
CONSILIUL  

AUDIOVIZUALULUI 

AL REPUBLICII MOLDOVA 

THE AUDIOVISUAL  

COUNCIL OF THE  

REPUBLIC OF MOLDOVA 

MD-2012, Chișinău, str. V. Pârcălab nr. 46 

Tel. : (+373 22) 27-75-51, fax: (+373 22) 27-74-71 

e-mail: office@consiliuaudiovizual.md 

https://consiliuaudiovizual.md  

MD-2012, Chisinau, V. Parcalab str. , № 46 

Tel: (+373 22) 27-75-51, fax: (+373 22) 27-74-71  

e-mail: office@consiliuaudiovizual.md 

https://consiliuaudiovizual.md  

 

 

 

 

PROCESUL-VERBAL nr. 45 
al ședinței publice a Consiliului Audiovizualului 

din 21 noiembrie 2022, ora 12:30 

 

Mun. Chişinău,  

Consiliul Audiovizualului,  

bir. 203, Sala de ședințe  

 

TOTAL MEMBRI AI ŞEDINŢEI : 

TOTAL DECIZII APROBATE : 

ANEXE:  

6 

1 

Decizia CA 349 
   

PREŞEDINTA: Liliana VIȚU-EȘANU 
  

MEMBRI PREZENȚI: 

 

Tatiana CRESTENCO, Orest DABIJA, Ruslan MIHALEVSCHI 

(prezent on-line), Eugeniu RÎBCA, Larisa TUREA. 
  

MEMBRI ABSENŢI: Ana GONȚA 

SAC: Olimpiada MORARU 

Tatiana EFTODI 
  

SJ: 
 

Grigore CHIȚANU 

INVITAȚI: Fulga Grabovski, avocată.  

 

 

ORDINEA DE ZI: 

 

NR. 

CRT. 
DENUMIREA CHESTIUNII 

RESPONSABIL 

DE 

PREGĂTIRE 

RAPORTOR 

1.  

Cu privire la examinarea rezultatelor monitorizării 

serviciului media audiovizual de televiziune „Jurnal 

TV” urmare a petiției dlui Vitalie Grabovschi 

DCSMA V. STEȚCAIA 

 

 

L. VIȚU-EȘANU: 

 

 

 

AU VOTAT: 

 

 

L. VIȚU-EȘANU: 

– Bună ziua. Suntem 6 membri prezenți la ședință. Constat caracterul 

deliberativ al ședinței. Cine este pentru deschiderea ședinței, rog să 

votăm?  

 

PRO – (6) UNANIM – L. VIȚU-EȘANU, T. CRESTENCO, 

O. DABIJA, R. MIHALEVSCHI, E. RÎBCA și L. TUREA. 

 

– 6 voturi – Pentru. Cine este pentru aprobarea Ordinii de zi? 

mailto:office@consiliuaudiovizual.md
https://consiliuaudiovizual.md/
mailto:office@consiliuaudiovizual.md
https://consiliuaudiovizual.md/


Procesul-verbal nr. 45 al ședinței publice a CA din 21 noiembrie 2022, ora 12:30 

 

 

Pagina 2 din 22 

 

AU VOTAT: 

 

 

L. VIȚU-EȘANU: 

 

PRO – (6) UNANIM – L. VIȚU-EȘANU, T. CRESTENCO, 

O. DABIJA, R. MIHALEVSCHI, E. RÎBCA și L. TUREA. 

 

– 6 voturi – Pro. Vreau să menționez că noi continuăm examinarea unui 

subiect pe care urma să-l examinăm vinerea trecută, dar, la solicitarea 

unei părți, am amânat pentru astăzi: Cu privire la examinarea 

rezultatelor monitorizării serviciului media audiovizual de televiziune 

„Jurnal TV” urmare a petiției dlui Vitalie Grabovschi. 

 
 

 

ORDINEA DE ZI: CHESTIUNEA  nr. 1 

Cu privire la examinarea rezultatelor monitorizării serviciului media 

audiovizual de televiziune „Jurnal TV” urmare a petiției dlui Vitalie 

Grabovschi  

 

V. STEȚCAIA:  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

– La 04 octombrie 2022, Consiliul Audiovizualului al Republicii 

Moldova (în continuare – CA) a recepționat petiția dlui Vitalie 

Grabovski prin care invocă faptul că Întreprinderea cu Capital Străin 

„Reforma Art” SRL, fondatoarea serviciului media audiovizual de 

televiziune „Jurnal TV”, a comis încălcarea prevederilor art. 13 alin. 

(1) lit. a), b), alin. (4), alin. (5) lit. a), lit. c), alin. (6) lit. b), art. 17 alin. 

(3) din Codul serviciilor media audiovizuale al Republicii Moldova  

nr. 174/2018 (în continuare – CSMA), ale art. 11 alin. (2) lit. c) din 

CSMA, în coroborare cu prevederile pct. 36 din Regulamentul privind 

conținuturile audiovizuale. 

Astfel, în petiție, colonelul Vitalie Grabovski, șef al Direcției 

Situații Excepționale a mun. Chișinău, susține că a fost calomniat în 

cel mai grosolan mod de postul de televiziune „Jurnal TV”, calomnie 

constatată și sancționată de instanța de judecată. Prin urmare, 

contravenientul, patronul „Jurnal TV” Valentin Butnaru, nu se supune 

hotărârii judecătorești și continue nestingherit activitatea de 

calomniere împotriva victimei sale și își coalizează întreaga presă 

locală și chiar internațională în scopul său meschin de a scăpa de 

răspundere contravențională și a modifica legea în favoarea sa. 

Prin urmare, acțiunile lui Valentin Butnaru cad sub incidența 

normelor privind conflictul grav de interese stipulat la art. 11 alin. (2) 

lit. c) din CSMA, în coroborare cu prevederile pct. 36 din 

Regulamentul privind conținuturile audiovizuale. 

Potrivit petiționarului, catalogarea sa drept „fost polițist”, în 

toate edițiile de știri ce reflectă cazul Vitalie Grabovski, este o formă 

de discriminare care are menirea de a forma o opinie tendențioasă a 

publicului.  

În acest context, petiționarul solicită CA examinarea 

următoarelor emisiuni cu caracter informativ difuzate de serviciul 

media audiovizual de televiziune „Jurnal TV”, în cadrul cărora a fost 

vizat:  

- - Jurnalul orei 19:00 din 28.07.2022; 

- - Jurnalul orei 19:00 din 29.07.2022 (min. 08:54); 

- - Patrula Jurnal TV din 31.07.2022 (min. 07:30); 

- - Jurnalul orei 19:00 din 09.08.2022 (min. 04:20); 



Procesul-verbal nr. 45 al ședinței publice a CA din 21 noiembrie 2022, ora 12:30 

 

 

Pagina 3 din 22 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- - Jurnalul săptămânii din 13.08.2022 (min. 26:10). 

Tot în petiție se specifică faptul că sunt false informațiile, 

precum că „dosarul a ajuns pe masa judecătorilor după ce Jurnal TV 

a realizat o investigație vizând un ex-polițist ce ar fi implicat în 

contrabandă de țigări”, prezentate în programele sus-menționate, 

deoarece nu s-a respectat rigoarea și acuratețea în redactarea și 

prezentarea informațiilor, iar între subiectul abordat și înregistrările 

audio/video ce însoțesc comentariul nu există o conexiune reală. Or, în 

timp, emisiunile de știri prezintă rezultatul uni proces de judecată 

public, respectiv o hotărâre judecătorească ce beneficiază de 

prezumția de legalitate până la proba contrară, pe ecran apar 

inscripțiile: „Atac specific regimurilor autoritare” și „Abuz împotriva 

Jurnal TV” – un polițist a cerut ca postul nostru de televiziune să fie 

lipsit de dreptul de a activa timp de un an”. 

De asemenea, mențiunea din știri precum că „invocând 

încălcarea art. 70 al Codului contravențional, polițistul a recomandat 

instanței să dea în judecată lipsirea postului nostru de televiziune de 

dreptul de a desfășura activitatea pe termen de 1 an” este una falsă, 

fapt demonstrat prin conținutul hotărârii judecătorești vizate, ce 

infirmă informația furnizată sub forma unei știri, or, instanța a admis 

propunerea agentului constatator care a întocmit procesul-verbal cu 

privire la contravenție privind lipsirea administratorului „Reforma 

ART” SRL, Valentin Butnaru, de dreptul de a ocupa funcții de 

răspundere în cadrul întreprinderilor de radio și televiziune pentru un 

termen de 6 luni.  

În context, Vitalie Grabovschi solicită examinarea tuturor 

programelor audiovizuale cu caracter informativ enumerate mai sus, 

sub aspectul prevederilor art. 17 alin. (3), art. 13 alin. (1) lit. a) și b), 

alin. (4), alin. (5) lit. a) și c), alin. (6) lit. a) și b), art. 11 alin. (2) din 

CSMA, prevederi argumentate în petiție, precum și sancționarea 

serviciului media audiovizual de televiziune „Jurnal TV” prin prisma 

art. 84 alin. (9) și alin. (101) din CSMA, aplicată pentru fiecare 

program în parte (5 la număr), și obligarea furnizorului de servicii 

media ÎCS „Reforma ART” SRL de a prezenta rectificările necesare 

sub aspectul dezmințirii informațiilor false indicate la pct. 1 al 

prezentei petiții.  

Tot aici este de menționat că la data de 07 noiembrie 2022, dna 

Fulga Grabovski, reprezentanta dlui Vitalie Grabovski, a informat CA 

despre faptul că, la data de 27 octombrie 2022, în cadrul programului 

audiovizual „Cabinetul din umbră”, ora 20:00, difuzat de „Jurnal TV”, 

moderatorul Vitalie Călugăreanu a adus din nou în discuție cauza 

contravențională în care dl Grabovski are statut de victimă, fără a fi 

respectate prevederile art. 13 alin. (6) lit. a), alin. (7) din CSMA și art. 

11 alin. (2) lit. c) din CSMA, în coroborare cu prevederile pct. 36 din 

Regulamentul privind conținuturile audiovizuale. 

