiziune „Moldova 1”, „TV8”, „Prime”, 

„Publika TV”, „Canal 2”, „Canal 3”„Accent TV”, „NTV Moldova”, „PRO TV 

CHIȘINĂU”, „Jurnal TV”, „RTR Moldova”, „Orhei TV” și „Televiziunea 

Centrală” la capitolul respectării legislației electorale, pentru perioada: 25 

ianuarie – 03 februarie 2019, a contestației PSRM, înregistrată la CA la 

29.01.2019, și a sesizării f/nr. din 25.01.2019 a dlui Roșco Alexandru 

 

V. CECAN:  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

– În cadrul ședinței publice din 21 ianuarie 2019, prin Decizia nr. 5/9 (pct. 1), 

Consiliul Audiovizualului a decis monitorizarea principalelor buletine 

informative ale posturilor de televiziune: „Moldova 1”, „TV8”, „Prime”, 

„Publika TV”, „Canal 2”, „Canal 3”, „Accent TV”, „NTV Moldova”, „PRO TV 

CHIȘINĂU”, „Jurnal TV”, „RTR Moldova”, „Orhei TV” și „Televiziunea 

Centrală” la capitolul respectării legislației electorale, Codul serviciilor media 

audiovizuale al Republicii Moldova, Regulamentul privind reflectarea 

campaniei electorale la alegerile parlamentare și referendumul republican din 

24 februarie 2019 în mijloacele de informare în masă din Republica Moldova, 

Concepția de reflectare a campaniei electorale pentru alegerile parlamentare și a 

referendumului republican din 24 februarie 2019 de către instituțiile mass-

media audiovizuale din Republica Moldova, și Decizia CCA nr. 16/101 din 

21.07.2017), pe perioada campaniei electorale. 

Reieșind din importanța reflectării echilibrate, echidistante și imparțiale a 

campaniei electorale de către furnizorii de servicii media audiovizuale, în 

perioada 25 ianuarie – 03 februarie 2019 a fost efectuată monitorizarea 

principalelor buletine informative ale posturile de televiziune sus menționate. 

Rezultatele monitorizării au atestat că în perioada de raport posturile de 

televiziune supuse monitorizării au difuzat în total 649 de materiale, în cadrul 

cărora au fost reflectați concurenții electorali înscriși pe circumscripția 

națională și concurenții electorali înscriși pe circumscripțiile uninominale.  

Astfel, cele mai multe subiecte cu caracter politic și electoral au fost 

difuzate de postul public de televiziune „Moldova-1” (90 de subiecte), urmat de 

„Prime” (75 de subiecte), „PRO TV CHIȘINĂU” (68 de subiecte), „Publika 

TV” (53 de subiecte), „Canal 2” (50 de subiecte), „RTR Moldova” (46 de 

subiecte), „Accent TV” (43 de subiecte), „Jurnal TV” (42 de subiecte),  „Orhei 

TV” (38 de subiecte), „Televiziunea Centrală” (38 de subiecte), „NTV 

Moldova” (36 de subiecte), „Canal 3” (35 de subiecte) și „TV 8” (35 de 

subiecte). 

 



Procesul-verbal nr.9 al ședinței publice a CA din 15 februarie 2019, ora 14.00 

 

 

Pagina 3 din 36 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I. MOLDOVA-1 

În perioada 25 ianuarie – 03 februarie 2019, postul public de televiziune 

„Moldova-1”, în cadrul buletinelor de știri a reflectat 15 concurenți electorali 

înscriși pe circumscripția națională și 39 de concurenți electorali înscriși pe 27 

de circumscripții uninominale, precum și activitatea Guvernului Republicii 

Moldova. 

Conotația reflectării concurenților electorali înscriși pe circumscripția 

națională și a candidaților acestora de pe circumscripțiile uninominale, în cadrul 

buletinelor de știri ale postului public de televiziune „Moldova-1”, a fost într-o 

tonalitate, în ansamblu, neutră, unii fiind prezentați inclusiv pozitiv și 

nesemnificativ negativ. Candidații independenți și Guvernul au fost mediatizați 

în tonalitate neutră și pozitivă. 

Raportul gender atestă o lipsă de echilibru, cota bărbaților fiind cea 

dominantă – 87,3% (37 min. 02 sec.), iar cota femeilor a fost una 

nesemnificativă – 12,7% (05 min. 22 sec.). 

Postul public de televiziune „Moldova-1” a asigurat accesibilitatea 

persoanelor cu deficiențe de auz prin interpretarea în limbaj mimico-gestual a 

buletinelor de știri de la ora 21:00. 

În perioada 25 ianuarie – 03 februarie 2019, postul public de televiziune 

„Moldova-1” a difuzat în cadrul buletinelor de știri un singur subiect privind 

Referendumul republican consultativ din 24 februarie 2019, în context neutru și 

indirect. Volumul total de timp acordat participanților la referendum a constituit 

01 min. 03 sec. 

Urmare a analizei cantitative și calitative, s-a atestat că postul public de 

televiziune „Moldova-1” a comis încălcări de la prevederile pct. 54 din 

Regulamentul privind reflectarea campaniei electorale la alegerile parlamentare 

și referendumul republican din 24 februarie 2019 în mijloacele de informare în 

masă din Republica Moldova.  

Astfel, postul public de televiziune „Moldova-1” a difuzat, la 29.01.2019 

și 30.01.2019, 2 sondajele de opinie, la prezentarea acestora fiind omise 

persoana care a comandat sondajul, sursa de finanțare și înștiințarea CEC.  

 

II. TV8 

În perioada 25 ianuarie – 03 februarie 2019, postul de televiziune „TV8” 

a reflectat 12 concurenți electorali înscriși pe circumscripția națională și 72 de 

concurenți electorali înscriși pe 25 de circumscripții uninominale, precum și 

activitatea Guvernului Republicii Moldova. 

Conotația reflectării celor 12 candidați înscriși pe circumscripția 

națională, a candidaților acestora de pe circumscripțiile uninominale și a 

candidaților independenți, în cadrul buletinelor de știri ale postului de 

televiziune „TV8”, a fost într-o tonalitate, per ansamblu, neutră, unii fiind 

prezentați inclusiv nesemnificativ pozitiv și negativ. Activitatea Guvernului a 

fost mediatizată doar în tonalitate neutră. 

Raportul gender atestă o lipsă de echilibru, cota bărbaților fiind cea 

dominantă – 89,6% (32 min. 21 sec.), iar cota femeilor a fost una 

nesemnificativă – 10,4% (03 min. 46 sec.). 

Postul de televiziune „TV8” a asigurat accesibilitatea persoanelor cu 

deficiențe de auz prin subtitrarea sincron a buletinelor de știri de la ora 22:00. 

Postul de televiziune „TV8” nu a reflectat în cadrul buletinelor de știri 

subiecte cu privire la Referendumul republican consultativ din 24 februarie 

2019. 



Procesul-verbal nr.9 al ședinței publice a CA din 15 februarie 2019, ora 14.00 

 

 

Pagina 4 din 36 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Urmare a analizei cantitative și calitative s-a atestat că postul de 

televiziune „TV8”, în perioada de raport, nu a comis derogări de la legislația 

audiovizuală și electorală. 

Prin scrisoarea f/nr. din 14.02.2019, postul de televiziune „TV8” a 

comunicat CA că este de acord cu rezultatele monitorizării și solicită 

examinarea raportului de monitorizare al postului de televiziune „TV8” în lipsa 

reprezentantului său. 

 

III. PRIME 

În perioada 25 ianuarie – 03 februarie 2019, postul de televiziune „Prime” 

a reflectat 11 concurenți electorali înscriși pe circumscripția națională și 46 de 

concurenți electorali înscriși pe 23 de circumscripții uninominale, precum și 

activitatea Guvernului Republicii Moldova. 

Conotația reflectării concurenților electorali înscriși pe circumscripția 

națională și a candidaților acestora de pe circumscripțiile uninominale, în cadrul 

buletinelor de știri ale postului de televiziune „Prime”, a fost într-o tonalitate 

neutră, unii fiind prezentați inclusiv pozitiv și negativ. Excepție au constituit 

PDM, fiind reflectat preponderent pozitiv, și „ACUM Platforma DA și PAS”, 

fiind reflectată preponderent negativ. 

Raportul gender atestă o lipsă de echilibru, cota bărbaților fiind cea 

dominantă – 86,9% (34 min. 31 sec.), iar cota femeilor a fost una 

nesemnificativă – 13,1% (05 min. 13 sec.). 

Postul de televiziune „Prime” a asigurat accesibilitatea persoanelor cu 

deficiențe de auz prin interpretarea în limbaj mimico-gestual a buletinelor de 

știri de la ora 15:00, cu excepția zilelor de 26.01.2019 și 27.01.2019.  

În perioada, postul de televiziune „Prime” a difuzat, în cadrul buletinelor 

de știri, 2 subiecte privind Referendumul republican consultativ din 24 

februarie 2019, în context neutru și pozitiv, indirect. Volumul total de timp 

acordat participanților la referendum a constituit 57 sec. 

Urmare a analizei cantitative și calitative, s-a atestat că în perioada de 

raport, postul de televiziune „Prime” a reflectat, atât prin volumul de timp 

acordat, cât și prin conotația pozitivă, în preponderență concurentul electoral de 

pe circumscripția națională, PDM, cât și candidații acestuia înscriși pe 

circumscripțiile uninominale. 

Totodată, postul de televiziune „Prime” nu a asigurat respectarea 

imparțialității, echilibrului și prezentarea principalelor puncte de vedere aflate 

în opoziție, în cadrul subiectelor: 

 Atacuri electorale între concurenții înscriși în cursă. La lansarea sa în 

campania electorală, PSRM a criticat fosta administrație a capitalei, Dorin 

Chirtoacă. Lipsește poziția lui Dorin Chirtoacă;  

 În cadrul rubricii „De facto”, alt subiect, prezentatorul, Valeriu 

Frumusachi, face referințe la trei partide politice înscrise în campania 

electorală, accentuând că: Partidul Democrat din Moldova nu a inventat nimic, 

pur și simplu a pus pe masă realizările actualului Guvern și a venit cu noi 

propuneri și idei”. Totodată, Valeriu Frumusachi accentuează că Blocul 

ACUM și PSRM vin în fața oamenilor doar cu mesaje de ură și fără soluții 

concrete. În cadrul subiectului lipsește poziția Maiei Sandu, Andrei Năstase și a 

PSRM. De specificat, că subiectul în cauză este speță a sesizării dlui Aleksandr 

Roșco, care a parvenit în adresa CA la 31.01.2019; 

 Alt subiect este despre câțiva moldoveni au fost hărțuiți de susținătorii 

Maiei Sandu doar pentru că au încercat să-i adreseze întrebări incomode 



Procesul-verbal nr.9 al ședinței publice a CA din 15 februarie 2019, ora 14.00 

 

 

Pagina 5 din 36 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

candidatului blocului ACUM pe circumscripția uninominală din Europa de 

Vest. Lipsește poziția Maiei Sandu. 

Prin urmare, se constată că postul de televiziune „Prime” a comis 

încălcări de la prevederile art. 13 alin. (6) lit. a) din Codul serviciilor media 

audiovizuale, care prevede că: „În cadrul programelor audiovizuale de știri și 

de dezbateri, de informare în probleme de interes public, de natură politică, 

economică, socială sau culturală trebuie să fie respectate următoarele cerințe: 

a) asigurarea imparțialității, echilibrului și favorizarea liberei formări a 

opiniilor, prin prezentarea principalelor puncte de vedere aflate în opoziție, în 

perioada în care problemele sunt în dezbatere publică”.  

De asemenea, au fost atestate încălcări de la prevederile pct. 54 din 

Regulamentul privind reflectarea campaniei electorale la alegerile parlamentare 

și referendumul republican din 24 februarie 2019 în mijloacele de informare în 

masă din Republica Moldova. Postul de televiziune „Prime” a difuzat, la 

29.01.2019 un subiect despre rezultatele sondajelor de opinie, realizate de 

Asociația Sociologilor și Demografilor din Republica Moldova și Vox Populi. 

La prezentarea acestora, fiind omisă sursa de finanțare, persoana care a 

comandat sondajul și înștiințarea CEC. 

 

IV. PUBLIKA TV 

În perioada 25 ianuarie – 03 februarie 2019, postul de televiziune 

„Publika TV” a reflectat 10 concurenți electorali înscriși pe circumscripția 

națională și 31 de concurenți electorali înscriși pe 18 circumscripții 

uninominale, precum și activitatea Guvernului Republicii Moldova. 

Conotația reflectării candidaților înscriși pe circumscripția națională și a 

concurenților acestora de pe circumscripțiile uninominale, în cadrul buletinelor 

de știri ale postului de televiziune „Publika TV”, a fost neutră și pozitivă, unii 

fiind mediatizați și negativ. Excepție fiind PDM și concurenții acestuia pe 

circumscripțiile uninominale, care au beneficiat de o tonalitate accentuat 

pozitivă, iar Blocul ACUM DA PAS a fost mediatizat, preponderent, negativ. 

Candidații independenți au fost mediatizați în tonalitate neutră, iar Guvernul – 

în tonalitate ușor pozitivă. 

Raportul gender atestă o lipsă de echilibru, cota bărbaților fiind cea 

dominantă – 84,2% (01 oră 02 min. 15 sec.), iar cota femeilor a fost una 

nesemnificativă – 15,8% (11 min. 43 sec.). 

Postul de televiziune „Publika TV”, în perioada de raport 25 ianuarie – 03 

februarie 2019, nu a asigurat accesul persoanelor cu dizabilități de văz sau auz 

la programele audiovizuale de știri, prin interpretare în limbaj mimico-gestual 

sau titrare sincron.  

În perioada 25 ianuarie – 03 februarie 2019, postul de televiziune 

„Publika TV” a difuzat, în cadrul buletinelor de știri, 2 subiecte privind 

Referendumul republican consultativ din 24 februarie 2019, în context neutru și 

indirect, iar pentru PDM, inclusiv, pozitiv. Volumul total de timp acordat 

participanților la referendum a constituit 57 sec. 

Urmare a analizei cantitative și calitative, s-a atestat că în perioada de 

raport, postul de televiziune „Publika TV” a reflectat, atât prin volumul de timp 

acordat, cât și prin conotația pozitivă, în preponderență, pentru concurentul 

electoral de pe circumscripția națională PDM și candidații acestuia înscriși pe 

circumscripțiile uninominale. 

Totodată, postul de televiziune „Publika TV” nu a asigurat prezentarea 

principalelor puncte de vedere aflate în opoziție în subiectul din 03.02.2019 



Procesul-verbal nr.9 al ședinței publice a CA din 15 februarie 2019, ora 14.00 

 

 

Pagina 6 din 36 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

despre: Scandal la o întâlnire cu alegătorii din diasporă. Câțiva moldoveni au 

fost hărțuiți de susținătorii Maiei Sandu doar pentru că au încercat să-i adreseze 

întrebări incomode. Lipsește poziția Maiei Sandu. 

Prin urmare, se constată că postul de televiziune „Publika TV” a comis 

încălcări de la prevederile art. 13 alin. (6) lit. a) din Codul serviciilor media 

audiovizuale. 

De asemenea, au fost atestate încălcări de la prevederile: 

 pct. 54 din Regulamentul privind reflectarea campaniei electorale la 

alegerile parlamentare și referendumul republican din 24 februarie 2019 în 

mijloacele de informare în masă din Republica Moldova. Astfel, postul de 

televiziune „Publika TV” a difuzat, la data de 29.01.2019, un subiect despre 

sondajul de opinie realizat de Asociația Sociologilor și Demografilor din 

Republica Moldova, la prezentarea căruia a fost omis persoana care a comandat 

sondajul și sursa de finanțare și înștiințarea CEC; 

 art.16 alin. (3) lit. a) din Codul serviciilor media audiovizuale, care 

statuează: „În cadrul serviciilor de televiziune, furnizorii naționali și regionali 

de servicii media sunt obligați să interpreteze în limbajul mimico-gestual sau 

prin titrare sincron cel puțin un program audiovizual de știri din timpul zilnic 

de emisie”. Postul de televiziune „Publika TV”, în perioada de raport, nu a 

asigurat accesul persoanelor cu dizabilități de văz sau auz la programele 

audiovizuale de știri prin interpretare în limbaj mimico-gestual sau titrare 

sincron. 

 

V. CANAL 2 

În perioada 25 ianuarie – 03 februarie 2019, postul de televiziune „Canal 

2” a reflectat 13 concurenți electorali înscriși pe circumscripția națională și 44 

de concurenți electorali înscriși pe 22 de circumscripții uninominale, precum și 

CI și Guvernul Republicii Moldova. 

Conotația reflectării partidelor politice înscrise pe circumscripția 

națională și a candidaților acestora de pe circumscripțiile uninominale, în cadrul 

buletinelor de știri ale postului de televiziune „Canal 2”, a fost într-o tonalitate 

neutră, unii fiind prezentați pozitiv și neutru, iar alții neutru și negativ. 

Candidații independenți au fost prezentați într-o tonalitate neutră, iar Guvernul 

au fost mediatizați în tonalitate neutră și pozitivă. Excepție fiind PDM și 

concurenții acestuia de pe circumscripțiile nominale, care, comparativ cu 

ceilalți concurenți, au fost mediatizați printr-o tonalitate accentuat pozitivă. 