Prin scrisoarea nr. 178-R/22-E din 12.10.2022, ÎCS „Reforma 

ART” SRL, fondatoarea serviciului media audiovizual de televiziune 

„Jurnal TV”, a comunicat Consiliului Audiovizualului următoarele: 

„La baza petițiilor stau activitățile de mediatizare a unor 

scheme investigate de autorități: MAI, SPIA și Procuratura 

Anticorupție în privința a doi polițiști. Din materialele scurse în 



Procesul-verbal nr. 45 al ședinței publice a CA din 21 noiembrie 2022, ora 12:30 

 

 

Pagina 4 din 22 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

presă, s-a developat o posibilă implicare în aceste scheme și a lui 

Grabovski V., fost şef în organele poliției, anterior superior al celor 

doi, numele căruia era vociferat de cei doi figuranți în cadrul unor 

convorbiri, precum și la ei făcea referire oficial și un comisar al IP 

Dubăsari. 

Ca rezultat, respectând deontologia jurnalistică și cadrul legal, 

lui Grabovski V. i-a fost solicitată poziția pe marginea acestor 

investigații, precum și dacă el este implicat în acele scheme de 

contrabandă. Iniţial el a refuzat să facă declarații, fapt menționat 

într-un reportaj din 2021, ulterior a venit cu un comentariu ce a fost 

comunicat în cadrul unui alt reportaj tot din 2021. 

Nu a fost vorba despre un „atac” asupra lui Grabovski V., după 

cum acesta niciodată nu a fost acuzat de noi de comiterea de 

infracțiuni, ci doar numele lui a fost menționat în contextul 

investigației jurnalistice în privința altor doi polițiști.  

Mai remarcam că noi, ca și entitate juridică și ca post de 

televiziune, tot suntem parte a realității obiective și avem dreptul să 

ne constituim ca subiecte de știri, în condițiile în care am identificat 

un act emanat de la o autoritate publică, de stat, instanță de judecată, 

care ne limitează posibilitatea de a funcționa și reprezintă în sine un 

atac inadmisibil asupra liberații de exprimare”.  

În conformitate cu prevederile art. 75 alin. (4) lit. a) și art. 83 

alin. (3) lit. c) din CSMA, CA a efectuat monitorizarea următoarelor 

programe audiovizuale informative difuzate de serviciul media 

audiovizual de televiziune „Jurnal TV” prin prisma celor invocate în 

petiția dlui Vitalie Grabovski: 

 - Jurnalul orei 19:00 din 28.07.2022; 

 - Jurnalul orei 19:00 din 29.07.2022; 

 - Patrula Jurnal TV din 31.07.2022; 

 - Jurnalul orei 19:00 din 09.08.2022; 

 - Jurnalul săptămânii din 13.08.2022. 

 

Rezultatele monitorizării au atestat următoarele:  

 

1. În data de 28 iulie 2022, în programul informativ „Jurnalul orei 

19:00” a fost difuzat subiectul  „Atac specific regimurilor autoritare”, 

în care se relatează despre faptul că proprietarul serviciului media 

audiovizual de televiziune „Jurnal TV” și realizatorul emisiunii 

„Vânturile, Valurile”, Val Butnaru, a fost sancționat cu amendă în 

mărime de 4 500 de lei și lipsit de dreptul de a practica activități în 

televiziune și radio pe o durată de șase luni, decizie luată de 

magistratul Judecătoriei Buiucani, Elena Ungureanu.  

În debutul subiectului moderatoarea anunță că decizia ar fi: 

„Decizie judiciară fără precedent în istoria jurnalisticii din 

Moldova!”. 

Pe marginea acestei decizii, luată de către magistratul judecătoriei 

Chișinău, sediul Buiucani, s-a expus juristul „Jurnal TV”, Dumitru 

Pavel, care a numit-o drept ilegală. În acest context, s-a expus și 

juristul „Jurnal TV”, Dumitru Pavel, care a numit această decizie drept 

una ilegală. S-a mai expus și directorul Asociației Presei 

Independente, Petru Macovei, cât și directoarea Centrului pentru 



Procesul-verbal nr. 45 al ședinței publice a CA din 21 noiembrie 2022, ora 12:30 

 

 

Pagina 5 din 22 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jurnalism Independent, Nadin Gogu, care, de asemenea, au numit 

această decizie una abuzivă. 

Astfel, în contextul celor relatate în cadrul subiectului 

monitorizat, s-a atestat că au fost prezentate opiniile persoanelor care 

s-au arătat revoltate de decizia judecătorească, calificând-o drept una 

abuzivă și ilegală. În știre nu au fost reflectate argumentele invocate 

de judecătoarea Elena Ungureanu în favoarea deciziei pe care a luat-o, 

astfel poziția unei părți aflate în conflict fiind lipsă în materialul 

jurnalistic. La fel, lipsește poziția dlui V. Grabovski, parte vizată și 

autorul adresării la Inspectoratul Buiucani. 

Astfel, este de menționat că atunci când problema ajunge în 

dezbatere publică, prezentarea echilibrată a diferitor opinii, în special 

a celor vizați, este necesară. Prezentarea principalelor puncte de 

vedere aflate în opoziție contribuie la asigurarea informării corecte a 

consumatorilor de servicii media audiovizuale. 

Prin urmare, sunt relevante prevederile art. 13 alin. (6) lit. a) 

din CSMA, care stipulează: „În cadrul programelor audiovizuale de 

știri și de dezbateri, de informare în probleme de interes public, de 

natură politică, economică, socială sau culturală trebuie sa fie 

respectate următoarele cerințe: a) asigurarea imparțialității, 

echilibrului și favorizarea liberei formări a opiniilor, prin prezentarea 

principalelor puncte de vedere aflate în opoziție, în perioada în care 

problemele sânt în dezbatere publică”. 

 

2. În cadrul programului informativ „Jurnalul orei 19” din 29 

iulie 2022, a fost difuzat subiectul „Deputați: Este o decizie 

rușinoasă” despre opiniile unor deputați cu privire la decizia 

Judecătoriei Chișinău care l-a sancționat pe Valentin Butnaru, 

administratorul ÎCS „Reforma Art” SRL, cu 4500 lei și l-a lipsit de 

dreptul de a practica activități în televiziune și radio pe o durată de 6 

luni, în urma unei investigații realizate de „Jurnal TV”. 

Astfel, unii deputați din partea PAS susțin că hotărârea 

Judecătoriei Chișinău în privința „Jurnal TV” este o rușine pentru 

întregul sistem judecătoresc, iar astfel de cazuri lezează drepturile și 

libertățile jurnaliștilor. 

Pe marginea subiectului s-a expus și deputatul socialist, 

Corneliu Furculiță, care a declarat că „este îngrijorător faptul când se 

atentează la activitatea unei instituții media”, iar deputatul din partea 

PP Șor, Petru Jardan, a menționat că „nu pune la îndoială 

profesionalismul lui Valentin Butnaru, dar orice funcție sau profesie 

presupune anumite linii roșii care nu trebuie depășite”. 

La sfârșitul subiectului, reporterul menționează că și ONG-

urile de media condamnă decizia judecătoarei Elena Ungureanu, 

contestată la Curtea de Apel de către „Jurnal TV”. 

Prin urmare, este de menționat că la realizarea subiectului 

nominalizat, furnizorul de servicii media a prezentat mai multe opinii 

care au criticat decizia luată de judecătoarea Elena Ungureanu de la 

Judecătoria Chișinău cu privire la sancționarea administratorului 

„Jurnal TV”, Valentin Butnaru, fără reflectarea textului deciziei și/sau 

a argumentelor invocate de judecătoare.  

În acest sens, sunt relevante prevederile art. 13 alin. (6) lit. a) 



Procesul-verbal nr. 45 al ședinței publice a CA din 21 noiembrie 2022, ora 12:30 

 

 

Pagina 6 din 22 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

din CSMA. 

3. Rezultatele monitorizării au atestat că la data de 31 iulie 2022, 

serviciul media audiovizual de televiziune „Jurnal TV” a difuzat, în 

programului informativ „Patrula Jurnal TV” de la ora 19:00:00, un 

subiect în care se relatează despre decizia Judecătoriei Buiucani de a-l 

sancționa pe proprietarul „Jurnal TV” și jurnalistul Val Butnaru cu o 

amendă de 4500 de lei și privarea dreptului de a practica activitate 

jurnalistică la radio și televiziune pe durata de 6 luni. 

       În cadrul acestui program audiovizual a fost mediatizat subiectul 

privind sancționarea administratorului ÎCS „Reforma ART” SRL, 

fondatoarea serviciul media audiovizual de televiziune „Jurnal TV”, în 

cadrul căruia din nou se atestă lipsa principalelor puncte de vedere 

aflate în opoziție. În acest context, sunt relevante prevederile art. 13 

alin. (6) lit. a) din CSMA. 

 

4. La data de 09 și 13 august 2022, în cadrul buletinului 

informativ „Jurnalul orei 19” a fost difuzat subiectul „Abuz semnalat 

de ONG-urile de media”. Chiar în debutul reportajului se spune că: 

„Organizațiile de media își reiterează îngrijorarea și condamnă 

utilizarea art. 70 din Cod contravențional – Calomnia, ca pârghie de 

intimidare a jurnaliștilor și subliniază că aceste precedente 

descurajează libertatea de exprimare”. 

La sfârșitul subiectul se face precizarea că „Grabovski este 

fostul șef al Inspectoratului de poliție Dubăsari, vizat într-o 

investigație Jurnal TV din iulie 2021, alături de alți doi polițiști, Ion 

Țarină și Alexei Vizdan, care ar fi implicați în contrabandă cu țigări. 

Invocând art. 70, polițistul a recomandat instanței de judecată lipsirea 

postului nostru de televiziune de dreptul de a desfășura activitatea pe 

un termen de un an”. 

Prin urmare, sunt relevante prevederile art. 13 alin. (6) lit. a) din 

CSMA. 