Raportul gender atestă o lipsă de echilibru, cota bărbaților fiind cea 

dominantă – 89,9% (50 min. 05 sec.), iar cota femeilor a fost una 

nesemnificativă – 10,1% (05 min. 36 sec.). 

Postul de televiziune „Canal 2” a asigurat accesibilitatea persoanelor cu 

deficiențe de auz prin interpretarea în limbaj mimico-gestual a buletinelor de 

știri de la ora 19:00. 

În perioada de raport, postul de televiziune „Canal 2” nu a difuzat 

subiecte privind referendumul republican consultativ. 

Urmare a analizei cantitative și calitative, s-a atestat că în perioada de 

raport postul de televiziune „Canal 2” a reflectat, atât prin volumul de timp 

acordat, cât și prin conotația pozitivă, în preponderență concurentul electoral de 

pe circumscripția națională, PDM, cât și candidații acestuia înscriși pe 

circumscripțiile uninominale. 

Totodată, postul de televiziune „Canal 2” nu a asigurat prezentarea 

principalelor puncte de vedere aflate în opoziție în cadrul subiectului din 



Procesul-verbal nr.9 al ședinței publice a CA din 15 februarie 2019, ora 14.00 

 

 

Pagina 7 din 36 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

25.01.2019 despre: Atacuri electorale între concurenții înscriși în cursă. La 

lansarea sa în campania electorală PSRM a criticat fosta administrație a 

capitalei, Dorin Chirtoacă. Lipsește poziția lui Dorin Chirtoacă. 

Prin urmare, se constată că postul de televiziune „Canal 2” a comis 

încălcări de la prevederile art. 13 alin. (6) lit. a) din Codul serviciilor media 

audiovizuale. 

De asemenea, au fost atestate încălcări de la prevederile pct. 54 din 

Regulamentul privind reflectarea campaniei electorale la alegerile parlamentare 

și referendumul republican din 24 februarie 2019 în mijloacele de informare în 

masă din Republica Moldova. Astfel, postul de televiziune „Canal 2” a difuzat, 

la 29.01.2019 un subiect despre rezultatele sondajelor de opinie realizate de 

Asociația Sociologilor și Demografilor din Republica Moldova și Vox Populi, 

la prezentarea acestora fiind omisă sursa de finanțare, persoana care a comandat 

sondajul și înștiințarea CEC. 

 

VI. CANAL 3 

În perioada 25 ianuarie – 03 februarie 2019, postul de televiziune „Canal 

3” a reflectat 10 concurenți electorali înscriși pe circumscripția națională și 28 

de concurenți electorali înscriși pe 20 de circumscripții uninominale, precum și 

activitatea Guvernului Republicii Moldova. 

Conotația reflectării concurenților electorali înscriși pe circumscripția 

națională și a candidaților acestora de pe circumscripțiile uninominale, în cadrul 

buletinelor de știri ale postului de televiziune „Canal 3”, a fost într-o tonalitate 

neutră, unii fiind prezentați, inclusiv, pozitiv și negativ. Candidații independenți 

au fost reprezentați neutru, iar Guvernul a fost mediatizat în tonalitate pozitivă 

și neutră. Excepție a constituit PDM, fiind reflectat preponderent pozitiv. 

Raportul gender atestă o lipsă de echilibru, cota bărbaților fiind cea 

dominantă – 92,3% (35 min. 51 sec.), iar cota femeilor a fost una 

nesemnificativă – 7,7% (02 min. 59 sec.). 

Postul de televiziune „Canal 3” a asigurat accesibilitatea persoanelor cu 

deficiențe de auz prin interpretarea în limbaj mimico-gestual a buletinelor de 

știri de la ora 17:00. 

În perioada 25 ianuarie – 03 februarie 2019, postul de televiziune „Canal 

3” a difuzat în cadrul buletinelor de știri un singur subiect privind 

Referendumul republican consultativ din 24 februarie 2019, în context neutru, 

indirect. Volumul total de timp acordat participanților la referendum a constituit 

57 sec. 

Urmare a analizei cantitative și calitative, s-a atestat că în perioada de 

raport, postul de televiziune „Canal 3” a reflectat, atât prin volumul de timp 

acordat, cât și prin conotația pozitivă, în preponderență concurentul electoral de 

pe circumscripția națională, PDM, cât și candidații acestuia înscriși pe 

circumscripțiile uninominale. 

Prin urmare, se constată că postul de televiziune „Canal 3” a comis 

încălcări de la prevederile art. 13 alin. (6) lit. a) din Codul serviciilor media 

audiovizuale. 

De asemenea, au fost atestate încălcări de la prevederile pct. 54 din 

Regulamentul privind reflectarea campaniei electorale la alegerile parlamentare 

și referendumul republican din 24 februarie 2019 în mijloacele de informare în 

masă din Republica Moldova. Astfel, postul de televiziune „Canal 3” a difuzat, 

la 29.01.2019, un sondaj de opinie realizate de Asociația Sociologilor și 

Demografilor din Republica Moldova și Vox Populi. La prezentarea acestora a 



Procesul-verbal nr.9 al ședinței publice a CA din 15 februarie 2019, ora 14.00 

 

 

Pagina 8 din 36 

 

 

 

 

D. VICOL: 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

fost omisă sursa de finanțare perioada în care s-a desfășurat sondajul, marja de 

eroare, numărul de respondenți, sursa de finanțare și înștiințarea CEC. 

 

– Dna Cecan, cu permisiunea Dvs., am să continui eu, fiindcă este un efort 

foarte mare și să Vă mai trageți sufletul puțin, mai beți un pahar de apă, dacă 

doriți, chiar să luați loc. Eu am să continui mai departe puțin, ca să ne ajutăm 

reciproc.  

VII. ACCENT TV 

În perioada de raport, postul de televiziune nominalizat a reflectat 10 

concurenți electorali înscriși pe circumscripția națională și 19 concurenți 

electorali înscriși pe 17 circumscripții uninominale, precum și activitatea 

Guvernului Republicii Moldova. 

Conotația reflectării partidelor politice înscrise pe circumscripția 

națională și a candidaților acestora de pe circumscripțiile uninominale, în cadrul 

buletinelor de știri ale postului de televiziune „Accent TV”, a fost reflectată 

printr-o tonalitate neutră, negativă și pozitivă. Guvernul Republicii Moldova a 

fost mediatizat atât neutru, cât și negativ. Excepție fiind, partidul politic PSRM 

înscris pe circumscripția națională și candidații acestuia de pe circumscripțiile 

uninominale, care au fost mediatizați pozitiv.  

Postul de televiziune „Accent TV” a asigurat accesibilitatea persoanelor 

cu deficiențe de auz prin titrare sincron a buletinelor de știri de la ora 21:00. 

Raportul gender atestă o lipsă de echilibru, cota bărbaților fiind cea 

dominantă, iar cota femeilor a fost una nesemnificativă. 

Urmare a analizei cantitative și calitative, s-a atestat că în perioada de 

raport, postul de televiziune nominalizat a reflectat, atât prin volumul de timp 

acordat, cât și prin conotația pozitivă, în preponderență concurentul electoral de 

pe circumscripția națională, PSRM, și candidații acestuia înscriși pe 

circumscripțiile uninominale. 

Prin urmare, se constată că postul de televiziune „Accent TV” a comis 

încălcări de la prevederile art. 13 alin. (6) lit. a) din Codul serviciilor media 

audiovizuale. 

De asemenea, au fost atestate încălcări de la prevederile pct. 54 din 

Regulamentul privind reflectarea campaniei electorale la alegerile parlamentare 

și referendumul republican din 24 februarie curent în mijloacele de informare în 

masă din Republica Moldova. Astfel, postul de televiziune „Accent TV” a 

difuzat, la 29.01.2019 și 02.02.2019 în reluare, 2 subiecte despre sondajele de 

opinie realizate de Asociația Sociologilor și Demografilor din Republica 

Moldova. La prezentarea acestora a fost omisă sursa de finanțare și înștiințarea 

CEC. 

 

VIII. NTV MOLDOVA 

În perioada de raport, postul de televiziune nominalizat a reflectat 10 

concurenți electorali înscriși pe circumscripția națională și 20 de concurenți 

electorali înscriși pe 17 circumscripții uninominale, precum și activitatea 

Guvernului Republicii Moldova. 

Conotația reflectării concurenților înscriși pe circumscripția națională și 

candidaților acestora de pe circumscripțiile uninominale în cadrul buletinelor de 

știri ale postului de televiziune „NTV Moldova”, a fost într-o tonalitate neutră, 

unii fiind prezentați pozitiv și negativ, excepție fiind PSRM, care a beneficiat 

de o reflectare preponderent pozitivă. PPȘ a fost prezentat într-o conotație 

preponderent negativă.                  



Procesul-verbal nr.9 al ședinței publice a CA din 15 februarie 2019, ora 14.00 

 

 

Pagina 9 din 36 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Raportul gender atestă o lipsă de echilibru, cota bărbaților fiind cea 

dominantă, iar cota femeilor a fost una nesemnificativă. 

Postul de televiziune nominalizat a asigurat accesibilitatea persoanelor cu 

deficiențe de auz prin titrare sincron a buletinelor de știri de la ora 17:00. 

În perioada de raport, postul de televiziune „NTV Moldova” nu a difuzat 

subiecte privind Referendumul republican consultativ din 24 februarie 2019. 

Urmare a analizei cantitative și calitative, s-a atestat că în perioada de 

raport, postul de televiziune respectiv, a reflectat concurentul electoral PSRM și 

candidații acestuia pe circumscripțiile uninominale, prin volumul de timp 

acordat, în preponderență pozitiv, iar PPȘ a fost mediatizat, din volumul total 

de timp acordat, în preponderență negativ. 

Totodată, postul de televiziune „NTV Moldova” nu a asigurat prezentarea 

principalelor puncte de vedere aflate în opoziție în subiectul din 20.01.2019 

despre acuzațiile făcute de socialistul I. Ceban la adresa Partidului Șor.  

Prin urmare, se constată că postul de televiziune „NTV Moldova” a comis 

încălcări de la prevederile art. 13 alin. (6) lit. a) din Codul serviciilor media 

audiovizuale. 

De asemenea, au fost atestate încălcări de la prevederile pct. 54 din 

Regulamentul privind reflectarea campaniei electorale la alegerile parlamentare 

și referendumul republican din 24 februarie 2019 în mijloacele de informare în 

masă din Republica Moldova. Astfel, postul de televiziune nominalizat a 

difuzat, la 29.01.2019, un subiect despre sondajul de opinie realizat de 

Asociația Sociologilor și Demografilor din țara noastră, la prezentarea căruia a 

omis persoana care a comandat sondajul, sursa de finanțare și înștiințarea CEC. 

Prin scrisoarea nr. 14/02-2019 NTV din 14.02.2019, PP „Exclusiv 

Media” SRL, a comunicat CA că postul de televiziune „NTV Moldova” depune 

eforturi pentru a respecta interesele tuturor telespectatorilor si abordează în 

edițiile sale informative cele mai importante și de actualitate evenimente din 

țară, precum și campania electorală pentru alegerile parlamentare şi a 

referendumului republican din 24 februarie 2019. În acest sens, „Exclusiv 

Media” SRL,  informează CA că, de la demararea campaniei electorale, „NTV 

Moldova” a reflectat majoritatea evenimentelor publice anunțate oficial de 

concurenții electorali, în special, conferințele de presă. Totodată, „Exclusiv 

Media” SRL specifică, că majoritatea concurenților nu anunță din timp 

evenimentele pe care le organizează, în acest caz, fiind nevoiți să se informeze 

de pe rețelele de socializare, iar un alt motiv care formează un anumit decalaj în 

reflectare este activismul fiecărui candidat în parte. Până în prezent, sunt 

candidați care nu au organizat nici un eveniment electoral public şi nici chiar pe 

rețelele de socializare nu există informații de acest gen. 

 

IX. PRO TV CHIȘINĂU 
În perioada de raport, postul de televiziune „PRO TV CHIȘINĂU” a 

reflectat 15 concurenți electorali înscriși pe circumscripția națională și 135 de 

concurenți electorali înscriși pe 28 de circumscripțiile uninominale, precum și 

activitatea Guvernului Republicii Moldova. 

Conotația reflectării concurenților electorali înscriși pe circumscripția 

națională și a candidaților acestora de pe circumscripțiile uninominale, în cadrul 

buletinelor de știri ale postului de televiziune „PRO TV CHIȘINĂU”, a fost 

într-o tonalitate neutră și nesemnificativ pozitivă și negativă.  

Raportul gender atestă o lipsă de echilibru, cota bărbaților fiind cea 

dominantă, iar cota femeilor a fost una nesemnificativă. 



Procesul-verbal nr.9 al ședinței publice a CA din 15 februarie 2019, ora 14.00 

 

 

Pagina 10 din 36 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

V. CECAN: 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Postul de televiziune „PRO TV CHIȘINĂU” a asigurat accesibilitatea 

persoanelor cu deficiențe de auz prin titrare sincron a buletinelor de știri de la 

ora 22:30. 

În perioada de raport, postul de televiziune nominalizat a difuzat în cadrul 

buletinelor de știri un singur subiect privind Referendumul republican 

consultativ din 24 februarie 2019, în context neutru, indirect. Volumul total de 

timp acordat participantului la referendum a constituit 9 sec. 

Urmare a analizei cantitative și calitative, s-a atestat că postul de 

televiziune „PRO TV CHIȘINĂU” a comis încălcări de la prevederile pct. 54 

din Regulamentul privind reflectarea campaniei electorale la alegerile 

parlamentare și referendumul republican din 24 februarie 2019 în mijloacele de 

informare în masă din Republica Moldova. Astfel, postul de televiziune „PRO 

TV CHIȘINĂU” a difuzat, la 29.01 și 02.02 curent, 2 sondaje de opinie 

realizate de Asociația Sociologilor și Demografilor din Republica Moldova. La 

prezentarea acestora au fost omise persoana care a comandat sondajul, sursa de 

finanțare și înștiințarea CEC.  

 

– X. JURNAL TV 

În perioada 25 ianuarie – 03 februarie 2019, postul de televiziune „Jurnal 

TV” a reflectat 11 concurenți electorali înscriși pe circumscripția națională și 11 

de concurenți electorali înscriși pe 5 circumscripții uninominale, precum și 

activitatea Guvernului Republicii Moldova. 

Conotația reflectării concurenților înscriși pe circumscripția națională și a 

candidaților acestora de pe circumscripțiile uninominale, în cadrul buletinelor 

de știri ale postului de televiziune „Jurnal TV”, a fost într-o tonalitate neutră, 

unii fiind prezentați inclusiv pozitiv și negativ. Candidații independenți și 

Guvernul au fost mediatizați în tonalitate neutră, pozitivă și negativă. 

Raportul gender atestă o lipsă de echilibru, cota bărbaților fiind cea 

dominantă – 84,2% (43 min. 12 sec.), iar cota femeilor a fost una 

nesemnificativă – 15,8% (08 min. 08 sec.). 

Postul de televiziune „Jurnal TV” a asigurat accesibilitatea persoanelor cu 

deficiențe de auz, prin titrare sincron a buletinelor de știri de la ora 17:00, cu 

excepția zilelor din week-end. 

În perioada de raport 25 ianuarie – 03 februarie, postul de televiziune 

„Jurnal TV” nu a difuzat subiecte privind Referendumul republican consultativ 

din 24 februarie 2019. 

Urmare a analizei cantitative și calitative s-a atestat că în perioada de 

raport 25 ianuarie – 03 februarie 2019, postul de televiziune „Jurnal TV” nu a 

comis nu a comis derogări de la legislația audiovizuală și cea electorală. 

 

XI. RTR MOLDOVA 

În perioada 25 ianuarie – 03 februarie 2019, postul de televiziune „RTR 

Moldova” a reflectat 10 concurenți electorali înscriși pe circumscripția 

națională și 27 de concurenți electorali înscriși pe 21 de circumscripții 

uninominale, precum și activitatea Guvernului Republicii Moldova. 

Conotația reflectării concurenților înscriși pe circumscripția națională și a 

candidaților acestora de pe circumscripțiile uninominale, în cadrul buletinelor 

de știri ale postului de televiziune „RTR Moldova”, a fost într-o tonalitate 

neutră și pozitivă, cu excepția PSRM, care a fost prezentat și nesemnificativ 

negativ, iar PPVP – doar pozitiv. Candidații independenți au fost mediatizați în 

tonalitate neutră și pozitivă, iar Guvernul Republicii Moldova – în tonalitate 



Procesul-verbal nr.9 al ședinței publice a CA din 15 februarie 2019, ora 14.00 

 

 

Pagina 11 din 36 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

pozitivă și neutră.  

Raportul gender atestă o lipsă de echilibru, cota bărbaților fiind cea 

dominantă – 88,3% (41 min. 40 sec.), iar cota femeilor a fost una 

nesemnificativă – 11,7% (05 min. 30 sec.). 

Postul de televiziune „RTR Moldova” a asigurat accesibilitatea 

persoanelor cu deficiențe de auz prin titrare sincron a buletinelor de știri de la 

ora 19:00. 

În perioada de raport, postul de televiziune „RTR Moldova” a difuzat în 

cadrul buletinelor de știri de la ora 20:00 un singur subiect, participant fiind 

PCRM, privind Referendumul republican consultativ din 24 februarie 2019, în 

context neutru, indirect. Volumul total de timp acordat participantului la 

referendum a constituit 58 sec. 