 

Astfel, urmare a rezultatelor monitorizării serviciului media 

audiovizual de televiziune „Jurnal TV”, s-a constatat că subiectul 

privind decizia magistratului Elena Ungureanu de la Judecătoria 

Chișinău, sediul Buiucani, prin care a dispus sancționarea 

proprietarului „Jurnal TV” Val Butnaru cu amendă de 4 500 de lei și 

privarea de dreptul de a ocupa funcții de răspundere în cadrul unei 

instituții media pe un termen de șase luni, nu a fost însoțit de 

prezentarea principalelor puncte de vedere aflate în opoziție. Au fost 

reflectate opiniile serviciului media audiovizual „Jurnal TV” și ale 

organizațiilor mass- media, în lipsa poziției celorlalte persoane vizate 

în subiecte – judecătoarea, polițiștii, reprezentanți ai  Inspectoratului 

Buiucani, precum și a dlui Vitalie Grabovski, care a oferit anterior un 

comentariu pentru „Jurnal TV”.   

Totodată, a fost monitorizat și programul audiovizual 

„Cabinetul din Umbra” din 27 octombrie 2022, invitatul căruia a fost 

șeful Inspectoratului General de Poliție, Viorel Cernăuțeanu.  

Pe parcursul programului au fost abordate mai multe subiecte 

legate de protestele organizate de Partidul Politic ȘOR, despre rolul 

crizei energetice în cazul infracțiunilor, despre situația actuală privind 



Procesul-verbal nr. 45 al ședinței publice a CA din 21 noiembrie 2022, ora 12:30 

 

 

Pagina 7 din 22 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

dosarele deschide pe numele unor persoane aflate în căutare, despre 

acțiunile liderului „Partidului Regiunilor” Alexandr Kalinin, care se 

află la moment în Donbass și susține Federația Rusă, precum și despre 

cazurile unor foști și actuali polițiști din sistem.  

Printre întrebările moderatorului Vitalie Călugăreanu, s-a 

regăsit și următoarea: „Vreau să vă mai întreb despre un polițist. S-a 

discutat în spațiul public cazul nostru, nu putem să zicem că este doar 

cazul nostru, pentru că a fost o lovitură împotriva presei în general. 

Alexandru Spoială, polițistul de la Buiucani, care a făcut acel demers 

pentru cercetarea și înlăturarea din administrație a directorului 

postului nostru de televiziune Val Butnaru. Care este situația, el 

lucrează în continuare, din câte înțeleg?”. 

Prin urmare, se atestă că discuția dintre moderator și șeful IGP 

a fost legată de „polițistul de la Buiucani, Alexandru Spoială, iar 

invitatul a oferit un răspuns bine distins, axat doar pe marginea acestui 

subiect. Totodată, în această scurtă secvența nu au fost prezentate alte 

nume ale persoanelor implicate în proces, și anume ale dl Vitalie 

Grabovski.  

Am recepționat și poziția „Jurnal TV”. Prin scrisoarea 208-

TV/22-E, „Reforma Art” SRL comunică următoarele: „Potrivit primei 

constatări privind programul informativ „Jurnalul orei 19:00” din 

28.07.2022, în cadrul căruia a fost difuzat subiectul „Atac specific 

regimurilor autoritare”, s-a indicat că sunt încălcate prevederile art. 

13 alin. (6), legat de prezentarea poziției judecătoarei Elena 

Ungureanu, accentuăm asupra lipsei acestei necesități, cât și mai ales 

imposibilitatea prezentării acestei poziții. Judecătoarea în cauză și-a 

expus poziția sa prin intermediul actului judecătoresc indicat, în 

cadrul căruia ea a decis lipsirea de drepturi pe dl Valentin Butnaru. 

Cât privește invocarea necesității prezentării poziției dlui 

Grabovski, vrem să reamintim că știrea a avut ca obiect actul 

judecătoresc, dezmățul judecătoresc, abuzul judiciar și aplicarea total 

eronată a legii. 

Potrivit celei de-a doua constatări, „Jurnalul orei 19:00” din 

29.07.2022, când a fost difuzat subiectul „Deputați: Este o decizie 

rușinoasă”, considerăm că o așa abordare nu-și poate găsi 

fundamentarea, deoarece reportajul vizat întrunește toate elementele 

unei prezentări echidistante a subiectului, a tentării inadmisibile 

asupra libertății de exprimare a unui jurnalist, exprimată într-n act 

judecătoresc. 

În acest sens, nu sunt relevante prevederile art. 13. Alin. (6) lit. 

a) din CSMA. 

Potrivit celei de-a treilea constatări, vă comunicăm că nu 

putem fi de acord cu acest enunț vădit neîntemeiat. De la început, 

accentuăm că nu se face referire la faptul a cui poziție nu a fost 

prezentată, or, aceasta ne face dificilă apărarea de această insinuare, 

atestând elementele unei acuzații abstracte, formale din partea 

autorității. 

În cea de a patra constatare se referă la faptul că la data de 09 

și 13 august, în cadrul buletinului informativ „Jurnalul orei 19” a fost 

difuzat subiectul „Abuz semnalat de ONG-urile de media”. 

Considerăm că este vorba de o nelămurire la mijloc, dat fiind că 



Procesul-verbal nr. 45 al ședinței publice a CA din 21 noiembrie 2022, ora 12:30 

 

 

Pagina 8 din 22 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

L. VIȚU-EȘANU: 

 

F. GRABOVSKI, 

Avocată: 

 

L. VIȚU-EȘANU: 

 

 

F. GRABOVSKI, 

Avocată: 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

L. VIȚU-EȘANU: 

 

Gr. CHIȚANU: 

 

 

 

 

 

 

F. GRABOVSKI, 

Avocată: 

 

 

 

 

V. STEȘCAIA: 

 

reportajele nu s-au referit la activitatea vreunui polițist, ci s-a referit 

la declarațiile organizațiilor de media care condamnă aplicarea art. 

70 din Codul contravențional în raport cu activitatea jurnaliștilor. 

Constatările indicate de autorul raportului de monitorizare se 

referă la insinuarea obligației noastre de a expune toate punctele de 

vedere aflate în opoziție, doar că aceste constatări nu sunt prezentate 

de lege și nici nu sunt obligatorii. Astfel, nu va fi posibil de realizat 

niciun material informativ, iar cerințele legale aferente prezentării 

principalelor puncte de vedere noi le-am respectat”. 

În asemenea mod, solicităm adoptarea unei decizii de 

respingere a plângerii depuse de Vitalie Grabovski”. 

 

– Întrebări către raportor? Dna Grabovski, vă oferim cuvântul. 

 

 

– Mulțumesc. Aș vrea să știu dacă este prezent cineva din partea … 

 

– Cred că se limitează la scrisoare. Nu e nimeni pe fir? Nu este 

nimeni. Noi i-am informat în scrisoare că pot să participe. 

 

 

– Am văzut aceste obiecții și raportul cu 5 minute înainte de a veni în 

această ședință. Mi-am făcut unele notițe cu privire la obiecțiile 

„Jurnal”-ului, după care voi expune pledoariile. Înainte de aceasta, o 

să vă rog să anexați la materialele dosarului, am acest Extras din 

Registrul de Stat al persoanelor juridice. Este o probă în dosar, unde se 

arată foarte clar că unicul administrator al SRL „Reforma Art” este 

Valentin Butnaru, că dl Buraga nu figurează nicicum în organele de 

administrare ale acestei persoane juridice, care este participant la 

prezenta procedură administrativă. În acest context, am o întrebare de 

precizare, că am văzut că toate sunt semnate de dl Buraga. Dumnealui 

are vreo calitate în această procedură administrativă, el reprezintă SRL 

„Reforma Art” sau pe dl Butnaru? 

 

– Dle Chițanu, vă rog. 

 

– Stimați membri, noi avem dosarul titularului licenței de emisie 

„Reforma Art”, unde e menționat că reprezentantul „Reforma Art” în 

raport cu Consiliul Audiovizualului pe procedură este dl director 

Adrian Buraga. Conform Codului administrativ, la solicitare, poate fi 

prezentată procura. Noi am considerat că este inoportun să fie 

solicitarea respectivă de a prezenta o procura suplimentară, deoarece 

la dosarul titularului de licență este menționat că dl Buraga este … 

 

– Ok. Și ultima întrebare de precizare. În acest raport v-am mai trimis 

și o scrisoare suplimentară. Nu am văzut rezultatul controlului vizavi 

de art. 17 alin. (3) și art. 11 alin. (2) lit. c) din Cod, invocate în petiție. 

Aș putea să văd și rezultatele acestui control? 

 

– V-am oferit un răspuns chiar astăzi. 

 



Procesul-verbal nr. 45 al ședinței publice a CA din 21 noiembrie 2022, ora 12:30 

 

 

Pagina 9 din 22 

 

F. GRABOVSKI, 

Avocată: 

 

V. STEȘCAIA: 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

F. GRABOVSKI, 

Avocată: 

 

 

V. STEȘCAIA: 

 

F. GRABOVSKI, 

Avocată: 

 

 

 

 

L. TUREA: 

 

F. GRABOVSKI, 

Avocată: 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

– Nu am văzut, nu este pe poșta mea electronică. Spuneți acum. 

 

– Am indicat că a fost aplicată doar sancțiunea art. 13 alin. (6) lit. a), 

din considerentul că în cadrul subiectului s-a atestat doar lipsa 

principalelor puncte de vedere aflate în opoziție. Ce ține de 

prevederile art. 11 alin. (2) lit. c), în coroborare cu pct. 36 din 

Regulamentul serviciilor media audiovizuale, nu avem o confirmare 

că dl Valentin Butnaru este moderatorul, realizatorul programelor 

audiovizuale informative. Cu atât mai mult că la sfârșitul buletinului 

informativ, dl Butnaru nu figurează nici ca moderator, nici ca 

realizator de emisiuni. Cu privire la art. 17 din CSMA, acest articol nu 

a fost aplicat, dat fiind faptul că e vorba despre dezinformare. În 

programele monitorizate, numele dlui Vitalie Grabovski figurează 

doar în calitate de „ar fi învinuit” sau „ar fi implicat” în contrabandă. 