Urmare a analizei cantitative și calitative, s-a atestat că în perioada de 

raport, postul de televiziune „RTR Moldova” a reflectat, în preponderență, 

concurentul electoral PSRM și concurenții acestuia de pe circumscripțiile 

uninominale, atât prin volumul de timp acordat, cât și prin conotația pozitivă a 

reflectării. 

Prin urmare, se constată că postul de televiziune „RTR Moldova” a comis 

încălcări de la prevederile art. 13 alin. (6) lit. a) din Codul serviciilor media 

audiovizuale. 

De asemenea, au fost atestate încălcări de la prevederile pct. 54 din 

Regulamentul privind reflectarea campaniei electorale la alegerile parlamentare 

și referendumul republican din 24 februarie 2019 în mijloacele de informare în 

masă din Republica Moldova. Astfel, postul de televiziune „RTR Moldova” a 

difuzat, la 29.01.2019 și 02.02.2019, două subiecte despre sondajele de opinie 

realizate de Asociația Sociologilor și Demografilor din Republica Moldova, la 

prezentarea cărora au fost omise persoana care a comandat sondajul, sursa de 

finanțare și înștiințarea CEC. 

Prin scrisoarea f/nr. din 15.02.2019, TV-Comunicații Grup” SRL, a 

comunicat CA că este de acord cu rezultatele monitorizării, totodată, solicitând 

Consiliului Audiovizualului să ia obiectiv în considerație faptul că postul de 

televiziune „RTR Moldova”, pentru a exclude unele pretenții din partea 

concurenților electorali, nu poate să refuze partidele să facă multe acțiuni în 

ceea ce privește reflectarea campaniei electorale, numai din cauza că alte 

partide nu fac acest lucru. Totodată, TV-Comunicații Grup” SRL specifică că 

„informația lipsă”, atestată ca urmare a rezultatelor monitorizării, de fapt, nu a 

fost găsită pe site-ul CEC, însă pe viitor postul se obligă și asigură CA că se va 

documenta mai complex în ceea ce privește informația necesară. 

 

XII. ORHEI TV 
În perioada 25 ianuarie – 03 februarie 2019, postul de televiziune „Orhei 

TV” a reflectat 16 concurenți electorali înscriși pe circumscripția națională și 29 

de concurenți electorali înscriși pe 14 circumscripții uninominale, precum și 

activitatea Guvernului Republicii Moldova. 

Conotația reflectării partidelor politice înscrise pe circumscripția 

națională și a candidaților acestora de pe circumscripțiile uninominale, în cadrul 

buletinelor de știri ale postului de televiziune „Orhei TV”, a fost într-o 

tonalitate neutră, unii fiind prezentați, inclusiv, pozitiv și negativ. Candidații 

independenți au fost mediatizați în tonalitate neutră, iar Guvernul mediatizat în 

tonalitate atât neutră, cât și pozitivă și negativă. Excepție făcând Blocul 

electoral „ACUM DA PAS”, care a fost mediatizat preponderent negativ, și 



Procesul-verbal nr.9 al ședinței publice a CA din 15 februarie 2019, ora 14.00 

 

 

Pagina 12 din 36 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

PPȘ, care a fost mediatizat pozitiv. Preponderent negativ a fost mediatizat și 

PSRM. 

 Raportul gender atestă o lipsă de echilibru, cota bărbaților fiind cea 

dominantă – 86,1% (30 min. 39 sec.), iar cota femeilor a fost una 

nesemnificativă – 13,9% (04 min. 57 sec.). 

Postul de televiziune „Orhei TV” a asigurat accesibilitatea persoanelor cu 

deficiențe de auz prin titrare sincron a buletinelor de știri de la ora 23:30. 

În perioada 25 ianuarie – 03 februarie 2019, postul de televiziune „Orhei 

TV” a difuzat în cadrul buletinelor de știri de la ora 20:00, un singur subiect 

privind Referendumul republican consultativ din 24 februarie 2019, în context 

neutru, indirect. Volumul total de timp acordat participanților la referendum a 

constituit 38 sec. 

Urmare a analizei cantitative și calitative, s-a atestat că postul de 

televiziune „Orhei TV” a reflectat preponderent concurentul electoral PPȘ, I. 

Șor, atât prin volumul de timp acordat, cât și prin conotația pozitivă, iar 

candidații Blocului ACUM DA PAS înscriși pe circumscripțiile uninominale, 

V. Munteanu și A. Năstase, au fost mediatizați preponderent negativ.  

Totodată, postul de televiziune „Orhei TV” nu a asigurat prezentarea 

principalelor puncte de vedere aflate în opoziție, în subiectul din 31.01.2019,  

despre acuzațiile dure aduse de jurnalistul Gabriel Călin în adresa liderilor 

Blocului electoral „ACUM DA PAS” prin intermediul unei postări pe o rețea de 

socializare cu referire la apelul Maei Sandu cu privire la sprijinul financiar din 

partea diasporei. Lipsește poziția Maei Sandu. 

Prin urmare, se constată că postul de televiziune „Orhei TV” a comis 

încălcări de la prevederile art. 13 alin. (6) lit. a) din Codul serviciilor media 

audiovizuale. 

 

XIII. TELEVIZIUNEA CENTRALĂ 

În perioada 25 ianuarie – 03 februarie 2019, postul de televiziune 

„Televiziunea Centrală” a reflectat 15 concurenți electorali înscriși pe 

circumscripția națională și 28 de concurenți electorali înscriși pe 14 

circumscripții uninominale, precum și activitatea Guvernului Republicii 

Moldova. 

Conotația reflectării concurenților înscriși pe circumscripția națională și a 

candidaților acestora de pe circumscripțiile uninominale, în cadrul buletinelor 

de știri ale postului de televiziune „Televiziunea Centrală”, a fost într-o 

tonalitate neutră, unii fiind prezentați, inclusiv, pozitiv și negativ. Candidații 

independenți au fost mediatizați în tonalitate neutră, iar Guvernul în tonalitate 

neutră, negativă și pozitivă. Excepție făcând Blocul „ACUM DA PAS” și 

PSRM, care au fost mediatizate preponderent negativ, iar PPȘ a fost mediatizat 

pozitiv. 

Raportul gender atestă o lipsă de echilibru, cota bărbaților fiind cea 

dominantă – 88,0% (27 min. 28 sec.), iar cota femeilor a fost una 

nesemnificativă – 12,0% (03 min. 44 sec.). 

Postul de televiziune „Televiziunea Centrală” a asigurat accesibilitatea 

persoanelor cu deficiențe de auz prin titrare a buletinelor de știri de la ora 

22:30. 

În perioada 25 ianuarie – 03 februarie 2019, postul de televiziune 

„Televiziunea Centrală” a difuzat, în cadrul buletinelor de știri de la ora 19:00, 

un singur subiect privind Referendumul republican consultativ din 24 februarie 

2019, în context neutru, indirect. Volumul total de timp acordat participanților 



Procesul-verbal nr.9 al ședinței publice a CA din 15 februarie 2019, ora 14.00 

 

 

Pagina 13 din 36 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

la referendum a constituit 38 sec. 

Urmare a analizei cantitative și calitative, s-a atestat că postul de 

televiziune „Televiziunea Centrală” a reflectat preponderent candidatul 

electoral PPȘ, I. Șor, atât prin volumul de timp acordat, cât și prin conotația 

pozitivă, iar V. Munteanu și A. Năstase, preponderent, negativ.  

Totodată, postul de televiziune „Televiziunea Centrală” nu a asigurat 

prezentarea principalelor puncte de vedere aflate în opoziție în subiectul din 

31.01.2019, despre acuzațiile dure aduse de jurnalistul Gabriel Călin, în adresa 

liderilor Blocului electoral „ACUM DA PAS”, prin intermediul unei postări pe 

o rețea de socializare cu referire la apelul Maiei Sandu cu privire la sprijinul 

financiar din partea diasporei. Lipsește poziția Maiei Sandu. 

Prin urmare, se constată că postul de televiziune „Televiziunea Centrală” 

a comis încălcări de la prevederile art. 13 alin. (6) lit. a) din Codul serviciilor 

media audiovizuale. 

La data de 29 ianuarie 2019 în adresa Consiliului Audiovizualului a 

parvenit contestația f/nr. din aceeași dată din partea PSRM (semnată de Maxim 

Lebedinschi, reprezentant cu drept de vot consultativ al PSRM), în care se 

menționează că, analizând principalele buletine de știri ale posturilor de 

televiziune „Jurnal TV”, „BTV”, „Publika TV”, „Prime”, „Canal 2”, „Canal 3”, 

se constată că posturile de televiziune „Publika TV”, „Prime”, „Canal 2”, 

„Canal 3” favorizează PDM și candidații acestuia din circumscripțiile 

uninominale, „Jurnal TV” favorizează Blocul ACUM și candidații săi, iar 

postul de televiziune „BTV”, favorizează Partidul Nostru și candidații acestuia 

de pe circumscripțiile uninominale. Totodată, Maxim Lebedinschi specifică că 

știrile ce vizează PSRM și candidații acestuia de pe circumscripțiile 

uninominale poartă un caracter exclusiv critic, negativ, în rare cazuri neutru.  

În contextul celor expuse, contestatarul declară că asemenea practici 

reprezintă o formă dezechilibrată de acordare a unor timpi de antenă gratuiți la 

știri, cu tematică electorală, prin eludarea prevederilor Regulamentului privind 

reflectarea campaniei electorale la alegerile parlamentare și referendumul 

republican din 24 februarie 2019 în mijloacele de informare în masă din 

Republica Moldova. Totodată, contestatarul face trimitere la prevederile art. 69 

alin. (1) și (2) din Codul electoral. 

 Astfel, PSRM solicită monitorizarea posturilor de televiziune „Jurnal 

TV”, „BTV”, „Publika TV”, „Prime”, „Canal 2”, „Canal 3” pe o perioadă de o 

săptămână, începând cu data de 25.01.2019.  

De menționat, că posturile de televiziune menționate, la care face 

referință contestatarul se regăsesc în raportul de monitorizare al CA cu privire 

la reflectarea campaniei electorale la alegerile parlamentare și referendumul 

republican din 24 februarie 2019.  

Urmare a monitorizării postului de televiziune „BTV” a fost elaborat un 

raport de monitorizare separat. Rezultatele monitorizării au atestat că postul de 

televiziune „BTV” nu a comis încălcări de la prevederile legislației 

audiovizuale și electorale. 

Prin scrisoarea nr. 15 din data de 4 februarie 2019, postul de televiziune 

„BTV” a comunicat CA că în perioada 25 ianuarie - 01 februarie 2019, postul 

„BTV” a realizat mai multe reportaje, care vizează activitatea partidelor politice 

în campania electorală, PPȘ, PSRM, PPPN. Totodată, postul de televiziune 

„BTV” menționează că: „Datorită faptului că PSRM a fost înregistrat printre 

primii de CEC, exponenții PSRM de trei ori au beneficiat de participarea la 

dezbateri la BTV, PSRM făcând abuz de bun simț la dezbaterile pe 



Procesul-verbal nr.9 al ședinței publice a CA din 15 februarie 2019, ora 14.00 

 

 

Pagina 14 din 36 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

D. VICOL: 

 

 

 

 

 

 

 

 

circumscripția națională a unui candidat, care nu se regăsește pe listă, dar 

candidează pe circumscripția nr.10”. Postul de televiziune „BTV” solicită 

Consiliului Audiovizualului „să ia o atitudine critică față de cele expuse de dl 

Lebedinschii, care încearcă să exercite presiuni asupra canalului BTV, care 

manifestă o poziție critică față de partidele de guvernare”. 

Prin scrisoarea f/nr din 29 ianuarie 2018, „General Media Group”, a 

comunicat CA că consideră pasibilă de respins contestația PSRM, făcând 

trimitere la prevederile art. 8 alin. (1) și alin. (2) din Codul serviciilor media 

audiovizuale cu privire la Independența editorială și libertatea de creație, art. 

69 din Codul electoral cu privire la Principiile generale privind reflectarea 

alegerilor de către mijloacele de informare în masă, Regulamentului privind 

reflectarea campaniei electorale la alegerile parlamentare şi referendumul 

republican din 24 februarie 2019. Astfel, posturile de televiziune „Prime” și 

„Publika TV”, consideră că, în programele de știri pot fi prezentate, activitatea 

membrilor Guvernului, Parlamentului, Aparatului Președintelui, concurenților 

electorali înregistrați în cursa electorală şi anume la referendumul republican şi 

alegeri parlamentare din 24 februarie 2019, iar cele difuzate nu constituie o 

elogiere absolută a unui concurent electoral.   

Prin scrisoarea nr. 5 A din 05 februarie 2019, „Telestar Media SRL”, a 

comunicat CA că, consideră pasibilă de respins contestația PSRM, făcând 

trimitere la prevederile art. 69 din Codul electoral cu privire la Principiile 

generale privind reflectarea alegerilor de către mijloacele de informare în 

masă. Astfel, posturile de televiziune „Canal 2” și „Canal 3”, consideră că, în 

programele de știri pot fi prezentate, activitatea membrilor Guvernului, 

Parlamentului, iar cele difuzate nu constituie o elogiere absolută a unui 

concurent electoral.   

La data de 31.01.2019, în adresa Consiliului Audiovizualului a parvenit 

sesizarea f/nr. din 25.01.2019 din partea dlui Aleksandr Roșco, în care se 

menționează că  la 24.01.2019, postul de televiziune „Prime” a difuzat în cadrul 

programului informativ „Primele știri” (ora 21:00), rubrica informativ-analitică 

„De Facto”, în care prezentatorul, Valeriu Frumusachi, a venit cu critici dure în 

adresa opoziției (Maia Sandu, A. Năstase, Platon, Țopa și Lucinschi) omițând 

prezentarea pozițiilor acestora. Aleksandr Roșco specifică că această situație se 

repetă în fiecare ediției al rubricii respective, iar moderatorul prezintă doar o 

singură opinie. În contextul celor expuse, petiționarul solicită CA să 

sancționeze postul de televiziune „Prime” și să-l oblige să respecte legislația în 

vigoare.  

Subiectul menționat, direcția monitorizare, deoarece în sesizare se 

specifică că pentru obiectivitate să monitorizăm și alte subiecte în această 

perioadă. Astfel, s-a monitorizat un subiect la data de 29.01.2019, care a fost 

încadrat în cadrul buletinelor de știri, cu rubrica „De facto”. 

 

– Mulțumim foarte mult dnei Victoria Cecan. Onorată asistență, eu mai mult 

vreau să mă adresez Domniilor Voastre, decât colegilor mei, fiindcă colegii 

cunosc activitatea febrilă internă, care se desfășoară în această perioadă. Vreau 

să Vă spun că acest succint rezumat, care a fost prezentat de către colega 

noastră, Victoria Cecan, este doar o mică-mică picătură în oceanul acelei 

informații care a fost sistematizate, care a fost captate, monitorizate și supuse 

prevederilor Codului electoral, prevederilor Regulamentului cu privire la 

reflectarea campaniei electorale și, bineînțeles, Codului serviciilor media 

audiovizuale. Eu nu zic acest lucru în zadar, pentru a elogia sau pentru a aduce 



Procesul-verbal nr.9 al ședinței publice a CA din 15 februarie 2019, ora 14.00 

 

 

Pagina 15 din 36 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

mulțumiri gratuite echipei foarte-foarte mici de la Consiliul Audiovizualului, 

care în această perioadă, cu sacrificiu, în deplinul sens al cuvântului, au muncit 

cot la cot, inimă la inimă, non-stop. Non-stop au lucrat. Și vreau să mulțumesc 

din suflet tuturor celor de la Direcția de monitorizare pentru acest act, într-

adevăr, de curaj, act de eroism, și nu sunt cuvinte exagerate, reflectă realitatea 

întocmai, așa cum este ea. Deci, este o informație majoră, o informație care a 

fost sistematizată în modul corespunzător, a fost triată, a fost sintetizată. Și, 

bineînțeles, că nouă ne revine misiunea, având toate aceste elemente, să 

adoptăm anumite decizii. Dar fără o analiză temeinică, supusă cu rigurozitate 

maximă literei legii nu am fi avut posibilitatea astăzi să ne expunem în 

cunoștință de cauză, având temeiurile juridice la care au făcut referință colegii 

noștri de la Direcția monitorizare. Vreau să Vă mulțumesc Dvs., dna Victoria 

Cecan, în persoana Dvs., tuturor colegilor pe care i-ați mobilizat și ați lucrat cot 

la cot cu dânșii, tuturor celor care s-au implicat din această direcție, fiindcă este 

un efort deosebit de mare. Sunt 13 posturi de televiziune, care au fost 

monitorizate din perspectiva celor mai importante buletine de știri, din 

perspectiva sesizărilor, contestațiilor, adresărilor, care au venit la noi și am 

reacționat întotdeauna cu maximă promptitudine și profesionalism. Vă 

mulțumesc încă o dată. De asemenea, trebuie să menționez contribuția 

deosebită adusă de expertul Ivan Godarsky. Într-adevăr, Consiliul Europei, 

dincolo de faptul că ne-a ajutat pentru un training deosebit de important, care s-

a desfășurat în luna septembrie, și fizic, a asigurat prezența acestui expert, care 

astăzi, din păcate, nu a reușit să revină în țară pentru ora 14.00, dar sperăm din 

tot sufletul că va fi prezent la celelalte două rapoarte sau măcar la unul dintre 

ele. Contribuția domniei sale este cu atât mai valoroasă, prin care colegii noștri 

au avut posibilitatea să ia contact cu practicile internaționale și cu Metodologia, 

care a fost diseminată în septembrie, și acum a avut posibilitate expertul să 

observe cum această informație este aplicată la modul practic. Din punctul meu 

de vedere, și o spun lăsând modestia la o parte, este un raport model, un raport 

deosebit de important, un raport plenar, exhaustiv, aș îndrăzni să afirm, care 

încearcă și îi reușește, nu doar încearcă, să radiografieze, pentru perioada de 

raport, care este temperatura, care este cursul și care sunt tendințele pentru 

prima perioadă supusă monitorizării. De aici avem un sol fertil pentru a ne 

exprima, care sunt caracteristicile funcționale ale acestei perioade, ce urmează, 

din punctul nostru de vedere, să întreprindă posturile de televiziune, acolo unde 

este cazul, bineînțeles, pentru a redresa situația, care sunt modelele existențiale 

pentru anumite posturi, pentru cele care au nesocotit, din păcate, litera legii. 

Deci, avem de discutat în consecință. Eu aș dori să întreb acei furnizori de 

servicii media care, toți ați primit, bineînțeles, dintre Dvs., rapoartele, ați avut 

posibilitatea să Vă familiarizați cu ele, dacă aveți doar elemente absolut noi, 

care nu se regăsesc în reacția Dvs. pe marginea rapoartelor, atunci foarte succint 

o să Vă oferim cuvântul și, ulterior, o să trecem la dezbateri. Cei care ne-au 

prezentat și chiar ne-au permis în lipsa lor fizică să ne expunem, bineînțeles, că 

am luat act de această informație. Deci, îndemn acei furnizori de servicii media, 

care doresc să suplimenteze informația prezentată sub formă de reacție, Vă ofer 

cuvântul, dar foarte succint. Cine dorește dintre Dvs., stimați reprezentanți ai 

furnizorilor de servicii media, să se expună pe marginea raportului prezentat de 

către Consiliul Audiovizualului? Dacă nu există această doleanță din partea 

Dvs., atunci eu îndrăznesc să prezint sau informația s-o recepționez, astfel încât, 

în mare parte, sunteți de acord cu rezultatele acestei monitorizări, fapt care 

pentru mine este un lucru deosebit de îmbucurător, că acceptați acest raport ca 



Procesul-verbal nr.9 al ședinței publice a CA din 15 februarie 2019, ora 14.00 

 

 

Pagina 16 din 36 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

O. GUȚUȚUI: 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

fiind unul veridic, unul echilibrat, unul echidistant. Însă bucuria mea este doar 

parțială, ținând cont de faptul că rezultatele acestei monitorizări nu sunt în 

totalitate cele așteptate de către societate și de către Consiliul Audiovizualului. 

Stimați colegi, Vă îndemn să trecem la partea de dezbateri și, ulterior, în urma 

dezbaterilor, o să vedem care sunt propunerile Dvs. privind reacția noastră față 

de acest raport. Cine dorește, stimați colegi, să se pronunțe pe marginea 

raportului? 

 

– Mulțumim direcției pentru efortul depus, având în vedere că avem un 

exercițiu electoral nou, pentru că vorbim despre sistemul mixt, și pentru 

radiodifuzori este un exercițiu complicat, doar că rezultatele raportului vorbesc 

despre faptul că este posibil de reflectat corect și echilibrat, inclusiv, în 

condițiile sistemului electoral mixt, dar aceasta deja depinde de dorința fiecărui 

furnizor de servicii media. Aș vrea să scot în evidență doi furnizori de servicii 

media care, într-adevăr, au depus efort, așa cum spun alții, doar că efortul lor a 

dat și rezultate, în comparație cu alți furnizori de servicii media, care, de la 

campanie la campanie, pentru că de fiecare dată, când ajungem în campania 

electorală, citim aceleași scrisori: „Noi depunem efort, dar noi nu reușim”. Alții 

depun efort și se văd și rezultatele. Și rezultatele o să le vedeți, inclusiv, în acest 

raport de monitorizare. Este vorba de postul de televiziune „PRO TV”, care a 

reușit să acopere și circumscripția națională, dar și circumscripțiile 

uninominale. Și dacă eu nu greșesc, ei au reflectat în această perioadă 135 de 

candidați pe circumscripțiile uninominale. Bravo „PRO TV” și mulțumim 

pentru efortul depus și pentru rezultatele pe care Dvs. le aveți. 135 de candidați, 

inclusiv, cei din circumscripția națională, și pe lângă toate acestea, corect și 

echilibrat. „PRO TV” este un exemplu.  

Un alt exemplu este „TV8”, care, la fel, a reușit să acopere un număr 

mare de candidați. Și este vorba de 72 de candidați pe circumscripția 

uninominală și, plus, cei din circumscripția națională. Și, la fel, echilibrat, 

corect și cu toate pozițiile atunci când avem situații de conflict. Adică, 

jurnalism de calitate în Republica Moldova se poate de făcut, dorință să existe.  

„Moldova-1”, la fel, a asigurat echilibru, dar cred că „Moldova-1” poate 

mai multe, pentru că este postul public de televiziune, postul care este finanțat 

din banii, inclusiv, a cetățenilor de la țară, cei care vor vota pe circumscripțiile 

uninominale, inclusiv, din banii candidaților care candidează pe circumscripțiile 

uninominale. Și eu cred că e cazul ca fiecare candidat din circumscripția 

uninominală să se regăsească și să fie reflectat de postul public de televiziune. 

Să nu ne axăm doar pe circumscripția națională și doar pe candidații 

formațiunilor politice care au, inclusiv, candidați pe circumscripțiile 

uninominale.  

Trebuie să remarc că avem și „Jurnal TV”-ul, care în această perioadă, 

chiar dacă nu a reflectat un număr atât de mare de candidați pe circumscripțiile 

uninominale, oricum a dat dovadă de corectitudine și a reflectat echilibrat în 

această perioadă campania electorală.  

Pe de altă parte, avem posturile de televiziune care, după mine, nu Vă 

supărați, Vă rog frumos, de comparația pe care am s-o fac, dar eu am impresia 

că unele posturi de televiziune sunt departamentele de comunicare a staffurilor 

electorale. Or, dacă citești titlurile care apar în această perioadă – „X și-a 

prezentat platforma”, „Y s-a dus în teritoriu”. Stimați colegi, Dvs. sunteți 

instituții mass-media, uitați, Vă rog frumos, de cine sunt patronii Dvs., de cine 

sunt administratorii instituțiilor la care lucrați și faceți-Vă meseria corect, 



Procesul-verbal nr.9 al ședinței publice a CA din 15 februarie 2019, ora 14.00 

 

 

Pagina 17 din 36 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

D. VICOL: 

 

 

 

 

 

pentru că, eu știu că mă repet, dar am să mă repet de fiecare dată, Dvs. sunteți 

cei care aduceți informația. Așa cum consumatorul procură un produs de la 

magazin și vrea ceva de calitate, exact așa și Dvs. sunteți responsabili de 

sănătatea mintală a celor care Vă privesc. Or, toate știrile astea toxice, pentru că 

ele chiar sunt toxice, pe care Dvs. le tirajați, la câteva posturi, aceleași știri, 

aceleași titluri, aceleași imagini. Încetați, dacă vreți, într-adevăr, să spuneți că 

profesați jurnalismul și, într-adevăr, Vă faceți meseria corect. Dacă n-o puteți 

face, poate că sunteți buni în altă parte, dar haideți, odată și odată să punem 

punct acestor situații foarte urâte, pentru că, din experiența pe care o am la 

Consiliul Coordonator al Audiovizualului, de la campanie la campanie este și 

mai rău. Și nu văd posturile acestea, care tot scriu că depun eforturi maxime ca 

să reflecte corect și echilibrat campania, s-o facă. Noi avem candidați care sunt 

reflectați ore întregi și doar în conotații pozitive, alții, din contra, sunt total în 

conotații negative. Nu este corect, detașați-Vă de orice jocuri de culise și de 

interesele pe care le au patronii Dvs. Până la urmă și jurnalismul este un 

business. Dar, făcând comparație cu medicii, care depun jurământul atunci când 

vin să profeseze, exact așa și Dvs. trebuie să țineți cont de rigorile pe care le 

aveți, și nu doar de rigorile deontologice, dar și de lege.  

Cei care sunt sancționați, și eu am să recunosc, legea spune că prima 

sancțiune este vorba doar de o avertizare publică, chiar dacă Dvs., cei care au 

fost menționați în raport și o să vedeți raportul, și publicul o să-l vadă când va fi 

publicat, meritați sancțiuni mult mai dure. Eu voi pleda pentru sancțiuni.  

Doi. Eu am o rugăminte către contestatari. Și aici, în special, mă refer la 

contestația PSRM-ului. Stimați domni și doamne, Dvs. ne reprezentați statul, 

sunteți politicieni, sunteți în funcții de vază, dați dovadă, Vă rog frumos, de 

cultură și de bun-simț, pentru că nimeni încă nu ne-a interzis în această țară. Eu 

nu voi pronunța expresiile pe care Dvs. le folosiți în scrisorile oficiale sau în 

contestațiile care vin la Consiliu, dar data viitoare, probabil, dle președinte, 

astfel de scrisori, pur și simplu, trebuie întoarse înapoi și să vină scrise corect. 

Cei care se simt cu musca pe căciulă vor înțelege despre ce eu vorbesc. Eu, pur 

și simplu, nu pot să-mi permit public să spun așa ceva, dar asta este foarte urât 

și asta dă dovadă de incultură și de lipsa bunului-simț.  

Da, încă un moment foarte important. Stimați colegi, în campaniile 

electorale, candidații, din păcate, de multe ori, folosesc un limbaj nu tocmai 

corect și nu tocmai frumos atunci când merg la întâlniri electorale, atunci când 

își prezintă platformele sau atunci când vorbesc despre contracandidații 

dumnealor, Dvs. nu trebuie să preluați mot-a-mot și să tirajați la televiziune 

cuvinte necenzurate sau etichetări foarte urâte. Încercați Dvs. să interveniți, 

pentru că limbajul licențios și instigator la ură, la fel, este penalizat. Pentru că 

se observă, probabil, în perioada asta, este cumva prima perioadă și poate că nu 

este atât de vizibil, dar noi am avut situații și noi mai urmează să avem – ultima 

săptămână de campanie electorală, cred că va fi foarte fierbinte, nu tirajați astfel 

de discursuri, pentru că nu vă face față și pentru că veți fi și penalizați ulterior. 

Mulțumesc. 

 

– Și noi Vă mulțumim. Stimați colegi, cine dorește să se mai expună? Dacă nu 

dorește, stimați colegi, nimeni să se expună, eu am să încerc, foarte-foarte 

succint, să totalizez discuțiile noastre și să vedem care vor fi cele ce urmează să 

le punem la vot. Stimați colegi, eu repet încă o dată, vreau să Vă spun că, într-

adevăr, pentru Consiliul Audiovizualului a fost un exercițiu inedit această 

monitorizare, ținând cont de faptul că sistemul electoral a suportat modificările 



Procesul-verbal nr.9 al ședinței publice a CA din 15 februarie 2019, ora 14.00 

 

 

Pagina 18 din 36 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

V. COJOCARU: 

 

D. VICOL: 

 

 

D. CURNIC: 

 

D. VICOL: 

 

D. CURNIC: 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

pe care le cunoașteți, deci, atât este vorba de circumscripția națională, cât și de 

circumscripțiile uninominale. Din acest punct de vedere, ne-am raportat în 

consecință pentru a monitoriza și a surprinde cât mai adecvat și cât mai plenar 

reflectarea campaniei pe dimensiunea audiovizuală, atât în circumscripția 

națională, cât și în cele uninominale. Acest lucru a presupus un efort deosebit 

de mare. Eu, totuși, rămân a fi, stimată doamnă Guțuțui și ceilalți membri ai 

CA-ului, optimist, până la proba contrarie. Sperăm că acest prim exercițiu, 

această primă perioadă, a scos în evidență, a reliefat anumite carențe, anumite 

deficiențe, anumite probleme și sper din tot sufletul că vom avea ocazia să 

atestăm o anumită asanare, o anumită îmbunătățire, o anumită ameliorare cu 

ocazia celui de al doilea raport. Dacă lucrurile nu vor sta așa, voi fi foarte 

mâhnit și îmi voi exprima atunci regretul, alături de Dvs. Dar până la proba 

contrarie, eu cred că nu în van, nu în zadar facem acum aceste recomandări. Și 

eventualele sancțiuni pe care le vom aplica, nu sunt aplicate de dragul 

sancționării sau de dragul responsabilizării, ci pentru a îndrepta lucrurile în 

făgașul lor firesc, unul normal, al jurnalismului de calitate. Și, într-adevăr, 

misiunea, fără a fi prea mult didacticism, misiunea fiecărui post de televiziune 

sau de radio constă în faptul de a oferi posibilitate celui care îi urmăresc, de a  

putea să se informeze corect și, respectiv, alegerea să fie făcută una în 

consecință, în conformitate cu standardele democratice, în ceea ce vizează 

echidistanța, pluralismul de opinie ș.a.m.d. Eu, de asemenea, nu știu, și am să 

Vă solicit și opinia Dvs., stimați colegi, cum să ne raportăm față de prevederile 

respective, că egalitatea de șanse, în ceea ce vizează genderul, practic este unul 

net în favoarea... Da, eu îmi dau seama că este un obiectiv, că sunt candidați 

mai puțini.  

 

– Nu s-au înregistrat. 

 

– Da, nu s-au înregistrat. Dar constat, din perspectiva raportului, dacă nu venim 

cu anumite explicitări, se observă că este un decalaj de 96 la 4...  

 

– Și venim cu recomandarea... 

 

– Oricum, asta voiam să spuneți. Dna Curnic, Vă rog. 

 

– Dar, oricum, venim cu recomandarea ca posturile de televiziune să încerce, 

procentul gender, anume a femeilor, să-l crească, pentru că se observă că cota 

bărbaților este cu mult mai mare.   

Eu, totodată, aș mai veni cu o sugestie sau mai exact cu o recomandare la 

posturile de televiziune, cu privire la reflectarea concurenților. De fiecare dată, 

când se reflectă, nu știu cum, se creează impresia că se reflectă mai mulți 

concurenți și mai puține circumscripții. Eu V-aș recomanda să Vă focusați mai 

mult pe circumscripții, pentru că sunteți posturi de televiziune care trebuie să 

informați cetățenii despre candidații de pe circumscripțiile unde urmează să 

voteze. Și astfel, când ne referim, de exemplu, la circumscripție, o să vedeți în 

raportul nostru, da, iată, „PRO TV”-ul, într-adevăr, este un exemplu, 135 de 

concurenți electorali de pe circumscripții uninominale a reflectat. Totodată, 

când confruntăm împreună cu numărul circumscripțiilor, cu regret ni se dă un 

număr mai mic și nu toți candidații de pe anumite circumscripții sunt reflectați. 

Astfel, aș veni cu această recomandare, să încercați să acoperiți circumscripția, 

cetățenii să fie la curent pe cine votează. Mulțumesc. 



Procesul-verbal nr.9 al ședinței publice a CA din 15 februarie 2019, ora 14.00 

 

 

Pagina 19 din 36 

 

 

D. VICOL: 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

V. COJOCARU: 

 

D. VICOL: 

 

 

 

 

 

 

 

 

– Stimați colegi, eu voiam două aspecte încă, foarte succint, să le trec în revistă. 

Eu săptămâna aceasta am participat, alături de colegii mei, Olga Guțuțui, Lidia 

Viziru și Iulian Roșca, la un eveniment frumos și util, în același timp, organizat 

de Consiliul de Presă, și au fost abordate, inclusiv, chestiunile cu privire la 

deontologia profesională pe durata reflectării campaniei electorale, dar, 

bineînțeles, că s-a luat în colimator și perioada preelectorală și post-electorală, 

deci, tot ceea ce ține de campania electorală, nu neapărat cea care o traversăm 

noi acum, dar în particular, au fost trasate anumite obiective și pentru campania 

curentă. De ce spun acest lucru? Fiindcă mi-a plăcut una din recomandările, 

care a fost făcută la această masă rotundă, în ceea ce vizează că multe posturi de 

televiziune invocă faptul că unii concurenți electorali nu fac evenimente, nu 

produc evenimente electorale și, din această cauză, nu pot fi reflectate sau nu 

poate fi luată în considerație și numele unui concurent electoral sau a unui 

partid politic. Și atunci, s-a făcut referință la practica unor țări cu o democrație 

mult mai avansată decât Republica Moldova, care, dacă un concurent electoral 

nu generează anumite evenimente, atunci, după prezentarea unui eveniment a 

unui candidat sau concurent electoral, se trece în revistă că, „în cursa electorală 

pentru circumscripția respectivă, pe lângă respectivul concurent, a cărui 

activitate a fost reflectată, s-au mai înscris următorii candidați, le sunt 

prezentate numele, mici evenimente sau din biografia lor, sau din activitatea 

anterioară, și astfel, oricum, se încearcă a se echilibra pozițiile și prezența 

tuturor, fie că generează sau nu. Și, „PRO TV”-ul, din acest punct de vedere, 

este un pionier, în sensul bun al cuvântului, fiindcă a reușit de fiecare dată, 

atunci când a scos în evidență, a reliefat activitatea unui concurent electoral, să 

menționeze că, în cursa electorală s-au înscris, dacă este vorba de 

circumscripția electorală, atâtea partide politice, iar în circumscripția 

uninominală, dacă a reflectat activitatea unui concurent electoral, neapărat, a 

ținut să precizeze și numele celorlalți concurenți electorali, cu tot background-

ul lor, cu ceea ce au făcut bine, cu ceea ce au făcut rău. Și astfel, au încercat să 

echilibreze, să nu prezinte doar un singur nume sau o singură platformă 

politică, astfel dând posibilitate celui care ascultă să se informeze cu privire la 

faptul care sunt concurenții electorali pentru exercițiul din 24 februarie. Stimați 

colegi, din ceea ce ați menționat Dvs., deci, eu desprind următoarea situație. 