Nu este formulat cu certitudine că dumnealui figurează în careva 

acțiuni de contrabandă. 

 

– Să înțeleg că nu a fost constatată dezinformarea, încălcarea art. 17 

alin. (3)? Deci, va fi respins acest capăt de cerere?  

 

– Cred că da. 

 

 

– Vizavi de această ultimă afirmație a dnei Stețcaia, precum că dl 

Grabovski nu este învinuit direct de careva implicări în acțiuni ilegale, 

am scris foarte clar în petiție. Dacă în majoritatea buletinelor figurează 

această afirmație la forma nehotărâtă, precum că …  

 

– Condiționată. 

 

 

– Nu este niciun condiționat, este o formă nehotărâtă, este o bârfă. „Ar 

fi” nu înseamnă nimic, nici că este implicat, nici că nu este. Dar în 

titlul unei știri întotdeauna înseamnă că omul este implicat, mai ales 

când se fac insinuări la existența unor dosare penale. Dar în unul din 

buletine este redat, nu știu cât de atent a monitorizat dna Stețcaia, dar 

este redată însăși fraza că dl „a fost implicat”. Este vorba de „Jurnalul 

săptămânii” din 13 august 2028 (anul e citat conform prezentării dnei 

F. Grabovski), unde se spune: „Dosarul a ajuns pe masa magistraților 

după ce „Jurnal TV” a realizat o investigație despre un ex-polițist 

care a fost implicat în contrabanda cu țigări”. Deci, se repetă 

informația „mot à mot” din buletinele de știri din iulie 2021, pentru 

care a fost sancționat dl Valentin Butnaru pentru răspândirea 

informațiilor false.  

 

În continuare, o să vă aduc contraargumentele noastre la 

poziția „Jurnal TV” vizavi de încălcarea art. 13, cu care ei nu sunt 

de acord: 

 

 Putem doar constata, ca fiind parte interesată, poziția „Jurnal 



Procesul-verbal nr. 45 al ședinței publice a CA din 21 noiembrie 2022, ora 12:30 

 

 

Pagina 10 din 22 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

TV” privind interdicția discutării unui act judecătoresc, din moment ce 

anume aceasta ei fac în toate reportajele ce fac obiectul petiției. 

Tocmai aceasta este esența interdicției de la art. 11 alin. (2) lit. c) din 

CSMA, în coroborare cu dispoziţiile pct. 36 din Regulamentul privind 

conținuturile audiovizuale – că nu se poate discuta o cauză, un proces, 

o hotărâre înainte de pronunțarea unei hotărâri irevocabile. Este 

interdicţia justiţiei mediatice, condamnată de autorităţi, societate şi 

legiferată de Parlament. Interdicţie ce trebuie respectată şi sancţionată 

în prezenta procedură. Este tot ce ne dorim. 

Faptul că cei vizați în petiție – SRL „Reforma Art” –  nu este 

de acord cu hotărârea, cu modul de pronunțare a acesteia, poate fi 

discutat doar în procedura de contestare, de recurs, la fel instituită prin 

lege. Care este necesitatea discutării acestui act – public, la propria 

televiziune, de către patronul învinuit în acest proces? Formarea 

opiniei publice? Presiunea mediatică asupra justiției? 

Dl Buraga afirmă că a fost prezentată opinia diferitor 

specialiști. Aș vrea să numească concret măcar un specialist în 

domeniul juridic care s-ar fi expus în acele reportaje, în afară de 

propriul avocat al dlui Butnaru. 

De asemenea, dl Buraga afirmă că ei nu au acuzat pe nimeni 

de nimic. Serios? Dar titlurile acelea scandaloase cu „Atac specific 

regimurilor autoritare” și „Abuz împotriva Jurnal TV”, afirmaţiile cu 

privire la implicarea directă a dlui Grabovski în afaceri ilegale cu 

contrabandă, nu sunt acuzaţii, în opinia „Jurnal TV”? Văd că nici în 

opinia Consiliului. 

Cum ar fi atunci să afirmăm aici, în şedinţă, sau pe reţelele de 

sociatlizare, că dl Butnaru a primit o sumă considerabilă pentru acest 

atac murdar în adresa dlui Grabovski? Cum ar fi să o facem la o 

televiziune naţională? 

Cât ptiveşte insinuarea precum că dl Grabovski ar fi abordat 

doar tangenţial în reportajele vizate, este evidentă netemeinicia 

acesteia, dar fiind faptul că totul a pornit de la plângerea dlui 

Grabovski pe acţiunile ilicite ale SRL „Reforma Art” și ale dlui 

Butnaru.  

Nu poate fi reținut nici argumentul dlui Buraga privitor la 

faptul că furnizorul a prezentat principalele puncte de vedere aflate în 

opoziție, dat fiind faptul că nu am putut repera în reportajele cu pricina 

nici măcar un singur punct de vedere aflat în opoziție cu poziția 

„Jurnal TV”, a dlui Butnaru sau a avocatului său. Suntem siguri că 

nici dl Buraga nu a putut identifica un astfel de punct de vedere, din 

moment ce nu indică în referința sa nici măcar un singur exemplu în 

acest sens, ci se limitează la expunerea plenară şi expresii generale, 

inadmisibile într-un proces echitabil. 

 

Privind rezultatele controlului plenar și poziția noastră 

vizavi de această procedură administrativă: 

 

Din raportul prezentat, și după cum s-a expus azi dna Stețcaia, 

am înțeles că CA intenționează să sancționeze SRL „Reforma Art” 

doar pentru încălcarea art. 13 din CSMA, ignorând și permițându-i în 

continuare încălcarea principalelor norme invocate în petiție: art. 17 



Procesul-verbal nr. 45 al ședinței publice a CA din 21 noiembrie 2022, ora 12:30 

 

 

Pagina 11 din 22 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

alin. (3) – dezinformarea și art. 11 alin. (2) lit. c) din CSMA, în 

coroborare cu dispoziţiile pct. 36 din Regulamentul privind 

conținuturile audiovizuale, ce se referă la cel mai grav conflict de 

interese pe care poate să îl comită furnizorul de servicii media, și 

anume: lobarea propriilor interese, a intereselor angajaților sau 

patronului său, în propriile emisiuni, în care este reflectat subiectiv 

procesul de judecată în care sînt implicați direct aceștia.  

Aceasta din urmă este o încălcare gravă și extrem de simplu de 

probat, din punct de vedere juridic, pentru care legea prevede o 

pedeapsă foarte aspră, de pînă la privarea postului de licență. 

Deja m-am expus cu privire la opinia Consiliului referitor la 

neîncălcarea art. 17 alin. (3) din Cod. Doar o să reiterez membrilor 

Consiliului că această constatare a Consiliului ce urmează să fie 

prezentată în decizie vine în disonanță cu hotărârea de judecată pe care 

v-am prezentat-o dvs. După cum v-am spus, în aceste reportaje ce fac 

obiectul petiției de astă vară, este prezentată exact informația, mot à 

mot, din reportajele din 2021 pentru care avem o hotărâre 

judecătorească. Cel puțin în unul dintre acestea nu figurează expresia 

„ar fi”, ci „este”.  

Mai departe, o să mă refer la art. 11 – Cu privire la conflictul de 

interese. 

Așadar, instanța judecătorească a hotărât că persoana fizică cu 

funcție de răspundere, administratorul SRL „Reforma Art”, Valentin 

Butnaru, a săvârșit contravenția de calomnie în adresa petiționarului, 

răspândind cu bună știință, de la o televiziune de acoperire națională, 

informații false ce  lezează grav onoarea și demnitatea dlui Grabovski.  

Însă contravenientul nu se supune hotărârii judecătorești, ci își 

continuă nestingherit activitatea de linșaj și terorism mediatic, de 

sfidare a legii, încurajat fiind de lipsa de reacție din partea autorității 

publice responsabile cu gestionarea spațiului audiovizual, care are 

obligația să o curme. 

Acțiunile patronului „Jurnal TV” constituie un grav conflict de 

interese, care trebuie curmat și sancționat de CA. La a treia abatere de 

acest fel, „Jurnal TV” trebuia să fie privat de licență. Valentin Butnaru 

a comis fapta de 7 ori cel puțin, ceea ce înseamnă că „Jurnalu” trebuia 

să fie privat de licență de 2 ori deja. 

Însă Consiliul nu numai că nu a luat măsurile legale ce se 

impun, acesta refuză în continuare să aplice legea chiar la sesizarea 

directă a victimei, inventând metode noi de interpretare a legii (în 

speța art. 11 alin. (2) lit. c) din CSMA, în coroborare cu dispozițiile 

pct. 36 din Regulamentul privind conținuturile audiovizuale), care 

interzic programele audiovizuale realizate sau moderate de către 

persoane învinuite sau inculpate în care se discută aspecte legate de 

cazul personal aflat în cercetare sau pe rolul instanțelor de judecată. 

Așadar, în speță, administratorul SRL „Reforma Art”, căruia îi 

aparține postul de televiziune „Jurnal TV”, a realizat, anume el a 

realizat, și o să insistăm asupra acestui lucru – o serie de reportaje, 

prin persoane afiliate, pentru că dl Buraga este persoana afiliată dlui 

Butnaru, în sensul Codului civil, a realizat o serie de reportaje cu scop 

informativ, transmise cu regularitate și în prime-time, în care a relatat 

informații distorsionate, false și subiective cu privire la procesul de 



Procesul-verbal nr. 45 al ședinței publice a CA din 21 noiembrie 2022, ora 12:30 

 

 

Pagina 12 din 22 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

judecată în care este învinuit de săvârșirea unei fapte cu iz penal. 

Înțeleg că motivul pentru care CA intenționează să respingă 

acest capăt de cerere al dlui Grabovski constă în faptul că acele 

buletine ar fi fost realizate nemijlocit de către Adrian Buraga, 

directorul „Jurnal TV”, și nu de către patronul său, Valentin Butnaru. 

La acest capitol, vă aducem următoarele argumente. 

„Reforma Art” este o societate cu răspundere limitată, 

activitatea căreia este reglementată de Codul civil, Legea cu privire la 

societățile cu răspundere limitată, Cod administrativ, CSMA, 

Constituție, Cod contravențional și multe altele. Toate aceste norme 

trebuie interpretate și implementate coroborat. Nicio normă nu poate fi 

scoasă din context și interpretată selectiv. 

Astfel, norma de la art. 11 alin. (2) lit. c) din CSMA, în 

coroborare cu dispoziţiile pct. 36 din Regulament, urmează a fi și ea 

interpretată în coroborare cu toate normele citate supra, inclusiv cu 

cele de la art. 188, 190, 192 și 194 din Codul civil. 

Art. 188 din Codul civil instituie expres obligația 

administratorului SRL de a evita conflictul de interese:  

– alin. (2) „Administratorul aflat în conflict de interese trebuie 

să se abțină de la negocierea și luarea deciziei persoanei juridice 

referitoare la actul juridic sau operațiunea la care se referă 

conflictul”. În speță, vorbim despre persoana juridică SRL „Reforma 

Art”, care a luat această decizie. Nu contează că prin prisma dlui 

Buraga sau a reporterului Cristina Pasat-Burlacu, sau cine știu eu că ar 

mai avea interes direct în acest reportaj. 

– alin. (3) „Administratorul trebuie să se abțină de la utilizarea 

în folos propriu ori al persoanelor sale afiliate a bunurilor persoanei 

juridice (aici dl Buraga este o persoană afiliată, după cum vă spuneam, 

este un administrator de facto al „Jurnal”-ului), a denumirii persoanei 

juridice sau a calității sale de administrator al persoanei juridice în 

cazurile în care desfășoară activități proprii sau prin persoanele sale 

afiliate”. 

În speță, administratorul Valentin Butnaru a utilizat în interes 

propriu bunurile și denumirea  persoanei juridice, calitatea sa de 

administrator și a desfășurat activități proprii prin persoanele sale 

afiliate – directorul „Jurnal TV” Adrian Buraga, asupra căreia vrea să 

paseze acum întreaga răspundere.  

Contravenientul Valentin Butnaru nu poate invoca nici faptul că 

nu ar fi cunoscut despre reportajele ce îl vizează, dat fiind faptul că a 

participat nemijlocit la acestea. El apare în buletinele sale de știri și își 

denigrează în mod deschis oponenții. Acest fapt nu îl exonerează pe 

administrator de răspundere, cum greșit consideră membrii CA, ci din 

contra, este un factor agravant. 

Comportamentul domnului Butnaru este de un cinism aparte. El 

știe că a operat cu falsuri, că a ponegrit pe nedrept și a distrus destine. 

În instanța de judecată dl Butnaru nu a adus nicio urmă de probă prin 

care să-și demonstreze faptele redate în reportajele din 2021. Însă, în 

pofida acestui fapt, el nu vrea să recunoască hotărârea instanței de 

judecată și sfidează în continuare legea și bunul simț, hărțuind inclusiv 

polițistul și judecătorul pe caz. Chiar dacă admitem că dl Adrian 

Buraga a realizat acele emisiuni, el a făcut-o cu acordul și contribuția 



Procesul-verbal nr. 45 al ședinței publice a CA din 21 noiembrie 2022, ora 12:30 

 

 

Pagina 13 din 22 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

directă a patronului său, Valentin Butnaru, care a fost personajul 

principal al știrilor și care a și plătit pentru realizarea acestora.  

Deci, cine este realizatorul emisiunilor? Angajatul care filmează 

și editează sau cel care plătește pentru aceasta? Răspunsul este, 

desigur, evident, însă CA refuză în mod insistent să îl recunoască. Or, 

este absurd să interpretezi legea în sensul în care ar fi interzis unui 

jurnalist de la o televiziune să realizeze o emisiune despre propriul 

proces și să îi fie permis acest lucru administratorului sau 

proprietarului acelei televiziuni, care poartă răspundere, conform legii, 

pentru absolut toate acțiunile salariaților săi, conform art. 192 Cod 

civil. Este evident că dl Butnaru nu este prezentator de știri, el are 

angajați pentru asta. Niciodată, un patron de televiziune nu o să iasă să 

modereze un buletin de știri, pentru asta sunt oameni profesioniști. 

Este o interpretare restrictivă, părtinitoare și neconformă cu toate 

principiile dreptului. 

Furnizorul de produse media nu poate loba interesele niciunui 

angajat al său, prin produsele media realizate, fie acesta jurnalist, 

editor sau patron. Aceasta este esența conflictului de interese. 

Legiuitorul a reglementat acest aspect tocmai pentru a proteja dreptul 

la un proces echitabil al victimei unui proces penal sau 

contravențional, fără nici o discriminare. Faptul că participantul la 

procesul civil nu beneficiază de aceeași protecție este neconstituțional 

și ar trebui să facă obiectul unor modificări viitoare ale CSMA, la 

inițiativa CA. 

Însă CA refuză să implementeze și norma existentă cu privire la 

conflictul de interese, invocând impedimente inexistente. Cetățeanul 

trebuie protejat împotriva abuzurilor jurnaliștilor și împotriva 

patronilor acestor jurnaliști, care îi folosesc în interes propriu. Faptul 

că Adrian Buraga este administratorul de facto al postului de 

televiziune „Jurnal TV” nu scutește de răspundere administratorul 

SRL-ului căruia îi aparține acest post de televiziune. O prevede expres 

norma de la art. 197 Cod civil. 

„Jurnal TV” nu este o persoană juridică și nu are nicio calitate 

în prezenta procedură administrativă, după cum nu o are nici Adrian 

Buraga.  

Participanți la prezenta procedură administrativă sunt Vitalie 

Grabovski și SRL „Reforma Art”, reprezentată de administratorul său, 

care răspunde conform legii pentru toate acțiunile firmei sale. Este și 

motivul pentru care instanța l-a sancționat contravențional și l-a 

declarat vinovat anume pe Valentin Butnaru și nu pe Adrian Buraga 

sau echipa redacției care a realizat nemijlocit reportajele mincinoase 

din iulie 2021. 

Iar, din moment ce instanța de judecată a hotărât astfel, nicio 

autoritate publică nu poate hotărî în mod contrar. Aici, apropo, sunt și 

precedente de jurisprudența CEDO, care spun acest lucru. 

Așa-zisele probe prezentate de Adrian Buraga drept dovadă a 

vinovăției dlui Grabovski, sub forma unor hotărâri judecătorești din 

procesele de defăimare intentate bloggerului Veaceslav Balacci, 

reflectate în raportul de monitorizare, sunt inadmisibile, pentru 

simplul fapt că un fapt probat prin hotărâre judecătorească nu mai 

poate fi supus discuției. Se numește securitatea raporturilor juridice. 



Procesul-verbal nr. 45 al ședinței publice a CA din 21 noiembrie 2022, ora 12:30 

 

 

Pagina 14 din 22 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Înțelegem disperarea „Jurnal”-ului din moment ce a hotărât să 

apeleze la justiția și bloggerii de buzunar ai lui Plahotniuc, acela cu 

care chipurile a luptat o epocă întreagă și chiar l-a înlăturat de la 

putere, dar acest lucru este cel puțin josnic. „Jurnal TV” și SRL 

„Reforma Art” trebuie să răspundă conform legii pentru fărădelegile 

comise, fără niciun fel de privilegii sau metode inventate de 

interpretare a legii. 

Faptul că furnizorul de servicii media nu numai că nu 

recunoaște faptele săvârșite, ci nici nu le regretă, insistând în 

învinuirile absolut nefondate în adresa petiționarului, lansate inclusiv 

în referința la petiția depusă, în care îl învinuiește suplimentar pe dl 

Grabovski de acte de corupție și trafic de influență, sunt circumstanțe 

agravante ce probează plenar reaua-credință a furnizorului media. 

Statul nu trebuie să tolereze ingerința în actul de justiție, 

presiunea mediatică sau utilizarea drept armă a propriei televiziuni în 

răfuiala cu oponentul. Justiția nu se face la televizor. Terorismul 

mediatic trebuie oprit. Orice ignorare, nesocotire, nepedepsire a   

acestor acțiuni josnice ale patronului media Valentin Butnaru nu pot fi 

calificate decât complicitate la abuz. Iar neaplicarea amenzilor 

prevăzute de lege pentru încălcarea normelor de la art. 17 alin. (3) – 

dezinformarea și art. 11 alin. (2) lit. c) din CSMA, în coroborare cu 

dispozițiile pct. 36 din Regulament, cauzează statului un prejudiciu de 

peste o jumătate de milion de lei. 

„Jurnal TV” a solicitat, la ultima ședință, amânarea acesteia, 

invocând dreptul său la apărare, și CA i-a respectat acest drept, fără 

absolut nicio obiecție și fără a solicita măcar opinia celorlalți 

participanți la proces. Reprezentantul „Jurnal”-ului nici măcar nu s-a 

obosit să se prezinte la acea ședință, fiind sigur de rezultatul acesteia.   

Ar fi bine ca Consiliul să respecte și să protejeze în egală măsură 

dreptul la apărare al tuturor cetățenilor Republicii Moldova, precum și 

obligația sa de a sancționa dur toate fărădelegile, săvârșite cu rea-

credință de furnizorii media. 

Noi vă propunem să vă mai gândiți asupra deciziei pe care 

urmează să o emiteți, chit că știm că aveți deja proiectul pregătit și ce 

prevede acesta. Dar este o decizie și o cauză importantă, de interes 

public, ce va crea precedente. Este ceea ce Curtea de la Strasbourg 

numește o cauză-impact, de o importanță și un interes deosebit pentru 

societate.  

De aceea vă propunem să vă luați un termen suplimentar pentru 

deliberare, de pînă la o zi. Noi nu o să obiectăm și nu o să invocăm 

încălcarea termenului de procedură. Însă poimâine, deja este fixată 

ședința de judecată pe cauza contravențională Valentin Butnaru, în 

ordine de apel, de aceea pedepsirea Jurnalului și prevenirea repetării 

unui nou episod de justiție mediatică, a unui nou abuz este de o 

importanță vitală pentru petiționar. 