Deci, în primul rând, un comportament demn de luat în seamă și de a 

recomanda și restul furnizorilor de servicii media, este vorba de „TV8” și „PRO 

TV CHIȘINĂU”, și, într-adevăr, acest standard trebuie menținut, „PRO TV 

CHIȚINĂU” și „TV8”, îmi cer iertare. De asemenea, un comportament 

adecvat, cu mici abateri, fiindcă spunea și dna Guțuțui, că mai e loc de 

îmbunătățirea situației pentru „Moldova-1” și „RTR Moldova”. 

 

– „Jurnal TV”. 

 

– Și „Jurnal”. Și, de asemenea, din punct de vedere al abaterilor 

nesemnificative, care nu pot fi egalate cu gravitatea celorlalte derogări, am 

putea pentru „RTR Moldova”, „Moldova-1” și „Jurnal”, dacă sunteți de acord, 

să ne limităm la atenționarea de a îmbunătăți calitatea respectării prevederilor în 

ceea ce vizează reflectarea campaniei electorale. În rest, îmi pare rău pentru cei 

cărora li se vor adresa următoarele sancțiuni, dar avem abateri și abateri, care 

sperăm, cu ocazia celui de al doilea raport, să nu avem ocazia noi, ca și 

regulator în domeniu, să le atestăm. Dar acest lucru depinde nu de noi, depinde 



Procesul-verbal nr.9 al ședinței publice a CA din 15 februarie 2019, ora 14.00 

 

 

Pagina 20 din 36 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

AU VOTAT: 

 

 

D. VICOL: 

 

 

 

 

AU VOTAT: 

 

 

D. VICOL: 

 

 

 

AU VOTAT: 

 

 

D. VICOL: 

 

 

 

 

AU VOTAT: 

 

 

D. VICOL: 

 

 

 

 

 

 

AU VOTAT: 

de posturile de televiziune nominalizate și sperăm din tot sufletul că al doilea 

raport, al treilea raport, situația va fi una mult mai bună. Stimați colegi, în 

primul rând, permiteți-mi să supun votului aprobarea. Cine este de a aproba 

raportul cu privire la monitorizarea principalelor buletine informative ale 

următoarelor posturi de televiziune: „Moldova-1”, „TV8”, „Prime”, „Publika 

TV”, „Canal 2”, „Canal 3”, „Accent TV”, „NTV Moldova”, „PRO TV 

CHIȘINĂU”, „Jurnal TV”, „RTR Moldova”, „Orhei TV” și „Televiziunea 

Centrală”, la capitolul respectării legislației electorale, ne referim la Codul 

electoral, la Codul serviciilor media audiovizuale, Regulamentul privind 

reflectarea campaniei electorale la alegerile parlamentare și referendumul 

republican în mijloacele de informare în masă, aprobat prin Hotărârea CEC-ului 

din 21 decembrie anul trecut, Concepția de reflectare a campaniei electorale 

pentru alegerile parlamentare și a referendumului republican din 24 februarie 

curent de către instituțiile mass-media audiovizuale din Republica Moldova și 

Decizia CCA nr. 16/101 din 21.07.2017, pe perioada campaniei electorale, ce a 

cuprins perioada: 25 ianuarie – 03 februarie curent, rog să votăm: 

 

PRO – (7) UNANIM – D. VICOL, T. BURAGA, V. COJOCARU, D. 

CURNIC, O. GUŢUŢUI, Iu. ROȘCA și L. VIZIRU. 

 

– Mulțumim pentru votul acordat pentru aprobarea respectivului raport. De 

asemenea, stimați colegi, cine este de a aproba rezultatele monitorizării postului 

de televiziune „BTV”, urmare a contestației f/nr. din 29.01.2019, parvenită din 

partea Partidului Socialiștilor din Republica Moldova, rog să votați: 

 

PRO – (7) UNANIM – D. VICOL, T. BURAGA, V. COJOCARU, D. 

CURNIC, O. GUŢUŢUI, Iu. ROȘCA și L. VIZIRU. 

 

– Unanim. Vă mulțumesc. Stimați colegi, de asemenea, cine este de a admite 

sesizarea f/nr. din 25.01.2019, depusă la Consiliul Audiovizualului de către dl 

Roșco Aleksandr, rog să votați: 

 

PRO – (7) UNANIM – D. VICOL, T. BURAGA, V. COJOCARU, D. 

CURNIC, O. GUŢUŢUI, Iu. ROȘCA și L. VIZIRU. 

 

– Unanim. Și trecem la partea de sancțiuni. Stimați colegi, cine este de a 

sancționa cu avertizare publică „General Media Group Corp” SRL, 

fondatoarea postului de televiziune „Prime”, pentru încălcarea prevederilor art. 

13 alin. (6) lit. a) din Codul serviciilor media audiovizuale, rog să votăm: 

 

PRO – (7) UNANIM – D. VICOL, T. BURAGA, V. COJOCARU, D. 

CURNIC, O. GUŢUŢUI, Iu. ROȘCA și L. VIZIRU. 

 

– Unanim. Vă mulțumesc. Stimați colegi, cine este de a sancționa cu avertizare 

publică „General Media Group Corp” SRL, fondatoarea postului de televiziune 

„Publika TV”, pentru încălcarea prevederilor art. 13 alin. (6) lit. a) și art. 16 

alin. (3) lit. a) din Codul serviciilor media audiovizuale al Republicii Moldova, 

în conformitate cu art. 84 alin. (3) lit. a) din Codul serviciilor media 

audiovizuale, rog să votăm: 

 

PRO – (7) UNANIM – D. VICOL, T. BURAGA, V. COJOCARU, D. 



Procesul-verbal nr.9 al ședinței publice a CA din 15 februarie 2019, ora 14.00 

 

 

Pagina 21 din 36 

 

 

 

D. VICOL: 

 

 

 

 

 

AU VOTAT: 

 

 

D. VICOL: 

 

 

 

 

 

AU VOTAT: 

 

 

D. VICOL: 

 

 

 

 

 

AU VOTAT: 

 

 

D. VICOL:  

 

 

 

 

 

AU VOTAT: 

 

 

D. VICOL: 

 

 

 

 

 

AU VOTAT: 

 

 

D. VICOL: 

 

 

 

CURNIC, O. GUŢUŢUI, Iu. ROȘCA și L. VIZIRU. 

 

– Unanim. Vă mulțumesc. Stimați colegi, cine este de a sancționa cu avertizare 

publică „Telestar Media” SRL, fondatoarea postului de televiziune „Canal 2”, 

pentru încălcarea prevederilor art. 13 alin. (6) lit. a) din Codul serviciilor media 

audiovizuale al Republicii Moldova, în conformitate cu prevederile art. 84 alin. 

(3) lit. a) din Codul serviciilor media audiovizuale, rog să votați: 

 

PRO – (7) UNANIM – D. VICOL, T. BURAGA, V. COJOCARU, D. 

CURNIC, O. GUŢUŢUI, Iu. ROȘCA și L. VIZIRU. 

 

– Unanim. Vă mulțumesc. Cine este de a sancționa cu avertizare publică 

„Telestar Media” SRL, fondatoarea postului de televiziune „Canal 3”, pentru 

încălcarea prevederilor art. 13 alin. (6) lit. a) din Codul serviciilor media 

audiovizuale, în conformitate cu art. 84 alin. (3) lit. a) din același Cod, rog să 

votăm: 

 

PRO – (7) UNANIM – D. VICOL, T. BURAGA, V. COJOCARU, D. 

CURNIC, O. GUŢUŢUI, Iu. ROȘCA și L. VIZIRU. 

 

– Unanim. Vă mulțumesc. Cine este de a sancționa cu avertizare publică 

„TELESISTEM TV” SRL, fondatoarea postului de televiziune „Accent TV”, 

pentru încălcarea prevederilor art. 13 alin. (6) lit. a) din Codul serviciilor media 

audiovizuale al Republicii Moldova, în conformitate cu art. 84 alin. (3) lit. a) 

din Codul serviciilor media audiovizuale, rog să votăm: 

 

PRO – (7) UNANIM – D. VICOL, T. BURAGA, V. COJOCARU, D. 

CURNIC, O. GUŢUŢUI, Iu. ROȘCA și L. VIZIRU. 

 

– Unanim. Cine este de a sancționa cu avertizare publică PP „Exclusiv Media” 

SRL, fondatoarea postului de televiziune „NTV Moldova”, pentru încălcarea 

prevederilor art. 13 alin. (6) lit. a) din Codul serviciilor media audiovizuale al 

Republicii Moldova, în conformitate cu art. 84 alin. (3) lit. a) din același Cod, 

rog să votăm: 

 

PRO – (7) UNANIM – D. VICOL, T. BURAGA, V. COJOCARU, D. 

CURNIC, O. GUŢUŢUI, Iu. ROȘCA și L. VIZIRU. 

 

– Unanim. Cine este de a sancționa cu avertizare publică „MEDIA RESURSE” 

SRL, fondatoarea postului de televiziune „Orhei TV”, pentru încălcarea 

prevederilor art. 13 alin. (6) lit. a) din Codul serviciilor media audiovizuale al 

Republicii Moldova, în conformitate cu art. 84 alin. (3) lit. a) din Codul 

serviciilor media audiovizuale, rog să Vă pronunțați prin vot: 

 

PRO – (7) UNANIM – D. VICOL, T. BURAGA, V. COJOCARU, D. 

CURNIC, O. GUŢUŢUI, Iu. ROȘCA și L. VIZIRU. 

 

– Unanim. Cine este de a sancționa cu avertizare publică „MEDIA RESURSE” 

SRL, fondatoarea postului de televiziune „Televiziunea Centrală”, pentru 

încălcarea prevederilor art. 13 alin. (6) lit. a) din Codul serviciilor media 

audiovizuale al Republicii Moldova, în conformitate cu art. 84 alin. (3) lit. a) 



Procesul-verbal nr.9 al ședinței publice a CA din 15 februarie 2019, ora 14.00 

 

 

Pagina 22 din 36 

 

 

 

AU VOTAT: 

 

 

D. VICOL: 

 

 

 

AU VOTAT: 

 

 

D. VICOL: 

din Codul serviciilor media audiovizuale, rog să votați:  

 

PRO – (7) UNANIM – D. VICOL, T. BURAGA, V. COJOCARU, D. 

CURNIC, O. GUŢUŢUI, Iu. ROȘCA și L. VIZIRU. 

 

– Unanim. Și, stimați colegi, cine este de a admite parțial contestația f/nr. din 

29 ianuarie curent, parvenită din partea Partidului Socialiștilor din Republica 

Moldova, de asemenea, rog să votați: 

 

PRO – (7) UNANIM – D. VICOL, T. BURAGA, V. COJOCARU, D. 

CURNIC, O. GUŢUŢUI, Iu. ROȘCA și L. VIZIRU. 

 

– Unanim. Vă mulțumesc. Ultima mea frază, pe care vreau s-o rostesc, înainte 

de a anunța încheierea dezbaterii subiectului cu nr. 1, este mesajul adresat 

tuturor furnizorilor de servicii media, ca discursul, mesajul și politica editorială 

să fie circumscrisă în totalitate celor mai importante documente care 

reglementează activitatea în această perioadă, mă refer la Concepția generală, la 

Regulament, la Codul electoral și, bineînțeles, la Codul serviciilor media 

audiovizuale, astfel încât să profesați un jurnalism de calitate și să determinați 

alegătorul să-și facă alegerea corectă, fără a-i manipula, fără a-i dezinforma și 

fără a le induce anumite erori. Să le puteți crea o impresie obiectivă, ca ei să-și 

poată determina opțiunea lor electorală. Vă mulțumesc foarte mult. Și încă o 

dată, mulțumirile mele se adresează colegilor mele de la Direcția monitorizare 

pentru efortul insurmontabil depus la cristalizarea acestui prim raport de 

monitorizare, pentru perioada de referință: 25 ianuarie – 3 februarie curent. 

Mulțumesc foarte mult.  

 

CONSILIUL AUDIOVIZUALULUI 

DECIDE: 

1. A aproba Raportul cu privire la monitorizarea principalelor buletine informative ale posturilor 

de televiziune „Moldova-1”, „TV8”, „Prime”, „Publika TV”, „Canal 2”, „Canal 3”, „Accent TV”, 

„NTV Moldova”, „PRO TV CHIȘINĂU”, „Jurnal TV”, „RTR Moldova”, „Orhei TV” și „Televiziunea 

Centrală” la capitolul respectării legislației electorale (Codul electoral nr. 1381-XIII din 21.11.1997, 

Codul serviciilor media audiovizuale al Republicii Moldova, aprobat prin Legea nr. 174 din 08.11.2018, 

Regulamentul privind reflectarea campaniei electorale la alegerile parlamentare și referendumul 

republican din 24 februarie 2019 în mijloacele de informare în masă din Republica Moldova, aprobat 

prin Hotărârea Comisiei Electorale Centrale nr. 1992 din 21 decembrie 2018, Concepția de reflectare a 

campaniei electorale pentru alegerile parlamentare și a referendumului republican din 24 februarie 2019 

de către instituțiile mass-media audiovizuale din Republica Moldova și Decizia CCA nr. 16/101 din 

21.07.2017), pe perioada: 25 ianuarie – 03 februarie 2019 (PRO – (7) UNANIM – D. VICOL, T. 

BURAGA, V. COJOCARU, D. CURNIC, O. GUȚUȚUI, Iu. ROȘCA și L. VIZIRU).  

2. A aproba rezultatele monitorizării postului de televiziune „BTV”, urmare a contestației f/nr. din 

29.01.2019, parvenită din partea PSRM (PRO – (7) UNANIM – D. VICOL, T. BURAGA, V. 

COJOCARU, D. CURNIC, O. GUȚUȚUI, Iu. ROȘCA și L. VIZIRU). 

3. A admite sesizarea f/nr. din 25.01.2019, depusă la Consiliul Audiovizualului de dl Roșco 

Aleksandr (PRO – (7) UNANIM – D. VICOL, T. BURAGA, V. COJOCARU, D. CURNIC, O. 

GUȚUȚUI, Iu. ROȘCA și L. VIZIRU). 

 4. A sancționa cu avertizare publică „General Media Group Corp” SRL, fondatoarea postului de 

televiziune „Prime”, pentru încălcarea prevederilor art. 13 alin. (6) lit. a) din Codul serviciilor media 

audiovizuale (Licența de emisie AC nr. 000748 din. 24.09.17), în conformitate cu art. 84 alin. (3) lit. a) 

din Codul serviciilor media audiovizuale (PRO – (7) UNANIM – D. VICOL, T. BURAGA, V. 



Procesul-verbal nr.9 al ședinței publice a CA din 15 februarie 2019, ora 14.00 

 

 

Pagina 23 din 36 

 

COJOCARU, D. CURNIC, O. GUȚUȚUI, Iu. ROȘCA și L. VIZIRU).  

5. A sancționa cu avertizare publică „General Media Group Corp” SRL, fondatoarea postului de 

televiziune „Publika TV”, pentru încălcarea prevederilor art. 13 alin. (6) lit. a) și art. 16 alin. (3) lit. a) 

din Codul serviciilor media audiovizuale (Licența de emisie AC nr. 000090 din. 25.09.14), în 

conformitate cu art. 84 alin. (3) lit. a) din Codul serviciilor media audiovizuale (PRO – (7) UNANIM – 

D. VICOL, T. BURAGA, V. COJOCARU, D. CURNIC, O. GUȚUȚUI, Iu. ROȘCA și L. VIZIRU). 

6. A sancționa cu avertizare publică „Telestar Media” SRL, fondatoarea postului de televiziune 

„Canal 2”, pentru încălcarea prevederilor art. 13 alin. (6) lit. a) din Codul serviciilor media audiovizuale 

(Licența de emisie AC nr. 000733 din. 25.09.14), în conformitate cu art. 84 alin. (3) lit. a) din Codul 

serviciilor media audiovizuale (PRO – (7) UNANIM – D. VICOL, T. BURAGA, V. COJOCARU, D. 

CURNIC, O. GUȚUȚUI, Iu. ROȘCA și L. VIZIRU). 