Dl Grabovski vrea să aibă parte de un proces echitabil măcar în 

ultima ședință pe caz, fără să fie linșat din nou de postul de televiziune 

ce se declară lider absolut în audiență, deși reportajele vizate deja i-au 

încălcat, posibil iremediabil, acest drept. 

Opriți terorismul mediatic împotriva lui Vitalie Grabovski! 

Aplicați legea în mod echitabil. Faceți-vă datoria de protejare a 



Procesul-verbal nr. 45 al ședinței publice a CA din 21 noiembrie 2022, ora 12:30 

 

 

Pagina 15 din 22 

 

 

 

 

 

 

 

L. VIȚU-EȘANU: 

 

 

E. RÎBCA: 

 

 

F. GRABOVSKI, 

Avocată: 

 

 

 

E. RÎBCA: 

 

 

F. GRABOVSKI, 

Avocată: 

 

E. RÎBCA: 

 

F. GRABOVSKI, 

Avocată: 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

cetățenilor Republicii Moldova, de care sunteți plătiți. Admiteți 

integral petiția dlui Grabovski, astfel cum a fost formulată, deoarece 

vă asigur că altfel o va face instanța de judecată, iar hotărârea 

judecătorească va face dovada deplină a abuzului comis de membrii 

Consiliului. Nu este o amenințare, ci doar o constatare. 

 

– Mersi. „Jurnal”-ul nu a intervenit? Avem poziția lor în scris. Aveți 

întrebări pentru dna Grabovski, stimați colegi? Dle Rîbca, vă rog. 

 

– Aveam 2 întrebări. La prima dintre ele ați răspuns în ultimele 

propoziții. Vreau doar să precizez la ce etapă se află procesul despre 

care ați vorbit anterior. A fost adoptată o hotărâre a Curții de Apel? 

 

– Urmează să fie adoptată în această miercuri. Aici aș vrea să adaug că 

aceasta nu lipsește, după cum am spus și în petiție, de forța probatorie 

acest proces-verbal.  

 

– Mersi. A doua întrebare. Ați menționat articolul, nu am fost atent, 

recunosc, vorbeați despre faptul că mass-media nu are dreptul să 

reflecte procesele din instanțele de judecată. 

 

– Nu e la general. Ultimele procese, da. 

 

– Ați menționat articolul și dacă este posibil, să faceți o precizare. 

 

 

– Nu este o afirmație pe care am făcut-o eu, dle Rîbca. Mass-media 

poate să facă știri cu privire la procesele de judecată și trebuie să facă, 

în virtutea dreptului și obligației sale de informare obiectivă, dar 

atenție, nu a propriilor procese, ale jurnaliștilor care lucrează la o 

televiziune anume, a propriilor procese în care este implicată acea 

televiziune. Este o excepție prevăzută expres la art. 11 alin. (2) lit. c), 

în coroborare cu pct. 36 din Regulament. Este un conflict de interese. 

Aici aș vrea să adaug că nici această normă, în esența sa, nu redă 

plenar, din punctul meu de vedere, ca jurist, pentru că cetățenii 

Republicii Moldova trebuie să fie toți protejați de astfel de intervenții 

brutale în dreptul lor la un proces echitabil. Noi am fi putut să fi în 

egală măsură implicați într-un proces civil cu SRL „Reforma Art”. Și 

„Jurnal”-ul, vă asigur că făcea același lucru sau ar fi putut să o facă. 

Există o interdicție și în acest sens, dar ea se regăsește în Codul 

deontologic al jurnalistului, care nu este o normă. Când este vorba de 

procese din materiale din sfera penalului, cum este și procesul nostru 

contravențional, aceasta este, probabil, în viziunea legiuitorului, o 

încălcare mai gravă și de aceea a fost reglementată prin această normă 

a Codului serviciilor media, cu trimitere la acest Regulament. Ea se 

referă la realizare sau moderare. Vă asigur că această noțiune de 

„realizare” a unui produs mediatic se referă, în mod plenar, la această 

activitate de contribuție a tuturor, în frunte cu patronul care plătește … 

Nu știu, este absurd să interpretăm că, de exemplu, dacă figura dl 

Buraga, care este realizatorul, conform unui document intern al 

postului, dacă era el sancționat, el nu ar mai fi putut să realizeze. Cum 



Procesul-verbal nr. 45 al ședinței publice a CA din 21 noiembrie 2022, ora 12:30 

 

 

Pagina 16 din 22 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

L. VIȚU-EȘANU: 

 

T. CRESTENCO: 

 

 

F. GRABOVSKI, 

Avocată: 

 

T. CRESTENCO: 

 

F. GRABOVSKI, 

Avocată: 

 

 

 

E. RÎBCA: 

 

L. TUREA: 

 

E. RÎBCA: 

 

F. GRABOVSKI, 

Avocată: 

 

 

 

 

ar fi procedat dl Butnaru? Ar fi dat o procură unui jurnalist concret 

care să realizeze aceste știri? Dar pentru că e vorba de domnul patron, 

care este unicul beneficiar care plătește acești jurnaliști, să interpretăm 

legea în sensul în care lui i-ar fi permis acest lucru. Niciodată legea nu 

poate să protejeze selectiv cetățenii de astfel de abuzuri, nu există, nu 

putem interpreta astfel nicio normă, absolut, din întreg sistemul 

legislativ al Republicii Moldova. Sunt sigură că dvs. cunoașteți acest 

lucru, este o discriminare. Nu pot fi discriminați participanții la 

procedura contravențională sau penală, sau civilă. Că acest jurnalist 

poate – nu poate să modereze, despre propriul proces să facă știri 

subiective, dar patronul său care este direct învinuit în instanța de 

judecată, dacă el nu moderează direct acel buletin de știri, înseamnă că 

se poate. Nu se poate. Sunt sigură că instanța de judecată nu poate 

hotărî astfel, sau Curtea Europeană. V-aș sugera să interpretați legea la 

modul cuvenit, să nu protejați „Jurnal”, din careva motive, față de alte 

posturi de televiziune. Eu urmăresc din când în când ședințe și am 

văzut că ați sancționat posturi de televiziune, bunăoară – „TV 6”, 

pentru un buletin de știri de 30 de secunde. Atenție, aici e vorba de o 

jumătate de oră, e scris în petiție, e vorba de câteva zeci de ori mai 

mult. Ați sancționat pentru faptul că a arătat o dată ceva proteste și nu 

ar fi solicitat opinia președintelui. Și aici e o încălcare atât de gravă. 

Cred că deja am expus totul în petiție, dle Rîbca, cred că dvs. ați 

examinat-o atent. Dacă mai aveți careva întrebări? 

 

– Dna Crestenco, vă rog. 

 

– Dna Grabovski, făcând referire la art. 11 din CSMA, coroborat cu 

pct. 4 din Regulamentul conținuturilor audiovizuale, ce drepturi sau 

libertăți au fost încălcate dlui Grabovski, după părerea dvs.? 

 

– Dna Crestenco, dvs. ați citit petiția noastră? 

 

– Am citit petiția, de asta și vă … 

 

 

– Și nu ați găsit răspuns la această întrebare? Sau vreți să accentuați că 

nu ați înțeles aici în ședință? Dle Rîbca, dvs. ați înțeles ce drept am 

invocat? 

 

– Dna Grabovski, a fost o întrebare. 

 

– O precizare … 

 

– Sau aveți un răspuns, sau … 

 

 

– Dar nu înțeleg de ce trebuie să precizez ceva care e indicat cu roșu în 

petiție, dna Crestenco? E vorba de dreptul fundamental din Convenție, 

care se referă la art. 8  – viața privată și art. 6 – dreptul la un proces 

echitabil. Vorbim despre justiția mediatică a „Jurnal”-ului care a 

transferat un proces public de judecată pe propriul său ecran. Aceasta 



Procesul-verbal nr. 45 al ședinței publice a CA din 21 noiembrie 2022, ora 12:30 

 

 

Pagina 17 din 22 

 

 

 

 

L. VIȚU-EȘANU: 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

E. RÎBCA: 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

este esența petiției. Îmi pare rău, dar sunteți jurist? Nu ați înțeles 

esența petiției? Îmi pare rău. Alte întrebări? 

 

– Atât, stimați colegi? Trecem la partea deliberativă? În primul rând, 

comentarii pe marginea raportului. Dna Stețcaia a explicat de ce în 

raport sunt păstrate punctele care sunt relevante din CSMA, așa e 

practica CA-ului. Pe forme de discriminare, personal, nu văd cum 

expresia „un fost polițist” înseamnă discriminare, asta nu face parte 

dintr-un grup protejat. Pe dezinformare, la fel, voi continua întrebarea 

dnei Crestenco: prejudiciul și dauna adusă? Art. 17 se referă, în primul 

rând, la securitatea națională. Din perspectiva acestei încadrări a 

securității naționale, nu vedem prejudiciul. În ceea ce privește un alt 

element din petiția dvs., cu privire la burtiere și titluri, ei au o judecată 

de valoare și în același timp, e un caz fără precedent când s-a mers pe 

o încadrare juridică. Putem să înțelegem de ce redacția vede atacul 

asupra administratorului său ca un atac asupra redacției. Personal, nu 

văd aici o încălcare, dar sunt de acord cu constatările raportului de 

monitorizare, că știrile nu sunt echilibrate, nu se face trimitere în 1-2 

două propoziții la ce se zice în decizia instanței. E clar că nu poți să 

suni judecătoarea la telefonul mobil și să ceri să comenteze. Dar cred 

că știrea putea fi echilibrată dacă se dădeau câteva propoziții, 1-2 

paragrafe din acea decizie, ca oamenii să înțeleagă de ce, pentru că 

sunt știri conflictuale, sunt știri în care există două părți aflate în 

conflict, și notele de context, acel background al știrii putea fi realizat 

cu o mai mare echilibrare. Iată de ce, dna Grabovski, eu admit o 

susținere parțială a petiției dvs., și nu una completă.  

Colegi, dacă mai aveți alte comentarii, vă rog. Dle Rîbca. 

 

– Stimați colegi, prin petiția înaintată, s-a invocat încălcarea art. 13 

alin. (1) lit. a) și b) din CSMA; alin. (4), alin. (5) lit. a) și c) din același 

art. 13; alin. (6) lit. b) din art. 13, precum și art. 17 alin. (3), art. 11 

alin. (2) lit. c).  Am studiat materialele prezentate pentru acest subiect, 

inclusiv poziția dlui Grabovski, inclusiv actele și poziția înaintate de 

„Jurnal TV”.  

Am studiat materialele invocate în aceste documente, mă refer 

la „Jurnalul orei 19:00” din 28.07.2022. Este vorba despre minutul 

01:25–11:01, aproximativ. Nu văd o încălcare în acest reportaj, în 

acest material din programul de știri. Nu sunt de acord cu concluziile 

prezentate în proiectul deciziei. Consider că în acest material, 

principalele puncte de vedere ale părților implicate în conflict sunt 

reflectate. Inclusiv, este reflectat punctul de vedere al instanței de 

judecată – prin reflectarea dispozitivului hotărârii instanței de 

judecată. De asemenea, prin reflectarea aceluiași dispozitiv al hotărârii 

instanței de judecată, este prezentată și poziția dlui Grabovski – prin 

simplul fapt al invocării informației privind sancționarea 

reprezentantului „Jurnal TV”. Punctul de vedere al șefului Secției 

Securitate Publică al Inspectoratului Buiucani, Alexandru Spoialo –

prin reflectarea dispozitivului hotărârii instanței de judecată, de 

asemenea, este reflectat. Într-adevăr, în acest reportaj au fost 

menționați dl Grabovski și dl Alexandru Spoialo.  

Consider totuși că reportajul difuzat are ca obiect o altă 



Procesul-verbal nr. 45 al ședinței publice a CA din 21 noiembrie 2022, ora 12:30 

 

 

Pagina 18 din 22 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

L. VIȚU-EȘANU: 

 

R. MIHALEVSCHI: 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

problemă de interes public, și anume aplicarea sancțiunii prevăzute în 

art. 70 – Calomnia, din Codul contravențional al Republicii Moldova. 

Este o problemă de interes public, respectiv, este un subiect mediatizat 

de mass-media în contextul unui precedent în acest domeniu. 

Reamintesc, potrivit hotărârii instanței de judecată, a fost 

prezentat, inclusiv în format video, dispozitivul hotărârii instanței de 

judecată, în care se vede clar că administratorul Valentin Butnaru a 

fost sancționat și, în consecință, sunt prezentate punctele de vedere ale 

părților conflictuale în acest caz. 

„Jurnalul orei 19:00” din 29.07.2022, minutul 08:54 – 12:15 

(apropo, când menționez minutele, secundele, mă refer la linkurile 

care pot fi regăsite pe site-ul serviciului media audiovizual în cauză) – 

în acest reportaj constat că nu a fost menționat dl Grabovski. Subiectul 

acestui reportaj, de asemenea, ține de aplicarea sancțiunii prevăzută în 

art. 70 – Calomnia, din Codul contravențional. 

Un alt reportaj este difuzat în „Patrula Jurnal TV” din 

31.07.2022, minutul 07:28–14:35. În acest reportaj au fost menționați 

dl Grabovski, dl Alexandru Spoialo, este o situație identică cu cea 

prezentată inițial în raport cu emisiunile invocate. 

Am văzut și „Jurnalul orei 19:00 din 09.08.2022, minutul 

04:03–07:15, precum și „Jurnalul săptămânii” din 13.08.2022, minutul 

26:11–29:18. În acest reportaj au fost menționați dl Grabovski și dl 

Alexandru Spoialo. Subiectul în cauză are ca obiect o altă problemă – 

aplicarea sancțiunii prevăzută în art. 70 – Calomnia, din Codul 

contravențional al Republicii Moldova. Este o problemă de interes 

public, în acest caz, indirect, prin menționarea dispozitivului hotărârii 

instanței de judecată, au fost prezentate pozițiile părților în conflict. 

În contextul celor expuse, voi vota împotriva aplicării unei 

sancțiuni. Am respect față de munca aparatului CA, dar voi vota 

împotriva  acestui raport. 

 

– Mulțumesc. Alte opinii? Dle Mihalevschi, vă rog. 

 

– În opinia mea, subiectul principal al tuturor acestor știri au fost 

acțiunile și deciziile organelor de drept, care pot afecta activitatea 

furnizorului de servicii media. Este o situație când producătorul unui 

post TV primește interdicția, de fapt, de a-și exercita funcția în cadrul 

instituției media. Această decizie poate avea efecte asupra tuturor 

mass-media din Republica Moldova. Aici sunt de acord cu argumentul 

furnizorului că conflictul legat de investigație putea și trebuia fi 

rezolvat conform procedurilor prevăzute de Legea cu privire la 

libertatea de exprimare, care corespunde celor mai bune practici din 

legislația internațională și jurisprudența CEDO. În opinia mea, în 

asemenea împrejurări, când producătorul unei redacții riscă să fie 

lipsit de posibilitatea de a-și exercita atribuțiile, orice instituție media 

are dreptul de a bate alarma și de a semnala societatea despre situația 

creată. Această abordare, după părea mea,  se încadrează în principiile 

libertății de exprimare, a dreptului de a pune în discuție rațiunile 

autorităților și ale persoanelor publice, inclusiv într-o formă care poate 

șoca.  

Nu pot fi de acord cu o mare parte din argumentele formulate de 



Procesul-verbal nr. 45 al ședinței publice a CA din 21 noiembrie 2022, ora 12:30 

 

 

Pagina 19 din 22 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

către petent. În opinia mea, petentul, în unele cazuri, interpretează 

greșit prevederile legislației. 

În ceea ce privește pct. 36 din Regulamentul conținuturilor 

audiovizuale, cred că această prevedere nu a fost încălcată. Aici este 

vorba despre interzicerea programelor audiovizuale realizate sau 

moderate de către persoane învinuite sau inculpate în care se discută 

aspecte legate de cazul personal aflat în cercetare sau pe rolul 

instanțelor de judecată. Val Butnaru nu a moderat aceste programe, nu 

a prezentat știri, el a fost intervievat de un reporter. Val Butnaru și-a 

exprimat părerea. La sfârșitul buletinelor de știri, „Jurnal TV” arată 

titre unde sunt indicați prezentatori, reporteri, editori, cameramani care 

au lucrat la acest program, acolo nu este numele lui Val Butnaru. În 

privința argumentelor pe care le-am auzit astăzi, consider că nu trebuie 

noi să interpretăm legea. Este foarte clar scris: „prezentat” sau 

„moderat”. Nici una, nici alta nu a fost în acest caz. 

Cu privire la pretinsa discriminare a lui Vitalie Grabovski, care 

a fost prezentat ca fost polițist, Codul serviciilor media audiovizuale 

interzice discriminarea pe baza unor criterii protejate, clare, și anume: 

pe criterii de sex, de rasă, de naționalitate, de religie, de dizabilitate 

sau de orientare sexuală. Termenul „fost polițist” nu corespunde 

niciunuia dintre aceste criterii. 

Nu văd argumente suficiente nici pentru a constata că serviciul 

media „Jurnal TV” a răspândit intenționat informații false pentru a 

dăuna autorului petiției sau altei persoane. Consider că fragmentele 

din programele audiovizuale citate de autor în petiție nu pot fi 

calificate ca afirmații, declarații sau judecăți de valoare lipsite de un 

substrat factologic. Plus, la moment, și asta s-a confirmat și astăzi, nu 

există nicio decizie irevocabilă a instanțelor care ar confirma 

contrariul. Din aceste considerente, nu poate fi satisfăcută cerința de a 

obliga furnizorul de servicii media de a distribui dezmințiri. În opinia 

mea, asemenea cerințe pot fi îndeplinite doar în baza prevederilor și 

terminelor prevăzute de Legea cu privire la libertatea de exprimare, a 

Regulamentului privind conținuturile audiovizuale. Altceva implică 

depășirea atribuțiilor Consiliului Audiovizualului. Tot din aceste 

considerente, consider că nu pot fi aplicate prevederile art. 13 alin. (4). 

Consider că furnizorul nu a încălcat și prevederile art. 13 alin. 

(5) lit. c): titlurile și textele afișate pe ecran să reflecte cât mai fidel 

esența faptelor și datelor prezentate. În opinia mea, aceste texte 

reflectă exact opiniile expuse în cadrul acestor programe. 

În același timp, cred că aplicarea alin. (6) lit. a) din art. 13 este 

justificată în acest caz. Sunt convins că în cadrul materialelor 

conflictuale, jurnalistul trebuie să prezinte cel puțin pozițiile părților 

interesate. Consider că cea de-a doua opinie nu a fost prezentată în 

acest material, ceea ce nu contribuie la o reflectare corectă și 

echilibrată a subiectului în programul de știri. Aici nu pot fi de acord 

cu argumentul furnizorului că opinia lui Vitalie Grabovski nu neapărat 

trebuia să fie reflectată, pentru că el este menționat doar tangențial. 

Petiționarul este autorul plângerii care a stat la baza acestei situații și 

dl Grabovski este nemijlocit interesat în rezultatul acestui proces. De 

aceea consider că cel puțin opinia lui, în acest caz, era necesară. 

De asemenea, era normal ca autorii buletinelor să menționeze că 



Procesul-verbal nr. 45 al ședinței publice a CA din 21 noiembrie 2022, ora 12:30 

 

 

Pagina 20 din 22 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

L. VIȚU-EȘANU: 

 

T. CRESTENCO: 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

L. VIȚU-EȘANU: 

 

R. MIHALEVSCHI: 

 

 

 

 

 

 

L. VIȚU-EȘANU: 

 

 

polițiștii vizați în investigația „Jurnal TV” din 2021 pledează 

nevinovați în presupusele cazuri de contrabandă. 