7. A sancționa cu avertizare publică „Telestar Media” SRL, fondatoarea postului de televiziune 

„Canal 3”, pentru încălcarea prevederilor art. 13 alin. (6) lit. a) din Codul serviciilor media audiovizuale 

(Licența de emisie AC nr. 000734 din. 07.05.15), în conformitate cu art. 84 alin. (3) lit. a) din Codul 

serviciilor media audiovizuale (PRO – (7) UNANIM – D. VICOL, T. BURAGA, V. COJOCARU, D. 

CURNIC, O. GUȚUȚUI, Iu. ROȘCA și L. VIZIRU). 

8. A sancționa cu avertizare publică „TELESISTEM TV” SRL, fondatoarea postului de 

televiziune „Accent TV”, pentru încălcarea prevederilor art. 13 alin. (6) lit. a) din Codul serviciilor 

media audiovizuale (Licența de emisie seria AC nr. 000763 din 23.12.16), în conformitate cu art. 84 

alin. (3) lit. a) din Codul serviciilor media audiovizuale (PRO – (7) UNANIM – D. VICOL, T. 

BURAGA, V. COJOCARU, D. CURNIC, O. GUȚUȚUI, Iu. ROȘCA și L. VIZIRU). 

9. A sancționa cu avertizare publică PP „Exclusiv Media” SRL, fondatoarea postului de 

televiziune „NTV Moldova”, pentru încălcarea prevederilor art. 13 alin. (6) lit. a) din Codul serviciilor 

media audiovizuale (Licența de emisie seria AC nr. 000094 din 08.12.15), în conformitate cu art. 84 

alin. (3) lit. a) din Codul serviciilor media audiovizuale (PRO – (7) UNANIM – D. VICOL, T. 

BURAGA, V. COJOCARU, D. CURNIC, O. GUȚUȚUI, Iu. ROȘCA și L. VIZIRU). 

10. A sancționa cu avertizare publică „MEDIA RESURSE” SRL, fondatoarea postului de 

televiziune „Orhei TV”, pentru încălcarea prevederilor art. 13 alin. (6) lit. a) din Codul serviciilor media 

audiovizuale (Licența de emisie seria AC nr. 000068 din 21.05.10), în conformitate cu art. 84 alin. (3) 

lit. a) din Codul serviciilor media audiovizuale (PRO – (7) UNANIM – D. VICOL, T. BURAGA, V. 

COJOCARU, D. CURNIC, O. GUȚUȚUI, Iu. ROȘCA și L. VIZIRU). 

11. A sancționa cu avertizare publică „MEDIA RESURSE” SRL, fondatoarea postului de 

televiziune „Televiziunea Centrală”, pentru încălcarea prevederilor art. 13 alin. (6) lit. a) din Codul 

serviciilor media audiovizuale (Licența de emisie seria AC nr. 000069 din 07.10.14), în conformitate cu 

art. 84 alin. (3) lit. a) din Codul serviciilor media audiovizuale (PRO – (7) UNANIM – D. VICOL, T. 

BURAGA, V. COJOCARU, D. CURNIC, O. GUȚUȚUI, Iu. ROȘCA și L. VIZIRU). 

12. A admite parțial contestația f/nr. din 29.01.2019, parvenită din partea PSRM (PRO – (7) 

UNANIM – D. VICOL, T. BURAGA, V. COJOCARU, D. CURNIC, O. GUȚUȚUI, Iu. ROȘCA și L. 

VIZIRU). 

13. În conformitate cu prevederile art. 84 alin. (11) și (12) din Codul serviciilor media 

audiovizuale, „General Media Group Corp” SRL, „Telestar Media” SRL, „TELESISTEM TV” SRL, PP 

„Exclusiv Media” SRL și „MEDIA RESURSE” SRL sunt obligate să difuzeze textul sancțiunii în 

următoarele 48 de ore de la data adoptării deciziei privind aplicarea sancțiunii, sonor și/sau vizual, de 

cel puțin 3 ori, în orele de maximă audiență, din care o dată în principalul program audiovizual de știri, 

în cazul serviciilor media audiovizuale generaliste și/sau de știri: 

 

„Consiliul Audiovizualului a aplicat avertizare publică „General Media Group Corp” SRL, 

fondatoarea postului de televiziune „Prime”, pentru încălcarea prevederilor art. 13 alin. (6) lit. a) din 

Codul serviciilor media audiovizuale, potrivit căruia: „În cadrul programelor audiovizuale de știri și 

de dezbateri, de informare în probleme de interes public, de natură politică, economică, socială sau 

culturală trebuie să fie respectate următoarele cerințe: asigurarea imparțialității, echilibrului și 



Procesul-verbal nr.9 al ședinței publice a CA din 15 februarie 2019, ora 14.00 

 

 

Pagina 24 din 36 

 

favorizarea liberei formări a opiniilor, prin prezentarea principalelor puncte de vedere aflate în 

opoziție, în perioada în care problemele sunt în dezbatere publică”. 

 

„Consiliul Audiovizualului a aplicat avertizare publică „General Media Group Corp” SRL, 

fondatoarea postului de televiziune „Publika TV”, pentru încălcarea prevederilor art. 13 alin. (6) lit. a) 

din Codul serviciilor media audiovizuale, potrivit căruia: „În cadrul programelor audiovizuale de știri 

și de dezbateri, de informare în probleme de interes public, de natură politică, economică, socială sau 

culturală trebuie să fie respectate următoarele cerințe: asigurarea imparțialității, echilibrului și 

favorizarea liberei formări a opiniilor, prin prezentarea principalelor puncte de vedere aflate în 

opoziție, în perioada în care problemele sunt în dezbatere publică”, și pentru încălcarea prevederilor 

16 alin. (3) lit. a) din Codul serviciilor media audiovizuale, care prevede ca în cadrul serviciilor de 

televiziune, furnizorii naţionali şi regionali de servicii media sunt obligaţi să interpreteze în limbajul 

mimico-gestual sau prin titrare sincron cel puţin un program audiovizual de ştiri din timpul zilnic de 

emisie”. 

 

„Consiliul Audiovizualului a aplicat avertizare publică „Telestar Media” SRL, fondatoarea 

postului de televiziune „Canal 2”, pentru încălcarea prevederilor art. 13 alin. (6) lit. a) din Codul 

serviciilor media audiovizuale, potrivit căruia: „În cadrul programelor audiovizuale de știri și de 

dezbateri, de informare în probleme de interes public, de natură politică, economică, socială sau 

culturală trebuie să fie respectate următoarele cerințe: asigurarea imparțialității, echilibrului și 

favorizarea liberei formări a opiniilor, prin prezentarea principalelor puncte de vedere aflate în 

opoziție, în perioada în care problemele sunt în dezbatere publică”. 

 

„Consiliul Audiovizualului a aplicat avertizare publică „Telestar Media” SRL, fondatoarea 

postului de televiziune „Canal 3”, pentru încălcarea prevederilor art. 13 alin. (6) lit. a) din Codul 

serviciilor media audiovizuale, potrivit căruia: „În cadrul programelor audiovizuale de știri și de 

dezbateri, de informare în probleme de interes public, de natură politică, economică, socială sau 

culturală trebuie să fie respectate următoarele cerințe: asigurarea imparțialității, echilibrului și 

favorizarea liberei formări a opiniilor, prin prezentarea principalelor puncte de vedere aflate în 

opoziție, în perioada în care problemele sunt în dezbatere publică”. 

 

„Consiliul Audiovizualului a aplicat avertizare publică „TELESISTEM TV” SRL, fondatoarea 

postului de televiziune „Accent TV”, pentru încălcarea prevederilor art. 13 alin. (6) lit. a) din Codul 

serviciilor media audiovizuale, potrivit căruia: „În cadrul programelor audiovizuale de știri și de 

dezbateri, de informare în probleme de interes public, de natură politică, economică, socială sau 

culturală trebuie să fie respectate următoarele cerințe: asigurarea imparțialității, echilibrului și 

favorizarea liberei formări a opiniilor, prin prezentarea principalelor puncte de vedere aflate în 

opoziție, în perioada în care problemele sunt în dezbatere publică”. 

 

„Consiliul Audiovizualului a aplicat avertizare publică PP „Exclusiv Media” SRL, fondatoarea 

postului de televiziune „NTV Moldova”, pentru încălcarea prevederilor art. 13 alin. (6) lit. a) din 

Codul serviciilor media audiovizuale, potrivit căruia: „În cadrul programelor audiovizuale de știri și 

de dezbateri, de informare în probleme de interes public, de natură politică, economică, socială sau 

culturală trebuie să fie respectate următoarele cerințe: asigurarea imparțialității, echilibrului și 

favorizarea liberei formări a opiniilor, prin prezentarea principalelor puncte de vedere aflate în 

opoziție, în perioada în care problemele sunt în dezbatere publică”. 

 

„Consiliul Audiovizualului a aplicat avertizare publică „MEDIA RESURSE” SRL, fondatoarea 

postului de televiziune „Orhei TV”, pentru încălcarea prevederilor art. 13 alin. (6) lit. a) din Codul 

serviciilor media audiovizuale, potrivit căruia: „În cadrul programelor audiovizuale de știri și de 

dezbateri, de informare în probleme de interes public, de natură politică, economică, socială sau 



Procesul-verbal nr.9 al ședinței publice a CA din 15 februarie 2019, ora 14.00 

 

 

Pagina 25 din 36 

 

culturală trebuie să fie respectate următoarele cerințe: asigurarea imparțialității, echilibrului și 

favorizarea liberei formări a opiniilor, prin prezentarea principalelor puncte de vedere aflate în 

opoziție, în perioada în care problemele sunt în dezbatere publică”. 

 

„Consiliul Audiovizualului a aplicat avertizare publică „MEDIA RESURSE” SRL, fondatoarea 

postului de televiziune „Televiziunea Centrală”, pentru încălcarea prevederilor art. 13 alin. (6) lit. a) 

din Codul serviciilor media audiovizuale, potrivit căruia: „În cadrul programelor audiovizuale de știri 

și de dezbateri, de informare în probleme de interes public, de natură politică, economică, socială sau 

culturală trebuie să fie respectate următoarele cerințe: asigurarea imparțialității, echilibrului și 

favorizarea liberei formări a opiniilor, prin prezentarea principalelor puncte de vedere aflate în 

opoziție, în perioada în care problemele sunt în dezbatere publică”. 

 

14. „General Media Group Corp” SRL, „Telestar Media” SRL, „TELESISTEM TV” SRL, PP 

„Exclusiv Media” SRL și „MEDIA RESURSE” SRL vor prezenta, în termen de 48 de ore de la 

aducerea la cunoștință a prezentei decizii, un raport despre executarea pct. 13 al deciziei respective, care 

va include data și ora difuzării textului sancțiunii. 

15. În conformitate cu prevederile art. 84 alin. (15) din Codul serviciilor media audiovizuale, 

prezenta decizie devine executorie de la data publicării și poate fi atacată în instanța de judecată de către 

furnizorii de servicii media sancționați. 

16. Raportul cu privire la monitorizarea principalelor buletine informative ale posturilor de 

televiziune „Moldova-1”, „TV8”, „Prime”, „Publika TV”, „Canal 2”, „Canal 3”„Accent TV”, „NTV 

Moldova”, „PRO TV CHIȘINĂU”, „Jurnal TV”, „RTR Moldova”, „Orhei TV” și „Televiziunea 

Centrală” la capitolul respectării legislației electorale (Codul electoral nr. 1381-XIII din 21.11.1997, 

Codul serviciilor media audiovizuale al Republicii Moldova nr. 174 din 08.11.2018, Regulamentul 

privind reflectarea campaniei electorale la alegerile parlamentare și referendumul republican din 24 

februarie 2019 în mijloacele de informare în masă din Republica Moldova, aprobat prin Hotărârea 

Comisiei Electorale Centrale nr. 1992 din 21 decembrie 2018, Concepția de reflectare a campaniei 

electorale pentru alegerile parlamentare și a referendumului republican din 24 februarie 2019 de către 

instituțiile mass-media audiovizuale din Republica Moldova și Decizia CCA nr. 16/101 din 

21.07.2017), pe perioada: 25 ianuarie – 03 februarie 2019 este parte integrantă a prezentei decizii. 

17. Controlul asupra executării prezentei decizii îl exercită Direcția monitorizare TV. 

18. Prezenta decizie intră în vigoare la data adoptării și va fi publicată în Monitorul Oficial al 

Republicii Moldova și pe pagina web a Consiliului Audiovizualului. 

ANEXĂ: DECIZIA nr. 9/27 din 15 februarie 2019 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



Procesul-verbal nr.9 al ședinței publice a CA din 15 februarie 2019, ora 14.00 

 

 

Pagina 26 din 36 

 

ORDINEA DE ZI: CHESTIUNEA  nr. 2 

Cu privire la examinarea Raportului privind volumul de emisie electorală 

(spoturi, dezbateri și materiale electorale difuzate în cadrul rubricilor special 

create pentru reflectarea campaniei electorale) și difuzarea spoturilor de 

educație electorală și informare a alegătorilor/ reprezentaților/ participanților la 

alegerile parlamentare și referendumul republican din 24 februarie 2019, plasată 

de către furnizorii de servicii media în perioadele: 21-27 ianuarie 2019 și 28 

ianuarie – 03 februarie 2019 

 

M. PĂDURE:  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

– Bună ziua, stimată audiență. Se supune audierii Dvs. Raportul privind 

volumul de emisie electorală (spoturi, dezbateri și materiale electorale difuzate 

în cadrul rubricilor special create pentru reflectarea campaniei electorale) și 

difuzarea spoturilor de educație electorală și informare a alegătorilor/ 

reprezentaților/participanților la alegerile parlamentare și referendumul 

republican din 24 februarie 2019, plasată de către furnizorii de servicii media în 

perioadele: 21-27 ianuarie 2019 și 28 ianuarie – 03 februarie 2019. 

În conformitate cu pct. 13 din Concepția de reflectare a campaniei 

electorale pentru alegerile parlamentare și referendumul republican din 24 

februarie 2019 de către instituțiile mass-media audiovizuale din Republica 

Moldova și pct. 58 din Regulamentul aprobat de Comisia Electorală Centrală, 

prin Hotărârea nr. 1992 din 21.12.2018: Radiodifuzorii sunt obligați să țină 

evidența timpilor de antenă oferiți concurenților electorali/participanților la 

referendumul republican și să prezinte săptămânal (în ziua de luni) către CA și 

CEC, prin fax și/sau în format electronic, informația despre volumul de emisie 

electorală (spoturi, dezbateri și materiale electorale difuzate în cadrul 

rubricilor special create pentru reflectarea campaniei electorale), inclusiv, 

informația despre difuzarea spoturilor de educație electorală și informare a 

alegătorilor în săptămâna precedentă. 

Prin Decizia nr. 34/205 din 18 decembrie 2018, Consiliul 

Audiovizualului a aprobat formularele privind informația despre volumul de 

emisie electorală și difuzarea spoturilor de educație electorală și informare a 

alegătorilor/reprezentanților/participanților la alegerile parlamentare și 

referendumul republican din 24 februarie 2019. 

Prin scrisoarea nr. 134 din 31 decembrie 2018, Consiliul 

Audiovizualului a expediat tuturor radiodifuzorilor trei formulare privind 

informația despre volumul de emisie electorală și difuzarea spoturilor de 

educație electorală și informare a alegătorilor/reprezentanților/participanților la 

alegerile parlamentare și referendumul republican din 24 februarie 2019. 

Este de menționat, că postul de televiziune „IMPACT TV” și-a sistat 

activitatea pe o perioadă de 6 luni din motive financiare.  

Prin scrisoarea f/nr. din 28 ianuarie 2019, postul de televiziune „Bravo 

TV” a informat CA că este în imposibilitate financiară de a organiza dezbateri 

electorale.  

Astfel, 111 furnizori de servicii media (TV – 56, Radio – 55) urmează 

să prezinte săptămânal (în ziua de luni) către Consiliul Audiovizualului și CEC, 

prin fax și/sau în format electronic, informația despre volumul de emisie 

electorală (spoturi, dezbateri și materiale electorale difuzate în cadrul rubricilor 

special create pentru reflectarea campaniei electorale), inclusiv, informația 

despre difuzarea spoturilor de educație electorală și informare a  alegătorilor/ 

reprezentanților/participanților în săptămâna precedentă. 

Analiza formularelor prezentate de către furnizori de servicii media la 



Procesul-verbal nr.9 al ședinței publice a CA din 15 februarie 2019, ora 14.00 

 

 

Pagina 27 din 36 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Consiliul Audiovizualului cuprinde perioadele: 21 - 27 ianuarie 2019 și 28 

ianuarie - 03 februarie 2019. 

În perioada 21 - 27 ianuarie 2019, informația despre volumul de emisie 

electorală și difuzarea spoturilor de educație electorală și informare a 

alegătorilor/reprezentanților/participanților la alegerile parlamentare și 

referendumul republican din 24 februarie 2019, au prezentat în total 102 de 

furnizori de servicii media (TV – 50, Radio – 52). Conform proiectului de 

decizie, urmează lista. 

9 furnizori de servici media (TV - 6, Radio - 3) nu au prezentat 

informația despre volumul de emisie electorală și difuzarea spoturilor de 

educație electorală și informare a alegătorilor/reprezentanților/participanților la 

alegerile parlamentare și referendumul republican din 24 februarie 2019. 