Totodată, consider că prevederile alin. (6) lit. a) sunt relevante 

pentru aprecierea altor probleme invocate de petiționar pe baza art. 13, 

pentru că alin. (6) lit. a) prevede clar: „asigurarea imparțialității, 

echilibrului și favorizarea liberei formări a opiniilor, prin prezentarea 

principalelor puncte de vedere aflate în opoziție, în perioada în care 

problemele sunt în dezbatere publică”.  

Din aceste considerente, consider că petiția dlui Grabovski 

urmează a fi admisă parțial, pe partea ce ține de alin. (6) lit. a) din art. 

13. Mulțumesc. 

 

– Mulțumesc, Ruslan. Dna Crestenco, vă rog. 

 

– Am întrebat-o pe dna Grabovski referitor la drepturile pe care le 

consideră că au fost încălcate dlui Vitalie Grabovski, pentru că în 

conținutul petiției dl Grabovski invocă discriminarea. Nediscriminarea 

este un drept prevăzut de art. 14 CEDO, însă acolo sunt stabilite și 

niște criterii. Discriminarea pe profesie nu este un criteriu protejat de 

CEDO, deci nu putem să considerăm că utilizarea sintagmei de „fost 

polițist” este una discriminatorie. Mai mult, în practica CEDO, 

magistrații au menționat că polițiștii nu reprezintă un grup vulnerabil 

care au nevoie de protecție. Ca exemplu, se face referire la cauza 

„Savva Terentiev împotriva Federației Ruse”. Din acest considerent, 

nu poate fi aplicat art. 13 alin. (6) lit. b).  

Referitor la aplicarea art. 11 în coroborare cu pct. 36 din 

Regulamentul privind conținuturile audiovizuale, colegii mei deja au 

explicat de ce nu poate fi aplicat. Mai mult, în privința dlui Valentin 

Butnaru nu există o hotărâre definitivă prin care s-a constatat 

vinovăția acestuia. Constituția Republicii Moldova garantează la art. 

21 prezumția nevinovăției. Tot aici noi avem o notificare venită de la 

„Jurnal TV”, prin care ne informează că: „Conform structurii 

organizaționale și în corespundere cu ordinele de numire în funcție, 

directorul de Departament știri este Dina Crudu și producător de știri 

este Sergiu Danilov”. Deci, nu figurează numele dlui Valentin 

Butnaru. 

Susțin propunerea de sancționare care se regăsește în raportul de 

monitorizare și admiterea parțială a cererii depuse de petent. 

Mulțumesc. 

 

– Mulțumesc, dna Crestenco. Alte opinii?  

 

– Vreau să adaug că dna Grabovski a menționat că noi am sancționat 

un furnizor media pentru un reportaj doar de 30 secunde. Nu este 

adevărat. Este vorba, în primul rând, de „RTR Moldova”, nu de „TV 

6”. În al doilea rând, absolut nu este adevărat că noi am sancționat 

acest serviciu media doar pentru 30 de secunde de material. Vă rog să 

consultați decizia care a fost publicată de către CA. 

 

– Cine este pentru a lua act de rezultatele monitorizării serviciului 

media audiovizual de televiziune „Jurnal TV”, urmare a petiției dlui 



Procesul-verbal nr. 45 al ședinței publice a CA din 21 noiembrie 2022, ora 12:30 

 

 

Pagina 21 din 22 

 

 

AU VOTAT: 

 

 

L. VIȚU-EȘANU: 

 

 

AU VOTAT: 

 

 

L. VIȚU-EȘANU: 

 

 

 

 

 

 

AU VOTAT: 

 

 

L. VIȚU-EȘANU: 

 

 

E. RÎBCA: 

 

L. TUREA: 

 

 

 

L. VIȚU-EȘANU: 

 

AU VOTAT: 

 

 

L. VIȚU-EȘANU: 

Vitalie Grabovski din 04 octombrie 2022? 

 

PRO – (5)  – L. VIȚU-EȘANU, T. CRESTENCO, O. DABIJA, R. 

MIHALEVSCHI și L. TUREA.  CONTRA – (1) – E. RÎBCA. 

 

– 5 voturi – Pro, 1 vot – Împotrivă. Cine este pentru a admite parțial 

petiția dlui Vitalie Grabovski din 04 octombrie 2022? 

 

PRO – (4)  – L. VIȚU-EȘANU, T. CRESTENCO, O. DABIJA, R. 

MIHALEVSCHI.  CONTRA – (2) – E. RÎBCA și L. TUREA. 

 

– 4 voturi – Pro, 2 voturi – Împotrivă. Cine este pentru a sancționa cu 

avertizare publică furnizorul de servicii media ÎCS „Reforma Art” 

SRL, fondatoarea serviciului media audiovizual de televiziune „Jurnal 

TV”, pentru încălcarea prevederilor art. 13 alin. (6) lit. a) din Codul 

serviciilor media audiovizuale, în conformitate cu prevederile art. 84 

alin. (3) lit. a) din Cod? 

 

PRO – (4)  – L. VIȚU-EȘANU, T. CRESTENCO, O. DABIJA, R. 

MIHALEVSCHI.  CONTRA – (2) – E. RÎBCA și L. TUREA. 

 

– 4 voturi – Pro, 2 voturi – Împotrivă. Dle Rîbca, dna Turea, trebuie să 

vă justificați votul. 

 

– Eu am făcut-o deja. 

 

– Eu sunt de acord cu Eugen. Discursul dnei Grabovski s-a 

transformat într-un act de acuzare a Consiliului, în privința unor 

decizii, ceea ce cred că nu era locul astăzi aici. 

 

– Cine este pentru închiderea ședinței? 

 

PRO – (6) UNANIM – L. VIȚU-EȘANU, T. CRESTENCO, O. 

DABIJA, R. MIHALEVSCHI, E. RÎBCA și L. TUREA. 

 

– 6 voturi – pentru închiderea ședinței. Mulțumesc. 

 

 

CONSILIUL AUDIOVIZUALULUI 

DECIDE: 

1. A lua act de rezultatele monitorizării serviciului media audiovizual de televiziune 

„Jurnal TV”, urmare a petiției dlui Vitalie Grabovski din 04 octombrie 2022. (PRO (5) – 

L. VIȚU-EȘANU, T. CRESTENCO, O. DABIJA, R. MIHALEVSCHI și L. TUREA; CONTRA 

(1) –  E. RÎBCA.)   

 2. A admite parțial petiția dlui Vitalie Grabovski din 04 octombrie 2022 (în partea ce se 

referă la prevederile art. 13 alin. (6) lit. a) din CSMA) (PRO (4) – L. VIȚU-EȘANU, 

T. CRESTENCO, O. DABIJA și R. MIHALEVSCHI; CONTRA (2) –  E. RÎBCA și L. 

TUREA.) 

3. A sancționa cu avertizare publică furnizorul de servicii media audiovizuale ÎCS 

„Reforma Art” SRL, fondatorul serviciului media audiovizual de televiziune „Jurnal TV”, 

pentru încălcarea prevederilor art. 13 alin. (6) lit. a) din Codul serviciilor media audiovizuale, în 



Procesul-verbal nr. 45 al ședinței publice a CA din 21 noiembrie 2022, ora 12:30 

 

 

Pagina 22 din 22 

 

conformitate cu prevederile art. 84 alin. (3) lit. a) din Cod. (PRO (4) – L. VIȚU-EȘANU, 

T. CRESTENCO, O. DABIJA și R. MIHALEVSCHI; CONTRA (2) –  E. RÎBCA și 

L. TUREA.) 

4. În conformitate cu prevederile art. 84 alin. (11) și (12) din Codul serviciilor media 

audiovizuale, furnizorul de servicii media audiovizuale ÎCS „Reforma Art” SRL este obligat să 

difuzeze textul sancțiunii în următoarele 48 de ore de la data adoptării deciziei privind aplicarea 

sancțiunii, sonor și/sau vizual, de cel puțin 3 ori, în orele de maximă audiență, din care o dată în 

principalul program audiovizual de știri, în cazul serviciilor media audiovizuale generaliste 

și/sau de știri: 
 

Consiliul Audiovizualului al Republicii Moldova a sancționat cu avertizare publică 

serviciul media audiovizual de televiziune „Jurnal TV” pentru încălcarea prevederilor art. 13 

alin. (6) lit. a) din CSMA, potrivit cărora: „În cadrul programelor audiovizuale de știri și de 

dezbateri, de informare în probleme de interes public, de natură politică, economică, socială 

sau culturală trebuie sa fie respectate următoarele cerințe: a) asigurarea imparțialității, 

echilibrului și favorizarea liberei formări a opiniilor, prin prezentarea principalelor puncte de 

vedere aflate în opoziție, în perioada în care problemele sunt în dezbatere publică.”  

 

5. Furnizorul de servicii media audiovizuale ÎCS „Reforma Art” SRL va prezenta, în 

termen de 5 zile de la data aducerii la cunoștință a prezentei decizii, un raport despre executarea 

prevederilor art. 84 alin. (11) și (12) din Codul serviciilor media audiovizuale, care va include 

data și ora difuzării textului sancțiunii. 

6. În conformitate cu prevederile art. 84 alin. (15) din Codul serviciilor media 

audiovizuale, prezenta decizie poate fi contestată în ordine de contencios administrativ la 

Judecătoria Chișinău, sediul Râșcani (MD-2068, mun. Chișinău, str. Kiev nr. 3), în termen de 30 

de zile din data comunicării acesteia, fără a fi necesară depunerea unei cereri prealabile. 

7. Controlul asupra executării prezentei decizii îl exercită Direcția control servicii media 

audiovizuale. 

8. Prezenta decizie intră în vigoare la data adoptării și va fi publicată în Monitorul Oficial 

al Republicii Moldova și pe pagina web oficială a Consiliului Audiovizualului al Republicii 

Moldova. 

ANEXĂ: DECIZIA nr. 349 din 21 noiembrie 2022 

 

 

Președinta ședinței a constatat că Ordinea de zi  

a fost epuizată şi a declarat şedinţa închisă. 

 

 

 

PREŞEDINTĂ      Liliana VIȚU-EȘANU 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ex: Tatiana EFTODI 