Posturi de televiziune: „N4”, „Popas TV”, „MBC”, „GOLD TV”, 

„Flor TV”, și „10 TV”. 

Posturi de radio: „Radio 7/Радио 7” („Germes Nord” SRL), „Flor  

FM” și „Datina FM”. 

Este de menționat, din totalul de 102 formulare prezentate, 18 de 

furnizori de servicii media (TV – 8, Radio – 10) au declarat că în această 

perioadă nu au oferit volumul de emisie electorală și nu au difuzat spoturi de 

educație electorală și informare a alegătorilor/reprezentaților/participanților la 

alegerile parlamentare și referendumul republican din 24 februarie 2019. 

Posturi de televiziune: „Bravo”, „Eni Ai”, „Gurinel TV”, „TV Bizim 

Dalgamiz”, „BTV”, „Agro TV Moldova”, „TV Găgăuzia” și „Tezaur TV”. 

Posturi de radio: „Radio Plai”, „KISS FM”, „Radio 911”, „Radio 

Zum”, „Micul Samaritean”, „Vocea Speranței”, „Ramano Patrin FM”, 

„Euronova FM”,  „Pro Mingir” și „Radio Orhei FM”. 

Conform informației generalizate în baza formularelor privind volumul 

de emisie electorală, prezentată în perioada 21 - 27 ianuarie 2019, publicitatea 

electorală a următorilor concurenți electorali înscriși în cursa electorală a fost 

difuzată cu un volum total de:  

- furnizorii de servicii media de televiziune: Partidul Democrat din 

Moldova – 2 ore 9 minute 40 secunde; Partidul Politic „Șor” - 19 minute 21 

secunde; Partidul Socialiștilor din Republica Moldova – 18 minute. 

- furnizorii de servicii media de radiodifuziune sonoră: Partidul 

Democrat din Moldova – 33 minute 20 secunde; Partidul Politic „Șor” – 37 

minute 40 secunde; Partidul Socialiștilor din Republica Moldova – 49 minute 

30 secunde; Partidul Comuniștilor din Republica Moldova - 6 minute. 

În perioada  21 - 27 ianuarie 2019 au difuzat publicitate cu privire la 

referendumul republican, pentru următorii participanți electorali cu un volum 

total de: 

- furnizorii de servicii media de televiziune: Partidul Democrat din 

Moldova – 4 ore 42 minute 17 secunde; Partidul Politic „Șor” – 6 minute; 

Partidul Socialiștilor din Republica Moldova – 5 minute. 

- furnizorii de servicii media de radiodifuziune sonoră: Partidul 

Democrat din Moldova –1 oră 6 minute. 

Spoturile Comisiei Electorale Centrale de educație electorală și 

informare a cetățenilor privind alegerile parlamentare și referendumul 

republican din 24 februarie 2019, au fost difuzate în perioada 21 - 27 ianuarie 

2019 de către furnizorii de servicii media de televiziune și radiodifuziune 

sonoră, cu un volum total de: posturi de televiziune - 24 ore 26 minute și  

posturi de radio - 20 ore 57 min 13 secunde. 



Procesul-verbal nr.9 al ședinței publice a CA din 15 februarie 2019, ora 14.00 

 

 

Pagina 28 din 36 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

În perioada 21-27 ianuarie 2019,  conform formularelor privind volumul 

de emisie electorală prezentată de către furnizorii de servicii media de 

televiziune și radiodifuziune sonoră, dezbateri electorale cu privire la 

alegerile parlamentare și referendumul republican din 24 februarie 2019 au 

organizat furnizorii de servicii media (TV – 5, Radio – 3):  

Posturi de televiziune: 

„Canal 3”, „Canal 2”, „TVN”, „Publika TV”, „Prime”. 

Posturi de radio: 

„Radio ONE”, „Like FM - Русское радио” și „Muz FM”. 

 

Următoarea perioadă este 28 ianuarie - 03 februarie 2019, a fost 

prezentată de către 105 de furnizori de servicii media (TV – 52, Radio – 53). 

Lista urmează conform proiectului de decizie. 

 

6 furnizori de servici media (TV - 4, Radio - 2) nu au prezentat 

informația despre volumul de emisie electorală și difuzarea spoturilor de 

educație electorală și informare a alegătorilor/reprezentanților/participanților la 

alegerile parlamentare și referendumul republican din 24 februarie 2019. 

Posturi de televiziune: „Popas TV”, „MBC”, „GOLD TV” și „10 TV”.  

Posturi de radio: „Radio 7/Радио 7” (Germes Nord SRL) și „Datina 

FM”. 

Din totalul de 105 de formulare prezentate, 17 furnizori de servicii 

media au declarat că în această perioadă nu au oferit volumul de emisie 

electorală și nu au difuzat spoturi de educație electorală și informare a 

alegătorilor. 

Posturi de televiziune: „Gurinel TV”, „Agro TV Moldova”, „NTS” și 

„Tezaur TV”. 

Posturi de radio: „Radio Plai”, „KISS FM”, „Radio 911”, „Radio 

Zum”, „Micul Samaritean”, „Vocea Speranței”, „Ramano Patrin FM”, 

„Albena”, „Maestro FM”, „Cultura Divină”, „Euronova FM”,  „Pro Mingir” și 

„Radio Orhei FM”. 

Conform informației generalizate în baza formularelor, în perioada de 

raport 28 ianuarie – 03 februarie 2019, publicitatea electorală a următorilor 

concurenți electorali înscriși în cursa electorală a fost difuzată cu un volum total 

de:  

- furnizorii de servicii media de televiziune: Partidul Democrat din 

Moldova – 6 ore 14 minute; Partidul Politic „Șor” – 1 oră 38 minute 33 

secunde; Partidul Socialiștilor din Republica Moldova – 1 oră 29 minute 5 

secunde; Partidul Comuniștilor din Republica Moldova – 6 minute; Blocul 

electoral „ACUM Platforma DA și PAS”- 4 minute 33 secunde. 

- furnizorii de servicii media de radiodifuziune sonoră: Partidul 

Democrat din Moldova – 4 ore 1 minut 10 secunde; Partidul Politic „Șor” – 1 

oră 22 minute; Partidul Socialiștilor din Republica Moldova – 3 ore 2 minute 51 

secunde; Partidul Comuniștilor din Republica Moldova – 42 minute; Blocul 

electoral „ACUM Platforma DA și PAS” – 4 minute 51 secunde. 

În perioada de raport 28 ianuarie – 03 februarie 2019 au difuzat 

publicitate cu privire la referendumul republican, pentru un singur participant 

electoral cu un volum total de: 

- furnizorii de servicii media de televiziune: Partidul Democrat din 

Moldova – 5 ore 8 minute. 

- furnizorii de servicii media de radiodifuziune sonoră:  Partidul 



Procesul-verbal nr.9 al ședinței publice a CA din 15 februarie 2019, ora 14.00 

 

 

Pagina 29 din 36 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

D. VICOL: 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

L. VIZIRU: 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

D. VICOL: 

 

 

 

 

D. CURNIC: 

 

 

 

Democrat din Moldova –1 oră 10 minute. 

Spoturile Comisiei Electorale Centrale de educație electorală și 

informare a cetățenilor privind alegerile parlamentare și referendumul 

republican din 24 februarie 2019, au fost difuzate în perioada  28 ianuarie – 03 

februarie 2019 de către furnizorii de servicii media de televiziune și 

radiodifuziune sonoră, cu un volum total de:  

- posturi de televiziune:  96 ore 42 minute;  

- posturi de radio: 19 ore 28 minute 44 secunde. 

În perioada 28 ianuarie – 03 februarie 2019, conform informației 

prezentate, furnizorii de servicii media de televiziune și radiodifuziune 

sonoră, au organizat dezbateri electorale cu privire la alegerile parlamentare 

din 24 februarie 2019: furnizorii de servicii media TV – 9, Radio – 6. Lista, 

după cum urmează, conform proiectului de decizie. Toată lista, și alegerile 

parlamentare, și referendumul inclusiv. 

 

– Eu doresc să mulțumesc și raportorului, și echipei care V-a mandatat să 

prezentați această informație, fiindcă, de asemenea, aceste date statistice par 

parcă desprinse de la Serviciul de statistică, dar ele sunt foarte-foarte 

importante, fiindcă, dacă știm să citim aceste cifre, atunci observăm și 

tendințele, observăm și situația care este creată, și este una foarte importantă, 

fiindcă aceste cifre reflectă angajamentul și obligativitatea fiecărui furnizor de 

servicii media de a prezenta. Eu știu că informația a fost una deosebit de 

complexă, fiindcă eu semnez doar, în fiecare zi, pentru executare Dvs., 

centralizarea acestor informații, și este un volum extraordinar de mare. Și nu 

întotdeauna informația vine în ziua în care trebuie să vină, mă refer la ziua de 

luni, când există obligativitatea prezentării anumitor informații, și vine până în 

ziua de vineri, sâmbătă, și vin prin toate canalele, nu doar prin formă fizică 

scrisă, și poștă electronică, și scrisori ș.a.m.d. Și toată această informație este 

una deosebit de importantă. Dna Viziru, Vă rog. 

 

– Mulțumesc, dle președinte. Din păcate, vreau să constat că, cu regret, unii 

furnizori de servicii media sunt foarte indolenți și nu respectă prevederile 

legislației în vigoare. Mai mult decât atât, ei nu respectă propriile declarații cu 

privire la obligația de a ține evidența acestor timpi de antenă și de a prezenta 

acest volum de emisie electorală. Aici vreau să zic că în procesul de lucru, 

colegii mei au zis că mulți dintre furnizorii de servicii media au invocat faptul 

că nu au știut cum să completeze aceste formulare. Țin să menționez că nu este 

obiectiv de a invoca acest motiv, deoarece Consiliul Audiovizualului a 

organizat și seminar cu privire la completarea acestei informații. Mai mult decât 

atât, tuturor furnizorilor de servicii media le-au fost expediate scrisori cu 

modelul acestor formulare.  

 

– Într-adevăr, noi ne-am străduit, cu ocazia seminarelor, pe care le-am făcut, 

atât la nivel național, cât și zonal, să diseminăm această informație. Cei care au 

dat curs sunt la curent, cei care au fost responsabili au observat acest lucru. Dna 

Curnic, Vă rog. 

 

– Și eu aș mai vrea să adaug. Aceste formulare nu sunt noi. De fapt, sunt 

rapoartele și formulare care au fost și pe parcursul anilor precedenți. Nu-i nimic 

nou și nu văd motiv ca ei să nu poată completa aceste formulare.  

 



Procesul-verbal nr.9 al ședinței publice a CA din 15 februarie 2019, ora 14.00 

 

 

Pagina 30 din 36 

 

D. VICOL: 

 

 

 

 

 

 

L. VIZIRU: 

 

 

 

 

 

D. VICOL: 

 

 

C. JITARI, 

reprezentantul „N4”: 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

D. VICOL: 

 

S. NICULIN, 

reprezentantul 

„Fluctus” SRL: 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

– Eu, înainte de a oferi cuvântul celor care doresc din sală să se pronunțe, deci, 

eu, totuși, aș dori, stimați colegi, să Vă atrag atenția că sancțiunile care sunt 

prevăzute pentru nerespectarea acestor prevederi sunt încadrate între 5 și 10 mii 

de lei, dar mie mi se pare corect să aplicăm aceste amenzi în funcție de 

gravitate, fiindcă sunt unii care au abateri… Vă rog, dna Viziru, puțin să 

detaliați lucrurile.  

 

– Avem două categorii de furnizori de servicii media. Sunt furnizori de servicii 

media care nu au prezentat formularele pentru perioada 21-27 ianuarie și sunt 

furnizori de servicii media care nu au prezentat pentru ambele perioade: 21-27 

ianuarie, 28 ianuarie-03 februarie. Și chiar doream să fac o propunere, ar fi bine 

să delimităm acești furnizori de servicii media și în aplicarea sancțiunilor. 

 

– Mulțumim. Dacă dorește cineva din reprezentanții posturilor vizați să se 

pronunțe, Vă oferim această posibilitate. Vă rog să Vă prezentați pentru 

procesul-verbal.  

 

– Bună ziua. Eu mă numesc Cristina Jitari, sunt reprezentanta postului de 

televiziune „Național 4”. Cu regret, vreau să zic că, într-adevăr, raportul din 21-

27 ianuarie nu a ajuns la Consiliul Audiovizualului. A fost o greșeală pur 

umană. Deci, raportul a fost trimis și la CEC, însă, dintr-o greșeală tehnică, el a 

fost omis expediat și la Consiliul Audiovizualului. Astăzi el a fost prezentat. 

Din păcate, noi ieri, când am primit invitația la ședință, am zis să revizuim din 

nou, să fim siguri că, într-adevăr, toate rapoartele au fost prezentate și ne-a sărit 

în ochi că raportul din 21-27 nu a ajuns la Dvs. Eu îmi cer scuze din numele 

meu și din numele companiei. Vă asigur că toate rapoartele o să fie prezentate 

în formă fizică de azi înainte și n-o să se mai omită absolut nici un raport. Deci, 

din 5 rapoarte, 4 au ajuns, dar, iată, acesta, ultimul, din păcate, nu a ajuns. 

 

– Mulțumim mult pentru precizare. Dacă mai dorește cineva să se pronunțe? Vă 

rog mult. 

 

 

– Уважаемый г-н председатель, уважаемый Совет, Семен Никулин, 

администратор „Fluctus” SRL, радио „Datina FM”. К сожалению, возможно 

имело место непонимание. Мы не подавали отчеты в связи с тем, что 2-го 

января мы с коллегами подали документы о том, что мы не будем 

освещать избирательную кампанию. Напомним, мы единственная в стране 

православное радио, на которой нет ни рекламы, ни каких иных кроме 

православных передач. Мы базировались на „Regulamentul” 

утверждённый Центральной Избирательной Комиссии 21.12.2018 г., в 

котором в 9-м пункте написано, что кампании которые освящают 

избирательную кампанию подают еженедельный отчет. В пункте 10-м 

написано кампании которые не освящают кампанию, организуют дебаты и 

про отчеты ничего не сказано. Поэтому, возможна, возможна мы 

ошиблись, но опят же, за эти 2 месяца, с 22 декабря, к сожалению, никто 

не посчитал нужном позвонить и сказать нам что, господа, мы ждем от вас 

отчета. Нет, но всё-таки, должно быть координация какая-то. Если мы 

ошиблись, нашу ошибку, наверное, можно было исправить. Мы приносим 

все возможные извинение, но ситуация такова. Спасибо.  

 



Procesul-verbal nr.9 al ședinței publice a CA din 15 februarie 2019, ora 14.00 

 

 

Pagina 31 din 36 

 

D. VICOL: 

 

L. VIZIRU: 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

D. VICOL: 

 

V. PLEȘCA, 

reprezentantul MBC: 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

D. VICOL: 

 

L. VIZIRU: 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

– Dna Viziru, Vă rog. 

 

– Dle Niculin, am să vin cu o replică. Eu, personal, m-am ocupat de informarea 

tuturor furnizorilor de servicii, cu privire la completarea acestor formulare. 

Inclusiv, ați fost și Dvs. informat. Mai mult decât atât, în declarația care Dvs. 

ați depus-o că nu veți reflecta campania electorală, la fel, ați fost ghidat de către 

Consiliul Audiovizualului că, conform Codului electoral, sunteți obligați de a 

organiza dezbateri electorale și ați completat o Declarație cu privire la 

organizarea dezbaterilor electorale și nereflectarea campaniei electorale. Mai 

mult decât atât, în cadrul declarației, semnată de către administratorul 

întreprinderii Dvs., există o declarație pe propria răspundere în obligația de 

prezenta informația cu privire la volumul de emisie electorală. Nu în zadar s-a 

menționat anterior că sunt trei tipuri de formulare. În unul din aceste formulare 

sunt și cu privire la dezbaterile electorale. CA, în sistematizarea acestor 

formulare, nu doar privește, să zic așa, datele statistice cu privire doar la 

publicitatea electorală, dar și cu privire la organizarea dezbaterilor electorale.  

 

– Mulțumesc. Dacă nu mai dorește nimeni să se expună, stimați colegi… Vă 

rog frumos. 

 

– Valeriu Pleșca, administrator MBC TV. Eu am dat curs invitației, manifest tot 

respectul față de membrii Consiliului. La fel, cred că ne-am bâlbâit în felul cum 

am tratat Regulamentul, hotărârea Consiliului, adoptată anterior, care pentru noi 

s-a băgat în ochi mai mult participarea la dezbateri și publicitatea electorală. 

Respectiv, am decis că nu este necesar să prezentăm careva rapoarte, într-un fel 

sau în altul. Chiar dacă au fost încălcate aceste prerogative, eu cred că e destul 

de dur, în ziua de azi, sancțiuni financiare, pentru că în raport de efectele 

cauzate, acțiunea sau inacțiunea noastră nu a prejudiciat, nu a cauzat careva 

incomodități etc., o beletristică, ce ține de niște cifre și de niște rapoarte. Eu 

cred că, dacă îl parafrazăm pe un actor dintr-o emisiune, îmi pare că, rusească 

«понять и простить». Nu am făcut-o grav, nu am făcut-o special și Vă rog, 

mai bine… Dar nu avem posibilitatea să ținem pe cineva ca să ducă evidențele, 

rapoartele. Știți că situația este destul de complicată, dar din răsputeri încercăm 

să menținem acest segment de nișă radiovizuală. Vă mulțumesc.  

 

– Mulțumesc mult. Dna Viziru, Vă rog. 

 

– Dle Pleșca, am o replică și pentru Dvs. Sunt de acord că nu a prejudiciat fizic, 

moral și nu știu ce, dar vreau să Vă zic că raportul, care este elaborat de către 

Consiliul Audiovizualului, este obligația noastră de a-l prezenta Comisiei 

Electorale Centrale. Și, respectiv, Dvs. aveți obligația de a prezenta, pentru a 

cunoaște dacă Dvs. ați organizat dezbateri electorale sau nu. Or, Dvs., conform 

art. 70 alin. (3), dacă nu greșesc, din Codul electoral, sunteți obligat să 

organizați aceste dezbateri. În momentul în care Dvs. nu ați prezentat 

formularele, Consiliul Audiovizualului nu poate cunoaște că ați organizat sau 

nu ați organizat, sau ce probleme aveți Dvs. în momentul organizării acestor 

dezbateri. Respectiv, cred că era corect și, în comparație cu ceilalți furnizori de 

servicii media, care regulat au prezentat, și mai mult decât atât, s-au informat 

dacă au ajuns aceste formulare la Consiliu. 

 

 



Procesul-verbal nr.9 al ședinței publice a CA din 15 februarie 2019, ora 14.00 

 

 

Pagina 32 din 36 

 

V. PLEȘCA, 

reprezentantul MBC: 

 

 

 

 

 

D. VICOL: 

 

L. VIZIRU: 

 

V. PLEȘCA, 

reprezentantul MBC: 

 

L. VIZIRU: 

 

D. VICOL: 

 

 

 

 

 

 

L. VIZIRU: 

 

 

 

 

 

D. VICOL: 

 

Iu. ROȘCA: 

 

 

 

D. VICOL: 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

D. CURNIC: 

 

 

 

– Eu, nu cu titlu de replică, dar 27 de secunde. În activitățile mele de procuror și 

parlamentar, știu că sancțiunile, încă o dată repet, sunt în dependență de cauză 

și de efectele produse. De atâta, nu că mă îndreptățesc, nu vreau să pun careva 

note, eu știu, în învățământ, membrilor Consiliului, dar Vă spun, este o 

beletristică care… Ne iertați, s-a întâmplat. Data viitoare… 

 

– Dna Viziru, Vă rog. 

 

– Eu cred că, în momentul în care veți primi o sancțiune, nu veți uita toată viața 

și veți prezenta aceste formulare atunci când veți fi în campania electorală. 

 

– Prea multe sancțiuni am primit eu în viața mea.  

 

– Buchea legii este buchea legii.  

 

– Stimați colegi, într-adevăr, litera legii este litera legii, dar eu am stat și m-am 

gândit, am meditat și am făcut, nu zic că este plauzibil argumentul dlui Pleșca, 

dar zic să dăm dovadă de condescendență astăzi și să oferim un termen. Care 

este propunerea Dvs., de cât timp? Pentru prezentarea acestor rapoarte. Și dacă 

se repetă pe viitor, nu fug nicăieri de noi furnizorii de servicii media și putem să 

aplicăm sancțiuni cu caracter financiar. Poftim, dna Viziru. 

 

– Vreau să menționez. Fiindcă acesta este, mai este al doilea și al treilea raport. 

Furnizorii de servicii media au avut obligația să prezinte rapoarte și în perioada 

preelectorală cu privire la reflectarea referendumului. Respectiv, ei nu au 

prezentat nici pentru perioada de reflectare a referendumului și noi am fost 

destul de indulgenți.  

 

– Dle Roșca, Vă rog. 

 

– Oricum aceste rapoarte sunt prezentate și către CEC, în paralel. Așa că, 

probabil, putem să venim în întâmpinare acestor radiodifuzori. Așa că, nu văd o 

problemă. Personal.  

 

– Eu înțeleg strădania și osârdia dnei Viziru, fiindcă, într-adevăr, ea nu poate 

încropi un raport generalizat pentru CEC. Și, până la urmă, din cauza anumitor 

momente, și obiective, inclusiv, care sunt prezentate, sau mai puțin obiective, 

este foarte complicat de centralizat. Eu Vă spun că este un flux de informație, 

ca și la monitorizare, deosebit de mare. Și dacă lipsește, îmi cer iertare, un 

element din Lego acesta, ca să folosesc un eufemism, este foarte greu. Și chiar 

argumentul acesta nu este plauzibil, că trebuie să-i telefonăm pe toți, cu tot 

respectul față de reprezentantul „Datina FM”, fiindcă mi-aduce aminte de 

activitatea mea de profesor, în care, abia la examen, părintele mă întreba, „dar 

de ce nu m-ați informat că copilul meu nu a fost nicio zi la Dvs. la lecție?”. 

Deci, este responsabilitatea să-l verifici pe copil pe parcursul semestrului. Am 

făcut o comparație cu activitatea mea anterioară. Dna Curnic, Vă rog. 

 

– Eu susțin cele menționate de dna Viziru, eu cunosc cât de complicat este să 

faci acest raport. Avem și noi datorii pe care trebuie să le îndeplinim, să 

prezentăm această informație de fiecare dată, dar, totuși, eu aș veni aici cu 



Procesul-verbal nr.9 al ședinței publice a CA din 15 februarie 2019, ora 14.00 

 

 

Pagina 33 din 36 

 

 

 

 

V. PLEȘCA, 

reprezentantul MBC: 

 

Iu. ROȘCA: 

 

V. PLEȘCA, 

reprezentantul MBC: 

 

 

D. CURNIC: 

 

V. PLEȘCA, 

reprezentantul MBC: 

 

D. CURNIC: 

 

D. VICOL: 

 

 

V. COJOCARU: 

 

 

D. VICOL: 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

L. VIZIRU: 

 

D. VICOL: 

 

D. CURNIC: 

 

 

 

 

 

V. COJOCARU: 

 

L. VIZIRU: 

 

Iu. ROȘCA: 

 

propunerea de a acorda un termen. Și aici aș avea o întrebare față de dl Pleșca, 

de dl Niculin, de ce termen aveți nevoie cât mai restrâns ca să prezentați aceste 

rapoarte? 

 

– Până în trei zile. Luni, marți. 

 

– Un termen real, în care să Vă încadrați.  

 

 

– Dacă e pe zero, el pe zero merge, nu a fost, nu s-a petrecut, nu a promovat 

nimeni interes.  

 

– Luni, da? 

 

 

– Da. Tot respectul. 

 

– Luni inclusiv. Propun până data de luni, inclusiv. 

 

– Și eu am venit cu această propunere împăciuitoare, dar dna Viziru să n-o luați 

că e îndreptată împotriva muncii și activității Dvs. Dna Cojocaru, Vă rog. 

 

– Până la urmă, rezultatul contează. Pe noi ne interesează acest raport și nu aș 

vedea o problemă să nu sancționăm pentru asta.  

 

– Stimați colegi, haideți dar, prin consens, atunci. Adoptăm prin consens 

această decizie de a acorda un timp suplimentar, până pe data de 18 inclusiv. 

Deci, până la data de 18, ora 17.00, dacă această informație nu va fi prezentată 

pentru perioadele restante, așa cum figurează ea, cu zero de sus până jos, 

important documentul să fie ajuns în custodia noastră și înregistrat, atunci la 

următoarea ședință, deja nu mai există nicio scuză pentru aplicarea 

respectivelor sancțiuni. Și eu susțin, stimați colegi, și rog să mă sprijiniți pe 

mine, ca prin consens să adoptăm această decizie, dacă sunteți de acord. Dna 

Viziru Sunteți de acord? 

 

– Nu. 

 

– Am înțeles. Vă rog, dna Curnic.  

 

– Eu chiar aș putea motiva din ce cauză eu am solicitat pentru a acorda un 

termen. În comparație cu furnizorii de servicii media, care, ca urmare a 

monitorizării, unde s-a depistat favorizare, s-au depistat încălcări mult mai 

grave, au primit avertizare publică și aici, pentru neprezentarea unui raport, 

5000 de lei amendă. 

 

– Da, dacă pui pe cântar. 

 

– Eu înțeleg, dar prevede legea.  

 

– Regulamentul CEC-ului, dar nu Codul. 

 



Procesul-verbal nr.9 al ședinței publice a CA din 15 februarie 2019, ora 14.00 

 

 

Pagina 34 din 36 

 

L. VIZIRU: 

 

D. VICOL: 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

– Codul nostru prevede. 

 

– Stimați colegi, până la urmă, latura subiectivă sau justificativă este corectă. 

Acolo nu presupune pentru neprezentarea informației avertizare publică, dar, 

ținând cont de faptul că noi trebuie să ținem cont nu doar de litera legii, dar și 

de spiritul legii, considerăm că este prin consens adoptarea unei asemenea 

decizii, fiindcă, repet încă o dată, o decizie cu privire la sancțiune cu caracter 

pecuniar poate fi luată oricând. Și dacă în cazul unor anumitor furnizori de 

servicii media, cu anumite mici abateri, am considerat că ne rezumăm la 

atenționări și nu trecem la avertizare publică, și aici trebuie să menținem 

aceeași ștachetă și am acordat un timp suplimentar, pentru ziua de luni, prin 

consens. Și să nu fie, stimați colegi, interpretat acest lucru ca o ofensă adusă 

muncii oricui. Eu înțeleg, că nu este nimic personal, totul ține de corectitudinea 

exercitării, cum a zis și dna Curnic, avem și noi obligațiuni și la aceasta făcea 

referință și dna Viziru. Rog ca respectivii furnizori de servicii media să 

înțeleagă acest lucru adecvat. Să nu fie considerat acest lucru ca exces de zel 

din partea noastră. Deci, stimați colegi, prin consens, am acordat timp până luni 

la ora 17.00 pentru respectivii furnizori de servicii media. Mulțumim foarte 

mult.   

 

CONSILIUL AUDIOVIZUALULUI 

DECIDE: 

1. A lua act de Raportul privind volumul de emisie electorală (spoturi, dezbateri și materiale 

electorale difuzate în cadrul rubricilor special create pentru reflectarea campaniei electorale) și difuzarea 

spoturilor de educație electorală și informare a alegătorilor/ reprezentaților/ participanților la alegerile 

parlamentare și referendumul republican din 24 februarie 2019 plasată de către furnizorii de servicii 

media în perioadele: 21-27 ianuarie 2019 și 28 ianuarie – 03 februarie 2019. 

2. Raportul privind volumul de emisie electorală (spoturi, dezbateri și materiale electorale 

difuzate în cadrul rubricilor special create pentru reflectarea campaniei electorale) și difuzarea spoturilor 

de educație electorală și informare a alegătorilor/ reprezentaților/ participanților la alegerile 

parlamentare și referendumul republican din 24 februarie 2019 plasată de către furnizorii de servicii 

media în perioadele: 21-27 ianuarie 2019 și 28 ianuarie – 03 februarie 2019 și anexele acestuia sunt 

parte integrantă a prezentei decizii.  

3. Controlul asupra executării prezentei decizii îl exercită Direcția licențiere și autorizare.  

4. Prezenta decizie va fi publicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova și pe pagina web 

a CA. 

ANEXĂ: DECIZIA nr. 9/28 din 15 februarie 2019 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



Procesul-verbal nr.9 al ședinței publice a CA din 15 februarie 2019, ora 14.00 

 

 

Pagina 35 din 36 

 

ORDINEA DE ZI: CHESTIUNEA  nr. 3 

Cu privire la mediatizarea unei campanii sociale  

 

N. DASTIC:  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

D. VICOL: 

 

C. ZARA, 

reprezentantul 

Consiliului 

Concurenței: 

 

 

 

 

 

 

 

D. VICOL: 

 

V. COJOCARU: 

 

D. VICOL: 

 

D. CURNIC: 

 

 

D. VICOL: 

 

 

 

 

– Consiliul Concurenței a înaintat Consiliului Audiovizualului demersul din 04 

februarie 2019, prin care a solicitat suportul CA în vederea mediatizării, cu titlu 

gratuit, în serviciile de televiziune și radiodifuziune sonoră ale furnizorilor de 

servicii media audiovizuale aflați în jurisdicția Republicii Moldova a 3 spoturi 

informative: despre activitatea autorității și semnalarea neregulilor, realizate în 

limbile română și rusă, și cu privire la data-limită de raportare a ajutorului de 

stat, realizat în limba română. 

Perioada de mediatizare: 18 februarie – 31 martie 2019. 

Solicitarea vine întru implementarea prevederilor Legii concurenței nr. 

183 din 11.07.2012, în partea ce ține de promovarea culturii concurențiale, și 

prevederilor Legii nr. 139 din 15.06.2012 cu privire la ajutorul de stat, conform 

cărora furnizorii de ajutor de stat urmează să raporteze Consiliului Concurenței 

toate ajutoarele de stat acordate în perioada anului 2018, până în data de 31 

martie 2019. 

Luând în considerare faptul că Consiliul Concurenței a prezentat doar 

varianta video a spoturilor, se propune spre mediatizare spoturile respective 

doar în serviciile de televiziune ale furnizorilor de servicii media audiovizuale 

aflați în jurisdicția Republicii Moldova. 

 

Se vizualizează spoturile. 

 

– Reprezentantul Consiliului Concurenței, vă oferim cuvântul. Vă rog să vă 

prezentați pentru procesul-verbal. 

 

 

 

– Stimate dle președinte, stimați membri ai Consiliului Audiovizualului, 

Consiliul Concurenței solicită respectuos suportul Dvs. în mediatizarea acestor 

două spoturi, unul pentru perioada 18 februarie – 31 martie, în ceea ce ține de 

raportarea ajutoarelor de stat, pentru a informa toți furnizorii despre acest 

termen, și a le reitera, și altul până în perioada de 31 decembrie, fiindcă este un 

spot general, informativ despre, în special, modalitățile de semnalare a 

neregulilor către Consiliul Concurenței. Vă mulțumim anticipat.  

 

– Și noi Vă mulțumim. Dna Cojocaru, Vă rog. 

 

– Eu nu vreau, ca atare, nimic deosebit să spun. Susțin.  

 

– Stimați colegi, alte propuneri sunt? Vă rog, dna Curnic. 

 

– În fond, este o campanie socială care am susținut-o și anul trecut și propun 

susținerea acesteia.  

 

– Sunt alte opinii? Nu sunt. Și eu mă raliez opiniei colegilor mei, fiindcă este un 

lucru deosebit de util și vom trece la supunerea votului propunerile care au fost 

făcute. Stimați colegi, cine este de a admite demersul nr. PRP-02/16-193 din 04 

februarie curent al Consiliului Concurenței și a recomanda furnizorilor de 

servicii media audiovizuale difuzarea, cu titlu gratuit, a 2 spoturi informative: 



Procesul-verbal nr.9 al ședinței publice a CA din 15 februarie 2019, ora 14.00 

 

 

Pagina 36 din 36 

 

 

 

 

 

 

AU VOTAT: 

 

 

Notă: 

 

D. VICOL: 

despre activitatea autorității și semnalarea neregulilor, realizat în limbile 

română și rusă, și cu privire la data limită de raportare a ajutorului de stat, 

realizat în limba română, pentru perioada: 18 februarie – 31 martie și, respectiv, 

18 martie – 31 decembrie 2019, rog să votăm: 

 

PRO – (6) – D. VICOL, T. BURAGA, V. COJOCARU, D. CURNIC, Iu. 

ROȘCA și L. VIZIRU. 

 

Membrul CA, dna O. GUŢUŢUI, a lipsit în momentul votării. 

 

– Vă mulțumesc. Și Dvs. Vă urăm succes. 

 

CONSILIUL AUDIOVIZUALULUI 

DECIDE: 

1. A admite demersul nr. PRP-02/16-193 din 04 februarie 2019 al Consiliului Concurenței (PRO 

– (6) – D. VICOL, T. BURAGA, V. COJOCARU, D. CURNIC, Iu. ROȘCA și L. VIZIRU). 

1.1. A recomanda furnizorilor de servicii media audiovizuale difuzarea, cu titlu gratuit,  a 2 

spoturi informative: despre activitatea Consiliului Concurenței și semnalarea neregulilor (durata: 50 

sec.), realizat în limbile română și rusă, perioada de mediatizare: 18 februarie – 31 decembrie 2019; și 

cu privire la data-limită de raportare a ajutorului de stat (durata: 10 sec.), realizat în limba română, 

perioada de mediatizare: 18 februarie – 31 martie 2019 (PRO – (6) – D. VICOL, T. BURAGA, V. 

COJOCARU, D. CURNIC, Iu. ROȘCA și L. VIZIRU). 

1.2. Materialele video vor fi puse la dispoziția furnizorilor de servicii media audiovizuale de 

Consiliul Concurenței. 

2. Controlul asupra executării prezentei decizii îl exercită Direcția generală licențiere, autorizare 

și monitorizare. 

3. Prezenta decizie va fi publicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova și pe pagina web a 

Consiliului Audiovizualului. 

ANEXĂ: DECIZIA nr. 9/29 din 15 februarie 2019 

 

 

Președintele ședinței a constatat că ordinea de zi  

a fost epuizată şi a declarat şedinţa închisă. 

 

 

 

 

PREŞEDINTELE 
Consiliului Audiovizualului       Dragoș VICOL 


